Brabantsche Brief van j 't HOEKJE OUDERS Xo-0. ft RADIO Kleuterspel PROGRAMMA MOEDERTJE VOOR DE ALLERZIELENGEPEINZEN... 1940. Nog vlamt hier en daar, aan 'nen kalen eikenstruik 'n helrooi blad. Maar die viamkes, zeldzamer steeds in 't ouwe bosch, zijn lijk leste flakkeringen in 'n wegsmeulend leven. Telkens vlaagt 'n windeke, vol van herfst geur deur 't stille bosch. En de leste bonte bladvlinders flieren deur den weemoed, 't voelbare Niks, dat overal is. Ratelend drup- pengetik ritselt druk op den blarenbojem. 't Is of nog 'ns 'n vleug leven asemt deur 't kolossale lichaam van 't kwijnende bosch. Even maar. Want 't trage Westerke kan moe- lijk vortkomen deur den blaauwen, natten doom, die alle leven smoort. Rimpelloos staat den boschpias troebel te blinken onder vagende nevels, die soms vast kleven aan 't stille water waarop, lijk zwanen dons zoo locht, 't herfstgeblaart te drijven ligt. Zachte fluistering lispelt uit 't bruine riet over den heimelijken plas mee z'n zilveren kringen van den vallenden mist, die stagg druipt uit 't overhangend geboomt. In 't kaal struweel, daar langs den overkant, daar wazen leege veugelnesten, veur den dag gekomen na den blarehval. 't Is hier 'n goei plek om efkes 'n pijp te stoppen en 'n bietje te peinzen deur den ruste- loozen doom, die daar schemert over de starre glanzing van den fluisterenden rietpias. Verlatenheid. Overal verlatenheid, 'n weareld wijd. Weemoed befloerst den een zamen,, triesten buiten, die te tranen staat in deus mijmerende water, hier, diep in de bosschen, waar ge den mist hóóren kunt. Maar waar ge ook niks anders hoort. Ja. Toch! Ook den val van 't bonte blad, dat lijk 'n Herfstkapel komt aangefladderd deur den kalen boom, van tak op tak. Dót kon 'k hooren boven 't krakend vuurke uit, van m'n versche pijp. Zoo suizelt de stilte deur 't Allerzielenbosch. 't Jaar wierd oud van dagen. Van zware, nie te torsen dagen. Dagen, die lijk diepe lid- teekens blijven gekerft in de Historie. Hier, onder de peinzende boomen in den blaauwen mist, die deur den rimpelbast der ouwe stam men stuwt, die zweet over den killen blaren bojem, hier tréft oe den moeien ouwerdom van 't afgeleefde jaar, dat niks bespaard bleef. En in de suizing der stilte, die koud langs m'nen jiek vaart, voel ik 't ijl gewiek van den Doodsengel, hier aanwezig in de kathedrale sterfkamer, in 't Bosch van Aller zielen, waar wel duuzend Jar'en stierven... Machteloos zijgt nou en dan 't dooje blad den nevel deur. Endeloozen weemoed hangt van de druppende takken. Zoo, gezeten op oewen „eigen" boomstronk in 't eeuwenbosch, 'k mag hier geren nou en dan 'ns 'n pijp leegsmoren, langs 't ge- spiegel van den troebelen Najaarspias daar onder de wolkende misten, voelt g'oew eigen duuzend jaren oud; zoo als 't bosch. Geslachten van blaren vergongen. Verstier ven onder oew voeten. Ge zaagt ze plooien uit den knop. Zondeurschenen wiegen op deo tak, lijk dansende kèèrskenvlamkes, brandend in den jongen Voorjaarsdag. Ge zaagt ze uitgroeien tot éénen fieren kroon, gesierd mee den zang der veugelen. Ge zaagt ze, in den rossen zomeravond, lijk éenen pronk van zonneboekee's hoog geheven teugen den hemelspiegel, éenen glans van bonten pèèrlmoer. Ge zaagt ze rijpen. Rijpen in de wondere kleuren van den Nazomer, als de avondvlam- men lekken uit de gebrande boogramen van ons kerkske. EÏn