Over 5 jaar gereed Nederlandsche staatsleening Japan zal geen voorkeurs behandeling genieten DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Het goede uit het verleden moet behouden blijven BREGMAN Verduisteren De uitlatingen van Huil In Juni 1.4 miMioen mao onder de wapenen Nieuwe 6.01 uur De opbouw van Zeeland Uitgifte van 500 millioen Gespecialiseerde Brifsche troepen in Griekenland Duitsche stuka's in de Middellaadsche Zee KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) ZATERDAG 18 JANUARI 1941 69e JA AR G.No. 9134 Aanpassing aan het nieuwe AMERIKA Werven werken aan reusachtige orders Vanavond gaat de verduistering in om en duurt tot morgenochtend 9 39 uur Nederlaodsch Iodië TWAALF DOODEN BIJ VLIEGONGELUK HELDEKSCHE COURANT Uitgave der Uttg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder IN ZEELAND ZONKEN 340 SCHE PEN. IN ROTTERDAM WERD 270 HECTAREN VERWOEST. HIER MOEST 2.5 TOT 3 MILLIOEN KUBIEKE METER PUIN WORDEN VERWERKT. In verschillende deelen van ons land, waar de oorlogsverwoestingen prooi zijn, worden vanwege het re- geeringscommissariaat voor den we deropbouw persconferenties gehou den, waarin de plannen voor de toe komst worden ontvouwd. Te Middelburg zijn over den op bouw in Zeeland belangrijke mede- deelingen gedaan. De perschef, de heer Kroon, vertelde, dat in Zeeland ongeveer 360 schepen gezonken waren. Aan 340 eigenaren zijn reeds vergoe dingen toegekend en 120 daarvan zijn reeds afgedaan. Komende tot het puinruimen, dat alleen voor Rotterdam en Middelburg van beteekenis is. zeide spr., dat in Rotterdam met 270 H.A. verwoest gebied 2.5 tot 3 mil- lioen M3. puin is verwerkt en te Middelburg 80.000 M3.. De kosten waren resp. 11 tot 12 millioen gulden en 350.000 gulden. In De cember werkten té Middelburg 400 tot 500 man, in Rotterdam was het in de afgeloo- pen maanden tusschen 5000 en 20.000 per sonen. De straten te Middelburg zijn nu vrij en het bovengrondsche puin is opgeruimd. Voorts is men bezig met het uitwerken van het nieuwe stratenplan en de voorbereiden de werkzaamheden, voor het rioleeringsplan Inzake het opmaken van de planen voor her bouw wees spr. er op, dat men moet zorgen dat het nageslacht waardeert wat nu ge wrocht wordt en dat men het goede uit het verleden moet behouden en aanpassen aan de eischen van het heden. De plannen voor 21 plaatsen, waaronder uit Zeeland: Krui- ningen. Middelburg, Sas van Gent en Ier- seke, zijn voor het gootste deel reeds door den algemeen gemachtigde goedgekeurd. Voor Vlissingen heeft men nog geen her bouwplan gemaakt, omdat de omvang der verwoestingen in de Scheldestad nog niet kon worden vastgesteld. Spr. wees er op, dat het moeilijk is alle persoonlijke belangen bij de onteigening van de gronden tegen elkaar op te wegen. Als men den grond boven de waarde taxeert, schaadt men de gemeenschap, die ten slotte het verschil zal moeten bijpassen. Het is niet gemakkelijk ieder van de juistheid hiervan te overtuigen. Spr. had met voldoe ning vernomen, dat reeds een zes tigtal personen te Middelburg ver zekerd hebben te willen herbouwen. Het i« zeker goed. gereed te zijn als de algemeen gemachtigde zegt, dat men met bouwen kan beginnen. Zij, die direct willen beginnen genieten de voorkeur bij de perceelskeuze. De iinantieele zijde. Wat betreft de financieele zijde van de kwestie, wees spr. er op. dat deze niet is afgedaan met de in begin December be kend gemaakte rijksbijdrage. Het is een Probleem, dat bestaat tusschen den her bouw en de getroffenen. Met wat het rijk gedaan heeft is niet alle steun uitgeput. Het feit, dat er ruimte blijft bestaan tus schen de schadeuitkeering en kosten van opbouw is iets dat remmend werkt. Daar om is de bouwpremie van 10 pet., ingesteld voor hen, die vóór 1 Januari 1942 met den herbouw gereed komen. En dit tot een kchade maximum van 15.000 gulden. Maar ook daarmede komt met er zeker Biet en toen is de hvpotheekregeling 1940 ingesteld, die het den algemeen gemachtig de mogelijk maakt met de schadeloosstel ling samen veel moeilijkheden weg te wer ken. MIDDELBURG Komende speciaal tot Middelburg wees spr. oi) de groote verwoesting dier stad op 17 Mei 1940. Vooral ook op 't vele uit vroe ger eeuwen, dat