Wilt'U verhuizen? Besteedt prac Hop «ebruik ik mijn TEVriEL K iART? Heen J.SWART Jodenregister in BELGIË De vliegtuigverliezen in OCTOBER Marktberichten Alsmaar aanpassen! Verscherping van toestand in Egypte -DA1 SPAART PUNTEN! HaHWIflif IIIIIIW Qp 7eboerd.rijengVvuld als winterprovisie voor het vea. De Extra hqoge lange bieten ui e ,aag ltroo noodzakelijk (Foto Pax-Holland) De Amsterdamsche brandweer rukt uit op ieder alarm, ook het baldadige. - De wagens verlaten de kazerne (Fo»o Pax-Holland) 140 KG PER MELK. EN KALFKOE IS MAAR ZEER WEINIG. Het Noord-Hollandsch veevoeder bureau licht in onderstaande be schouwing de veevoederpositie in ons land toe. Er komt krachtvoer beschikbaar, maarzuinigheid blijft gebodenl Volgens een officieele publicatie van het Rijksbureau voor voedselvoorziening in oorlogstijd zal er voor deze' winter voor het rundvee een kleine hoeveelheid kracht voer beschikbaar komen. Deze krachtvoer- toewijzing zal in tegenstelling niet het vo rige jaar in eenmaal plaats vinden. Deze maatregel is getroffen om de veehouders zooveel mogelijk in de gelegenheid te stel len het voeder dat ze kunnen ontvangen.' af te nemen wanneer ze hieraan de meeste behoefte hebben. De toegewezen hoeveel heid voer zal in minstens vier keer moeten worden afgenomen, met een tusschenruimte van minstens vier weken, terwijl per dis- tributieperiode niet meer dan 25 °/o van het voer kan worden afgenomen. Iedere veehouder krijgt te zijner tijd bericht op hoeveel voer hij zal kunnen rekenen. Bij de toewijzing zal rekening worden gehouden met de aard van het bedrijf, de ruwvoederpositie en de veebezetting voor ieder bedrijf afzonderlijk. Hiertoe zullen de bedrijven ingedeeld worden in drie klassen. In welke klasse een bedrijf zal wSrden in gedeeld, zal afhangen van de uitkomst van een reeds in de pers gepubliceerde formule. In klasse 1 komen de bedrijven met een zeer lichte veebezetting, b.v. de zuivere ak kerbouwbedrijven en de gemengde bedrij ven met veel akkerbouw en een zeer goe de ruwvoederpositie. Deze bedrijven krij gen 110 Kg. krachtvqer toegewezen, dus pl.m 0.6 Kg. per dag per dier. In klasse 2 komen de normale weide- en gemengde be drijven. Deze krijgen 140 Kg. krachtvoer per dier toegewezen, dat dus ruim kg wordt per dag per dier. In klasse 3 komen de bedrijven met een zeer dichte rundvee bezetting en mede dientengevolge ongun stige ruwvoederpositie. Deze ontvangen 165 kg krachtvoer per dier, hetgeen dus éven eens berekend op 180 staldagen plm. 0.9 Kg wordt per dag per dier. Behalve het melk vee ontvangen ook 1-jarige en oudere stie ren en hoogdrachtig jongvee bovengenoem de hoeveelheden. Vrouwelijk rundvee bo ven 1 jaar wordt de halve hoeveelheid, toe gewezen. De consumptiemelkbedrijven die in '38-539 een gemiddelde 'winterproductie van min stens 9 L. per koe hebben gehad, en daar door in 1939—'40 een extra toewijzing rund veevoeder kregen, zullen dezen winter 20 kfi" krachtvoer per melk- en kalfkoe als mede voor het hoogdrachtig jongvee extra ontvangen. Zuinig. Bij de hierboven aangegeven geringe hoe veelheden krachtvoer, zal dus met het voe ren de grootst mogelijke' zuinigheid moe ten worden betracht Zeer veel veehoudersbedrijven in het noor- dGlijk deel der provincie zullen wel in klas- Weet hij, die de brandweer baldadig alarmeert, wat er gebeurt door zijn afkeurenswaardige daad? (Foto Pax-Holland) se 2 geplaatst worden, dus een toewijzing ontvangen van 140 kg per melk- en kalf koe, alsmede voor elke kal.fvaars. Het meeste jongvee in deze bedrijven heeft nog lang niet de leeftijd van i jaar bereikt en valt dus buiten de toewijzing. Van be lang is dus na te gaan wanneer en Voor welke dieren men dit krachtvoer het beste kan gebruiken Het geringe kwantum van 140 kg per koe, waarbij nog te bedenken valt dat