of ze mee die avondzon wier den aangeraakt...? zoo kleurden ze, die bloeiende blaren, in alle gloeiïngs van 't vuur. Dan smeulde alle leven uit, als ze waren op z'n schoonst. Ze lieten los van den boom. Plensden neer soms, lijk n' dikke traan. Flier- den weg soms, lijk 'nen vlinder, blomschoon. Maar 't blarengeslacht vergong tot èèrde, tot... voeiïng van 't bosch, waar straks de knoppen weer losbolsteren. Zoo volgt er weer 'nen Paasch, 'n opstanding uit den donkeren eerde. En da's troost in deus trieste tij, den schemer veur den vallenden Winternacht, nou 'n bloedrooie zon wegzonk achter den blaren- gedekte èèrde, zacht van versche graven en tranen... Ja, hier, op den tronk in 't eeuwenbosch, daar tréft oe den moeien ouwerdom van t afgeleefde Jaar, dat niks bespaard bleef. En deloozen weemoed druipt van de natzware takken. tn peins, ik speur vooruit, deur den mist wolk over 't kringskeswater, langs de ver laten veugelnesten daar in 't struweel aan den overkant, turend, purend in de toekomst achter de neveling, om ietske te begrijpen ^an mijnen tijd, om iets te verstaan van deuzen Allerzielen, nou de bronzen doods klokken mókeren op 'n Menschdom, dat be- 'kans nie meer bidden kan...! 'k Sper m'n oogen deur den mist, maar t 8 moeilijk vooruit zien deur dieën November- 8chen nevel, die daar wolkt over 't ven. die daar wemelt tusschen d'ouwe boomen, druipt an de takken, eentonig tikkend op den bla renbojem. Moeilijk vooruitzien is 't deur dieen eemoed, die deus tij van Allerzielen de Weareld omwolkt. Maar 'k wil zoo geren vooruitzien toch, h««r den .tragen mistwolk henen, óver den V1„I? Winter, dien de veugeltjes zelfs ont- jeJ) en! 'k Wil zoo geren wijer zien, dan die leem, n(:aten in 't kaal struweel, waaruit den naar Tnaar de zon vloog, den nachtegaal lijk win sterren z°ng, die schenen te bloeien Mia >n ,'°tus in den zwart-kristalijnen plas. gen 'its'V 1 's moeilijk, vooruitzien. En... weini- 6 11 181 gegevert...! Weinigen schepsels is 't beschoren om iets wijer te kijken, dan huilie neus lang is. En mee die weinigen, die dus wel 'n bietje dieper in 't leven schouwen bedoel ik allerminst de „gladdekkers", die in de verte al 'n voor deeltje zien aankomen en daaruit op tijd huili- en winst weten te slaan. Da's gin dieper schouwen in 't leven;, da's de behendigheid van de kat, die van te voren heuren sprong „berekende" om 't veugeltje te vangen. Neeë, deus roofdierinstinct bedoel 'k nie! Ook reken ik onder die weinigen, wien 't gegeven is om wat wijers te kijken dan huilie mop-, wip-, of welgevurmde neus, nie de kudden, de nablèèters, die 'n leven lang gin enkele eigen gedachte er op nahielden, braaf aangeleerde lessen „papegaaiden" van d'r zeuvende tot d'r zeuventigste jaar. En zoo gladjes deur 't leven kwamen mee 'n gezicht van „ziede wel, heb 'k 't nie altij gezeed?" Maar nooit zagen ze uit eigen oogen. Laat staan, dat ze wijer zagen dan d'r eigen wijs neus. Ge. zult zeggen: „dan blijft er nie veul over!" Da's aecoord. Maar ,ik sprak dan ook van weinigen, dit 't beschoren is huilie neus voorbij te zien. Die bovendien den durf hebben om in den levensboek 'ns 'n paar bladzijen vooruit te blajen. Nie om ge win. Nie om O.L.H. op d'handen te zien. Nie om de kaart te leggen, maar: om den tijd te begrijpen, waarin ze teven. Om 't voortdurend Scheppingswonder van 't altij wordende