Over 5 jaar gereed
Nederlandsche
staatsleening
Japan zal geen voorkeurs
behandeling genieten
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Het goede uit het
verleden moet
behouden blijven
BREGMAN
Verduisteren
De uitlatingen
van Huil
In Juni 1.4 miMioen mao
onder de wapenen
Nieuwe
6.01 uur
De opbouw van Zeeland
Uitgifte van
500 millioen
Gespecialiseerde Brifsche
troepen in Griekenland
Duitsche stuka's in de
Middellaadsche Zee
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
ZATERDAG
18 JANUARI 1941
69e JA AR G.No. 9134
Aanpassing
aan het nieuwe
AMERIKA
Werven werken aan
reusachtige orders
Vanavond gaat de
verduistering in om
en duurt tot morgenochtend
9 39 uur
Nederlaodsch Iodië
TWAALF DOODEN
BIJ VLIEGONGELUK
HELDEKSCHE COURANT
Uitgave der Uttg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
IN ZEELAND ZONKEN 340 SCHE
PEN. IN ROTTERDAM WERD
270 HECTAREN VERWOEST.
HIER MOEST 2.5 TOT 3 MILLIOEN
KUBIEKE METER PUIN WORDEN
VERWERKT.
In verschillende deelen van ons
land, waar de oorlogsverwoestingen
prooi zijn, worden vanwege het re-
geeringscommissariaat voor den we
deropbouw persconferenties gehou
den, waarin de plannen voor de toe
komst worden ontvouwd.
Te Middelburg zijn over den op
bouw in Zeeland belangrijke mede-
deelingen gedaan.
De perschef, de heer Kroon, vertelde, dat
in Zeeland ongeveer 360 schepen gezonken
waren. Aan 340 eigenaren zijn reeds vergoe
dingen toegekend en 120 daarvan zijn reeds
afgedaan. Komende tot het puinruimen, dat
alleen voor Rotterdam en Middelburg van
beteekenis is. zeide spr., dat in Rotterdam
met 270 H.A. verwoest gebied 2.5 tot 3 mil-
lioen M3. puin is verwerkt en te Middelburg
80.000 M3.. De kosten waren resp. 11 tot 12
millioen gulden en 350.000 gulden. In De
cember werkten té Middelburg 400 tot 500
man, in Rotterdam was het in de afgeloo-
pen maanden tusschen 5000 en 20.000 per
sonen. De straten te Middelburg zijn nu vrij
en het bovengrondsche puin is opgeruimd.
Voorts is men bezig met het uitwerken van
het nieuwe stratenplan en de voorbereiden
de werkzaamheden, voor het rioleeringsplan
Inzake het opmaken van de planen voor her
bouw wees spr. er op, dat men moet zorgen
dat het nageslacht waardeert wat nu ge
wrocht wordt en dat men het goede uit het
verleden moet behouden en aanpassen aan
de eischen van het heden. De plannen voor
21 plaatsen, waaronder uit Zeeland: Krui-
ningen. Middelburg, Sas van Gent en Ier-
seke, zijn voor het gootste deel reeds door
den algemeen gemachtigde goedgekeurd.
Voor Vlissingen heeft men nog geen her
bouwplan gemaakt, omdat de omvang der
verwoestingen in de Scheldestad nog niet
kon worden vastgesteld.
Spr. wees er op, dat het moeilijk is
alle persoonlijke belangen bij de
onteigening van de gronden tegen
elkaar op te wegen. Als men den
grond boven de waarde taxeert,
schaadt men de gemeenschap, die
ten slotte het verschil zal moeten
bijpassen. Het is niet gemakkelijk
ieder van de juistheid hiervan te
overtuigen. Spr. had met voldoe
ning vernomen, dat reeds een zes
tigtal personen te Middelburg ver
zekerd hebben te willen herbouwen.
Het i« zeker goed. gereed te zijn als
de algemeen gemachtigde zegt, dat
men met bouwen kan beginnen. Zij,
die direct willen beginnen genieten
de voorkeur bij de perceelskeuze.
