RIJDT VRACHTJES....
Verspreidt geen
geruchten
Noordholland
Uitgaand Den Haag
wil later rijden
Geen vrije benoeming
van Joden
Balans van den
handelsoorlog
Grieksche tegenaanva'
afgeslagen
Dc max mum snelheden
De nota van Pétain
aan de V.S*
NederlandscH-'ndië niet bii
Aziatische blok
het
N.S.N.A P.-leden sluiten zich
aan bij de N S.B,
Enge'scbe bomaanvarei
op Nederland
Duitsch wecrmacht"cricbf
Italiaansch weermachtHerichf
Regeling tusschen
Ver. Staten en Mexico?
Amerika moet zijn politiek
herzien
MET 80 PCT. MOTORBRAND
STOF MINDER.
Westfriesland benzine-slokop. De
Wieringermeer teert op t schip.
(Van onzen Amsterdamschen correspond.)
Als er iets is, dat bedrijvigheid en
welvaart op karakteristieke wijze
weerspiegelt, dan is het wel de han
deling van laden-en-lossen. Een spe
cifiek Nederlandsch cachet krijgt dit
beeld, in onze havensteden, maar
ookop het boerenland, bij 't
bietenvervoer en 't binnenhalen van
de winterkool. Een geheel eigen
sfeer van grauwe arbeidzaamheid
brengt weer het goederenvervoer via
de spoorwegen, de expeditie van en
naar de groote particuliere goederen
loodsen, bijv. in een stad als Amster
dam, waar de vrachtauto's af en
aan rijden, grijs gekielde mannen
sjouwen, schorre orders schreeuwend
door het geraas van motoren, geden
der van wielen heen
Muziek van den arbeid, waarvoor de oor
log een „decrescendo" heeft geschreven
beeld van bedrijvigheid, door den oorlog ge
schondenTóch: het moge stil zijn in
onze havens en rustig op onze autosnelwe
gen, het goederenvervoer is nog steeds een
zeer belangrijk, levendig en in dezen tijd
bijzonder veeleischend bedrijf. Het buit, bij
gebrek aan benzine, al onze verkeersmidde
len uit, wij ontdekken, paarden te bezitten,
bakfietsen enschepen!
Technici zoowel als ambtelijke initiatief
nemers gingen aan 't werk om het groote
vervoers-probleem op te lossen.
Wij willen 't in dit artikel hebben over de
situatie in Noordholland en de wijze waarop
de „Nederlandsche Organisatie van het Be
roepsgoederen vervoer de moeilijkheden zal
trachten te overwinnen.
Het goud van den expediteur.
De voorzitter van deze semi-officieele in
stelling, waarin, zooals wij onlangs gemeld
hebben, het beroepsgoederenvervoer is ge
centraliseerd, mr. J. Nolen, verwees ons naar
den heer C. Kaan, voorzitter der adviescom
missie van de Rijksverkeersinspectie voor
het goederenvervoer in Noordholland.
Wij treffen den heer Kaan in de Beurs,
temidden van zijn staf. Schrijfmachines ra
telen, de telefoon rinkelt, menschen komen
en gaan en hun belangen te bepleiten, om...
benzine... het goud van den expediteur.
Gelijk men weet, zal de benzine voortaan
niet meer aan de bedrijven worden toege
wezen, doch aan den Centralen Bevrach-
tingsdienst (ingesteld door den N.O.B.) De
ze dienst concentreert het materieel. De
expediteur draagt den Centralen Bevrach-
tingsdienst, populair „vervoerscentrale" ge
noemd, zijn ritten op. Het nieuwe systeem
is nog niet in werking getreden, doch dit
duurt niet lang meer. De Rijksverkeersin
spectie zal haar taak welke ze tot nu toe
t.a.v. de afzonderlijke vervoerders vervulde,
dan gaan uitoefenen t.a.v. de vervoerscen
trale. Deze hebben wel degelijk vergunning
noodig voor toewijzing van de in het betref
fende district benoodigde benzine.
„Natte" en „droge" plaatsen.
Reeds werd een groot deel van het ver
voer overgeheveld naar paard en wagen,
spoor en boot.
