Brabantsche Brief van Dré 't HOEKJE OUDERS RADIO XoS naait! De PROGRAMMA VOOR DE t aatstgenoemde vertelde ons het voorval en eindigde: „Het is een vreemde gewaarwor ding wanneer je jezelf als materieel doodarm beschouwt, en dan ontdekt," dat je iemand die het nog beter gehad heeft dan jezelf, nog kunt helpen, ik schaamde mij een beetje." UÜTTERTJEB-C5 Ulvenhout, 26 Sept. 1940. Amico, De pampieren waren in orde gekomen. Van eigens! Trui was druk doende mee den Eeker zijnen uitzet; mee d'r zenuwachtig klurke op d'r wangen zag ze den stapel ondergoed steeds hooger' worden en lederen keer als er weer één of twee stuks gereed waren, of bemach tigd in de winkels, dan kwam alles weer uit de kast te veurschijn en Trui telde, telde: „zes van ditte, zes van datte, zes van zus en zes van zoo', mee 't plazier van 'n zurgzame huis vrouw, die 't gelukkigst is, als ze zurgen kén! Veur alle zekerheid gong 'k nog 'ns naar de pastorie, den Eeker was nou al 'n week of vier onderhanden van ons pastoorke, 'k docht, ik gaai 'ns even m'nen dank uit gooien daar. Hij zat in z'n grnote werkkamer, donker en kil van den Herfst, 't Was al wijd in den middag. Deur zijn beregende ramen, opzij de pastorie, duisterden m'n akkers onder de dikke lochten, waarin 'nen zwarten zwerm struische kaauwen traagwiekend rond te slieren hong. Den zwerm kost teugen de windvlagen nie op. 't Schriele, zwarte pastoorsfiguurke zat ge doken in zijnen rooten rolbureau, daar in den versten hoek, bij 'n hoog raam en zonder op te kijken van z'n schrijfwerk, riep ie: „kom finnen, kom er in, Dré en vat 'nen stoel, 'n sjegaar en de lucifers staan op d'ouwe plek. „Ge verprutst oew oogen, meneer pastoor". „Rookte gij maar", zee-t-ie: „nog evenkes". 'k Gong achter z'nen rug, bij 't raam zitten, aan de rooktafel. Als ik opgestoken had, viel me op, dat ie 'nen dikken wollen das omge draaid had. De enden hongen op z'n gebogen rugske. Z'n bonnètje, huislakske, stond achter in den nek. Niks was te hooren, dan 't regen- geklek op de ramen, 't kratsen van z'n pen in de poppels op 't kerkhoveke. Mie kwam binnen. Zonder kloppen. Van eigens! Wie is hier de baas? Ozoo! Maar ge kunt nooit kwaad worden op deuzen prots- makert, want net als nou, nou brocht ze twee bakken strafgeurenden koffie binnen en 'nen trommel koeken, of de bonnekesplaag nog wijer van dezen vredigen huis vandaan was, dan den oorlog eigens. „Dat luste zekers wel?" snaauwde ze. „Geren Mieke, dat ruukt goed! Maar op antwóord had ze nie gewacht. Ze stond al naast meneer pastoor, drukte 'm wat opzij, zeggende: „ga-d-'s weg, gij, mee dieën erm". Ze schoof z'n pampieren weg en zette dai. de tas koffie neer, mee de woorden: „de koeken staan achter oe". En veur ze de kamer uit- gong, teugen mij nog: „en gij, ge morst gin assie, horre". „Neeë..." toen trok ze de deur toe: „...ste kelsverken". 