Brabantsche 't HOEKJE OUDERS De triumf van het kunstleder Pe van Drê Brief J I VOOR DE n Tuinhoekje XoS rvcw-it! I ULVENHOUT, 29 Aug. 1940. kmico, Dn Herfst is van 't jaar vroeg gekomen. De wegels en de boschdreven liggen daar, in den duister van 't sturmtij, besti*ooid in.ee 't geel geblaart, mee 't dooie hout, dat gerukt, gebroken en gescheurd wierd Wit de zwiepende boomkroonen. De zware wolkenlochten jagen langs den liemel. De sturmen loeien om den huis. .Genadeloos knetteren de vette, kouwe re genvlagen teugen de ramen, de deuren, de iblinden; ze zwiemen als rook over den zwartgeregenden steenweg, schuimend soms onder den woeienden Wester, die zich ideur 't durp smijt. D'n Herfst is vroeg gekomen, ja. Maar Zonder den deugddoenden troost van ande re jaren, als de zomehitte, als den zonne brand ons te bar geworden was. En 't nuuwe tij lijk balsum was, veur ons moeie lijf, rust veur ons geblakerde zielement, dat snakken kost naar den koelen teug uit üden don-ker-glazen roemer, dien de Wijn maand ons toeschoof. We kosten stil-geluk- kig zijn, leklippend proeven van dieën don keren wijnkelk van Najaar, om de kante ling van 't tij. Want van Zomer over- [voldaan, verlangden we, diepin, naar den Jhuiselijken Winter, naar 't makkelijke hoekske bij den plattebuis. daar in den gouwen schemer onder de schouwkap. waar 't zoo veilig toeven was, als buiten den Winterstorm over de kale velden trok, Spookte in de galmgaten van den kerke- toren, daar hoog in het zwarte Niks van den stikdonkeren nacht. Of als den vorst te kraken stond in de bruine eiken hagen. 't Kost ook anders zijn. Als in den vroe gen avond 'n bloedrooie zon te branden ihong tusschen 't werlig struwel van t kale ihout. waarboven den hemel glansde in groe nen peerlmoer; 'nen pèèrsen doom gewe meld kwam over de wije velden, dan gloor de aan, lijn 'nen wilden wingerd, stil ge luk in onze borst, waarin we voelden stroomen den koelen, rinschen asem van 'den rossen herfstavond, die soms vlamde luit de ouwe kerkramen, daar 't ende den [verlaten akker mee z'n stil gekraak in den winterkool. Stil geluk..., 't is me soms, deus tijen, fels daar gunderwijd 'n vleugelen-V naar t Zuien trekt; 'nen zwaargelajen èèrpelwa- gen op z'n ijzeren banden wegdokkert over den eenzamen steenweg; de poppelieren op de stilte te klepperen staan in de ruimten van 't akkerland; daar aan den Noorder- Idm de stad steeds wijer wegdrijft achter den donkeren dag, of 'k hoor dreunen 'om m'nen peinzenden kop den tweeklank Van 'n bronzen uitvaartklok; „Voorbij! Staai ik peinzend te steunen op den Steel van m'n spaai, turend op de witte rimpels van de donkere Mark, naar n s>choof riet, in den midden van blinkende watercircels; 'n paar wilde eenden, die den ispeurenden kop in den riet-schoof steken, deinend wegpagaaien dan. over den ruste- loozen stroom, dieper den avond in, aan zoemt weer dieën dreun rond m nen een zamen kop: „voorbij!" Komt dan 't avondwindeke gezweefd over den buiten, tippend aan de witte water rimpels, slissend deur de rietschoot, rijst daar boven den zwarten boschkam. in bre kende lochten de bleeke maneschijf, luk 'nen glazen bol drijvend op woest water, dan denk ik greet aan m n huizeke. daar wij erop, langs den stillen steenweg, maar... den bronzen dreun zoeft weer zijnen tries ten echo: „Voorbij!" De lochten zijn dik. Den glazen manebol |s overspoeld; alleen 'n deurschijnende (plek in de... onveilige wolkenvacht, wijst •vaar den bol nog drijven mot. De lochten «ijn dik; 't land verlaten, de eenden al lang om den bocht. En 't zoeft, 't dreunt, tin 't bromt' Wijdweg. Achter de lichte lochten. 