Bijna een half millioen te kort
SOnKO TB0P1D
Bedrijfsopbrengst '/3 minder
dan 1940
Vandaag versch
vleesch op tafel
DE WEEK
Distributie-nieuws
Zaterdag 14 December 1940
Tweede Blad
MtadónLeuwJ
Gemeentebegrooting 1941
Verhooging opcenten Personeele belasting
Verlaging van de wegenbelasting
van 9 tot 6 procent
Lekkerbekken....
Gemeentebegrooting
in recordtijd?
Geen bommen
op Den Helder
Wanneer hebben de
Heldersche scholen
Kerstvacantie
Super Conducteurs gevraagd...!
in Feiten en Fantasieën
De verlaging van de
wegenbelasting
Sprookjes-figuren van
„Winterhulp Nederland
Autobusverbinding op Julianadorp
voor winkeliers
Inlevering van bonnen no. 81
(voor koffie en thee)
Hotels, restaurants e«ck
Verkoop van kippenvoer
In het Voorwoord op de gemeentebegroo
ting, die gisteren aan de leden van den raad
is aangeboden, zeggen B. en W. o.m.:
De opzet dezer begrootingen is in hoofd
zaak gelijk aan dien voor het dienstjaar
1940. Evenals bij de begrooting 1940 is daar
om ook thans weder van de batige saldi
van vorige dienstjaren, of 92.968, ten
bate van den gewonen dienst 1941 gebracht.
De belastingopbrengsten moesten in ver
band met de daaromtrent ontvangen opga
ven van den inspecteur der directe belastin
gen belangrijk lager worden geraamd dan in
de begrooting 1940.
Voorts zijn wij bij de samenstelling van de
begrootingen voor de water- en lichtbedrijven
er van uitgegaan, dat het debiet dezer be
drijven voor 1941 met i/3 zal terugloopen,
vergeleken bij de begrooting voor 1940.
De mindere belastingopbrengsten, als
mede het vermiderde debiet der bedrijven
zijn de voornaamste oorzaken, dat de be
grooting 1941 met een tekort van
459.402,— sluit.
Teneinde een overzicht te geven van de
sterke daling der inkomsten en stijging der
uitgaven volgen hieronder die posten, welker
raming voor 1941 belangrijk afwijkt van die
voor 1940.
Inkomsten.
Meer.
Beschikking over
gedeelte van de bati
ge sadi van vorige
dienstjaren (Zie ba
tig saldo hoofdstuk I 27.835,
Uitkeeirng gemeen
tefonds
Keur- en slachtloonen
Bijdragen krachtens
art. 56 derde lid der
woningwet 17.570,
Wegenbelasting
Hoofdsom grondbel.
geb. eigendom
80 opcenten idem
Uitk. 20 hoofdsom
perc. bel.
Uitk. pers. bel. 4e t/m
7e grondbel.
Opc. hoofdsom pers.
bel.
38 opc. vermogensbel.
Opc. hoofdsom
gem. fonds bel.
Uitk. gem. fonds per
aangeslagene
Uitk. W.S.F. per aangesl.
Belasting honden
Eelectr. berijf winst
Waterl. winst
Minder.
82.883,-
2.600,-
54.000,—
7.600,—
17.400,—
7.000,—
4.000,—
22.642,—
w 2.020,—
N 5.034,—
16.933,—
3.267,—
18.600,—
102.546,—
25.621,—
45.405,— 375.446,—
Uitgaven.
Meer.
Pensioenen, toelagen
en gratificaties
7.961,—
Renten van geld-
leeningen
Aflossing van
geldleeningen
Couponbelasting
yf
3.199,—
Kosten politie rond
ft
27.000,—
Netto-kosten lucht
beschermingsdienst
ft
7.150,—
Bijdrage expl.tekort
woningstichting
23.426,—
Onderhoud straten
en pleinen
tt
5.115,—
Kosten van bruggen
enz.
tt
5.325,—
Bijdrage in kosten
R. H. B. S.
Gym. afd. lyceum
netto-kosten
M
5.166,—
Kosten krankzinni
gen verpleging
8.000,—
Kosten armen verzor
ging rond
Gasfabriek verlies
ft
87.032,—
Reiniging verlies
ft
6.574,—
Gem.werken verlies
ft
9.212,—
Onvoorzien
ft
3.560,—
Minder.
