Di beschieting een het Ned. Roede Kruisschip Zes landingspogingen bij Onvoorzichtig de trambaair overgestoken Dakar Ernstige toestand in Egypte Een vliegende „Unie" winkel Het arbeidsfront ontbonden Gibraltar opnieuw gebombardeerd Officieele valuta-koersen SchoHer nam schijnwerper weg*.* Franschen houden stand Amsterdamsche effectenbeurs alle leden naar het n.v.v. Britsche vlieqtuigbematining land io ons opsporing verzocht. i 500.belooning. Snel recht in Frankrijk Knoeiende dokters in België VERHAAL VAN DEN KAPITEIN. MOEDIG GEDRAG VAN DEN EERSTEN MACHINIST. Kapitein de Graaf, gezagvoerder op de I.AZ 11, het Nederlandsche Roode Kruisschip dat zooals wij gisteren meldden, door de En- gelschen is beschoten, heeft aan een A.N.P.- yerslaggever het verhaal zijner wederwaar digheden gedaan. In den nacht van 22 op 23 September zoo begon de kapitein De Graaf bevond ik mij met de LAZ 11 op 51 graden 55 minuten Noorderbreedte en 3 graden 31 minuten Oosterlengte, d.i. ongeveer 15 zeemijlen be westen "Goeroe. De nacht was helder en het schip lag in het licht van de maan. De windkracht was 6 en onze koers Oost-Xoord-Oost. Om drie uur 's nachts zagen wij oranje- roode licbtkogels in de lucht. Zij werden in de lichting van ons schip afgevuurd. HOODE KRUISVERLICHTING HIELP NIET. Hierop deed ik direct de Roode Kruislich- ten ontsteken. Ook gaf ik signalen op de .stoomfluit. Natuurlijk dachten wij, dat men aan boord van het andere schin nu wel zou weten, dat. wij volkomen onschuldig waren - en dat ons vaartuig een Roode Kruisschip was. Tot ónzen grooten schrik echter loste de oorlogsbodem eenige seconden later een sal vo. Do projectielen kwamen voor ons schip in het water terecht.Direct daarop volgde een tweede salvo en dezen keer vielen de granaten achter ons vaartuig in hét water Het derde salvo, dat onmiddellijk na het tweede werd afgevuurd, sloeg midscheeps in en beschadigde niet alleen het dek, maar ver oorzaakte een ketelexplosie, terwijl, tot over maat van ramp het roer buiten werking werd gesteld. Ook de scheepsverlichting viel "uit: Het schip verlaten en weer terug aan boord. Onder deze omstandigheden besloot ik, dat wij het schip onmiddellijk zouden verlaten. Ik, gaf-opdracht de stuurboord-sloep te strij kon. Rij het vieren van de sloep, dat in vol slagen duisternis moest gebeuren, is door on bekende oorzaak de voorste takel uitgehikt, ■waardoor de geheele bemanning het mee- rondeel der équipage was in de sloep gegaan in het water viel. De sloep sloeg vol water en het zag er voor ons allen niet best uit. Aan boord bevond zich echternog de eer ste machinist Groeneveld. Deze dappere be hield zijn tegenwoordigheid van geest en wierp ons een vanglijn loe, waardoor wij de sloep, waaraan;,>wü ons hadden vastgegrepen, langszij, van het schip konden brengen. Op deze. wij ze ..slaafden wij erin, weqr aan boord van het schip te komen. De beschieting van het schip zoo ging de kapitein verder had ongeveer 10 minu ten-geduurd. Dc aanvallende oorlogsbodem was door niemand van ons verkend. Alleen het mondingsvuur hadden we kunnen waar nemen. Een granaat was aan bakboordzijde in het dek ingeslagen en had groote schade in de kombuis en in de proviandkamer aan gericht. Andere treffers hadden een ketel ver nietigd, waardoor zich heete stoom over het geheele schip verspreidde, terwijl verder door den eersten stoomdruk kolen en gruis aan dek waren geslingerd. Een ander pro-' jecticl had het stuurgerei volkomen onbruik haar ge-maakt. Tengevolge van de ravage in het ketelruim had de tremmer C. Hermsen zware brandwonden gekregen, waaraan hij, zooals bekend is, eenige uren later is bezwe ken. Ook de tweede machinist W. A. Cassee, die zich tijdens den aanval in de machineka nier bevond, wat met brandwonden overdekt, evenals