't Cirkelt daarboven; 't is, of n bromvlieg over m'n kop zoemt. Ik pak mn spaai, m'n juten zakske mee d'eerpels, m'n bennekes groenten; 'k laail den krui wagel, altijd luisterend, scherp luisterend ïiaar de zoemcirkels daar boven me. Stil geluk om nieuw tij?? „Voorbij!" „Voorbij!" zoo zoemt nou den stalen yeugel daar boven 't dikke wokendek, ge wuifd over den vroegen Herfstavond, die dichter wemelde op de velden, de bosschen, over de huizekes van Ulvenhout. En ik spoei me deur den zwaren akkergrond, die den kruiwagel nie deurlaten wil. En toch, 't mot. Want nog altij is daar boven den doodsveugel-.! 't Kruiwagelwiel piept, jankt deur de donkere stilte, krijscht nam den prooizoekenden doodgier, die daar ie ders hangt aan z'n metalen vleugels. Hah! Daar komt m'n baaske aangerend. Dré III Woeiend is ie. ..Allee, opa, daar zit weer zo'nen salamander hierboven. Dan ziet ie 't weggezakte wiel, gegrepen deur den èèrpelgrond. En mee éenen for- schen pak in de spaken van 't wiel tilt ied en wagel, smijt 'm op 't harde akker- paaike. „Ik rij 'm. Opa!" „Goed, dan neem ik den zak eerpel over „Schei uit. opa: ge mokt me kwaad! Zoo'n baaske! „Ge mokt me kwaad 'k vergeet efkes den zóemenden doodsdreun, lach stillekes om mijn pittig baaske, die den wagel, locht als 'n pluis, over den vlonder den steenweg opdouwt. „Wat bleefde toch lang in den akker, Opa...?" ,,'k Ben daar gèren, Dréke. Enne... dieën gentleman daarboven had gin belet ge vraagd, ee?" „Trui staat te beven op 'r beenen!" verweet ie me zachtjes. Ik zweeg. Wist: Trui zou vannacht weer gin oog toe doen. Tobben, den ganschen nacht, over de kinders in Amsterdam en de kleine bloeien. Over de kinders in den Gils (Gilze Rijen), over ons Pauwke, 't nonneke, daar gunder in 't Brusselsch kloos ter. Stil geluk om 't nuuwe. schoone tij...? „Voorbij!" „Voorbij!" „Wat mot dat, gatsammen, van den Win ter worden!" bromt Dré III als ie den wagel in 't schoep zet, op den erf. Ik zwijg. Ik wéét 't nie...! En terwijl m'n baaske den kruiwagel bergt, staar ik den erf over, in de donkere velden, waar de schimmen gaan van onze runders, grazen de 't avondmaal. M'n oog wordt getrokken naar 't stal- raamke, halve cirkel, waarlangs 't mane licht groenig schampt. Naar den sloot daar langs den erf, waarin wat mane-Schilfters blinken. 't Gezoem is in grooter kringen uit den hemel gegolfd. 't Is heelegaar stil nou. Den schaduw van 'nen zwaren notentak veegt langs den manemuur. Den avond plekt aan m'n handen; ik voel 't nuuwe tij in m'nen nek. ik ruuk 't uit den sloot. Ik zie 't in den lesten bloei van Trui's blommenhoveke, waar de gesloten gouds blommen zachtjes wiegen in den witte ma- neschemer. Veul herinnert aan 't diep. stil geluk van vroeger tijden. En dof staar ik, mis troostig haast, in 'n leegte, waardeur 't ge luk is weggevallen. Ja, ge wordt gierig daarop, amico, in ouwer jaren...! Versta mp goed! Ik wil nie verom naar Augustus 1939. Veur mij is deuzen oor log nip begonnen on den eersten Zondag van Herfstmaand 1939. Ja, zelfs nie op den vroegen mergen van den lesten lOen Mei! Veur mij is ie al jaren aan den gank. Lankzamerhand wferd 't Leven veil! moeilijk. Den weareldakker wierd bar dor. Kolosaal moeilijk kost van dieën akker nog geoogst worden, 't Zaad vroor deels kanot onder den kouwen hemel. Deels verstikte 