„De grondslag van ons systeem aldus
de heer Kaan is: géén benzine als er een
andere vervoermogelijkheid op het bedoelde
traject bestaat. Wij hebben in dit verband
opdracht van het Departement, zooveel mo
gelijk op de spoorwegen over te hevelen.
Verder zullen de plaatsen die aan
waterwegen liggen (wij noemen dit
„natte plaatsen") in de toekomst
geen bodediensten mogen onderhou
den; de z.g. „droge plaatsen" krij
gen nog wel wat benzine.
Onze commissie treedt alleen adviseerend
op, beroep is mogelijk, doch men zal dan
weer op Andere gronden dan de reeds aan
gevoerde. moeten bewijzen, de vergunning
noodig te hebben."
„Hoe staat het met het z.g.n. wilde ver
voer?". aldus onze vraag. „Valt dit buiten
de officieele organisatie?"
„Het wilde vervoer is bezig zelf zijn ritten
te contracteeren. In verschillende bedrijven,
o.a wasscherijen. aardappel- en fruithandel,
melkvoorziening. kwamen reeds centrale li
chamen tot stand. Het gezamenlijke wagen
park, de „paardenstal", de bakfietsen wor
den zoo economisch mogelijk gebruikt. Ove
rigens verkrijgen wij de groote besparing
voornaméliik op het lange wilde en lijn-
dienstenvervoer (boden). De beroepsvervoer
ders hebben hiina allert hun vergunningen
gekregen; de R-vergunningen (eigen ver
voer) worden langzamerhand ingehouden."
10 A 20 pet. van normaal benzine
verbruik.
„Globaal bedraagt het benzinever
bruik thans 10 k 20 van het nor
male. Om U een voorbeeld te geven:
een bedrijf dat. met een wagen
park van 6 of 7 stuks, vroeger 6000
liter per maand verreed, komt nu
met 1200 L. uit.
Hoewel vertraging in de transporten niet
steeds te voorkomen is, ook omdat de spoor
wegen de extra-ladingen niet alle kunnen
verwerken, ervaren wij, dat het zoo kan."
„Welke doeleinden vragen de meeste ben
zii\e?"
,Het agrarisch vervoer heeft in on
ze provincie de overhand. Het Gooi
en West-Friesland slokken de mees
te benzine op; vooral Broek op Lan-
gendijk en Wannenhuizen vragen
nog al wat voor het binnenhalen
van de winterkool. De Zaanstreek
en de Wieringermeer hebben door
hun intensief verkeer te water zoo
goed als niets noodig. In de Wierin
germeer is dit jaar het bietenver
voer zelfs geheel zonder benzine tot
stand gekomen; een verschil met de
Haarlemmermeer, die, omdat deze
polder niet met vaarten is doorsne
den, voor het bietentransport wel
degelijk motorbrandstof eischt,"
„En Kennemerland?"
„Voor de bollen moesten nog wel wat
vergunningen worden uitgereikt. Wij heb
ben er op aangedrongen, dat de Kennemers
meer van het schip zouden profiteeren."
Vraag naar gasgeneratoren.
„Hoe staat u tegenover het per as Huis-
aan-Huis bezorgen door den winkelier'?'
„Daarvoor verstrekken wij in den regel
geen vergunning; zeker niet in de groote
steden. Slechts voor dunbevolkte gebieden,
zooals Wieringermeeren Haarlemmermeer
maken we een uitzondering. U kunt ook
nog aan uw lezers vertellen, dat verhuizin
gen op langen afstand per as onmogelijk
zullen zijn; alles moet per schip Over
medewerkins van de ondernemers kunnen
wij niet klagen; men past zich aan. Dit
blijkt ook uit de vele aanvragen om een
gasgenerator aan te schaffen."
Tot zoover ons onderhoud.
