\y v
Beveiliging van bewaakte
spoorwegovergangen
Drama op het
IJsselmeer
Den Haag in cijfers
Betonnen hutten
GR00TE TOEKOMST
voor gasgeneratoren
BOOZB VROUW
GRIJPT DE BIJL«4*
Groot geleerde overfeden
prof. dr. s. r. steinmetz,
stichter der volksuni
versiteit.
Dure schilderijen
Kiodje door vrachtauto gegrepen
Waarschuwing
Ned. Indië
aan
Voorloopig geen Amerikaansch
crediet aan Engeland
Braziliaaosch schip in
Gibraltar vastgehouden
Zwitserland denkt over
een eigen reederij
De dood van Chiappe
Geen Fransche bommen
op Tbaisch gebied
Japan en het communisme
voor Engelsche arbeiders
Amsferdamscbe effectenbeurs
obligaties
staatsleeningen.
provinciale en gem. leeningen.
hypotheekbanken.
industieele ondernemingen.
Buitenland.
bank- en cred.-inst.
aandeelen.
industrieele ondernemingen.
Binnenland.
petroleumondernemingen.
Binnenland.
Koersen Nederlandsch
clearinginstituut
K
SCHIPPERSGEZIN OMGEKOMEN.
Motorschip door ontploffing ver
nietigd.
Op het IJsselmeer is Dinsdagmorgen het
motorschip „Friesland" vergaan. Naar aan
leiding hiervan hadden wij een onderhoud
niet een schipper, die het ongeluk heeft zien
gebeuren, den heer R. Groenhof uit Broeker
haven, die zich aan boord van „De tijd zal
het lcercn" bevond.
Dit schip had ligplaats gekozen in
de haven van Nijkerk. Uit den aard
der zaak waren de schipper en zijn
vrouw nog zeer onder den indruk
van het geval, dat aan een gezin,
waarmede zij zeer bevriend waren,
vier personen door den dood heeft
ontnomen.
„De Friesland" en „De tijd zal het leeren"
- zoo vertelde schipper Groenhof ons - wa
ren gezamenlijk van de Oranjesluizen ver
trokken met een lading kunstmest, bestemd
voor een firma in Nijkerk. Mijn schip had
een sterkere piotor dan dat van den veron
gelukten schipper Eièr van de „Friesland"
en na eenigen tijd was ik de, .Friesland" zoo
ver vooruit, dat ik besloot vaart te minderen
en het andere vaartuig op sleeptouw te ne
men.
Inwendige stem waarschuwde.
Zoo voeren wij verder, maar na eenigen
tijd zei iets in mij hoe het kwam weet ik
zelf niet precies dat het beter was de
verbinding te verbreken. Nauwelijks was dit
gebeurd, of mijn vrouw en ik hoorden een
hevige knal en zagen onmiddellijk daarna
op de plaats waar de „Friesland" voer, een
zwarten rookkolom en vervolgens een wit
te damp opstijgen Toen deze waren weg
getrokken bleek de „Friesland" volkomen
uit elkaar geslagen te zijn. Over een opper
vlakte» van ongeveer 100 vierkante meter
zager wij tallooze wrakstuken drijven en
hTbr'en daar dreven groole olievlekken op
de golven. Onmiddellijk draaide ik bij om
te trachten de opvarenden te redden, maar
hoe mijn vrouw en ik ook speurden er was
geen spoor van hen te ontdekken. Helaas
konden wij niets anders doen, dan onzen
tocht voortzetten".
Schipper Eier was 36 jaar oud. Zijn doch
tertjes, die eveneens het leven hebben ver
loren, waren 3 en 5 jaar oud. Een derde
dochtertje, een meisje van 8 jaar bevindt
zich thans te Sneek, waar zij de schippers-
school bezoekt.
Naar wij vernemen zijn de proefnemingen
op groote schaal met houtgasgeneratoren in
DuitSchland beëindigd en staat men thans
op het punt, een groot aantal vrachtauto's
voor het nieuwe systeem te bouwen. Reeds
zijn 25 „tank-stations" voor gas-generatoren
op verschillende plaatsen in Duitschland in
aanbouw. De vrachtauto's worden daar van
houtafval in papieren zakken voorzien, die
dan in de generatoren worden leeggeschud.
