De rede van den Duitschlands luchtmacht Ds. Weiter overleden Oc textielkaart DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER klaar voor den strijd De tegenwoordige aanvallen slechts verkenningen Jongen vindt een vermogen KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER.' TELEFOON 50 f2 LIJNEN) WOENSDAG 31 J UL I 1940 68e JAARG. No. 8990 en de nationale concentratie De Snelle groei der Nederlandsche Unie Rijksmaarschalk Goering Aanval in Amerika militair onmogelijk WAT KOCHT U ALREEDS NA 28 MEI? EEN WEEK ZONDER FIETSPLAATJE Meisjes mogen wèl studeeren Botsing in de lucht HELDERSCHE COURANT Uitgave der Uttg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder issans (Van onzen Haagschen correspdonent). Na de zoo belangrijke en vertrou wenwekkende rede van den Rijks commissaris Vrijdagavond hier ge houden, volgde Zaterdag de perscon ferentie van de Nederlandsche Unie waarover ook reeds uitvoerig is be richt. Twee gebeurtenissen welke grooten indruk hebben gemaakt en ook in de nieuwe week de gemoede ren blijven bezig houden. In Den Haag, als vroeger politiek centrum cfes lands, wordt er veel over ge sproken en gedebatteerd, doch onge twijfeld gaat het ook verder in den lande hier om het gesprek van den dag. Allereerst de rede van Rijksminister Seyss- Inquart. Het is niet te veel gezegd, dat zijn verklaringen, welke rechtstreeks de belan gen en de toekomst van ons land en volk raakten, hier met groote voldoening zijn ontvangen. Toonaangevende kringen achten dit betoog krachtig, maar aristocratisch naar den geest. Hier sprak een man naai de volheid zijner overtuiging, een leider die weet, wat hij wil en die juist daarom zoo beheerscht en weloverwogen kon spreken, zooals hij deed. Een man, die reeds dien blijkt te zijn doordrongen in den typisch Nederlandsehen geest, die blijk gaf te we* ten, wat de Nederlandsche vrijheidszin be- teekent. Dr. Seyss-ïnquart heeft het Nederlandsche volk opgeroepen tot een vreedzame en vrucht bare samenwerking met den Groot-Duit- schen nabuur. Hiertoe zullen wij ons moe ten zetten tot een economische heroriëntee ring, gepaard gaande met een sociale en staatkundige hervorming, welke, naar het woord van den Rijkscommissaris, een nieu wen lOden Mei tusschen beide volken on mogelijk moet maken. 'ij hebben redenen om aan te ne men, dat de Rijkscommissarig Vrij dagavond niet louter persoonlijke denkbeelden heeft ontwikkeld, doch dat hij wat de groote principieele lijnen betreft, hier gesproken heeft zöo niet na overleg, dan toch in over eenstemming met Berlijn. Dit zoo zijnde, wordt de beteekenis van zijn verklaring nopens onze toekomst er des te belangrijker om! Dan is dus nu officieele zij het met een zeker, onder de huidige omstandigheden lo gisch, begrijpelijk voorbehoud van Duit- sche zijde uitdrukkelijk uitgesproken,, dat wij ons zelf kunnen zijn en blijven. Dat Ne derland en zijn volk vrij en onaihankelijk kunnen blijven, dat Duitschland goen aan spraken wenscht te doen gelden op Neder land overzee. Dat de politieke hervorming van Neder land het werk van ons, Nederlanders, zal kunnen zijn, dat later in vrijheid ook zal zal kunnen worden beslist, ten aanzien van onze verhouding tot het Huis van Oranje. Zóó ver is het echter nog niet! Er is nog de oorlog, waarin wij 10 Mei zijn gemengd en Nederland is nog beze t gebied. Voors hands moet iedere politieke activiteit dus streng gebaseerd blijven op de realiteit der feiten. Doet dit om nu te komen tot de tweede belangrijke gebeurtenis van het jong ste weekeinde de Nederlandsche Lme. Het is een publiek geheim, dat velerlei moei- lijkheden zich hebben voorgedaan, aleer het Driemanschap Einthoven-Linthorst-Homan- de Quay voor het voetlicht der openbaarheid kon verschijnen, en dat de toekomstige posi tie van Oranje hierbij ook een rol heeft ge- SPHoe'dit zij, de Nederlandsche Unie heeft zich nu aan het Nederlandsche volk voorge steld, en het blijkt, dat na het wel watvage manifest het bondige Program een firn e aantrekkingskracht uitoefent op de men schen, die in dezen verwarden tijd zaten ui te kijken naar houvast, die hooptenopeen basis voor harmonischen sociaabeconon i- schen en later ook staatkundigen