In en om de Beurs gaat het leven zijn
gang. Aan het einde van het Damrak rij
zen de roode torens van het Centraal Sta
tion, enkele auto's razen langs den weg,
w..a. een groene gemeentevuilniswagen met
de gasflesschen „op den bok," ontelbare fiet
sers hebben zich, twee aan twee, in den ver
keersstroom geworpen. Maar ergens stopt
een paard-en-rijtuig en een dame geholpen
door den koetsier, stapt uit en bestijgt, ge
wapend met haar puntenkaart, de treden
naar pen mode-naleis Niemand kijkt
er naar alleen uw verslaggever maakt
een kleine notitie
Op een vraag uit den Nederlandsch-Indi-
schen volksraad omtrent de betrekkingen
met Japan, aldus de Tokio Asahi S.jim-
boen, heeft de woordvoerder der Neder
landsch Indische autoriteiten verklaard,
dat Nederlandsch-Indië niet betrokken
wenscht te worden in het Aziatische blok,
ten minste niet in de oorlogstijden van het
oogenblik. Nederlandsch-Indië wenscht zijn
handelsbetrekkingen met alle landen voort
te zetten.
TEN GEVOLGE VAN EEN TRAP VAN
EEN VEULEN OVERLEDEN.
De vorige week kreeg de 61-jarige land
bouwer G. J. Smit te Winterswijk op zijn
boerderij een trap van een veulen, waar
door hij inwendige kneuzingen opliep. In
den afgeloopen nacht is de man overleden.
(Van onzen Haagschen Correspondent)
Schouwburg, concertzaal en bioscoop zijn
het in Den Haag weer 's avonds gaan pro-
beeren, maar het wil nog niet erg met het
bezoek. Het moge dan zijn, dat men niet
hang meer behoeft te zijn de laatste tram
te missenomdat die vóór achten of
uiterlijk even er na, uit de binnenstad
pleegt te vertrekken, sinds de nieuwe be
perking van de vorige week, maar leuk is
het toch niet om 's avonds terug te moeten
loopen. Mij hebben dezer dagen al even
iets verteld over de afstanden hier. Voor
zeer veelen beteekent dus een avondbios-
coopje een tippel van een uur of méér. De
ondernemers van openbare vermakelijkhe
den klagen dan ook steen en been over
het verloop hunner zaken en zij hebben
reeds een willig oor gevonden bij vreemde
lingenverkeer Zelfs heeft de V V.V. 's-Gra-
venhage zich reeds tot het Gemeentebe
stuur gewend met eenige concrete voor
stellen tot verbetering van het vervoer uit
de binnenstad in de latere avonduren. Ge
dacht is o.m. aan eenige extra busverbin
dingen, waardoor men na 10 uur 's avonds
nog eenige malen gelegenheid zou hebben
van het centrum uit de voornaamste bui-
ten-woonwijken te bereiken. Daarvan zou
den dan alleen zij gebruik kunnen maken,
die een voorstelling hebben bezocht en
voor den aanvang aan de kassa een plaats
in de bus hebben gereserveerd. Zoo zijn
er nog eenige verbeteringbrengende denk
beelden in overweging en ook wordt on
derzocht of en in hoeverre door het strak
ker spannen van de bovenleiding der elec-
trische tram het vonken zou kunnen wor
den verminderd. In Berlijn schijnt men
hiermede succes te hebben gehad en zoo
als men weet gaan de trams alleen van
wege het vonken der beugels 's avonds zoo
vroeg op stal.
In verband met den aanval, welke een
Engelsch vliegtuig in één der vorige nacn-
ten doelbewust heeft gedaan op het wiine -
minaziekenhuis te Amsterdam, waardoo
22 Duitsche gewonde Soldaten, die hier tei
verpleging waren opgenomen, werden ge
dood, wordt van bevoegde zijde met groot-en
nadruk en ernst gewaarschuwd tegen het
verspreiden van geruchten, welke niet al
leen gemeene leugens zijn, maar tevens een
grove beleediging voor de Duitsche weer
macht vormen, welke niet langer kan wor
den getolereerd.
Gewezen wordt op het in de hoofdstad
verspreide gerucht, volgens hetwelk de
bomaanval op het Wilhelminaziekenhuis
zijn rechtvaardiging zou vinden in het feit,
dat Duitsche generaals en andere hooge of
ficieren het tot een gewoonte maken de
nachten in ziekenhuizen door te brengen om
op deze wijze beveiligd te zijn tegen bom
aanvallen. Duitsche officieren zoo wordt
van deze zijde opgemerkt zijn gewend om
aan het hoofd der troepen te staan, zooals
trouwens in dezen oorlog is bewezen en
wanneer men geruchten verspreidt, dat zij
gevaren zouden ontwijken en in ziekenhui
zen zouden slapen, dan is dat een grove be
leediging, die niet langer toegestaan zal
worden. Wordt er niettemin toch mee door
gegaan, dan zullen maatregelen niet
blijven en de mogelijkheid is groot, da.uir:
niet alleen de verspreiders dezer gerucht*'1
zullen treffen, maar ook de onschuld]
burgerbevolking. Ul8e
Gewezen wordt ook op het gevaar
dergelijke geruchten, die een gemee'ne
hoogst minderwaardige propaganda vorn,!"
