Koning Leopold
en de Belgische
capitulatie
Een smartelijk,
doch dapper besluit
Toen de K*L*IVL
nog vloog
BETERE WOLPRIJZEN
sr,r„,ï rsr "r1
23141231ff 5
Turkije beraadslaagt
AAN GEBRUIKERS
VAN TREKPAARDEN
Voetbal
Vierbondentournooi
begonnen
De actie voor
De tuberculose
onder het vee
Doorvechten was
niet verantwoord
Poolschc duikboot
„Orzel" verloren geraakt
Onder kar geraakt
en gedood
Onder-machinist voor
de rechtbank
Dwaze geruchten
483e STAATSLOTERIJ
In het „Dagblad van Noord-Brabant en
Zeeland'' vinden we een memorandum, dat
in détails den gang van zaken, voorafgaan
de aan de Belgische capitulatie beschrijft.
Wij ontleenen daaraan het volgende:
Toen de nuntius te Brussel, mgr. Micara,
op Dinsdag 28 Mei kennis kreeg van de ca
pitulatie van het Belgische leger, vroeg hij
aan den heer A. E. Janssen, oudminister
van Financiën, met hem naar Z. Em. kar
dinaal Van Roey te gaan om te zamen den
toestand te onderzoeken. Zij hadden een
langdurig onderhoud met den kardinaal.
Er werd besloten den kardinaal te verzoe
ken met den koning te gaan spreken en de
'twee stokhouders werden belast zich met
den heer Janssen naar Mechelen te begeven,
waarheen zij in den achtermiddag van den
zelfden dag vertrokken.
De kardinaal begaf zich naar Laeken,
waar hij op Donderdag 30 Mei tusschen 5
en 7 uur een langdurig onderhoud met den
koning had.
Koning Leopold
troffen.
smartelijk ne
llij trof den koning aan, kalm in
het volle bezit van zijn geestvermo
gens, smartelijk getroffen door den
laster, die over hem was uitgestort
in Frankrijk en in de omgeving der
Belgen, die op dit oogenblik daar
heen zijn gevlucht. De koning zette
aan den kardinaal in bijzonderhe
den den toestand waarin het leger
zich bevond, uiteen en hoe hij er toe
gekomen was de beslissing, om zich
over te geven, te nemen.
De koning lichtte den kardinaal in, dat
liet leger volkomen was ingesloten, zonder
levensmiddelen, zonder drinkwater, terwijl
verschillende onderdeelen zonder wapens
waren en er geen mogelijkheid bestond ze
van voorraden te voorzien, te land noch ter
zee, omdat de haveninrichtinggen van Ostcn-
de en van Zeebrugge volkomen waren ver
nietigd.
Daarenboven was het leger verward ge
raakt te midden van een aanzienlijke bur
gerlijke bevolking, die zijn beweging belem
merde en die enorme verliezen leed als ge
volg van het mitrailleurvuur van den vijand.
Buiten het Belgische leger van ongeveer
5 a GOO.OOO man. waren er nog het Engelsche
coms van 9 divisies ter sterkte van onge
veer 100.000 man en 7 Fransche divisies ter
sterkte van ongeveer 50.000 man. De burger
lijke bevolking van 't nog vrijgebleven land,
in normale omstandigheden ongeveer 800.000
zielen tellend, was toegenomen met onge
veer 1.500.000 vluchtelingen. liet was mate
rieel onmogelijk deze enorme bevolking en
de legers te voeden.
Conferentie met generaal Wevgand
Op den 21ster Mei nam generaal Weygand,
die Syrië op den 17den Mei had verlaten,
een vliegtuig om te gaan confereeren niet
den koning en zich rekenschap te geven van
den stand van zaken in Vlaanderen. Onder
weg werd hij door de Duitschers gemitrail
leerd en gedwongen in Kales te landen, van
waar hij per auto zijn tocht vervolgde.
In het hoofdkwartier van deii koning werd
een beraadslaging gehouden.
Op den 24sten Mei ontmoette de koning
voor de laatste maal de vier ministers, die
bij hem waren gebleven: de heeren Pierlot,
Spaak, generaal Denis en Vanderpoorten.
