Het klachtenboek exit!
Voor zijn gezin gestolen
io AMERIKA
Met het hoofd ouder auto
bekne!d geraakt
Jachtopziener met
knuppel geslagen
Groote Pttro'eumbrand
Koffiedief komt op de
koffie
„In ?e ruilen voor goed
spelende piano"
Op heeterdaad betrapt
Rangeerder doodelijk
bekneld
Trek in spek
Doitsch wcermachtbericht
(taliaaosch wcermachthcricht
Jeugdige dievenbende opgespoord
Het dagelijksche varkentje
Engelsche vliegtuigen
boven Duitschland
Droeve plechtigheid te Soest
twee manufacturiers
gearresteerd.
Een tafereel, dat al weinig meer voorkwam, maar dat nu, mèt het klachtenboek,
(foto N. s.|
definitief verdwijnen gaat.
EEN GEBRUIK, DAT NOG DATEERT UIT
DEN TIJD DER DILIGENCES, GAAT
VERDWIJNEN.
Men schrijft ons:
Als U weet. hoe moeilijk het is, twee men-
schen tevreden te stellen, dan kunt* U zelf
uitrekenen, wat voor onmogelijke taak het
moet zijn, het op dit ondermaansche negentig
millioen menschen naar den zin te maken.
Maar wie heeft er nu met de stemming
goede en kwade luim van negentig mil
lioen menschen te maken?, zult U zich ver
wonderd afvragen.
Het ^ntwoord is niet zoo moeilijk als
het misschien wél lijkt. Neem nu
eens de Nederlandsche Spoorwegen:
die krijgen nog altijd per jaar een
millioen of negentig menschen „op
visite", ik geef het U te doen zoo'n
quantum mannen, vrouwen en kin
deren, vriendelijke en onvriendelijke,
lastige en inschikkelijke, zóó te ont
vangen, dat een leder zegt: „Wat Is
dat toch een charmante gastheer, al
tijd even attent, altijd even aardig en
vriendelijk, altijd klopt alles als een
bus en steeds is hij precies, zooals
ik hem graag wil zien
Laten we eerlijk blijven: zooiets ls onmo
gelijk en dat ondervinden de Spoorwegen dan
ook dagelijks. Afgezien nog van het feit, dat
zij door de omstandigheden van het oogen-
blik voor de klanten niet kunnen doen wat
ze heel graag zouden willen, ondervonden zij
ook in meer normale tijden, dat het nu een
maal niet mogelijk is, het een ieder naar den
zin te maken. Er zijn en blijven altijd klach
ten. En als je ontevreden bent, dan kan je
daar op verschillende manieren blijk van ge
ven. Een van de minst gevaarlijke en meest
vredelievende methodes is je hart op het pa
pier uitstorten. Het papier is geduldig en
de vulpenhouder ook. Dat deze wijsheden
niet van vandaag of gisteren dateeren blijkt
wel uit het feit, dat er al schriftelijk geklaagd
werd, lang voordat James Watt van een
stoommachine droomde, om van gestroom
lijnde electrische vijf-wagenstellen dus nog
maar te zwijgen.
Het klachtenboek.
Als we namelijk de historie van het klach
tenboek, dat tot nu toe op de meeste stations
aanwezig was, naslaan, dan merken we, dat
het eerste boek voor zoover we tenminste
hebben kunnen nagaan dateert van 1829
en dat het toen reeds op grond van het „Re
glement op den dienst der openbare midde
len van vervoer te lande" ter beschikking
van de reizigers per diligence stond. Toen
de spoorwegen in 1839 het levenslicht aan
schouwden hebben ze deze gewoonte over
genomen en zoo oud als zij nu zijn, zoo oud
zijn ook hun klachtenboeken. Gezien de vi
taliteit en energie, die het rallbedrijf gedu
rig aan den dag legt, is dit nog een gchoone
toekomst beschoren, maar het instituut
klachtenboek houdt het niet langer vol en zal
dezer dagen den geest geven.
Het klachtenboek zoo staat heel
zakelijk en ongevoelig in de laatste
dienstorder voor het spoorwegperso
neel houdt op te bestaan. De boe
ken moeten naar Utrecht worden ge
zonden. Zoo'n klachtenboek was een
gewichtig document, waarvoor de
hoogste autoriteiten in den lande be
langstelling hadden.
Het was echter gebaseerd op het ouderwet-
selie principe: „Waarom zou je het eenvou
dig maken als het ook ingewikkeld kan
En maar schrijven!