ten slotte de tweede stuurman M. van Dnyn, die in het logies, dat naast het ke telruim is gelegen, uitrustte. Zes opvarenden verdwenen 'n de diepte. Bij het omslaan van de reddingboot waren zes opvarenden in de diepte verdwenen. Het was hun althans niet gelukt de vansliin te grijpen of zich aan de sloep vast te houden. Het waren de tweede machinist J. Maarse- veen, de. matrozen D. Rood, M. L. Grutters- Twee jaar gevangenisstraf. Voor het Duitsche krijgsgereeht heeft te recht gestaan de Ij)-,jarige scholier C. K. uit Nijmegen, wegéns1 diefstal van een schijn werper ten nadeele van de Duitsche weer macht. In Augustus kampeerde K. op de Hooge Vciuwc. Tijdens een voettocht, dien hij door een1 heideveld maakte, vond hij een schijn werper met toebehooren. Volgens zijn verkla ring, dacht hij dat 't appaaat tijdens den oorlog door de Nederlandsche troepen ach tergelaten was. Hij verborg den schijnwerper in een dennebosch, met de bedoeling, dezen na den oorlog te gebruiken voor het beschij nen yan wild. Uit het getuigenverhoor bleek, dat verd. met den parkwachter W. over zijn vondst ge sproken bad. De parkwachter had hem ge wezen op de mogelijkheid, dat de schijnwer per weliswaar van Nederlandschen oor sprong, doch bij de Duitsche weermacht in ge bruik kon zijn. Verd. had zich hieraan even wél niét gestoord. 'De president van het gerecht wees den verdachte er op. dat hij zich behalve aan diefstal ook aan overtreding van een veror dening van den rijkscommissaris had schnl dig gemaakt, aangezien hij gevonden mili taire voorwerpen te allen tijde bij de autori teiten had in moeten leveren. De openbare aanklager eischte wegens beide delicten een gevangenistraf van teza men drie jaar. Het krijgsgereeht veroordeelde den tonae- man tot twee jaar gevangenisstraf met af trek van vier weken voor-arrest. Vichy ontkent dat Engelschen in de stad zijn doorgedrngen. Onder groote koppen wijzen de Fransche bladen erop, dat tot dus ver zes Engelscbe landingspogingen in Dakar verijdeld zijn en dat Frank rijk vastbesloten is de groote Fran sche haven aan de westkust van Afri ka tot bet uiterste te verdedigen. Uit Vichy wordt gemeld, dat het Fransche ministerie van buiienlandsche zaken een ca tegorische tegenspraak heeft gepubliceerd van de geruchten, volgons welke de Engel schen in Dakar zouden zijn binnengedrongen en de stad zich zou hebben overgegeven. Gis terenochtend duurde de strijd om Dakar nog steeds voort. In een officieel communiqué van het mini sterie van buitenlandsche zaken te Vichy wordt volgens „U. P." verklaard, dat de door de Engelscbe radio verspreide verkla ring, dat de Engelscbe vloot Dakar heeft aangevallen om te verhinderen, dat Duitsch- land de Fransche koloniën in Wcst-Afrika in bezit zou. nemen, een bewering is, welke volstrekt ongegrond is. De Fransche regee ring ontkent categorisch, dat er Duitsche militairen of burgerpersonen in Wcst-Afrika aanwezig zouden zijn. De aanvalen van Dinsdag Volgens de laatste te Vichy ontvangen berichten zijn bij den Dinsdag op Dakar on dernomen aanval de Britsche gepantserde kruisers Barham en Res.olution en een krui ser van het type Kent ernstig door - hel Fransche vuur beschadigd. Een dezer ge- puntserde kruisers is bij de govechten, wel ke gisterochtend weer opleefden, door een Fransche torpedo zoo zwaar getroffen, dat bij met zware slagzij zich moest terugtrok ken. In een Fransch communiqué wordt mede gedeeld, dat de in Dakar gestationneerde Fransche duikboot „Persee" in den grond werd geboord toen zij op het punt stond een aanval op een Engelschen kruiser te ondernemen.