't Pastoorke schreef wijers. Zee alleen: „lot 'm nie koud worden, Dré" en ik hoorde aan z'n toontje, dat ie stillekes leut had om 't „stekelsverken". „Ga-d-oewen gank, 'k heb den tijd meneer pastoor". Hij schreef. De kaauwen vlogen óver den boschkam, uit 't zicht. De locht brak. En heel even gloeide 'nen koperen zonnebussel over 't kleddernatte landschap. Kloosterachtig gongde de huisbel deur de pastorie, 'n Oogblikske later wierd er geklopt. „Kom binnen, Driek", riep meneer pastoor. Toen kwam mee 'n oogknipske naar mij, Driek Stoffers, d'n kuster binnen, z'n pet in den zak friemelend. Mee 'n schuin oog keek ie naar m'nen koffie en m'n sigaar. „Ja? Driek?" vroeg meneer pastoor, ter wijl ie z'nen brief droogvloeide. „Ik weet nie of ge 't al gemorken hebt, maare..." „Is er weer iets m ee de klok?" „Ja. Hij is van den slag". „Verroest! Alweer?" „Ja. Da-d-is nog al 's". „Pak 'nen koek". „Asteblief." „Ge wit 't zeker? Driek?" „Oejeejoe! Pscht! Hoei sloegom sst sjes oeren nelf ksss... keeren. Wemmen... pfff... boe ba bij ons thuis oer amaal oenoem mee geteld!" zoo tobde den Driek mee z'n mond vol koekkruimels. „Zeg da nog 'ns jonk?" vroeg: ons pas toorke lachend: ,,'k' heb meer kruimels dan woorden in m'n ooren gekregen!" „Hij sloeg om zes uur elf keeren", zee den Driek toen: „wij hebben bij ons thuis allemaal meegeteld." Afijn, kort en goed, ik ben mee ons pas toorke den toren opgek-affeld, om 't slagwerk om te zetten. Den Driek heeft hoogtevrees, ziede, Jan van Schaffelèèr-neigingen, om 't mooi te zeggen. Ons pastoorke is eigens klokkenmaker in zijnen vrijen tijd en ik ken 't uurwerk ook wel zoo'n bietje, mag ik zeggen, want 't inwendige van ons kerkklok komt veul overeen mee 't uurwerk van m'n stèèrtklok en die ken ik van binnen en van buiten. Uit 'n rommelkast op z'n kamer, 'n kast waar ik altij jaloersch op ben, maar ja, Mie kan veul prots hebben, op stuk van zaken is 't pastoorke vrijgezel en kan gin Trui 'm zoo'n geriefelijke rommelzooi achter 'n kastdeur ie 'nen ouwen toog vo' winkelhaken en verf- verbiejen! ik zeg, uit 'n rommelkast nam vlekken, trok dien voer zijnen „goeien" 'sweek- schen soutane, zeggende: „da's werm imper- sant, man". Dan scherlde-n-le uit die eigenste kast 'nen schroevendraaier op, 'n tang, sleu tels en 'nen zaklantèèrn, stak al 't ijzeren ge reedschap in zijnen slipzak en gaf mij de zak lamp in handen. Ik lee m'n sigaar weg, trok m'n petje wat vaster over den kop en zoo gongen we langs de sacristie de kerk in. klom men 't koor op. Daar, achter den urgel, is 'n lage, zwart-eiken deur, naar den eigenlijke torentrap. Ik „knipoogde" mee m'nen lan taarn, meneer pastoor schoof 'nen grooten, reostigen sleutel in 't slot en mee als de deur openkraakte, viel 'nen kouwen wind op onzen nek. „Dré", zee-t-ie: „gade gij véur, ge klimt maar naar 't daglicht. Langzaamaan, nie pra ten, we zijn zoo jonk niemeer veur al die trejen. Hou den lantèèrn achter oe, as ge wilt, ten we dan wel over den Eeker, daarover dan kan ik ook zien waar ik blijf. Boven pra- gaat 't toch?" „Gerajen, ja!" „En nou... Hij draaide de deur toe en dee z' op slot. „Ziezoo". Toen 'n lollig knip- oogske: „Mie..., ziede!" De Herfst gierde om den toren. Heimelijk kraakte 't in de droge, eiken balken en span ten, waarbinnen de trejen, de trejen altij maar draaiden, omhoog, omhoog, deur den kraken- was, de trejen en de balken z'n skelet. Bij den duister, die lijk 'n levend wangedrocht eiken windstoot knerste en klaagde 't daar binnen, ge luisterde daarnaar in stille span ning. 