Koning Leopold en de Belgische capitulatie Een smartelijk, doch dapper besluit Toen de K*L*IVL nog vloog BETERE WOLPRIJZEN sr,r„,ï rsr "r1 23141231ff 5 Turkije beraadslaagt AAN GEBRUIKERS VAN TREKPAARDEN Voetbal Vierbondentournooi begonnen De actie voor De tuberculose onder het vee Doorvechten was niet verantwoord Poolschc duikboot „Orzel" verloren geraakt Onder kar geraakt en gedood Onder-machinist voor de rechtbank Dwaze geruchten 483e STAATSLOTERIJ In het „Dagblad van Noord-Brabant en Zeeland'' vinden we een memorandum, dat in détails den gang van zaken, voorafgaan de aan de Belgische capitulatie beschrijft. Wij ontleenen daaraan het volgende: Toen de nuntius te Brussel, mgr. Micara, op Dinsdag 28 Mei kennis kreeg van de ca pitulatie van het Belgische leger, vroeg hij aan den heer A. E. Janssen, oudminister van Financiën, met hem naar Z. Em. kar dinaal Van Roey te gaan om te zamen den toestand te onderzoeken. Zij hadden een langdurig onderhoud met den kardinaal. Er werd besloten den kardinaal te verzoe ken met den koning te gaan spreken en de 'twee stokhouders werden belast zich met den heer Janssen naar Mechelen te begeven, waarheen zij in den achtermiddag van den zelfden dag vertrokken. De kardinaal begaf zich naar Laeken, waar hij op Donderdag 30 Mei tusschen 5 en 7 uur een langdurig onderhoud met den koning had. Koning Leopold troffen. smartelijk ne llij trof den koning aan, kalm in het volle bezit van zijn geestvermo gens, smartelijk getroffen door den laster, die over hem was uitgestort in Frankrijk en in de omgeving der Belgen, die op dit oogenblik daar heen zijn gevlucht. De koning zette aan den kardinaal in bijzonderhe den den toestand waarin het leger zich bevond, uiteen en hoe hij er toe gekomen was de beslissing, om zich over te geven, te nemen. De koning lichtte den kardinaal in, dat liet leger volkomen was ingesloten, zonder levensmiddelen, zonder drinkwater, terwijl verschillende onderdeelen zonder wapens waren en er geen mogelijkheid bestond ze van voorraden te voorzien, te land noch ter zee, omdat de haveninrichtinggen van Ostcn- de en van Zeebrugge volkomen waren ver nietigd. Daarenboven was het leger verward ge raakt te midden van een aanzienlijke bur gerlijke bevolking, die zijn beweging belem merde en die enorme verliezen leed als ge volg van het mitrailleurvuur van den vijand. Buiten het Belgische leger van ongeveer 5 a GOO.OOO man. waren er nog het Engelsche coms van 9 divisies ter sterkte van onge veer 100.000 man en 7 Fransche divisies ter sterkte van ongeveer 50.000 man. De burger lijke bevolking van 't nog vrijgebleven land, in normale omstandigheden ongeveer 800.000 zielen tellend, was toegenomen met onge veer 1.500.000 vluchtelingen. liet was mate rieel onmogelijk deze enorme bevolking en de legers te voeden. Conferentie met generaal Wevgand Op den 21ster Mei nam generaal Weygand, die Syrië op den 17den Mei had verlaten, een vliegtuig om te gaan confereeren niet den koning en zich rekenschap te geven van den stand van zaken in Vlaanderen. Onder weg werd hij door de Duitschers gemitrail leerd en gedwongen in Kales te landen, van waar hij per auto zijn tocht vervolgde. In het hoofdkwartier van deii koning werd een beraadslaging gehouden. Op den 24sten Mei ontmoette de koning voor de laatste maal de vier ministers, die bij hem waren gebleven: de heeren Pierlot, Spaak, generaal