Prof. Piccard's fantastisch diepzeeplan VOOR DE VROUW 3 HEVIGE GEVECHTEN BIJ FLORINA Italiaaosch weermacbtbericht Patrouillegevechten in Griekenland Britsche. vliegtuigen boven Duitschland Voetbalmenu voor a*s» Zondag Herfst hoeden DE WONING WORDT VERDUISTERD De oorlog en het Grieksche bedrijfslevea Caoadeesche militaire bases ia Ierland? Van bet Grieksche froot Duitscb weermachtHericbt Dwars door den storm naar Londen In Hevige storm ia Amerika Eendenjagers doodgevroren geT8a?deee?uiKT SSA - 1 émm ,v\ .C^lO PROF. PICCARD. (Foto Archief) VAN DE HOOGTE NAAR DE DIEPTEI EEN DUIKBOOT-EXPEDITIE TOT 5000 M. BENEDEN DEN WATERSPIEGEL. Van de grootste hoogte naar de laagste diepte, zoo zou men het nieuwe en intusschen al 2 jaar oude plan van den wereldver maarden onderzoeker prof. Pic- card kunnen noemen, dat thans binnenkort tot uitvoering zal ko men. De Brusselsche professor August Piccard heeft nooit opgehouden de wereld te verba zen en ontzag in te boezemen. Met zijn leer lingcollega ir. Max Cosijns maakte hij mo gelijk, wat voor onmogelijk werd gehou den; meerdere malen drong hij door tot niet eerder bereikte stratosfeerhoogten, hij maakte er berekeningen en deed er onder zoekingen omtrent de verwarming en af koeling der gassen, hij bracht er „luchtmon sters" van mee en maakte zich al bij al ver dienstelijk door zijn verbluffend en belang rijk wetenschappelijk werk. r Van de grootste hoogte naar de laagste diepte, dat is voor prof. Pic card maar een koersverandering en in de rust en eenzaamheid van zijn physisch laboratorium is hij sinds geruimen tijd druk bezig met de ernstige voorbereiding van nieuwe niet minder verbazingswekkende plannen, n.1. het diepzee-onderzoek op een laagte-niveau dat evenmin tot nog toe werd bereikt als de hoogte tot waar hij opsteeg. Ditmaal dus wilde de professor zich „diep gaand" bezighouden met wat zich afspeelt onder de gigantische water massa's van de Oceaan. En, zooals de geleerde reeds verleden jaar in een interview met een Fransch dag blad mededeelde, in zijn stalen diep zee-kogel die door kilometerlange kabels met de oppervlakte verbon den zal zijn, wil hij „de mogelijke vijandige monsters der diepzeewou den trotseeren," en zelfs de modder lagen onderzoeken die zij „na de zondvloed niet verlaten hebben." Prof. Piccard's voorbereidingen, waaromtrent hij dezer dagen tijdens een congres van de Zwitsersche aca demie voor natuurwetenschappen te Locamo interssante mededeelingen deed, leidden tot de constructie van verschillende apparaten en instru menten die hem tijdens zijn voor genomen koene „duiiktocht" goede diensten zullen moeten bewijzen. Reeds eerder hebben andere onderzoekers, o.m. een Amerikaan, diepzee-pogingen on dernomen, waarbij zij bij het bereiken van een zekere dieptegrens op de moeilijkheid stuitten dat hun kogel niet verder bestand zou zijn tegen den enormen druk van de watermassa's En ofschoon prof. Piccard's moed om af te dalen tot de flora en fauna van de diep zee spreekwoordelijk is, niet minder groot is zijn verantwoordelijkheidsgevoel en hij heeft er zich terdege rekenschap van gege ven dat zijn onderzoekingen alleen dan kun nen slagen, wanneer hij zoodanig gewapend is dat hij niet aan dieptegrenzen gebon den is. Om klaarheid te brengen in de ge heimen van het onderzeeleven heeft de pro fessor thans een diepte van 4500 meter ge noemd die hij ditmaal bereiken wil en ten einde den enormen druk der watermassa's op een dergelijk laagteniveau te kunnen weerstaan, was het dus zaak een kogel te construeeren, die daartegen opgewassen zou zijn. Bovendien moeten zijn instrumenten het mogelijk maken om in de ondoordring bare duisternis die daar heerscht zijn waar nemingen te kunnen verrichten en den weg terug naar de oppervlakte elkoogenblik te kunnen afleggen. „Geen bijzondere moeilijkheden" De op weerstand en druk berekende con structie van den diepzeekogel van prof. Piccard bood niet eens bijzondere moeilijk heden, hetgeen voor de hand ligt, wanneer men bedenkt dat tal van hoogedruk-ketels op een