'n Ouwe lucht van stof en kalk piekte in m'n keel, maakte den mond droog. Maar dan ineens, dan waaide den wind vrij om m'nen kop, dan rook ik den regen,'die waasde over de landerijen, over Ulvenhout, daar v jd be- nejen. Meneer pastoor kwam naast me staan, even ruuken aan den zilten Herfst, die om den toren hong. We zwegen. Dejen ons te goed aan de reine lucht, die rijkelijk kwam toegewaaid deur 't galmgat. Dejen ons te goed aan de eeuwige schoonheid, die elk panorama is. ,,'k Mag hier altij geren zijn", zee-t-ie toen, weer op asem. ,,'k Was hier verlejen maand nog, die klok hapert veul teugesworrig, oew koren stond geel, de maisvelden daar golfden lijk zeegroene meren, de torenveugels wiekten om m'nen kop en machtige witte wolkgevaar ten, blinkend van den zonneglans, dreven over jouw land,... Dré", hij kneep in m'nen erm: Dré, ik heb hier 'nen heelen middag gestaan en wel honderd keeren teugen Onzenlieven- heer gezeed: God, wat hebt ge me toch 'n schoone parochie gegeven!" .urn „Enne... Mie?" En leutig zee-'t-ie: 'k had de deur op 't koor weer op slot zitten, net as nou! Maar op het lest gong ze déér op den weg staan, omhoog turen. Maar... hihihi..., dat zat 'r nie glad, want ze keek sjuust in de zon...! Man, 't was zoo'nen plazierigen, schoonen middag. Dicht bij Onzenlievenheer, wijd van..." „Mie!" riep ik. „Nouja, Dré, 't is 'n goeie ziel." Hij wil er gin kwaad van hooren, afijn, van. niemand! Toen sloeg de klok dertien keer. „Da's dus half zeuven", lachte-n-ik. Daarmee begon den arbeid, die nogal rap gereed was. Allee, er was niks kapot; 'n tandrad is veul uitgesleten en dat zou vernuuwd motten wor den. Maar zoo lank ons pastoorke zoo geren „dicht bij O.L.H. is", zoo geren omhoog kraf- felt in zijnen toren, zal den klokkenmaker weinig reparatie van 'm krijgen...! Eén ding: de boel zat goed in den olie. En als we gereed waren, dan had meneer pastoor 'n rejale zwarte vetveeg over z'n ge zicht en z'n mouwen..., die blonken! Ik had trouwens ook 'n behoorlijk smeer seltje op m'rt bakkes! Dat merkte-n-ik dalijk, als ie langs m'n oor keek en stillekes lachte...! Ik zweeg toen ook maar en hum zoo wijs, mee z'n veeg. „En nou den Eeker," zee-'t-ie toen, mee de gereedschappen in z'n handen, want we gon gen op den trap zitten, in den donker, uit den tocht. Ik vertelde 'm, dat den Eèker z'n pampieren in orde waren, dat Trui tennostenbjje gereed was mee z'nen uitzet, dus da 'k er over docht, om 'ns naar den Ouwenbosch te gaan om daar den Eeker te laten „bezichtigen". Pastoorke knikte. Seerjeus schudde 't cro- cuskopke op den dunnen nek. 't Was nou zóó donker: z'n vetveeg zag ik niemeer; alleen maar 't wit van z'n haren, dat nog 't allerleste van den dag vong, hier in den donkeren toren, mee 't gedurig gekraak en gepiep in 't uitge droogde hout, waarin bersten zoo wijd, dat g'oewen vinger er in kunt leggen. „Dré", zee-t-ie eindelijk: 'k heb 't manneke nou vier weken bij me g'had, haast eiken avond. Ik ken 'm as... as... as dat uurwerk daar. 'k Zie dwars deur 't jonk z'n zielementje henen." Dan zweeg ie even. Koos z'n woorden. „Eh... mm..." Weer knikte-n-ie. „Dré, breng 'm naar de Broeders en gaauw!" „Gaauw... ,,'t Jonk zal er gelukkig worden!" „Bedoelde 't zoo, ja...?" „Zóó bedoel ik 't ja, Dré. M'n gevoel zee me..., 'k weet 't wel zekersochneeë, breng 'm weg. Ge zult er nooit spijt van hebben!" 