Denis en Vanderpoorten. De ministers bleven er bij den koning op aandringen, dat hij met hen het Belgische grondgebied zou verlaten. De koning weiger de zeggende, dat het zijn plicht was te mid den van zijn troepen te blijven en hun lot te deelen. Hij voegde daaraan toe, dat, wanneer hij dezen zou verzaken, men hem lafheid en vaandelvlucht zou kunnen verwijten. Dit laatste onderhoud had op Vrijdag 24 Mei plaats. De ministers vertrokken per vliegtuig hoewel de koning er op aangedrongen had, dat een of twee ministers bij hem zouden blij ven. In den morgen van den 25sten Mei had een samenkomst plaats te Yperen. waaraan bui ten de Belgische generaals deelnamen de Fransche en Engelsche generaals. Men on derzocht daar opnieuw den toestand en men zag de mogelijkheid onder het oog van de capitulatie op een der volgende dagen. Juristen geraadpleegd. In den loop van dit onderhoud had de koning hen er van op de hoogte gesteld, dat een zeer hevige vijandelijke aanval zich noodzakelijkerwijze zou ontwikkelen. De aanval brak los op Zaterdag 25 Mei en duurde voort op Zondag 26 en Maandag 27 Mei. Het leger en de burgerbevolking leden groote verliezen. In den avond van den 27sten Mei zochten de chef van den generalen staf en de chefs der leger corpsen den koning op en verklaar den eensgezind, dat de voortzetting van den strijd onmogelijk was, dat hij stroomen bloeds zou doen vloei en, zonder eenig militair nut en zonder eenige hoop, dat welk belang ook er door gediend zou worden. De koning, die sinds verscheidene dagen vreesde tot dit treurige besluit te moeten komen, had den raad ingewonnen van drie eminente juristen, wier autoriteit on betwistbaar is. Als hoogste chef van het leger was hij al léén bevoegd te beoordeelen, of hij een on mogelijk gewonnen strijd mocht voortzetten. Capituleerende stelde hij geen daad als hoofd van den staat, voor dewelke een mi- nisterieele mede-onderteekening noodzake lijk zou zijn, maar een militaire daad, die geen onderfeckening noodig heeft. De con sultatie was gebaseerd op ernstig bestu deerde en oj>enlijk aangegeven rechtsargu- menten. Vastgesteld moet worden, dat een Fransche generaal permanent aan den per soon van den koning in het groote hoofd kwartier was toegevoegd en dat de Fran sche regeering dagelijks van den loop der zaken op de hoogte gehouden was. De wapens neergelegd. De Koning heeft levendig en krachtig aangedrongen op een daad van geweldige beteekenis. Hij heeft geen kei onderhande ling met den vijand aangegaan. Hij heeft geen enkel wapcnstilstandsverdrag getee- kend, geen enkel document van een poli tiek karakter, geen enkele capitulatie. Hij heeft zich beperkt tot het neerleggen der wapens tegenover de onmogelijkheid voort te gaan met vechten. Hij heeft dus geen en kel verdrag aangegaan, is in niets gebon den en is krijgsgevangene geworden met zijn leger, zonder eenige voorwaarde. LONDEN (Reuter) Een officieel commu niqué van de „Poolsche admiraliteit", dat ge publiceerd wordt door bemiddeling van de Engelsche admiraliteit, meldt: De Poolsche marinestaf te Londen betreurt het mede te deelen, dat aangezien de onder zeeër „Orzel" belangrijk over tijd is met zijn terugkeer van een patrouille, men hem als verloren moet beschouwen. UITWISSELING VAN ITALIANEN EN ENGELSCHEN. LONDEN, (Reuter) Vernomen wordt, dat 5 tot 600 Italiaansche mannen, vrouwen en kinderen