't, in 't gewerl van onkruid, dat sjuust op 'nen harren grond zoo welig tiert. Heldenmoed was noodig om op zoo'nen akker te arbeien. Stillen, verbeten helden moed, die teugen den weerbarstigen grond te keer ging, onder 't kraken der spieren Verbeten heldenmoed was noodig. om te blijven zwoegen onder lochten. die den eenzamen, stuggén mensch, daar in de dorre vlakte van den schralen akker trei terden. tot-ziek-wordens toe. Treiterden mee de snerpende vlagen van wangunst, van eigenwaan, van haat. Treiterden mee 'nen motregen van val- schen spot, miskenning en dikkels verwen- sching! Ja 't levend wierd veul moeilijk veur den eenzamen boer. die stug. teugen alles en allen in. daar zijnen zwaren arbeid ver zette. hem van God ongeleed! Hij mocht wel hebben 'nen schedel als 'nen ijzeren pot, 'n hart als 'nen woestijn, 'nen wil van koud staal, om vol te houwen zijnen zwaren arbeid, hem opgelegd van God! GLOXINIA's. In het laatst van Mei zien wij de groote fluweelen bloemen der Gloxinia's reeds in de etalages der bloemenwinkels en even later in vele huiskamers. Den geheelen zomer kan men genieten van de bloemenpracht als men maar zooveel mogelijk voldoet aan de eischen, die de Gloxinia stelt. De groote, zachte bladeren wijzen er op, dat zij veel water vraagt. Door de bladeren heeft immers de verdamping plaats. Daar haar vaderland tropisch Amerika is, is de warmte ook onontbeerlijk. Om aan deze twee voorwaarden eenigszins tegemoet te komen, zetten wij onze Gloxinia voor een open venster in een ondiepe schaal op een o in gekeerd schoteltje. Eiken morgen wordt in de schaal warm water gegoten. De bloempot mag niet in het water staan, omdat dit de knol te nat zou doen worden, waardoor hij vatbaar voor rotting wordt. De plant mag niet in de volle zon staan. De bladeren zouden dan gaan hangen, terwijl er bovendien bladluizen zouden ontstaan, die haar de beste sappen ontnamen. Een groot raam op het noorden is een ideale standplaats. Elke week geeft men haar voedsel. Daar voor kan men b.v. in water opgeloste bloemen- mest gebruiken. Zoo zorgvuldig verpleegd be loont ze ons door weken lang haar bloemen te ontvouwen. Er ontstaan zelfs nieuwe bladeren en ook de kleinste bloemen komen tot ont wikkeling. Natuurlijk komt er toch een einde aan. De plant duidt dit zelf al aan doordat de bladeren gaan verwelken, terwijl de bloemen verdwijnen. Wij wijzigen dan de behandeling, geven minder water en houden op verder voedsel te geven. De rustperiode treedt daardoor geleidelijk in. De bladeren verwelken meer en meer. De knol trekt de sappen uit de bladeren tot zich en zorgt zoo tegen het volgend jaar weer gereed te zijn. Is het blad geheel afgestorven, dan is er voor ons weinig meer te doen. Wij begrijpen, dat de knol in 't geheel geen water moet hebben. Men kan ze uit den grond nemen en ze Tja t zou gemakkelijker zijn veur 'm, ginnen ijzerharden kop te hebben; Gods wa ter maar over Gods land te laten loopen. Maar net te dcten of ie gek was enne dus over niks andei's prakizeeren dan over z'n eigenbelangen. Maar sjuust zulke uitge slapen „gekken" waren er al zoo veul in die egoistische weareld en daarom ploeterde-n-ie deur, op den dorren weareldakker Zwoegde -n-ie eenzaam en verbeten wijer, want hij wist: 'n huisgezin, waarin alle lejen aan ei genbelangen denken, zoo'n gezin is 'nen ek sternest! Hij wist: 'n zaak, waarin alle „medewer kers" alleen op eigen belangen uit zijn, zoo'n zaak gaat er onder. En daarom verzaakte hij niet de hem van God opgeleede taak. 