De iinantieele zijde.
Wat betreft de financieele zijde van de
kwestie, wees spr. er op. dat deze niet is
afgedaan met de in begin December be
kend gemaakte rijksbijdrage. Het is een
Probleem, dat bestaat tusschen den her
bouw en de getroffenen. Met wat het rijk
gedaan heeft is niet alle steun uitgeput.
Het feit, dat er ruimte blijft bestaan tus
schen de schadeuitkeering en kosten van
opbouw is iets dat remmend werkt. Daar
om is de bouwpremie van 10 pet., ingesteld
voor hen, die vóór 1 Januari 1942 met den
herbouw gereed komen. En dit tot een
kchade maximum van 15.000 gulden.
Maar ook daarmede komt met er zeker
Biet en toen is de hvpotheekregeling 1940
ingesteld, die het den algemeen gemachtig
de mogelijk maakt met de schadeloosstel
ling samen veel moeilijkheden weg te wer
ken.
MIDDELBURG
Komende speciaal tot Middelburg wees
spr. oi) de groote verwoesting dier stad op
17 Mei 1940. Vooral ook op 't vele uit vroe
ger eeuwen, dat onherstelbaar vernield is.
Niet alleen zijn tallooze groote en klein pan
den verloren gegaan, doch oerk fraaie histo
rische gebouwen verdwenen geheel of zijn
zwaar beschadigd.
Middelburg heeft nog een gaaf behouden
vorm van een echte stad. Deze vorm is in
het verleden merkwaardig bruikbaar geble
ken en dus ook in het nieuwe stadsplan
bewaard. Voor dit behoud pleiten nog an
dere overwegingen. Zoo zullen de twee be
langrijkste grootendeels verwoeste mo
numenten. die het stadsbeeld beheerschen,
n.1. het stadhuis en de abdij gerestaureerd
worden. Enkele andere monumenten zijn ge
spaard gebleven, b.v. de Oostkerk en het
militair hospitaal.
Zoo is gestreefd naar een herbouwplan,
dat met de grootst mogelijke piëteit en be
scheidenheid aansluit aan hetgeen gespaard
is gebleven of gerestaureerd zal worden en
is bewust het streven naar een moderne
stad achterwege gelaten.
Natuurlijk zal niet klakkeloos het verle
den worden geïmiteerd, terwijl ook reke
ning met het moderne verkeer zal worden
gehouden.
Naar aanleiding van gestelde vragen
deelde de heer Kroon o.a. nog mede, dat
men inzake de materialenkwestie niet te
optimistisch moet zijn. doch ook niet te
pessimistisch.
Spr. hoopte bij het einde van de winter
periode op houtaanvoer uit Finland en
Zweden.
Wat den duur van den herbouw betreft,
zeide spr. te hopen, dat deze binnen 5 jaar
alom gereed zal zijn. Voor Middelburg
denkt hij aan drie jaar.
GEEN JAPANSCHE VERKLARING.
Naar gisterenavond te Tokio is medege
deeld, heeft de Japansche regeering beslo
ten, met betrekking tot de uitlatingen van
staatssecretaris Huil voor de commissie van
buitenlandsche aangelegenheden van het
huis van afgevaardigden der V. S. geen ver
klaring af te leggen.
Oorspronkelijk lag het, naar wij reeds eer
der meldden, wel in de bedoeling van de Ja
pansche regeering een officieel commentaar
op Hull's rede te geven.
DE DOOD OP DEN OVERWEG.
Gistermiddag om kwart over drie werd op
den onbewaakten overweg aan het Lies
bosch te Princenhage een vrachtauto door
een trein uit de richting Roosendaal aange
reden. Een doode en twee zwaargewonden
zijn naar het Ignatius-ziekenhuis te Breda
overgebracht.
De onderminister van oorlog der
Vereenigde.Staten, aldus een bericht
van United Press." heeft aangekon
digd. dat in Juni van dit jaar 1.4 mil.
lioen man troepen onder de wapenen
zullen zijn, die in hoofdzaak zullen
zijn uitgerust. Volledig uitgerust en
gereed om in het veld te worden
gebracht, zouden al deze troepen dit
jaar echter nog niet zijn.