leven te schouwen in godvruchtigen aandacht. En van weinigen, wien 't beschoren is, om zóó, en da's dan de groote winst veur zul- ken, altij in vrede te kunnen zijn mee 't dikkels moeilijke, 't dikkels harde leven, óok als bronzen doodksklokken oew zieiement beurs mokeren...! Zoo piekerend op den tronk in 't eeuwen bosch, temidden der-leeggevallen boomreuzen, zocht ik op deuzen Allerzielen den troost, den balsem veur de zeere ziel, die toch altij te vinden is bij God eigens en Dien ik altij teu- genkonv op 'den buiten, ver van 't menschen- lawijt, op den stillen buiten, ftjk hier bij den boschpias, waar 'k den mist kost hooren. 'k Peinsde naar den zwaren tak, boomdik. bepèèrld mee nevelnat, daar boven m'nen kop. Wijd was ie gegroeid van den ouwen stam af. En... als ik 't zoo zeggen mag: God vertelde: Als 't zaaike gezaaid is in goeien bojem, den korrel dus ontkiemt en 't rijstje uit den èèrde. groeien gaat, wordt 't per dag steuvi- ger, hooger, al rekkende naar den hemel, naar 't licht van de zon. jongen stam, buigzaam nog, maar taai en sterk, recht en fier. D'n stam krijgt zijnen eersten tak, die van 'm af groeit. Nog eeneri, die weer van 'm afgroeit en wijer van den eersten tak nog! Maar de takken groeien nie van den stam, integendeel! Ze gaan vurmen zijnen... kroon! Zijnen pracht, zijnen bloei, zijnen vruchtendracht! Die eerst afgroeiende takken, alsof ze bij den rijzende stam nie hoorden, sprieterig-dun, nie schoon zelfs, ze ontwikkelden, ze „breken" tot 'nen vurk, bui gen naar 't licht weer, naar den hoogen Hemel, die 'nen trptschen, monumentalen boom aan 't „maken" is, uit 't zaaike, van 't rijstje, van den jongen stam mee z'n ermtie- rige takken. Goed beschouwd: den boom is eiken dag anders. In stage ontwikkeling, in durende wording. Zóó komt den boom, zóó in die stage vertakkings, in die durende ontwikke ling. Zoo groeit den woudreus. Nie 'altijd recht. Nie altijd veur jou begrijpelijk. Nie... altij mooi! Zoo is ons leven! In stage, nooit stilstaande ontwikkeling. Nie altij veur ons eigen begrijpelijk. Nie... altij mooi! Zoo is 't leven van iedereen boom in 't bosch. Van iederen mensch in de weareld. Zoo groeit 't eeuwenwoud; zoo groeit onze Histo rie. Een der blaaikes die plooien uit den knop. Zondeurschenen wiegen op den tak lijk dan sende kèèrsenvlamkes, brandend in den jon gen Voorjaarsdag. Een der blaaikes, die uitgroeien tot éenen fieren kroon, gesierd mee den zang der veu gelen. Die in den rossen zomeravond, lijk éenen pronk van zonneboekee's hooggeheven ten prijk staan teugen den hemelspiegei, éenen glans van bonten pèèrlmoer. Een der blaaikes, die rijpen in de wondere kleuren van den Nazomer, als de avondvlam- men lekken uit de gebrande boogrammen van de kerk. 'n Blaaike dat mee die avondzon wordt aangeraakt om te gaan bloeien in alle gloeiïngs van 't vuur. Waaruit, als 't is op z'n alderschoonst, alle leven wegsmeult. Loslaat van den levensboom en soms neerplenst als 'n dikke traan in den èèrde van Allerzielen. Soms wegfliert als 'nen vlinder, bloomschoon. Maar vergaat, vergaat mee heel 't blarenge slacht, in 't bosch der eeuwen, vergaand tot èèrde, tot ......voeiïng van 't bosch, waar straks de knoppen weer losbolsteren, den leeuwerik uit de blommen naar de zon vliegt, als onzen dag van Paasch, als onze opstan ding' gekomen is. Maar 't allerminste, dat ons, poovere blaai kes past, is: critiek op den tak waaraan we groeien. Critiek op God en op Zijn Schepping, altij in wording. DEN BOOM DER TIJEN VERTAKT, LIJK HIJ HET IN ZIJNE ALWIJSHEID ORDI NEERDE. 