RIJDT VRACHTJES.... Verspreidt geen geruchten Noordholland Uitgaand Den Haag wil later rijden Geen vrije benoeming van Joden Balans van den handelsoorlog Grieksche tegenaanva' afgeslagen Dc max mum snelheden De nota van Pétain aan de V.S* NederlandscH-'ndië niet bii Aziatische blok het N.S.N.A P.-leden sluiten zich aan bij de N S.B, Enge'scbe bomaanvarei op Nederland Duitsch wecrmacht"cricbf Italiaansch weermachtHerichf Regeling tusschen Ver. Staten en Mexico? Amerika moet zijn politiek herzien MET 80 PCT. MOTORBRAND STOF MINDER. Westfriesland benzine-slokop. De Wieringermeer teert op t schip. (Van onzen Amsterdamschen correspond.) Als er iets is, dat bedrijvigheid en welvaart op karakteristieke wijze weerspiegelt, dan is het wel de han deling van laden-en-lossen. Een spe cifiek Nederlandsch cachet krijgt dit beeld, in onze havensteden, maar ookop het boerenland, bij 't bietenvervoer en 't binnenhalen van de winterkool. Een geheel eigen sfeer van grauwe arbeidzaamheid brengt weer het goederenvervoer via de spoorwegen, de expeditie van en naar de groote particuliere goederen loodsen, bijv. in een stad als Amster dam, waar de vrachtauto's af en aan rijden, grijs gekielde mannen sjouwen, schorre orders schreeuwend door het geraas van motoren, geden der van wielen heen Muziek van den arbeid, waarvoor de oor log een „decrescendo" heeft geschreven beeld van bedrijvigheid, door den oorlog ge schondenTóch: het moge stil zijn in onze havens en rustig op onze autosnelwe gen, het goederenvervoer is nog steeds een zeer belangrijk, levendig en in dezen tijd bijzonder veeleischend bedrijf. Het buit, bij gebrek aan benzine, al onze verkeersmidde len uit, wij ontdekken, paarden te bezitten, bakfietsen enschepen! Technici zoowel als ambtelijke initiatief nemers gingen aan 't werk om het groote vervoers-probleem op te lossen. Wij willen 't in dit artikel hebben over de situatie in Noordholland en de wijze waarop de „Nederlandsche Organisatie van het Be roepsgoederen vervoer de moeilijkheden zal trachten te overwinnen. Het goud van den expediteur. De voorzitter van deze semi-officieele in stelling, waarin, zooals wij onlangs gemeld hebben, het beroepsgoederenvervoer is ge centraliseerd, mr. J. Nolen, verwees ons naar den heer C. Kaan, voorzitter der adviescom missie van de Rijksverkeersinspectie voor het goederenvervoer in Noordholland. Wij treffen den heer Kaan in de Beurs, temidden van zijn staf. Schrijfmachines ra telen, de telefoon rinkelt, menschen komen en gaan en hun belangen te bepleiten, om... benzine... het goud van den expediteur. Gelijk men weet, zal de benzine voortaan niet meer aan de bedrijven worden toege wezen, doch aan den Centralen Bevrach- tingsdienst (ingesteld door den N.O.B.) De ze dienst concentreert het materieel. De expediteur draagt den Centralen Bevrach- tingsdienst, populair „vervoerscentrale" ge noemd, zijn ritten op. Het nieuwe systeem is nog niet in werking getreden, doch dit duurt niet lang meer. De Rijksverkeersin spectie zal haar taak welke ze tot nu toe t.a.v. de afzonderlijke vervoerders vervulde, dan gaan uitoefenen t.a.v. de vervoerscen trale. Deze hebben wel degelijk vergunning noodig voor toewijzing van de in het betref fende district benoodigde benzine. „Natte" en „droge" plaatsen. Reeds werd een groot deel van het ver voer overgeheveld naar paard en wagen, spoor en boot. „De grondslag van ons systeem aldus de heer Kaan is: géén benzine als er een andere vervoermogelijkheid op het bedoelde traject bestaat. Wij hebben in dit verband opdracht