van bepaalde zijde, op welke wijze dan
naar Engeland worden overgebracht, vd?
geen een aanmoediging voor de Engelsche
kan zijn om met hun praktijken door
wordt verder 0pef,
niet firehniilrt
gaan
Ziekenhuizen zoo
merkt worden ook niet gebruikt voor
munitieopslag plaatsen. Het is trouwens vol
komen onlogisch om munitie in gebouwen
op te slaan. Hiervoor zijn alleen bergpiaat'
sen onder den grond in het open veld 0f
dergelijke inrichtingen geschikt.
Voorts wordt gewezen op het in Haarlem
verspreide gerucht als zou deze stad door
Duitsche vliegers zijn gebombardeerd. ()m
het nog mooier en geloofwaardiger te nu
ken, wordt er soms bij verteld, dat het Duit.
sche vliegers waren, die vliegtuigen gebruik,
ten, voorzien van de Engelsche kenteekeuen
De waanzin, welke deze geruchten bevat-
ten, treedt dadelijk aan het licht, wanneer
men bedenkt, dat indien Duitsche vliegers
dit bombardement inderdaad zouden heb.
ben uitgevoerd, zij ook hun eigen kameraden
hadden kunnen treffen.
Met klem zoo wordt tenslotte opge.
merkt moet tegen het verspreiden van
dergelijke geruchten worden gewaarschuwd
Wordt er mee doorgegaan, dan, zullen bel
paalde conclusies en maatregelen van Duit-
sche zijde niet uitblijven.
VOOR BIJZONDERE SCHOLEN.
Echter geen volledige uitsluiting
De waarn. Secretaris-Ganeraal van het
Dep. van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen heeft, naar De Standaard meldt,
aan de bseturen van bijzondere scholen, in
opdracht van de Duitsche Overheid, doen
weten, dat personen, die zelf of wier echt-
genooten geheel of ten deele van Joodschen
bloede zijn, voortaan zijn uit gesloten van
((vaste of tijdelijke) benoeming, aanstel
ling of tewerkstelling in eenigerlei betrek
king (leeraar, onderwijzer, vakonderwijzer,
kweekcling, conciërge schoolschoonmaker,
enz.) aan de scholen.
Het verbod van benoeming geldt eveneens
voor de verkiezing van leden van het be
stuur der school.
Betreft de voorgenomen benoeming, enz.
personen van Joodschen bloede, dan zal
hieruit niet mogen worden afgeleid, dat zij
geheel terzijde gelaten moeten worden. Het
verdient dan aanbeveling, de noodige bijzon
derheden ter kennis te bréngen van het
Departement en met name op te geven, wie
de grootouders (en eventueel de groot
ouders van de zijde der e^htgenoote) van
(jen betrokkene waren, zoomede tot welke
kerkelijke gezindte dezen blijvend of
tijdelijk hebben behoord. Alsdan zal cen
traal kunnen worden beoordeeld, hoe in
dergelijke gevallen behoort te worden ge
handeld.
Leden van het bestuur of van het perso
neel der school, die met een persoon, die
geheel of gedeeltelijk van Joodschen bloede
is, in het huwelijk treden zullen van hun
functie of betrekking moeten worden onthe
ven. Het in de vorige alinea bedoeld voor
behoud is op 'deze gevallen mede van toe
passing.
Dezer dagen verscheen in de pers het be
richt dal de N.S.D.A.P. Duitschlfind (bedoeld
is N.S.N.A.P. Düitschland) een organisatie
van in Düitschland wonende Nederlanders
onder leiding van H. P. M. Mullerij, zich
onder leiding heeft gesteld van Dr. van
Rappard. In hetzelfde bericht wordt de
N.S.N.A.P. de sterkste nationaal socialisti
sche groep Nederlanders in Düitschland ge
noemd.