- Het grootste deel der beman- ming van de duikboot kort worden gered De Engelsche kruiser is bij den aanval door de duikboot nog getorpedeerd. Volgens nog niet bevestigde berichten uit Vichy, zouden er bij den Engelschen over val op Dakar 363 personen gewond zijn. Tot de dooden zouden behooren 65 burgers en 120 soldaten. Volgens berichten hit Algeciras zijn gistermiddag in de Straat van Gibraltar een Engelsche kruiser, vier torpedoboot jagers en twee duikbooten gezien, die koers zetten naar den Atlantischen Oceaan. Men gelooft, dat deze schepen zullen deelnemen .aan de operaties tegen dc Fransche koloniën. Scherpe Fransche critiek. De Moniteur bevat een buitengewoon scherp commentaar tegen Engeland en te gen generaal de Gaulle, waarin gezegd wordt, dat het woord „verraad" het eenige is, dat de onderneming van de Gaulle ka rakteriseert, Men móet zich groote moeite geven om zich het afschuwelijke beeld van een mensch voor te stellen, die Fransch officier was en die zich thans aan het hoofd van een buitenlandsch eskader voor een Fransche haven vertoont om een ultimatum aan zijn eigen landslieden te stéllen en na weigering daarvan een bevel tot bomhardeeren te geven. Onder den ge neraal de Gaulle, vervolgt liet blad, heeft Engeland gehoopt, revoluties te ontketenen. Dc aanhankelijkheid van de Fransche kolo nisten'en van de inlanders heeft deze hoop verijdeld. Om die reden hebben de Engel schen, nadat zij het masker geheel hadden afgelegd, gepoogd, met geweld datgene te bereiken, wat.zij door list -en verraad niet konden bereiken. Boodschap aan de inboorlingen. De Fransche staatssecretaris voor kolo niën, admiraal Platon, heeft een boodschap gericht tot de inboorlingen van de Fransche koloniën in Afrika. Hierin wordt gezegd, dat de loyale en vastbesloten houding van de inboorlingen de eerste poging tot het „avon tuur" heeft doen mislukken Zoo zal het. ook met nieuwe pogingen vergaan. De drijfveren van een regeering, die eens de bondgenoot van Frankrijk was en die zich bedient van een instrument, waartóe een eerzuchtige af vallige zich heeft opgeworpen, zijn thans be- end. Wat Amerika zegt Do „New York Herald Tribune" schrijft over de actie tegen Dakar: „De Gaulle en de Engelschen kunnen zich geen échec in Dakar per.mitteeren. Het gaat hier om een operatie, die moet slagen en bet succes ervan zal de eerste schitterende offensieve slag moeten zijn, die" kan worden Vergeleken met de over winningen v. Duitschiand De onderneming, mag niet mislukken en vooral de Vereenigde Staten kunnen niet toestaan, dat zij mis lukt." In Italiaansche politieke kringen wordt de acti'e tegen Dakar scherp veroordeeld, even als in Madrileerische bladen zooals de „A. B. U." Bedrijfsleven geheel ontwricht. Voorraden katoen bederven in de opslagplaatsen. De opvarenden van het in de haven yan Piraeus teruggekeerde Grieksche s.s. Milos vertelt, dat Egypte op het oogenblik de ern stigste economische crisis beleeft sedert den wereldoorlog. Het haven verkeer in Alexan- drië en Port Saïd ligt bijna geheel stil. Reusachtige voorraden katoen bederven in de opslagplaatsen. De invoer van vitale grondstoffen en goederen uit Europa is bij na geheel opgehouden. Het Suezkanaai is uitgestorven. Dc kanaalmaatschappij heeft ruim 12000 arlieiders en employés door ge brek aan arbeid ontslagen. In Alqxandrië en Cairo alleen bedraagt het totaal aantal werkloozen naar schatting 150.000. Honder den handels- scheepvaartkantoren zijn ge sloten. De prijzen der levensmiddelen stij gen voortdurend. De aankoopen uit bezorgd heid door de welgestelde bevolking, die een inflatie vreest, zijn door het gebrek aan goe deren opgehouden. Men spreekt zelfs van een nationaal ongeluk waarvoor men in breede kringen Engeland verantwoordelijk stelt. OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. wijk en W. van Leeuwen en dé stokers J. W. Koster en-A. Sweors. Pogingen om hen te redden werden zeer bemoeilijkt doordat het schip vol komen