onherstelbaar vernield is. Niet alleen zijn tallooze groote en klein pan den verloren gegaan, doch oerk fraaie histo rische gebouwen verdwenen geheel of zijn zwaar beschadigd. Middelburg heeft nog een gaaf behouden vorm van een echte stad. Deze vorm is in het verleden merkwaardig bruikbaar geble ken en dus ook in het nieuwe stadsplan bewaard. Voor dit behoud pleiten nog an dere overwegingen. Zoo zullen de twee be langrijkste grootendeels verwoeste mo numenten. die het stadsbeeld beheerschen, n.1. het stadhuis en de abdij gerestaureerd worden. Enkele andere monumenten zijn ge spaard gebleven, b.v. de Oostkerk en het militair hospitaal. Zoo is gestreefd naar een herbouwplan, dat met de grootst mogelijke piëteit en be scheidenheid aansluit aan hetgeen gespaard is gebleven of gerestaureerd zal worden en is bewust het streven naar een moderne stad achterwege gelaten. Natuurlijk zal niet klakkeloos het verle den worden geïmiteerd, terwijl ook reke ning met het moderne verkeer zal worden gehouden. Naar aanleiding van gestelde vragen deelde de heer Kroon o.a. nog mede, dat men inzake de materialenkwestie niet te optimistisch moet zijn. doch ook niet te pessimistisch. Spr. hoopte bij het einde van de winter periode op houtaanvoer uit Finland en Zweden. Wat den duur van den herbouw betreft, zeide spr. te hopen, dat deze binnen 5 jaar alom gereed zal zijn. Voor Middelburg denkt hij aan drie jaar. GEEN JAPANSCHE VERKLARING. Naar gisterenavond te Tokio is medege deeld, heeft de Japansche regeering beslo ten, met betrekking tot de uitlatingen van staatssecretaris Huil voor de commissie van buitenlandsche aangelegenheden van het huis van afgevaardigden der V. S. geen ver klaring af te leggen. Oorspronkelijk lag het, naar wij reeds eer der meldden, wel in de bedoeling van de Ja pansche regeering een officieel commentaar op Hull's rede te geven. DE DOOD OP DEN OVERWEG. Gistermiddag om kwart over drie werd op den onbewaakten overweg aan het Lies bosch te Princenhage een vrachtauto door een trein uit de richting Roosendaal aange reden. Een doode en twee zwaargewonden zijn naar het Ignatius-ziekenhuis te Breda overgebracht. De onderminister van oorlog der Vereenigde.Staten, aldus een bericht van United Press." heeft aangekon digd. dat in Juni van dit jaar 1.4 mil. lioen man troepen onder de wapenen zullen zijn, die in hoofdzaak zullen zijn uitgerust. Volledig uitgerust en gereed om in het veld te worden gebracht, zouden al deze troepen dit jaar echter nog niet zijn. Het nieuwe vlootbouwplan der Vereenigde Staten aldus meldt de „American Econo mie News Service" heeft ook buiten de staatswerven een geweldige opleving teweeg gebracht in den bouw van oorlogsschepen. In het afgeloopen jaar hebben particuliere Amerikaansche werven bouwopdrachten ge kregen voor 284 oorlogsschepen met een ge zamenlijke tonnage van 1.454.000 ton. In 1939 staan hier tegenover slechts opdrachten aan particuliere werven voo 14 schepen met een totale tonnage van 65.000 ton. Deze ge weldige stijging van het aantal opdrachten kon tengevolge van de lange bouwtijden na tuurlijk nog niet van invloed zijn op het aan tal tewaterlatingen. In het afgeloopen jaar warden 18 oorlogsschepen met eèn gezamen lijke tonnage van 63.000 ton voltooid tegen over 16 eenheden met 33.000 ton in 1939. De in uitvoering zijnde opdrachten van de par ticuliere werven zijn daarbij in 1940 gestegen van 36 oorlogsschepen met Sf?.S30 ton tot 302 oorlogsbodems met 1.633.000 ton. Ter ver gelijking met den boijw van koopvaardij schepen geven wij hi,eronder de volgende cij fers: Accountantskantoor Leeraar M. O. Lid Ned. Gen. v. Acc Lid N. L v. B. Loodsaracht 72 Tel. 650 Oorlogs- Koop schepen vaarders op partic. werven in 1940 in tonnen in b.r.t. In uitvoering zijnde op drachten eind 1939 242.00 1.123.000 Nieuwe opdrachten in '40 1.454.000 830.000 Tewaterlatingen 63.000 450.000 In uitv. zijnde opdrachten eind 1940 1.633.000 1.509.000 Hoewel men de cijfers in tonnen, welke de waterverplaatsing van oorlogsschepen aange ven, niet mag vergelijken met de cijfers in b.r.t., welke betrekking hebben op den in houd van handelsschepen, blijkt toch uit bo venstaande cijfers hoe het werk der werven zich