10.140,57
5.500,—
21.865-
35.000,-
Mindere inkomsten
Meerdere uitgaveen
Totaal
198.720,— 72.505,57
330.041,—
126.214,43
456.255,43
Zooals uit dit overzicht blykt, is er op ge
rekend, dat voor 1941 het aantal opcenten op
de hoofdsom der. personeele belasting van 145
tot 200 wordt verhoogd en dat ook voor het
belastingjaar 1941/42 het reeds verhoogde
aantal opcenten (75) op de hoofdsom der ge
meentefondsbelasting zal worden geheven.
Aangezien b\j deze heffingen het belastingpeil
uitgaat boven de eischen, welke in het alge
meen door het Rijk aan in moeilijke finan-
cieele omstandighedei verkeerende gemeen
ten worden gesteld, achten wij het gewenscht,
dat tegenover die verhoogingen een verlaging
van het heffingspercentage der wegenbelas
ting komt te staan en wel van 9 tot 6
Wij vertrouwen, zoo zeggen B. en W.,
dat zoowel de betrokken departementen
als Gedeputeerde Staten dezer provincie
bij de beoordeeling van den financieelen
toestand dezer gemeente ernstig rekening
zullen houden met de zeer bijzondere om
standigheden, waarin zij tengevolge van
den oorlog is komen te verkeeren. In dat
opzicht kan zij niet op één lijn met andere
gemeenten worden gesteld. Tengevolge
van het oorlogsgeweld toch is een groot
gedeelte van de bevolking dezer gemeente
naar wij verwachten tijdelijk naar
elders vertrokken.
Was dit niet, zooals in andere gemeen-
ten, het geval geweest, dan zou de finan-
cieele toestand dezer gemeente thans veel
gunstiger zijn.
Met een gasprijsverhooging is bij den op
zet dezer begrooting geen rekening gehouden.
Wij stellen U voor om aan ons college over
te laten daaromtrent zoo noodig te beslissen,
waartoe U eveneens een ontwerp-besluit ter
vaststelling wordt aangeboden.
Bij de vasstelling der begrooting voor het
dienstjaar 1940 besloot U, ingaande met het
jaar 1940, elk jaar 20.000,uit het water
leidingbedrijf te reserveeren, ten einde daar
uit de kosten verbonden aan een eventueele
vergrooting van de bedrijfscapaciteit te kun
nen voldoen. In verband met het groote tekort
op de gemeentebegrooting stellen wij U voor
voor 1941 geen bedrag hiervoor te reservee
ren.
Op 1 Januari 1941 zal de Kinderbijslagwet
in werking treden. Een regeling, als bedoeld
in artikel 5 dezer wet, wordt U ter vaststel
ling aangeboden. De hieruit voortvloeiende
kosten worden op rond 5.000,geraamd.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen be
staat het plan ter inleiding van de gemeente
begrooting slechts één sectie-vergadering te
beleggen.
Op deze vergadering zullen alle secties aan
wezig zijn. De vergadering wordt geleid door
wethouder P. S. van der Vaart.
De openbare begrootings-vergadering zal,
naar men aanneemt, niet veel tijd in beslag
nemen. Gezien het feit, dat verwacht mag
worden, dat de algemeene beschouwingen in
derdaad in de pen zullen blijven, houdt men
er rekening mede, dat wellicht één middag
vergadering voldoende zal blijken te zijn ter
goedkeuring van de begrooting.
De ongerustheid van vele geëvacueerde
stadgenooten, dat er gisterenavond bommen
op de stad gevallen zouden zijn is onge
grond. Er is niets gevallen, men behoeft zich
dus geen zorgen te maken over zjjn bezittin
gen in Nieuwediep.
Een 9-tal lichte koelen werd aan
gevoerd.
Was het de afgeloopen week met de
vleeschvoorziening in Den Helder treurig
gesteld en waren slechts enkele fortuin
lijke stadgenooten in de gelegenheid een
uiterst gering stukje bevroren rund-
vleesch op tafel te brengen, deze week
staat het er iets beter voor.
Naar wij namelijk vernemen, werden
gisteren voor onze stad een 9-tal lichte
koeien aangevoerd. Ditmaal geen bevro
ren vleesch uit de koelhuizen doch ver-
sche koeien.
Eveneens is er een, zjj het geringe, hoe
veelheid varkensvieesch aangevoerd. Dit
is echter wèl in bevroren staat.
Gezien het feit, dat dit laatste eerst
vandaag aan kan komen, zal dit vleesch
wel niet eerder dan in den loop van a.s.