Het nieuwe vlootbouwplan der Vereenigde
Staten aldus meldt de „American Econo
mie News Service" heeft ook buiten de
staatswerven een geweldige opleving teweeg
gebracht in den bouw van oorlogsschepen.
In het afgeloopen jaar hebben particuliere
Amerikaansche werven bouwopdrachten ge
kregen voor 284 oorlogsschepen met een ge
zamenlijke tonnage van 1.454.000 ton. In
1939 staan hier tegenover slechts opdrachten
aan particuliere werven voo 14 schepen met
een totale tonnage van 65.000 ton. Deze ge
weldige stijging van het aantal opdrachten
kon tengevolge van de lange bouwtijden na
tuurlijk nog niet van invloed zijn op het aan
tal tewaterlatingen. In het afgeloopen jaar
warden 18 oorlogsschepen met eèn gezamen
lijke tonnage van 63.000 ton voltooid tegen
over 16 eenheden met 33.000 ton in 1939. De
in uitvoering zijnde opdrachten van de par
ticuliere werven zijn daarbij in 1940 gestegen
van 36 oorlogsschepen met Sf?.S30 ton tot
302 oorlogsbodems met 1.633.000 ton. Ter ver
gelijking met den boijw van koopvaardij
schepen geven wij hi,eronder de volgende cij
fers:
Accountantskantoor
Leeraar M. O.
Lid Ned. Gen. v. Acc Lid N. L v. B.
Loodsaracht 72 Tel. 650
Oorlogs- Koop
schepen vaarders
op partic. werven
in 1940
in tonnen in b.r.t.
In uitvoering zijnde op
drachten eind 1939 242.00 1.123.000
Nieuwe opdrachten in '40 1.454.000 830.000
Tewaterlatingen 63.000 450.000
In uitv. zijnde opdrachten
eind 1940 1.633.000 1.509.000
Hoewel men de cijfers in tonnen, welke de
waterverplaatsing van oorlogsschepen aange
ven, niet mag vergelijken met de cijfers in
b.r.t., welke betrekking hebben op den in
houd van handelsschepen, blijkt toch uit bo
venstaande cijfers hoe het werk der werven
zich heeft verplaatst van koopvaarders naar
oorlogsbodems. Bij den bouw van koopvaar
dijschepen is het aantal b.r.t. der nieuwe op
drachten ten opzichte van 1939 namelijk on
veranderd gebleven, terwijl men bij den bouw
van oorlogsbodems in 1940 ten opzichte van
1939 een 22 maal zoo groote tonnage vindt.
Verder is de in aanbouw zijnde tonnage bij
de handelsschepen slechts met een derde ver
hoogd, terwijl de oorlogsschepen bijna een
verzevenvoudiging te zien geven. Tenslotte
zijn de tewaterlatingen bij de handelssche
pen met bijna 80 toegenomen tegen 90
bij de oorlogsschepen.
SNEEUW IN SPANJE.
Als gevolg van nieuwen sneeuwval in
Spanje, zijn de verbindingen met de pro
vincies Avila en Segovia en verder met Ga-
licië, Asturië, Santander en het Baskenland
weder verbroken. In de bergen ligt de sneêuw
tot twee meter hoog. Ook het spoorwegver
keer met het noorden is gestaakt Vrijdag
vertrokken van het noorderstation te Madrid
geen treinen en er kwamen evenmin trei
nen binnen. Te Valladolid is de Noord-ex
press blijen steken. De telefoonverbindingen
zijn eveneens in groote mate gestoord.
Per slee naar de groentenveiling. Nu de poldervaarten in ijsbanen ver
anderd zijn, gaat het transport der veld- en kasgewassen op wintersche wijze
(Foto Pax-Holland)
RENTE
LOOPTIJD 10 JAAR.