Neem nu eens Jiet geval, dat een reiziger
zich over een bepaalde gebeurtenis te bekla
gen had. Dan vroeg hij het klachtenboek. De
ambtenaar verschoot van kleur en kwam
met het boek op tafel. Want zeggen de
„Voorschriften betreffende Algemeene Za
ken" ad art. 35 v/h. Algemeen Reglement
voor den Djenst op de Spoorwegen" niet:
„Het personeel mag geen pogingen doen om
iemand van het inschrijven van een klacht
te doen afzien"
De reiziger vulde dus met z'n bezwaren
de blanke bladzijden van het klachtenboek
zooals een notaris een acte passeert -
welke klacht in drie voud moest worden over
geschreven, Eén afschrift zonder toelichting
ging naar de Commercieele Afdeeling en
twee naar den Chef van den Lijndienst na
melijk één met en één zonder toelichting,
die op zijn beurt het eerste exemplaar mèt
advies aan de Commercieele Afdeeline en 't
andere aan den Rijksinspecteur van het Ver
keer doorzond De klager kreeg dan tenslotte
antwoord, waarvan een afschrift aan den
stationschef werd gestuurd, om naast de oor
spronkelijke klacht in het klachtenboek te
worden ingeschreven.
U ziet, dat er heel wat geschrijf bij te pas
kwam
Wij zeiden al, dat er van de zijde van de
hoogste autoriteiten in den lande belangstel
ling voor het klachtenboek bestond. Om te
beginnen werd elk boek, voordat het op een
station werd neergelegd, door den Raad van
Toezicht op de Spoorwegen later door den
Rijksinspecteur van het Verkeer aandach
tig nagezien of alle genummerde bladzijden
aanwezig waren, waarna het op de eerste en
laatste bladzijde voor accoord werd afgetee-
kend.
Er mochten eens snuggere ambtenaren met
een slecht geweten zijn, die er een gegronde
klacht uit wilden scheuren
En als vroeger de Raad van Toezicht en
later de Rijksinspecteur op de stations in
spectie hield, dan kwamen de boeken voor
den dag en werden ze aandachtig bestudeerd,
waarna den Chef al dan niet „decharge werd
verleend".
Het publiek heeft echter een fijne
neus en er "kwamen steeds meer rei
ziger», die de klachtenprocedure
rompslomp vonden en direct een
brief naar de centrale administratie
zonden. En de spoorwegen zouden
de spoorwegen niet zijn als zij aan
die klachten minder aandacht be
steedden. Zoo werd er een steeds ge
ringer gebruik van het klachtenboek
gemaakt; op de driehonderd stations
waar zij aanwezig waren, werd er ge
middeld een klacht of honderd per
jaar ingeschreven.
Romantiek.
Nu is met toestemming van de overheid
tot opheffing van het klachtenboek besloten
en met het klachtenboek verdwijnt een stuk
je romantiek uit h»t leven van den spoorweg
man, dat onafscheidelijk van het bedrijf ge
schenen had.
Want het is geen „romance" als u in het
„Klagtenboek" van Delden, dat nog steeds
in gebruik was, als eerste klacht leest: „Den
24en February 1868 van Goor naar Delden,
was de waterstoof in de 2e klasse voorzien
van koud water.", waarnaast men dan als
antwoord kan lezen, dat „de klagte" gedeel
telijk ongegrond was omdat het water wel
niet heet, maar toch ook niet koud, namelijk
„Iaauw" was geweest
En in een ander klachtenboek treffen we
o.a. een klacht uit 1867 aan, waarin een bur
gemeester ei* zich over beklaagt, dat er drie
personen met „herfsche kaas" in de coupé
waren toegelaten, waardoor een niet al te
aangename geur werd verspreid
Het blijkt ook een paar maal voorgekomen
te zijn, dat er reizigers naar het klachten
boek vroegen, terwijl ze net iets tè veel aan
Bacchus hadden geofferd. Het schrift was er
daardoor niet duidelijker op geworden en o.a.
troffen we het volgende antwoord aan. „Bij
onderzoek is gebleken, dat klager, toen hij
zijne onleesbare klacht inschreef, teveel be
dwelmend vocht had gebruikt. Dierhalve is
de klacht niet beantwoord."
Hetgeen men de spoorwegen niet kwalijk
mag nemen.
