Menschen NIPPER EN PELLE De Mascotte vallen uit de lucht Ervaringen van parachute springers Weekeindretours zijn langer ge'dig Radioprogramma Feuilleton H* de Vcrc Stacpoole Oaor de tram aan ereden Bommea op Koog aan de Zaan NA INWIJDINGSVLUCHTEN DE SOLOSPRONG. Een vertegenwoordiger van het Hamburger Fremdenblatt heeft 'n onderhoud gehad met den Hamburgschen parachutespringer Gus- tav Bahr, aldus de N.R.C., die thans zijn rij ke ervaringen als valschermdeskundige in dienst stelt van een groote Berlijnsche fa briek. Wat ondervindt een niensch, wanneer hij uit de lucht valt'? Op deze vraag gaf Bahr het volgende antwoord. Toen ik voor het eerst met een door de hand bediend valscherm naar beneden sprong, moest ik mij op een geheel nieuwe techniek instel len Ik hoefde mij niet meer te be kommeren om het vrij loopen der optrektouwen en kon onbezorgd springen. Ik telde langzaam 21, 22 23, en toen trok ik, een ruk en ik zweefde. Het kleine hulpvalscherm, dat uit de parachute springt en het groote scherm uit zijn verpakking trekt, had derhalve goed gewerkt. Langzaam telde ik den valtijd af. Eerst zes, toen acht en tenslotte tien seconden, wat neerkomt op een vrije val van ongeveer 300 meter. Met een door de hand bediend scherm moet men van grootere hoogte naar beneden springen dan met een auto matisch scherm, tenminste van een hoogte van 120 meter, want het door de hand bediende scherm heeft meer tijd noodig voor de ontplooiing; bo vendien moet men eerst goed vrij komen van het vliegtuig voordat men kan trekken. Op het oogenblik van het springen verstomt het motorgeronk en ook het langssuizen van de lucht is niet te hooren. Eigenaardig is het gevoel van het ontbreken van alle zwaar te. Een „liftgevoel" heeft men niet en eigen lijk bespeurt men het vallen slechts aan de blootliggende plaatsen van de huid, waar de sterke luchtstroom voorbijtrekt. Het beklem mende valgevoel, dat men dikwijls in den droom heeft, komt bij den vrijen val niet voor. Bij het vrije vallen kan men de aarde na eenige oefeningen steeds in het oog hou den, zelfs wanneer men bij het vallen eenige malen over den kop slaat. Een schatting van den afstand tot den grond gedurende den vrijen val is ook bij groote ervaring nauwe lijks mogelijk; dit is anders dan bij een duik vlucht. Na driehonderd meter. Na een val van driehonderd meter wordt de grootste valsnelheid bereikt, want het is onjuist dat de snelheid nog steeds groo- ter wordt; dit zou slechts geiden voor een luchtledige ruimte. In de praktijk biedt het menschelijke lichaam zooveel luchtweer- stand, dat het niet mogelijk is boven een be paalde snelheid uit tp komen. De duur en de lengte van den val laten zich bij benade ring vaststellen, zoodat men met vrij groo te zekerheid de lengte van den vrijen val kan schatten. Wanneer men meer dan tweehonderd sprongen heeft gemaakt, dan moet men ook de nukken van heti nstrument overwinnen; er komen namelijk dikwijls situaties voor, waarop men tevoren niet gerekend heeft. Bijvoorbeeld wanneer de treklijn is vast ge raakt of wanneer het valscherm zich slechts half ontplooit. Met al deze onvoorziene in- Allen ademen verlicht op, Kurrkl ia gered. 1. Ky'k eens, hjj wordt precies voor zijn hutsdeur afgezet. Wel Pelle, dat is zeker een kleine privé-vliegmachine van Kurrki. Zo'n ding zou ik ook wel mee naar huis willen nemen". 2. „Wij komen, wjj komen!" Door De knapen treden de wolken krabber van Kurrki binnen. 1. Naar boven! 2. „Hier zijn we, Kurrki, be dankt voor je uitnodiging". 