van het Departement, zooveel mo gelijk op de spoorwegen over te hevelen. Verder zullen de plaatsen die aan waterwegen liggen (wij noemen dit „natte plaatsen") in de toekomst geen bodediensten mogen onderhou den; de z.g. „droge plaatsen" krij gen nog wel wat benzine. Onze commissie treedt alleen adviseerend op, beroep is mogelijk, doch men zal dan weer op Andere gronden dan de reeds aan gevoerde. moeten bewijzen, de vergunning noodig te hebben." „Hoe staat het met het z.g.n. wilde ver voer?". aldus onze vraag. „Valt dit buiten de officieele organisatie?" „Het wilde vervoer is bezig zelf zijn ritten te contracteeren. In verschillende bedrijven, o.a wasscherijen. aardappel- en fruithandel, melkvoorziening. kwamen reeds centrale li chamen tot stand. Het gezamenlijke wagen park, de „paardenstal", de bakfietsen wor den zoo economisch mogelijk gebruikt. Ove rigens verkrijgen wij de groote besparing voornaméliik op het lange wilde en lijn- dienstenvervoer (boden). De beroepsvervoer ders hebben hiina allert hun vergunningen gekregen; de R-vergunningen (eigen ver voer) worden langzamerhand ingehouden." 10 A 20 pet. van normaal benzine verbruik. „Globaal bedraagt het benzinever bruik thans 10 k 20 van het nor male. Om U een voorbeeld te geven: een bedrijf dat. met een wagen park van 6 of 7 stuks, vroeger 6000 liter per maand verreed, komt nu met 1200 L. uit. Hoewel vertraging in de transporten niet steeds te voorkomen is, ook omdat de spoor wegen de extra-ladingen niet alle kunnen verwerken, ervaren wij, dat het zoo kan." „Welke doeleinden vragen de meeste ben zii\e?" ,Het agrarisch vervoer heeft in on ze provincie de overhand. Het Gooi en West-Friesland slokken de mees te benzine op; vooral Broek op Lan- gendijk en Wannenhuizen vragen nog al wat voor het binnenhalen van de winterkool. De Zaanstreek en de Wieringermeer hebben door hun intensief verkeer te water zoo goed als niets noodig. In de Wierin germeer is dit jaar het bietenver voer zelfs geheel zonder benzine tot stand gekomen; een verschil met de Haarlemmermeer, die, omdat deze polder niet met vaarten is doorsne den, voor het bietentransport wel degelijk motorbrandstof eischt," „En Kennemerland?" „Voor de bollen moesten nog wel wat vergunningen worden uitgereikt. Wij heb ben er op aangedrongen, dat de Kennemers meer van het schip zouden profiteeren." Vraag naar gasgeneratoren. „Hoe staat u tegenover het per as Huis- aan-Huis bezorgen door den winkelier'?' „Daarvoor verstrekken wij in den regel geen vergunning; zeker niet in de groote steden. Slechts voor dunbevolkte gebieden, zooals Wieringermeeren Haarlemmermeer maken we een uitzondering. U kunt ook nog aan uw lezers vertellen, dat verhuizin gen op langen afstand per as onmogelijk zullen zijn; alles moet per schip Over medewerkins van de ondernemers kunnen wij niet klagen; men past zich aan. Dit blijkt ook uit de vele aanvragen om een gasgenerator aan te schaffen." Tot zoover ons onderhoud. In en om de Beurs gaat het leven zijn gang. Aan het einde van het Damrak rij zen de roode torens van het Centraal Sta tion, enkele auto's razen langs den weg, w..a. een groene gemeentevuilniswagen met de gasflesschen „op den bok," ontelbare fiet sers hebben zich, twee aan twee, in den ver keersstroom geworpen. Maar ergens stopt een paard-en-rijtuig en een dame geholpen door den koetsier, stapt uit en bestijgt, ge wapend met haar puntenkaart, de treden naar pen mode-naleis Niemand kijkt er naar alleen uw verslaggever maakt een kleine notitie Op een vraag uit den