Nu is dit stukje poëzie uit het spoorweg
bedrijf verdwenen en daarvoor in de plaats
komen korte, zakelijke briefjes met verzoek
„die-en-die-trein weer in te leggen" of „daar-
en-daar toch vooral op aansluiting te wach
ten"
Doodelljk ongeval in Zuid-Limburg.
Dinsdagochtend is in de Kcrkveldstraat te
Schaesberg een ongeluk gebeurd, waarbij de
24-jarige M. uit Brunssum om het leven is
gekomen. De heer B. van B. had namelijk
met zijn auto een panne gekregen. De ach
teras was gebroken en ter plaatse werd een
nieuwe as gemonteerd, waarbij M. hielp.
Toen de reparatie klaar was. kroop M. on
der de auto en maakte de crick los, echter
voordat een der wielen behoorlijk was aan
geschroefd. Toen de wagen op dit wiel be
gon te steunep, raakte het los en de auto
zakte door, waardoor M. met het hoofd be
kneld raakte. Hij kreeg een zware schedel
fractuur en op weg naar het ziekenhuis te
Heerlen ig hij aan de gevolgen overleden.
M. was gehuwd en had geen kinderen.
Gisteren deed de Amsterdamsche recht
bank uitspraak in de zaak tegen een 32-jari-
gen bankwerker, die terecht had geslaan we
gens rijwieldiefstal. De man had in een dag
blad te Utrecht een advertentie geplaatst,
waarin hij een fiets te koop aanbood, des
noods in te ruilen voor een goed spelende
piano.
Er kwamen adspirant koopers voor het rij
wiel, maar zij vertrouwden het zaakje niet
en het slot was, dat de politie den man, die
de fietsen gestolen bleek te hebben, inreken
de.
De Officier van justitie had een gevangenis
straf voor den tijd van een jaar en zes maan
den geëischt. De rechtbank legde deze straf
op, doch bracht de preventieve hechtenis in
mindering.
Diefstallen in Sportfondsenbad.
De Haarlemsche politie heeft in het sport
fondsenbad twee jongens van zestien jaar
gearresteerd, die door het personeel van
deze inrichting op heeterdaad waren be
trapt bij het stelen van -geld uit de klee
ding der bezoekers. Terwijl een der knapen
de badhokjes doorzocht, stond de ander op
den uitkijk. Toen zij betrapt werden, had
den de jongens zich juist van een bedrag
van bijna honderd gulden meester gemaakt
Bij hun verhoor bekenden zij, dat zij zich
sedert 1 December van het vorige jaar aan
dergelijke diefstallen hadden schuldig ge
maakt. In totaal hadden zij op deze wijze
wm bedrag van ongeveer vierhonderd «rui
nen gestolen. Al dit geld was opgemaakt
aan sigaretten, snoeperijen e d.
t
Tusschen buffers bekneld geraakt.
De 48-jarige gehuwde rangeerder J. F. Lie-
bregts uit de Kloosterdreef is bij het koppelen
van een goederentrein op het emplacement
van het station te Eindhoven tusschen de
buffers geraakt, waardoor zijn borstkas werd
ingedrukt en hij een ernstige wonde aan een
der handen opliep. Nadat hem de eerste hulp
verleend was, moest hij in het R.K. zieken
huis worden ongenomen. Daar is hij gister
ochtend overleden. Het slachtoffer laat een
vrouw met een groot gezin achter.
HELER ERGER DAN DE STELER!
Een jonge man had geld noodig
voor zijn gezin. Werk had hij niet
en zijn vooruitzichten waren wei
nig rooskleurig. Hij zocht naar een
oplossing en meende die gevonden
te hebben door het stelen van twee
■zakken aluminium. Die zakken ston
den op een binnenplaats van de t
Amstel Brouwerij te Amsterdam.
De brouwerij had aluminium i\po-
dig voor het vervaardigen van de
sluitingen der bierfleschjes. Maar
daar trok de man zich niets van
aan. Hij ging met een bakfiets naar
de brouwerij, laadde de twee zak
ken met een gezamenlijken inhoud
van 100 kg aluminium op en ver
dween met de kostbare buit.
Een opkooper van andere metalen wilde
hem wel van zijn last afhelpen en hij bood
hem 15,voor de twee zakken. Dat was
niet veel, maar de man accepteerde.
Hij had dus nu een weinig geld. Doch
geluk bracht het hem niet. Want de po
litie vond hem en rekende hem in.