Groot-Brittanje met bestemming Lissabon verlaten. Later zullen zij met het Italiaansche s.s. Conté Roso naar Italië wor den gebracht. Een gelijk aantal Engclschen zal Italië verlaten. Amerika vertegenwoordigt de Engelsche belangen in Italië. Omtrent aan te nemen houding t.o. Italië's inmenging. Men verwacht, volgens Reuter, dat Turkije's besluit ten aanzien van de houding die het aan zal nemen tegenover Italië's deelnemen aan den oorlog zeer spoedig bekend zal wor den. President Inönu is gisteravond te Ankara teruggekeerd van een reis door Tracië. De toestand wordt heden bespro ken in bijeenkomsten van den minis terraad en de Volkspartij. VEREENVOUDIGD RIJWIELVERVOER PER SPOOR. De Nederlandsche Spoorwegen hebben thans ook weer de mogelijkheid opengesteld tot reehtstrceksche bevrachting van rijwie len naar en van verschillende stations, wel ke slechts bereikbaar zijn door overzetting per veerpont e.d. onderweg. Dit beteekent, dat het vervoer van de fiets over het geheel traject op één kaart, dus voor één prijs geschiedt. Paard schrok voor een vracht auto, waardoor het op hol sloeg. De 16-jarige H. Lunenborg te Hoogeveen, zou gister het paard van den hotelhouder Homen naar de wei brengen. Onderweg schrok het paard voor een paseeerende vrachtauto en sloeg op hol. De jongen viel van den bok en kwam juist voor een der wielen erecht. hetwelk hem over het hoofd ging en hem op slag doodde. De stoffelijke resten zijn naar het lijken huisje op de begraafplaats overgebracht. DOODELIJK VERKEERSONGEVAL IN DEN HAAG. Gisteravond omstreeks half zeven had op de Vaillantlaan te 's Gravenhage bij het via duct een aanrijding plaats tusschen een vrachtauto uit Amsterdam en het achtjarige jongetje P. J. van W. uit de Drijfriemstraat dat op en kinderfietsje reed en onvoorzich tig overstak. In zorgwekkenden toestand is het kind door den G.G.D. naar het R.K. zie kenhuis aan het Westeinde vervoerd, waar het kort na aankomst is overleden. Hoogst roekeloos gereden, tenge volge waarvan drie menschen het leven laten. Voor de Almelosche rechtbank stond een ondermachinist van de Nederlandsche Spoor wegen terecht, wien ten laste gelegd werd, dat hij hoogst roekeloos, onvoorzichtig en onnadenkend had gereden, tengevolge waar van op 6 Februari op den onbewaakten over weg bij Bergentheim een van een begrafe nis terugkeerenden auto, waarin zes men schen gezeten waren, door den trein gegre pen werd. Hierbij werden drie der inzitten den gedood en drie gewond. Bovendien zou hij verzuimd hebben fluitsignaal te geven. Verdachte betwistte dit. Hij verklaarde ge regeld de waarschuwingssignalen te hebben laten hooren, hetgeen zijn stoker bevestigde. Eenige getuigen verzekerden echter, dat zij niets gehoord hadden. De officier betoogde in zijn requisitoir, dat verdachte, gezien den zwaren mist, welke er op den dag van het ongeluk hing, veel voor zichtiger had dienen te rijden en herinnerde er aan, dat ook de spoorwegen schuld van verdachte aangenomen hadden, door een dag van zijn loon in te houden. Hij wilde echter den buitengewoon dichten mist als verzach tende omstandigheid aannemen en eischte daarom een straf van f 73.boete, subsidair 50 dagen hechtenis. De uitspraak geschiedt over acht dagen. Breda laat zich bij den neus ne men. Sinds eenige dagen doen te Breda de meest wilde geruchten de ronde omtrent een door een z.g. helderziende voorspelde tweede