'n Samenleving, waarin ieder alleen aan z'n eigen denkt, zoo'n „samenleving" is éénen grooten eksternest en gaat ten onder! Hij is boer! Ként den buiten. Speurt Gods bedoelingen dus. Hij wist: in t bosch daar gunderwijd, daar groeit eiken boom naar den hemel, omdat alle boomen malkaars leven meugelijk maken. De boschbojem wordt gemest mee mal kaars Herfstblaren, 't Vocht wordt bewaard deur malkaars kruinen, die de hitte en de zon afschermen. In kwaje, felle wintertijen wordt de temperatuur bewaard deur malkaar! Ginnen gemeentsten Noordooster is opgewassen teugen de boomen van 't bosch die 'm samen ontkrachten. Ieder sturmge- weld vindt z'n postuur teugen de boomen van 't bosch, die wijze: tot hier! En zoo groeit 't bosch tot één natuurlijk paradijs, want daar is samenhang „samen leving" in 't bestaan van al die boomen. Zoo groeit 't gras! Zoo rijpt 't korenveld. Zoo is die Schepping ingesteld deur God! Dieën boer wist dat. Hij kende, uit den Boek van God eigens, uit den buiten, de groo te Wet der Liefde, der Saamhoorigheid, der .Gemeenschap, of hoe ge die Wet betite len zult. Amico, eerlijk is eerlijk: deus leste had ik oe al 'ns geschreven g'had, lang en breed véur den „officiëelen oorlog! Nou wil ik oe er maar mee beduiën, dat veur mij den oor log al schandalig lang aan den gang is. Want 'n „Samenleving", waarin allen eer bied veur den noesten werker totaal ont- brikt; waar allen goeien arbeid vertikt wordt mee moedwil; waar onrecht en critiek. spot en misprijzing veurop staan; in 'n „Samen leving", waarin nie mee te oogsten valt, omdat den weareldakker ligt verdord, ver zuurd, verkild onder langgepleegden roof bouw deur egoisten; want 'n „Samenleving" waarin den arbeid nie meer beloond wierd, en wél den lediggang! want zoo'n „Sa menleving" is 'nen zekeren Staat van Oor log. want iederen men's'ch wordt daarin den vijand van den anderen mensch. En in zoonen Staat van „Samenleving" was 't woord „Vrede' den valschen krijsch van den spotveugel. Zoo zag ik, jaren geleen, komen dat, wat nou „oorlog" genoemd wordt. Zoo zag ik de leegte delven, waarin alle geluk begraven ging worden. De leegte die 'nen afgrond wierd, waarin we nou, mistroostig en angstig te staren staan. Maar daar zijn oorloge gevoerd om de zakken te spekken van mis dadigers, die aan oorlog verdienen moesten. Daar zijn oorlogen gevoerd om de heersch- en eerzucht te bevredigen van majesteiten. Daar zijn oorlogen gevoerd om bronolie, om rubber, koffie en andere rijkdom. Oorlog is verschrikkelijk. Maar als deu zen oorlog 't levensrecht verom brengt veur iederen mensch die werken wil. daarmee de levenskans veur z'n kinders, waarop de bloeien toch 'n heilig recht bezitten, dan dan is mee 't kustelijk bloed van duuzenden strijders wel 'nen bar hoogen prijs betaald, maar veur 'n goed, dat den prijs wèèrd is! Levensrecht, arbeid en brood veur ieder een! Daarop alleen kan gedijen 'n betere Sa menleving, waarin plek is veur Recht, Gods vrucht, Geluk! laten overwinteren in droog zand of in droge turfmolm. Natuurlijk mag ze niet op een plaats gelegd worden, waar het kan vriezen. Men laat de knol ook wel in de pot en zet ze in een donkere kast op een vorstvrije plaats. Daar blijft ze den geheelen winter. In het laatst van Maart of begin April spruit de knol uit. Hij wordt dan geplaatst in een mengsel van blad- aarde, verteerde koemest en scherp zand. De pot krijgt zijn oude plaats weer. De