Nederlandsch-Indi- schen volksraad omtrent de betrekkingen met Japan, aldus de Tokio Asahi S.jim- boen, heeft de woordvoerder der Neder landsch Indische autoriteiten verklaard, dat Nederlandsch-Indië niet betrokken wenscht te worden in het Aziatische blok, ten minste niet in de oorlogstijden van het oogenblik. Nederlandsch-Indië wenscht zijn handelsbetrekkingen met alle landen voort te zetten. TEN GEVOLGE VAN EEN TRAP VAN EEN VEULEN OVERLEDEN. De vorige week kreeg de 61-jarige land bouwer G. J. Smit te Winterswijk op zijn boerderij een trap van een veulen, waar door hij inwendige kneuzingen opliep. In den afgeloopen nacht is de man overleden. (Van onzen Haagschen Correspondent) Schouwburg, concertzaal en bioscoop zijn het in Den Haag weer 's avonds gaan pro- beeren, maar het wil nog niet erg met het bezoek. Het moge dan zijn, dat men niet hang meer behoeft te zijn de laatste tram te missenomdat die vóór achten of uiterlijk even er na, uit de binnenstad pleegt te vertrekken, sinds de nieuwe be perking van de vorige week, maar leuk is het toch niet om 's avonds terug te moeten loopen. Mij hebben dezer dagen al even iets verteld over de afstanden hier. Voor zeer veelen beteekent dus een avondbios- coopje een tippel van een uur of méér. De ondernemers van openbare vermakelijkhe den klagen dan ook steen en been over het verloop hunner zaken en zij hebben reeds een willig oor gevonden bij vreemde lingenverkeer Zelfs heeft de V V.V. 's-Gra- venhage zich reeds tot het Gemeentebe stuur gewend met eenige concrete voor stellen tot verbetering van het vervoer uit de binnenstad in de latere avonduren. Ge dacht is o.m. aan eenige extra busverbin dingen, waardoor men na 10 uur 's avonds nog eenige malen gelegenheid zou hebben van het centrum uit de voornaamste bui- ten-woonwijken te bereiken. Daarvan zou den dan alleen zij gebruik kunnen maken, die een voorstelling hebben bezocht en voor den aanvang aan de kassa een plaats in de bus hebben gereserveerd. Zoo zijn er nog eenige verbeteringbrengende denk beelden in overweging en ook wordt on derzocht of en in hoeverre door het strak ker spannen van de bovenleiding der elec- trische tram het vonken zou kunnen wor den verminderd. In Berlijn schijnt men hiermede succes te hebben gehad en zoo als men weet gaan de trams alleen van wege het vonken der beugels 's avonds zoo vroeg op stal. In verband met den aanval, welke een Engelsch vliegtuig in één der vorige nacn- ten doelbewust heeft gedaan op het wiine - minaziekenhuis te Amsterdam, waardoo 22 Duitsche gewonde Soldaten, die hier tei verpleging waren opgenomen, werden ge dood, wordt van bevoegde zijde met groot-en nadruk en ernst gewaarschuwd tegen het verspreiden van geruchten, welke niet al leen gemeene leugens zijn, maar tevens een grove beleediging voor de Duitsche weer macht vormen, welke niet langer kan wor den getolereerd. Gewezen wordt op het in de hoofdstad verspreide gerucht, volgens hetwelk de bomaanval op het Wilhelminaziekenhuis zijn rechtvaardiging zou vinden in het feit, dat Duitsche generaals en andere hooge of ficieren het tot een gewoonte maken de nachten in ziekenhuizen door te brengen om op deze wijze beveiligd te zijn tegen bom aanvallen. Duitsche officieren zoo wordt van deze zijde opgemerkt zijn gewend om aan het hoofd der troepen te staan, zooals trouwens in dezen oorlog is bewezen en wanneer men geruchten verspreidt, dat zij gevaren zouden ontwijken en in ziekenhui zen zouden slapen, dan is dat een grove be leediging, die niet langer toegestaan zal worden. Wordt er