Ruim baan voor brand
stoffen en levensmiddelen
Nieuwe bevoegdheid vooi Ir. Ringers
Winterhulp Nederland
Niet de
stadslichten
IJsbreker in
Noord Holland
Een besluit van
vérstrekkende
beteekenis
Rede van den heer
Piek voor zijn
naaste medewerkers
EEN ONDERHOUD MET
IR. IN T VELD VAN DE
RIJKSWATERSTAAT.
Nederland, en vooral het gedeelte, dat
wij bewonen, is een gebied van bevaarbare
kanalen en waterwegen, zooals er ter we
reld weinig worden aangetroffen. Van ouds
her is het vervoer te water daarom bij ons
een bedrijf van groote beteekenis en de ont
wikkeling er van is nog bevorderd door het
feit. dat. dank zij ons zeer gematigd kli
maat, de scheepvaart slechts zelden wordt
belemmerd.
Intusschen. naast de schipperij is lang
zamerhand een groot verkeer te land ge
groeid. dat zich de laatste jaren voorname
lijk de auto als vervoermiddel had gekozen.
Dit landvervoer was in den loop van den
tijd niet slechts geworden tot een zware
concurrent van de schipperij, met alle na-
deelige gevolgen voor de laatste daaraan
verbonden, het was bovendien in staat om,
wanneer dit noodig was, het werk van de
binnensrhipperij over te nemen. Toen bij
voorbeeld gedurende den vorieen winter de
scheepvaart voor naar onze begrippen zeer
langen tijd gestremd was. ondervond het
verkeer betrekkelijk weinig hinder. Er wa
ren auto's en er was benzine in iedere ge-
wenschte hoeveelheid.
De üsbestrijdino was VTOeger een
particuliere zaak.
Onder deze omstandigheden kon de ijs-
bestrijding voorheen worden overgelaten
aan particulieren. Zoo kende mep in Alk
maar bij voorbeeid de vereeniging ,.IJs-
»trijd", die weliswaar van overheidswege
werd gesubsidieerd, doch daarnaast werd
gesteund door tal van firma's, die belangen
hadden bij het vervoer te water.
Vereenigingen als de genoemde rekenden
het niet tot hun taak het ijs in de verschil
lende kanalen doorloopend open te houden.
Dit zou veel te groote kosten met zich heb
ben gebracht. En gelijk reeds gezegd
het was niet strikt noodzakelijk. Het ver
voer te land was bij machte in te springen.
Men beperkte er zich dan toe. het ijs open
te breken, wanneer de dooi eenmaal was in
gevallen. Dit beteekende, dat de scheepvaart
eenige weken eerder werd hersteld dan
anders het geval zou zijn geweest, terwijl er
anders hete eval zou ziin geweest, terwijl er
ook een zekere onbillijkheid in school, in
dien de schipners waehtten totdat een door
tastend collega voor hen in werkeliiken
zin het ijs brak*en daarmee een- zeer
•zwaar karwei opknapte, zonder dat de an
deren In de eventueele kosten of schade
deelden.
We herinneren in dit verhand aan de
reis van da ..T.Tsbeer". verleden jaar. waar
over we destijds een uitvoerig verslag ga
ven en die op het zwaarste deel van zijn
route, tussrhen Amsterdam en Pnrmerend.
iis te venverken kreeg tot 50 e.M. dikte.
Over dit traiect was de gemiddelde snel
heid 700 Meter per uur!
De omstandigheden zijn veran
derd.
Zoo was het verleden laar.
Sindsdien is er veel veranderd. Auto's en
benzine zijn zoo schaarseh als ze voorheen
overvloedig waren. Er is ceen sprake van.
dat het verkeer te land thans het werk der
schipperij tijdelijk zou kunnen overnemen.
Te meer. waar er den laat.sten tijd een door
loonend streven is geweest, het vervoer over
te hevelen naar de binnenscheepvaart, waar
door deze laatste toch al een relatief grootcr
aandeel te verwerken had dan vroeger.
Prandstofhesparing was daarbij de drijfveer.
Nederland is thans, gelijk In ver achter ons
ge'egen jaren, weer aangewezen op het
schin En waar de zaken zoo lagen, heeft
het Rijk gemeend te moeten Ingrijpen.
IJsbreker!) thans staatszorg.
Ten einde een behoorlijk verloop van de
voorziening van ons volk. zoowel met brand
stoffen als met levensmiddelen, te verzeke
ren. meende men dat althans de voonaam-
ste waterwegen doorloopend open moesten
hliivep terwijl men verder hii een en ander
moet bedenken, dat de ijsbrekerii in ons
gewest weliswaar tot op zekere hoogte was
geregeld, doch dat dit niet overal in' Neder
land het geval was. Er waren streken,
waarin er niets aan werd gedaan.
Tn verhand nu met de verordening, die
enkele dagen geleden met betrekking tot de
iishestfiiding door dpn directeur-generaal
van he» denartement van Waterstaat is uit
gevaardigd. hadden we een onderhond met
den hepr Ir. Tn 't Veld van de Rijkswater
staal." dip ons allereerst bovenstaand over
zicht wat omtrent de voorgeschiedenis van
verordening.
Voor wat de uitvoering er van betreft
<i»"< kom» er on neer dat de voorna»™**»»
wa'-r-ron-r, H«rrioopend bevaarbaar zullen
worden gebonden.
Men was van oordeel geweest, dat
de Wieringermeernolder niet door
loopend bereikbaar behoefde te blij
ven. Wel echter diende bij invallen
de dooi de verbinding onmiddellijk
te worden hersteld. Daarom zal.
zoodra de tegenwoordige vorst-
neriode ten einde is. het volgende
kanalencomplex worden opengebro
ken: het Balgzand. te beginnen bij
de Kooij, Amstelmeer. Waardkanaal
tot Koihorn. de West Friesche Vaart
tot Middenmeer en zoonoodig tot
Medemblik.
Dit laatste werk is. na de vorige vorst
periode reeds éénmaal geschied door de
sleepboot Alcyon uit Harlingen, waaraan
een ijsploee was aangebracht.
Voor de ijsbrekerij in het Noord-Hollandsch
Kanaal is gehuurd de sleepboot „Wilhel-
mina Goedkoop", die is voorzien van een
iisploeg van het oplooptype en die men nu
dagelijks tusschen Den Helder en .\mster-
dam heen en weer kan zien varen. De eene
dag wordt de reis gemaakt in de eene
richting, de volgende in omgekeerde rich
ting.
Het verkeer door de opengebro
ken kanalen.
Door het voortdurend weer vastvriezen
der schotsen, is intusschen toch een toe
stand ontstaan, die groote moeilijkheden
brengt voor vaartuigen, die zes. zeven,
acht of meer uren later vertrekken dan dc
iisbreker. Zoodoende is de animo om van
de openeebroken kanalen gebruik te
maken, betrekkelijk gering. En tiet spreekt
vanzelf, dat dit de toestand verder bemoei
lijkt. omdat een druk verkeer de boel ten
slotte mede los houdt.
„Het blijft puzzelen", verklaarde ons de
heer In 't Veld en de moeilijkheden zijn
zeer groot. „We doen echter, wat we kun-
„nen en het is zeker, dat tot nu toe de be
treffende kanalen steeds bevaarbaar zijn
..gebleven."
Ook nu weer ziin de moeilijkheden he»
grootst bezuiden Pnrmerend, aangezien de
invloed van het spuien, die zich in het
Noorden krachtig doet gelden, daar nauwe
lijks bemerkbaar is.
De brandstoffentoevoer verzekerd?
Of door de in Noord-Holland getroffen
maatregelen de brandstoffentoevoer verze
kerd zal zijn. kon onze zegsman ons niet
verzekeren. Deze goederen komen uit het
Zuiden, het vervoer gaat ten dcele.via de
groote rivieren en vergeleken bij wat daar
komt kijken bij de ijsbestrijding, is het werk
in onze Noord-ITollandsche kanalen slechts
kinderspel. Daar komen heele vloten ijs-
brekers aan het geval te pas. aldus Ir. In
't Veld, die daarbij sprak uit eigen erva
ring uit den tijd, toen zijn werk op de
groote rivieren had gelegen. Of het zou
gaan? Niemand kon het voorspellen. We
mochten slechts het beste hopen.
Zijkanalen door particulieren te
bewerken.
Op een vraag, hoe het stond met eventuee
le zijkanalen of kanalen van de tweede or
de, waaraan belangrijke ondernemingen
waren jrelejren, deelde onze zefrsman ons
mede. dat deze door particulieren zelf open
dienen te worden gehouden. Het Rijk kon
daarbij soms subsidie verleenen, dit hing
echter af van de omstandigheden en diende
in elk geval afzonderlijk te worden beoor
deeld. De kwestie in hoeverre de af- of aan
voer naar een dergelijke fabriek in het be
lang was van de voedselvoorziening was
daarbij een factor van belang.
MAAR- HET STADSRUMOER
MAAKT TREKVOGELS ANG
STIG.
De correspondent van het „Vad." te Gené-
ve maakt melding van de volgende interes
sante waarnemingen. di« te Bazel en in an
dere Zwitsersche steden zijn verricht.
Eenige Zwitsers, die zich bijzonder voor
het leven en de gewoonten der vogels inte
resseren, hebben een studie gemaakt van
de uitwerking, die de algemeene verduiste
ring van de Zwitsersche steden op de gebrui
ken der trekvogels heeft. De resultaten hun
ner waarnemingen, die vooral te Bazel ge
daan werden, hebben zij thans in de Zwitser
sche pers medegedeeld.
Het staat vast, dat de doortocht van in de
late avonduren rondtrekkende vogels vroe
ger. voordat de verduistering in Zwitserland
was voorgeschreven, slechts hoorbaar was
wanneer de vogels zich boven de steden en
grootere dorpen bevonden. Hun vlucht door
de minder sterk bewoonde gedeelten van
het land geschiedde steeds geheel geluidloos.
Men leidde hieruit af, dat de trekvogels ver
ontrust werden door 't felle kunstlicht der
steden en groote dorpen en uit dezen grond
hun eigenaardige kreten lieten hooren. die
tiet aan een vogelkenner mogelijk maakten
ook van de in de volstrekt donkere lucht
vliegende vogels hun soort, aantal en vlieg-
richting vast te stellen.
Dit vermeden betreffende de oorzaak van dc
vogelkreten boven een stad moet thans op
grond van de tijdens de verduistering geda
ne waarnemingen herzien worden. De erva
ring heeft toch geleerd, dat de trekvogels
ook thans nog wanneer zij zich boven een
volkomen verduisterde stad bevinden, hun
angstig geschreeuw laten hooren. Hieruit
schijnt dus te moeten worden afgeleid, dat
het- vooral de scherphoorendhcid der hoog
in de lucht vliegende vogels is. die de
waarschuwingskreten uitlokt. Het felle
kunstlicht der steden schijnt hiervoor min
der verantwoordelijk te ziin dan het stads
rumoer. dat tot de ooren der vogels opstijgt.
THANS GEVOLMACHTIGDE VOOR
DE GEHEELE BOUWNIJVERHEID
Het verordeningenblad bevat een
besluit betreffende de bouwnijver
heid, waarbij aan Dr. Ringers de
algeheele leiding van de geheele
bouwnijverheid is opgedragen.
Dr. Ringers zal voortaan naast
zijn titel algemeene gemachtigde
voor den wederopbouw, ook den ti
tel voeren van algemeen gemach
tigde voor de bouwnijverheid.
Het besluit geeft dr. Ringers de
bevoegdheid om in overleg met de
daarvoor in aanmerking komende
organen van de bouwnijverheid, zoo
danige maatregelen te treffen, als
bij voor de regeling van de geheele
bouwnijverheid noodig acht
Een besluit van verstrekkende beteeke
nis dus, dat het wel en wee onzer bouwnij
verheid practisch in handen van één man
ligt
Dr. Ir. J. A. Ringers. die op 18 Mei 1940
bij besluit van den Nederlandschen Opper
bevelhebber van Land- en Zeemacht werd
benoemd tot regeeringseommissaris voor
den wederopbouw (besluit wederopbouw 1),
zag zich toen als taak toegewezen het her
stel van het verkeerswezen, de droogleg
ging van onder-water-zettingen, de weder
opbouw van steden, dorpen en gebouwen
en al hetgeen daarmede samenhangt.
Op 12 October 1940 werd het onteige-
ningsbesluit vastgesteld, waarbij tevens de
titel van regeeringseommissaris voor den
wederopbouw gewijzigd werd in algemeen
gemachtigde voor den wederopbouw. Het
thans verschenen besluit betreffende de
bouwnijverheid geeft dr. Ringers dus we
derom nieuwe bevoegdheden en nieuwe
rechten en ook bovenstaanden nieuwen ti
tel.
Tot nu toe waren de bevoegdheden van
den algemeen gemachtigde op het gebied
van de bouwnijverheid buiten het ter
rein van den eigenlijken wederopbouw
vrijwel uitsluitend van neeatieven aard.