heeft verplaatst van koopvaarders naar oorlogsbodems. Bij den bouw van koopvaar dijschepen is het aantal b.r.t. der nieuwe op drachten ten opzichte van 1939 namelijk on veranderd gebleven, terwijl men bij den bouw van oorlogsbodems in 1940 ten opzichte van 1939 een 22 maal zoo groote tonnage vindt. Verder is de in aanbouw zijnde tonnage bij de handelsschepen slechts met een derde ver hoogd, terwijl de oorlogsschepen bijna een verzevenvoudiging te zien geven. Tenslotte zijn de tewaterlatingen bij de handelssche pen met bijna 80 toegenomen tegen 90 bij de oorlogsschepen. SNEEUW IN SPANJE. Als gevolg van nieuwen sneeuwval in Spanje, zijn de verbindingen met de pro vincies Avila en Segovia en verder met Ga- licië, Asturië, Santander en het Baskenland weder verbroken. In de bergen ligt de sneêuw tot twee meter hoog. Ook het spoorwegver keer met het noorden is gestaakt Vrijdag vertrokken van het noorderstation te Madrid geen treinen en er kwamen evenmin trei nen binnen. Te Valladolid is de Noord-ex press blijen steken. De telefoonverbindingen zijn eveneens in groote mate gestoord. Per slee naar de groentenveiling. Nu de poldervaarten in ijsbanen ver anderd zijn, gaat het transport der veld- en kasgewassen op wintersche wijze (Foto Pax-Holland) RENTE LOOPTIJD 10 JAAR. Naar wij van bevoegde zijde ver nemen zal zeer binnenkort een nieu- we staatsleening worden uitgegeven tot een bedrag van 500 millioen gul den. De rentevoet zal 4 procent be dragen, terwijl de leening een loop tijd zal hebben van 10 jaar. De obligaties dezer leening zullen gebruikt kunnen worden voor de be taling van aanslagen in de successie rechten. Het prospectus zal a.s. Maandag verschijnen. Niet meegedeeld is dus nog of deze lee ning geheel vrijwillig zal zijn, dan wel of de uitgifte zal plaats hebben met den z.g. stok achter den deur. Vermoedelijk is dit laatste wel het geval, meent het Hsb., doch ook in dien men in verband met den korten looptijd van de leening besloten mocht hebben, om de leening uit te geven zonder dwang in het vooruitzicht te stellen, dan is er toch alle reden te verwachten, dat zoowel het pu bliek als de institutioneele beleggers hun plicht zullen vervullen en de voor belegging beschikbare middelen zullen aanwenden tot deelneming in deze leening. Niet onaantrekkelijk. De voorwaarden van de leening zijn van dien aard, dat zij vergeleken met het rende ment, dat men op de meeste andere prima obligaties op grond van de tegenwoordige beurskoersen maakt, zeker niet als onaan trekkelijk kan worden beschouwd. De erva ring heeft geleerd, dat de belegger in het al gemeen een groote voorliefde aan den dag legt voor kortloopende leeningen, die ook meestal wat den koers betreft, den grootsten weerstand aan den dag leggen. Bovendien is ook deze leening'voorzien van een z.g.n. belastingclausule, waarbij zij zich echter in zooverre onderscheidt van de 4 leening 1940 II, dat de obligaties van deze laatste kunnen worden aangewend voor be taling van Vermogensbelasting en Verdedi gingsbelasting I, terwijl de nieuw uit te ge ven leening het recht geeft om met de obliga ties Successierechten te betalen. De belas tingclausule heeft in de practijk eveneens bewezen een belangrijke factor te zijn bij de koersvorming en ook uit dit oogpunt zou de ze leening als bijzonder aantrekkelijk moeten worden beschouwd. Het eenige bezwaar. De eenige reden waarom het plaatsen van de leening toch nog wellicht met eenige moei te gepaard zou kunnen gaan, aldus het blad, is deze, dat het een vrij groot bedrag is en mogelijk zal dit dan ook de reden zijn, waar om vermoedelijk toch een gedwongen leening in het vooruitzicht zou worden gesteld, in dien de uitgifte niet mocht slagen. Er is evenwel reden om aan te nemen, dat die dwang dan alleen betrekking zal hebben op particuliere inschrijvers en niet op institu tioneele beleggers. De opbrengst van de leening zal dienen tot consolidatie van vlottende schuld. Het be drag daarvan is reeds tot het zeer aanzien lijk peil van omstreeks f 1750 millioen geste gen, indien men alle posten in aanmerking neemt, dus ook de min of meer constante be dragen, die door de verschillende staatsinstel lingen in de Schatkist zijn gestort. Het