Gisteren moest de man voor de vierde
kamer der Amsterdamsche rechtbank ver
schijnen. Hij bekende ruiterlijk zijn schuld
De officier van justitie herinnerde er aan,
dat dit niet de eerste diefstal was van den
jongen man en eischte een gevangenisstraf
voor den tijd van een jaar.
De verdediger, mr Fcankenhuis, wees er
cp, dat er nood heerschte in het gezin en
riep de clementie van de rechtbank in. -
De heler.
Vervolgens stond de heler van de me
talen terecht Deze man had misbruik ge
maakt van de wetenschap, dat hij gestolen
waar kocht, want hij gaf voor de 100 kg
aluminium 15,— terwijl de prijs 60,—
was. Deze man, die een vergunning C be
zat, mocht niet eens in zulk kostbaar goed
handelen Hij was dus reeds strafbaar, om
dat hij gekocht had zonder een vergunning
A of B te bezitten.
Maar de rechtbank vond uit zijn houding
duidelijk op te maken, dat hij wist, dat
hem gestolen goed werd aangeboden. Hij
kon weten, dat dit geen afval was en hij
wist dat onder normale omstandigheden
nooit iemand zou ingaan op zijn aanbod
van 15,
Toch bleef hij onschuld volhouden, hoe
wel niemand daarin kon gelooven. Hij
praatte over „te goeder trouw" en „mijn
goed recht", maar het hielp hem niet. Hij
had reeds meerdere straffen ondergaan en
zijn lijstje werd met een vermeerderd.
De officier van justitie eischte tegen de
zen heler een gevangenisstraf voor den tijd
van zes maanden.
Op 2 April zal de rechtbank uitspraak
doen.
Inbraak in slagerswinkel.
Gisternacht hebben onbevoegden zich door
een tuimelraam toegang verschaft tot een
slagerswinkel aan de Jodenbreestraat te Am
sterdam. Een groote hoeveelheid vleesch, vet
en spek, benevens enkele gouden voorwer
pen zijn gestolen.
Aanvallen aan alle fronten voort
gezet
Het opperbevel der weermacht maakt be-
Bij een aanval op de Engelsche Zuid-
Oostkust heeft in een motortorpedoboot van
een vijandelijk convooi twee koopvaardij
schepen met in totaal 10.000 b.r.t. inhoud in
den grond geboord. Een duikboot bracht 2
gewapende vijandelijke koopvaarders met
in totaal 13.000 b.r.t. tot zinken, een tweede
duikboot boorde 3500 b.r.t in dep grond.
Sterke strijdkrachten van het luchtwaperi
vielen den laatsten nacht weer militaire en
voor den oorlog belangrijke doelen in Groot
Brittanje aan. In het bijzonder werden op
Hill aan de monding van de Humber den
geheclen nacht brisant- en brandbommen
van allerlei kaliber in grooten getale neer
geworpen. Er ontstonden in de havenwer
ken en de ravitailleeringsinstallaties talrij
ke branden. Overdag is een koopvaarder tn
het St. Georgekanaai doeltreffend met bom
men bestookt. Het schip bleef met slagzij
liggen.
In het gebied van de Middellandsche Zee
deden op 16 Maart Duitsche verkennings
vliegtuigen op 40 km. ten westen van Kreta
een aanval op een krachtige formatie vij
andelijke oorlogsschepen, bestaande uit twee
zware eenheden, zes kruisers en twee tot
drie torpedojagers. De beide zware eenheden
werden elk door een luchttorpedo getrof
fen.
Gisternacht, is de vijand naar Noord-
Duitschland gevlogen <en heeft op twee kust
steden brand- en brisantbommen geworpen.
De aangerichte schade is gering. Het lukte
alle branden reeds bij het ontstaan te blus-
schen. Eenige burgers werden gedood, ver
scheidene gewond. De tegenstander verloor
vüf vliegtuigen, waarvan twee neergeschoten
werden door Duitsche nachtjagers. Eén
eigen vliegtuig keerde niet terug.
Bij het succes tijdens den aanval op de
formatie vijandelijke oorlogsschepen ten
westen van Kreta waren betrokken: ge
vechtsgroepcommandant kapt. Kowalewski
als commandant met de bemanning: eerste
luitenant Lorenz, Oherfeldwebel Henze, Feld-
webel Lehmann en Luitenant Bock als
commandant met de bemanning: Oherfeld
webel Schmidt, onderofficier Brueckner,
Feldwebel Katen.
