\y v Beveiliging van bewaakte spoorwegovergangen Drama op het IJsselmeer Den Haag in cijfers Betonnen hutten GR00TE TOEKOMST voor gasgeneratoren BOOZB VROUW GRIJPT DE BIJL«4* Groot geleerde overfeden prof. dr. s. r. steinmetz, stichter der volksuni versiteit. Dure schilderijen Kiodje door vrachtauto gegrepen Waarschuwing Ned. Indië aan Voorloopig geen Amerikaansch crediet aan Engeland Braziliaaosch schip in Gibraltar vastgehouden Zwitserland denkt over een eigen reederij De dood van Chiappe Geen Fransche bommen op Tbaisch gebied Japan en het communisme voor Engelsche arbeiders Amsferdamscbe effectenbeurs obligaties staatsleeningen. provinciale en gem. leeningen. hypotheekbanken. industieele ondernemingen. Buitenland. bank- en cred.-inst. aandeelen. industrieele ondernemingen. Binnenland. petroleumondernemingen. Binnenland. Koersen Nederlandsch clearinginstituut K SCHIPPERSGEZIN OMGEKOMEN. Motorschip door ontploffing ver nietigd. Op het IJsselmeer is Dinsdagmorgen het motorschip „Friesland" vergaan. Naar aan leiding hiervan hadden wij een onderhoud niet een schipper, die het ongeluk heeft zien gebeuren, den heer R. Groenhof uit Broeker haven, die zich aan boord van „De tijd zal het lcercn" bevond. Dit schip had ligplaats gekozen in de haven van Nijkerk. Uit den aard der zaak waren de schipper en zijn vrouw nog zeer onder den indruk van het geval, dat aan een gezin, waarmede zij zeer bevriend waren, vier personen door den dood heeft ontnomen. „De Friesland" en „De tijd zal het leeren" - zoo vertelde schipper Groenhof ons - wa ren gezamenlijk van de Oranjesluizen ver trokken met een lading kunstmest, bestemd voor een firma in Nijkerk. Mijn schip had een sterkere piotor dan dat van den veron gelukten schipper Eièr van de „Friesland" en na eenigen tijd was ik de, .Friesland" zoo ver vooruit, dat ik besloot vaart te minderen en het andere vaartuig op sleeptouw te ne men. Inwendige stem waarschuwde. Zoo voeren wij verder, maar na eenigen tijd zei iets in mij hoe het kwam weet ik zelf niet precies dat het beter was de verbinding te verbreken. Nauwelijks was dit gebeurd, of mijn vrouw en ik hoorden een hevige knal en zagen onmiddellijk daarna op de plaats waar de „Friesland" voer, een zwarten rookkolom en vervolgens een wit te damp opstijgen Toen deze waren weg getrokken bleek de „Friesland" volkomen uit elkaar geslagen te zijn. Over een opper vlakte» van ongeveer 100 vierkante meter zager wij tallooze wrakstuken drijven en hTbr'en daar dreven groole olievlekken op de golven. Onmiddellijk draaide ik bij om te trachten de opvarenden te redden, maar hoe mijn vrouw en ik ook speurden er was geen spoor van hen te ontdekken. Helaas konden wij niets anders doen, dan onzen tocht voortzetten". Schipper Eier was 36 jaar oud. Zijn doch tertjes, die eveneens het leven hebben ver loren, waren 3 en 5 jaar oud. Een derde dochtertje, een meisje van 8 jaar bevindt zich thans te Sneek, waar zij de schippers- school bezoekt. Naar wij vernemen zijn de proefnemingen op groote schaal met houtgasgeneratoren in DuitSchland beëindigd en staat men thans op het punt, een groot aantal vrachtauto's voor het nieuwe systeem te bouwen. Reeds zijn 25 „tank-stations" voor gas-generatoren op verschillende plaatsen in Duitschland in aanbouw. De vrachtauto's worden daar van houtafval in papieren zakken voorzien, die dan in de generatoren worden leeggeschud. Men beweert, dat zelfs in vredestijd de wa gens niet meer voor benzine of dieseltractie zullen worden omgebouwd, daar het nieuwe middel veel goedkooper en practischer is. (Van onzen Haagschen correspondent) De jongste publicatie van het Haagsche Statistiek Bureau geeft een aantal leerzamo cijfers van vergelijking tusschen Augustus 1940 en de laatste vooroorlogsmaand Augus tus 1939. Dit jaar traden b.v. in Den