Het klachtenboek exit! Voor zijn gezin gestolen io AMERIKA Met het hoofd ouder auto bekne!d geraakt Jachtopziener met knuppel geslagen Groote Pttro'eumbrand Koffiedief komt op de koffie „In ?e ruilen voor goed spelende piano" Op heeterdaad betrapt Rangeerder doodelijk bekneld Trek in spek Doitsch wcermachtbericht (taliaaosch wcermachthcricht Jeugdige dievenbende opgespoord Het dagelijksche varkentje Engelsche vliegtuigen boven Duitschland Droeve plechtigheid te Soest twee manufacturiers gearresteerd. Een tafereel, dat al weinig meer voorkwam, maar dat nu, mèt het klachtenboek, (foto N. s.| definitief verdwijnen gaat. EEN GEBRUIK, DAT NOG DATEERT UIT DEN TIJD DER DILIGENCES, GAAT VERDWIJNEN. Men schrijft ons: Als U weet. hoe moeilijk het is, twee men- schen tevreden te stellen, dan kunt* U zelf uitrekenen, wat voor onmogelijke taak het moet zijn, het op dit ondermaansche negentig millioen menschen naar den zin te maken. Maar wie heeft er nu met de stemming goede en kwade luim van negentig mil lioen menschen te maken?, zult U zich ver wonderd afvragen. Het ^ntwoord is niet zoo moeilijk als het misschien wél lijkt. Neem nu eens de Nederlandsche Spoorwegen: die krijgen nog altijd per jaar een millioen of negentig menschen „op visite", ik geef het U te doen zoo'n quantum mannen, vrouwen en kin deren, vriendelijke en onvriendelijke, lastige en inschikkelijke, zóó te ont vangen, dat een leder zegt: „Wat Is dat toch een charmante gastheer, al tijd even attent, altijd even aardig en vriendelijk, altijd klopt alles als een bus en steeds is hij precies, zooals ik hem graag wil zien Laten we eerlijk blijven: zooiets ls onmo gelijk en dat ondervinden de Spoorwegen dan ook dagelijks. Afgezien nog van het feit, dat zij door de omstandigheden van het oogen- blik voor de klanten niet kunnen doen wat ze heel graag zouden willen, ondervonden zij ook in meer normale tijden, dat het nu een maal niet mogelijk is, het een ieder naar den zin te maken. Er zijn en blijven altijd klach ten. En als je ontevreden bent, dan kan je daar op verschillende manieren blijk van ge ven. Een van de minst gevaarlijke en meest vredelievende methodes is je hart op het pa pier uitstorten. Het papier is geduldig en de vulpenhouder ook. