Bijna een half millioen te kort SOnKO TB0P1D Bedrijfsopbrengst '/3 minder dan 1940 Vandaag versch vleesch op tafel DE WEEK Distributie-nieuws Zaterdag 14 December 1940 Tweede Blad MtadónLeuwJ Gemeentebegrooting 1941 Verhooging opcenten Personeele belasting Verlaging van de wegenbelasting van 9 tot 6 procent Lekkerbekken.... Gemeentebegrooting in recordtijd? Geen bommen op Den Helder Wanneer hebben de Heldersche scholen Kerstvacantie Super Conducteurs gevraagd...! in Feiten en Fantasieën De verlaging van de wegenbelasting Sprookjes-figuren van „Winterhulp Nederland Autobusverbinding op Julianadorp voor winkeliers Inlevering van bonnen no. 81 (voor koffie en thee) Hotels, restaurants e«ck Verkoop van kippenvoer In het Voorwoord op de gemeentebegroo ting, die gisteren aan de leden van den raad is aangeboden, zeggen B. en W. o.m.: De opzet dezer begrootingen is in hoofd zaak gelijk aan dien voor het dienstjaar 1940. Evenals bij de begrooting 1940 is daar om ook thans weder van de batige saldi van vorige dienstjaren, of 92.968, ten bate van den gewonen dienst 1941 gebracht. De belastingopbrengsten moesten in ver band met de daaromtrent ontvangen opga ven van den inspecteur der directe belastin gen belangrijk lager worden geraamd dan in de begrooting 1940. Voorts zijn wij bij de samenstelling van de begrootingen voor de water- en lichtbedrijven er van uitgegaan, dat het debiet dezer be drijven voor 1941 met i/3 zal terugloopen, vergeleken bij de begrooting voor 1940. De mindere belastingopbrengsten, als mede het vermiderde debiet der bedrijven zijn de voornaamste oorzaken, dat de be grooting 1941 met een tekort van 459.402,— sluit. Teneinde een overzicht te geven van de sterke daling der inkomsten en stijging der uitgaven volgen hieronder die posten, welker raming voor 1941 belangrijk afwijkt van die voor 1940. Inkomsten. Meer. Beschikking over gedeelte van de bati ge sadi van vorige dienstjaren (Zie ba tig saldo hoofdstuk I 27.835, Uitkeeirng gemeen tefonds Keur- en slachtloonen Bijdragen krachtens art. 56 derde lid der woningwet 17.570, Wegenbelasting Hoofdsom grondbel. geb. eigendom 80 opcenten idem Uitk. 20 hoofdsom perc. bel. Uitk. pers. bel. 4e t/m 7e grondbel. Opc. hoofdsom pers. bel. 38 opc. vermogensbel. Opc. hoofdsom gem. fonds bel. Uitk. gem. fonds per aangeslagene Uitk. W.S.F. per aangesl. Belasting honden Eelectr. berijf winst Waterl. winst Minder. 82.883,- 2.600,- 54.000,— 7.600,— 17.400,— 7.000,— 4.000,— 22.642,— w 2.020,— N 5.034,— 16.933,— 3.267,— 18.600,— 102.546,— 25.621,— 45.405,— 375.446,— Uitgaven. Meer. Pensioenen, toelagen en gratificaties 7.961,— Renten van geld- leeningen Aflossing van geldleeningen Couponbelasting yf 3.199,— Kosten politie rond ft 27.000,— Netto-kosten lucht beschermingsdienst ft 7.150,— Bijdrage expl.tekort woningstichting 23.426,— Onderhoud straten en pleinen tt 5.115,— Kosten van bruggen enz. tt 5.325,— Bijdrage in kosten R. H. B. S. Gym. afd. lyceum netto-kosten M 5.166,— Kosten krankzinni gen verpleging 8.000,— Kosten armen verzor ging rond Gasfabriek verlies ft 87.032,— Reiniging verlies ft 6.574,— Gem.werken verlies ft 9.212,— Onvoorzien ft 3.560,— Minder. 