Men beweert, dat zelfs in vredestijd de wa
gens niet meer voor benzine of dieseltractie
zullen worden omgebouwd, daar het nieuwe
middel veel goedkooper en practischer is.
(Van onzen Haagschen correspondent)
De jongste publicatie van het Haagsche
Statistiek Bureau geeft een aantal leerzamo
cijfers van vergelijking tusschen Augustus
1940 en de laatste vooroorlogsmaand Augus
tus 1939.
Dit jaar traden b.v. in Den Haag 428
paren in he huwelijk tegen .520 in Augus
tus 1939. De vermakelijkheidsbelasting daal
de van f 75.015.60 tot f 51.003.31. Bij de
spaarbanken werd in Augustus 1940 inge
legd f 3.731.017.51 en terugbet. f 4.673.664.5(5,
derhalve minder ingelegd dan terugbetaald
f 942.647.05; voor Augustus 1939 waren deze
cijfers onderscheidenlijk f 4.369.1S4.52.
f 5.859.756.17 en f 1.490,57i.65. Dit laatste cij
fer is kennelijk zoo hoog in verband met
de oorlogsdreiging toen.
Maar valt zelf van de trap...
In do Cronjéstrant in den Hang woont op
een étage een echtpaar. Hij is 38, zij is 31
jaar. Gistermorgen om half negen lag de
heer des huizes nog te bed, zijn echtge-
noote was echter reeds opgestaan. Waar
om of waardoor, ligt in het duister verbor
gen, maar er ontstond twist en zelfs een
handgemeen. De juffrouw nam tenminste
een bijl, aldus het Hsbl., waarmede ze haar
eega een paar tikken op het hoofd toe
bracht. In bed liggend, kon deze zich moei
lijk verweren.
De schrik sloeg de dame om het
hart en hals over kop nam ze de
vlucht. Zoo overhaast, dat ze van
de portiektrap viel en met een ge
broken linkerschouder op straat be
landde. Toch zette ze haar vlucht
voort, regelrecht naar het zieken
huis aan den Zuidwal Daar werd
ze geholpen en vervolgens liefderijk
opgenomen.
Buren, door het tumult in 't geweer ge
komen, hadden inmiddels den geneeskun
digen dienst gewaarschuwd, die fluks naar
de Cronjéstraat kwam. Do man werd mee
genomen, ook naar het ziekenhuis aan den
Zuidwal, waar hij verbonden werd. Daar
na kon hij naar huis terug gaan. Zijn le
vensgezellin heeft hij echter in het zieken
huis niet mogen optigpeten. Een evcntueele
verzoening 7 - eter moeten wor
den ui
Verlichte stoplichten en reflec
toren.
Omdat de verduistering voor het groote
aantal bewaakte overwegen bijzondere vei
ligheidsmaatregelen noodig heeft gemaakt
heeft de directie van de Nederlandsche
Spoorwegen in smenwerking met de Duit-
sche autoriteiten diepgaande proefnemin
gen genomen met maatregelen, die de au
torijders zoo duidelijk mogelijk op het ge
sloten zijn van de spoorboomen pmerkzaam
moeten maken. Voor drukke spoorwegover
gangen is een transparant ntworpen, dat
bij gesloten hoornen het woord stop in roode
lichtende letters vertoont. Als de boomen
open zijn, is het opschrift niet verlicht. Het
stoplicht zal in het algemeen op de hoog
te van de spoorboomen rechts van den weg
ongeveer anderhalve meter hoog worden
aangebracht, zoodat het verlichte transpa
rant op ongeveer tachtig tot honderd meter
zichtbaar zal zijn. Ook zullen bovendien in
het midden van de spoorboomen drie reflee
toren worden aangebracht.