'k Vond dat ie gejaagd was. Zoo ineens. Wat zat daar achter...? Wat voelde deus ouwe, wijze herderke, dat menschenzielen leest als opengeslagen boeken? We zaten nog even te zwijgen op dieën don keren, krakenden trap. Dan schuurde de ket tingen deur 't uurwerk. De klok bamde zeuven slagen den toren uit, die alle zeuven ïyk ge wichten op m'nen schoeft vielen. „Ih orde", zee ik dan, als "t gedreun uit m'n ziel was. Wablief "De klok is weer goed. Ze sloeg zeuven keeren." Xs 't waar?" „Verroest, hebt ge dét nie g'hoord...?" „Ne... ne... nja, geloof ik toch", lachte-n-ie peinzend. Naast malkaar gongen we nou den hoogen torentrap af. 't Wierd donkerder, hoe wijer we benejen kwamen. Ik lichtte de trejen bij, hij hield me kinderlijk vast aan m'nen pols. Als we 'n kwartier later in de keuken kwa men, om onze handen te wasschen, dan snaauwde Mie: „wel sodeknikker, dócht ik 't nie?! Ge zijt wéér in den toren g;ewiest!" „Niewaar, Mie", jokte-n-ie kleintjes. XJ/irSLEVEN. II. In mijn vorig artikeltje o"er gezinsleven be paalde ik mij in nooldzaak tot enkele alge- meene opmerkingen. Ik "besef evenwel, dat de ouders gaarne ook eenige richtsnoeren willen vernemen voor een goed gezinsleven in ver band met de opvoeding van hun kinderen in dezen tijd. Welnu: veel weet men zelf. Ik behoe, u .net te 'ertelier-, dat meeningsver- schillen van ouders, in het bijzijn van de kin deren uitgestreden en gekeven, ontzettend veel kwaad stichten. Dergelijke dingen weet ieder Weldenkend mens'" Ik wil dan ook niet spreken o\er de levenshouding dc- ouders in hun huwelijksleven. Liever wil ik wijzen op de kleine dingetjes in het leven van alle dag, welke het gezinsleven zoo rijk kunnen maken en voor de opvoeding der kinderen daardoor zoo van beiang is. Ik noem dan in de eerste plaat- de muzikale op- oeding der kinderen. De ervaring heeft mij herhaaldelijk geleerd van-welke beteekenis deze is. Ik ken bijv. een gezin van acht kinderen, jongens en meisjes. De vader is gestorven en Je moeder bleef met haar acht kinderen, waarvan enkele nog zeer jong waren,achter, Deze vrouw heeft haar zware taak op waarlijk schoone wijze weten te vervullen. Vaak kwam ik in dit gezin en stond dan verbaasd over den prettigen geest, welke er in dit arbeidersgezin heerschte. De oudste zoon stond zijn moeder trouw terzijde cn d, twee dochters waren meer dan een hulp in de huishouding. Het heele stel hield van muziek. De een speelde viool, een tweede r lier, een derde -anjo, eer vierde, minder muzikaal begaafd, vervulde den rol van slag werker. Kortom: het ge'iecie stelletje vormde een orkestje, dat opging in de muziek. Moeder liet alles, maar begaan. Zij moedigde aan en prees maar. Radio kor, er niet aangeschaft worden, doch de muziek van het eigen orkestje wa voor dit gezin van veel meer waarde. Vaak ben ik getuige geweest van de gezellige muziekavondjes in dit gezin. Er was een roe rende eenheid in dit gezin en ik geloof, dat het orkestje daar voortdurend voor zorgde. Als ouders kan men zijn kinder n niet vroeg genoeg wennen aan een zeer persoonlijke taak, zegt de bekende paedagoog Dl. Joh. van der Spek ergens. Inderdaad! Men geve het kind voortdurend een ondracht. In het gezirsleven kan dit ge makkelijk geschieden. De een poetst de schoe nen, de ander -harkt den tuin tij, een derde mag de boodschappen doer enz. Wekelijks kan men deze opdrachten verwisselen, zoodat elk kind een prettige en minder prettige op dracht te vervullen krijgt. De zorg voor an deren is iets, wat voor de wijdere