Di beschieting een het
Ned. Roede Kruisschip
Zes landingspogingen bij
Onvoorzichtig de trambaair
overgestoken
Dakar
Ernstige toestand
in Egypte
Een vliegende
„Unie" winkel
Het arbeidsfront
ontbonden
Gibraltar opnieuw
gebombardeerd
Officieele valuta-koersen
SchoHer nam
schijnwerper weg*.*
Franschen houden stand
Amsterdamsche effectenbeurs
alle leden naar het n.v.v.
Britsche vlieqtuigbematining
land
io ons
opsporing verzocht.
i 500.belooning.
Snel recht in Frankrijk
Knoeiende dokters
in België
VERHAAL VAN DEN KAPITEIN.
MOEDIG GEDRAG VAN DEN
EERSTEN MACHINIST.
Kapitein de Graaf, gezagvoerder op de
I.AZ 11, het Nederlandsche Roode Kruisschip
dat zooals wij gisteren meldden, door de En-
gelschen is beschoten, heeft aan een A.N.P.-
yerslaggever het verhaal zijner wederwaar
digheden gedaan.
In den nacht van 22 op 23 September zoo
begon de kapitein De Graaf bevond ik
mij met de LAZ 11 op 51 graden 55 minuten
Noorderbreedte en 3 graden 31 minuten
Oosterlengte, d.i. ongeveer 15 zeemijlen be
westen "Goeroe.
De nacht was helder en het schip lag in
het licht van de maan. De windkracht was
6 en onze koers Oost-Xoord-Oost.
Om drie uur 's nachts zagen wij oranje-
roode licbtkogels in de lucht. Zij werden in
de lichting van ons schip afgevuurd.
HOODE KRUISVERLICHTING
HIELP NIET.
Hierop deed ik direct de Roode Kruislich-
ten ontsteken. Ook gaf ik signalen op de
.stoomfluit. Natuurlijk dachten wij, dat men
aan boord van het andere schin nu wel zou
weten, dat. wij volkomen onschuldig waren
- en dat ons vaartuig een Roode Kruisschip
was.
Tot ónzen grooten schrik echter loste de
oorlogsbodem eenige seconden later een sal
vo. Do projectielen kwamen voor ons schip
in het water terecht.Direct daarop volgde
een tweede salvo en dezen keer vielen de
granaten achter ons vaartuig in hét water
Het derde salvo, dat onmiddellijk na het
tweede werd afgevuurd, sloeg midscheeps in
en beschadigde niet alleen het dek, maar ver
oorzaakte een ketelexplosie, terwijl, tot over
maat van ramp het roer buiten werking
werd gesteld. Ook de scheepsverlichting viel
"uit:
Het schip verlaten en weer terug
aan boord.
Onder deze omstandigheden besloot ik, dat
wij het schip onmiddellijk zouden verlaten.
Ik, gaf-opdracht de stuurboord-sloep te strij
kon. Rij het vieren van de sloep, dat in vol
slagen duisternis moest gebeuren, is door on
bekende oorzaak de voorste takel uitgehikt,
■waardoor de geheele bemanning het mee-
rondeel der équipage was in de sloep gegaan
in het water viel. De sloep sloeg vol water
en het zag er voor ons allen niet best uit.
Aan boord bevond zich echternog de eer
ste machinist Groeneveld. Deze dappere be
hield zijn tegenwoordigheid van geest en
wierp ons een vanglijn loe, waardoor wij de
sloep, waaraan;,>wü ons hadden vastgegrepen,
langszij, van het schip konden brengen. Op
deze. wij ze ..slaafden wij erin, weqr aan boord
van het schip te komen.