De minder drukke overwegen worden al
leen met reflectoren uitgerust en wel naar
gelang van de wegbrcedte met drie tot ne
gen stuks. De reflectoren zullen zoo worden
aangebracht, dat zij bij gesloten stand van
de spoorboomen een rechte lijn vijftig om
boven den grond zullen vormen.
Bij de invoering van de nieuwe maatre
gelen, die door het Luft Kommado Holland
beproeft en goedgekeurd zijn, vervalt de
plaatsing van roode handlantaarns ter be
veiliging der overwegen.
Op 78-jarigcn leeftijd is gisteren overleden
de oud-hooaleeraar Prof. Dr. S. R. Stein-
metz, een der oprichters van de bekende
Volksuniversiteit,
Prof. Steinmetz, die tot de grootste ge
leerden behoorde, welke Nederland in de
laatste eeuw heeft gekend, heeft zeer veel
gedaan voor de opvoeding van het volk.
zooals reeds de oprichting der Volksuniver
siteit bewijst. Hij had een breeden kijk op
de sociale toestanden en nooden van ons
volk en ook buiten onze landsgrenzen was
hij bekend om zijn publicaties op sociaal
en ethnologisch gebied.
Een Frans Hals voor 50.000 R.M.
Bij de Bcrlijnsche firma Lange is een be
langrijke veiling begonnen van een reeks
kunstcollecties, waaronder waardevolle schil
derstukken van oude meesters. Vooral de
verzameling Nederlandsche schilderijen
trok, zoowel wat omvang als wat kwaliteit
betreft, de aandacht.
De hoogste prijs, n.1. 50.000 mark werd
volgens do Tel. betaald voor het meester
lijk geschilderde portret van Adam van
Hazeveld, dat aan Frans Hals wordt toege
schreven. ,Een portret van Rembrandt, ge
schilderd door Jan Lieven, bracht 28.000
mark op. Het waarschijnlijk in het atelier
van Rembrandt en met diens hulp geschil
derde „Satkia als Flora" werd met 40.000
mark uitgeroepen, doch vond geen kooper.
Op slag gedood.
Gistermiddag is het 3-jarig dochtertje
Tineke van den garagehouder H. te Niezijl
(gemeente Grijpskerk) bij het oversteken
van den weg door een vrachtauto gegrepen.
Het kindje werd op slag gedood. De politie
stelt een onderzoek in.
Japansch blad over Anti-Japan
sche stemming.
Het Japansche Blad Nitsj-Nitsji Sjimboen
behelst een redactioneel artikel, waarin de
jongste uitingen van anti-Japansche ge
zindheid in Nederlandsch-Indië aldus
Domei - worden toegeschreven aan een „an
ti-Japanschen geest welke op onverantwoor
delijke wijze door de Nederlandsch-Indische
atuoriteiten wordt aangekweekt." Het blad
eischt eerherstel en een waarborg, dat der
gelijke incidenten zich niet zullen herhalen.
Vervolgens merkt het blad op, dat er
7.000 Japanneezen in Nederlandsch-Indië
wonen en voegt hieraan toe: Japan wenscht
weliswaar de betrekkingen van vriendschap
met Nederlandsch-Indië te versterken, maar
kan geen ongerechtvaardigde anti-Japansche
betoogingen toelaten. Japan ziet niet in,
waarom de autoriteiten van Nederlandsch-
Indië zich vijandig jegens Japan zouden be
toonen. Indien deze anti-Japansche houding,
zoo waarschuwt het blad, een weerspiege
ling is van het vertrouwen, dat de Neder
landsche overheid stelt in de Ver. Staten en
indien de autoriteiten te Batavia de gevolg
trekking gemaakt hebben, dab Japan, gezien
in het licht der ontwikkeling van don Eu-
ropeeschen oorlog, zwak is, zouden zij geen
grooteren fout hebben kunnen maken.
Regeering te Londen zou de po
gingen opgeven.
International News Service meldt uit ge
woonlijk betrouwbare bronnen te Washing
ton te hebben vernomen, dat de Engelsche
regeering heeft besloten haar pogingen om
credieten in de Ver. Staten te verkrijgen,
voorloopig althans op te geven.