on- mariöeuvreeMaar' was! Zij' "nadoen' dÜn'ook helaas geen resultaat. s.o.s...... Direct heb ik verbinding met Radio-Sche- veningen gezocht en spoedig gekregen. Ik vroeg onmiddellijk hulp. Omstreeks 1.0 uur Maandagochtend ver scheen boven het schip een landvliegtuig. ITct was geen Duitsch toestel dit vliegtuig cirkelde op een hoogte van circa 200 meter driemaal rond het schip. De vlieger seinde met een mofselamp de letter p, waarop ik het internationale noodsein N.C. heescli en bovendien een tweede Roorte-Kruisvlag. Ook gaf ik eenige malen met een nedinsco- lamp „S.O.S." en tenslotte het woord „posi- tion". Om te kennen te geven, dat ik mijii po sitie wenschte te bepalen Hierop seinde de vlieger „Can 't help you". waarna hij in westelijke richting verdween. Men weet dat tenslotte het schip door een Roode Kruisvaartuig is binnengesleept. Een moedige machinist. Kapitein de Graaf was vol lof over het moedige optreden van den eerste-machinist D. Groeneveld. Onder levensgevaarlijke om standigheden en terwijl de anderen zich reeds in de reddingbooten begaven, daalde hij af in het ketelruim, waar Hermsen zich bevond en dat vol hëete stoom stond. Hij drong door tot de plaats, waar de tremmer met zware brandwonden overdekt lae en bracht hem aan dek. Helaas mocht deze dappere daad niet meer helpen. Voorts was het Groeneveld. die de verbinding met de omgeslagen reddingboot tot stand bracht, waardoor vele opvarenden, die anders ze,- ker zouden zijn omgekomen, konden worden gered. Tenslotte was het weer Groeneveld, die alle zorgen besteedde aan de eerste hulp der gewonden. Op bijzonder lofwaardige wijze heeft hij deze slachtoffers bijgestaan. Ondanks alles was kapitein De Graaf niet verslagen en hoopt spoedig zijn mensehlie- vend werk ter zee te kunnen voortzetten. STRAKS MEERDERE IN AMSTERDAM. De Nederlandsche Unie1 zal op verschil lende punten van Amsterdam „vliegende winkels" vestigen. De eerste zal reeds over enkele dagen geopend worden, in het hart van de za kenwijk, namelijk op liet Damrak 58. In dit perceel, dat op frissche wijze zal worden ingericht en welks uiterlijk onge twijfeld de belangstelling van de vele 'voor bijgangers zal opwekken, zal men alle za ken, met betrekking tot de Nederlandsche. Unie, kunnen afhandelen. Organen en andere publicaties zijn er verkrijgbaar, Insignes eveneens; m-on kan er zich als lid opgeven en oók alle ge- wenschte inlichtingen krijgen. De persdienst van het N.V.V. deelt mede: Bij het besluit van den leider der N.S.B., ir. A, A. iMussert, is de organisatie van het „N'ederlartds Arbeidsfront" met ingang van 1 October ontbonden. Aan de leden van het N.A.F. is tegelijkertijd de opdracht gegeven, zich aan te sluiten bij het Nederlandsch ■Verbond- van Vakvereenigingcn. De commissaris van het N.V.V., de heer II. J. Woudenberg heeft aan verschillende bonden order gegeven dat de leden van het vroegere Arbeidsfront onmiddellijk als lid kunnen worden aangenomen. De ontbinding van het Nederlandsch Ar beidsfront is gebaseerd op de overweging, dat thans de aanleiding vervallen is, op grond waarvan deze organisatie "destijds in het leven werd geroepen. Deze aanleiding lag namelijk opgesloten in het feit, dat de toenmalige leiding van het N.V.V.evenals die van de andere gpoote vakcentrales, zich ging bezig houden met de persoonlijke po litieke overtuiging van zijn leden. Daardoor werd het nnn vele Nederlandsche arbeiders onmogelijk gemaakt zich in de groote vak beweging te organiseeren of hun lidmaat schap daarvan voort te zetten. Na de aanvallen van Dinsdag zet ten Fransche vliegtuigen hun vergeldingswerk voort. Gistermiddag om 14.45 uur is Gibraltar op nieuw door eenige afdeelingen Fransche vliegtuigen aangevallen, die talrijke bommen van groot kaliber op de vesting en havenin stallaties