Haag 428 paren in he huwelijk tegen .520 in Augus tus 1939. De vermakelijkheidsbelasting daal de van f 75.015.60 tot f 51.003.31. Bij de spaarbanken werd in Augustus 1940 inge legd f 3.731.017.51 en terugbet. f 4.673.664.5(5, derhalve minder ingelegd dan terugbetaald f 942.647.05; voor Augustus 1939 waren deze cijfers onderscheidenlijk f 4.369.1S4.52. f 5.859.756.17 en f 1.490,57i.65. Dit laatste cij fer is kennelijk zoo hoog in verband met de oorlogsdreiging toen. Maar valt zelf van de trap... In do Cronjéstrant in den Hang woont op een étage een echtpaar. Hij is 38, zij is 31 jaar. Gistermorgen om half negen lag de heer des huizes nog te bed, zijn echtge- noote was echter reeds opgestaan. Waar om of waardoor, ligt in het duister verbor gen, maar er ontstond twist en zelfs een handgemeen. De juffrouw nam tenminste een bijl, aldus het Hsbl., waarmede ze haar eega een paar tikken op het hoofd toe bracht. In bed liggend, kon deze zich moei lijk verweren. De schrik sloeg de dame om het hart en hals over kop nam ze de vlucht. Zoo overhaast, dat ze van de portiektrap viel en met een ge broken linkerschouder op straat be landde. Toch zette ze haar vlucht voort, regelrecht naar het zieken huis aan den Zuidwal Daar werd ze geholpen en vervolgens liefderijk opgenomen. Buren, door het tumult in 't geweer ge komen, hadden inmiddels den geneeskun digen dienst gewaarschuwd, die fluks naar de Cronjéstraat kwam. Do man werd mee genomen, ook naar het ziekenhuis aan den Zuidwal, waar hij verbonden werd. Daar na kon hij naar huis terug gaan. Zijn le vensgezellin heeft hij echter in het zieken huis niet mogen optigpeten. Een evcntueele verzoening 7 - eter moeten wor den ui Verlichte stoplichten en reflec toren. Omdat de verduistering voor het groote aantal bewaakte overwegen bijzondere vei ligheidsmaatregelen noodig heeft gemaakt heeft de directie van de Nederlandsche Spoorwegen in smenwerking met de Duit- sche autoriteiten diepgaande proefnemin gen genomen met maatregelen, die de au torijders zoo duidelijk mogelijk op het ge sloten zijn van de spoorboomen pmerkzaam moeten maken. Voor drukke spoorwegover gangen is een transparant ntworpen, dat bij gesloten hoornen het woord stop in roode lichtende letters vertoont. Als de boomen open zijn, is het opschrift niet verlicht. Het stoplicht zal in het algemeen op de hoog te van de spoorboomen rechts van den weg ongeveer anderhalve meter hoog worden aangebracht, zoodat het verlichte transpa rant op ongeveer tachtig tot honderd meter zichtbaar zal zijn. Ook zullen bovendien in het midden van de spoorboomen drie reflee toren worden aangebracht. De minder drukke overwegen worden al leen met reflectoren uitgerust en wel naar gelang van de wegbrcedte met drie tot ne gen stuks. De reflectoren zullen zoo worden aangebracht, dat zij bij gesloten stand van de spoorboomen een rechte lijn vijftig om boven den grond zullen vormen. Bij de invoering van de nieuwe maatre gelen, die door het Luft Kommado Holland beproeft en goedgekeurd zijn, vervalt de plaatsing van roode handlantaarns ter be veiliging der overwegen. Op 78-jarigcn leeftijd is gisteren overleden de oud-hooaleeraar Prof. Dr. S. R. Stein- metz, een der oprichters van de bekende Volksuniversiteit, Prof. Steinmetz, die tot de grootste ge leerden behoorde, welke Nederland in de laatste eeuw heeft gekend, heeft zeer veel gedaan voor de opvoeding van het volk. zooals reeds de oprichting der Volksuniver siteit bewijst. Hij had een breeden kijk op de sociale toestanden en nooden van ons volk en ook buiten onze landsgrenzen was hij bekend om zijn publicaties op sociaal en ethnologisch gebied. Een Frans Hals voor 50.000 R.M. Bij de Bcrlijnsche firma Lange is een be langrijke veiling begonnen van een reeks kunstcollecties, waaronder waardevolle schil derstukken van oude meesters. Vooral de verzameling Nederlandsche schilderijen trok, zoowel wat omvang als wat kwaliteit betreft, de aandacht. De hoogste prijs, n.1. 