Dit besluit zou aan twee factoren zijn toe
te schrijven: 1. de koele ontvangst der voor
stellen omtrent credieten te Washington, en
2. de bezorgdheid een slechten indruk op 't
Arnerikaansche volk te maken.
Ook andere overwegingen hebben tot het
besluit der Engelsche regeering bijgedra
gen, n.1. het onvermogen, de regeeringsamb-
tenaren in Washington van de noodzakelijk
heid der credietverléening te overtuigen, zoo
lang Engeland weigert beleggingen in de
Ver. Staten en Zuid Amerika te liquideeren.
De voornaamste oorzaak der Britsche moei
lijkheden te Washington is de schuld uit
den wereldoorlog en de enorme waarde van
het Engelsche bezit in Noord- en Zuid Ame
rika.
Het standpunt van Washington is, dat op
zijn minst een jaar noodig is om het Arne
rikaansche werkloozenvraagstuk door het
bewapeningsprogram in evenwicht te bren
gen en dat het thans voor de Ver. Staten
niet raadzaam is Engeland milliardencre-
dieten te verleenen, zoolang Engeland niet
alle middelen heeft uitgeput.
Arnerikaansche landbouwproduc
ten naar Engeland?
De plaatsverv. commissaris voor den land
bouw, Hudson, heeft te Chicago verklaard
dat het tijdstip kan komen, waarop Engeland
zieh ook tot de Ver. Staten zou richten voor
de levering van landbouwproducten. Wel
licht zal de verkoop van Arnerikaansche
landbouwproducten dan echter alleen door
het verleenen van verhoogde credieten aan
Engeland mogelijk zijn. In dat geval zou een
herziening der huidige politiek noodig zijn en
zouden de farmers voor de vraag worden ge
steld of zij bereid zijn het risico van verliezen
op den koop toe te nemen om de Engelsche
markten te behouden.
„Engeland betaalt toch nooit terug"
Senator Johnson heeft verklaard, dat hij
hoopte, dat de Vereenigde Staten verstandig
genoeg zouden zijn om buiten den oorlog te
blijven.
Zij zouden echter in hun hulpactie voor En
geland niet verder mogen gaan, dan tot dus
ver. Het gepraat over leeningen voor Enge
land baarde hem zorgen. Wanneer hij het
mocht zeggen, zouden de Vereenigde Staten
Engeland geen cent leenen, daar het de lee
ningen toch nooit zou terugbetalen.
De Braziliaansche stoomer Siqueira Cam
pos die veertien dagen geleden uit Lissa
bon is vertrokken, wordt nog steeds door
de Engelschen in Gibraltar vastgehouden.
De Diarrio de Noticias meldt, dat de Brazi
liaansche regeering het voornemen heeft
het s.s. Cuvaba naar Gibraltar te zenden
om de talrijke passagfers over te nemen.
Van semi-officieele zijde te Berlijn wordt
gemeld:
„De Duitsche rijksregeering bevindt zich
in een toestand van nauwkeurig waarne
men." Met deze woorden kenmerkt men in
Berlijnschc politieke kringen de Duitsche
houding ten aanzien van het opbrengen
van het Braziliaansche s.s. „Itaya" door
een Engelschen hulpkruiser in de Brazili
aansche kustwateren, waarbij 22 Duitsche
passagiers ondanks het protest van den ge
zagvoerder van boord werden gehaald.
„Wat heeft een Engolsch kruisereskader
te opereeren aan de Braziliaansche kust te-
gen Braziliaansche schepen?" zoo vraagt
men zich te bevoegder plaatse in Berlijn af.
Men verklaart dat uit deze opmerkelijke
Engelsche daad een reeks hoogst belangrij
ke kwesties voortvloeien, al zijn die voor
Duitschland vooreerst slechts van theore
tisch belang.