10.140,57 5.500,— 21.865- 35.000,- Mindere inkomsten Meerdere uitgaveen Totaal 198.720,— 72.505,57 330.041,— 126.214,43 456.255,43 Zooals uit dit overzicht blykt, is er op ge rekend, dat voor 1941 het aantal opcenten op de hoofdsom der. personeele belasting van 145 tot 200 wordt verhoogd en dat ook voor het belastingjaar 1941/42 het reeds verhoogde aantal opcenten (75) op de hoofdsom der ge meentefondsbelasting zal worden geheven. Aangezien b\j deze heffingen het belastingpeil uitgaat boven de eischen, welke in het alge meen door het Rijk aan in moeilijke finan- cieele omstandighedei verkeerende gemeen ten worden gesteld, achten wij het gewenscht, dat tegenover die verhoogingen een verlaging van het heffingspercentage der wegenbelas ting komt te staan en wel van 9 tot 6 Wij vertrouwen, zoo zeggen B. en W., dat zoowel de betrokken departementen als Gedeputeerde Staten dezer provincie bij de beoordeeling van den financieelen toestand dezer gemeente ernstig rekening zullen houden met de zeer bijzondere om standigheden, waarin zij tengevolge van den oorlog is komen te verkeeren. In dat opzicht kan zij niet op één lijn met andere gemeenten worden gesteld. Tengevolge van het oorlogsgeweld toch is een groot gedeelte van de bevolking dezer gemeente naar wij verwachten tijdelijk naar elders vertrokken. Was dit niet, zooals in andere gemeen- ten, het geval geweest, dan zou de finan- cieele toestand dezer gemeente thans veel gunstiger zijn. Met een gasprijsverhooging is bij den op zet dezer begrooting geen rekening gehouden. Wij stellen U voor om aan ons college over te laten daaromtrent zoo noodig te beslissen, waartoe U eveneens een ontwerp-besluit ter vaststelling wordt aangeboden. Bij de vasstelling der begrooting voor het dienstjaar 1940 besloot U, ingaande met het jaar 1940, elk jaar 20.000,uit het water leidingbedrijf te reserveeren, ten einde daar uit de kosten verbonden aan een eventueele vergrooting van de bedrijfscapaciteit te kun nen voldoen. In verband met het groote tekort op de gemeentebegrooting stellen wij U voor voor 1941 geen bedrag hiervoor te reservee ren. Op 1 Januari 1941 zal de Kinderbijslagwet in werking treden. Een regeling, als bedoeld in artikel 5 dezer wet, wordt U ter vaststel ling aangeboden. De hieruit voortvloeiende kosten worden op rond 5.000,geraamd. Naar wij van bevoegde zijde vernemen be staat het plan ter inleiding van de gemeente begrooting slechts één sectie-vergadering te beleggen. Op deze vergadering zullen alle secties aan wezig zijn. De vergadering wordt geleid door wethouder P. S. van der Vaart. De openbare begrootings-vergadering zal, naar men aanneemt, niet veel tijd in beslag nemen. Gezien het feit, dat verwacht mag worden, dat de algemeene beschouwingen in derdaad in de pen zullen blijven, houdt men er rekening mede, dat wellicht één middag vergadering voldoende zal blijken te zijn ter goedkeuring van de begrooting. De ongerustheid van vele geëvacueerde stadgenooten, dat er gisterenavond bommen op de stad gevallen zouden zijn is onge grond. Er is niets gevallen, men behoeft zich dus geen zorgen te maken over zjjn bezittin gen in Nieuwediep. Een 9-tal lichte koelen werd aan gevoerd. Was het de afgeloopen week met de vleeschvoorziening in Den Helder treurig gesteld en waren slechts enkele fortuin lijke stadgenooten in de gelegenheid een uiterst gering stukje bevroren rund- vleesch op tafel te brengen, deze week staat het er iets beter voor. Naar wij namelijk vernemen, werden gisteren voor onze stad een 9-tal lichte koeien aangevoerd. Ditmaal geen bevro ren vleesch uit de koelhuizen doch ver- sche koeien. Eveneens is er een, zjj het geringe, hoe veelheid varkensvieesch aangevoerd. Dit is echter wèl in bevroren staat. Gezien het feit, dat dit laatste eerst vandaag aan kan komen, zal dit vleesch wel niet eerder dan in den loop van a.s. Maandag, eventueel Dinsdag, in de win kels verkrijgbaar zjjn. Voorts is er een zeer geringe hoeveel heid kalfsvleesch. Alles bij elkaar genomen wel geen over daad, doch waarschijnlijk zal het meeren- deel van hen, die morgen een stukje vleesch aan den disch willen hebben, ge holpen kunnen worden! Zij het in beschei den vorm. Nogmaals doen wij dus een beroep op hen, die vleesch halen, van de slagers niet onmogelijke te eischen. Men stelle zich tevreden met datgene wat toegewe zen kan worden. Naar wij vernemen zijn de Kerstvacanties voor de verschillende inrichtingen van onder wijs in onze stad als volgt vastgesteld: De Openbare Lagere Scholen van 21 De cember tot en met 2 Januari (de O. L. School te Koegras evenwel tot 5 Januari). De U.L.O.