Maandag, eventueel Dinsdag, in de win
kels verkrijgbaar zjjn.
Voorts is er een zeer geringe hoeveel
heid kalfsvleesch.
Alles bij elkaar genomen wel geen over
daad, doch waarschijnlijk zal het meeren-
deel van hen, die morgen een stukje
vleesch aan den disch willen hebben, ge
holpen kunnen worden! Zij het in beschei
den vorm.
Nogmaals doen wij dus een beroep op
hen, die vleesch halen, van de slagers
niet onmogelijke te eischen. Men stelle
zich tevreden met datgene wat toegewe
zen kan worden.
Naar wij vernemen zijn de Kerstvacanties
voor de verschillende inrichtingen van onder
wijs in onze stad als volgt vastgesteld:
De Openbare Lagere Scholen van 21 De
cember tot en met 2 Januari (de O. L. School
te Koegras evenwel tot 5 Januari).
De U.L.O.-School en de School voor het Cen
traal 7e Leerjaar van 21 December tot en met
5 Januari.
Met Gemeentelijk Lyceum van 21 December
tot en met 6 Januari.
Het Christelijk Onderwijs van 21 December
tot en met 6 Januari.
De Zeevaartschool van 21 December tot en
met 6 Januari.
De Vakschool voor Meisjes van 20 December
tot en met 6 Januari.
Dezer dagen reizend op een van de
voornaamste spoorwegverbindingen des
lands, werd ons oog getroffen door een
conducteur der Nederlandsche Spoor
wegen, die, al lezend in een bundel pa
pieren, aan hevige emoties ten prooi was.
Nu eens zuchtte hij, dan weer zonk hij
in kennelijken wanhoop terneder. De
eene maal trok een doodelijke bleekheid
hem over het aangelaat, de andere maal
zakte zijn hoofd moedeloos op de borst.
Was het wonder dat wij dit proces
met gespannen aandacht, met steeds-
stijgend interesse, volgden? Was het
wonder, dat wij, toen de conducteur
door de komst van een hoofd-controleur
in zijn lectuur gestoord werd, en deze
abusievelijk vergat mede te nemen, de
verregaande onbeschaamdheid hadden
daarin een blik te werpen?
En daar lazen wij dan de „Allerlaat
ste Instructies voor Trein-conducteurs",
voorgeschreven door de „Blokkendoos",
hetgeen de populaire betiteling is voor
het majestueuze hoofdkantoor onzer
spoorwegen in Utrecht.
Wij lazen daar dan zwart op wit, hoé
en wat nu eigenlijk een conducteur is.
Deze man moet (volgens de „Blokken
doos") zijn: zindelijk in uiterlijk, met
schoongepoetste schoenen, glad-gescho
ren iederen morgen, zonder zwarte
nagelranden, met glimmende uniform-
knoopen, zonder vette kraag, geen gele
of bruine schoenen dragend (omdat dit
bij het zwarte uniform staat als de be
kende vlag op de nog bekender schuit...)
een altijd witgestreken en stijf boordje
dragend, geen onaangename geur ver
spreidend tengevolge van in de uit-jes
gelegde Hollandsche Nieuwe", met een
stramme houding loopend en kaartjes
knippend, nimmer de handen in de zak
ken houdend, nimmer rookend onder
diensttijd.
Voorts moet hij iederen reiziger be
leefd groeten, hij moet de portieren
openen met een vriendelijk gezicht, hij
is verplicht vrouwen en kinderen met
bijzondere zorg te omringen, hij mag
nooit zijn geduld verliezen bij het ver
strekken van inlichtingen, hij moet het
ceremonieel, dat „kaartjes-knippen"
heet, doen voorafgegaan met de woor
den: alstublieftdames en heeren", hij
moet onder alle omstandigheden zijn
kalmte bewaren, hij mag slapende reizi
gers niet bruut wakker maken, doch hen
zachtjes tot zichzelve brengen, eventueel
met een nauwelijks voelbaar tikje op den
arm, hij moet reizigers die met de voeten
op de bank liggen, verzoeken onder die
voeten een krant te leggen, hij moet, bij
het ontdekken van rookers in niet-rook-
wagens, vriendelijk wijzen op het onge
oorloofde en geen krasse waarschuwin
gen uiten. Tenslotte moet hij bij geschil
len als scheidsrechter optreden en is het
hem streng verboden deel te nemen aan
politieke gesprekken.