Met bijzondere belangstelling ziet men in
Berlijnsrhe politieke kringen in dit verband
het volkome ontbreken van ieder commen
taar in de pers der Vereenigde Staten, het
geen te meer opvalt daar deze pers in an
dere gevallen immers steeds zeer actief was
wanneer het er om ging de door haar ge
prezen „Pan-Amerikaansche solidariteit" in
het licht te stellen.
Stopzetten van de lijn op Lissabon^
Het Braziliaansche avondblad „A Noite"
verklaart te kunnen verzekeren, dat tus
schen alle ministeries van buitenlandsche
zaken in Noord- en Zuid-Amerika onder
handelingen gaande zijn over hun houding
nopens het incident Brazilië-Engeland.
Naar verluidt, wil de „Loyd Brasileiro"
zijn lijn op Lissabon althans voorloopig
stopzetten. In ieder geval komen in de
dienstregeling in December geen reizen naar
Europa meer voor. Dit besluit zou gedeel
telijk een gevolg zijn van het optreden der
Engelschen.
In den Zwitserschen nationalen raad heeft
bondsraad Stampfli een beschrijving gegeven
van den oorlogsravitailleeringstoestand van
Zwitserland. Van Engeland, zoo verklaarde
hij, heeft men kortelings navycerts kunnen
verkrijgen voor zekere grondstoffen en goe
deren. Ook uit den Balkan zullen nog ver
schillende voedingsmiddelen en andere pro
ducten naar Zwitserland komen. Zeer moei
lijk is het aanvoeren van overzeesche goede
ren sedert Griekenland in den oorlog is ver
wikkeld, De kwestie van instelling eener
eigen Zwitscrsche reedereij met eigen vlag
en eigen zeerecht wordt bestudeerd. Zwitser
land moet zich erop instellen, aldus spr., zijn
voeding uit eigen kracht te verzekeren.
Stampfli wees verder op de noodzakelijkheid
van een zorgvuldiger huishouding met
grondstoffen en kondigde een verdere uit
breiding der rantsoeneering aan.
Naar aanleiding van den dood van den
Franschen höogen commissaris in Sjric,
Chiappe, publiceert diens schoonzoon, de
Carbuccia, in het Fransche weekblad Grin-
goire onder het opschrift: „moord de ei
gende verklaring:
De Engelschen hebben mijn schoonvader
en besten vriend vermoord. Ontboden dooi
den maarschalk, komt Jean Chiappe te
Vichv op 21 November aan. Zijn benoeming
tot hoogen commissaris voor Syrië en den
Libanon is slechts aan enkele personen be
kend en reeds deelt haar de Londensche ra
dio mede. Hoe heeft zij hiervan zoo snel op
de hoogte kunnen zijn? In het hotel, waarin
wij (Chiappe en de Carbucccia) onzen in
trek namen, nadert een vooraanstaande fi
guur in het diplomatieke korps, die de En
gelschen goed kent. Chiappe neemt hem ter
zijde en krijgt van hem den volgenden raad:
„Vermijd te zeggen, wanneer u vertrekt. Geef
zoo noodig een valsche reisroute op, anders
zal de intelligence service u niet laten aan
komen."
Chiappe, zoo vervolgt de Carbuccia, krijgt
order, zich zoo spoedig mogelijk per vliegtuig
naar zijn post te begeven. Den 26en Novem
ber neemt hij het vliegveld van Vichy naar
Marseilie.
Den avond te voren doet de Britsche radio
een zeer heftigen aanval op hem en drijft de
onbeschaamdheid zoover, dat zij hem be
schimpt, daar hij er in toestemde den nieu
wen Franschen staat te dienen.
Woensdag komen wij om half tien in de
luchthaven Marignane aan. Het vliegtuig
moet om tien uur starten. De Carbuccia be
richt dan, hoe hij de beide beroemde^ piloten
van het vliegtuig, Guillaumet en Reine, ter
zijde nam: „ik ben bang voor de Engelschen",
verklaarde hij hun: „Ik zou willen, dat wij
reeds aangekomen woren." De piloten dee-
len zijn vrees. Het vliegtuig moet om 14 uur
in Tunis zijn en den volgenden dag in één
vlucht van tien uur, gedeeltelijk in den
nacht, het traject naar Syrië afleggen. Twee
uur later, zoo vervolgt de Carbuccia stort
te het vliegtuig van Chiappe niet ver van
twee Engelsche vliegtuigmoederschepen bran
dend neer, op lafhartige wijze door een F,n-
gelschen jager neergeschoten. Men mag niet
van een misverstand spreken. Sedert den wa
penstilstand zijn de vleugels en de staart van
alle Fransche vliegtuigen, om een misver
stand te voorkomen, geel geschilderd.