niettemin toch mee door gegaan, dan zullen maatregelen niet blijven en de mogelijkheid is groot, da.uir: niet alleen de verspreiders dezer gerucht*'1 zullen treffen, maar ook de onschuld] burgerbevolking. Ul8e Gewezen wordt ook op het gevaar dergelijke geruchten, die een gemee'ne hoogst minderwaardige propaganda vorn,!" van bepaalde zijde, op welke wijze dan naar Engeland worden overgebracht, vd? geen een aanmoediging voor de Engelsche kan zijn om met hun praktijken door wordt verder 0pef, niet firehniilrt gaan Ziekenhuizen zoo merkt worden ook niet gebruikt voor munitieopslag plaatsen. Het is trouwens vol komen onlogisch om munitie in gebouwen op te slaan. Hiervoor zijn alleen bergpiaat' sen onder den grond in het open veld 0f dergelijke inrichtingen geschikt. Voorts wordt gewezen op het in Haarlem verspreide gerucht als zou deze stad door Duitsche vliegers zijn gebombardeerd. ()m het nog mooier en geloofwaardiger te nu ken, wordt er soms bij verteld, dat het Duit. sche vliegers waren, die vliegtuigen gebruik, ten, voorzien van de Engelsche kenteekeuen De waanzin, welke deze geruchten bevat- ten, treedt dadelijk aan het licht, wanneer men bedenkt, dat indien Duitsche vliegers dit bombardement inderdaad zouden heb. ben uitgevoerd, zij ook hun eigen kameraden hadden kunnen treffen. Met klem zoo wordt tenslotte opge. merkt moet tegen het verspreiden van dergelijke geruchten worden gewaarschuwd Wordt er mee doorgegaan, dan, zullen bel paalde conclusies en maatregelen van Duit- sche zijde niet uitblijven. VOOR BIJZONDERE SCHOLEN. Echter geen volledige uitsluiting De waarn. Secretaris-Ganeraal van het Dep. van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen heeft, naar De Standaard meldt, aan de bseturen van bijzondere scholen, in opdracht van de Duitsche Overheid, doen weten, dat personen, die zelf of wier echt- genooten geheel of ten deele van Joodschen bloede zijn, voortaan zijn uit gesloten van ((vaste of tijdelijke) benoeming, aanstel ling of tewerkstelling in eenigerlei betrek king (leeraar, onderwijzer, vakonderwijzer, kweekcling, conciërge schoolschoonmaker, enz.) aan de scholen. Het verbod van benoeming geldt eveneens voor de verkiezing van leden van het be stuur der school. Betreft de voorgenomen benoeming, enz. personen van Joodschen bloede, dan zal hieruit niet mogen worden afgeleid, dat zij geheel terzijde gelaten moeten worden. Het verdient dan aanbeveling, de noodige bijzon derheden ter kennis te bréngen van het Departement en met name op te geven, wie de grootouders (en eventueel de groot ouders van de zijde der e^htgenoote) van (jen betrokkene waren, zoomede tot welke kerkelijke gezindte dezen blijvend of tijdelijk hebben behoord. Alsdan zal cen traal kunnen worden beoordeeld, hoe in dergelijke gevallen behoort te worden ge handeld. Leden van het bestuur of van het perso neel der school, die met een persoon, die geheel of gedeeltelijk van Joodschen bloede is, in het huwelijk treden zullen van hun functie of betrekking moeten worden onthe ven. Het in de vorige alinea bedoeld voor behoud is op 'deze gevallen mede van toe passing. Dezer dagen verscheen in de pers het be richt dal de N.S.D.A.P. Duitschlfind (bedoeld is N.S.N.A.P. Düitschland) een organisatie van in Düitschland wonende Nederlanders onder leiding van H. P. M. Mullerij, zich onder leiding heeft gesteld van Dr. van Rappard. In hetzelfde bericht wordt de N.S.N.A.P. de sterkste nationaal socialisti sche groep Nederlanders in Düitschland ge noemd. In tegenstelling met het bovenstaande kan