lijs kg van het huidige krachtvoer- meygsel ongeveer evenveel voedingswaar de bezit als 1 kg. ouderwetsche krachtvoer, is zoo gering, dat het krachtvoer enkel dient te worden bewaard voor de versche koeien.' om ze nog een beetje in conditie te houden voor ze het volgend voorjaar de weide ingaan. De pinken, de kalfvaarzen en de oudmelksche koeien zal men enkel met ruwvoeder moeten voeren, ter wijl het noodzakelijk zal zijn, om de drachtige koeien een langere droogsta! te geven dan-normaal het geval is. In hoeverre men hierin zal sla gen hangt af van de hoeveelheid en de kwaliteit ruwvoer waarover men beschikt, alsmede van het tijdstip van afkalven, - dus van de lengte van de perio.de van het kalven tot het in de weide gaan Hoe later de kooien afkalven hoe beter men er voor staat. Wanneer wij, eens veronder stellen dat -alle koeien omstreeks half Fe- 'bruari afkalven is er dus per koe beschik baar 140 kg. krachtvoer, hetwelk vanaf half Februari tot half April (weide) dus over 60 dagen verdeeld moet worden. Dit komt neer op plm. 2V4 kg. gemiddeld per koe per dag. 1 kg. mengmeel zal ongeveer toerei kend zijn voor de productie van plm. 2V2 kff- melk, dus 2V4 kg. voor 5 a 6 kg. melk. Bij een rantsoen volop best hooi; kuilgras, en/of voerbieten kan men ongeveer voor zien in de behoefte voor onderhoud en de productie van 8 a 10 L. melk, dit is dus bij een gunstige ruwvoerpositie. Dit rantsoen ruwvoer aangevuld met 2% kg. kracht voer is dus toereikend voor een productie, van plm. 14 a 16 kg. melk. Kalft een groot deel der koeien later'af dan half Februari zoo kan men iets .meer krachtvoer verstrek (Van onzen Haagschen Correspondent) Van „aanpassen" gesproken! Gistermid dag zag ik hier in de Haagsche stcaten een door een paard getrokken ziekenwagen van den G.G.D. rijden. Het betreft hier een proef om voor het vervoer van niet ernstige pa- tienten van hun woning naar een zieken huis, of omgekeerd, de klok terug te zet ten. Want ook de G.G.D. ontkomt niet aan de noodzakelijkheid van verdergaande ben zinebesparing dan tot dusver reeds was doorgevoerd. Zulk een paarden-ziekenwa- gen kan vanzelfsprekend niet gebruikt wor den in spoedeischende gevalleji; hiervoor blijven eenige „ziekenauto's ter beschik king. Het zal met paardentractie langzaam gaan, maar schokken zal het niet zoo erg op vier massieve gummihanden. In deze wagen, -welke veel herinnert aan soortge lijke vehikels welke tot na den vorigen wereldoorlog hier gebruikt werden, is plaats voor twee brancards en een paar be geleiders. Des winters, bij gladde wegen, kunnen er twee paarden voor gespannen worden. Inmiddels wordt ook reeds over- wagen, de in bedrijf blijvende ziekenauto's voor gasgenerator, of gecomprimeerd licht- gastractie te verhouwen. Dit schijnt voor deze wagens van bijzondere constructie niet zoo eenvoudig te zijn, maar we zijn tegen woordig met aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden niet voor een kleintje ver vaard, dus daarop zal men ook wel wat weten te vinden. De Haagsche tram weet zich ook te red den tegenwoordig! Wij denken nu ni^t aan de anthraciet- en houtbussen, maar aan de montageauto's, men weet wel, die zware, gesloten vrachtauto's met bovenop een to renachtig bouwsel, waarop de monteurs staan bij controle van of reparatie aan de bovenleiding. Men kan nl. deze autos thans door de stad zien rijden, voortgetrokken door een tramwagen. Het is nu eenmaal zoo, dat er toch electrische stroom is en dat het met benzine mondjesmaat is. Naar uit Cairo wordt gemeld, wordt in Egypte als gevolg van de requisitiemaatre- gelen der Britsche autoriteiten ten gunste van de Engelsche strijdkrachten de schaarschte aan voor het levensonderhoud noodzakelijke goederen dagelijks grooter en daarmede ook de prijsstijging. De distribu tiekaarten