KUNSTZIJ Het granaatappelsap N1PPER EN PELLE der diplomaten" in de linnenkast De „school Radioprogramma FEUILLETON Er zit geen goud in Sojaboonen FABRIEKEN NEMEN PROEVEN MET EENHEIDSARTIKELEN. KATOEN UIT RUSLAND? (Van oneen Amsterd. correspondent). Naar wij vernemen, zijn verschillen de Xederlandsche textielfabrieken druk bezig proeven ie nemen met het vervaardigen van standaard artikelen. Deze artikelen zullen in den handel worden gebracht, zoodra er schaarschte dreigt te ontstaan. Via .den „Scha&rschte-meldings- dienst", waarover wil deze dagen berichtten, wordt het publiek in kennis gesteld van soort en prijs der eenheids-textielgoederen. Elke tijd brengt zijn eigen nieuwigheden. Tijdens den Wereldoorlog aten wij een heidsworst, de huidige oorlog zal ons een heidstheedoeken en beddelakens bezorgen! De ontwikkeling der textiel-techniek maakt dit snufje mogelijk, zoodat de huisvrouw nooit over een ledige linnenkast zal hebben te klagen. Het woordje „linnen" dan met een korreltje zout genomen Waar gaat het nu om bij deze standaard producten? Hoofdzakelijk om de schaarsch te te voorkomen en dan: een zoo goed mogelijk artikel voor betrekkelijk lagen prijs op de markt te brengen. Solide en waschecht. Er wordt thans druk geëxperimenteerd. Juist omdat het huishoudgoed betreft dat dus aan veel slijtage onderhevig is, en vaak gewasschen wordt, moeten de fabrikanten met de grootste voorzichtigheid te werk gaan. teneinde solide en waschechte goede ren te verkrijgen. Waaruit zullen de standaard-artikelen worden vervaardigd? vroegen wij een des kundige. Katoen is er bijna niet meer, zoo kregen wii ten antwoord, hoofdzake lijk zullen dan ook vlas en kunst zijde. benevens vlas-afval worden verwerkt. De mogelijkheid is inmid dels niet uitgesloten, dat Rusland ons katoen gaat leveren. Voor dames-ondergoed en japonnen zijn wij reeds jaren gewend aan kunstzijde, maar wat zegt u van heeren-tricotages" bestaan de uit kunstzijde en een percentage katoen? Van heeren-pyama's, die uit hetzelfde ma teriaal als de dames-zomerjurkjes worden gemaakt, slechts met andere dessins ,n.l. strepen? Kunstzijde in de lakens Wij hebben eenheidslakens gezien van graslinnen met kunstzijde, heel mooi en, naar men ons verzekert, duurzaam. Theedoe ken uit linnen en vlas-aftal vervaardigd, schijnen een even groot absorbatie-vermogen te bezitten als zuiver linnen doeken. Wat het dames-dessous aangaat, zal de eenheid alleen betrekking hebben op de kwa liteit, dus niet op de modellen. Het lijkt trou wens onbegonnen werk, de mode op dit ter rein plotseling de wet voor te schrijven en haar grillen te onderdrukken. Geen van de hier genoemde er«atz-produc- ten zijn in den handel. Slechts op het gebied van vitrages verkoopen de éwinkels reeds kunstzijde en dit materiaal zal wel steeds incer en meer in zwang komen. Straks alle maal kunstzij voor de ramen Speciale waschbehandellng. Wij gelooven niet, dat onze huisvrouwen gullen treuren om de hier geschetste oorlogs snufjes. Wel dienen zij zich goed op de hoog te stellen met de speciale waschbehandeling van de nieuwe stoffen. De A.K.U. (Alg. Kunstzijde Unie) stelt, naar wij vernemen, doo\ Qthet ÏÏl. 23. Hier in dit huis, ver van de plek onder de oude eik, ver van de betoovering van dien middag en met haar kwellend geheim, haar bittere zorgen goed verborgen voor spieden de oogen hier vroeg ze zich nu af hoe deze nieuwe catastrophe af te