3. Alles, wat het hart begeert, is daar te vinden, zelfs een zendinstallatie. cidenten moet de valschermspringer het klaarspelen en hoe meer ervaring hij heeft, des te minder zal hij zich uit het veld laten slaan. Ook het militaire blad Deutsche Welir bevat eenige bijzonderheden over het val schermspringer Een succesrijke uitvoering van deze bijzondere krijgshandeling ver- eischt een jarcnlangcn taaien arbeid van een uitnemenden troep, voorzien van de hoogste mate van bereidheid tot den strijd. De toelating tot deze formaties geschiedt op basis van strenge selectie. De toelating tot een parachuteschool vereischt de vol tooiing van de militaire grondopleiding als ook het voldoen aan talrijke lichamelijke en geestelijke voorwaarden. De gezondheids toestand van den leerling moet nog uitgaan boven hetgeen aan de normale vliegers wordt gesteld. De opleiding houdt niet al leen rekening met vliegtechnische zaken, maar besteedt ook groote aandacht aan het feit, dat de opgeleide in de eer?'- plaats óp den grond moet vechten. Zorgvuldige training. Voordat de valschermspringer aan een sprong wordt blootgesteld, moet hij door een zorgvuldige lichamelijke training er op voorbereid zijn, in iedere houding te kunnen neerko men. De eerste oefeningen geschie den van een vliegtuigromp uit, die op een stellage is aangebracht. Alles, handgrepen, plaats, houding, wordt grondig geoefend tot het tot iets van zelfsprekend wordt. De oefeningen stijgen in moeilijkheid tot aan het oogenblik, waarop de opgeleide leert om met anderfch in een rij te sprin gen, gelijk dat in de lucht wordt ge- eischt. Voorloopig komt de val schermspringer nog slechts terecht in een zandbak. Een machine die slechts uit een romp en een motor bestaat, zorgt voor de noedigen wind op den bodem, opdat de be handeling van het scherm na de landing bij sterke luchtstroomen kan worden beoefend. De leerling moet daarbij bepaa'de bewe gingen zich eigen maken, waardoor het mogelijk wordt stevig te blijven staan en tocii gelijktijdig het scherm te kunnen sa menvouwen. Speciale films voltooien de theoretische scholing. Nadat de adspirant-springer door z.g. ïn- wijdingsvluchten aan de lucht is gewend, volgt dan de eerste solo-sprong. Later vol gen dan gemeenschappelijke sprongen, waarbij de mannen in enkele seconden het vliegtuig moeten verlaten, sprongen bij meer of minder wind en sprongen in de scheme ring. De opleiding eindigt met sprongen in verband, gepaard gaande met gevechtsoefe ningen. Na voltooide opleiding krijgt de leerling het valscherm jager-onderscheidings- teeken dat ieder jaar opnieuw moet wor den verworven. Daarna volgt zijn opname in den valschermtroep. 9. Maya was even onbewogen als immer. Uit geen enkele van haar woorden of bewegingen bleek dat zii zich interesseerde voor het vin- d» van den .Chat, Voor »..rwa. dl. S«va. - M» W* niet anders dan een van haar naars vaaers kansspelen. Wie weet hoe dikwijls zij hem daarin had bijgestaan en zijn verwachtingen en teleurstellingen had meegemaakt. Mis schien had zij zich vroeger laten meeslepen door zijn enthousiasme. Thans was daar in elk geval niets meer van te bespeuren. z°n" der dat haar gelaat ook maar de minste be langstelling in de nieuwe onderneming ver ried, zat zij aan de riemen en hielp met for- sche slagen de boot voortbewegen. Carnahan stuurde de boot tamelijk dicht langs de rotsen. Cray zeide tot zich zelf, dat hij nog nimmer zulk vreemd soort basaltsteen had gezien. Het was veel lichter van kleur basaltsteen gewoonlijk is. Vreemd en grillig waren deze klippen gevormd, sommige ge ee uitgehold door de er eeuwig tegen klotsende golven. Andere waren bezet met uitpuilende bulten, weer andere vol groeven en kullen, Waarin de nesten van de zeevogels verborgen moesten zijn. Zij passeerden een tamelijk diepe g daarna nog een kleinere en vervolgens kwamen zij aan een boogvormige opening de rotsen. Instinctief begreep Cray, dat deze Poort de toegang was tot de door Carnaha bedoelde grot. En inderdaad, zonder een woord tot verklaring stuurde deze de boot door de breede opening. Van het daglicht komend in het schemerig duister, was het Cray alsof hij in een andere wereld kwam. Het voorste gedeelte van nee hol was vrij goed te zien door het naar binnen vallende zonlicht, doch hoe verder z^ eenter de grot inroeiden, hoe intenser de duls. om hen heen werd. Achter zich ij scheen de toegang tot de grot Cray een groot venster toe, waardoor het daglicht se •enige meters djep in de grot doordrong. Geldigheidsduur met een vollen dag verlengd. Nu geldig van Vrijdagmorgen tot Maandag avond. De directie van de Nederlandsche Spoorwegen is met ingang van Vrij dag a.s. tot een belangrijke verrui ming van de weekeindretours overge gaan. De geldigheidsduur van deze reisbiljetten is n.1. met een vollen dag verlengd. Men kan dus van een weekeindretour in den vervolge vier volle dagen gebruik maken, t.w. van Vrijdagmorgen eersten trein af tot Maandagavond laatsten trein. De weekeindretours hebben hun oorsprong te danken aan het feit, dat met Pinksteren 1939 de wilde busdiensten van hoogerhand werden opgeheven. Toen besloot de directie van de Nederlandsche Spoorwegen als coin pensatie tot invoering van gewone weekeind retours. Deze mochten in enkele weken tijds op zulk een populariteit bogen, dat op 3 Juni 1939 werd besloten tot constante invoering van de bij het publiek zoo zeer gewilde re tours En thans zijn deze retourbiljetten vier volle dagen geldig, ongetwijfeld en maatre gel, welke hij liet reizend nubliek met vreug de zal worden begroet. Jongen kon niet gauw genoeg uit den weg komen. Maandagavond omstreeks half acht waren in het Burgemeester Vernedepark te Voor schoten verschillende jongens aan het eikels verzamelen. Ten einde een grooteren voor raad te verkrijgen, kropen enkelen door een haag, waardoor zij op de trambaan kwamen van de blauwe tram, richting Leiden. Bij het naderen van een electrische tram uit de richting Den "Haag, namen zij de vlucht, maar een, de 12-jarige Joh. v. d. P., wonende aan de Voorstraat te Voorschoten, kon blijkbaar niet meer weg komen en werd aangereden. Met zeer ernstige hoofd-, vleesch- en beenwonden werd hij opgenomen en bij omwonenden binnengedragen, alwaar hij is verbonden. Nadat hem geestelijken bijstand was ver leend, is het slachtoffer in zeer zorgwek- kenden toestand naar een ziekenhuis te Lei den overgebracht. Gisternacht zijn in Koog aan de Zaan drie bommen gevallen, uitgeworpen door Engelsche vliegers. Het waren bommen van 150 kilogram. Zij heb ben uitsluitend materieele schade aangericht. In een weg werd een gat geslagen van 1.50 meter diepte en vijf meter middellijn. De twee andere bommen kwamen bij een sloot en op een rijwielpad terecht. DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1940. Jaarsveld 414,4 m. N CRV-Uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en meditatie. 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.o5 Gramofoonmuziek. 9.15 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 10.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Zang met orgelbegeleiding (gr.pl.). 11.15 Spaarne-sextet. 12.00 Berichten. 12.15 Spaarne-sextet. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP 1.00 Orgelspel. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.15 Zang met pianobegeleiding en gramofoon muziek. 3.00 Vrouwenhalfuurtje. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Bijbellezing. 4.30 Molto Cantabile. 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP meer roeien, klonk Carnahan s stem de duisternis en op hetzelfde oogenblik ont stak hij de acetyleenlamp. Een bom-uitbarsting kon geen verschrikke lijker uitwerking hebben gehad, dan het ont steken van die lamp.Honderden enorme groote vleermuizen vlogen op uit de kloven van den rotswand, afschuwelijk schreeuwend, als vei - dwaasd rondfladderend, de menschen in de boot bedreigend met hun verwoed slaande vleugels. Het eerste oogenblik hevig geschrokken, verweerden de mannen en het meisje zich met de roeispannen tegen de griezelige beesten, die zich al spoedig lieten terug drijven in hun holen en kloven. Het volgende oogenblilk was Craj de vleer muizen vergeten door hetgeen