Hij had 'n Veto-recht, waardoor hij de uit
voering van bepaalde werken kon verbie
den om daardoor de tn ons land aanwe
zige materialen zoo efficiënt en economisch
mogelijk te doen gebruiken en het weder
opbouwwerk den voorrang te geven. Zoo
heeft dr. Ringers de uitvoering van ver
schillende materiaalintensieve bouwwer
ken. waaraan gpen onmiddpRiike hohoefte
hestond. geremd, om op deze wijze de ma
terialen zooveel mogelijk vrij te krijgen
voor het wederopbouwwerk, voor woning
bouw en andere werken, waarvan de uit
voering als dringend beschouwd moest
worden.
De nieuwe maatregelen kunnen ook op
de vervaardiging en verwerking van en
den handel in bouwmaterialen betrekking
hebben. Voorts is bepaald, dat de algemeen
gemachtigde' aan alle natuurlijke en rechts
personen aanwijzingen kan geven, in hoe
verre werken op het gebied van wederop
bouw, waterbouw, burgerlijken bouw en
utiliteitsbouw moeten worden uitgevoerd.
Hij kan deze maatregelen ook treffen ten
aanzien van alle Nederlandsehe overheids
organen en aan deze zijn aanwijzingen ge
ven.
Alle bouwwerken
geen goedkeuring.
behoeven
Ook alle opdrachten tot het uitvoeren
van bouwwerken in het algemeen ge
zegd: alle guiiniiigcn van bouwwerken
behoeven de goedkeuring van den al
gemeen gemachtigde.
Indien plaatseiijke verordeningen aan de
aanwijzingen van den algemeen gemach
tigde in den weg zouden staan, is de se
cretaris-generaal van het departement van
binnenlandsche zaken bevoegd, op voorstel
van en in overleg met den algemeen ge
machtigde .deze verordeningen te wijzigen
Het vraagstuk van de regeling
der bouwbedrijvigheid wil men ook
nog in hreeder verhand bezien. Tn-
dien het peil der Nederlandsehe
bouwactiviteit in de jaren. 1937,
1938 en 1939 op eemiddeld 100 wordt
gesteld, dan blijkt, dat op dit
oogenblik, tengevolge van den oor
log en de daaruit voortvloeiende
toestanden, deze activiteit tot circa
69 70 is ingezonken.
Dit is erg, doch nog erger wordt
het, indien men in aanmerking
neemt, dat er in de 3 achter ons
liggende jaren reeds een aanzien
lijk percentage werklooze bouwvak
arbeiders was.
Het moet dus het streven zijn om
de bouwnijverheid niet slechts op
te voeren tot het peil van de 3 ge
noemde jaren, doch daar ver bo
ven uit. om op die wijze de in ons
land beslaande werkloosheid in de
bouwvakken, welke chronisch dreig
de te worden, op te heffen en de
arbeidskracht van iederen validen
arbeider voor onze nationale ge
meenschap te behouden.
1 oorloopig zou door het wederopbouw-
werk de bouwbedrijvigheid stijgen maar
daarna zal ze zeker afloonend ziin.
De stelling: reoeeren is vooruitzien, is
nog steeds vitr kracht en daarom moet men
de oroote en bifzonder© bevoegdheden, wel
ke de alnomeen cemaohticde voor de bouw
nijverheid krachtens deze verordenino
kriint. zien tenen een achternrond van de
•nekomstine t,onwn«verheid. 7.iin hev0erd-
heden betreffen de bevordering van een
doeltreffende organisatie, het doen ont-
KOMT IERLAND IN HET GEDRANG?
De Valera heeft thans aan de Vereenigde
Staten om wapens gevraagd. Dit verzoek
zal naar Londen doorgegeven worden. Inge
val de Valera steunpunten wil ruilen tegen
wapens, die oorspronkelijk voor Engeland
bestemd zijn, zal hij waarschijnlijk wapen
materiaal kunnen krijgen.
Stefanie meldt over de Iersche steunpun
ten: Terwijl Duitschland voortgaat talrijke
duikbooten en sterke luchtkaders te gebrui
ken. kan een groot deel van de levensmidde
len, grondstoffen, wapens en munitie Enge
land niet meer bereiken, daarom richt Lon*
den zich op dreigende wijze naar Ierland,
dat het militair zou willen bezetten.
Uit deze steunpunten op de kaart Wex-
ford, Queenstown, Cork en Kenmare zou
men doeltreffend het optreden der duikboo
ten kunnen bestrijden.