In tegenstelling met het bovenstaande kan
officieel worden medegedeeld, dat de ge-
heele leiding van de groep Düitschland der
zg. Kruyt partij, bestaande uit de heeren
Mullerij, Wouters, Vincken en Bloker, zich
bij de N.S.B. heeft aangesloten.
Overeengekomen is, dat de leden der N.S.
N.A.P. (Kruyt) in Düitschland- zich even
eens bij de N.S.B. zullen aansluiten en wel
in dier voege, dat de ex-leden, der Kruyt-
partij die vóór 10 Mei 1940 reeds tot deze
N.S.N.A.P. behoorden, gewoon lid kunnen
worden van de N.S.B.
De andere worden als „begunstigersl940"
ingeschreven. De N.S.B. is thans door de
autoriteiten in Düitschland als de eenige
nationaal-socialistische organisatie van Ne
derlanders erkend.
Slechts weinig Engelsche vliegtuigen heb
ben gisternacht boven ons land gevlogen.
De bommen, die werden afgeworpen en die
eveneens weinig talrijk waren, kwamen bij
na allen in het vrije veld terecht zonder
noemenswaardige schade aan te richten. In
het geheel zijn twee dooden te betreuren,
terwijl één persoon zwaar en één persoon
licht is gewond. Eenige woonhuizen zijn
beschadigd, terwijl in een gemeente de gas-
en waterleiding werd gestoord.
ZWITSERSCH PROTEST IN LONDEN.
De Zwitsersche legatie in Londen heeft
opnieuw opdracht gekregen een energiek
protest in te dienen tegen de schending
van het Zwitsersche luchtruim, die door
Britsche vliegtuigen is gepleegd in den
nacht van 5 op 6 November, ondanks de
belofte van Groot-Brittan je om de Zwitser
sche neutraliteit te eerbiedigen.
Het opperbevel van de Duitsche ween-
macht maakt bekend:
Formaties gevechtsvliegtuigen hebben op
5 November en "in den nacht van 5 op 6
November haar vergeldingsaanvallen op
Londen voortgezet en op vele plaatsen
nieuwe branden en ontploffingen veroor
zaakt. Talrijke luchtaanvallen werden bo
vendien ondernomen op havens, fabrieken
en verkeerswerken in Zuid- en Oost-Enge-
land, waarpij vooral in Great-Yarmoutli
hevige ontploffingen vielen waar te nemen.
In den loop van den dag ontstonden er ver
scheidene voor de Duitsche vliegers suc
cesvolle luchtgevechten. Duitsche jagers
schoten alleen voor Portland negen vijan
delijke toestellen zonder eigen verliezen
neer. Bij nachtelijke aanvallen op Schot-
sehe havens en fabrieken konden in Dun-
dee bijzonder zware branden geconstateerd
worden. In de Pentland Firth kregen twee
vijandelijke patrouillevaartuigen zoo zware
treffers, dat zij als zeker verloren be
schouwd kunnen worden. Voortgegaan
werd met het leggen van mijnen voor Brit
sche havens.
Britsche vliegtuigen vlogen des nachts
naar Nederland en het gebied van het
Duitsche rijk en wierpen op verscheidene
plaatsen bommen. Slechts op een plek ge
lukte het hun een fabriek te treffen en
daarbij in een spinnerij een bijgebouw in
brand te krijgen. Het vuur kon echter wel
dra gebluscht worden. De overige bommen
vielen weer ofwel in het open land of in
woonwijken waar eenige huizen bescha
digd, twee burgers gedood en verscheidene
gewond werden.
De vijand heeft gisteren 23 vliegtuigen
verloren, waarvan 21 in luchtgevechten,
een door luchtdoelartillerie en een door
marineartillerie.. Zes Duitsche vliegtuigen
worden vermist.
Bij het leggen van mijnen voor Britsche
havens heeft zich bijzonder onderscheiden
het geverhtseskader general Wever, door
onafgebroken bezigheid orl,'"r ongunstige
weersomstandigheden.