wenden hoe hem te vermijden hoe hem er van te overtuigen dat ze hem geen geluk kon geven, dat, wat hij verlangde, onmogelijk was. Want dat hij in doodelijken ernst gesproken had daaraan twijfelde ze niet. Nu nog joeg de herinnering aan zijn brandende kussen het heete bloed door haar aderen. Waarom had ze het toege laten? Waarom had ze zich niet verzet toen, op dat moment, had ze hem misschien nog kunnen overtuigen van het hopelooze van zijn passie. Maar na dien kus was het haast onmogelijk. Toch moést het, ze moést een mid del vinden om hier voorgoed een einde aan te maken. Wat dien middag tusschen hen was voorgevallen, mocht nooit nooit weer ge beuren! Ze zou, zoo gauw zich de gelegenheid voordeed, weggaan uit Tarford. maar tot zoo lang moest ze de kracht vinden hem af te wee ren, terug te drijven naar de eenzaamheid, vanwaar hrj gekomen was. Oh, ze zou hem pijn doen en hij zou meer verlaten zijn dan ooit, maar ze kon ze durfde niet anders! En toen kwamen plotseling de toonen tot haar van een zachte en oneindig melancho lieke melodie en een snik wrong zich naar haar keel. Oh, kon ze maar weg hier vandaan en eindelijk, eindelijk rust vinden! Toen begon ze zich af te vragen wie het toch kon zijn die in de zitkamer speelde op haar moeder's piano, die altijd open stond, 31. De compagnons nemen afscheid van elkaar. 1. „Jongens, ik stel nu voor, dat ieder van ons nu kan gaan. waarheen hij wil. Dat was een flink karweitje, dat we vannacht opgeknapt hebben. Voor morgen staan er weer nieuwe en lastige zaken op het programma, die we nog moeten opknap pen. 2. „Ik dacht zo, dat jullie me moesten helpen de hecht pleisterbende te pakken, die hier in de omgeving zwerft. Tot weerzien dan. Afge sproken dus, dat we ons aan mijn boot weer zullen ontmoeten, maar niet al te laat, vergeet dat niet, mijne heren. 42. Nipper heeft veel slaap. 1. „Wat zal het lekker zijn in bed! Slaapt wel, kinderen" 2. „En nu zal ik hem raken!" 3. „Wat was me dat een nacht Droom ik, of ben ik wakker 4. „Er uit, Jtj langslaper, het is b(jna middag!" boekjes met wenken via de manufacturiers beschikbaar. Tenslotte: vele dames hebben haar kasten in de afgeloopen maanden goed gevuld. Bijna geen textielpunt bleef er ongebruikt. Wij maakten het mede, dat arbeidersvrou wen voor f 20.in een keer aan linnengoed kochten. Dat was gedurende de koopwoede vlak vóór de textielrantsoeneering. Van wer kelijk gebrek aan kleeren en huishoudgoed kan dus moeilijk gesproken worden. Wan neer de Schaarschte-meldingsdienst wordt in geschakeld, wanneer het publiek voor het eerst in den winkel moet gaan vragen naar een „eenheids-handdoek" of een .standaard- hemd", kan dan ook nog niet worden vast gesteld. De breede Pennsylvania Avenue in Was hington vertoont een zonderling beeld. Ach ter verwaarloosde tuintjes gaan lage huis jes van twee verdiepingen in Victqriaansche stijl schuil. Soms passeert hier nog een rij tuig op wielen met gummibanden, doch dat valt hier in geen enkel opzicht uit den toon. In deze plantsoenachtige lpan, die men eer der in een voorstadje van Weenen of Parijs zou zoeken, staat het gebouw, van de „Offi cial Training School" voor den buitenland- schen dienst der Ver. Staten. Daar bereiden zich jaarlijks ongeveer 40 jongelui voor een diplomatieke loopbaan in dienst der V.S. voor. Met opzet werd deze school naar de Europeesch-aandoende Pennsylvania Ave nue verlegd, omdat men de