50.000 mark werd volgens do Tel. betaald voor het meester lijk geschilderde portret van Adam van Hazeveld, dat aan Frans Hals wordt toege schreven. ,Een portret van Rembrandt, ge schilderd door Jan Lieven, bracht 28.000 mark op. Het waarschijnlijk in het atelier van Rembrandt en met diens hulp geschil derde „Satkia als Flora" werd met 40.000 mark uitgeroepen, doch vond geen kooper. Op slag gedood. Gistermiddag is het 3-jarig dochtertje Tineke van den garagehouder H. te Niezijl (gemeente Grijpskerk) bij het oversteken van den weg door een vrachtauto gegrepen. Het kindje werd op slag gedood. De politie stelt een onderzoek in. Japansch blad over Anti-Japan sche stemming. Het Japansche Blad Nitsj-Nitsji Sjimboen behelst een redactioneel artikel, waarin de jongste uitingen van anti-Japansche ge zindheid in Nederlandsch-Indië aldus Domei - worden toegeschreven aan een „an ti-Japanschen geest welke op onverantwoor delijke wijze door de Nederlandsch-Indische atuoriteiten wordt aangekweekt." Het blad eischt eerherstel en een waarborg, dat der gelijke incidenten zich niet zullen herhalen. Vervolgens merkt het blad op, dat er 7.000 Japanneezen in Nederlandsch-Indië wonen en voegt hieraan toe: Japan wenscht weliswaar de betrekkingen van vriendschap met Nederlandsch-Indië te versterken, maar kan geen ongerechtvaardigde anti-Japansche betoogingen toelaten. Japan ziet niet in, waarom de autoriteiten van Nederlandsch- Indië zich vijandig jegens Japan zouden be toonen. Indien deze anti-Japansche houding, zoo waarschuwt het blad, een weerspiege ling is van het vertrouwen, dat de Neder landsche overheid stelt in de Ver. Staten en indien de autoriteiten te Batavia de gevolg trekking gemaakt hebben, dab Japan, gezien in het licht der ontwikkeling van don Eu- ropeeschen oorlog, zwak is, zouden zij geen grooteren fout hebben kunnen maken. Regeering te Londen zou de po gingen opgeven. International News Service meldt uit ge woonlijk betrouwbare bronnen te Washing ton te hebben vernomen, dat de Engelsche regeering heeft besloten haar pogingen om credieten in de Ver. Staten te verkrijgen, voorloopig althans op te geven. Dit besluit zou aan twee factoren zijn toe te schrijven: 1. de koele ontvangst der voor stellen omtrent credieten te Washington, en 2. de bezorgdheid een slechten indruk op 't Arnerikaansche volk te maken. Ook andere overwegingen hebben tot het besluit der Engelsche regeering bijgedra gen, n.1. het onvermogen, de regeeringsamb- tenaren in Washington van de noodzakelijk heid der credietverléening te overtuigen, zoo lang Engeland weigert beleggingen in de Ver. Staten en Zuid Amerika te liquideeren. De voornaamste oorzaak der Britsche moei lijkheden te Washington is de schuld uit den wereldoorlog en de enorme waarde van het Engelsche bezit in Noord- en Zuid Ame rika. Het standpunt van Washington is, dat op zijn minst een jaar noodig is om het Arne rikaansche werkloozenvraagstuk door het bewapeningsprogram in evenwicht te bren gen en dat het thans voor de Ver. Staten niet raadzaam is Engeland milliardencre- dieten te verleenen, zoolang Engeland niet alle middelen heeft uitgeput. Arnerikaansche landbouwproduc ten naar Engeland? De plaatsverv. commissaris voor den land bouw, Hudson, heeft te Chicago verklaard dat het tijdstip kan komen, waarop Engeland zieh ook tot de Ver. Staten zou richten voor de levering van landbouwproducten. Wel licht zal de verkoop van Arnerikaansche landbouwproducten dan echter alleen door het verleenen van verhoogde credieten aan Engeland mogelijk zijn. In dat geval zou een herziening der huidige politiek noodig zijn en zouden de farmers voor de