Acht Britsche machines vernietigd
In zijn weermachtsbericht no. 285 maakt
het Italiaansche opperbevel het volgende
bekend:
Grieksche front: niets van beteekenis te
vermelden.
Noord Afrika: onze vliegtuigen bombar
deerden vijandelijke gemechaniseerde strijd
middelen en troepen.
Oost Afrika: Aan het. front van Keren,
waar de F.ngelschen een aanzienlijke strijd
macht te land en in de lucht concentreeren.
duurt de strijd voort. Onze troepen hebben
door hun dapper verzet den vijand terug
gedreven en tegenaanvallen ondernomen,
waarbij den vijand aanzienlijke verliezen
werden toegebracht. Een onzer formaties
jachtvliegtuigen deed een verrassenden aan
val op een der luchtbases van den vijand,
waarbij acht Britsche machines vernietigd
werden.
Inbraak in antomatiek
vijftig gulden op.
leverde
Het is de recherche gelukt een jeugdige
dievenbende op te sporen, die eenige maan
den de gemeente Heemstede onveilig heeft
gemaakt.
In verband hiermede zijn aangehouden de
17-jarige R. en de 15-jarige G. wegens diefstal
met braak in een automatiek. Bij hun aan
houding kwam aan het licht, dat bij de dief
stallen betrokken waren de 17-jarige H.
VV. en de 15-jarige J. Th. W. uit Heemstede
en de lg-jarige B. H. K. uit Haarlem.
De jongens hebben verscheidene diefstal
len op hun geweten. Uit het kantoortje van
een automatiek stalen zij een bedrag van
vijftig gulden, verder namen zij chocolade
en bonbons weg, fietsbanden, enz.
R. heeft bekend, zich aan diefstal van ne
gen buiten- en elf binnenbanden te hebben
schuldig gemaakt. De heele partij verkocht
hij voor negen gulden aan een achttienjari
gen jongen, die verklaarde zeven buiten- en
binnenbanden verkocht te hebben aan een
hem onbekend persoon. Bij huiszoeking wer
den twee buiten- en vier binnenbanden ge
vonden. Dieven en heler zijn ter beschikking
van den Officier van Justitie gesteld.
Een jaar tegen strooper geëischt.
Een jaar gevangenisstraf eischte de Offi
cier van Justitie bij de Almeiosche rechtbank
tegen den jeugdigen grondwerker en beken
den strooper Johan H. uit Almelo, thans voor
een ander feit in het huis van bewaring te
Zwolle gedetineerd, die op 11 November van
het vorige jaar den jachtopziener G. J. Hil-
mink heeft aangevallen en dezen eenige ma
len met een knuppel op het hoofd heeft ge
slagen, waardoor die jachtopziener ernstige
verwondingen bekwam. De jongeman bevond
zich op verboden grond en de jachtopziener
wilde daarvan proces-verbaal opmaken. H.
wilde echter zijn naam niet zeggen en wei
gerde voorts zijn identiteitsbewijs te toonen.
Toen de jachtopziener hem daarop voor den
burgemeester van Almelo wilde geleiden,
pakte H. een knuppel van den grond op be
werkte daarmede den jachtopziener, die ook
nog bij de keel werd gegrepen. Deze verklaar
de dat hij stellig gewurgd zou zijn, wanneer
hij op liet allerlaatste oogenblik er 'niet in
geslaagd was zijn aanvaller te overmeesteren.
Frauduleus geslacht te Bussum.
Gistermiddag wilden eenige veldwachters
een inval doen in een theehuis aan den Am-
sterdamschenstraatweg te Bussum, op ver
moeden, dat daar frauduleus geslacht werd.
De bewoner weigerde echter den toegang,
waarop de veldwachters assistentie gingen
halen bij de gemeentepolitie. Toen men terug
kwam, viel er van frauduleus geslachte var
kens niets te bespeuren. Een der veldwach
ters, die was achter gebleven, toen men as
sistentie haalde, had zijn ooren goed de kost
gegeven en had bemerkt, dat men in de
keuken hard aan het werk was geweest. De
politie verwijderde toen het zeil en brak "t
daaronder gelegen luik open. Onder den vloer
vond men een geslacht varken, dat in be
slag wérd genomen. Het zal na gekeurd te
zijn, in de distributie komen. Proces-verbaal
is tegen den bewoner van het theehuis opge
maakt. I
ONDER VRACHTAUTO GERAAKT.