wil ons ook voorkomen, besluit het Hsb.. dat 't tijdstip voor de uitgifte van deze groote staatsjeening niet ongunstig is geko zen en dat er dan ook wel réden bestaat om aan te nemen, dat zij een ontvangst zal heb ben, die voor een dergelijke leening mag worden verwacht, vooral indien men de hierboven genoemde overwegingen, dat het land de middelen dringend noodig heeft tot verdere financiering van de staatshuishou ding, wril laten wegen. Uit dit oogpunt dient men de thans op handen zijnde consolidatie van vlottende schuld als een belangrijk onderdeel te zien van de politiek tot het weder gezond maken van de staatsfinanciën. Een ander belangrijk onderdeel vormt de verzwaring der belastingheffing, waarmede reeds een begin is gemaakt. Toepassing van deze beide klassieke methoden moet er toe leiden, dat het vertrouwen in het staatscre- diet-weer zal worden versterkt. De heer H. J. van Mook, hoofd van het Ned. Indische departement van economische zaken, heeft verklaard, dat de regeering van Nederlandsch Indië niet het voornemen koes tert een economische voorkeursbehandeling te verstrekken aan eenig land. De regee>ring wenscht deze politiek te handhaven ten aanzien van Japan. Sprekende over het verloop der onderhan delingen tusschen de Japansche delegatie en de Ned. Indische autoriteiten, zeide de heer van Mook, dat de besprekingen een vriendschappelijk karakter dragen en dat er geen reden is om aan te nemen dat hierin wijziging zal komen. Ned. Indië, zoo voegde hij hieraan toe, is bereid nauwere handels betrekkingen met Japan aan te gaan. In middels wordt vernomen, dat de Japansche consul generaal te Batavia, Joetaka, gister ochtend aan den heer J. E. van Hoogstraten, hoofd van de afdeeling handelszaken aan het departement van economische zaken, de Japansche agenda heeft overhandigd voor de komende besprekingen tusschen Japan en Ned. Indië. Verkeersvliegtuig in Hongarije neergestort. Het verkeersvliegtuig uit den geregelden dienst van de Hongaarsche luchtvaartmaat schappij Malert is op het traject Boedapest Klausenburg, vlak voor een tusschenlanding op het vliegveld van Crosswardein Vrijdag ochtend neergestort. Behalve de uit drie per sonen bestaande bemanning, zijn negen pas sagiers om het leven gekomen. De overige inzittende passagiers werden deels ernstig gewond. Een gisteren uit Athene aangekomen rei ziger, die tijdens zijn verblijf in Grieken land ook te Saloniki heeft vertoefd, heeft, naar hij verklaarde, opgemerkt, dat zoowel te Saloniki als te Athene de Engelschen zeer talrijk zijn. Te Saloniki bevinden zich reeds Engelsche gespecialiseerde troepen, lucht- en vlootstrijdkrachten en gemecha niseerde troepen. In de stad heeft deze rei ziger kunnen constateeren, dat de Italiaan- sche luchtmacht enorme schade heeft aan gericht, in het bijzonder bij de jongste bom bardementen op de haveninstallaties, op de twee vliegvelden der stad en op ver scheidene gebouwen. De inwoners van Sa loniki zijn hevig aangegrepen door de uit werking der Italiaansche bombardementen. Te Athene, evenals te Saloniki, is de geest drift van de eerste dagen van den oorlog tegen Italië enorm bekoeld, want de Griek- sche bevolking heeft, naar de reiziger ver klaarde met steeds grooter moeilijkheden te kampen, vooral op het gebied der levens middelenvoorziening. De Zwitsersche correspondenten te Londen berichten uitvoerig over de zorgen, die men zich daar maakt wegens het optreden van Duitsche stuka's in de Middellandsche zee. Men beschouwt de overplaatsing van Duit sche luchtstrijdkrachten naar Italië als een uiterst handigen strategischen maatregel, die een nieuwe ernstige bedreiging van de Britsche machtspositie in de Middellandsche Zee meebrengt Zoo heeft de Manchester Guar dian geschreven, dat het opduiken der Duitsche luchtmacht op het strijdtooneel een bijzonder ernstig gevaar beteekent, waaraan Groot Brittannië met alle kracht het hoofd moet bieden. De Londensche correspondent van de Neue Zuerirher Zeitung wijst eop, dat het verlies der Southamton op bijzonder indrukwekkende wijze bevestigt, hoe ge rechtvaardigd de in Engeland heerschende ernstige opvatting van den toestand is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 1