vraag worden ge steld of zij bereid zijn het risico van verliezen op den koop toe te nemen om de Engelsche markten te behouden. „Engeland betaalt toch nooit terug" Senator Johnson heeft verklaard, dat hij hoopte, dat de Vereenigde Staten verstandig genoeg zouden zijn om buiten den oorlog te blijven. Zij zouden echter in hun hulpactie voor En geland niet verder mogen gaan, dan tot dus ver. Het gepraat over leeningen voor Enge land baarde hem zorgen. Wanneer hij het mocht zeggen, zouden de Vereenigde Staten Engeland geen cent leenen, daar het de lee ningen toch nooit zou terugbetalen. De Braziliaansche stoomer Siqueira Cam pos die veertien dagen geleden uit Lissa bon is vertrokken, wordt nog steeds door de Engelschen in Gibraltar vastgehouden. De Diarrio de Noticias meldt, dat de Brazi liaansche regeering het voornemen heeft het s.s. Cuvaba naar Gibraltar te zenden om de talrijke passagfers over te nemen. Van semi-officieele zijde te Berlijn wordt gemeld: „De Duitsche rijksregeering bevindt zich in een toestand van nauwkeurig waarne men." Met deze woorden kenmerkt men in Berlijnschc politieke kringen de Duitsche houding ten aanzien van het opbrengen van het Braziliaansche s.s. „Itaya" door een Engelschen hulpkruiser in de Brazili aansche kustwateren, waarbij 22 Duitsche passagiers ondanks het protest van den ge zagvoerder van boord werden gehaald. „Wat heeft een Engolsch kruisereskader te opereeren aan de Braziliaansche kust te- gen Braziliaansche schepen?" zoo vraagt men zich te bevoegder plaatse in Berlijn af. Men verklaart dat uit deze opmerkelijke Engelsche daad een reeks hoogst belangrij ke kwesties voortvloeien, al zijn die voor Duitschland vooreerst slechts van theore tisch belang. Met bijzondere belangstelling ziet men in Berlijnsrhe politieke kringen in dit verband het volkome ontbreken van ieder commen taar in de pers der Vereenigde Staten, het geen te meer opvalt daar deze pers in an dere gevallen immers steeds zeer actief was wanneer het er om ging de door haar ge prezen „Pan-Amerikaansche solidariteit" in het licht te stellen. Stopzetten van de lijn op Lissabon^ Het Braziliaansche avondblad „A Noite" verklaart te kunnen verzekeren, dat tus schen alle ministeries van buitenlandsche zaken in Noord- en Zuid-Amerika onder handelingen gaande zijn over hun houding nopens het incident Brazilië-Engeland. Naar verluidt, wil de „Loyd Brasileiro" zijn lijn op Lissabon althans voorloopig stopzetten. In ieder geval komen in de dienstregeling in December geen reizen naar Europa meer voor. Dit besluit zou gedeel telijk een gevolg zijn van het optreden der Engelschen. In den Zwitserschen nationalen raad heeft bondsraad Stampfli een beschrijving gegeven van den oorlogsravitailleeringstoestand van Zwitserland. Van Engeland, zoo verklaarde hij, heeft men kortelings navycerts kunnen verkrijgen voor zekere grondstoffen en goe deren. Ook uit den Balkan zullen nog ver schillende voedingsmiddelen en andere pro ducten naar Zwitserland komen. Zeer moei lijk is het aanvoeren van overzeesche goede ren sedert Griekenland in den oorlog is ver wikkeld, De kwestie van instelling eener eigen Zwitscrsche reedereij met eigen vlag en eigen zeerecht wordt bestudeerd. Zwitser land moet zich erop instellen, aldus spr., zijn voeding uit eigen kracht te verzekeren. Stampfli wees verder op de noodzakelijkheid van een zorgvuldiger huishouding met grondstoffen en kondigde een verdere uit breiding der rantsoeneering aan. Naar aanleiding van den dood van den Franschen höogen commissaris in Sjric, Chiappe, publiceert diens schoonzoon, de Carbuccia, in het Fransche weekblad Grin- goire onder het opschrift: „moord de ei gende verklaring: De Engelschen hebben mijn schoonvader en besten vriend vermoord. Ontboden dooi den maarschalk, komt Jean Chiappe te