neerwierpen. De aanval, die in op eenvolgende golven geschiedde, duurde om 16.00 uur Spaansche tijd (d.i. 11.00 uur Duit sche tijd) nog voort. Een Fransch vliegtuig is door de Engelsche luchtdoelartillerie neer geschoten. De bemanning wist zich door een parachutesprong te redden. Gisteren is in een officieele mededeeling van de Fransche regeering bevestigd, dat Fransche vliegtuigen Dinsdagmiddag Gi braltar met bommen hebben bestookt. In to taal zijn 45.000 ton ontploffingsmiddelen op het arsenaal en het zuidelijke havenhoofd geworpen. Over het bombardement op Gibraltar wordt nog bekend, dat tien bommen op de scheeps werven gevallen zijn. Zij richtten daar groo te schade aan. De electrische centrale werd gedeeltelijk vernield. Een bom ontplofte op het dek van een klein koopvaardijschip; het schip werd vernietigd. Een andere hom viel op een luchtdoelbatterij en stelde twee stuk ken buiten werking. Drie hommen ontplof ten op de z.g. landtong van Europa, twee op- het vliegveld 'en twee op het open veld. Vijf bommen vielen in hét bosch van Gi braltar. Drie bommen ontploften ter hoogte van de rots bij een luisterpost. Tal vap menschen zijn gedood of gewond. Het luchtalarm heeft Dinsdag vier uur en vijf minuten geduurd. In Vichy wordt opgemerkt, dat door de Britsche overval op het Fransche Dakar en de vergeldingsmaatregelen tegen Gibraltar wel niet de jure, maar dan toch in feite een oorlogstoestand tusschen Engeland en Frank rijk bestaat. Nederland 1940 I 4 Nederland 1940 II 4 Idem met bel. fac. Nederland 1938 3-3% Oost-Indië 1937 3 Oost Indië 1937A 3 Duitschiand 1930 5% DUITSCHLAND D. Gr. b '40 Ct. 6 Konv Kas (m.v.) 4 PROVINCIALE EN A'rlam '37 I 3% 's Grav. '37 I 3% N.-Holl. '38 3 N.-Holl, '38 ii (3%) 3 R'dam '37 i, iii 3% Z.-Holland 1937 3 100 95 100 99% 95 Vr 995/s 841/2-85 85%-S(i 821/4 - 81 31%-30i/8 70- 791/4 28%.30% 74 GEM. LEENINGEN. 853/4 891/4 931/2 91 HYPOTHEEKBANKEN. Ned Hyp.b. Veendam 3% 89% 86% 90% 94 92% 90 INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN Buitenland. Farbenind. I. G. Gelsnk. Berg 5 90 70 90 72 BANK- EN CRED.-INST. Binnenland Koloniale Bank A Ned. Ind. Handelsb. A. Ned. Handel Mij. c.v. A. AANDEELEN. 155 89 92% 102 92 INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A.K.U. Calvé Delft c. v. A. Centr. Suiker Mij. Fokker g. A. Lever Bros en Unïlever Ned. Ford Philips G.B.v.A. Philipsp ref. A. Buitenland. 1013/-1023/ 96-101% 81" 80 164 165 209 201 c.v.A, 114%—108% 107%—113 137 330 189%—182-% 177-181% 135 135 22%23% 23%—22% 69%70% 68%—69% 43% 4215/16 29%—30% 30%20% North. Am. Aviation c.v. A.20 15/16 20% Rep. Steel c.v. A. U. S, Steel c.v. A. 503/—52 50%-49%' Anaconda copper c.v. A Beth. Steel c.v. A Gen. Motors c.v. A. Kennecot Copper c.v. A gerechts- volgende De procureur-generaal bij het hof té 's Gravenhage deelt, het mede: Op den 24sten September j.1., des och tends om zes uur, is onder de gemeente Leidschéndam een vliegtuig van vermoe delijk Engelsche nationaliteit neergeko men. Dc bemanning, ongeveer vijf man, is voortvluchtig. Opsporing, aanhouding en voorgeleiding hij de dichtstbijzijnde Wehr- machts- of Polizeidienststelle wórdt ver zocht. Voor de aanhouding wordt een bc- iooning uitgeloofd van f 500.