samenleving van ontzaglijke beteekenis is. In een gezond gezinsleven leert het kind deze zorg reeds vroeg tot realiteit brengen en bij iedere ver vulling van een opdracht op dit terrein, ver rijkt het zich weer met dat kostbare goed: gemeenschapsgevoel. ±n onzen tijd raakt veel van het gezamen uit en thuis van ,:et gezin teloor. Het wordt waarlijk een zeldzaamheid een' geheel gezin uit wandelen te zien. Ieder vliegt op eigen ge legenheid uit en op verschillende tijdstippen keert men weer terug, vaak zonder denzelf den dag het gezin nog bij elkaar gezien te hebben. Zelfs de 'ezamenlijke maa'tijden ra ken uit den tijd. Dit zijn bedenkelijke ver schijnselen en het is noodig, dat we ons allen op dit terrein eens gaan bezinnen! Nog een factor moet genoemd worden. De beteekenis van het vreemde personeel in het gezin. Ik denk hierb'j aan kostgangers, dienstboden, etc. Bij de keuze van dit dienst personeel moge men »vel goed opletten. Ook het nemen van een kostganger kan naast financieel voordeel groot nadeel opleveren voor het gezinsleven en de opvoeding der kin deren. Al heel dikwijls is 1 et gebeurd, dat dit nadeel ontzettende gevolgen had voor het be trokken gezin. c Met name moet gewezen worden op de sexueele opvoeding. De kostganger-huisge noot kan in dit verband een gevaai zijn. Ten slotte wil ik dan nog wijzen op het ge heim van alle opvoeding: vertrouwen. Ver trouwen wekken en vertrouwen schenken. Zie daar het grooie geheim der opvoeding. Wanneer het kind vertro wen heeft in zijn ouders en het weet, innerlijk zeer goed weet, dat zijn oudera hem volkomen vertrouwen, dan worden heel wat verketerde dingen in den kiem gesmoord. Het vertrouwen van de ouders beschamen, is voor een kind, dat de beteekenis van vertrouwen kent, een ontzet tend iets. Maak als ouder daarvan een goed gebruik. OVEEKA. ZONDAG 29 SEPTEMBER 1940. Jaarsveld, 414,8 m. 8.00 NCRV. 12.00 VARA, 6.00 NCRV. 7.00 VPRO. 8 00—9.00 VARA. 8.00 Nieuwsberichten ANP, 8.10 Schriftlezing, Medicatie. 8.25 Gewijde muziek (opn.). 9.05 Gramofoonmuziek. 10.20 Doopsgezinde Kerkdienst, hierna: Or gelconcert. 12.00 VARA-orkest (12 451.00 Nieuwsber. ANP. 1.001.15 Gramofoonmuziek). 2.00 Letterkundig overzicht. 2.20 Orgel en zang. 2.50 Tuinbouwpraatje. 3.20 Esmeralda en solist. 4.00 Voor de kinderen. 4.30 VARA-Meisjeskoor „De Krekels". 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Wekelijksche gedachtenwisseling (ANP). 5.30 De Golfbrekers. 5.40 Sportpraatje. 6.00 Wijdingswoord. 7.00 Studiodienst. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Bravour en Charme. 8.40 „De komende radiowinter", toespraak; 45 Gramofoonmuziek. 8.559.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting. Kootwijk, 1875 na. AVRO-uitzending. 7.00 P"richten (Duitsch). 7.15 Berichten (Engelsch). 7.30 Gramofoonmuziek (Om 8. K> Nieuwsbe richten ANP). 9.30 Bach-'-antate (opn 10.00 Berichten (Duitsch). 10.15 Morgenwijding. 10.30 Sylvestre-trio. 11.15 Berichten (Engelsch). 11.30 Concert (opn.). 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Nieuwsberichten ANP, eventueel Gra mofoonmuziek. 1.00 AVRO-Amusementsorkest en soliste. I.±5 Gramofoonmuziek. 2.00 Berichten (Duitsch). 2.15 Omroeporkest en soliste. 3.30 Berichten (Engelsch) 3.45 Orgelspel. 4.15 Gramofoonmuziek. 5.00 Duo Ja met orgelbegeleiding (opn.). 