evacuatie van de burgerbevolking van Bre da in de eerstkomende dagen, zoo meldt de Tel. Naar de commissaris van politie ons me dedeelde,bleek de z.g. helderziende bij onder zoek van de aan haar toegeschreven geruch ten volkomen onschuldig te zijn. Hoewel het zeker overbodig is mede te deelen, dat geruchten vandezen aard van al len redelijken grond ontbloot zijn en vanzelf sprekend aan beweerde voorspellinggen van z.g. helderzienden in geen enkel opzicht ge loof kan worden gehecht, wordt door de poli tie een ernstig onderzoek ingesteld naar de identiteit van de verwekkers en verspreiders dezer zinnelooze geruchten. De Bredaschë bevolking heeft haar aan deel in de oorlogsellende meer dan voldoen de gehad, zoodat tegen een op het oogenblik door niets gemotiveerde fluistcrcampgagne met kracht zal worden opgetreden. Nu de motor voor velerlei transport thans is uitgeschakeld, staan onze paaden weer gereed om in te vallen en viert de paar- dentractie weer hoogtij. Mogen wij den gebruikers van trekpaar den in overweging geven: 1. Geef uw paard een goed passend haam, gareel of borsttuig, om het doortrek ken van de borst te voorkomen. 2. Indien een haam, gareel of borstriem niet geheel passend is, gebruik dan, indien verkrijgbaar, sponsrubber, hetgeen doortrek ken van de borst voorkomt. 3. Telkens na gebruik van het paard, vooral als het dier zwaar werk heeft ver richt, wassche men de plaatsen, waar liet haam of gareel of de borstriem heeft ge drukt met lauw water af en wrijve deze goed droog. 4. Men controleere herhaaldelijk of haam, gareel of borstriem wondjes veroor zaakt en indien dit zoo is, raadplege men onmiddellijk een deskundige die erger voorkomt. 5. Het gebruik van z.g. spoorstokken ter bevestiging van de strengen, waardoor de trekkracht meer over de geheele borst wordt verdeeld. Tenslotte: behandel uw dier naar tlw beste .vermogen, want het helpt u toch in den nood. Inlictingen worden u gaarne verstrekt door de Nederlandsche vereeniging tot be- schenminsr van dieren. Prinses Mariestraat 40, Den Haag, Tel. 112753. NOG GEEN TELEFOON- EN TELEGRAAF- VERKEER MET DUITSCHLAND. In strijd met de bij sommigen hecrschende meening, is het telefoon- en telegraafver- keer met Duitschland nog niet normaal, doch is het tot militair en regceringsverkeer beperkt Op het oogenblik wordt een rege ling uitgewerkt om het particulier verkeer zoo snel mogelijk weer in te stellen. AMSTERDAM—UTRECHT 3—3. In het Ajaxstadion aan den' Middenweg had gisteravond voor het Vierbondentour nooi onder matige belangstelling de eerste ontmoeting plaats tusschen het Amster- damsch en het Utrechtsch elftal. De Amsterdammers hadden weer een sterk elftal opgesteld, waarvan vooral de verde diging voor de rust uitblonk. De Utrecht- sche voorhoede, welke Dumortier miste, zag zich hierdoor voor een bijzonder zware taak gesteld. Toch leverde het Utrechtsche elftal uitstekend partij, waardoor de wedstrijd een aantrekkelijk karakter had. De uitslag geeft de krachtsverhouding goed weer. Met rust was de stand 1—0 voor Amsterdam. Aan een hoopvolle periode in 1939 maakte de oorlog een einde. PER 1 JANUARI 1940 LEEK DE TOEKOMST REEDS ZEER ON ZEKER. Uit het verslag van de K.L.M. over 1939 blijkt, dat de oorlog, die in dat jaar nog bui ten onze landsgrenzen woedde, aan de bur gerluchtvaart geenszins een einde maakte. Wel moet natuurlijk een scheiding worden