De ministers bleven er bij den koning op
aandringen, dat hij met hen het Belgische
grondgebied zou verlaten. De koning weiger
de zeggende, dat het zijn plicht was te mid
den van zijn troepen te blijven en hun lot te
deelen. Hij voegde daaraan toe, dat, wanneer
hij dezen zou verzaken, men hem lafheid en
vaandelvlucht zou kunnen verwijten. Dit
laatste onderhoud had op Vrijdag 24 Mei
plaats. De ministers vertrokken per vliegtuig
hoewel de koning er op aangedrongen had,
dat een of twee ministers bij hem zouden blij
ven.
In den morgen van den 25sten Mei had een
samenkomst plaats te Yperen. waaraan bui
ten de Belgische generaals deelnamen de
Fransche en Engelsche generaals. Men on
derzocht daar opnieuw den toestand en men
zag de mogelijkheid onder het oog van de
capitulatie op een der volgende dagen.
Juristen geraadpleegd.
In den loop van dit onderhoud had de
koning hen er van op de hoogte gesteld,
dat een zeer hevige vijandelijke aanval
zich noodzakelijkerwijze zou ontwikkelen.
De aanval brak los op Zaterdag 25
Mei en duurde voort op Zondag 26
en Maandag 27 Mei. Het leger en
de burgerbevolking leden groote
verliezen. In den avond van den
27sten Mei zochten de chef van den
generalen staf en de chefs der leger
corpsen den koning op en verklaar
den eensgezind, dat de voortzetting
van den strijd onmogelijk was, dat
hij stroomen bloeds zou doen vloei
en, zonder eenig militair nut en
zonder eenige hoop, dat welk belang
ook er door gediend zou worden.
De koning, die sinds verscheidene dagen
vreesde tot dit treurige besluit te moeten
komen, had den raad ingewonnen van
drie eminente juristen, wier autoriteit on
betwistbaar is.
Als hoogste chef van het leger was hij al
léén bevoegd te beoordeelen, of hij een on
mogelijk gewonnen strijd mocht voortzetten.
Capituleerende stelde hij geen daad als
hoofd van den staat, voor dewelke een mi-
nisterieele mede-onderteekening noodzake
lijk zou zijn, maar een militaire daad, die
geen onderfeckening noodig heeft. De con
sultatie was gebaseerd op ernstig bestu
deerde en oj>enlijk aangegeven rechtsargu-
menten. Vastgesteld moet worden, dat een
Fransche generaal permanent aan den per
soon van den koning in het groote hoofd
kwartier was toegevoegd en dat de Fran
sche regeering dagelijks van den loop der
zaken op de hoogte gehouden was.
De wapens neergelegd.
De Koning heeft levendig en krachtig
aangedrongen op een daad van geweldige
beteekenis. Hij heeft geen kei onderhande
ling met den vijand aangegaan. Hij heeft
geen enkel wapcnstilstandsverdrag getee-
kend, geen enkel document van een poli
tiek karakter, geen enkele capitulatie. Hij
heeft zich beperkt tot het neerleggen der
wapens tegenover de onmogelijkheid voort
te gaan met vechten. Hij heeft dus geen en
kel verdrag aangegaan, is in niets gebon
den en is krijgsgevangene geworden met
zijn leger, zonder eenige voorwaarde.
LONDEN (Reuter) Een officieel commu
niqué van de „Poolsche admiraliteit", dat ge
publiceerd wordt door bemiddeling van de
Engelsche admiraliteit, meldt:
De Poolsche marinestaf te Londen betreurt
het mede te deelen, dat aangezien de onder
zeeër „Orzel" belangrijk over tijd is met zijn
terugkeer van een patrouille, men hem als
verloren moet beschouwen.
UITWISSELING VAN ITALIANEN EN
ENGELSCHEN.
LONDEN, (Reuter) Vernomen wordt,
dat 5 tot 600 Italiaansche mannen, vrouwen
en kinderen Groot-Brittanje met bestemming
Lissabon verlaten. Later zullen zij met het
Italiaansche s.s. Conté Roso naar Italië wor
den gebracht. Een gelijk aantal Engclschen
zal Italië verlaten.
Amerika vertegenwoordigt de Engelsche
belangen in Italië.