-School en de School voor het Cen traal 7e Leerjaar van 21 December tot en met 5 Januari. Met Gemeentelijk Lyceum van 21 December tot en met 6 Januari. Het Christelijk Onderwijs van 21 December tot en met 6 Januari. De Zeevaartschool van 21 December tot en met 6 Januari. De Vakschool voor Meisjes van 20 December tot en met 6 Januari. Dezer dagen reizend op een van de voornaamste spoorwegverbindingen des lands, werd ons oog getroffen door een conducteur der Nederlandsche Spoor wegen, die, al lezend in een bundel pa pieren, aan hevige emoties ten prooi was. Nu eens zuchtte hij, dan weer zonk hij in kennelijken wanhoop terneder. De eene maal trok een doodelijke bleekheid hem over het aangelaat, de andere maal zakte zijn hoofd moedeloos op de borst. Was het wonder dat wij dit proces met gespannen aandacht, met steeds- stijgend interesse, volgden? Was het wonder, dat wij, toen de conducteur door de komst van een hoofd-controleur in zijn lectuur gestoord werd, en deze abusievelijk vergat mede te nemen, de verregaande onbeschaamdheid hadden daarin een blik te werpen? En daar lazen wij dan de „Allerlaat ste Instructies voor Trein-conducteurs", voorgeschreven door de „Blokkendoos", hetgeen de populaire betiteling is voor het majestueuze hoofdkantoor onzer spoorwegen in Utrecht. Wij lazen daar dan zwart op wit, hoé en wat nu eigenlijk een conducteur is. Deze man moet (volgens de „Blokken doos") zijn: zindelijk in uiterlijk, met schoongepoetste schoenen, glad-gescho ren iederen morgen, zonder zwarte nagelranden, met glimmende uniform- knoopen, zonder vette kraag, geen gele of bruine schoenen dragend (omdat dit bij het zwarte uniform staat als de be kende vlag op de nog bekender schuit...) een altijd witgestreken en stijf boordje dragend, geen onaangename geur ver spreidend tengevolge van in de uit-jes gelegde Hollandsche Nieuwe", met een stramme houding loopend en kaartjes knippend, nimmer de handen in de zak ken houdend, nimmer rookend onder diensttijd. Voorts moet hij iederen reiziger be leefd groeten, hij moet de portieren openen met een vriendelijk gezicht, hij is verplicht vrouwen en kinderen met bijzondere zorg te omringen, hij mag nooit zijn geduld verliezen bij het ver strekken van inlichtingen, hij moet het ceremonieel, dat „kaartjes-knippen" heet, doen voorafgegaan met de woor den: alstublieftdames en heeren", hij moet onder alle omstandigheden zijn kalmte bewaren, hij mag slapende reizi gers niet bruut wakker maken, doch hen zachtjes tot zichzelve brengen, eventueel met een nauwelijks voelbaar tikje op den arm, hij moet reizigers die met de voeten op de bank liggen, verzoeken onder die voeten een krant te leggen, hij moet, bij het ontdekken van rookers in niet-rook- wagens, vriendelijk wijzen op het onge oorloofde en geen krasse waarschuwin gen uiten. Tenslotte moet hij bij geschil len als scheidsrechter optreden en is het hem streng verboden deel te nemen aan politieke gesprekken. Ziedaar lezer ...de honderd procent conducteur, de ideale treinambtenaar gezien door het oog van de hooge, hoo- gere en allerhoogste heeren van de „Blokkendoos"Ziehier, de confectie- conducteur, de treitl-beambte-in celo- phaan. Volkomen begrijpelijk was ons na lezing der instructies, die, uitgebreid als ze waren, 8 pagina 's vulden, de hevi ge ontroering van den desbetreffenden ambtenaar, die zoo op het eerste oog veel van de hierboven opgesomde eigen schappen miste. Het was te veel van het goede ineens voor hem geweest. 