gemaakt tusschen de dagen vóór en na Sep tember. De dagen vóór September stemmen tot vol doening. en de vervoercijfers van den dienst op Indië stegen dermate, dat verschillende plannen een verantwoorde basis kregen. Len tweemaal wekelijksche dienst dacht /men rendabel. Natuurlijk maakte het uitbreken van den oorlog aan deze toekomstdroom een einde. In 1939 kon men het luchtnet belangrijk uitbreiden. Nieuwe luchtverbindingen wer den geopend tusschen Nederland en Zwit serland, Nederland en Noorwegen, terwijl ook Finland in liet luchtnet werd opgeno men door een verlenging van de verbinding tusschen Nederland en Zweden. Binnenland liep terug. De gunstige ontwikkeling van het vervoer in het binnenland in 1938 heeft zich in 1939 niet voortgezet. De voornaamste oorzaak hiervan was de onregelmatige exploitatie tengevolge van de buitengewone militaire maatregelen der regeering. In West-Indië bleef de ontwikkeling van het vervoer voorspoedig. Toen de oorlog uit brak, werden terstond het heele binnenland- sche luchtverkeer en een aantal buitenland- sche lijnen stopgezet, wat een inkrimping van personeel met zich bracht. Van 1800 man in Augustus werd het 1200 man in Novem ber. Tijdens den oorlog in 1939 is het vervoer naar Indië weer hervat, met als beginpunt Napels. Ook andere verbindingen, o.a. op Scandinavië, werden hervat. Tegen het einde van het verslagjaar ging de K.L.M. een onzekere toekomst tegemoet De ontvangsten bedroegen in dit verslag jaar bijna f 11.000.000.hetgeen ongeveer f 264.000.minder beteekent dan in het jaar 1938. In de eerste drie maanden van den oor log werd in totaal f 750.000.minder ontvan gen, waardoor de gunstige resultaten, welke reeds waren bereikt, volkomen teniet werden gedaan. Het was nog net mogelijk te eindi gen met ongeveer hetzelfde verlies als in 1938. Dit verlies werd gedekt door de sub sidie. De V.V.S. van officieele zijde ter bespreking uitgenoodigd. Naar wij vernemen heeft de heer Sybrand C. Eelman, de bekende pro- pagandist voor betere toestanden in de schapenfokkerij, een brief ont vangen van de rijksberoepcommissie, vorderingswet 1939. Hierbij wordt de Vereeniging voor Schapenhouders (V.V.S.), die, zooals men weet is opgericht buiten de groote organisa ties om, tot een bespreking in Den Haag uitgenoodigd op 18 JulL Nu officieele instanties de jonge vereeni ging gaan erkennen,'mag van een voorloo- pig succes worden gesproken en het is voor de schapenhouders thans des te meer van belang de vergadering van Zaterdag as te Alkmaar bij te wonen. Voor bijzonderheden hieromtrent verwijzen wij naar de geplaat ste advertenties. - Uitdrukkelijk wijst het Bestuur van de V.V.S er echter op, dat haar actie niet is gericht tegen de bestaande bonden, doch dat zij meent door haar meer gespecialiseerd ka rakter beter de belangen der scliapenhouders te kunnen dienen. Het werk der provinciale gezond heidsdiensten voor vee. Door den directeur van den Veeartsenii- kundigen dienst, Prof. Dr. Berger is enkele dagen geleden in een rondschrijven een op wekkend woord gericht tot de provincia e gezondheidsdiensten voor vee om hun arteid niet te ondei breken, doch deze ook onder de huidige omstandigheden met volharding bouweif. Z6tten 811 Z0° I1,ogelljk zelfs uit te Tevens werd hierin medegedeeld, dat van zelfsprekend op de volle medewerking van den directeur en de inspecteur-districtehoof den van den veèartsenijkundigen dienst kon worden gerekend, terwijl de inspecteur in algemeenen dienst, de heer 't Hooft als voo? heen geheel ter voorlichting van de ni-IIl ties ter beschikking is. rganisa- Van hoe groot belang de werkzaam^ van bovengenoemde provinciale oretni^ ?