spruiten komen meer en meer te voorschijn. Het is een genoegen de snelle ontwikkeling gade te slaan. Is deze zoover gevorderd, dat de knoppen ver schijnen, dan moet de bemesting ook weer zwaarder worden en krijgt men de behandeling terug, die de plan ook in het vorige jaar kreeg toen ze in bloei kwam. A. v. LIJN. Sterk, soepel, bestand teqen vocht, olie en vet. Vischleder gaat een groote toekomst tege moet. Op de Leipziger Messe blijkt, dat de Duit- sche industrie zich met buitengewoon succes heeft toegelegd op de fabricage van kunst leder. Dit spruit voltrekt niet voort uit ge brek aan leder in Duitschland men heeft er meer dan voldoende - doch men wenseht juist een eventueel tekort aan leder te voor komen, door kunstleder te bezigen voor die voorwerpen, welke anders uit echt leder werden vervaardigd, zonder dat dit bepaald nodig is. Dames- en boodschappentasschen. HUISWERK II. De vorige maal eindigde ik met enkele op merkingen over de mogelijkheid om kinderen onder toezicht het opgegeven huiswerk te la ten maken. Men beseft evenwel zoo goed als ik, dat alleen ouders met ruime beurs zich de weelde veroorloven kunnen, naast het school geld en de studiekosten aan boeken ook nog eens wekelijks een bedrag uit te geven voor het toezicht op het huiswerk. Voor kinderen met een zwak concentratie vermogen is dit toezicht wel noodig, doch, zoo als gezegd, alleen rijke ouders kunnen dit toezicht betalen. De minder welgestelde ouders moeten dan ook uitzien naar een andere ma nier. En deze wordt wel gevonden. Daar is bijv. de vader of de moeder, die zelf indertijd M.O. genoot en het kind kan helpen. In onder wijzersgezinnen kan de vader altijd wel een oogje in het zeil houden. Maar ook in die gezinnen, waar noch vader, noch moeder M. O. ontving en nauwelijks of in het geheel niet in staat is het kind te helpen, kan toch nog getracht worden het kind bij zijn studie be hulpzaam te zijn. Ik weet van een moeder met niet meer dan gewone lagere schoolontwikkeling, dat zij iederen avond haar jongen zijn huiswerk onder haar toezicht laat maken. De jongen is gauw afgeleid en de moeder bepaalt haar hulp dan ook tot het versterken van den wil bij den jongen zich volhardend op de studie toe te leggen. Door opwekkende en aanmoedigende woorden weet zij haar jongen telkens weer op gang te brengen, wanneer het werk even hapert. Zie, deze moeder helpt haar kind mo gelijk beter dan de beste leeraar het kan doen met bijlessen. Het voortdurend stimuleeren, het aanmoedigen en daarbij steeds weer den juisten toon weten te treffen, is een groote kunst, welke van beteekenis is niet alleen voor de momenten, waarin het huiswerk gemaakt wordt, maar bovenal ook voor de vorming van den wil bij het kind. In latere jaren zal het juist van die goed geleide wilsvorming nog vele vruchten kunnen plukken. Hoog was dan den prijs, maar weerdevol 't Goed! Zoo bekeken, kunde toch weer in vol ver trouwen den kop naar den Hémel heffen. Dan hoeft g'oew zielement nie langer te mar telen mee de verwijtende vraag: „God! Waarom?" Levensrecht veur iedereen! Da's den gou wen sleutel naar 't Geluk, dat zoolang afge sloten lag veur deuze menschheid, de bekla- genswèèrdigste, die in de eeuwen geleefd heeft. Levens .recht! Hoe is 't meugelijk dat zooiets gevraagd, geëischt, op 't end om geoorloogd mot worden Ja, hoe is 't meuglelijk dat 't woord, levensrecht, be staat?! Enne amico, 't woord bestaat we zenlijk veul langer, dan sinds 3 Sept. 1939, horre! Neeë, veur mij is den oorlog al lang aan den gang. Ik begin dus 't end al te zien! M'nen grooten troost, als ik deus iaar af schrijf, gierig afschrijf, m'n stil geluk om den schoonen Herfst, die al in d' ouwe kerk ramen te vlammen staat Kom, ik zal er 'ns gaan afscheien. 