De beschieting van het schip zoo ging
de kapitein verder had ongeveer 10 minu
ten-geduurd. Dc aanvallende oorlogsbodem
was door niemand van ons verkend. Alleen
het mondingsvuur hadden we kunnen waar
nemen. Een granaat was aan bakboordzijde
in het dek ingeslagen en had groote schade
in de kombuis en in de proviandkamer aan
gericht. Andere treffers hadden een ketel ver
nietigd, waardoor zich heete stoom over het
geheele schip verspreidde, terwijl verder
door den eersten stoomdruk kolen en gruis
aan dek waren geslingerd. Een ander pro-'
jecticl had het stuurgerei volkomen onbruik
haar ge-maakt. Tengevolge van de ravage in
het ketelruim had de tremmer C. Hermsen
zware brandwonden gekregen, waaraan hij,
zooals bekend is, eenige uren later is bezwe
ken. Ook de tweede machinist W. A. Cassee,
die zich tijdens den aanval in de machineka
nier bevond, wat met brandwonden overdekt,
evenals ten slotte de tweede stuurman M.
van Dnyn, die in het logies, dat naast het ke
telruim is gelegen, uitrustte.
Zes opvarenden verdwenen 'n de
diepte.
Bij het omslaan van de reddingboot waren
zes opvarenden in de diepte verdwenen. Het
was hun althans niet gelukt de vansliin te
grijpen of zich aan de sloep vast te houden.
Het waren de tweede machinist J. Maarse-
veen, de. matrozen D. Rood, M. L. Grutters-
Twee jaar gevangenisstraf.
Voor het Duitsche krijgsgereeht heeft te
recht gestaan de Ij)-,jarige scholier C. K. uit
Nijmegen, wegéns1 diefstal van een schijn
werper ten nadeele van de Duitsche weer
macht.
In Augustus kampeerde K. op de Hooge
Vciuwc. Tijdens een voettocht, dien hij door
een1 heideveld maakte, vond hij een schijn
werper met toebehooren. Volgens zijn verkla
ring, dacht hij dat 't appaaat tijdens den
oorlog door de Nederlandsche troepen ach
tergelaten was. Hij verborg den schijnwerper
in een dennebosch, met de bedoeling, dezen
na den oorlog te gebruiken voor het beschij
nen yan wild.
Uit het getuigenverhoor bleek, dat verd.
met den parkwachter W. over zijn vondst ge
sproken bad. De parkwachter had hem ge
wezen op de mogelijkheid, dat de schijnwer
per weliswaar van Nederlandschen oor
sprong, doch bij de Duitsche weermacht in ge
bruik kon zijn. Verd. had zich hieraan even
wél niét gestoord.
'De president van het gerecht wees den
verdachte er op. dat hij zich behalve aan
diefstal ook aan overtreding van een veror
dening van den rijkscommissaris had schnl
dig gemaakt, aangezien hij gevonden mili
taire voorwerpen te allen tijde bij de autori
teiten had in moeten leveren.
De openbare aanklager eischte wegens
beide delicten een gevangenistraf van teza
men drie jaar.
Het krijgsgereeht veroordeelde den tonae-
man tot twee jaar gevangenisstraf met af
trek van vier weken voor-arrest.
Vichy ontkent dat Engelschen in
de stad zijn doorgedrngen.
Onder groote koppen wijzen de
Fransche bladen erop, dat tot dus
ver zes Engelscbe landingspogingen
in Dakar verijdeld zijn en dat Frank
rijk vastbesloten is de groote Fran
sche haven aan de westkust van Afri
ka tot bet uiterste te verdedigen.
Uit Vichy wordt gemeld, dat het Fransche
ministerie van buiienlandsche zaken een ca
tegorische tegenspraak heeft gepubliceerd
van de geruchten, volgons welke de Engel
schen in Dakar zouden zijn binnengedrongen
en de stad zich zou hebben overgegeven. Gis
terenochtend duurde de strijd om Dakar nog
steeds voort.
In een officieel communiqué van het mini
sterie van buitenlandsche zaken te Vichy
wordt volgens „U. P." verklaard, dat de
door de Engelscbe radio verspreide verkla
ring, dat de Engelscbe vloot Dakar heeft
aangevallen om te verhinderen, dat Duitsch-
land de Fransche koloniën in Wcst-Afrika
in bezit zou. nemen, een bewering is, welke
volstrekt ongegrond is. De Fransche regee
ring ontkent categorisch, dat er Duitsche
militairen of burgerpersonen in Wcst-Afrika
aanwezig zouden zijn.