Naar wij van bevoegde zijde ver
nemen zal zeer binnenkort een nieu-
we staatsleening worden uitgegeven
tot een bedrag van 500 millioen gul
den. De rentevoet zal 4 procent be
dragen, terwijl de leening een loop
tijd zal hebben van 10 jaar.
De obligaties dezer leening zullen
gebruikt kunnen worden voor de be
taling van aanslagen in de successie
rechten.
Het prospectus zal a.s. Maandag
verschijnen.
Niet meegedeeld is dus nog of deze lee
ning geheel vrijwillig zal zijn, dan wel of de
uitgifte zal plaats hebben met den z.g. stok
achter den deur. Vermoedelijk is dit laatste
wel het geval, meent het Hsb., doch ook in
dien men in verband met den korten looptijd
van de leening besloten mocht hebben, om
de leening uit te geven zonder dwang in
het vooruitzicht te stellen, dan is er toch
alle reden te verwachten, dat zoowel het pu
bliek als de institutioneele beleggers hun
plicht zullen vervullen en de voor belegging
beschikbare middelen zullen aanwenden tot
deelneming in deze leening.
Niet onaantrekkelijk.
De voorwaarden van de leening zijn van
dien aard, dat zij vergeleken met het rende
ment, dat men op de meeste andere prima
obligaties op grond van de tegenwoordige
beurskoersen maakt, zeker niet als onaan
trekkelijk kan worden beschouwd. De erva
ring heeft geleerd, dat de belegger in het al
gemeen een groote voorliefde aan den dag
legt voor kortloopende leeningen, die ook
meestal wat den koers betreft, den grootsten
weerstand aan den dag leggen.
Bovendien is ook deze leening'voorzien van
een z.g.n. belastingclausule, waarbij zij zich
echter in zooverre onderscheidt van de 4
leening 1940 II, dat de obligaties van deze
laatste kunnen worden aangewend voor be
taling van Vermogensbelasting en Verdedi
gingsbelasting I, terwijl de nieuw uit te ge
ven leening het recht geeft om met de obliga
ties Successierechten te betalen. De belas
tingclausule heeft in de practijk eveneens
bewezen een belangrijke factor te zijn bij de
koersvorming en ook uit dit oogpunt zou de
ze leening als bijzonder aantrekkelijk moeten
worden beschouwd.
Het eenige bezwaar.
De eenige reden waarom het plaatsen van
de leening toch nog wellicht met eenige moei
te gepaard zou kunnen gaan, aldus het blad,
is deze, dat het een vrij groot bedrag is en
mogelijk zal dit dan ook de reden zijn, waar
om vermoedelijk toch een gedwongen leening
in het vooruitzicht zou worden gesteld, in
dien de uitgifte niet mocht slagen. Er is
evenwel reden om aan te nemen, dat die
dwang dan alleen betrekking zal hebben op
particuliere inschrijvers en niet op institu
tioneele beleggers.
De opbrengst van de leening zal dienen
tot consolidatie van vlottende schuld. Het be
drag daarvan is reeds tot het zeer aanzien
lijk peil van omstreeks f 1750 millioen geste
gen, indien men alle posten in aanmerking
neemt, dus ook de min of meer constante be
dragen, die door de verschillende staatsinstel
lingen in de Schatkist zijn gestort.
Het wil ons ook voorkomen, besluit het
Hsb.. dat 't tijdstip voor de uitgifte van deze
groote staatsjeening niet ongunstig is geko
zen en dat er dan ook wel réden bestaat om
aan te nemen, dat zij een ontvangst zal heb
ben, die voor een dergelijke leening mag
worden verwacht, vooral indien men de
hierboven genoemde overwegingen, dat het
land de middelen dringend noodig heeft tot
verdere financiering van de staatshuishou
ding, wril laten wegen.
Uit dit oogpunt dient men de thans op
handen zijnde consolidatie van vlottende
schuld als een belangrijk onderdeel te zien
van de politiek tot het weder gezond maken
van de staatsfinanciën.