officieel worden medegedeeld, dat de ge- heele leiding van de groep Düitschland der zg. Kruyt partij, bestaande uit de heeren Mullerij, Wouters, Vincken en Bloker, zich bij de N.S.B. heeft aangesloten. Overeengekomen is, dat de leden der N.S. N.A.P. (Kruyt) in Düitschland- zich even eens bij de N.S.B. zullen aansluiten en wel in dier voege, dat de ex-leden, der Kruyt- partij die vóór 10 Mei 1940 reeds tot deze N.S.N.A.P. behoorden, gewoon lid kunnen worden van de N.S.B. De andere worden als „begunstigersl940" ingeschreven. De N.S.B. is thans door de autoriteiten in Düitschland als de eenige nationaal-socialistische organisatie van Ne derlanders erkend. Slechts weinig Engelsche vliegtuigen heb ben gisternacht boven ons land gevlogen. De bommen, die werden afgeworpen en die eveneens weinig talrijk waren, kwamen bij na allen in het vrije veld terecht zonder noemenswaardige schade aan te richten. In het geheel zijn twee dooden te betreuren, terwijl één persoon zwaar en één persoon licht is gewond. Eenige woonhuizen zijn beschadigd, terwijl in een gemeente de gas- en waterleiding werd gestoord. ZWITSERSCH PROTEST IN LONDEN. De Zwitsersche legatie in Londen heeft opnieuw opdracht gekregen een energiek protest in te dienen tegen de schending van het Zwitsersche luchtruim, die door Britsche vliegtuigen is gepleegd in den nacht van 5 op 6 November, ondanks de belofte van Groot-Brittan je om de Zwitser sche neutraliteit te eerbiedigen. Het opperbevel van de Duitsche ween- macht maakt bekend: Formaties gevechtsvliegtuigen hebben op 5 November en "in den nacht van 5 op 6 November haar vergeldingsaanvallen op Londen voortgezet en op vele plaatsen nieuwe branden en ontploffingen veroor zaakt. Talrijke luchtaanvallen werden bo vendien ondernomen op havens, fabrieken en verkeerswerken in Zuid- en Oost-Enge- land, waarpij vooral in Great-Yarmoutli hevige ontploffingen vielen waar te nemen. In den loop van den dag ontstonden er ver scheidene voor de Duitsche vliegers suc cesvolle luchtgevechten. Duitsche jagers schoten alleen voor Portland negen vijan delijke toestellen zonder eigen verliezen neer. Bij nachtelijke aanvallen op Schot- sehe havens en fabrieken konden in Dun- dee bijzonder zware branden geconstateerd worden. In de Pentland Firth kregen twee vijandelijke patrouillevaartuigen zoo zware treffers, dat zij als zeker verloren be schouwd kunnen worden. Voortgegaan werd met het leggen van mijnen voor Brit sche havens. Britsche vliegtuigen vlogen des nachts naar Nederland en het gebied van het Duitsche rijk en wierpen op verscheidene plaatsen bommen. Slechts op een plek ge lukte het hun een fabriek te treffen en daarbij in een spinnerij een bijgebouw in brand te krijgen. Het vuur kon echter wel dra gebluscht worden. De overige bommen vielen weer ofwel in het open land of in woonwijken waar eenige huizen bescha digd, twee burgers gedood en verscheidene gewond werden. De vijand heeft gisteren 23 vliegtuigen verloren, waarvan 21 in luchtgevechten, een door luchtdoelartillerie en een door marineartillerie.. Zes Duitsche vliegtuigen worden vermist. Bij het leggen van mijnen voor Britsche havens heeft zich bijzonder onderscheiden het geverhtseskader general Wever, door onafgebroken bezigheid orl,'"r ongunstige weersomstandigheden. De marine heeft in de beide vorige maan den den handelsoorlog tegen Engeland met toenemend succes gevoerd Ook het lucht wapen heeft naast zijn voornaamste taak t.w. de aanvallen op het Britsche eiland, de beide laatste maanden ook aanvallen gedaan op