binnendrak berekend zijn, die veel grooter is dan de nu te verwachten buiten druk. De doorsnede van de waterdichte ca bine zou slechts een diameter van 1 Meter 70 hebben, terwijl die welke voor zijn stra- tosfeervlucht van 16.000 meter was gebouwd 2 meter 10 mat. Dat beteekent dat de pro fessor tijdens zijn tocht niet rechtop zou kun nen staan, maar tot zitten genoopt is. Pic card overweegt echter die doorsnee iets grooter, pl.m. 2 meter, te maken. Vanaf het schip dat de kogel vervoeren zal en met behulp van de ballast die de on derzoeket „aan boord" heeft, zal het ge vaarte met een snelheid van 1 meter per seconde dus 3600 meter per uur zinken terwijl een ingenieuze vondst van den ge leerde het mogelijk maakt op eenvoudige wijze ballast kwijt te raken en naar ver kiezing te stijgen. Merkwaardig is voorts het feit dat tal van onderdeelen, zooals de trechter waardoor de ballast den kogel ver laat, daar niet aan vastgeklonken zitten omdat zij op die wijze den waterdruk niet zouden kunnen weerstaan maar door middel van zeer sterke magneten worden vastgehouden. De constructie van de „cabi nekamer" is berekend op een druk van 1300 atmosfeer, terwijl een der grootste moeilijkheden, de constructie van de patrijs poorten, die uit den aard der zaak niet van glas konden worden vervaardigd, tot oplos sing kwam door de toepassing van zuiver kwarts, dat even doorzichtig is als glas en vrij is van spanningen. Terwijl de diepzeekogel naar de lage regionen afdaalt, zal een schip hem aan de oppervlakte vergezellen en prof. Piccard vond een speciaal „contact-systeem" waardoor de op varenden aan boord van het schip op de hoogte blijven van de richting die de kogel uitgaat. De professor hoopt binnenkort te begin nen en het behoeft nauwelijks betoog dat tal van „proef-duiken" met den kogel aan de eigenlijke onderzoekingstocht vooraf zul len gaan. Het is mogelijk, dat er een soort generale repetitie wordt gehouden in het water van het Léman-meer tuschen Lausan- ne en Vevey, dat op verschillende punten 300 meter diep is. Vervolgens zal de geheele installatie aan boord van een schip worden gebracht dat de expeditie naar de Canari- sche eilanden voert, waar diepten tot 6000 meter worden gevonden. De eerste tocht wordt met den onbemanden kogel gedaan en zoo deze slaagt, dan zal Prof. Piccard zich zelf inschepen aanvankelijk voor een „duik" naar een diepte van 2000 meter, la ter voor een tocht van 4000 meter, terwijl dan ten slotte de experimenten op diepten van 5000 en meer zullen volgen. Het behoeft geen betoog dat de interna tionale wereld de experimenten van den unieken geleerde met klimmende belang stelling volgt en met de ernst en genegen heid der voorbereidingen voor oogen, is de verwachting gewettigd, dat prof. Piccard met zijn diepzee-tochten nieuwen luister zal bijzetten aan de roep, die hij door zijn „hoogtetochten" reeds geniet. Spilmogendheden als voorname klant uitgeschakeld. Tot dusverre voerde Griekenland vooral tabak (50 pet. van den export), rozijnen, olijven, vruchten en ensen (chroom en nik keierts) uit naar de spilmogendheden. Grie kenland zelf had geen ijzerindustrie. Zijn belangrijkste economische factor was 'zijn koopvaardijvloot, die ruim twee milioen bit. ton omvatte. Wel waren dit grootendeels verouderde schepen, die op risico varen en de wilde vaart uitoefenen. Bijna de geheele Grieksche vloot is in Londen verzekerd. De economische afhankelijkheid van Engeland blijkt vooral ook uit de omstandigheid, dat het zichtbare Engelsche kapitaal in Grie kenland ruim twee milliard lire bedraagt en dat de staatsschulden van Griekenland aan Engeland ruim 17 millioen pond groot zijn. De Duitsch-Grieksche handel werd voltrok ken binnen het kader van het handelsver drag, dat in September j.1. tusschen beide landen was gesloten. Uit dit verdrag blijkt, dat de Grieksche ertsleveranties die voor den oorlog van belang waren, d.w.z. chroom en nikkelerts, een zeer geringen rol in den Duitschen invoer spelen. Duitschland be trekt deze ertsen vooral uit Zuid Slavië, Finland en Rusland. Bijna de geheele nik- nelvoorraden van Griekenland werden in dertijd door Italië opgekocht en zijn reeds geleverd, d.w.z. de spil wordt door het weg vallen van den Griekschen export niet ge troffen. Omgekeerd heeft Griekenland voor al ijzer, draad, suiker en cellulose uit Duitschland en levensmiddelen uit Egypte en Australië ingevoerd. Daar de Engelsche scheepstransporten door gebrek aan tonnage van Engeland steeds meer achterwege blij ven, is Griekenland door het wegvallen van den handel met de spil het ergst getroffen. Griekenland heeft voor Engeland daaren tegen wapens geleverd aan het Engelsche leger in het nabije Oosten, heeft verkapte oliedepots voor de Engelsche Middelland- sche Zeevlo'ot onderhouden en zijn geogra- fisch-strategische positie ter beschikking van Engeland gesteld, daarom is Grieken land zonder eigen voordeel door Engeland uitgebuit en in den steek gelaten, aldus Trans Kontinent Press uit Berlijn. Voorstel van de Canadeeschè regeering. De leider van de conservatieve partij fractie in het Canadeesche parlement, Han- son, heeft naar uit Ottawa gemeld wordt, aan zijn regeering voorgesteld, zich met de Iersche regeering in verbinding te stellen omtrent verpachting van Iersch gebied voor het inrichten van Canadeesche vloot- en vliegtuigsteunpunten Hanson wist welis waar niet, of de Iersche regeering op dit voorstel zou ingaan doch de Canadeesche regeering moest het probeeren. Vooral moest Canada trachten, vliegtuigsteunpun- te in Zuid- en West Ierland, alsmede ma rinebases aan de Iersche westkunst te ver krijgen. De Valera's weigering, zulke bases af te staan en zijn vasthouden aan handhaving van een stricte Iersche neutraliteit vormden naar de meening van Hanson een ernstig probleem voor de Britsche oorlogvoering. Saloniki hevig gebombardeerd De correspondent van het agentschap Ste- fani meldt van „ergens aan de Grieksch- Zuidslavische grens", dat eenige deserteurs van het Grieksche leger de Zuidslavische grens zijn gepasseerd. Zij zijn door de auto riteiten ontwapend en geïnterneerd. In de omgeving van het Prespa-meer heeft men Dinsdag den geheelen dag het kanongebul der gehoord. Het geschutvuur was zoo he vig, dat de ruiten in alle grensdorpen tril den. Volgens de verhalen der deserteurs zouden de Italianen hun operaties verhevigd hebben aan belangrijke knooppunten van wégen bij Florina, waarvan de controle hun de mogelijkheid zou geven op breede schaal gemechaniseerde strijdkrachten te gebrui ken om het Grieksche binnenland in te trekken. De weg van Pisodero naar Florina vormt de eenige verbinding in dezen sec tor. Reizigers uit Saloniki vertelden, dat de trein, waarmede zij reisden, verscheidene malen midden in het veld stopte in verband met luchtalarm. In den sector van Saloniki is de actie der Italiaansche luchtmacht nog steeds zeer hevig. Italiaansche piloten, die laag vliegen, treffen militaire doelen met hun bommen en het vuur hunner mitrail leurs. Aanvallen op Londen voortge zet. Het opperbevel van de weermacht maakt bekend: Terwijl het Britsche luchtwapen in den nacht van 11 op 12 November door storm en gevaar voor ijsafzetting niet kon optre den, zetten de Duitsche gevechtsformaties hun vergeldingsvluchten naar Londen met succes voort. Ook in den loop van 12 No vember vielen zijn Londen aan. Een gas fabriek en pakhuizen in Kensington kregen zware treffers. Voorts waren succesvolle bomaanvallen gericht op havencomplexen en verkeerswerken, pakhuizen, wapenfabrie ken en een electrische centrale in Zuid-En- geland. Voortgegaan werd met het leggen an mijnen voor Britsche havens. In den nacht van 12 op 13 November wierpen eenige Britsche vliegtuigen bom men in West-Duitschland, die bijna uitslui tend in het open veld terecht kwamen en daar slechts schade aan de velden aan richtten. Slechts in een plaats werd een woonhuis getroffen. Twee huizen alsmede een waterleiding werden beschadigd en verscheidene perso nen die nieti n de schuilplaats waren ge gaan werden gewond. Elders ontstond