De marine heeft in de beide vorige maan
den den handelsoorlog tegen Engeland met
toenemend succes gevoerd Ook het lucht
wapen heeft naast zijn voornaamste taak
t.w. de aanvallen op het Britsche eiland,
de beide laatste maanden ook aanvallen
gedaan op talrijke schepen en konvooien.
In de maanden September en October werd
aan vijandelijke scheepsruimte of aan
scheepsruimte die door den vijand gebruikt
wordt tot zinken gebracht: 1.308.600 b.r.t,
waarvan door duikbooten alleen 946.000 b.
r.t. Daarmede zijn sinds het begin van den
oorlog in totaal 7.162.200 b.r.t. vijandelijke
of den vijand nuttige scheepsruimte ver
nietigd. Hieraan hebben deelgenomen
strijdkrachten boven water met. 1.810.000
b.r.t., duikbooten met 3.714.000 b.r.t., forma
ties van het luchtwapen met 1.638.200 b.r.t.
Niet berekend in deze cijfers zijn de ver
liezen aan vijandelijke oorlogsschepen en
oorlogsvaartuigen, alsmede de verliezen der
vijandelijke en voor Engeland nuttige neu
trale koopvaardijschepen als gevolg van
mijnen of van het luchtwapen of van be
schieting door kustbatterijen. De totale ver
liezen van den vijand sinds het, begin van
den oorlog zijn dus nog aanzienlijk grooter,
temeer daar de zwaar beschadigde sche
pen het luchtwapen alleen heeft sinds
bet begin van den oorlog koopvaardijsche
pen met meer dan drie milüoen b.r.t. groo-
tendeels ernstig getroffen niet in deze
gevallen vervat zijn. Met zekerheid kan
echter worden aangenomen, dat een deel
van deze gehavende schepen de thuisha
vens niet meer heeft bereikt of niet meer
hersteld kon worden.
In zijn weermachtsbericht nr. 152 maakt
het Italiaansche hoofdkwartier het volgende
bekend:
Krijgsverrichtingen zijn gaande in den
sector van Epirus en in het Pindusgebergte
Vijandelijke aanvalspogingen ten Noorden
v.,„ aKm-stica en tusschen de zuide
lijke vertakkingen van het. meer van Pres-
pa werden verijdeld met medewerking van
de luchtmacht, die in een krachtig optreden
de vijandelijke wegen en colonnes bombar
deerde. De brug op de landengte van het
neer van Prespa werd vernield. Vijandelij
ke auto's werden beschoten en vernield.
1 roepenafdeelingen werden verspreid. Onze
luchtformaties bombardeerden bovendien
noonmmten van wegen in het gebied van
Tanian en Metzovo, het spoorwegstation van
Florina, de vlootbasis van Navarino, de Pi-
aeus, Argostol en de militaire doelen op
Korfoe.
Een vijandelijke duikboot probeerde een
Van onz" konvooien in het centrale deel
van de Middellandsche Zee aan te vallen.
',en torpedo:ager die tot het escorte van
bet konvooi hehoorde viel de duikboot met
een snelle beweging aan en bracht haar
tot zinken.
In Noord Afrika achtervolgden onze snel
Ie colonnes den vijand tot ruim vijftig kilo
meter ten zuidoosten van Sidi el Barrani
Vijandelijke vliegtuigen lieten bommen
vallen op het fort van Maddalena, welke
zonder uitwerking bleven en op Garnulgrein
waarbij drie personen gewond werden.
In Oost-Afrika slieten vijandelijke pant
serauto's op onze strijdkrachten in het ge
bied van Sciusceib en weken terug, met
achterlating van een dooden officier.
Wij maakten eenige Hindoes gevangen.
Een Jachtvliegtuig van het type Gloster
werd door onze iagers nabij Metemma neer
gehaald. Een van onze vliegtuigen bombar
deerde drie geëscorteerde schepen in de
Roode Zee.
De vijandelijke luchtaanvallen op Keren
veroorzaakten een doode en twee gewonden
De aanvallen op Kisimaio en Gherille ver
oorzaakten geen slachtoffers en geen mate-
rieele schade.
n/m nwCll'^P vl'®8rtnieren probeerden van
nacht Nanek te bereiken, maar werden
door het onverwijlde optreden van ons af-
vieW^nn 'èl wpf r,10Uflen- Eenige bommen
vielen op een plaats in de provincie Lerce
waarbij twee huizen verwoest werden Zes
personen werden gedood en vier gewond.