's-Anderen daags zaten wij in de „Nieuwedieper-expresse" van half zes 's -avondsVoor ons zat wederom een conducteur. Na een half uur lang ge duwd en gestompt te zijn, na tientallen reizigers de horlepiep op zn teenen te hebben laten dansen, na beleedigd, afge snauwd, afgebekt en uitgekreten te zijn voor honderd vergrijpen die de jachten de reizigersschaar hem in de schoenen geduwd hadden en waar hij deson danks onschuldig aan was) na beetge pakt te zijn door de zwarte handen van een paar kolenwerkers die wilden weten hoe laat de laatste trein Zondags in Den Helder aankomt, na zijn pet verloren te hebben door een baldadigen jongen, die vanuit een coupéraampje daarop een klap gegeven had, na 386 maal tegen reizigers gezegd te hebben dat ze niet mochten rooken, na 140 mannen en 75 dames uit 2e en lste klas compartimen ten gehaald te hebben, na zich tallooze malen geërgerd te hebben aan de „hee ren" die met de schoenen op de banken lagen, ging de trein eindelijk heen. De man liet zich neervallen en staarde droef voor zich heen. Een treurig beeld van „den conducteur". Deze arme trein-man, inderdaad een ietsje ruikend naar een haring-kje met een uitje wa&r Pieterse méér van weet)met een slap-gezweeten boordje dat groezelig zag, met kapotge- trapte schoenen, met vouwlooze broek, ongeschoren omdat er geen t ij d meer voor scheren is), bek-af door de drukte en van het „inlichten", met doffe uni- formknoopen omdat zijn vrouw in Alk maar en h ij in Den Helder slaapt, met pikzwarte nagelranden omdat zijn functie hem geen respijt verschaft om zich behoorlijk te reinigen). En wij dachten aan de heeren in de „Blokkendoos", die op een goeden dag de Laatste Instructies' 'eens hebben uitgedacht, zittend achter hun notenhou ten bureau, met een Karei Ééntje van 8 tusschen de lippen en met het ruischen van de kastanjeboomen hoorbaar door het opengeschoven raam. En wij dachten welk een wereld er ligt tusschen de schoone theorie van der gelijke Instructiesen hun uiteindelijke praktijk. Ter leering ware aanbevolen de gees- stelijke vaderen van dergelijke Laatste Instructies" eens persoonlijk enkele dagen als conducteur op een Helder- schen trein te zetten. Ongetwijfeld zou den meergenoemde instructies, althans wat Noord-Holland betreft, in de pen blijven Ook hier zou blijken dat de praktijk nog steeds, net als voorheen dus, de beste leerschool is. Tenslotte nog dit. "Ware alles nor maal, dan nóg zouden wij huiverig zijn voor het product, dat dergelijke „In structies" willen maken. Omdat deze cliché-conducteur niet in den Helder- schen kraam te pas komt en zeker gee nerlei waardeering zou erlangen in onze gezellig plebejische boemels, die tus schen de rits dorpkens tusschen Alk maar en Nieuwediep kruisen. Dat de Blokkendoosons spare voor deze blank-geboorde, witgestreken, super-beleefd doende wit-genagelde, schoongeschoren, naar levendel ruiken de, niet-vetgekraagde étalage-conduc teurs Geef óns maar de Jan Maletten, de Hovelingen, de Woudstra 's, de Krie ken's en de Kuzee's. Mindere opbrengst ruim 50.000 Naar de meening van B. en W. Is j het gewenscht om tegenover de voor- EE i gestelde maximale opcentenhef- -j fingen op de gemeentefondsbelasting en de personeele belasting, een verlaging ES van het heffingspercentage der wegen- j| belasting te stellen. Bedoeld