Vichv op 21 November aan. Zijn benoeming tot hoogen commissaris voor Syrië en den Libanon is slechts aan enkele personen be kend en reeds deelt haar de Londensche ra dio mede. Hoe heeft zij hiervan zoo snel op de hoogte kunnen zijn? In het hotel, waarin wij (Chiappe en de Carbucccia) onzen in trek namen, nadert een vooraanstaande fi guur in het diplomatieke korps, die de En gelschen goed kent. Chiappe neemt hem ter zijde en krijgt van hem den volgenden raad: „Vermijd te zeggen, wanneer u vertrekt. Geef zoo noodig een valsche reisroute op, anders zal de intelligence service u niet laten aan komen." Chiappe, zoo vervolgt de Carbuccia, krijgt order, zich zoo spoedig mogelijk per vliegtuig naar zijn post te begeven. Den 26en Novem ber neemt hij het vliegveld van Vichy naar Marseilie. Den avond te voren doet de Britsche radio een zeer heftigen aanval op hem en drijft de onbeschaamdheid zoover, dat zij hem be schimpt, daar hij er in toestemde den nieu wen Franschen staat te dienen. Woensdag komen wij om half tien in de luchthaven Marignane aan. Het vliegtuig moet om tien uur starten. De Carbuccia be richt dan, hoe hij de beide beroemde^ piloten van het vliegtuig, Guillaumet en Reine, ter zijde nam: „ik ben bang voor de Engelschen", verklaarde hij hun: „Ik zou willen, dat wij reeds aangekomen woren." De piloten dee- len zijn vrees. Het vliegtuig moet om 14 uur in Tunis zijn en den volgenden dag in één vlucht van tien uur, gedeeltelijk in den nacht, het traject naar Syrië afleggen. Twee uur later, zoo vervolgt de Carbuccia stort te het vliegtuig van Chiappe niet ver van twee Engelsche vliegtuigmoederschepen bran dend neer, op lafhartige wijze door een F,n- gelschen jager neergeschoten. Men mag niet van een misverstand spreken. Sedert den wa penstilstand zijn de vleugels en de staart van alle Fransche vliegtuigen, om een misver stand te voorkomen, geel geschilderd. Opstandige beweging in Annam Te Hanoi wordt van officieele zijde de bewering, die door de Thaische radio is verspreid, volgens welke Fransche vlieg tuigen bommen boven Thailand hebben neergeworpen, categorisch tegengesproken, zegt U. P. Voorts wordt officieel meegedeeld dat vrijwel alle leiders van de inlandsche op standige beweging thans zijn gearresteerd. Naar Domei uit Hanoi meldt, zouden in Annam door opstandige elementen Fran sche politiebureaux en bezittingen van Fransche onderdanen in brand zijn gesto ken, Ook zouden de opstandelingen vele Fransche politiemannen en burgers gevan gen hebben gezet. Een tegenactie van de Fransche politie autoriteiten met steun van militairen is aan den gang, maar heeft i.og niet geleid tot onderdrukking van den op stand. Strijd niet gericht Sovjet-Unie. tegen de Tass meldt met betrekking tot een bericht uit Tokio, dat de plaatsvervangende Japan sche minister van buitenlandsche zaken Ohasji op 1 December den ambassadeur der Sovjet Unie in Tokio, Smetanin, naar aan leiding van het sluiten van het pact tus schen Japan en de Chineesche nationale re geerig verklaard heeft, dat artikel 3 van dit pact, ten aanzien van den strijd tegen het Communisme op geen enkele wijze ge richt is tegen de Sovjet Unie, dat het be trekking heeft op zuiver binnenlandsche toestanden en dat het op geenerlei wijze in vloed uitoefent op den wensch van Japan, zijn betrekkingen met Rusland te regelen. Op 4 December heeft Smetanin Ohasji namens de Russische regeering verklaard, dat de regeering der Sovjet Unie deze ver klaring van de Japansche regeering ter kennis neemt en het van haar kant voor noodzakelijk houdt te verklaren, dat de po litiek van de Sovjet Unie ten aanzien van China onveranderd blijft. Leven als soldaten. Volgens berichten uit Londen is men te Coventry begonnen met het bouwen van eigenaardige betonnen hutte. Daar de wei nige fabrieken in deze