Omtrent aan te nemen houding
t.o. Italië's inmenging.
Men verwacht, volgens Reuter,
dat Turkije's besluit ten aanzien van
de houding die het aan zal nemen
tegenover Italië's deelnemen aan den
oorlog zeer spoedig bekend zal wor
den.
President Inönu is gisteravond te
Ankara teruggekeerd van een reis
door Tracië.
De toestand wordt heden bespro
ken in bijeenkomsten van den minis
terraad en de Volkspartij.
VEREENVOUDIGD RIJWIELVERVOER
PER SPOOR.
De Nederlandsche Spoorwegen hebben
thans ook weer de mogelijkheid opengesteld
tot reehtstrceksche bevrachting van rijwie
len naar en van verschillende stations, wel
ke slechts bereikbaar zijn door overzetting
per veerpont e.d. onderweg.
Dit beteekent, dat het vervoer van de fiets
over het geheel traject op één kaart, dus
voor één prijs geschiedt.
Paard schrok voor een vracht
auto, waardoor het op hol sloeg.
De 16-jarige H. Lunenborg te Hoogeveen,
zou gister het paard van den hotelhouder
Homen naar de wei brengen. Onderweg
schrok het paard voor een paseeerende
vrachtauto en sloeg op hol. De jongen viel
van den bok en kwam juist voor een der
wielen erecht. hetwelk hem over het hoofd
ging en hem op slag doodde.
De stoffelijke resten zijn naar het lijken
huisje op de begraafplaats overgebracht.
DOODELIJK VERKEERSONGEVAL IN
DEN HAAG.
Gisteravond omstreeks half zeven had op
de Vaillantlaan te 's Gravenhage bij het via
duct een aanrijding plaats tusschen een
vrachtauto uit Amsterdam en het achtjarige
jongetje P. J. van W. uit de Drijfriemstraat
dat op en kinderfietsje reed en onvoorzich
tig overstak. In zorgwekkenden toestand is
het kind door den G.G.D. naar het R.K. zie
kenhuis aan het Westeinde vervoerd, waar
het kort na aankomst is overleden.
Hoogst roekeloos gereden, tenge
volge waarvan drie menschen
het leven laten.
Voor de Almelosche rechtbank stond een
ondermachinist van de Nederlandsche Spoor
wegen terecht, wien ten laste gelegd werd,
dat hij hoogst roekeloos, onvoorzichtig en
onnadenkend had gereden, tengevolge waar
van op 6 Februari op den onbewaakten over
weg bij Bergentheim een van een begrafe
nis terugkeerenden auto, waarin zes men
schen gezeten waren, door den trein gegre
pen werd. Hierbij werden drie der inzitten
den gedood en drie gewond. Bovendien zou
hij verzuimd hebben fluitsignaal te geven.
Verdachte betwistte dit. Hij verklaarde ge
regeld de waarschuwingssignalen te hebben
laten hooren, hetgeen zijn stoker bevestigde.
Eenige getuigen verzekerden echter, dat zij
niets gehoord hadden.
De officier betoogde in zijn requisitoir, dat
verdachte, gezien den zwaren mist, welke er
op den dag van het ongeluk hing, veel voor
zichtiger had dienen te rijden en herinnerde
er aan, dat ook de spoorwegen schuld van
verdachte aangenomen hadden, door een dag
van zijn loon in te houden. Hij wilde echter
den buitengewoon dichten mist als verzach
tende omstandigheid aannemen en eischte
daarom een straf van f 73.boete, subsidair
50 dagen hechtenis.
De uitspraak geschiedt over acht dagen.
Breda laat zich bij den neus ne
men.
Sinds eenige dagen doen te Breda de
meest wilde geruchten de ronde omtrent een
door een z.g. helderziende voorspelde tweede
evacuatie van de burgerbevolking van Bre
da in de eerstkomende dagen, zoo meldt de
Tel. Naar de commissaris van politie ons me
dedeelde,bleek de z.g. helderziende bij onder
zoek van de aan haar toegeschreven geruch
ten volkomen onschuldig te zijn.