percentage, voor 1940 bedragende 9% van de be- SE lastbare opbrengst van de aan de be- jj lasting onderworpen eigendommen, ware voor 1941 te stellen op 6 De op-SS brengst dezer belasting zal hierdoor jj aanmerkelijk terugloopen. Was zjj voor jj het jaar 1940 nog geraamd op 124.000.b(j een verlaging van het SE heffingspercentage als door B. en W. ;S voorgesteld zal, mede als gevolg van het leegstaan van onderscheidene ge- ES bouwde eigendommen in deze gemeente, voor het dienstjaar 1941 geen hoogere opbrengst dan 70.000kunnen wor- EE den verwacht. In verband met het vorenstaande zal artikel 5 van de bestaande heffings- EE verordening, in welk artikel het hef- 5: fingspercentage is vastgelegd, gewijzigd moeten worden. Van deze wijziging maken B. en W. - E tevens gebruik den raad voor te stel- Ien deze verordening nog op enkele an- EE dere punten te herzien. t» Waren het de eerste maal lichtgevende molentjes, die bij de collecte van „Winter hulp" beschikbaar werden gesteld, ditmaal heeft de landelijke leiding de niet on-ori- gineele gedachte gehad sprookjes-figuren te laten optreden. Als belooning voor zijn gave krijgt men thans als insigne een der 7 volgende sprookjes-figuren: hetzij de gelaarsde kat, Sneeuwwitje, klein duimpje, Asschepoes, Roodkapje, Hans en Grietje en Doorn roosje. Nieuwe actualiteit alzoo van de klas sieke figuren uit sprookjesland! Wij verwijzen onze, in Julianadorp ge- evacueerde abonné's, naar een in dit num mer voorkomende advertentie van den auto busondernemer v. d. Wijst, waarin deze een autobusverbinding met Julianadorp bekend maakt. De bis vertrekt 's morgens om 7.30 u. van Julianadorp en 's avonds om zes uur uit Den Helder. Men zie de betreffende advertentie. In verband met de a.s. feestdagen moeten de opplakvellen met bonnen no. 81 voor koffie en thee worden ingeleverd in de week van Maandag 16 December t.m. Vrijdag 20 De cember a.s., dus niet in de' week van Maan dag 23 December t.m. Vrijdag 27 Decem ber a.s. De bonnen no. 81, die na 15 December van de consumenten zullen worden ingenomen, dienen te worden ingeleverd na afloop van de volgende distributieperiode van koffie en thee. Aangezien het mogelijk is, dat de consu menten nog na 15 December voor het koopen van koffie en thee van bon no. 81 gebruik zullen maken, komt voor dat tijdperk de be paling, dat niet meer dan 9 bonnen van een vorige periode (in dit geval dus bon no. 81) mogen worden ingeleverd, te vervallen. De inleveringsdagen zijn als volgt: Codenummers 1000 t.m. 1999 op Maandag 16 December a.s. 2001 t.m. 2999 op Dinsdag 17 December a.s. 3001 t.m. 3999 op Woensdag 18 December a.s. 4001 t.m. 4999 op Donderdag 19 December a.s. 5001 t.m. 5999 op Vrjjdag 20 December a.s. Voor de hotels e.d. zijn nog enkele aan vullingstoewijzingen ontvangen voor kaas, eieren en margarine. De houders van bovengenoemde instellin gen, die deze toewijzingen nog niet hebben ontvangen, worden verzocht deze zoo spoe dig mogelijk van het distributiekantoor af te halen. Tot nog toe konden pluimveehouders, die bij de winkeliers op zoogenaamde winkellijsten voorkomen, op de vervallen bonnen voor eieren kippenvoer koopen en wel 1 kg per bon. Deze regeling is echter niet meer van kracht. In den vervolge kan aan pluimvee houders, die bij winkeliers op zoogenaamde winkellijsten voorkomen, uitsluitend een hoe veelheid voeder worden verstrekt, welke door de Sectie Bijzondere Diergroepen van het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening in Oorlogstijd voor een bepaalde periode en voor een zeker percentage van het aantal dieren wordt vastgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 5