Het driejarig zoontje van den heer H. te
Ankeveen geraakte op den dorpsweg onder
een vrachtauto. Met ernstige verwondingen
werd het kind in de ouderlijke woning bin
nengedragen, waar het ondanks spoedige
geneeskundige hulp gistermorgen aan de
gevolgen is overleden.
IN DEN KELDER GEVALLEN.
Vrijdag j.1. is de 74-jarige J. J. M. te Heer
len in den kelder van zijn woning gevallen
tengevolge waarvan hij een schedelbasiMrac'
tuur opliep en buiten bewustzijn gemakte
Gisteren is hij zonder tot bewustzijn te zijn
gekompn, aan de gevolgen van het onepluk
overleden.
Door vonken
ontstaan.
van vrachtauto
Naar Associated Press meldt, is er op het
nabij de stad gelegen terrein der Gulf Re-
fining Oil Company te New Orleans, een
groote brand uitgebroken, waarbij tal van
vaten benzine ontploften. Ook in de vaten
met smeerolie vond het vuur rijkelijk voed
sel. De brandweerlieden moesten zich in
hoofdzaak er tot» beperken een tank met
500.000 gallons olie te redden. De aangerich
te schade is nog niet bekend. Men neemt
aan dat het vuur door vonken van een
vrachtauto ontstaan is. Reeds de vorige
week werd New Orleans, zooals gemeld,
reeds door een grooten brand geteisterd,
waarbij een schade van drie millioen dol
lars ontstond.
Aanvallen mislukt.
In den nacht van 18 op 19 Maart zijn
zwakke vijandelijke luchtstrijdkrachten
naar Noowi West Duitschland gevlogen.
Evenals in den voorafgaanden nacht verhin
derde.ook ditmaal de snel optredende Duit
sche afweer een systematischen aanval der
Engelschen. Het hevige vuur van het Duit
sche afweergeschut dwong de machines
reeds in het kustgebied tot een spoedig
rechtsomkeert maken. Er werden slechts
enkele brand- en brisantbommen uitgewor
pen op het platteland en op een grootere
plaats. In verschillende woonhuizen ont
stond brand, die in den kiem kon worden
gesmoord. Een aanval van Britsche machi
nes op Zuidelijker gelegen Rijksgebied mis
lukte door welgericht spervuur van het
Duitsche luchtafweergeschut, dat.de Engel
sche formatie uiteendreef.
Slachtoffertje van den gruwelij-
ken moord begraven.
Gistenniddag omstreeks twaalf uur is het
stoffelijk oversehot van de vijfjarige Gerritje
Strumpel, het slachtoffer van den gruwelij-
ken moord te Soest, op de Neder-Duitsch
Hervormde begraafplaats aan den Veldweg
ter aarde besteld. Het zwarte kistje, dat voor
zien was van de zegels der justitie, was met
een bloemstuk bedekt.
Onder de aanwezigen aan de groeve merk'
ten wij op den heer Schreuder, hoofdinspec
teur van politie, die in het opsporen van de
daders een belangrijke rol heeft gespeeld.
Aan de groeve werd het woord gevoerd door
Ds. Groeneveldt, die zich met eenige troost-
olie woorden tot de zwaar beproefde ouders
wrende.
Een zwager dankte voor de belangstelling.
Net als bij Klein Duimpje rolden
de boonen uit den zak.
Eenigen tijd geleden is te Deventer een
partij van 120 kg. koffie gestolen uit het
paanuis van een grossier in koloniale wa
ren.
Doordat in een der zakken een gaf zat,
rolden regelmatig koffiebonnen over de
'rlüht en Jhet Srpoor leidde regel-
hoiri r e woning van den dader, een
bekenden recidivist. De koffie werd in het
Jew. Sponden, de dader had het hazenpad
heeR zich eenigen tijd schuil
gehouden, doch gisteren is hij te Zwolle
rpun 110"dcn" Dfi nian is in het politiebu-
leau te Deventer opgesloten.
Door de Almeiosche politie zijn twee ma-
nutactuners gearresteerd wegens overtre-
oing van de textieldistributie. Een der ge-
lesteerden had 2300 meter japonstof biiitcn
2n». i .u,ie 0,11 Krocht, en de ander had
hL.-u tex "elK°e Jeren eveneens buiten de
nbutie aan den man te brengen.