talrijke schepen en konvooien. In de maanden September en October werd aan vijandelijke scheepsruimte of aan scheepsruimte die door den vijand gebruikt wordt tot zinken gebracht: 1.308.600 b.r.t, waarvan door duikbooten alleen 946.000 b. r.t. Daarmede zijn sinds het begin van den oorlog in totaal 7.162.200 b.r.t. vijandelijke of den vijand nuttige scheepsruimte ver nietigd. Hieraan hebben deelgenomen strijdkrachten boven water met. 1.810.000 b.r.t., duikbooten met 3.714.000 b.r.t., forma ties van het luchtwapen met 1.638.200 b.r.t. Niet berekend in deze cijfers zijn de ver liezen aan vijandelijke oorlogsschepen en oorlogsvaartuigen, alsmede de verliezen der vijandelijke en voor Engeland nuttige neu trale koopvaardijschepen als gevolg van mijnen of van het luchtwapen of van be schieting door kustbatterijen. De totale ver liezen van den vijand sinds het, begin van den oorlog zijn dus nog aanzienlijk grooter, temeer daar de zwaar beschadigde sche pen het luchtwapen alleen heeft sinds bet begin van den oorlog koopvaardijsche pen met meer dan drie milüoen b.r.t. groo- tendeels ernstig getroffen niet in deze gevallen vervat zijn. Met zekerheid kan echter worden aangenomen, dat een deel van deze gehavende schepen de thuisha vens niet meer heeft bereikt of niet meer hersteld kon worden. In zijn weermachtsbericht nr. 152 maakt het Italiaansche hoofdkwartier het volgende bekend: Krijgsverrichtingen zijn gaande in den sector van Epirus en in het Pindusgebergte Vijandelijke aanvalspogingen ten Noorden v.,„ aKm-stica en tusschen de zuide lijke vertakkingen van het. meer van Pres- pa werden verijdeld met medewerking van de luchtmacht, die in een krachtig optreden de vijandelijke wegen en colonnes bombar deerde. De brug op de landengte van het neer van Prespa werd vernield. Vijandelij ke auto's werden beschoten en vernield. 1 roepenafdeelingen werden verspreid. Onze luchtformaties bombardeerden bovendien noonmmten van wegen in het gebied van Tanian en Metzovo, het spoorwegstation van Florina, de vlootbasis van Navarino, de Pi- aeus, Argostol en de militaire doelen op Korfoe. Een vijandelijke duikboot probeerde een Van onz" konvooien in het centrale deel van de Middellandsche Zee aan te vallen. ',en torpedo:ager die tot het escorte van bet konvooi hehoorde viel de duikboot met een snelle beweging aan en bracht haar tot zinken. In Noord Afrika achtervolgden onze snel Ie colonnes den vijand tot ruim vijftig kilo meter ten zuidoosten van Sidi el Barrani Vijandelijke vliegtuigen lieten bommen vallen op het fort van Maddalena, welke zonder uitwerking bleven en op Garnulgrein waarbij drie personen gewond werden. In Oost-Afrika slieten vijandelijke pant serauto's op onze strijdkrachten in het ge bied van Sciusceib en weken terug, met achterlating van een dooden officier. Wij maakten eenige Hindoes gevangen. Een Jachtvliegtuig van het type Gloster werd door onze iagers nabij Metemma neer gehaald. Een van onze vliegtuigen bombar deerde drie geëscorteerde schepen in de Roode Zee. De vijandelijke luchtaanvallen op Keren veroorzaakten een doode en twee gewonden De aanvallen op Kisimaio en Gherille ver oorzaakten geen slachtoffers en geen mate- rieele schade. n/m nwCll'^P vl'®8rtnieren probeerden van nacht Nanek te bereiken, maar werden door het onverwijlde optreden van ons af- vieW^nn 'èl wpf r,10Uflen- Eenige bommen vielen op een plaats in de provincie Lerce waarbij twee huizen verwoest werden Zes personen werden gedood en vier gewond. Vin,oer;oihrmpn kwampn ,Precht te San werden Normanni. waarbij