Opstandige beweging in Annam
Te Hanoi wordt van officieele zijde de
bewering, die door de Thaische radio is
verspreid, volgens welke Fransche vlieg
tuigen bommen boven Thailand hebben
neergeworpen, categorisch tegengesproken,
zegt U. P.
Voorts wordt officieel meegedeeld dat
vrijwel alle leiders van de inlandsche op
standige beweging thans zijn gearresteerd.
Naar Domei uit Hanoi meldt, zouden in
Annam door opstandige elementen Fran
sche politiebureaux en bezittingen van
Fransche onderdanen in brand zijn gesto
ken, Ook zouden de opstandelingen vele
Fransche politiemannen en burgers gevan
gen hebben gezet. Een tegenactie van de
Fransche politie autoriteiten met steun van
militairen is aan den gang, maar heeft i.og
niet geleid tot onderdrukking van den op
stand.
Strijd niet gericht
Sovjet-Unie.
tegen de
Tass meldt met betrekking tot een bericht
uit Tokio, dat de plaatsvervangende Japan
sche minister van buitenlandsche zaken
Ohasji op 1 December den ambassadeur der
Sovjet Unie in Tokio, Smetanin, naar aan
leiding van het sluiten van het pact tus
schen Japan en de Chineesche nationale re
geerig verklaard heeft, dat artikel 3 van
dit pact, ten aanzien van den strijd tegen
het Communisme op geen enkele wijze ge
richt is tegen de Sovjet Unie, dat het be
trekking heeft op zuiver binnenlandsche
toestanden en dat het op geenerlei wijze in
vloed uitoefent op den wensch van Japan,
zijn betrekkingen met Rusland te regelen.
Op 4 December heeft Smetanin Ohasji
namens de Russische regeering verklaard,
dat de regeering der Sovjet Unie deze ver
klaring van de Japansche regeering ter
kennis neemt en het van haar kant voor
noodzakelijk houdt te verklaren, dat de po
litiek van de Sovjet Unie ten aanzien van
China onveranderd blijft.
Leven als soldaten.
Volgens berichten uit Londen is men te
Coventry begonnen met het bouwen van
eigenaardige betonnen hutte. Daar de wei
nige fabrieken in deze stad, die nog niet
vernield zijn, wegens gebrek aan personeel
het bedrijf niet kunnen voortzetten, heeft
men besloten, zoo snel mogelijk kleine huis
jes van een kamer met betonnen daken te
bouwen, waarin de fabrieksarbeiders een
zekere beveiligine tegen nieuwe luchtaan
vallen moeten vinden.
Me wil dergelijke betonnen hutten bou
wen in alle industriesteden, die door de
Duitsche luchtaanvallen zoo zwaar geteis
terd zijn, dat het werk gestaakt moest wor
den, omdat de arbeiders geen onderdak
meer hadden. De hutten zullen zoo dicht
mogelijk bij de fabrieken staan. De arhei-
nors zul Ion danrin oori soort soldatonlovon
mooton loidon. Zij kurmon slechts in de hut
ton slapen. Hun maaltijden zullen ze uit,
de openbare keukens krijgen. I-Iun gezinnen
zijn geëvacueerd.
Vrij opgewekte markt. Vaete
stemming. Oploopende koer
sen. Amerikanen kalm.
Duitsche fondsen goed prijshou»
dend. Nederlandsche beleg
gingen weinig veranderd.
V.K. L.K.