'k Mot de blinden veur gaan doen. Verduistering! Veul groeten vtyi Trui. Dré III, den Eeker en altij gin horke minder van oewen t. a. v. DRÉ. om een voorbeeld te noemen. Men moet hul de brengen aan de Duitsche vindingrijkheid, welke dit probleem zoo schitterend heeft weten op te lossen. Men kan op de Messe verschillende soor ten damestasschen bewonderen, die bedrieg lijk op tasschen van echt leder gelijken. Ook de industrie, die deze stof te verwerken krijgt, is er uitstekend over te spreken. Kunstleder, dat kalfsleder ver vangt. Daar is in de eerste plaats een stof, die „alkor" gedoopt is. Zij is buitengewoon soe pel en scheurt niet in. zoodat zij zeer ge schikt is voor de vervaardiging van kof fers, valiezen, actentasschen en kleinere lederwaren. Ook zeer bruikbaar is „monaker" dat overal kan worden gebruikt, waar men vroeger genoodzaakt was, zijn toevlucht te nemen tot echt leder. Dit kan ook gezegd worden van het „kal- bun". dat kalfsleder kan vervangen. Dit kal- bun wordt dan ook reeds veelvuldig voor damestasschen gebezigd. Het is zeer soepel en bestand tegen druk, vocht, vet en olie. Het kan gemakkelijk worden schoonge maakt zonder vlekken te vertoonen. Dit is eveneens het geval met „clastophan". dat wordt gebezigd voor de vervaardiging van kleinere toiletartikelen. Verder noemen wij nog „taleda" en „tal- ceo". alsmede een kunstharsproduct, „nipe- lam", dat er uitziet als lakleder en waar van gordels worden gemaakt. Voor dit doel wordt ook veel kunst-vischleder aangewend. Men is van meening, dat dit laatste sterk in gebruik zal komen, aangezien voor de vervaardiging allerlei soorten in Duitschland inheemsche visschen in aanmerking komen. Aangezien het looi-procédé voor vischleder sterk is verbeterd, kan de fabricage thans in het groot ter hand worden genomen. Men gelooft, dat hiervoor een groote toekomst is weggelegd. (V. P. B.) Ook bij de studie kan vaak door minder ontwikkelde ouders hulp verleend worden. Ik denk aan het overhooren van kernen van les sen, welke bijv. woorde.ijk gememoreerd wor den. Stellingen in de wiskunde, formules, jaar tallen, enz. kan iedere vader of moeder over hooren, daar de leerboeken als controle den ouders ter hand gesteld kunnen worden. Ten slotte is er nog een heel belangrijke kwestie: hoe moet het kind studeeren? Wat moet het woordelijk van buiten leeren, wat dient het slechts eens of tweemaal over te lezen? Hoe moet het een les verwerken? Dit alles raakt de techniek van het stu deeren. Een kind moet leeren. Vele kinderen ver staan de kunst van studeeren niet en leeren alles van buiten, wat tengevolge heeft, dat zoo'n kind na een paar maanden niets meer weet van hetgeen het voor vier weken leerde. Niemand kan nu eenmaal alles in zijn hoofd opproppen. Er moet een keuze gedaan wor den. Hoofdzaken moeten onderscheiden wor den van bijzaken, enz., enz. Er zou reeds heel wat gewonnen zijn, wan neer de leeraren in het eerste leerjaar de kin deren de studietechniek bijbrachten. Het schijnt evenwel, dat dit op vele scholen niet gebeurt. Uit di^ feit meen ik het groote aantal mislukte candidaatjes te kunnen ver klaren. Reeds op de lagere school moet al begon nen worden met de kinderen