schade aan een spoorlijn, welke snel hersteld kon worden. Aan Duitsche zijde werden gisteren geen erliezen geleden. Naar achteraf gemeld wordt is het aantal der door liet Italiaan sche vliegercorps op 11 "November neerge schoten vliegtuigen tot tien gestegen. Voorpostenschermutselingen Afrika. In zijn weermachtsbericht no. 159 maakt het Italiaansche hoofdkwartier het volgen de bekend: Er was bedrijvigheid van patroiulles en van de artillerie in de zone van Korcha, po gingen van den vijand om onze vooruitge schoven stellingen aan de overzijde van de grens in het gebied van Epirus te naderen, werden verijdeld. Onze luchtformaties bom bardeerden vijandelijke stellingen in het Pindusgebergte, den viersprong Mitzuni— Janina alsmede de gebieden van Kalibaki en Filippad. In de zone van Berat werd een vliegtuig van het type Blenheim door onze jagers neergehaald. Vijandelijke vliegtuigen ondernamen een aanval op Durazzo (Alba nië, waarbij eenige personen gedood en eenige anderen gewond werden. Een vijan delijke machine werd waarschijnlijk neer gehaald. Tijdens een verkenningsvlucht naar Malta werd een van onze jachtvlieg tuigen neergehaald. In Noord Afrika bombardeerden onze ma chines militaire inrichtingen te Suez en de vliegvelden van Cairo en Aboukir, waarbij treffers op de doelen geplaatst werden. In Oost Afrika liet de vijand tijdens een gevecht tusschen onze voorposten en vijan delijke formaties in de zone van Kassala vijftig dooden op het slagveld achter. Onze troepen maakten machinegeweren, geweren, en munitie buit. Aan onze zijde waren de verliezen zeer gering. Onze luchtmacht bom bardeerde en beschoot de loopgraven en ar tilleriestellingen, alsmede vijandelijke kam pen en gemechaniseerde strijdmiddelen na bij Otroeb in de zone van Kassala. De vij andelijke luchtmacht ondernam een aanval op Metemma, waarbij drie personen gedood en twaalf gewond werden. Onze jagers haal den een toestel van het type Gloster neer. Twee andere vliegtuigen werden waarschijn lijk neergehaald. Voorts wordt melding gemaakt van een vijandelijke luchtaanval op Brindisi, Taren te en Bari. Alleen in laatst genoemde stad werden hommen geworpen, die onbeteeke- nende materieele schade aanrichtten. Drie personen werden gedood. Geringe schade. 200.000 kg. bom men op Londen. In den vorigen nacht hebben, naar het D.N.B. verneemt, vijandelijke vluchten naar het Duitsche rijksgebied slechts in betrek kelijk geringen omvang plaats gehad. Overdag zijn gisteren aanvallen onderno men zoowel op Londen vooral op de in stallaties in het Westen der sfad (gasfabrie ken en pakhuizen) alsook op Dover. Des nachts ondernamen bij zeer goed uitzicht honderd Duitsche gevechtsvliegtuigen aan vallen op Londen. Ruim 200.000 kilogram bommen werden daarbij omlaaggeworpen. Luchtgevechten vonden niet plaats. De vij andelijke verliezen zijn nog niet bekend Een Duitsch vliegtuig wordt vermist. 2e klasse A. West-FrisiaAFC; OSVAlcm. Vlctrtx- Zeeburgia—WZ; Alkm. Boys—DWV; WF&_1 ZFC. Se klasse A. QSC—KW; Zaandijk—ZVV; GVO— mersteijn; Hollandia St. George. 4e klasse A. BKCSchagen; MFCDTS; Nieuwe Nie. (jorpwieringerwaardBergenSucces. Keeerve 2e klasse A. Ajax 3—WFC 2; KFC 2—Zeeburgia 2; DWS 3Kennemers 2; De Spartaan 3OSV 2. Reserve 2e klasse B. DWV 2—OVVO 2; De Meteoor 2AFC 3; TOG 2De Volewijckers 2; HFC 2Volen. dam 2; EDO 2—VSV ENORME SCHADE IN VERSCHIL LENDE LANDSTREKEN. Ontploffingen en branden. Groote schade onder den veesta pel. De najaarslormen in het midden-westen van de Ver. Staten hebben tot dusver aan 73 menschen het leven gekost. In het Mi- chiganmeer is tijdens een orkaan het Aine- rikaansche vrachtschip VViiliam Davock ge- zonken. De uit 33 koppen bestaande beman ning wordt ais verloren beschouwd E,en an der vrachtschip en twee visschersbooten worden vermist. Vijf andere vrachtbooten zijn door den storm vastgeloopen. in groo- je gebieden van,het middenwesten is het te lefoon- en treinverkeer volkomen gestag neerd. In Minnesota, heeft het noodweer groote schade onder den veestapel aange richt. De