101% 101%
96*15/16 96%
101% 101%
S5%-85 11/16
85%-85%
86
83%
86 1/16
83%
70%
Nederland 1940 I 4
Nederland 1940 II 4
Idem met bel. fac.
Nederland 1938 3.3%
Oost Indië 1937 3
Oost Indië 1937 A 3
Duitschland 1930 5%
DUITSCHLAND
D. Gr. b '40 Ct. 6
Konv Kas (m.v.) 4
A'dam '37 I 3% 83
's Grav. '37 I 3%
N.-Holl. '38 3 n
N.-Holl. '38 II (3%) 3 8*
R'dam '37 I. III 3% 8" 15/16 ff,/
Z.-Holland 1937 3 88 s'
Ned. Hyp.b. Veendam 3% 93 92%
Farbenind. I. G. 7
Gelsenk. Bergw. 5
Binnenland.
Koloniale Bank A 179% 184
Ned. Ind. Handelsb. A 129% 129%
Ned. Handel Mij. c. v. A 118 118%
A.K.U. 114-114%
114%-115%
Calvé Delft c.v. A. 80 81
Centr. Suiker Mij. 19G 199%
Fokker g. A. 185 180
Lever Bros en Unilever cv.A128%-129
129%-130%
Ned. Ford 315 316
Philips G B.v.A. 208-205
206%208%
Philips pref. A 143 143%
Buitenland.
Anaconda copper c.v. A. 29%-29%
29%-29%
Am. Sm. en Ref. c.A. 45% 46%
Beth. Steel c.v. A 82%-81%
81%-82%'
Gen. Motors c.v. A. 53% 53 15/13
Kennecot Copper c.v. A. 37%-37%
37%-37 11/18
North. Am. Aviation c.v.A. 18% 18 1/16
Rep, Steel c.v. A. 25%-2 4% 24%-2$
U. S. Steel c.v. A. 683,4-67% 67%-6f
Dordtsche Petr. g. A. 243% 245%
Kon. Petr. 268-263 265-267%'
Buitenland.
Shell Union c.v. A.
Tide Water c.v. A.
12 7/16-121/16
12%-12 7/18
111/16-10%
10%—11'
SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN.
Holland Amerikalijn A 115—116
115%-117%
Java China-Japanlijn A.. 150%-148%
149%-152
Kon, Ned. Stoomb. Mij. 153-151%
nat. bez. v. A. 153%-157
Kon. Paketvaart A. 236 240
Ned. Scheepv. Unie A. 173-171 173-175
Rott. Llovd A. 140-141 142-144
Stoomv. Mij. Nederland A 144-145 147
SUIKER-ONDERNEMINGEN.
H.V.A. 446-443% 445-146
Javascbe Cultuur 270 273
NI.SU. 265 271%-272%
Ver. Vorstenl. Cult. 127%-12G%
126%-129
TABAKSONDERNEMINGEN.
Deli Batavia Mij. 189 189%-190%
Deli Mij. c. v. A. 272%-268
272%-276
Senembah 189 204%-207
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd. Rubber 276%-275%
277-279%
Bandar Rubber Mij. A. 198.
Deli Batavia Mij. A. 205 207
Koersen voor stortingen op 6 December '40:
Reichsmarken 75.36; Belga's 301432; Zwlt
sersche Francs 43.56; Lires 987; Deensche
Kronen 36.40; Zweedsche Kronen 44,85
Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42;
Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54.
AMERIKAANSCHE JAGERS NA AH DE
PHILIPPIJNEN.
Het zeventiende inchteskador van de V.S.
is te Manilla aangekomen. Het eskader be
staat uit 25 officieren en 350 manschappen
met de bijbehoorende vliegtuigen. De lucht
strijdkrachten op de Phlippijnen waren eind
November reeds voor dc eerste maal door
een nieuw iachtcskader versterkt.
ARBEIDSDIENSTPLICHT IN ENGELAND?
Sir John Anderson heeft gisteivn in een
rede in lmt Lagerhuis betoogd, dat de regee
ring den arheidsdienstplicht moet invoeren
voor den herhouw van de zwaar gebernbar-
deerde gebieden.