De aanvalen van Dinsdag
Volgens de laatste te Vichy ontvangen
berichten zijn bij den Dinsdag op Dakar on
dernomen aanval de Britsche gepantserde
kruisers Barham en Res.olution en een krui
ser van het type Kent ernstig door - hel
Fransche vuur beschadigd. Een dezer ge-
puntserde kruisers is bij de govechten, wel
ke gisterochtend weer opleefden, door een
Fransche torpedo zoo zwaar getroffen, dat
bij met zware slagzij zich moest terugtrok
ken.
In een Fransch communiqué wordt mede
gedeeld, dat de in Dakar gestationneerde
Fransche duikboot „Persee" in den grond
werd geboord toen zij op het punt stond
een aanval op een Engelschen kruiser te
ondernemen.- Het grootste deel der beman-
ming van de duikboot kort worden gered De
Engelsche kruiser is bij den aanval door de
duikboot nog getorpedeerd.
Volgens nog niet bevestigde berichten uit
Vichy, zouden er bij den Engelschen over
val op Dakar 363 personen gewond zijn.
Tot de dooden zouden behooren 65 burgers
en 120 soldaten.
Volgens berichten hit Algeciras
zijn gistermiddag in de Straat van
Gibraltar een Engelsche kruiser,
vier torpedoboot jagers en twee
duikbooten gezien, die koers zetten
naar den Atlantischen Oceaan. Men
gelooft, dat deze schepen zullen
deelnemen .aan de operaties tegen
dc Fransche koloniën.
Scherpe Fransche critiek.
De Moniteur bevat een buitengewoon
scherp commentaar tegen Engeland en te
gen generaal de Gaulle, waarin gezegd
wordt, dat het woord „verraad" het eenige
is, dat de onderneming van de Gaulle ka
rakteriseert, Men móet zich groote moeite
geven om zich het afschuwelijke beeld van
een mensch voor te stellen, die Fransch
officier was en die zich thans aan het
hoofd van een buitenlandsch eskader
voor een Fransche haven vertoont om een
ultimatum aan zijn eigen landslieden te
stéllen en na weigering daarvan een bevel
tot bomhardeeren te geven. Onder den ge
neraal de Gaulle, vervolgt liet blad, heeft
Engeland gehoopt, revoluties te ontketenen.
Dc aanhankelijkheid van de Fransche kolo
nisten'en van de inlanders heeft deze hoop
verijdeld. Om die reden hebben de Engel
schen, nadat zij het masker geheel hadden
afgelegd, gepoogd, met geweld datgene te
bereiken, wat.zij door list -en verraad niet
konden bereiken.
Boodschap aan de inboorlingen.
De Fransche staatssecretaris voor kolo
niën, admiraal Platon, heeft een boodschap
gericht tot de inboorlingen van de Fransche
koloniën in Afrika. Hierin wordt gezegd,
dat de loyale en vastbesloten houding van de
inboorlingen de eerste poging tot het „avon
tuur" heeft doen mislukken Zoo zal het. ook
met nieuwe pogingen vergaan. De drijfveren
van een regeering, die eens de bondgenoot
van Frankrijk was en die zich bedient van
een instrument, waartóe een eerzuchtige af
vallige zich heeft opgeworpen, zijn thans be-
end.
Wat Amerika zegt
Do „New York Herald Tribune" schrijft
over de actie tegen Dakar: „De Gaulle en de
Engelschen kunnen zich geen échec in Dakar
per.mitteeren. Het gaat hier om een operatie,
die moet slagen en bet succes ervan zal de
eerste schitterende offensieve slag moeten
zijn, die" kan worden Vergeleken met de over
winningen v. Duitschiand De onderneming,
mag niet mislukken en vooral de Vereenigde
Staten kunnen niet toestaan, dat zij mis
lukt."
In Italiaansche politieke kringen wordt de
acti'e tegen Dakar scherp veroordeeld, even
als in Madrileerische bladen zooals de „A. B.