't Avondwindeke sleep over den plas. Spreidde den mistwolk in 't Niks. d'Avond- ster begost wit te bloeien in den donkeren kristal van 't spiegelepde water. Den sterrennacht begost te glanzen over 't eeuwenwoud van Allerzielen. 'Nen wonderen, witten gloei verlichtte mijnen weg deur 't bosch. God! Ik kan de jubelende schoonheid van 'n Meimaand nie missen! Maar 'k mot ze weten teugen de trieste pracht van 't Aller- zielentij mee z'n witte nachten op onze moei lijke wegels. den Dré. Onze Kleine, zij Is drie jaar en 8 maanden, w-s dezer dagen aan het wecken! Cp haar speelgoedtafeltje stonden een aantal busjes van Buisman's G.B.S. De kleine haalde de dekseltjes er af en deed in dt busjes Sr°ene blaadjes, welke ze uit den tuin gehaald had. Van haar moeder kreeg ze wat oude weckrin- °en en nu kon ze ook wecken Ze zette de busjes op het fornuisje en deed alle handelin gen. welke bij het wecken plaats vinden, na. Ook zij veegde voorzichtig de randen van de .flesschen" schoon paste de ringen, kortom, uit alles konden we Demerken, dat onze puk het wecken van haar moeder tot in de puntjes had waargenomen. Toen ik binnen trad, klonk het: „Kijk eens, pappa, ik kan ook wecken. Nauwkeurige waarnemingen hebben ons doen inzien, dat onze kleine alles benoemt. Zij geeft alles een naan, en daarbij komt het er niet op aan oi de dingen welke zij een naam geeft, wel voor het doel gebruikt kunnen wor den. De Buisman-busjes hetten „weckfles- schen", de groene blaadjes is de andijvie. Het verband met de werkelijke dingen is bij onze kleine nog geheel fictief. Het bestaat wel in de voorstelling. Zij waant zich door middel van haar speelgoed en haar busjes etc. in verband met het teven, met de gebeurtenissen en de dingen van de wereld der volwassenen. Wat zy uit de busjes, etc. vervaardigt werkt sterk op haar voorstellingsvermogen en het volgen van deze voorstellingen s voor haar buitengewoon bekorend Zij gaat er in op, zij wil niet liever spelen. Haar vreugde en trots is uit undig en groot. ,,.k kan ook wecken! Wat 'k hier van mijn kleine dochtertjes verte) geldt in het algemeen van alle kinderen op dezen leeftijd. Op dezer leeftijd brengt het kind van alles in verband met net leven der volwassenen en het gebeuren in die wereld Het komt er niet op aan of hetgeen gemaakt wordt iets nuttigs ol werkelijks bruikbaar is. Het vi aagt er niet naar of het busie van Buis man geschikt is om te wecken voor moeder. Voor het kind zelf is het geschikt omdat het de voorstelling wakker roept van hetgeen moeder ook doet. Wanneer het kind ouder wordt en den lageren schoolleeftijd bereikt, wordt dit anders Dan speelt de werkelijkheid ee" grooteren rol, dan vraag., het zich wel af of iets geschikt is om echt te' gebruiken. In de wetenschappelijke opvoedkunde noemt men den spelenden arbeid van het kind op vier jarigen leeftijd een uitdrukkingsfunctie. En bij dezen uitbeeldenden en scheppenden arbeid is het kind vervuld van trotr en vreugde en heeft het behoefte verband te leggen met het leven van de groote menschen En wat beteekent dit alles nu voor de op voeding Zee» veel. Als we alleen maar denken aan den aard van het speelgoed