hij 'aar in het heldere licht van de lamp voor zich zag. Dat was et schip! Vlakbij rees de acntersteven van het vaartuig voor LJn'oogen op. Eenige sporen van hout snijwerk waren duideljjk «/chtbaar. Een lan taarn, waarvan de ruitjes gebroken waren, hing aan een gesmeed ijzeren haak, Tot onge veer zes voet hoogte boven het water was het schip bedekt met een laag zeewier. Dit duidde er op, dat het getij thans was gedaald en het schip bjj vloed dieper lag. Het kwam Cray noor, dat het schip als het ware in den rotswand was vastgegroeid, zoo vast en rustig lag het daar. Dit is het schip, zei Carnahan kort, en hij liet het licht van zijn lantaarn op het wrak schijnen. Eenige van de vleermuizen hadden zich weer op het schip genesteld, hetgeen hen. wie weet hoe lang tot schu:lplaats had gediend Carnahan liet het licht van zjjn lamp over het geheele schip schijnen. Een roer scheen ten brokstukken en een afgebroken roerhaak waren de eenige overblijfselen daarvan. De kleine ruitjes in den achtersteven waren alle gebroken en de lcoden randjes hingen los en ontwricht tusschen het rottende hout van de vensters. Dit was een schip uit vroeger eeuwen; de vorm, liet houtsnijwerk en de groen gewor den koperen vers'erselen, de vensters in den achtersteven met hun in lood gevatte, gebro ken ruitjes, de smeedijzeren lantaarns, dat alles sprak van lang vervlogen t(jd. Wann,eer Norman Cray zijn eerste impuls had kunnen volgen, had hij onmiddellijk rechtsomkeet d gemaakt. Het spookachtige aanzien van het oude schip had een huive ringwekkende uitwerking op hem. Het was alsof Iets hem dwong terug te keeren naai het licht, zich af te wenden van dit schip der duisternis, met de vleermuizen als zijn lugu bere bewoners. Maar z(jn partner Carnahan, gevoelde niet den minsten lust terug te keeren. H(j stuurde zjjn boot tot vlak bjj het schip en begon, zich vooroverbuigend, naar iets te zoeken, hetwelk al spoedig bleek een soort anker-ring te zijn. Vlak daarnaast bevond zich een ruwe in den houten scheepswand uitgesneden trap, welke naar het dek voerde en aldus het bestijgen vergemakkelijkte. Carnahan had over deze trap niets verteld, wellicht had hij dit vergeten. Maar de trap was er en deed het vermoeden rijzen, dat het spookschip wellicht in vroeger tijden een ver borgen toevluchtsoord was geweest. Nadat Carnahan de sloep aan den roestigen ring had vastgelegd, lichtte hij de beide an deren bij terwijl ze de trap bestegen, waar na hij hen volgde. Bij de nadering van het licht vlogen de vleermuizen weer krjjschend het niet meer te bezitten, slechts wat hou-1 op en verdwenen, na eenige malen te hebben rondgefladderd, in de diepe duisternis. Een minuut later klonk nog slechts het ge luid, veroorzaakt door het klotsen van de golven tegen de rotsen en tegen de wanden van het spookschip. HOOFDSTUK XI. Het zoeken begint. Het licht van Carnahan's lantaarn bescheen het dek, van den hoogen achtersteven tot den boegspriet. Korte stompen hout toonden de plaatsen aan waar eens de masten moesten hebben gestaan. De tuigage, voor het groot ste deel verteerd, lag ais een verwarde massa op de vermolmde planken. Flarden zeil hin gen als guirlanden over den boeg. Voorzichtig, de meest vermolmde planken van den dekvloer mijdend, liepen zij over het dek tot ze kwamen aan een, over de geheele breedte van het dek loopende vier treden hooge trap, welke naar een soort halfdek 'eidde waarop zich een groote kajuit bevond. De deur van die kajuit was, zooals Carnahan reeds had verteld, versperd door een geweldig stuk van een gebroken mast, dat te zwaar was om door één mensch te worden ver wijderd. Bovendien lag het geklemd tusschen de kajuit en het stuurhuisje, dat zich even eens op het verhoogde halfdek bevond. Op den vloer van dit huisje vonden zij het ge broken stuurwiel. Cray, nogal op de hoogte zijnde van alles wat betrekking had op scheepvaartgebied, constateerde dat dit soort stuurwielen gebruikt werd in de eerste helft der achttiende eeuw. Het schip moest zoo ongeveer gebouwd zijn tusschen 1700 en 1750 Het had dus een eerbiedwaardige ouderdom! Carnahan scheen nog niet van plan de ka juit te gaan onderzoeken. Gevolgd door de 5.30 Stichts Saloriorkest. en gramofoonmuziek. 