U."
Bedrijfsleven geheel ontwricht.
Voorraden katoen bederven in
de opslagplaatsen.
De opvarenden van het in de haven yan
Piraeus teruggekeerde Grieksche s.s. Milos
vertelt, dat Egypte op het oogenblik de ern
stigste economische crisis beleeft sedert den
wereldoorlog. Het haven verkeer in Alexan-
drië en Port Saïd ligt bijna geheel stil.
Reusachtige voorraden katoen bederven in
de opslagplaatsen. De invoer van vitale
grondstoffen en goederen uit Europa is bij
na geheel opgehouden. Het Suezkanaai is
uitgestorven. Dc kanaalmaatschappij heeft
ruim 12000 arlieiders en employés door ge
brek aan arbeid ontslagen. In Alqxandrië
en Cairo alleen bedraagt het totaal aantal
werkloozen naar schatting 150.000. Honder
den handels- scheepvaartkantoren zijn ge
sloten. De prijzen der levensmiddelen stij
gen voortdurend. De aankoopen uit bezorgd
heid door de welgestelde bevolking, die een
inflatie vreest, zijn door het gebrek aan goe
deren opgehouden. Men spreekt zelfs van
een nationaal ongeluk waarvoor men in
breede kringen Engeland verantwoordelijk
stelt.
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
wijk en W. van Leeuwen en dé stokers J. W.
Koster en-A. Sweors.
Pogingen om hen te redden werden zeer
bemoeilijkt doordat het schip vol komen on-
mariöeuvreeMaar' was! Zij' "nadoen' dÜn'ook
helaas geen resultaat.
s.o.s......
Direct heb ik verbinding met Radio-Sche-
veningen gezocht en spoedig gekregen. Ik
vroeg onmiddellijk hulp.
Omstreeks 1.0 uur Maandagochtend ver
scheen boven het schip een landvliegtuig.
ITct was geen Duitsch toestel dit vliegtuig
cirkelde op een hoogte van circa 200 meter
driemaal rond het schip. De vlieger seinde
met een mofselamp de letter p, waarop ik
het internationale noodsein N.C. heescli en
bovendien een tweede Roorte-Kruisvlag.
Ook gaf ik eenige malen met een nedinsco-
lamp „S.O.S." en tenslotte het woord „posi-
tion".
Om te kennen te geven, dat ik mijii po
sitie wenschte te bepalen Hierop seinde de
vlieger „Can 't help you". waarna hij in
westelijke richting verdween.
Men weet dat tenslotte het schip door een
Roode Kruisvaartuig is binnengesleept.
Een moedige machinist.
Kapitein de Graaf was vol lof over het
moedige optreden van den eerste-machinist
D. Groeneveld. Onder levensgevaarlijke om
standigheden en terwijl de anderen zich
reeds in de reddingbooten begaven, daalde
hij af in het ketelruim, waar Hermsen zich
bevond en dat vol hëete stoom stond. Hij
drong door tot de plaats, waar de tremmer
met zware brandwonden overdekt lae en
bracht hem aan dek. Helaas mocht deze
dappere daad niet meer helpen. Voorts was
het Groeneveld. die de verbinding met de
omgeslagen reddingboot tot stand bracht,
waardoor vele opvarenden, die anders ze,-
ker zouden zijn omgekomen, konden worden
gered. Tenslotte was het weer Groeneveld,
die alle zorgen besteedde aan de eerste hulp
der gewonden. Op bijzonder lofwaardige
wijze heeft hij deze slachtoffers bijgestaan.
Ondanks alles was kapitein De Graaf niet
verslagen en hoopt spoedig zijn mensehlie-
vend werk ter zee te kunnen voortzetten.
STRAKS MEERDERE
IN AMSTERDAM.
De Nederlandsche Unie1 zal op verschil
lende punten van Amsterdam „vliegende
winkels" vestigen.
De eerste zal reeds over enkele dagen
geopend worden, in het hart van de za
kenwijk, namelijk op liet Damrak 58.