Vele ouders be- ko ïmeren zich niet er over hóe een kind speelt. Zij geven hun kind een stuk speelgoed en laten het nu maar aan zijn lot over. En toch: voor de opvoeding van ons kind is het noodzakelijk, dat we er op letten hoe een kind speeit Wanneer we dat eenmaal in de gaten krijgen, valt de keuze van speelgoed heel wat lichter. H is eigenaardig, dat heel wat kinder speelgoed niet in overeenstemming is met het geen '..et kind op dezen leeftijd /erlangt. Maar er komt nog iets anders bij. Er zijn Kinderen, die op dezen leeftijd nog niets of zeer weinig benoemen. Dit bewijst, dat deze kinderen achter zijn Bij deze kinderen is de uitbeeldingsfunctie nog niet aanwezig. De uitheeldingsfunctie is een functie, waai ieder kind vanzelf toe komt. Zij is in §terke mate verbonden met de intellectuei Ie ontwikkeling, laar zij allereerst in de taa' wordt verworven en eerst daarna op de werkzaamheden wordt overgedragen. Het uitblijven van de uitbeeldingsfunctie wijst er dan ook op. dat het betrokken kind niet geheel en al de intellectueele ontwikke ling heeft, welke andere, normale kinderen op dezen leeftijd w e I hebben. Het komt voor, dat ren kind tot den leeftijd van het school gaande kind nog achter is met zijn uitbeel- dinvsfunctie Dergelijke kinderen blijven dan ook achter in de klasse Zij zijn nog niet rijp voor de .school, welke intellectueele ontwikke- keling wil aanbrengen en daarbij gaarne steunt op het reeds aanwezige. OVEEKA. VERVREEMDEN. Wij denken altiji aan vervreemding tusschen menschen die lang op ver van elkaar verwij derde plaatsen verblijven en de elkaar mis schien eerst geregeld, maar allengs minder schrijven. Op die wijze kan vervreemding ontstaan, hoewel het volstrekt niet behoeft. Er zijn menschen die elkaar zoo goed kennen en be grijpen, dat ze nu vijf of meer jaren in het geheel niet vervreemd zijn, zelfs al schrijven ze elkaar weinig. Je kunt immers niet volhou den om de tientallen kleinigheden per dag, die toch ons wezen beïnvloeden, allemaal te schrijven. Maar zij die elkaar kennen en begrijpen, zullen in de enkele brieven van elkander meer tusschen de regels door lezen dan in het, wer kelijk geschrevene. Neen, in feite vindt er meer vervreemding plaats tusschen hen die elkaar eiken dag zien, die in hetzelfde huis wonen, dan tusschen hen die eep afstand scheldt. Die vervreemding in hetzelfde huis begint ongemerkt, en juist daardoor kan ze reeds ontstellend groot worden voordat de een denkt, of de ander of beiden denken: „het is niet goed meer tusschen ons, de oude harmo nie is er niet meer, het contact is weg." De oorzaak daarvan is dikwijls een gebrek aan belangstelling, en hartelijkheid. Te gauw vervalt men, bijna ieder van ons, in non chalante manieren, in een onverschillige toon, in het achterwege laten 'an de meest eenvou dige beleefdheid tegenover huisgenooten. Een gevoelig type zal zich dit aantrekken en zich terug trekken. Een minder gevoelig type zal er van zijn kant achteloosheid en on verschilligheid tegenover stellen, en het begin van dé vervreemding is er al. Een huis, waar tusschen alle huisgenooten een onverschillige toon heerscht, zal een killen onaangenamen indruk maken op een buiten staander. Dit is het ergste niet, maar erger is dat zulke menschen zelf veel levenswarmte en veel prettige oogenblikken missen, die hun deel konden zijn. Er