Een ander belangrijk onderdeel vormt de
verzwaring der belastingheffing, waarmede
reeds een begin is gemaakt. Toepassing van
deze beide klassieke methoden moet er toe
leiden, dat het vertrouwen in het staatscre-
diet-weer zal worden versterkt.
De heer H. J. van Mook, hoofd van het
Ned. Indische departement van economische
zaken, heeft verklaard, dat de regeering van
Nederlandsch Indië niet het voornemen koes
tert een economische voorkeursbehandeling
te verstrekken aan eenig land. De regee>ring
wenscht deze politiek te handhaven ten
aanzien van Japan.
Sprekende over het verloop der onderhan
delingen tusschen de Japansche delegatie
en de Ned. Indische autoriteiten, zeide de
heer van Mook, dat de besprekingen een
vriendschappelijk karakter dragen en dat er
geen reden is om aan te nemen dat hierin
wijziging zal komen. Ned. Indië, zoo voegde
hij hieraan toe, is bereid nauwere handels
betrekkingen met Japan aan te gaan. In
middels wordt vernomen, dat de Japansche
consul generaal te Batavia, Joetaka, gister
ochtend aan den heer J. E. van Hoogstraten,
hoofd van de afdeeling handelszaken aan
het departement van economische zaken, de
Japansche agenda heeft overhandigd voor
de komende besprekingen tusschen Japan
en Ned. Indië.
Verkeersvliegtuig in Hongarije
neergestort.
Het verkeersvliegtuig uit den geregelden
dienst van de Hongaarsche luchtvaartmaat
schappij Malert is op het traject Boedapest
Klausenburg, vlak voor een tusschenlanding
op het vliegveld van Crosswardein Vrijdag
ochtend neergestort. Behalve de uit drie per
sonen bestaande bemanning, zijn negen pas
sagiers om het leven gekomen. De overige
inzittende passagiers werden deels ernstig
gewond.
Een gisteren uit Athene aangekomen rei
ziger, die tijdens zijn verblijf in Grieken
land ook te Saloniki heeft vertoefd, heeft,
naar hij verklaarde, opgemerkt, dat zoowel
te Saloniki als te Athene de Engelschen
zeer talrijk zijn. Te Saloniki bevinden zich
reeds Engelsche gespecialiseerde troepen,
lucht- en vlootstrijdkrachten en gemecha
niseerde troepen. In de stad heeft deze rei
ziger kunnen constateeren, dat de Italiaan-
sche luchtmacht enorme schade heeft aan
gericht, in het bijzonder bij de jongste bom
bardementen op de haveninstallaties, op
de twee vliegvelden der stad en op ver
scheidene gebouwen. De inwoners van Sa
loniki zijn hevig aangegrepen door de uit
werking der Italiaansche bombardementen.
Te Athene, evenals te Saloniki, is de geest
drift van de eerste dagen van den oorlog
tegen Italië enorm bekoeld, want de Griek-
sche bevolking heeft, naar de reiziger ver
klaarde met steeds grooter moeilijkheden
te kampen, vooral op het gebied der levens
middelenvoorziening.
De Zwitsersche correspondenten te Londen
berichten uitvoerig over de zorgen, die men
zich daar maakt wegens het optreden van
Duitsche stuka's in de Middellandsche zee.
Men beschouwt de overplaatsing van Duit
sche luchtstrijdkrachten naar Italië als een
uiterst handigen strategischen maatregel,
die een nieuwe ernstige bedreiging van de
Britsche machtspositie in de Middellandsche
Zee meebrengt Zoo heeft de Manchester Guar
dian geschreven, dat het opduiken der
Duitsche luchtmacht op het strijdtooneel een
bijzonder ernstig gevaar beteekent, waaraan
Groot Brittannië met alle kracht het hoofd
moet bieden. De Londensche correspondent
van de Neue Zuerirher Zeitung wijst eop,
dat het verlies der Southamton op bijzonder
indrukwekkende wijze bevestigt, hoe ge
rechtvaardigd de in Engeland heerschende
ernstige opvatting van den toestand is.