—. BRITSCHE TORPEDOJAGER IN DEN GROND GEBOORD. Naar de „Corriera Della Sera" uit Tanger meldt, heeft een vlieirtuig van onbekende' nationaliteit in den ahijheid van Gibraltar een Britschen torpedojager aangevallen en tot zinken gebracht. MANOEUVRES VAN HET RUSSISCHE LEGER. De manoeuvres van het Russische leger in 't militaire district Kiew, die gehouden zijn in aanwezigheid van den commissaris van oorlog, piaarschalk Timósjenko, zijn Dinsdag voorloopig geëindigd met een alge- meenen aanval der eene partij op de ver sterkte posities van de andere partij. Daar bij -traden o.m. ook het luchtwapen en een fankbntaillon op. De commissaris van oor log hield persoonlijk na de manoeuvres de manoeuvrecritiek. NIEUWE KRIJGSRADa - DE TAAK VAN HET STADSGERECHTSHOF. In Frankrijk zal, volgens berichten uit Vichy, een krijgsraad worden ingesteld ter behandeling van processen wegens misdaden of hijzonder ernstige intriges tegen de een heid van belangen van Frankrijk, wat be treft processen, die geen lang vooronderzoek noodig hebben, omdat de feiten duidelijk zijn. Vonnis Wordt binnen twee dagen geveld. Hooger beroep is niet mogelijk. Het vonnis wordt binnen 24 uur voltrokken. In aanvulling op het decreet over de in stelling van het opperste staatsgerechtshof werd, naar uit Vichy verluidt, een decreet uitgevaardigd, inhoudende, dat het opperste staatsgerechtshof moet oordeelen over: 1. De ministers, vroegere ministers en hun rechtstreeksche ondergeschikten, die zich aan verduistering of ontrouwheden schuldig gemaakt pf die hun beroepsplichten verwaar loosd hebben door met de Fransche valuta te speculeeren, of die tenslotte de hun toe vertrouwde gelden misbruikt hebben. 2. Alle medeplichtigen van de vorenge noemde personen. DUITSCH VERVOER DOOR FINLAND. Het Finsche persbureau deelt officieel mede, dat tusschen Noord-Finland en Noord- Noorwegen dezer dagen op speciale voor waarden en onder speciale controle een ver voer van Duitsche verlofgangers en Duitsch materiaal plaats heeft. SCHANDAALPROCES TE WACHTEN. Enkele dagen voor den oorlog kwam te Charleroi in België een waar schandaal aan het licht, waarin eenige geneesheeren be trokken waren, die bijzondere biljetten afle verden met het oog op de vrijmaking van sommige jeugdige dienstplichtigen. Deze vnlsche documenten werden soms afgeleverd tegen betaling van aanzienlijke bedragen Ook jiersonen die zorgden voor het werven van klanten, alsmede een bediende van het psychiatrisch instituut te Antwerpen, waren bij de zaak betrokken. Verschillende onder hen waren aangehouden toen de oorlo* uit brak. Z„ werden echter kort daarop in vrij- he d gesteld. N„ verneemt men, dat het nar- ket yan Charleroi het onderzoek ten iasle tan de betrokkenen zal voortzetten. PETROLEUM-ONDERNEMINGEN. Binnenland Dordtsche Petr. g. A. Kon.' Petr. Buitenland. Shell Union c.v A. 217 242-238 232%-235% Tide Water c.v. A. 8 11/16—8% 8%—9 8 11/16-8 13/16 8%8 15/16 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd. Rubber Bandar Rubber Mij. A. Deli Batavia Mij. A. 2093/—206% 202-204 143 146 148%—150 146 SUIKER ONDERNEMINGEN. H.V.A. •lavasche Cultuur N.I.S.U. Ver. Vorstenl. Cult. 370-366 363-367 217% 215 2163/ 231 933/ 92% TABAKSONDERNEMINGEN. Deli Batavia Mij. Deli Mij. c. v. A. Senembah 144 139% 209-207 208%-205 165% 104%462 SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN Holland-Amerika lijn A. Java-C.hina Japan lijn A. Kon. Ned. Stoomb. Mij, nat. bez. v. A. Kon. Paketvaart A. Ned. Scheepv. Unie A. Rott. Llovd A. Stocmv. Mij. Nederland A. 119% 101%993/ 99%—983/ 133-130 125%-12S 132-129% 127-128 199 200 139%-137% 136—137 1173/ 117%-116% 116 VALUTA'S. New York Berlijn Brussel Helsinki Stockholm Zürich BANKPAPIER: New York Brussel Stockholm Zürich 1.883/16-1.88 9/16 75.28-75 43 30.11—30.17 3.81— 3.82 44.81—44.90 42.91-43.- 1.86%-1.90% 30.08-30.20 44.76-44 94 42.87—43.04 MET DEN DOOD BEKOCHT. Door onvoorzichtig de trambaan over te steken is gisteravond ongeveer 10 uur de 42- jarige J. H., in de Regentesselaan te Den Haag door een motorwagen van lijn 12 ge* grepen. De heer H., die per rijwiel reed, werd tegen den grond gesmakt, tengevolge r\Yaarvan 'ni een schodelhasisfractuur kreeg» ijdens het vervoer naar het gemeente zie kenhuis aan de Zuidwal is hij aan de gevol gen overleden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2