-6n geacht mogen worden en tot welke r»! !ieS ten deze .hebben geleid mo >e hiiir les.ulta- cijfers, betreffende devrijwiniire i!k" U1,1 de bestrijding onder het rundvee ivrdk* °Se" °?a„'T°'n' weMenmeMin^ciee,en* steun Afr" 1939 (Niet officieel) 5de klasse, 3de Rist Trekking van Woensdag 12 jm Hcoge Prijzen 1.000.— 3278 200 5763 10640 16655 100 2620 3134 3184 11006 18122 18824 21877 23467 Prijzen van f 70 «n 1041 1934 2405 3473 4231 4756 5206 5601 6393 6965 7876 8710 9266 9820 10604 10983 11976 12643 13433 14162 14811 15354 15842 16121 16797 17506 18108 18791 19576 20392 21333 22216 22681 23858 24686 1094 1975 2702 3707 4310 4785 5223 5645 6507 7070 8092 8742 9411 9990 10649 10994 12183 12780 13490 14276 14854 15423 15854 16254 16833 17585 18168 18859 19751 20400 21586 22252 22752 24069 1136 2018 2724 3903 4338 4816 5229 5784 6564 7140 8101 8748 9629 10012 10774 11052 12222 12788 13648 14330 14918 15450 15857 16261 16850 17741 18298 19000 19864 20533 21652 22423 22878 24143 1165 1195 2107 2135 2885 3040 3924 4108 4449 4451 4921 4930 5243 5245 5823 5842 6573 6663 7219 7317 8112 8171 8763 8835 9664 9690 10188 10213 10866 10873 11118 11169 12237 12243 12964 13045 13871 13887 14347 14392 14977 14979 15507 15520 15885 15924 16356 16431 17205 17300 17888 17906 18359 18376 19084 19125 19882 19973 20603 20855 21654 21671 22424 22428 23040 23191 24306 24328 1360 2387 3362 4183 5258 6074 6859 7501 1273 2230 3096 4164 4635 4984 5257 6070 6856 7402 8202 9023 9069 9737 10303 10357 10879 10883 11277 1137J 12369 12385 1307'J 13224 13944 1400,3 14456 14625 15211 15223 15578 15627 16013 16042 16468 16527 17306 17376 17908 17994 18422 18499 19129 19383 19990 20069 20870 21080 21724 21984 22434 22484 23197 23281 24392 24496 1085- 11713 12593 i%; H791 15283 15683 16105 16671 17395 18082 1853; 19572 20154 21099 23(33 24501 Nieten 1096 1099 1107 1132 1296 1358 1477 1482 1500 1543 1643 1647 1658 1690 1698 1815 1884 2022 2023 2025 2158 2159 2170 2189 2304 2429 2431 2432 2462 2467 2732 2746 2747 2776 2787 2983 2991 3002 3014 3C64 3112 3186 3236 3237 3263 3454 3470 3535 3550 3564 3772 3774 3806 3814 3886 4016 4030 4123 4168 4175 4365 4375 4498 4521 4614 4668 4689 4707 4731 4774 4916 4926 4947 4964 4987 5048 5079 5091 5195 5207 5285 5290 5298 5356 5368 5547 5573 5581 5584 5702 5844 5845 5870 5877 5925 5959 5967 5975 6082 6129 6255 6259 6292 6298 6306 6497 6498 6560 6629 6653 6753 6756 6796 6800 6809 6854 6860 6891 6899 6930 7015 7045 7053 7074 7090 7092 7209 7232 7255 7266 7303 7477 7527 7533 7623 7643 7814 7845 7936 8010 8039 8194 8197 8258 8262 8321 8322 8409 8498 8571 8575 8578 8693 8777 8799 8838 8868 9004 9011 9016 9040 9068 9207 9231 9261 9263 9287 9418 9468 9514 9537 9667 9905 9947 9979 9983 9996 10140 10157 10215 10232 10240 10305 10511 10515 10570 10829 10855 10857 10906 10953 10959 11065 11212 11239 11269 11292 11373 11394 11396 11500 11530 11654 11663 11692 11776 11786 11935 11985 12014 12065 12077 12323 12347 12362 12372 12397 12590 12623 12677 12722 12764 12798 12877 12903 12912 12944 13076 13138 13166 13172 13221 13324 13350 13378 13427 13476 