storm ging gepaard niet sneeuw val en sterke temperatuurdaling. De om vang van de aangerichte schade valt nog niet te overzien. In den Joop van den nacht zijn te New York nog meer berichten over ontploffingen en branden in verschillende landsdeelen der Vereenigde Staten binnengekomen. Te Can-. ton (Ohio) is een olietank van de Alleghany Oil Company uit elkaar gesprongen en in brand geraakt. De raffinaderij bezit 15 tanks, doch de brand kon tot nu toe tot zijn haard beperkt blijven. Te Oklahoma- City ontplofte een olietoren en beschadigde, resp. vernielde de omliggende installaties. Voorts is een brand ontstaan in het droog dok van Seattle. Deze kon echter gebluscht worden, voordat groote schade was aange richt. Door een sneeuwstorm verrast. Tijdens een sneeuwstorm zijn 15 eenden jagers om het leven gekomen. Bij W'indsor (Ontario) heeft men de lijken van twee doodgevroren eendenjagers gevonden. Er worden nog 9 jagers vermist en men heeft de hoop opgegeven, hen nog levend te zul len vinden. Is er wei een en kel onderdeel der garderobe, waar van het koopen ons zooveel hoofdbrekens kost als een nieuwe hoed? We geloo- ven het niet, maar begrijpelijk is het ingetwijfeld, want een hoed heeft 't in zijn macht om den totaal indruk te doen slagen of mislukken. Een hoed is om zoo te zeggen het visite kaartje eener vrouw en daarom is het inderdaad niet overbodig, dat deze keus met zorg geschiedt. Vele vrouwen kunnen, waar het andere kleeding- stukken betreft, steeds spoedig een beslissing nemen, maar om een hoed naar haar zin te vinden, loo- pen zij vaak van de eene zaak naar de andere, voor en aleer zij be vredigd zijn. Vrouwen begrij pen zooiets. maar mannen wagen het zeits ie lachen om eei, dergelijk feit! Ontkennen kunnen zij even wel niet, dat zij wat trotsch op hun vrouw zijn, indien zfi inderdaad een goede keuze gedaan heeft! Het koopen van een herfsthoed zal ook ditmaal voor velen onzer weer passen en nog eens pasen met zich mede brengen. La ten wij er ter geruststelling evenwel aan mo»»n toevoegen, dat de hoeden ditmaal zeer «ematigd van vorm zijn en dat we geen 'tzonderljjke bouwsels zullen zien die vanwege hun grilligheid den naam van hoed niet meer verdienen Fluweel en vilt zullen tot de veel verwerkte materialen be lmoren, terwijl men beide ook combineeren zal. De bret met aan één ztjde sterk opgesla i<sa i.""" <ich evcnais ue mate lot. Over het algemeen zullen de eenvou dige. sportieve vilten hoeden meer gedra gen worden dan die. welke onder het zeer gekleede genre gerangschikt worden Het streven naar eenvoud en versobering doet zich trouwens over de geheele linie der Is eemaakt. Rood lint om fen bol en zwart-rooden imitatievogel On afgewerkt met voor" en zijkanten voorhoofd gestrikt" wo^r0, d,# b°Ven (Nad-uk verboden) (G. C.M.-S.) Het verduisteringsprobleem voldoet niet steeds in iedere woning evenzeer. Aange zien de oorlogstoestand meebrengt, dat iedereen nauwgezet de voorschriften na komt, probeert men op allerlei manieren, wat wel het meest afdoende zal blijken te zijn. Op onze schets geven wij een .practi- sche afdekking der vensters weer, die in derdaad blijkt te voldoen. Men neemt pa pier, dat iets breeder is dan de ramen en ook over den vensterbank valt. Aan den onderkant wordt een lat bevestigd door middel van plakken of met punaises (afb. links midden) Aan het venster wordt ver genoeg boven het gias een andere lat be vestigd, waarin drie schroefoogen worden geschroefd. Op deze lat wordt het papier bevestigd en touw of koord vanaf den let achter het papier en ook aan de voorzijde, dat men door de oogen voert en vervolgens "eide koorden door het derde schroefoog afb. rechts midden). Men moet er vooral op letten, dat het loord lang genoeg is. Indien men het zwarte papieren gordijn irg somber vindt, kan men het beplakken met sterretjes en andere motieven van goud-, zilver- of gekleurd papier of er rui ten over plakken. Voor een kinderkamer pr|t zich deze versiering uitstekend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6