Met ingang van 1 Januari werden hinder
lijke economische maatregelen tegen Ierland
van kracht met het doel het te dwingen de
eischen van de Britsche regeering te aan
vaarden.
De kaartjes geven een goed overzicht van
de ligging van Ierland ten opzichte van En
geland. (Kaart van Pelt.)
's-G r a v e n h a g e. 7 Jan. Bij den aan-
van van een heden op het departement van
Binnenlandsche Zaken gehouden vergade
ring van de chefs der onderscheidene hoofd
afdeelingen, de provinciale directeuren en
de stedelijke directeuren van Amsterdam
en Rotterdam van de stichting Winterhulp
Nederland heeft de directeur-generaal van
de Winterhulp Nederland de volgende rede
gehouden.
Op de eerste samenkomst in het nieuwe
jaar roep ik u een hartelijk welkom toe.
Moge het jaar 1941 veel geluk en voor
spoed hrencen voor u, uw familie en den
arbeid, welke wij gezamenlijk hebben aan
vaard ten dienste van het volk van Neder
land.
Ik wil deze gelegenheid benutten om
naast u het woord te richten tot alle plaat
selijke directeuren cn medewerkers van on
ze stiehting. waarbij ik in het hijzonder
denk aan de collectanten en verzorgers van
de uitkeeringen aan hulpbehoevenden. Zij
immers staan op de voorste posten van een
nraehtie soeiaal werk. dat gedragen wordt
door de gedachte, dat onder alle omstandig
heden het een eereplirht van het geheele
volk is door gezamenlijken arbeid de noo-
den te lenigen, die in het volk bestaan.
Toen overvloede moge ik er hier nogmaals
op wijzen, dat dit zal geschieden in den
vorm van een extra hnlpverleening hoven
de wetteliike steunregelingen, cn dat deze
in geen geval in mindering mag worden
gehraeht van de tot nu toe veschafte onder
steuning van overheidswege.
Ons werk wordt ons ingegeven door het
har' en ik hen dan nok overtuigd, dat iede
re Nederlander die het hart op de rechte
nlaats draagt hierin de gelegenheid zal
"ien, hetzij als medewerker op welke post
dap ook. hetzij als gever te houwen aan de
hindamenten van een sociale samenleving.
Een samenleving, waarin het geheele volk
door de daad uitdrukking geeft aan ziin wil
om één sterke volksgemeenschap te ziin. De
ze nraehtige gedarhte. die wij door dit werk
uilen verwezenlijken, wordt wii hebben
dit in de afgelooppp maanden kunnen vast
stellen door een belangrijk deel van het
vnll< nipt beorepon.
Tk verheel u niét. dat mii dit ©enerzijds
n hoogp mate verhaast, waar immers zoo
gaarne wordt gesnroken over een leidende
nos'Ha welke ons land op sociaal gebied
'n Euronq innoomt. anderzijds vervult mii
deze afwijzende houding met groote zorg
en wel, omdat hieruit de conclusie kan
werpen van bouwplannen en de regnlee-
ring van het tempo van uitvoering daar
van.
Voorts zal hij de fabricage van de bouw
materialen kunnen regelen. De vervaar
diging van baksteen kalkzandsteen, dak
nannen, schelpkalk, enz. zal zich moeten
aanpassen aan het gedachte bouwtempo en
de exportmogelijkheden.
Het spreekt van zelf. dat de taak van den
algemeen gemachtigde voor de bouwnij
verheid in de eerste plaats een eoördinee-
rende zal ziin. Het is niet de bedoeling het
werk van de thans bij de uitvoering van
bouwwerken betrokken organen als de ver
schillende rijkshureaux, de provinciale
waterstaat, spoorwegen, gemeentelijke tech
nisehe diensten, particuliere opdrachtge
vers en bouwondernemers, ook maar in
een enkel onzicht over te nemen.
De bouwnijverheid is een der sleutels van
net economische leven en alle schomme-
'ngen der conjunctuur komen in haar tot
uiting Hoeveel pogingen ziin pr In de ach
ter ons liggende jaren niet in het werk ge
steld om deze conjunctuurschommelingen
on te vangen.
Indien de stabilisatie in de bouwnijver
beid tof op 'n zekere hoogte zal mogen ge
ukken als een gevolg van dep wederop
bouw. dan zou dit in eronomisrh als go
ciaal opzicht een groote winst beteekenen.
worden getrokken, dat zelfs in tijden van
nood immers een oorlog van ongekende
hevigheid woedt over ons werelddeel ons
volks niet beseft eensgezind te moeten zijn,
zelfs niet op het gebied der naastenliefde.