optouw in echt-Xedei landschen zin, zonder buitenland sche schabionen. jofT„n Was Zaterdagavond, dus na twee c g de 200.000 reeds bereikt, Maandagavond was het aantal toegetreden sympathiseerend reeds tot ver over de 400.000 gestegen ei thans is het half millioen reeds ruim over- teekend. In de Haagsche kringen, welke woeg maatgevend plachten te zijn in zaken, o tandspolitiek rakend, is men niet eensgezin Rijksmaarschalk Goering Rijksmaarschalk Goering heeft den beken den Amerikaanschen journalist K. H. von Wiegand een interview toegestaan. Goering verklaarde in de eérste plaats, dat hij een inyal in de Vereenigde Staten, zoowel van de zijde van den Atlantischen als van den Stillen Oceaan, als een militaire onmo gelijkheid beschouwde, ja, dat zulk een denk beeld bepaald belachelijk is. Met zijn reus achtige „vestinggracht" van 3.000 tot 5.000 zeemijlen breedte, waardoor het aan beide zijden omgeven is, kan Amerika, noch van de zee, noch van de lucht uit worden aan gevallen. In militaire opzicht is een inval vulkomeu onzinnig. Het tijdperk van luchtoorlogen tusschen werelddeelen, zoo vervolgde Goering, is nog niét gekomen. Ook Groenland is als basis niet bruikbaar, zooals Lindbergh zelf ver klaard heeft. Zelfs voor de vreedzame Trans atlantische luchtdiensten heeft men het moe ten laten vallen. Bij een juiste uitbreiding van de luchtmacht kan Amerika aan elke mogendheid en aan elke combinatie van mo gendheden het hoofd bieden. De Rijksmaar schalk zeide te hopen, dat het waandenk beeld van een inval, die het Amerikaansche continent van Europa uit bedreigt, even snel zal verdwijnen als het gevoel van absoluut veilig te zijrf op grond van voldoende bewa pening en verdedigingswerken moge weder- keeren. Ten aanzien van den strijd luchtmacht of zeemacht verklaarde de rijksmaarschalk: de luchtmacht is nog zeer jong en haar toe komst nog niet te overzien, doch op het oo- genblik heeft zij nog haar grenzen De prach tige luchtmacht van Italië heeft de Britschc vloot zware slagen toegebracht, en de Itali- aansche luchtmacht beheerscht de Middel- landsche zee evenzeer als de Duitsche lucht macht het Kanaal en de Noordzee. In uitge strekte zeegebieden en op dep Oceaan zal de zeemacht altijd nog een groote rol spelen. De vliegtuigmoederschepen zijn te gemakkelijke doelen voor de bombardementsvliegtuigen. Men moet rekening houden met een revolu tionaire wijziging in de schecpsconstructie. Over de ervaringen met het lucht- wapen in dezen oorlog verklaarde Goering, dat bet een beslissende factor is geweest, doch men dient in het oog te houden, dat het lucht- wapen in zijn massa niet neerdalen en veroveren kan. Duitschland bezit op het vasteland de heerschappij in de lucht en zal haar houden. van enthousiasme over den opzet der Neder landsche Unie, de een vindt den opzet te vaag, een ander meent, dat een waarlijk straffe leiding niet bij voorbaat gewaarborgd is, in protestantsch-christelijke kringen be treurt men het te weinig naar voren kermen van het godsdienstig element, weer anderen veronderstellen dat samenwerking met na- tionaal-socialistische stroomingen als N.S.B. en Nationaal Front niet mogelijk zal blijken en dat een van deze tenslotte uitverkoren zal worden om de staatkundige vormgeving van Nederland al dan niet samengevoegd met Vlaanderen ter hand te nemen. Een feit is intusschen, dat aanvan kelijk in de Nederlandsche Unie een opvallende trekkracht en een voors hands wel wat belovende groei blijkt te zitten en deze ervaring met onze jongste concentratiepoging is hier in ruimen kring met belangstelling en niet zonder voldoening geconstateerd. Want in welke richting onze staatkun dige reorganisatie en heroriënteering ook moge gaan, dat er iets moet gebeuren spoe dig en energiek, dat staat wel voor alle tot oordeelen bevoegden vast. De Duitsche luchtmacht is thans sterker dan op den lOen Mei en wel op grond van haar betrekkelijk geringe verliezen en uit stekende Duitsche vliegtuigproductie. De Duitsche vliegtuigproductie is altijd nog grooter dan de Engelsche, de Amerikaan sche leveranties er bij gerekend. Overigens zijn sedert het begin Van den oorlog meer dan 2000 ten volle te gebruiken