Vin,oer;oihrmpn kwampn ,Precht te San
werden Normanni. waarbij acht personen
werden gedood en zes gewond.
De bepalingen moeten beter wor,
den nageleefd.
De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het
departement van jifttitie, heeft zich in een
buitengewoon politieblad gewend tot de
procureurs-generaal, fung. directeuren van
politie, tot den inspecteur-generaal der po.
iitie en tot de inspecteurs der marechaussee
en der rijksveldwacht.
Hij' deelt hierin mede, dat de hö-
here SS- und Polizeifuhrer bij den
Rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsche gebied hem heeft ver
zocht er voor te willen zorg dragen,
dat de maximum snelheidsbepalin
gen van de verordening no. 73 1940
van den rijkscommissaris voor het
bezette Nederlandsche gebied beter
worden nageleefd.
De Rijks- en Gemeentepolitie zal derhalve
strenger op de naleving dezer bepalingen
dienen toe te zien.
Voor zoover noodig wijst de secretaris
generaal er op, dat ook de Nederlandsche
politie zich aan de in genoemde verordening
gestelde snelheidseischen dient te houden,
behalve in zeer bijzondere spoedgevallen.
De in Latijnsch-Amerikaansche belangen
vaak goed ingelichte Loon Pearson verklaart
in de Times Herald, dat de vornamste twist
punten tusschen de V. S. en Mexico thans
geregeld zijn.Reeds in de komende weken
zal een nieuw accoord worden ondertee
kend. De Mexicaansche regeering zal ten
aanzien van de schadeloosstellingvoor de
indertijd onteigende Amerikaansche en En
gelsche olieterreinen grootere toegemoetko-
ming tooncn. Zij zal voorts aan de regee
ring der V. S. voor het continentale verde
digingsplan bepaalde militaire voorrechten
verleenen, heigeen Mexico tot dusver steeds
van de hand had gewezen. Het betreft het
recht, met Noord Amerikaansche vliegtui
gen over Mexicaansch gebied te vliegen,
alsmede Mexicaansche vliegvelden en tank-
installaties te gebruiken. De regeering der J
V. S. zal als tegenprestatie het verbod voor
credietverleening aan Mexico opheffen en
bovendien generaal Camacho als wettig pre-1
sident van Mexico erkennen.
Wie ook gekozen zal worden tot president
van de Vereenigde Staten, de Amerikaan- Ij
sche buitenlandsche politiek jegens het I
Verre Oosten zal moeten worden herzien, l.
aangezien de huidige Amerikaansche poli- I
tiek jegens het Verre Oosten onmogelijk is, I
aldus de woordvoerder van het Japansche I
departement van buitenlandsche zaken in J
de gewone persconferentie, toen hem door T
Amerikaansche correspondenten de vraag
werd gesteld, of hij een wijziging in de bui
tenlandsche politiek verwachtte als gevolg
van de Amerikaansche presdientsverkiezin
gen. Een herorientoering van de politiek je
gens het Verre Oosten is volstrekt noodzaj
kelijk voor de Ver. Staten, zoo voegde hij
hieraan toe.
In verband met de verklaring van
dat de regeering der Ver. Staten niet hei
plan heeft maatregelen te nemen Jc8e11
Mariinique, wordt in welingelichte kringen
verklaard, dat de te Washington qverlnj!1'
digde nota van Pétain koel en waardig
iedere inmenging in Fransche aangelW'11'
heden van de hand heeft gewezen, doch te
gelijkertijd nogmaals heeft vastgesteld, rta
Frankrijk geen oor.log voert tegen Engel'1""
of zijn vloot aan Düitschland afstaat ter
wijl wat de Fransche koloniën of steunpu'
ten betreft, niets is overeengekomen tn
schen den Ftthrer en den chef van «e{
Franschen staat. De nota van Pétain g
verder in niet verkeerd te begrijpen woo
den uitdrukking aan Frankrijks verDU
ring over Engelands houding, vooral
Oran en Dakar, henevens ten aanzien
de hongerblokkade.
Hulk