5.15 Wekelijksche gedachtenwisseling (ANP) 5.30 Amabi'e-kwintet. 6.15 Berichten (Engels). 6.30 Puszta-orkest. 7.00 Kroniek van de week. 7.15 Gramofoonmuziek (7.307.45 Berichten Engel-ch). 8.00 Berichten (Duitsch). 8.15 Nieuwsberichten ANP. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Gramofoonmuziek. 8.5o9.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting. MAANDAG 30 SEPTEIMBER 1940. Jaarsveld, 414,8 m. KRO-uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Wij beginnen den dag 8.30 Gramofoonmuziek. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek II.30 Godsdienstige causerie. 1' .00 Berichten. 12.05 Gramofoonmuziek. 12.15 Geza Kiss en zijn Hongaars orkest (12.451.15 Nieuws- en economische be richten ANP en gramofoonmuziek). 1.45 Gramofoonmuziek. 2.00 Vrouwenuur. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.45 Rococo-octet. 4.15 Gramofooiimuziek. 4.30 KRO-Melodisten en soilst. 5.15 Nieuws- en economische berichten ANP. 5.30 KRO-orkest. 6.15 Gramofoonmuziek (6.456.50 Ber.). 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.15 Gramofoonmuziek, 7.20 Voor de jeugd. 7.35 KRO-symphonie-orkest. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmuziek 8.15 KRO-Melodisten en solist. 8.30 Radiotooneel met luisterwedstrijd. 8.50 Wij sluiten den dag. 8.559.00 Nieuwsberichten ANP, Kootwijk, 1875 m. NCRV-uitzending. 7.00 Berichten (Duitsch). 7.15 Berichten (hngelsch). 7.30 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing, Meditatie. 8.25 Gewtjce muziek (gr.pl.) 8.35 Gramofoonmuziek. P.30 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 10.10 Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten Engel ®ch). 11.30 Amsterdams salonorkest en gramofoon muziek (12.30—12.45 Berichten Duitsch. 12.451.00 Nieuws- en economische berich ten ANP). 2.00 Berichten (Duitsch). 2.15 Gramofoonmuziek. 3.30 Berichten (E gdsch). 3.45 Zang, viool en gramofoonmuziek. 5.00 Berichten (Duitsch). 5.15 Nieuws- en t conorr.ische berichten ANP. 5.30 Revida-sextet en gramofoonmuziek 6.15 Berichten (Engelsch). 6.30 Revida-sextet. 7.00 Vragen van den dag (ANP). 7.15 Berichten. 7.30 Berichten (Engelsch). 7.45 Reportage of muziek 8 00 Re- -.hten (Duitsch). 8.15 Nieuwsberichten ANP en gramofoon muziek. 8 30 Berichten (Engelsch). 8 dmg^opn )nSt' kerkkoor met °rgelbegelei- 8.55—1.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting. „Niewaar...? En... dé dan...?!" Ze wees op de olieveeg over z'n wang. „Da's van 'nen veugel", schaterde-n-ik: Toen... ongeloofelijk bekanst..., toen rook Mie aan z'n gezicht en streng als 'nen veld wachter beweerde ze: „da's mesjienolie, ik ruuk 't!" Wij zwegen, waschten. „Is dat 'n weer, veur zoo 'nen ouwen mensch, om in dieën lammenadige toren te kruipen...? As ge ziek wordt ik kijk nie naar oe om, horre!" „Onkruid vergaat nie, Mie", zee meneer pastoor goeiig: „maar dat gij dat kunt ruu kenj Toen ben 'k m'n sigaar nog efkes gaan halen van zijn kamer en ben naar huis gegaan. Den Eeker is weg nou. Veurgoed. We mis sen 'm veul. 