In dit perceel, dat op frissche wijze zal
worden ingericht en welks uiterlijk onge
twijfeld de belangstelling van de vele 'voor
bijgangers zal opwekken, zal men alle za
ken, met betrekking tot de Nederlandsche.
Unie, kunnen afhandelen.
Organen en andere publicaties zijn er
verkrijgbaar, Insignes eveneens; m-on kan
er zich als lid opgeven en oók alle ge-
wenschte inlichtingen krijgen.
De persdienst van het N.V.V. deelt mede:
Bij het besluit van den leider der N.S.B.,
ir. A, A. iMussert, is de organisatie van het
„N'ederlartds Arbeidsfront" met ingang van
1 October ontbonden. Aan de leden van het
N.A.F. is tegelijkertijd de opdracht gegeven,
zich aan te sluiten bij het Nederlandsch
■Verbond- van Vakvereenigingcn.
De commissaris van het N.V.V., de heer
II. J. Woudenberg heeft aan verschillende
bonden order gegeven dat de leden van het
vroegere Arbeidsfront onmiddellijk als lid
kunnen worden aangenomen.
De ontbinding van het Nederlandsch Ar
beidsfront is gebaseerd op de overweging,
dat thans de aanleiding vervallen is, op
grond waarvan deze organisatie "destijds in
het leven werd geroepen. Deze aanleiding
lag namelijk opgesloten in het feit, dat de
toenmalige leiding van het N.V.V.evenals
die van de andere gpoote vakcentrales, zich
ging bezig houden met de persoonlijke po
litieke overtuiging van zijn leden. Daardoor
werd het nnn vele Nederlandsche arbeiders
onmogelijk gemaakt zich in de groote vak
beweging te organiseeren of hun lidmaat
schap daarvan voort te zetten.
Na de aanvallen van Dinsdag zet
ten Fransche vliegtuigen hun
vergeldingswerk voort.
Gistermiddag om 14.45 uur is Gibraltar op
nieuw door eenige afdeelingen Fransche
vliegtuigen aangevallen, die talrijke bommen
van groot kaliber op de vesting en havenin
stallaties neerwierpen. De aanval, die in op
eenvolgende golven geschiedde, duurde om
16.00 uur Spaansche tijd (d.i. 11.00 uur Duit
sche tijd) nog voort. Een Fransch vliegtuig
is door de Engelsche luchtdoelartillerie neer
geschoten. De bemanning wist zich door
een parachutesprong te redden.
Gisteren is in een officieele mededeeling
van de Fransche regeering bevestigd, dat
Fransche vliegtuigen Dinsdagmiddag Gi
braltar met bommen hebben bestookt. In to
taal zijn 45.000 ton ontploffingsmiddelen op
het arsenaal en het zuidelijke havenhoofd
geworpen.
Over het bombardement op Gibraltar wordt
nog bekend, dat tien bommen op de scheeps
werven gevallen zijn. Zij richtten daar groo
te schade aan. De electrische centrale werd
gedeeltelijk vernield. Een bom ontplofte op
het dek van een klein koopvaardijschip; het
schip werd vernietigd. Een andere hom viel
op een luchtdoelbatterij en stelde twee stuk
ken buiten werking. Drie hommen ontplof
ten op de z.g. landtong van Europa, twee
op- het vliegveld 'en twee op het open veld.
Vijf bommen vielen in hét bosch van Gi
braltar. Drie bommen ontploften ter hoogte
van de rots bij een luisterpost.
Tal vap menschen zijn gedood of gewond.
Het luchtalarm heeft Dinsdag vier uur en
vijf minuten geduurd.
In Vichy wordt opgemerkt, dat door de
Britsche overval op het Fransche Dakar en
de vergeldingsmaatregelen tegen Gibraltar
wel niet de jure, maar dan toch in feite een
oorlogstoestand tusschen Engeland en Frank
rijk bestaat.
Nederland 1940 I 4
Nederland 1940 II 4
Idem met bel. fac.