acht personen werden gedood en zes gewond. De bepalingen moeten beter wor, den nageleefd. De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het departement van jifttitie, heeft zich in een buitengewoon politieblad gewend tot de procureurs-generaal, fung. directeuren van politie, tot den inspecteur-generaal der po. iitie en tot de inspecteurs der marechaussee en der rijksveldwacht. Hij' deelt hierin mede, dat de hö- here SS- und Polizeifuhrer bij den Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied hem heeft ver zocht er voor te willen zorg dragen, dat de maximum snelheidsbepalin gen van de verordening no. 73 1940 van den rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied beter worden nageleefd. De Rijks- en Gemeentepolitie zal derhalve strenger op de naleving dezer bepalingen dienen toe te zien. Voor zoover noodig wijst de secretaris generaal er op, dat ook de Nederlandsche politie zich aan de in genoemde verordening gestelde snelheidseischen dient te houden, behalve in zeer bijzondere spoedgevallen. De in Latijnsch-Amerikaansche belangen vaak goed ingelichte Loon Pearson verklaart in de Times Herald, dat de vornamste twist punten tusschen de V. S. en Mexico thans geregeld zijn.Reeds in de komende weken zal een nieuw accoord worden ondertee kend. De Mexicaansche regeering zal ten aanzien van de schadeloosstellingvoor de indertijd onteigende Amerikaansche en En gelsche olieterreinen grootere toegemoetko- ming tooncn. Zij zal voorts aan de regee ring der V. S. voor het continentale verde digingsplan bepaalde militaire voorrechten verleenen, heigeen Mexico tot dusver steeds van de hand had gewezen. Het betreft het recht, met Noord Amerikaansche vliegtui gen over Mexicaansch gebied te vliegen, alsmede Mexicaansche vliegvelden en tank- installaties te gebruiken. De regeering der J V. S. zal als tegenprestatie het verbod voor credietverleening aan Mexico opheffen en bovendien generaal Camacho als wettig pre-1 sident van Mexico erkennen. Wie ook gekozen zal worden tot president van de Vereenigde Staten, de Amerikaan- Ij sche buitenlandsche politiek jegens het I Verre Oosten zal moeten worden herzien, l. aangezien de huidige Amerikaansche poli- I tiek jegens het Verre Oosten onmogelijk is, I aldus de woordvoerder van het Japansche I departement van buitenlandsche zaken in J de gewone persconferentie, toen hem door T Amerikaansche correspondenten de vraag werd gesteld, of hij een wijziging in de bui tenlandsche politiek verwachtte als gevolg van de Amerikaansche presdientsverkiezin gen. Een herorientoering van de politiek je gens het Verre Oosten is volstrekt noodzaj kelijk voor de Ver. Staten, zoo voegde hij hieraan toe. In verband met de verklaring van dat de regeering der Ver. Staten niet hei plan heeft maatregelen te nemen Jc8e11 Mariinique, wordt in welingelichte kringen verklaard, dat de te Washington qverlnj!1' digde nota van Pétain koel en waardig iedere inmenging in Fransche aangelW'11' heden van de hand heeft gewezen, doch te gelijkertijd nogmaals heeft vastgesteld, rta Frankrijk geen oor.log voert tegen Engel'1"" of zijn vloot aan Düitschland afstaat ter wijl wat de Fransche koloniën of steunpu' ten betreft, niets is overeengekomen tn schen den Ftthrer en den chef van «e{ Franschen staat. De nota van Pétain g verder in niet verkeerd te begrijpen woo den uitdrukking aan Frankrijks verDU ring over Engelands houding, vooral Oran en Dakar, henevens ten aanzien de hongerblokkade. Hulk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6