vliegtuigen buitgemaakt, die echter in hoofdzaak al leen voor oefening gebruikt worden. Wat de Britsche beweringen over groote Duitsche verliezen aan vliegtuigen betreft, verklaarde rijksmaarschalk Goering, dat de berichten hierover wel niet van de vlie gers zelf afkomstig zouden zijn, doch zui ver om propagandistische redenen ver spreid worden. De waarheid zal des te on aangenamer uitvallen. Goering vertelde nog, dat Duitschland in de landen van het westen een hoeveelheid brandstof buitgemaakt heeft, die dubbel zoo groot is als die welke de Duitsche lucht macht sedert den lOen Mei verbruikt heeft. De Rijksmaarschalk uitte zijn veront waardiging over de Engelsche bomaanval len op niet-miliaire doelen en schreef ze toe aan het ontbreken van elk systeem bij de aanvallen. Tenslotte kwam het gesprek op den ko menden strijd tegen Engeland. De rijks maarschalk verklaardr in verband hier mede: „Mijn luchtmacht staat geheel klaar en wacht slechts op het bevel van den Fuehrer. Ik kan u de vezekering geven, dat de aanvallen, welke wij tot dusver op En geland hebben gedaan, slechts gewapende verkenningen waren en niets anders". Oud-Hofprediker. Gistermorggen is in Den Haag op 90-jari- gen leeftijd overleden de oud—hofprediker Ds. W. L. Weiter. De teraardebestelling zal Vrijdag a.s. om'12 uur op de begraafplaats oud Eik en Duinen in Den Haag geschieden. Vooraf heeft in de groote kerk te 10 uur een rouwdienst plaats, waarna om ongeveer 11.15 uur de stoet naar de begraafplaats vertrekt. Ds. Weiter zag het levenslicht te St. Peters burg, heeft in Duitschland gestudeerd, maar kwam toch in Utrecht zijn studie voltooien. Behalve té Bunnik, waar hij op 8 Februari 1874 het predikambt aanvaardde, stond hij te Dcdemsvaart, Heemstede, Zwolle en Arnhem en van 1894 tot 1929 diende hij de gemeente van Den Haag. Zoo werden 35 van de 66 dienstjaren in de residentie doorgebracht en zoo werd ook de band met het Koninklijke Huis gelegd. Van 1898 tot 1936 heeft ds. Weiter deel uit gemaakt van de commissie tot de zaken der protestantsche kerken in Nederlandsch In- dië, welker president hij in 1911 werd. Sinds 1929 leefde hij te 's-Gravenhage in ruste. DEZE HOEVEELHEID IN MINDERING VAN HET PUNTENTAL! Evenals voor de boter- en vetkaarten zal. naar de Tel verneemt, voor de textielkaart een aanvraagformulier moeten worden in gevuld. Daarop moet ieder vermelden, wat hij na 28 Mei jl. van de volgende goederen heeft aangeschaft: wollen ol halfwollen costuums, jassen, regenmantels -capes en -jassen niet uit gummi vervaardigd (dus b.v. z.g. loden regenkleeding), broeken, sportjassen, wollen of gebreide slipovers, wollen of gebreide ves ten en jumpers, japonnen en jurken, idem tricot wollen en halfwollen mantelpakken, complets, truien alsmede wollen en halfwol len stoffen voor bovenkleeding. Achter al deze stoffen staat een waardee ring in punten vermeld. Naar wij vernemen, zal 't puntenaantal. dat op deze wijze tot stand komt. in mindering worden gebracht van het totaal aantal, dat iedereen tz.t. krijgt toegewezen. Onder de kolom A vindt men de waardee- ring der betreffende stukken voor mannen jongens van 15 jaar en ouder, onder B voor vrouwen en meisjes van 15 jaar en ouder, onder C van jongens van 3 tot 15 jaar en onder D van meisjes van 3 tot 15 jaar. De op deze aanvraagformulieren vernielde puntentelling luidt als volgt: a b c d Regenjassen enz. 56 45 40 36 Wollen of halfwollen cost. 70 45 Afz. jassen, jacquets e.d. 37 25 Afz. broeken, plusfours e.d. 23 12 Slipovers enz. 21 19 14 14 Id. zonder mouwen of met oenkwart mouwen 16 14 10 10 Wollen gebreide vesten en jumpers 28 24 14 14 Idem zonder mouwen of met eenkwart mouwen 21 18 10 10 Wollen en halfwollen japonnen en jurken 36 22 Wollen en halfwollen rokken, rokbroeken en broeken van stof 18 10 Idem tricot of gebreid 24 10 Wollen en half wollen mantelpakken 50 35 Wollen en halfwollen complets 65 45 Wollen en halfwollen truien 35 31 20 20 Wollen en halfwollen stoffen v. bovenkleeding 10 10 10 10 Ingevolge de distributiewet kan het ver. strekken van onjuiste of onvoldoende lnlich- tingeq worden gestraft met gevangenisstraf Geen boete in 18 Augustus. de week van Bij beschikking van