Nederland 1938 3-3%
Oost-Indië 1937 3
Oost Indië 1937A 3
Duitschiand 1930 5%
DUITSCHLAND
D. Gr. b '40 Ct. 6
Konv Kas (m.v.) 4
PROVINCIALE EN
A'rlam '37 I 3%
's Grav. '37 I 3%
N.-Holl. '38 3
N.-Holl, '38 ii (3%) 3
R'dam '37 i, iii 3%
Z.-Holland 1937 3
100
95
100
99%
95 Vr
995/s
841/2-85 85%-S(i
821/4
- 81
31%-30i/8
70-
791/4
28%.30%
74
GEM. LEENINGEN.
853/4
891/4
931/2
91
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned Hyp.b. Veendam 3% 89%
86%
90%
94
92%
90
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN
Buitenland.
Farbenind. I. G.
Gelsnk. Berg 5
90
70
90
72
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland
Koloniale Bank A
Ned. Ind. Handelsb. A.
Ned. Handel Mij. c.v. A.
AANDEELEN.
155
89
92%
102
92
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Binnenland.
A.K.U.
Calvé Delft c. v. A.
Centr. Suiker Mij.
Fokker g. A.
Lever Bros en Unïlever
Ned. Ford
Philips G.B.v.A.
Philipsp ref. A.
Buitenland.
1013/-1023/
96-101%
81" 80
164 165
209 201
c.v.A, 114%—108%
107%—113
137 330
189%—182-%
177-181%
135
135
22%23%
23%—22%
69%70%
68%—69%
43% 4215/16
29%—30%
30%20%
North. Am. Aviation c.v. A.20 15/16 20%
Rep. Steel c.v. A.
U. S, Steel c.v. A. 503/—52 50%-49%'
Anaconda copper c.v. A
Beth. Steel c.v. A
Gen. Motors c.v. A.
Kennecot Copper c.v. A
gerechts-
volgende
De procureur-generaal bij het
hof té 's Gravenhage deelt, het
mede:
Op den 24sten September j.1., des och
tends om zes uur, is onder de gemeente
Leidschéndam een vliegtuig van vermoe
delijk Engelsche nationaliteit neergeko
men. Dc bemanning, ongeveer vijf man, is
voortvluchtig. Opsporing, aanhouding en
voorgeleiding hij de dichtstbijzijnde Wehr-
machts- of Polizeidienststelle wórdt ver
zocht. Voor de aanhouding wordt een bc-
iooning uitgeloofd van f 500.—.
BRITSCHE TORPEDOJAGER IN DEN
GROND GEBOORD.
Naar de „Corriera Della Sera" uit Tanger
meldt, heeft een vlieirtuig van onbekende'
nationaliteit in den ahijheid van Gibraltar
een Britschen torpedojager aangevallen en
tot zinken gebracht.
MANOEUVRES VAN HET RUSSISCHE
LEGER.
De manoeuvres van het Russische leger
in 't militaire district Kiew, die gehouden
zijn in aanwezigheid van den commissaris
van oorlog, piaarschalk Timósjenko, zijn
Dinsdag voorloopig geëindigd met een alge-
meenen aanval der eene partij op de ver
sterkte posities van de andere partij. Daar
bij -traden o.m. ook het luchtwapen en een
fankbntaillon op. De commissaris van oor
log hield persoonlijk na de manoeuvres de
manoeuvrecritiek.
NIEUWE KRIJGSRADa - DE TAAK VAN
HET STADSGERECHTSHOF.
In Frankrijk zal, volgens berichten uit
Vichy, een krijgsraad worden ingesteld ter
behandeling van processen wegens misdaden
of hijzonder ernstige intriges tegen de een
heid van belangen van Frankrijk, wat be
treft processen, die geen lang vooronderzoek
noodig hebben, omdat de feiten duidelijk
zijn. Vonnis Wordt binnen twee dagen geveld.
Hooger beroep is niet mogelijk. Het vonnis
wordt binnen 24 uur voltrokken.