scholieren al vroegtijdig wil wennen aan de sfeer van een vremde on-Amerikaanscho wereld. Aldus blijkt, dat men in Amerika door stu die carrière kan maken om op te klimmen tot minister van buitenlandsche zaken, als of het de voorbereiding betrof voor den loopbaan van arts of advocaat. Deze „diplo- matenschool" is een stichting van president Coolidge, die in 1924 de Amerikaansche volks vertegenwoordiging een wetsvoorstel deed tot volledige reorganisatie van het ambt der buitenlandsche politiek. Bijzonder ur gent was het probleem van de opleiding der jeugdige en toekomstige gezanten. Er waren gevallen voorgekomen, dat de V.S. naar som mige verafgelegen landen diplomaten had den moeten zenden, die geen woord van de betreffende landstaal verstonden. Zoo was men vaak gedwongen, toevlucht te nemen tot de Amerikaansche zakenmenschen, die in die streken zaken deden, en die met het waarnemen van een buitenlandsche verte genwoordiging belast werden en het gebeur de dan niet zelden, dat die handige Ameri kanen hun officieele positie misbruikten en aanwendden ten voordeele v^n hun particu liere zaken. De toestemming van het congres en het aannemen van het ingediende wetsvoorstel maakte de oprichting van de diplomaten- school mogelijk. Eenmaal per jaar, in de maand Mei, vindt een toelatingsexamen voor gegadigden plaats. Candidaten uit alle dee- len van de V.S. komen dan bij elkaar om zich van het begin van een carrière meester te maken, die tot de hoogste staatsbetrek kingen leiden kan. Iemand, uit Europa zou zich hoogelijk verbazen over de simpelheid der vragen, die gesteld worden. Het bevatte bijv. de vragen: Wie was Bismarck? Welke positie nam Napoleon in tegenover de V.S.? Wie was Gladstone? Wat is Locarno? Het was wel grappig, maar toch niet minder zonderling, uit de antwoorden te vernemen dat Locarno een Spaansch minister en Glad stone een stad in het Westen van Amerika is. 75 der examinandi en gegadigden naar den „job" van buitenlandsch verte genwoordiger der V.S. vertoonen in door snee geen ruimere ontwikkeling dan boven staande antwoorden bewijzen. Het zijn dan tenslotte 14 gelukkigen, die jaarlijks als nieu we leerlingen worden aangenomen. Zij heb ben een studietijd van 3 jaar voor den boeg. en ontvangen vanaf hun eerste lesuur reeds een zij het zeer scheiden salaris van liet departement van buitenlandsche zaken. Op het leerplan komen lesuren voor over emigratie, havenrechten, visa, het aanmon steren van zeelui, en politieke berichtgeving. In een speciale cursus wordt het toepassen en het lezen van cijferschrift onderwezen, ten dienste van geheime documenten De ge schiedenis der V.S. en het Internationale Recht behooren tenslotte eveneens tot de on derwerpen der studie op de diplomaten- school. Het behoeft geen betoog, dat de studie van het buitenland in den meest algemeenen zin het voornaamste deel van het leerplan om vat. Alvorens eindexamen te kunnen doen. moeten de candidaten een heel jaar in een vreemd land hebben doorgebracht, b.v. in Canada, Cuba. Mexico, Frankrijk, Italië. Duitschland, Hongarije enz. En niet alleen de vreemde talen moeten zij er grondig bestudeeren, maar ook vooral de mentaliteit der hun vreemde volken. Directeur Lowell Pinkerton, die na een 20-jarigen diplomatie- ken loopbaan de leiding van de school op zich genomen heeft, zeide; „Begéef u onder de families der vreemde volken, tracht vriendschapsbanden aan te knoopen