'k Zal oe nog wel vertellen hoe 't allemaal zoo rap in z'n werk is gegaan. Dré III is er beroerd van! Vol., Veul groeten van Trui, Dré III en als altjj gin horke minder van oewen t.a.r. DRffi. HET GROOTE TEKORT. Wanneer en waarom is een mensch bekla genswaardig? Wel dat hangt heelemaal van die mensch af. De ééne trekt het zich moeten bekrimpen op materieel gebied heel erg aan, de ander zegt: „Zoolang ik gezond ben en menschen om mij heen heb, die van mij houden, zijn materieele zorgen nog wel te dragen". Ons persoonlijk ijkt ;en gebrek aan de ge zondheid een erge bezoeking en toch loopen ook déérover de meening uiteen, want men treft menschen aan, die aan een ernstige, soms zelfs ongeneeslijke kwaal lijden, en die opgewekter en tevredener zijn dan menig an der die kerngezond is. Wie zichzelf beklagenswaardig vindt, ie beklagenswaardig, alleen al door zijn ge moedstoestand. Want in dien gemoedstoestand, in hét eigen innerlijk schuilt het groote tekort, het tekort aan bereidwilligheid om „ervan te maken wat ervan te mak n is". Ieder mensch die zichzelf misdeeld of onge lukkig voelt, om welke reden dan ook, ont moet soms iemand die er slechter aan toe is dan hy. Maar meestal is htj teveel verdiept in de moeilijkheden van het eigen lot, om dit op te merken. Wanneer wf den moed verliezen, wanneer onze opgewektheid ons voortdurend begeeft, wanneer wjj ons afvragen waaraan wij alles wat ons treft verdiend hebben, dan zal het ons helpen om ons op te richten, wanneer wij iemand ontmoeten die het zwaarder heeft dan wij. Vooral wanneer die mensch zijn lot dapper draagt, en nog méér wanneer wij hem of haar nog met het een of ander kunnen helpen. Zelfbeklag, wanhoop en bitterheid sluiten ons op in een cirkel. Geen beter middel om die cirkel te verbreken, c.an de ontdekking dat wy het nog niet zóó moeilijk hebben of er is iemand, die het moeilijker heeft en die wij nog kunnen helpen. Dit blijkt uit een (historisch) voorbeeld, dat wij laten volgen. Hier vas sprake van finan- cieele nood in velschillende graden, en de meeste menschen hechten aan geld. Hetgeen begrijpelijk is, want in de hedendaagsche Maatschappij is een werkelijk nijpend gebrek aan geld inderaaad een groote handicap. Een dame, die een vrijwel zorgeloos be staan geleid had, zag zich door de tijdsom standigheden genoodzaakt, zich tot het strikt noodige te bepalen. Geen bioscoop meer, eenvoudige kleeding, één kleine kamer inplaats van twee ruime kamers, eenvoudig eten. Zij vond zich inner lijk beklagenswaardig. Tot zij een oude kennis in de stad ontmoette, die het vroeger nog rui mer gehad had dan zij. Deze kennis (een schoolvriendin) bleek op zoek naar een ka mertje, waar men haar eenige dagen crediet voor de huur wilde geven, aangezien zij zelfs over de contanten voor logies met ontbijt ia het eenvoudigste hotel nie! meer beschikte. Zij was er heel opgewekt onder, vroeg niets, en zei eenvoudig: „Het is pas 3 uur, ik vind wel iets". De dame, die zichzelf zoo beklagenswaar dig had gevonden, zei onmiddellijk: „Zoek niet langer. Een week kamerhuur kan ik je nog wel voorschieten." Dat is de juiste reactie, zich schamen, niet omdat men zijn levenswijs moet wijzi gen, niet omdat men niet meer kan koopen wat men lacht te koupen, maar wel omdat men zoo ten onrechte gewanhoopt heeft, om dat men zoo overdadig veel tijd en energio aan zelfbeklag heeft besteed. Wanneer U ongelukkig bent, wanneer UW perspectief donker, dreigend donker lijkt, zoekt dan bet groote tekort in Uzelf, en het zal lichter worden. DR. JOS DE COCK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 10