Hoewel het zeker overbodig is mede te
deelen, dat geruchten vandezen aard van al
len redelijken grond ontbloot zijn en vanzelf
sprekend aan beweerde voorspellinggen van
z.g. helderzienden in geen enkel opzicht ge
loof kan worden gehecht, wordt door de poli
tie een ernstig onderzoek ingesteld naar de
identiteit van de verwekkers en verspreiders
dezer zinnelooze geruchten.
De Bredaschë bevolking heeft haar aan
deel in de oorlogsellende meer dan voldoen
de gehad, zoodat tegen een op het oogenblik
door niets gemotiveerde fluistcrcampgagne
met kracht zal worden opgetreden.
Nu de motor voor velerlei transport thans
is uitgeschakeld, staan onze paaden weer
gereed om in te vallen en viert de paar-
dentractie weer hoogtij.
Mogen wij den gebruikers van trekpaar
den in overweging geven:
1. Geef uw paard een goed passend
haam, gareel of borsttuig, om het doortrek
ken van de borst te voorkomen.
2. Indien een haam, gareel of borstriem
niet geheel passend is, gebruik dan, indien
verkrijgbaar, sponsrubber, hetgeen doortrek
ken van de borst voorkomt.
3. Telkens na gebruik van het paard,
vooral als het dier zwaar werk heeft ver
richt, wassche men de plaatsen, waar liet
haam of gareel of de borstriem heeft ge
drukt met lauw water af en wrijve deze
goed droog.
4. Men controleere herhaaldelijk of
haam, gareel of borstriem wondjes veroor
zaakt en indien dit zoo is, raadplege men
onmiddellijk een deskundige die erger
voorkomt.
5. Het gebruik van z.g. spoorstokken ter
bevestiging van de strengen, waardoor de
trekkracht meer over de geheele borst
wordt verdeeld.
Tenslotte: behandel uw dier naar tlw
beste .vermogen, want het helpt u toch in
den nood.
Inlictingen worden u gaarne verstrekt
door de Nederlandsche vereeniging tot be-
schenminsr van dieren. Prinses Mariestraat
40, Den Haag, Tel. 112753.
NOG GEEN TELEFOON- EN TELEGRAAF-
VERKEER MET DUITSCHLAND.
In strijd met de bij sommigen hecrschende
meening, is het telefoon- en telegraafver-
keer met Duitschland nog niet normaal,
doch is het tot militair en regceringsverkeer
beperkt Op het oogenblik wordt een rege
ling uitgewerkt om het particulier verkeer
zoo snel mogelijk weer in te stellen.
AMSTERDAM—UTRECHT 3—3.
In het Ajaxstadion aan den' Middenweg
had gisteravond voor het Vierbondentour
nooi onder matige belangstelling de eerste
ontmoeting plaats tusschen het Amster-
damsch en het Utrechtsch elftal.
De Amsterdammers hadden weer een sterk
elftal opgesteld, waarvan vooral de verde
diging voor de rust uitblonk. De Utrecht-
sche voorhoede, welke Dumortier miste, zag
zich hierdoor voor een bijzonder zware taak
gesteld. Toch leverde het Utrechtsche elftal
uitstekend partij, waardoor de wedstrijd een
aantrekkelijk karakter had.
De uitslag geeft de krachtsverhouding
goed weer. Met rust was de stand 1—0 voor
Amsterdam.
Aan een hoopvolle periode in
1939 maakte de oorlog een einde.
PER 1 JANUARI 1940 LEEK DE
TOEKOMST REEDS ZEER ON
ZEKER.
Uit het verslag van de K.L.M. over 1939
blijkt, dat de oorlog, die in dat jaar nog bui
ten onze landsgrenzen woedde, aan de bur
gerluchtvaart geenszins een einde maakte.
Wel moet natuurlijk een scheiding worden
gemaakt tusschen de dagen vóór en na Sep
tember.
De dagen vóór September stemmen tot vol
doening. en de vervoercijfers van den dienst
op Indië stegen dermate, dat verschillende
plannen een verantwoorde basis kregen. Len
tweemaal wekelijksche dienst dacht /men
rendabel. Natuurlijk maakte het uitbreken
van den oorlog aan deze toekomstdroom een
einde.