zijn tallooze menschen, die in hun hart werkelijk op elkaar gesteld zijn, maar die de verkeerde gewoonte nebben aangenomen on vriendelijk en snauwerig met elkaar te spre ken. Dit is eenvoudig een sleur geworden, ze' beschouwen elkander's aanwezigheid als van zelfsprekend en geven zich er geen rekenschap meer van, dat ze de ander bitter zouden mis sen als die eens langeren tijd afwezig was. Wanneer U er eens op let, hoe bijna overal de huisgenoot die op het punt staat voor lan geren tijd te vertrekken, omgeven wordt door een bizondere aandacht n ongewone hartelijk heid dan zal het U duidelijk worden, dat in het dagelijksch leven de hartelijkheid veelal in de verdrukking komt. Wij zijn heelemaal geen voorstanders van de sentimentaliteit, die doorloopend lieve naampjes bezigt en om eikaars hals hangt. Echte hartelijkheid bestaat hierin, wat min der té letten op eigen stemming en eigen vermeende of echte grieven, en wat meer op de anderen, en wat hun leven kan veraange namen. Houdt een onprettig bericht b.v. zoo moge lijk even stil voor iemand, die toch al moe en down thuis komt. Straks, als hij wat uitgerust is en gegeten heeft, zal hij er beter tegen kun nen. Laat de scherpe opmerking van iemand, die juist zijn baantje kwijt is, voorbijgaan of zeg luchtig: „een beetje vriendelijker kon ook wel." Wij hebben allen wel eens reden om slecht geluimd te zijn en iedereen snauwt bij zoo'n gelegenheid. Dat is niets, zoolang men er maar geen gewoonte van maakt. Beter, een over het algemeen goede ver standhouding en levendige gedachtenwisseling met een enkel fel meeningsverschil, dan dat men dag aan dag in koude onverschilligheid la^gs elkaar leeft. Dit eerste is óók mogelijk In een huis met zeer uiteenloopenf- v->woners, mits ze au fond elkanders opvattingen en liefhebberijen ontzien. Dr. Jos. de Koek. ZONDAG 3 NOVEMBER 1940. Jaarsveld, 414.4 m. 8.00 AVRO, 8.30 KRO, 9.30 AVRO, 2.00 VARA, 5.3 0NCRV, 6.00—7.15 VARA. 8.00 Nieuwsberichten ANP, gramofoonmu- zieK. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Kinderkoor „Zanglust" met pianobege leiding. 95.5 Orgelmuziek (gr.pl.). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Zang met orgelbegeleiding (gr.pl.). 10.30 Concertgebouworkest en solist.' 11.30 Zang met pianobegeleiding (met toe lichting). 12.00 Causerie „Dirck Volkertsz. Coornhert en zijn „Wellev-enskunste". 12.20 Gramofoonmuziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 AVBO-Amusementsorkest en solisten. I.30 Reportage. 2.00 VARA orkest en solist. 3.00 Tu i n hou whal tuurt je. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Causerie „Japan"'. 4.15 Orgel en hobo 4.45 Voor do kinderen. 5.10 Sportberichten ANP. 5.15 Wekeliiksche gedachtenwisseling ANP 5.30 Wij di ngswoord 0.00 Esmeralda eri solist. 6.45 AcUieèle reportage of gramofoon muziek. 7.00—7.15 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Kootwijk, 1875 m. NCR V-Uitzending. 7.00 Berichten (Duitsch). 7 15 Gramofoonmuziek. 7.30 Berichten (Engelsch). 7.45 Gramofoonmuziek. - 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en meditatie. 8.25 Gewijde muziek 'opn.). 91.5 Gramofoonmuziek. '90(1 Berichten 'Duitsch). '0.15 Gramofoonmuziek '130 Berichten 'Fneelsch). "45 Gewijde muziek (opn). '°90 Reriehten (Duitsch) I? 45 Nieuws- en economische berichten A NP 1 00 NCRV Klein Koor en -orkest (opn.). 