voor petroleum, dat door negen tiende van de Egyptische bevolking voor ko ken en verwarming gebruikt wordt, zijn pas 15 November geldig, nadat ze den eersten uitgereikt zijn. Dezen winter is de nood in Egypte bijzonder groot, daar door de niets ontziende evacuatie van de groote steden en de zg. „militaire zones" door de Engel sehen honderdduizenden dakloos geworden zijn. Volgens het Egyptische blad Ahram staat b,v. het dorp Kafras Ilawar in het ach terland van Alexandrië plotseling voor de taak voedsel en dekking te verschaffen aan 13.000 vluchtelingen uit Alexandrië. Het aantal der in October vernielde vliegtuigen van het Engelsche luchtwapen bedraagt volgens de gegevens der bevoeg de Iluitsche kringen 419. Dit betreft vlieg tuigen, waarvan men nauwkeurig heeft kunnen' vaststellen, dat zij verloren gegaan zijn. In werkelijkheid moet het aantal hoo- ger zijn. Daarentegen bedragen de Duitsche vliegtuigverliezen in October 138. ken, kalft een vrij groot deel vroeger af den half Februari zal men gemiddeld min der kunnen voeren. Vele veehouders heb ben hun vee later laterf dekken, zoodat bij velen de versche koeien pas half Maart en later zullen komen. Dezulken kunnen in dien ze over voldoende hooi, kuilgras, enz. beschikken, nog wel tot krachtvoergifien van 4 a 6 K.g. per koe per dag komen en dus voor voldoende próductievoer kunnen zor gen voor plm. 20 kg. melk Bedrijven waar een te groot deel der koeien te vroeg af kalven zullen niet ih staat zijn de versche koeien in conditie en op de melk te houden. Zoodra iedere veehouder bericht heeft ont vangen van zijn totale krachtvoertoewijz;ing geven wij in overweging na te gaan hoe hij dit krachtvoer hét beste kan verdeelen. Wij willen hem daarbij gaarne helpen. Elke veehouder zal voor zijn eigen stal een dis tributiesysteem moeten ontwerpen zoowel voor het beschikbare ruwvoer als voor het krachtvoer. U weet: kunstzijden goederen kosten min der punten. Koop dus kunstzijde, maar behandel kunstzijde dan ook, zooals kunst zijde behandeld moet worden! Dan gaat zij lang mee en blijft fleurig. U maakt een aluminium pan op een andere manier schoon dan een geëmailleerde en U reinigt kunstzijde op een andere manier dan wol of katoen. Hebt U moeilijkheden met het wasschen, wendt U dan tot de Commissie inzake Huishoudelijke Voor lichting en Gezinsleiding, Bezuidenhoutscheweg 67 te 's-Gravenhage of de Nederlandsche Vereeniging van Huisvrouwen, Raamweg 17 te "s-Gravenhage. DAN KOMT U ER MET UW TEXTIELKAART! PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN HANDEL, NIJVERHEID EN SCHEEPVAART t.b.V. HET RIJKSBUREAU VOOR DE DISTRIBUTIE VAN TEXTIELPRODUCTEN DOOR OEN HANOEL I11 een nieuwe verordening van den mili tairen bevelhebber voor België en Noord- Frankrijk wordt bepaald dat alle joden, die liet zestiende levensjaar ingegaan zijn, zich moeten aanmelden voor inschrijving in het jodenregister.' Voorts wordt aanmelding van Joodschc ondernemingen, maatschappelijke vereeni- gingen en stichtingen verplicht gesteld. Lo gementen en logeergelegenheden, welker eigenaars of pachters joden of joodsclie ondernemingen zijn, moeten voorzien wor den van hel opschrift: „Joodsche onderne ming" in drie talen. vroeg ingetreden vorst maakt de mg DE ECONOMISCHE SAMENWERKING JAPAN-MANDSJOEKWO-CHINA. Naar het Japansche blad Kokoctsoe meldt, heeft de regeering van Mandsjoekwo beslo ten, 0111 in overeenstemmingk met Japan algemeene richtsnoeren voor de economische samenwerking tusschen Japan, Mandsjoek wo en China op te stellen. Met de bedoeling een wederzijdsche eco nomische verdedigingsautarkie op te rich ten, zal Mandsjoekwo in het kader van het nieuwe tienjarenplan de economische be trekkingen met Japan, maar vooral met Noord-China en Binnen-Mongoüe versterken Terwijl Jqpan zich op de