In aanvulling op het decreet over de in
stelling van het opperste staatsgerechtshof
werd, naar uit Vichy verluidt, een decreet
uitgevaardigd, inhoudende, dat het opperste
staatsgerechtshof moet oordeelen over:
1. De ministers, vroegere ministers en hun
rechtstreeksche ondergeschikten, die zich
aan verduistering of ontrouwheden schuldig
gemaakt pf die hun beroepsplichten verwaar
loosd hebben door met de Fransche valuta
te speculeeren, of die tenslotte de hun toe
vertrouwde gelden misbruikt hebben.
2. Alle medeplichtigen van de vorenge
noemde personen.
DUITSCH VERVOER DOOR FINLAND.
Het Finsche persbureau deelt officieel
mede, dat tusschen Noord-Finland en Noord-
Noorwegen dezer dagen op speciale voor
waarden en onder speciale controle een ver
voer van Duitsche verlofgangers en Duitsch
materiaal plaats heeft.
SCHANDAALPROCES TE WACHTEN.
Enkele dagen voor den oorlog kwam te
Charleroi in België een waar schandaal aan
het licht, waarin eenige geneesheeren be
trokken waren, die bijzondere biljetten afle
verden met het oog op de vrijmaking van
sommige jeugdige dienstplichtigen. Deze
vnlsche documenten werden soms afgeleverd
tegen betaling van aanzienlijke bedragen
Ook jiersonen die zorgden voor het werven
van klanten, alsmede een bediende van het
psychiatrisch instituut te Antwerpen, waren
bij de zaak betrokken. Verschillende onder
hen waren aangehouden toen de oorlo* uit
brak. Z„ werden echter kort daarop in vrij-
he d gesteld. N„ verneemt men, dat het nar-
ket yan Charleroi het onderzoek ten iasle
tan de betrokkenen zal voortzetten.
PETROLEUM-ONDERNEMINGEN.
Binnenland
Dordtsche Petr. g. A.
Kon.' Petr.
Buitenland.
Shell Union c.v A.
217
242-238 232%-235%
Tide Water c.v. A.
8 11/16—8%
8%—9
8 11/16-8 13/16
8%8 15/16
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber Mij. A.
Deli Batavia Mij. A.
2093/—206%
202-204
143 146
148%—150 146
SUIKER ONDERNEMINGEN.
H.V.A.
•lavasche Cultuur
N.I.S.U.
Ver. Vorstenl. Cult.
370-366 363-367
217% 215
2163/ 231
933/ 92%
TABAKSONDERNEMINGEN.
Deli Batavia Mij.
Deli Mij. c. v. A.
Senembah
144 139%
209-207 208%-205
165% 104%462
SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN
Holland-Amerika lijn A.
Java-C.hina Japan lijn A.
Kon. Ned. Stoomb. Mij,
nat. bez. v. A.
Kon. Paketvaart A.
Ned. Scheepv. Unie A.
Rott. Llovd A.
Stocmv. Mij. Nederland A. 119%
101%993/
99%—983/
133-130 125%-12S
132-129% 127-128
199 200
139%-137%
136—137
1173/ 117%-116%
116
VALUTA'S.
New York
Berlijn
Brussel
Helsinki
Stockholm
Zürich
BANKPAPIER:
New York
Brussel
Stockholm
Zürich
1.883/16-1.88 9/16
75.28-75 43
30.11—30.17
3.81— 3.82
44.81—44.90
42.91-43.-
1.86%-1.90%
30.08-30.20
44.76-44 94
42.87—43.04
MET DEN DOOD BEKOCHT.
Door onvoorzichtig de trambaan over te
steken is gisteravond ongeveer 10 uur de 42-
jarige J. H., in de Regentesselaan te Den
Haag door een motorwagen van lijn 12 ge*
grepen. De heer H., die per rijwiel reed,
werd tegen den grond gesmakt, tengevolge
r\Yaarvan 'ni een schodelhasisfractuur kreeg»
ijdens het vervoer naar het gemeente zie
kenhuis aan de Zuidwal is hij aan de gevol
gen overleden.