1.39—1.45 Berichten Engelsch). 00 Reriehten 'Duitsch). 2.15 Vervolg van 1.00. 7 3(1 Reriehten Kugelsch). 7.45 Gramofoonmuziek "30 Verzoek programma voor de Duitsche Weermacht of gramofoonmuziek. 900 Orgplconrert (opn.). 0.30 Reriehten (Engelsch). 9 <5 NCRV Klein Koor en -orkest (opn.). 7.00715 Nieuwsberichten ANP, sluiting. MAANDAG 4 NOVEMBER 1940. Jaarsveld, 414.4 m. VARA-T"*'endlng 8 00 Nieuwsberichten ANP, gramofoon muziek. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.20 Orgel en viool. 1050 Declamatie. II.10 VARA orkest. 12.00 F.smeralda en solist, 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Orgelspel. 1.40 Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de vrouw. Oud moedertje kreeg er een briefje Van 't groot distributie-kantoor, En dat had ze heel goed begrepen, Want buurvrouw die las het haar voor. Ze moest eens op stap naar „de heeren", Dan kwam 't van den winter terecht, Het stond in de kranten te lezen, Dat had ook de bakker gezegd! Ze had eens geknikt en de buurvrouw, Die zei: We gaan samen ex heen, 't Is 's morgens zoo druk in de straten, Dat is wat gevaarlijk alleen! En toen dan haar dag was gekomen, Wist opoe precies, wat ze wou, Ze ging om haar bonnen voor kolen, Daarginds in het groote gebouw. Oud moedertje kwam bij de heeren, Waarvan er één duidelijk zei: „Drie eenheden heeft U, hè moeder? „Dan krijgt U nog dertien er bij!" Maar moedertje keek wat verwezen, liet. beefde zoo erg in haar knie, Toon zei ze heel zacht en verlegen: „Ik heb eiken winter maar... drie!" Ze haalde de bril uit haar doosje: Zóó is het toch zeker niet goed? Ik heb al mijn brandstof gekregen, En weet U nu soms, hoe het moet?! De heeren die keken verwonderd, En schudden aandachtig van „nee": Je kunt je vergissen, hè moeder? Dus neem toch de bonnen maar mee! Toen zei er oud moedertje rustig: Drie eenheden is zoo mijn deel, Dat doe ik met turf en briketjes, Dat is voor een winter niet veel, Maar 'k hel) m'n fornuis en m'n stoofje Heel dicht bij de tafel gezet, En wordt het dan 's winters wat kouder, Dan ga ik ook vroeger naar bed! October 1940. (Nadruk verboden). KROES 3.00 Pianovoordracht. 3.30 Voor de vrouw. C00 Gramofoonmuziek (met toelichting). 4.30 Gramofoonmuziek. 5.15 Economische- en beursberichten ANP. 5.30 Esmeralda en solist. 6.00 VAR A-orkest. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek 7.007.15 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Kootwijk, 1875 m. KRO-Uitzending. 7.00 Berichten (Duitsch). 7.15 Wij beginnen den dag. 7.30 Berichten (Engelsch). 7.45 Gramofoonmuziek. 00 Nieuwsberichten ANP. 8 15 Gramofoonmuziek. '9.009.15 Reriehten Duitsch). 11 15 KRO-Melodisten en solist. 1130 Berichten (Engelsch). 1145 KRO-Melodisten en solist. 12.00 Berichten. 12.15 KBO-Melodisten. 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 KB O-orkest. 1.301.45 Berichten Engelsch). 2.00 Berichten (Duitsch). 2.15 KBO-Melodisten. '2.302.45 Berichten Engelsch). 3.00 Musiquette. 3.30 Berichten fEngelsch). 3.45 Gramofoonmuziek. 4.30 Rncoco-orfet. 5.00 Reriehten (Duitsch). 5.15 Economische en beursberichten ANP. 5.30 KRO-orkest en solist 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Berichten (Engelsch). 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00—7.15 Nieuwsberichten ANP, sluiting. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 9