met de hoofd- en handarbeiders van alle landen bezoekt hun theaters en hun bipliotheken maar eet ook hun maaltijden, want geloof mij, het is een feit, dat ge ook via den weg van den maag den aard van andere volken zult leeren kennen." Zij, die hun schoolperiode met goed gevolg hebben doorloopen. ontvangen vanaf het oogenblik. dat zij de school verlaten, een jaarsalaris van 2500 dollar het laagste der 8 salarisklassen. De hoogste klasse bedraagt 9 tot 10.000 dollar per jaar. Gelijk met hun diploma's ontvangen de jonge menschen in gesloten enveloppe hun toekomstige positie. De klasse verstrooit zich over de geheele we reld. De een gaat zijn land vertegenwoordi gen in Boedapest, een ander ergens in Au stralië, een derde vertrekt naar La Paz in Bolivia. En dat is dan het begin van een lan ge carrière, die vaak eerst na tal van jaren leidt tot het uiteindelijke doel: een positie in het departement van buitenlandsche za ken te Washington. Proeven geven slechte resultaten. De Rijkstuinbouwconsulent Ir. Rietsema, schrijft ons: Er worden In den laatsten tijd in de kranten berichtjes opgenomen over de cul tuur van sojaboonen, waaruit het schijnt, dat dit gewas haast te vergelijken is met een kip die gouden eieren legt. Ik breng ech ter onder de aandaaht van belanghebbenden, dat dit geenszins het geval is; mijn resul taten bij een groot aantal proefnemers wa ren buitengewoon slecht. Nu is het nog wel mogelijk, dat men door een andere behan deling verder komt, doch de proeven hier over dienen te worden afgewacht. Belanghebbenden, die er-eens een klein bedrag aan willen wagen, wordt aangeraden om in April in een bak te zaaien en later op het volle veld uit te planten. DINSDAG 11 FEBRUARI 1941. Hilversum I. 415 m. Nederlandsch Programma. KRO. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 7.55 Gramofoonmuziek. 8.00 Wij beginnen den dag. 8.20 Ochtendgymnastiek. 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuurtje. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 Gerard Lebon en zgn orkest (12.3012.33 Almanak). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Gramofoonmuziek. 1.15 Gerard Lebon en zjjn orkest. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de vrouw. 3.00 Pianovoordracht. 3.20 Cellovoordracht. 3.35 Vervolg pianovoordracht. hoewel zijzelf er bijna nooit op speelde. Zij stond langzaam op, haar tranen met moeite terugdringend. Wie was het, die deze wee moedige klanken het stille vertrek inzond Werd er iemand voor het diner verwacht de dominéé en zijn vrouw een van de zoons misschien? Maar neen, geen van hen kon zoo prachtig spelen en bovendien zouden ze nooit zoo vrijmoedig zijn zonder uitnoodi- ging aan de piano te gaan zitten. Plotseling wist ze het dit was natuurlijk de stiefzoon Fortescue! En ze moest ken nis met hem gaan maken, doen alsof ze jong en vroolijk was, terwijl ze zich in werkelijk heid oud voelde»en zoo moe zoo moe! Besluiteloos bleef ze staan, luisterende naar de innige melodie, totdat de laatste tonen verklonken waren. Toen, inziende dat ze het onmogelijk langer kon uitstellen, liep ze op de dein: toe. Nu zag ze den musicus. Hij zat met zijn rug naar haar toe een man, gekleed in smoking, van middelmatige grootte, met sluik, donkerbruin haar. Daar draaide hij zich om en stond op. En op hetzelfde oogenbljk kreeg Diana zoo'n hevigen schok, dat ze wankelde. Geen geluid ontsnapte haar, maar blind