stad, die nog niet vernield zijn, wegens gebrek aan personeel het bedrijf niet kunnen voortzetten, heeft men besloten, zoo snel mogelijk kleine huis jes van een kamer met betonnen daken te bouwen, waarin de fabrieksarbeiders een zekere beveiligine tegen nieuwe luchtaan vallen moeten vinden. Me wil dergelijke betonnen hutten bou wen in alle industriesteden, die door de Duitsche luchtaanvallen zoo zwaar geteis terd zijn, dat het werk gestaakt moest wor den, omdat de arbeiders geen onderdak meer hadden. De hutten zullen zoo dicht mogelijk bij de fabrieken staan. De arhei- nors zul Ion danrin oori soort soldatonlovon mooton loidon. Zij kurmon slechts in de hut ton slapen. Hun maaltijden zullen ze uit, de openbare keukens krijgen. I-Iun gezinnen zijn geëvacueerd. Vrij opgewekte markt. Vaete stemming. Oploopende koer sen. Amerikanen kalm. Duitsche fondsen goed prijshou» dend. Nederlandsche beleg gingen weinig veranderd. V.K. L.K. 101% 101% 96*15/16 96% 101% 101% S5%-85 11/16 85%-85% 86 83% 86 1/16 83% 70% Nederland 1940 I 4 Nederland 1940 II 4 Idem met bel. fac. Nederland 1938 3.3% Oost Indië 1937 3 Oost Indië 1937 A 3 Duitschland 1930 5% DUITSCHLAND D. Gr. b '40 Ct. 6 Konv Kas (m.v.) 4 A'dam '37 I 3% 83 's Grav. '37 I 3% N.-Holl. '38 3 n N.-Holl. '38 II (3%) 3 8* R'dam '37 I. III 3% 8" 15/16 ff,/ Z.-Holland 1937 3 88 s' Ned. Hyp.b. Veendam 3% 93 92% Farbenind. I. G. 7 Gelsenk. Bergw. 5 Binnenland. Koloniale Bank A 179% 184 Ned. Ind. Handelsb. A 129% 129% Ned. Handel Mij. c. v. A 118 118% A.K.U. 114-114% 114%-115% Calvé Delft c.v. A. 80 81 Centr. Suiker Mij. 19G 199% Fokker g. A. 185 180 Lever Bros en Unilever cv.A128%-129 129%-130% Ned. Ford 315 316 Philips G B.v.A. 208-205 206%208% Philips pref. A 143 143% Buitenland. Anaconda copper c.v. A. 29%-29% 29%-29% Am. Sm. en Ref. c.A. 45% 46% Beth. Steel c.v. A 82%-81% 81%-82%' Gen. Motors c.v. A. 53% 53 15/13 Kennecot Copper c.v. A. 37%-37% 37%-37 11/18 North. Am. Aviation c.v.A. 18% 18 1/16 Rep, Steel c.v. A. 25%-2 4% 24%-2$ U. S. Steel c.v. A. 683,4-67% 67%-6f Dordtsche Petr. g. A. 243% 245% Kon. Petr. 268-263 265-267%' Buitenland. Shell Union c.v. A. Tide Water c.v. A. 12 7/16-121/16 12%-12 7/18 111/16-10% 10%—11' SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN. Holland Amerikalijn A 115—116 115%-117% Java China-Japanlijn A.. 150%-148% 149%-152 Kon, Ned. Stoomb. Mij. 153-151% nat. bez. v. A. 153%-157 Kon. Paketvaart A. 236 240 Ned. Scheepv. Unie A. 173-171 173-175 Rott. Llovd A. 140-141 142-144 Stoomv. Mij. Nederland A 144-145 147 SUIKER-ONDERNEMINGEN. H.V.A. 446-443% 445-146 Javascbe Cultuur 270 273 NI.SU. 265 271%-272% Ver. Vorstenl. Cult. 127%-12G% 126%-129 TABAKSONDERNEMINGEN. Deli Batavia Mij. 189 189%-190% Deli Mij. c. v. A. 272%-268 272%-276 Senembah 189 204%-207 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd. Rubber 276%-275% 277-279% Bandar Rubber Mij. A. 198. Deli Batavia Mij. A. 205 207 Koersen voor stortingen op 6 December '40: Reichsmarken 75.36; Belga's 301432; Zwlt sersche Francs 43.56; Lires 987; Deensche Kronen 36.40; Zweedsche Kronen 44,85 Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42; Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54. AMERIKAANSCHE JAGERS NA AH DE PHILIPPIJNEN. Het zeventiende inchteskador van de V.S. is te Manilla aangekomen. Het eskader be staat uit 25 officieren en 350 manschappen met de bijbehoorende vliegtuigen. De lucht strijdkrachten op de Phlippijnen waren eind November reeds voor dc eerste maal door een nieuw iachtcskader versterkt. ARBEIDSDIENSTPLICHT IN ENGELAND? Sir John Anderson heeft gisteivn in een rede in lmt Lagerhuis betoogd, dat de regee ring den arheidsdienstplicht moet invoeren voor den herhouw van de zwaar gebernbar- deerde gebieden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2