Ziedaar lezer ...de honderd procent
conducteur, de ideale treinambtenaar
gezien door het oog van de hooge, hoo-
gere en allerhoogste heeren van de
„Blokkendoos"Ziehier, de confectie-
conducteur, de treitl-beambte-in celo-
phaan. Volkomen begrijpelijk was ons
na lezing der instructies, die, uitgebreid
als ze waren, 8 pagina 's vulden, de hevi
ge ontroering van den desbetreffenden
ambtenaar, die zoo op het eerste oog
veel van de hierboven opgesomde eigen
schappen miste. Het was te veel van het
goede ineens voor hem geweest.
's-Anderen daags zaten wij in de
„Nieuwedieper-expresse" van half zes
's -avondsVoor ons zat wederom een
conducteur. Na een half uur lang ge
duwd en gestompt te zijn, na tientallen
reizigers de horlepiep op zn teenen te
hebben laten dansen, na beleedigd, afge
snauwd, afgebekt en uitgekreten te zijn
voor honderd vergrijpen die de jachten
de reizigersschaar hem in de schoenen
geduwd hadden en waar hij deson
danks onschuldig aan was) na beetge
pakt te zijn door de zwarte handen van
een paar kolenwerkers die wilden weten
hoe laat de laatste trein Zondags in Den
Helder aankomt, na zijn pet verloren te
hebben door een baldadigen jongen, die
vanuit een coupéraampje daarop een
klap gegeven had, na 386 maal tegen
reizigers gezegd te hebben dat ze niet
mochten rooken, na 140 mannen en 75
dames uit 2e en lste klas compartimen
ten gehaald te hebben, na zich tallooze
malen geërgerd te hebben aan de „hee
ren" die met de schoenen op de banken
lagen, ging de trein eindelijk heen. De
man liet zich neervallen en staarde droef
voor zich heen. Een treurig beeld van
„den conducteur". Deze arme trein-man,
inderdaad een ietsje ruikend naar een
haring-kje met een uitje wa&r Pieterse
méér van weet)met een slap-gezweeten
boordje dat groezelig zag, met kapotge-
trapte schoenen, met vouwlooze broek,
ongeschoren omdat er geen t ij d meer
voor scheren is), bek-af door de drukte
en van het „inlichten", met doffe uni-
formknoopen omdat zijn vrouw in Alk
maar en h ij in Den Helder slaapt, met
pikzwarte nagelranden omdat zijn
functie hem geen respijt verschaft om
zich behoorlijk te reinigen).
En wij dachten aan de heeren in de
„Blokkendoos", die op een goeden dag
de Laatste Instructies' 'eens hebben
uitgedacht, zittend achter hun notenhou
ten bureau, met een Karei Ééntje van 8
tusschen de lippen en met het ruischen
van de kastanjeboomen hoorbaar door
het opengeschoven raam.
En wij dachten welk een wereld er
ligt tusschen de schoone theorie van der
gelijke Instructiesen hun uiteindelijke
praktijk.
Ter leering ware aanbevolen de gees-
stelijke vaderen van dergelijke Laatste
Instructies" eens persoonlijk enkele
dagen als conducteur op een Helder-
schen trein te zetten. Ongetwijfeld zou
den meergenoemde instructies, althans
wat Noord-Holland betreft, in de pen
blijven Ook hier zou blijken dat de
praktijk nog steeds, net als voorheen
dus, de beste leerschool is.
Tenslotte nog dit. "Ware alles nor
maal, dan nóg zouden wij huiverig
zijn voor het product, dat dergelijke „In
structies" willen maken. Omdat deze
cliché-conducteur niet in den Helder-
schen kraam te pas komt en zeker gee
nerlei waardeering zou erlangen in onze
gezellig plebejische boemels, die tus
schen de rits dorpkens tusschen Alk
maar en Nieuwediep kruisen.
Dat de Blokkendoosons spare voor
deze blank-geboorde, witgestreken,
super-beleefd doende wit-genagelde,
schoongeschoren, naar levendel ruiken
de, niet-vetgekraagde étalage-conduc
teurs
Geef óns maar de Jan Maletten,
de Hovelingen, de Woudstra 's, de Krie
ken's en de Kuzee's.