industrie van pre- cisie-werktuigen toelegt, zal .Mandsjoekwo de electrische-, de lichte- en de-chemische in dustrie bevorderen, alsmede den mijnbouw en den landbouw, den laatsten tevens voor den handel met het buitenland. Het plan om vat tevens het zenden van Japansche kolo nisten, naar Mandsjoekwo ter bevordering van den land- en boschbouw. Voorts voorziet het tienjarenplan in een clearingstelsel en een coördinatie van het vervoer tusschen Japan, Mandsjoekwo en China. DE ARBEIDSDIENST IN NOORWEGEN. Het Noorsche Telegraaf-agentschap pu bliceert bijzonderheden over de toepassing van den arbeidsdienstplicht. Deze dienst plicht geldt voor iederen Noor. die don leeftijd van twintig jaar bereikt. Naar men verwacht zullen voor'.oopig 18.000 personen worden opgeroepen. TEXEL BOERDERIJ VERBRAND. De hofstede Goethe in de Noordwesthoek van Walenburg, eigendom van Maarten Kooij,. is vanmorgen tot den grond toe af gebrand. Oorzaak is onbekend. Verzekering dekt de schade. ALKMAAR DE VERDRINKINGSGEVALLEN TE ALKMAAR Vragen aan B. en W. Döor het gemeenteraadslid den heer M. Coerts zijn de volgende vragen tot het Col lege van B. en W. gericht: hebben B. en W. kennis genomen van de 2 verdrinkingsgevallen op Zaterdag jl. is het College niet van oordeel, dat om het verdrinkingsgevaar tot de kleinste mo gelijkheid terug te brengen, nog hetere voorzieningen langs de walkanten nood zakelijk zijn. zoek dan niet langer, hoofd zakelijk korte trajecten. Ook losse vrachten. Vraagt inlichtingen bij: HOOGENDORPSTR. 38. Den Helder. - Tel. 609, of Wierinnerwaard, Groote Buurt A 9. NOG EEN DRENKELING AAN DE GEVOLGEN „OVERLEDEN. Een der personen, die Zaterdagavond te water geraakten, de 80-jarige H. V., die ria te zijn gered, naar een ziekenhuis werd overgebracht ter observatie, is eergister avond overleden, STEEDS NIEUWE SLACHTOFFERS VAN DE DUISTERNIS. Nadat de afgeloopen dagen verschillende gevallen van in het water loopen ten gevol ge van de duisternis zijn voorgekomen, werd gisteravond de heer K. uit de Mient gehaald. Hij -werd in een winkel binnenge dragen, waar spoedig bleek, dat hij met de schrik vrij kwam. PUBMEREND. 5 Nov, Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 16 partijen, wegende 45 000 Kg., handel vlug, hoogste prijs f 35.25. 4 stapels kleine Boe renkaas. wegende 105? Kg., prijs f 34.— p. 50 kilo. 580 Kg boter f 22.05 per kilo. Runderen, totaal 672 stuks: 480 vettp koeien voor do levering 134 geldekoeien f 150—250 per stuk 50 melkkoeien f 275340 ner stuk, 8 stieren voor de levering 22 paarden f 250 —500 per stuk 10 vette knlvpren voor de levering, 136 nuchtere kalveren: voor de levering; 33 magere varkens f 2540 per stuk. 164 biggen f 7—14 ner stuk. 1234 schapen v d. handel f 2535 per stuk, voor de slaeht f 4380, 71 bokken f 320 per stuk. kineieren f 57 per 100 stuks, 4ROO oude kinnen en hnne.n: wit en rood 55 66 ct ner kilo blauw 75 - 80 et npr kilo, konijnen f 14 ner stuk. 14Ón eenden: ou de 5060 ct.. jonge 3505 et. per etnk, duiven 40 et. ner paar. 212 ganzen f 4.50 5.50 ner stuk. BROEK OP T.ANGENDT.TK 5 Nov. 23300 kg., ronde knol -MO—6: 13000 kg. ge le kool 200>900- 105000 kg. Depnsehe witte kool ■'>10—330- f000 l-r savove Vont *>O0--370 ->•>600 Ve ulprj 5 720prnvr 570 (100- Hp- ling 450— 400; nep 4: 10100 kg. neen 230 330- t?0Ó k» hifen 140 310- 140 si h'nem- 001 10.40; 81000 kg vronen wittp koo' 250; 36000 str andijvie 1180: 000 leg ravonnas >00 470- 150 Vg sniibnonen 23 7030.00. NnnRDBrit 4nwnTTr>E. 5 Nov. Aanvoer- 1O70O Kg rond» koó' 106 60. •><5000 Kg gelp knol 1 <0 9 <>0 40OO Kg ninn s 10 prove ninn 6 70 iTrte'tngpr, (30 - O0. •7000 Kg. noen n 1 20 h 3 40 p Bil 43300 Kg. vroeee witte kool 2.50 1600 Kg. Rurees witte kool 3.4300 struik andijvie 11.60.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 3