Wie waarachtig sociaal denkt en handelt
ziet alleen naar den mensch. die in nood
verkeert, hij dient ziin volk onder alle om
standigheden en op de plaats, die hem daar
toe wordt aangewezen.
Met verheugenis mogen wij vaststellen,
dat ons volk een kern van mannen en vrou
wen telt, die bezield met idealen en kennen
de onze geschiedenis de daadkracht bezit
om met inzet van de geheele persoonlijkheid
ons volk ook in de moeilijkste uren te die
nen.
Zij zijn de levende elementen in onze sa
menleving. Ik ken hen in verschillende
stroomingon, die zich openbaren, ik ken hen
op verantwoordelijke posten in ons vader
land.
Zij strijden een verbeten strijd voor de
eer der natie tegen misleiden, onverstandi-
gen en moedwillige misleiders.
Het bijna spreekwoordelijke begrip ..nuch
tere Hollander" laten wij het constatee-
ren is verloren gegaan door een verach
telijke propaganda, gevoerd door lieden, die
onder de huidige verhoudingen te midden
van ons volk geen enkele verantwoording
dragen.
Ik ben overtuigd, van de groote krachten
en waarden, die in ons volk leven, ik weet,
dat de arbeiders van hand en geest, bevrijd
van deze ban, tezamen één sterk volk zul
len vormen, waarnaar men in Europa met
trots en vreugde zal kunnen opzien.
Het grieft mij diep, dat de huidige hou
ding van een groot deel van ons volk op
den buitenstaander geen anderen indruk
kan maken, dan dat het luisterende naar de
influisteringen van valsche profeten elk be
grip voor den werkelijken toestand schijnt
verloren te hebben.
Ik doe daarom een dringend beroep op
iederen Nederlander, die het wei met zijn
volk en zijn vaderland meent, om zich te
scharen achter die Nederlanders, die ons
volk op verantwoordelijke posten dienen,
om met hen den strijd aan te binden te
gen de golf van fantasie, verhalen en ver
zinsels, die de samenleving 'uit elkaar dreigt
te rukken.
Onthoudt u van flulster-campagnes, zegt
niet meer, dan gij zelf als eerlijk mensch
kunt verantwoorden, dan en dan alleen be
wijst gij een dienst aan uw vaderland, dat
gij zegt lief te hebben.
Bezien wij in dit licht de Winterhulp, dan
moge het een ieder weldenkend mensch dui
delijk zijn, dat hiermede aan het volk een
mogelijkheid is gegeven, om door eigen in-
zet„?es*a't.e geven aan een gemeenschap
pelijk, sociaal werk, dat een toetssteen kan
zijn van onzen gemeenschapszin in tijden
van nood.
Gebruik den tijd, dien gij thans besteedt
om na te praten en verder te vertellen wat
onverantwoordelijke elementen u influiste
ren, om zelf de hand aan den ploeg te slaan
aan dient_ gij in de eerste plaats uw volk,
terwijl gij zelf spoedig genezen zult ziin
van het gevoel van machteloosheid, waarin
gij uzelf gevangen houdt; dan ziet irij in
ons werk, dat goed en sterk is en wordt ge
dragen door de gedachte, dat dat volk groot
is. dat zijn gemeenschap waarachtig beleeft
en onder alle omstandigheden strijd voor
een eervolle plaats in de toekomst te mid-
yan de andere volken.
Mij zullen daarom voortgaan, mijne hee-
ren, met den opbouw van de organisatie van
ons werk. Er moet een stevig huis gebouwd
worden door ons geheele land, in ieder ge
meente, waarin onder leiding van de plaat-
seliik-direrteuren alle medewerkers in staat
zullen zijn zich ten volle te ontplooien. De
ze organisatie zal eerst aan haar doel be
antwoorden. wanneer in ieder blok. in iede
re wijk onder leiding van een man, die de
verantwoording waardig is. menschen el
kaar zullen vinden, dié niet alleen geza
menlijk uittrekken om de gelden te verza
melen. die voor dit werk noodig zijn,
maar die tevens bereid zijn te zorgen voor
hen. die hulp behoeven.
Na deze woorden Is de daad aan hef volk
van Neder1 and. God geve, dat hei heortp
zal toonen voor dat. wat goed en groot la.