6.30 VPRO: Cyclus „Lezen in de Bijbel". 6.45 Berichten. 7.00 Vragen van de dag (ANP). 7.15 Reportage of muziek. 7.35 Arnhemsche orkestvereeniging (opn.). 8.00 Nieuwsberichten ANP; Toespraak „Wat Is het belangrijkste?" (opn.). 8.15 Vervolg concert, (opn.). 8.30 Causerie „Natuur en genade". 8.50 Schriftlezing. 8.559.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Kootwijk 1875 m. VARA-Uitzending. 7.00 Berichten (Duits). 7.15 Berichten (Engels). 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofconmuzifck 10.40 Orgelspel. 11.15 Berichten (Engels). 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 VARA-orkest. 12.45 Nieuws- en economische Berichten ANP. 1.00 VARA-orkest. 2.00 Bprichten (Duits), 2.15 Gramofoonmuziek. 2.45 Esmeralda. 3.30 Berichten (Engels). 3.45 Gramofoonmuziek. 3.50 Causerie „Kinderkleding". 4.20 Gramofoonmuziek. 4.25 Keukenpraatje. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.00 Berichten (Duits). 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP. 5.30 Esmeralda en solist. 6.15 Berichten (Engels). 6.30 VARA-orkest. 7.00 Vragen van de dag (ANP). 7.15 Orgelspel. 7.30 Reportage. 7.50 Orgelspel. 8.00 Berichten (Duit9). 8.15 Nieuwsberichten ANP. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 Berichten (Engels). 8.45 Gramofoonmuziek. 8.559.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting. beide anderen richtte hij zijn schreden weer naar het hoofddek en vandaar naar de voor plecht Daar vonden' zij een waren warwinkel van allerlei half vergane scheepsbenoodigdheden: vermolmde houten sluithaken, bossen verrot touw, uit elkaar gevallen tonnen, half ver gane planken, drinkkroezen, tinnen borden en nog veel andere gebruiksvoorwerpen. En te midden daarvan gaapte een donkere opening, vlak naast een recht-opstaand met ijzer be slagen luik. Daar moest zich de toegang tot het vooronder bevinden. Ik heb daar beneden nog geen onder zoek ingesteld, zei Carnahan, terwijl hjj zich tusschen den rommel door een weg naar het luik baande. Waarschijnlijk bevindt zich daar niets anders dan wat vergane be zittingen van het scheepsvolk. Maar we zul len er nu toch maar even een kijkje nemen. We hebben tijd genoeg om alles grondig te onderzoeken. Met een lamp de opening belichtend, zagen zij een houten ladder en deze afdalend kwa men zij in een echt typisch achttiende eeuwsch vooronder. De wanden en de vloer bestonden uit ruwe, geteerde planken. Van hutten of slaapbanken voor het scheepsvolk was geen spoor te vinden. Wel hingen op sommige plaatsen lange slierten geknoopt touw en rcepen zeildoek langs de wanden, welke het vermoeden deden ontstaan, dat hangmatten het scheepsvolk tot slaapplaats hadden gediend. Eenige overblijfselen van kleeding, zooals een stuk van een lederen riem, wat linnen flarden en een paar lappen verteerd laken lagen op den grond verspreid tusschen een paar dolkmessen, kroezen, borden en... kleine geraamten, waarschijnlijk afkomstig van rat ten, aan een der wanden hing een ivoren kruisbeeld aan een bijna doorgeroesten spijker. Iets van waarde was er in het verblijf van het scheepsvolk niet te vinden; evenmin kon den de onderzoekers iets ontdekken, dat den naam van het schip of de plaats van her komst aan het licht bracht. Er waren drie gedeelten van het schip welke ondergezocht moesten worden. Dat wa ren het vooronder, het ruim en de groots kajuit. Het vooronder had thans zjjn beurt ge had en niets bijzonders opgeleverd, hetgeen trouwens door Carnahan verwacht was. Nu restte nog het ruim en de kajuit. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 7