Mindere opbrengst ruim
50.000
Naar de meening van B. en W. Is
j het gewenscht om tegenover de voor- EE
i gestelde maximale opcentenhef- -j
fingen op de gemeentefondsbelasting en
de personeele belasting, een verlaging ES
van het heffingspercentage der wegen- j|
belasting te stellen. Bedoeld percentage,
voor 1940 bedragende 9% van de be- SE
lastbare opbrengst van de aan de be- jj
lasting onderworpen eigendommen, ware
voor 1941 te stellen op 6 De op-SS
brengst dezer belasting zal hierdoor jj
aanmerkelijk terugloopen. Was zjj voor jj
het jaar 1940 nog geraamd op
124.000.b(j een verlaging van het SE
heffingspercentage als door B. en W. ;S
voorgesteld zal, mede als gevolg van
het leegstaan van onderscheidene ge- ES
bouwde eigendommen in deze gemeente,
voor het dienstjaar 1941 geen hoogere
opbrengst dan 70.000kunnen wor- EE
den verwacht.
In verband met het vorenstaande zal
artikel 5 van de bestaande heffings- EE
verordening, in welk artikel het hef- 5:
fingspercentage is vastgelegd, gewijzigd
moeten worden.
Van deze wijziging maken B. en W. - E
tevens gebruik den raad voor te stel-
Ien deze verordening nog op enkele an- EE
dere punten te herzien.
t»
Waren het de eerste maal lichtgevende
molentjes, die bij de collecte van „Winter
hulp" beschikbaar werden gesteld, ditmaal
heeft de landelijke leiding de niet on-ori-
gineele gedachte gehad sprookjes-figuren
te laten optreden.
Als belooning voor zijn gave krijgt men
thans als insigne een der 7 volgende
sprookjes-figuren: hetzij de gelaarsde kat,
Sneeuwwitje, klein duimpje, Asschepoes,
Roodkapje, Hans en Grietje en Doorn
roosje.
Nieuwe actualiteit alzoo van de klas
sieke figuren uit sprookjesland!
Wij verwijzen onze, in Julianadorp ge-
evacueerde abonné's, naar een in dit num
mer voorkomende advertentie van den auto
busondernemer v. d. Wijst, waarin deze een
autobusverbinding met Julianadorp bekend
maakt. De bis vertrekt 's morgens om 7.30 u.
van Julianadorp en 's avonds om zes uur uit
Den Helder.
Men zie de betreffende advertentie.
In verband met de a.s. feestdagen moeten
de opplakvellen met bonnen no. 81 voor koffie
en thee worden ingeleverd in de week van
Maandag 16 December t.m. Vrijdag 20 De
cember a.s., dus niet in de' week van Maan
dag 23 December t.m. Vrijdag 27 Decem
ber a.s.
De bonnen no. 81, die na 15 December van
de consumenten zullen worden ingenomen,
dienen te worden ingeleverd na afloop van de
volgende distributieperiode van koffie en thee.
Aangezien het mogelijk is, dat de consu
menten nog na 15 December voor het koopen
van koffie en thee van bon no. 81 gebruik
zullen maken, komt voor dat tijdperk de be
paling, dat niet meer dan 9 bonnen van een
vorige periode (in dit geval dus bon no. 81)
mogen worden ingeleverd, te vervallen.
De inleveringsdagen zijn als volgt:
Codenummers
1000 t.m. 1999 op Maandag 16 December a.s.
2001 t.m. 2999 op Dinsdag 17 December a.s.
3001 t.m. 3999 op Woensdag 18 December a.s.
4001 t.m. 4999 op Donderdag 19 December a.s.
5001 t.m. 5999 op Vrjjdag 20 December a.s.
Voor de hotels e.d. zijn nog enkele aan
vullingstoewijzingen ontvangen voor kaas,
eieren en margarine.
De houders van bovengenoemde instellin
gen, die deze toewijzingen nog niet hebben
ontvangen, worden verzocht deze zoo spoe
dig mogelijk van het distributiekantoor af te
halen.
Tot nog toe konden pluimveehouders, die
bij de winkeliers op zoogenaamde winkellijsten
voorkomen, op de vervallen bonnen voor
eieren kippenvoer koopen en wel 1 kg per
bon.
Deze regeling is echter niet meer van
kracht. In den vervolge kan aan pluimvee
houders, die bij winkeliers op zoogenaamde
winkellijsten voorkomen, uitsluitend een hoe
veelheid voeder worden verstrekt, welke door
de Sectie Bijzondere Diergroepen van het
Rijksbureau voor de Voedselvoorziening in
Oorlogstijd voor een bepaalde periode en voor
een zeker percentage van het aantal dieren
wordt vastgesteld.