greep ze om zich heen om steun te vinden en als hg niet, lenig als een kat, op haar was toegesprongen en haar had opgevangen, zou ze tegen den grond geslagen zijn. Wat is er? Wat doe je? vroeg hij en bij het hooren van zijn stem bij het voelen van zijn aanraking, ging er een rilling van af schuw door haar heele lichaam. Ben je niet blij me te zien Persephone? Ik heb je toch geschreven dat ik komen zou? Hij had haar teruggedrongen naar de duis tere serre en hier drukte hij haar vast tegen zich aan. Ze was bang doodsbang, niet in staat zich te verweren. Hij duwde haar nog verder achteruit de donkere serre in en nu kuste hjj haar vrijmoedig, met het air van den bezitter. Hij kuste haar hals, haar oogen, haar lippen, knelde zijn armen hoe langer hoe vaster om haar heen. Daar! zei hij ten laatste. Eindelijk heb ik je weer! Dit is waarop ik den heele langen tijd heb sinds mijn afscheid van jou heb ge wacht. Persephone, Koningin van mijn hart! Maar denk er aan, liefste, dat je ons geheim bewaart! Ik ben zoogenaamd pas in Engeland aangekomen en we hebben elkaar nooit eerder ontmoet. Wanneer kunnen we samen alleen zjjn? Vertel het me vlug! Nooit! hijgde Diana. Nooit nooit! Oh, wat doe je hier? Hoe durf je hier te komen? Wat moeten ze wel denken? Maar liefste, heb je het dan nog niet begrepen Ik ben je lang verwachte stiefbroe der! En, met zgn gezicht heel dicht bij het hare: Maar ik kan ook nog wat anders zijn dan een broeder, dat zul je heel gauw merken! Met een rilling wendde Diana haar hoofd af en zei niets. Toen, alsof hij niets bemerkt had, vervolg de hij: Die ontmoeting in Londen was puur toeval en, doordat de oude Chart Fort tegen me zei zoo noemt hij me altijd diende het meisje me aan als Mr. Frost. Nu, je begrijpt dat ik het er maar bij liet die naamsverwisseling was veel te grappig. En Chart zal me heusch niet verraden; trcuwens, hij weet van de familierelatie niets af. Ik ge loof dat hij jouw achternaam niet eens wist. Onze kennismaking begint dus vanavond, maar die zal al heel spoedig een intiemer karakter krijgen. Oh, lieveling, ik moet je alleen zien ik wil het! Zeg me wanneer dat zal zijn! Nee! kreet Diana. Nee! Laat me los! En heftig vervolgde ze: Ik wil je nooit meer zien! Ik verafschuw je! Ik haat je! Ze worstelde om los te komen en, toen dat niet hielp, sloeg ze hem i~ zijn gezicht, beet, krabde! Ze wist niet meer wet ze deed, noch hem, noch zichzelf ontziend. Hij pakte haar bij de polsen, duwde haar armen op haar rug en greep haar zoo beet, dat ze zich onmo gelijk meer kon verroeren. Waarom die plotselinge haat7 wilde hij weten. Wat is er gebeurd? Dacht je heusch dat ik je .ou zou laten gaan? Ze trachtte zich los te rukken, maar het lukte niet. Ik wil niet dat je me aanraakt ik wil het niet ik wil het niet! snikte ze. Je hebt mij overrompeld op een oogenblik dat ik geen macht over mezelf had. Je hebt met mij gespeeld! Ik wil niets meer met je te maken hebben laat me los! Ze rukte en trok en vocht als een wanho pige. Maar hij omklemde haar nog heviger en volkomen uitgeput, gaf ze het eindelijk op. Wees stil! zei hg. Wees stil! Je be zeert alleen maar jezelf en het lukt je toch niet je los te wri-gen. Ik wil niet dat je nu weggaat, in dien opgewonden toestand. Als er iemand binnenkomt en dat kan ieder oogenblik gebeuren dan heb je de poppen aan het dansen! Zoo dat is beter! We zullen er later wel eens samen over praten en als je denkt dat ik je kwaad heb gedaan, ben ik 3.55 Vervolg cellovoordracht. 