de wnd. secre taris-generaal, wnd. hoofd van het departement van financiën, is be paald, dat gedurende het tijdvak van 1 tot en met 8 Augustus 1940 geen boete zal zijn verbeurd wegens het op den openbaren weg berijden van een rijwiel, dat niet voorzien is van het vereischte en volgens de voorschriften bevestigde belas- tingmerk. van ten hoogste een jaar of een geldboete van ten hoogste 5000 gulden. Wanneer het totale jaarlijksche inkomen van het gezin kleiner is dan 350 gulden per persoon, kan het hoofd van het. gezin een toeslagkaart aanvragen. Onder gezinsleden worden begrepen, naast de ouders, de vol gende in familieverhouding tot bet gezins hoofd staande personen: inwonende familie leden, natuurlijke, wettige en aangetrouwde kinderen, stiefkinderen, pleegkinderen en kleinkinderen. Onder gezinsleden wordt in dit geval niet begrepen dc inwonende dienstbode of andere in dienstverband staande personen. De toeslagkaart wordt derhalve niet ver strekt aan alleenstaande personen, ongeacht hun inkomen. Het aanvraagformulier voor deze toeslag- kaarten is van 19 Augustus af kosteloos bij de plaatselijke distrtyutiedienstcn verkrijgbaar. Nader vernemen wij nog, dat de toeslag- kaarten bedoeld zijn voor hen, die een klein inkomen hebben en uit dien hoofde mindere kwaliteiten zullen koopen. Op grond van de ze overweging is men er van uitgegaan, dat zij dus spoediger tot vervanging van een kleedingstuk zullen moeten overgaan. Er loopen den Iaatsten tijd hardnek kige geruchten, dat de bedoeling zou zijn, voortaan meisjes zooveel moge lijk het moeilijk te maken Hooger Onderwijs te volgen. Wij vernemen hieromtrent van de meest bevoegde zijde, dat er geen sprake van is, dat aan meisjes, die de hiervoor vereisch te examens hebben afgelegd, zou worden belet, aan een Universiteit te gaan studeeren. Er wordt aan ont onderwijs wel het een en ander ge wijzigd wij hebben reeds bericht omtrent de aanstaande beperking van het Middelbaar-Voorbereidend- Hooger en hiermede gelijk te stellen onderwijs, doch ten aanzien van het Hooger Onderwijs zijn geen maatre gelen in voorbereiding. Bij het kanovaren een pak aan- deelen opgevischt. Gisterochtend meldde zich aan het bu reau Stadhouderskade te Amsterdam, een ongeveer vijftienjarige jongen met een groot pak onder den arm, dat een vermogen bevatte. De jongeman had dit pak, toen hij Vrijdag j.1. op de Nieuwe Meer, toen hij daar kanode, drijyende gevonden. Uit nieuwsgierigheid had hij het opgevischt en in de kano meegenomen. Toen hij het open de, kwam hij tot de welhaast schrikbaren de ontdekking, dat het pak 197 aandeelcn van een Ned. Indische exploratie maat schappij met een oorspronkelijke waarde van honderd gulden en 137 aandeelcn van een industrieele en landbouwbank te Tiet, met een nominale waarde van 1000 be vatte. Wel zijn deze aandeelen thans niet meer van die waarde, doch de totale hoe veelheid aandeelen vertegenwoordigt nog steeds vele honderden guldens. Aan het politiebureau Stadhouderskade verwees men den jongen naar het bureau Overtoom, waar men de vondst in bewaring heeft genomen. De eigenaar heeft zich nog steeds niet gemeld. TWEEJARIG KIND DOOR TREIN GEDOOD. Bij den onbewaakten overweg gespeeld. Naast den onbewaakten overweg in de Lonnerstraat te Assen is het bijna tweejarig zoontje van de familie T„ dat daar speelde, door den van Rolde komenden personentrein van de Noord-Ooster Lokaal Spoorweg Mij. overreden. De machinist bemerkte het ongeluk niet en reed door naar het station Assen. Het kindje werd deerlijk verminkt en op slag gedood. Oogsttijd in het Alpengebied. leent aan De schitterende omlijsting van het berglandschap ver- het geheel een aparte bekoring. Zes personen om het leven geko men. Het D.N.B. meldt uit Stockholm: Naar „Aftonbladet" meldt, is het Zweedsche lucht- wapen door een nieuw ongeluk getroffen, waarbij zes personen om het leven zijn ge komen. Tijdens slecht zicht is een vliegtuig met een ander in botsing gekomen en neer gestort. Toen het den bodem raakte, vloog het in brand. Het andere vliegtuig kon. hoe wel beschadigd, op een vliegveld in de buurt van de plaats des onheils landen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1