In 1939 kon men het luchtnet belangrijk
uitbreiden. Nieuwe luchtverbindingen wer
den geopend tusschen Nederland en Zwit
serland, Nederland en Noorwegen, terwijl
ook Finland in liet luchtnet werd opgeno
men door een verlenging van de verbinding
tusschen Nederland en Zweden.
Binnenland liep terug.
De gunstige ontwikkeling van het vervoer
in het binnenland in 1938 heeft zich in 1939
niet voortgezet. De voornaamste oorzaak
hiervan was de onregelmatige exploitatie
tengevolge van de buitengewone militaire
maatregelen der regeering.
In West-Indië bleef de ontwikkeling van
het vervoer voorspoedig. Toen de oorlog uit
brak, werden terstond het heele binnenland-
sche luchtverkeer en een aantal buitenland-
sche lijnen stopgezet, wat een inkrimping
van personeel met zich bracht. Van 1800 man
in Augustus werd het 1200 man in Novem
ber. Tijdens den oorlog in 1939 is het vervoer
naar Indië weer hervat, met als beginpunt
Napels. Ook andere verbindingen, o.a. op
Scandinavië, werden hervat.
Tegen het einde van het verslagjaar ging
de K.L.M. een onzekere toekomst tegemoet
De ontvangsten bedroegen in dit verslag
jaar bijna f 11.000.000.hetgeen ongeveer
f 264.000.minder beteekent dan in het jaar
1938. In de eerste drie maanden van den oor
log werd in totaal f 750.000.minder ontvan
gen, waardoor de gunstige resultaten, welke
reeds waren bereikt, volkomen teniet werden
gedaan. Het was nog net mogelijk te eindi
gen met ongeveer hetzelfde verlies als in
1938. Dit verlies werd gedekt door de sub
sidie.
De V.V.S. van officieele zijde ter
bespreking uitgenoodigd.
Naar wij vernemen heeft de heer
Sybrand C. Eelman, de bekende pro-
pagandist voor betere toestanden in
de schapenfokkerij, een brief ont
vangen van de rijksberoepcommissie,
vorderingswet 1939. Hierbij wordt
de Vereeniging voor Schapenhouders
(V.V.S.), die, zooals men weet is
opgericht buiten de groote organisa
ties om, tot een bespreking in Den
Haag uitgenoodigd op 18 JulL
Nu officieele instanties de jonge vereeni
ging gaan erkennen,'mag van een voorloo-
pig succes worden gesproken en het is voor
de schapenhouders thans des te meer van
belang de vergadering van Zaterdag as te
Alkmaar bij te wonen. Voor bijzonderheden
hieromtrent verwijzen wij naar de geplaat
ste advertenties.
- Uitdrukkelijk wijst het Bestuur van de
V.V.S er echter op, dat haar actie niet is
gericht tegen de bestaande bonden, doch dat
zij meent door haar meer gespecialiseerd ka
rakter beter de belangen der scliapenhouders
te kunnen dienen.
Het werk der provinciale gezond
heidsdiensten voor vee.
Door den directeur van den Veeartsenii-
kundigen dienst, Prof. Dr. Berger is enkele
dagen geleden in een rondschrijven een op
wekkend woord gericht tot de provincia e
gezondheidsdiensten voor vee om hun arteid
niet te ondei breken, doch deze ook onder de
huidige omstandigheden met volharding
bouweif. Z6tten 811 Z0° I1,ogelljk zelfs uit te
Tevens werd hierin medegedeeld, dat van
zelfsprekend op de volle medewerking van
den directeur en de inspecteur-districtehoof
den van den veèartsenijkundigen dienst kon
worden gerekend, terwijl de inspecteur in
algemeenen dienst, de heer 't Hooft als voo?
heen geheel ter voorlichting van de ni-IIl
ties ter beschikking is. rganisa-
Van hoe groot belang de werkzaam^
van bovengenoemde provinciale oretni^ ?-6n
geacht mogen worden en tot welke r»! !ieS
ten deze .hebben geleid mo >e hiiir les.ulta-
cijfers, betreffende devrijwiniire i!k" U1,1 de
bestrijding onder het rundvee ivrdk* °Se"
°?a„'T°'n'
weMenmeMin^ciee,en* steun Afr" 1939
(Niet officieel)
5de klasse, 3de Rist
Trekking van Woensdag 12 jm
Hcoge Prijzen
1.000.— 3278
200 5763 10640 16655
100 2620 3134 3184 11006
18122 18824 21877 23467
Prijzen van f 70
«n
1041
1934
2405
3473
4231
4756
5206
5601
6393
6965
7876
8710
9266
9820
10604
10983
11976
12643
13433
14162
14811
15354
15842
16121
16797
17506
18108
18791
19576
20392
21333
22216
22681
23858
24686
1094
1975
2702
3707
4310
4785
5223
5645
6507
7070
8092
8742
9411
9990
10649
10994
12183
12780
13490
14276
14854
15423
15854
16254
16833
17585
18168
18859
19751
20400
21586
22252
22752
24069
1136
2018
2724
3903
4338
4816
5229
5784
6564
7140
8101
8748
9629
10012
10774
11052
12222
12788
13648
14330
14918
15450
15857
16261
16850
17741
18298
19000
19864
20533
21652
22423
22878
24143
1165 1195
2107 2135
2885 3040
3924 4108
4449 4451
4921 4930
5243 5245
5823 5842
6573 6663
7219 7317
8112 8171
8763 8835
9664 9690
10188 10213
10866 10873
11118 11169
12237 12243
12964 13045
13871 13887
14347 14392
14977 14979
15507 15520
15885 15924
16356 16431
17205 17300
17888 17906
18359 18376
19084 19125
19882 19973
20603 20855
21654 21671
22424 22428
23040 23191
24306 24328
1360
2387
3362
4183
5258
6074
6859
7501
1273
2230
3096
4164
4635
4984
5257
6070
6856
7402
8202
9023 9069
9737
10303 10357
10879 10883
11277 1137J
12369 12385
1307'J 13224
13944 1400,3
14456 14625
15211 15223
15578 15627
16013 16042
16468 16527
17306 17376
17908 17994
18422 18499
19129 19383
19990 20069
20870 21080
21724 21984
22434 22484
23197 23281
24392 24496
1085-
11713
12593
i%;
H791
15283
15683
16105
16671
17395
18082
1853;
19572
20154
21099
23(33
24501
Nieten
1096 1099 1107 1132 1296
1358 1477 1482 1500 1543
1643 1647 1658 1690 1698
1815 1884 2022 2023 2025
2158 2159 2170 2189 2304
2429 2431 2432 2462 2467
2732 2746 2747 2776 2787
2983 2991 3002 3014 3C64
3112 3186 3236 3237 3263
3454 3470 3535 3550 3564
3772 3774 3806 3814 3886
4016 4030 4123 4168 4175
4365 4375 4498 4521 4614
4668 4689 4707 4731 4774
4916 4926 4947 4964 4987
5048 5079 5091 5195 5207
5285 5290 5298 5356 5368
5547 5573 5581 5584 5702
5844 5845 5870 5877 5925
5959 5967 5975 6082 6129
6255 6259 6292 6298 6306
6497 6498 6560 6629 6653
6753 6756 6796 6800 6809
6854 6860 6891 6899 6930
7015
7045 7053 7074 7090 7092
7209 7232 7255 7266 7303
7477 7527 7533 7623 7643
7814 7845 7936 8010 8039
8194
8197 8258 8262 8321 8322
8409 8498 8571 8575 8578
8693 8777 8799 8838 8868
9004 9011 9016 9040 9068
9207 9231 9261 9263 9287
9418 9468 9514 9537 9667
9905 9947 9979 9983 9996
10140 10157 10215 10232 10240
10305 10511 10515 10570 10829
10855 10857 10906 10953 10959
11065 11212 11239 11269 11292
11373 11394 11396 11500 11530
11654 11663 11692 11776 11786
11935 11985 12014 12065 12077
12323 12347 12362 12372 12397
12590 12623 12677 12722 12764
12798 12877 12903 12912 12944
13076 13138 13166 13172 13221
13324 13350 13378 13427 13476
13602 13686 13811 13821 13950
14167 14198 14200 14245 14271
14379 14401 14553 14556 14563
14656 14667 14714 14729 14755
14890 14908 15049 15084 15090
15218 15277 15285 15333 15349
15431 15441 15540 15594 15614
15763 15782 15829 15849 15871
15968 16035 16072 16075 16101
16245 16463 16471 16517 16563
16667 16669 16706 16746 16807
16942 16976 16994 16999 17045
17384 17388 17411 17415 17424
17584 17607 17631 17632 17712
17728 17760 17831 17838 17893
18128 18156 18163 18178 18184
18355 18361 18373 18391 18421
18572 18641 18688 18710 18774
18969 18992 19043 19076 19109
19180 19202 19216 19219 19260
19469 19471 19475 1S486 19494
19645 19733 19756 19758 19801
19880 19883 19888 19906 19913
20002 20009 20061 20062 20086
20221 20242 20276 20287 20346
20766 20768 20806 20820 20877
21075 21076 21132 21166 21167
21361 21388 21397 21430 21441
21534 21549 21555 21573 21594
21797 21842 21848 21897 21993
22047 22087 22136 22147 22149
22341 22354 22405 22426 22482
22598 22620 22633 22663 22665
22748 22790 22822 22860 22876
22979 23001 23045 23069 23094
23178 23213 23259 23276 23277
23396 13466 23503 23635 23576
23734 23757 23779 23834 23842
24068 24127 24135 24185 24191
24311 24316 24404 24411 24461
24563 24592 24595 24637 24731
24795 24846 24857 24890 24892
Verbeteringen 5e klas 2e
ma. 21533 f 70.— 6887 ma.
1300
1548
1762
2059
2216
2552
2791
3069
3326
3726
3936
4239
4628
4797
4999
5234
5390
5806
5927
6147
6310
6654
6825
6934
1311 131J
1595 16U
"63 1788
2110 21(0
2382 2401
2600 2621
2915 2969
3102 3111
3359 j
3739
3949 4014
4333 4363
4640 4667
4879
5012 5031
5236 5271
5411 5511
5809 5831
5928 5953
6179 6206
6425 6463
6660 6725
6839 6852
6945 6951
9141
7141 7146 7161
7347 7421 7455
7687 7777 7806
8120 8158
8395 8397
8588 8675
8913 8958
9120 9122
930 5 9358 9394
9728 9800 9831;
9998 10102 10114
10242 10256 10213
10836 10850 10853
10974 11048 11061
11294 11296 113(2
11556 11635 11639:
11801 11814 11845
12082 12100 12183
12432 12532 1253"
12767 12775 12791
12949 13009 13050,
13232 13233 1331'
13478 13499 13568'
14008 14086 14103
14283 14287 14354
14569 14583 1464'
14823 14861 148'!
15190 15213 1521''
153 80 15393 154"
15675 15709 15749
15935 15951 15962
16115 16117 1616'
16586 16628 166»
16856 16931 169'
17096 17213 1725;
17499 17557 175®
17723 17725 17727
17915 18020 161';
18229 18281 18327
18429 18437 18571
18908 18918 189«
19131 19139 191"
19325 19459 194»;
19553 19577
19810 19849
19917 19951
20090 20118
20424 20531
20921 20926 209'J
21204 21279 M»
21470 21483
21611 21761 -1'
22003 22017
22162 22209 Z®»
22517 22522 2.
22710 22720
22955 22961 229
23297 23299
23619 23698
23847 23855
24235 24288 A
24474 24488
24733 24758 24
24905 24908
lijst 70.-
niet niet.
derzocht, waarbij niet minder dan 21
beslagen vrij van tuberculose werden o
den. j.
Met inbegrip van den Frieschen 2^%,
heidsdienst voor vee en van de z.g-
ju bovengenoemd tijdperk van
60.000 veehouders ruim 1 jnillioen runa
Rebruiksrunderen, of ongeveer 50 o v n(jjf
totaal dier dieren, op tuberculose vrjj
zocht, waarbij bijna 35.000 veefoeslage»
vau tuberculose bleken te zijn- ze
tte beschouwing van deze cijfers g „,-jie
ker aanleiding om met de meeste n0wel
op den ingeslagen weg voort te g;,an' hi(jteil
in het belang van een verhoogde r®n.ah(>i8
van het veehoudersbedrijf als in het
van de volksgezondheid in het algem