4.15 Vraaguurtje voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws- economische en beursberichten ANP. 5.30 RVU: Cyclus „Wat leert ons de ontwik kelingsgang der dieren omtrent het leven op onze aarde en het levensvraagstuk?" 6.00 KRO-smphonie-orkest en soliste. 6.54 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Vragen van den dag ANP. 7.15 Duitsche les (7.30—7.45 Berichten, Engelsch). 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 KRO-Symphonie-orkest en solist. 9.25 Gramofoonmuziek. 9.40 Wij sluiten den dag. 9.45 Engelsche berichten ANP. 10.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting.. Hilversum H. 301.5 m. AVRO. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 7.55 Gramofoonmuziek. 8.20 Ochtendgymnastiek. 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.25 Voor de vrouw. 10.30 Omroeporkest (11.00—11.20 Huishoude lijke wenken). 12.00 Berichten, eventueel gramofoonmuziek. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 De Jonge Acht en solisten. 1.30 AVRO-Amusementsorkest, solisten en gemengd koor (opn.). 2.00 Gramofoonmuziek. 2.15 Pianovoordracht en cellovoordracht met pianobegeleiding. 3.00 Reportage. 3.20 Cabaretprogramma. 4.15 Weensch Philharmonisch orkest (opn.). 4.43 Gramofoonmuziek. 5.00 VPRO: Jeugduitzending. 5.15 Nieuws-, economische en beursberichten ANP. 5.30 AVRO-Aeolian-orkest en soliste. 6.15 AVRÖ-Puszta-orkest. 6.42 Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Vragen van den dag ANP en sluiting. direct bereid dat goed te maken. Maar nu moet je kalm worden. Door zoo te doen kan je ons elk oogenblik verraden. Zgn logica had vat op laar. De storm was v:orbij, het verzet gebroken en ze voelde zich zoo uitgeput, dat ze nauwelijks kon begrijpen, dat het ook voor zijn eigen zaak noodig was zijn raad op te volgen. En opeens besefte ze dat hun gemeenschappelijk geheim een band vormde. Hoe zi"h van deze band los te rukken, wist ze niet en een gevoel van diepe wanhoop kwam over haar. T,aat me zitten! smeek .e ze bevend. Er staat hier een stoel. Merkende dat de strijd voorbij was, liet hg haar begaan en ze zonk neer, haar hoofd in haar handen. Hij boog zich over haar heen en legde zijn hand op haar lokken, die verward om haar gezicht hingen. Wees niet dwaas! sprak bij. Er is toch niets gebeurd? Ik begrijp werkelijk niet waarom je ^oo'n scène maakte maar we zullen het er voor het oogenblik bij laten; later zullen we het er nog wel eens over hebben. Er is toch heelemaal geen reden om je zoo overstuur te maken' Ik ben heusch geen monster van verdorvenheid en als ik iets verkeerds heb gedaan, zal ik het weer goed maken ook. Je begrijpt het niet, zei ze toonloos. Inderdaad, ik begrijp het niet, stemde hij toe. En als je nu rustig ge-oeg bent zullen we eens verstandiger praten. Volgens mij heb je toch werkelijk geen reden tot klagen! Een minnaar, die zoo verlief 1 op je is, dat hg be reid is je, als het moest, tot het einde der wereld te volgen! Ze huiverde en hg klopte haar hemoedigend op den schouder. Geluk- k'£ is zo'n ve-re reis niet noodig en ben je dichter onder mjjn bereik dan ik aanvankelijk durfde hopen. I-j pauseerde, als in afwachting van een antwoord, maar toen er nieti kwam, vroeg hii* Voel je je al wat be'er Ja, zei ze, nauwelijks hoorbaar. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 6