te leeren, hoe zij hun huiswerk dienen aan te pakken, en zoo dit niet meegegeven wordt, hoe zij een les onder schooltijd op de beste wijze tot hun eigendom kunnen maken. De nieuwere resul taten van onderzoekingen op dit terrein geven ons waardevolle richtlijnen en het is dan ook zijn bedoeling in het volgende arti keltje een aanvang te maken met de behan deling van goede studietechniek voor de leer lingen. Ik hoop dit zoodanig te doen, dat vele ouders aan de hand van de gegeven richt lijnen, zelf hun kinderen kunnen helpen bij de studie. Oveeka. uitstel. Uitstel Is energie-verUes, hoe je ook de zaak beziet. Waarom stellen wij iets uit? Soms uit gemakzucht, maar meestal omdat we er geen zin in hebben. Stelt U voor, dat U iets door te maken heeft dat onaangenaam is, een pijnlijk onderhoud, een bezoek aan den tandarts of gewoon een vervelend werkje. U heeft er tegenzin in en U. denkt: „Het kan morgen ook nog wel." Inderdaad, het kan morgen ook, maar denkt U dat Uw tegenzin morgen minder zal zijn dan vandaag Wij verzekeren U het tegendeel U zult er morgen r og minder zin in hebben dan vandaag en daarenboven in stilte geërgerd denken: „had ik het nu gisteren maar ineens afgedaan, dan zat ik er vandaag niet meer mee." Daar komt nog iets bij. Wanneer U tegen beter weten in besluit om iets onaangenaams tot morgen uit te stellen, dan is het Uw be doeling om er vandaag óók niet meer aan te denken. Want in Uw onderbewustzijn blijft U er tegen opzien, en elk uitstel maakt dit tegen- op-zien grooter. Het eenige dat U bereikt met uitstellen is, dat U veel meer van Uw tijd laat vergallen dan noodig is, door iets onaan genaams dat toch gebeuren moet. Neemt bij wijze van spreken moed in twee handen en handelt de kwestie direct af. Bovendien, hoe dikwijls gebeurt het niet dat iets waar wij erg tegen opgezien hebben, tenslotte erg meevalt? Dan is het dubbel jam mer van den tijd dien wij door ons uitstellen noodeloos aan onprettige gedachten besteed hebben. Trouwens, degenen die van uitstellen een gewoonte maken zijn meestal tobberige men- schen, let U er maar eens op. De eene is van nature meer tot tobben ge neigd dan de ander. Maar voor iedereen is het goed zich te doordringen van de gedachte, dat tobben vruchteloos is. Met tobben wordt niets veranderd en kan niets opgebouwd worden. Nu kunt U zeggen: „Ja, maar als ik in moeilijkheden zit waarvoor ik geen uitweg zie, dan kan ik niet vermijden, dat ik tob." Tóch trachten niet te tobben. Gaat iets doen wat al Uw aandacht opeischt, al is net iets dat aan de bestaande moeilijkheden niets kan veranderen. Het gaat erom, dat U actief met iets bezig bent. Tobberige gedachten doen altijd hur. aan vallen op ons als wij passief zijn. Door actief te zijn, onverschillig op welk gebied, verhin dert U dat tobberige gedachten Uw energie ondermijnen. Door actief te zijn vergroot U Uw weerstand, waardoor U beter in staat bent om moeilijkheden het hoofd te bieden. Zoo ziet U, dat bewust ter hand genomen intense bezigheid indirect wel degelijk helpt tot oplossing van elke moeilijkheid waarin U kunt verkeeren. Bezigheid is altijd opbouwend. Wanneer Uw gedachten in een kring ronddraaien en U vindt geen uitkomst: Neemt iets ter hand en tracht het zoo goed en zoo snel mogelijk te doen. Het resultaat zal zijn: Gekalmeerde zenuwen en evenwichtiger denken, ergo: Véél meer kans op het vinden van een oplossing. Dr. JOS DE COCK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 11