13602 13686 13811 13821 13950 14167 14198 14200 14245 14271 14379 14401 14553 14556 14563 14656 14667 14714 14729 14755 14890 14908 15049 15084 15090 15218 15277 15285 15333 15349 15431 15441 15540 15594 15614 15763 15782 15829 15849 15871 15968 16035 16072 16075 16101 16245 16463 16471 16517 16563 16667 16669 16706 16746 16807 16942 16976 16994 16999 17045 17384 17388 17411 17415 17424 17584 17607 17631 17632 17712 17728 17760 17831 17838 17893 18128 18156 18163 18178 18184 18355 18361 18373 18391 18421 18572 18641 18688 18710 18774 18969 18992 19043 19076 19109 19180 19202 19216 19219 19260 19469 19471 19475 1S486 19494 19645 19733 19756 19758 19801 19880 19883 19888 19906 19913 20002 20009 20061 20062 20086 20221 20242 20276 20287 20346 20766 20768 20806 20820 20877 21075 21076 21132 21166 21167 21361 21388 21397 21430 21441 21534 21549 21555 21573 21594 21797 21842 21848 21897 21993 22047 22087 22136 22147 22149 22341 22354 22405 22426 22482 22598 22620 22633 22663 22665 22748 22790 22822 22860 22876 22979 23001 23045 23069 23094 23178 23213 23259 23276 23277 23396 13466 23503 23635 23576 23734 23757 23779 23834 23842 24068 24127 24135 24185 24191 24311 24316 24404 24411 24461 24563 24592 24595 24637 24731 24795 24846 24857 24890 24892 Verbeteringen 5e klas 2e ma. 21533 f 70.— 6887 ma. 1300 1548 1762 2059 2216 2552 2791 3069 3326 3726 3936 4239 4628 4797 4999 5234 5390 5806 5927 6147 6310 6654 6825 6934 1311 131J 1595 16U "63 1788 2110 21(0 2382 2401 2600 2621 2915 2969 3102 3111 3359 j 3739 3949 4014 4333 4363 4640 4667 4879 5012 5031 5236 5271 5411 5511 5809 5831 5928 5953 6179 6206 6425 6463 6660 6725 6839 6852 6945 6951 9141 7141 7146 7161 7347 7421 7455 7687 7777 7806 8120 8158 8395 8397 8588 8675 8913 8958 9120 9122 930 5 9358 9394 9728 9800 9831; 9998 10102 10114 10242 10256 10213 10836 10850 10853 10974 11048 11061 11294 11296 113(2 11556 11635 11639: 11801 11814 11845 12082 12100 12183 12432 12532 1253" 12767 12775 12791 12949 13009 13050, 13232 13233 1331' 13478 13499 13568' 14008 14086 14103 14283 14287 14354 14569 14583 1464' 14823 14861 148'! 15190 15213 1521'' 153 80 15393 154" 15675 15709 15749 15935 15951 15962 16115 16117 1616' 16586 16628 166» 16856 16931 169' 17096 17213 1725; 17499 17557 175® 17723 17725 17727 17915 18020 161'; 18229 18281 18327 18429 18437 18571 18908 18918 189« 19131 19139 191" 19325 19459 194»; 19553 19577 19810 19849 19917 19951 20090 20118 20424 20531 20921 20926 209'J 21204 21279 M» 21470 21483 21611 21761 -1' 22003 22017 22162 22209 Z®» 22517 22522 2. 22710 22720 22955 22961 229 23297 23299 23619 23698 23847 23855 24235 24288 A 24474 24488 24733 24758 24 24905 24908 lijst 70.- niet niet. derzocht, waarbij niet minder dan 21 beslagen vrij van tuberculose werden o den. j. Met inbegrip van den Frieschen 2^%, heidsdienst voor vee en van de z.g- ju bovengenoemd tijdperk van 60.000 veehouders ruim 1 jnillioen runa Rebruiksrunderen, of ongeveer 50 o v n(jjf totaal dier dieren, op tuberculose vrjj zocht, waarbij bijna 35.000 veefoeslage» vau tuberculose bleken te zijn- ze tte beschouwing van deze cijfers g „,-jie ker aanleiding om met de meeste n0wel op den ingeslagen weg voort te g;,an' hi(jteil in het belang van een verhoogde r®n.ah(>i8 van het veehoudersbedrijf als in het van de volksgezondheid in het algem

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2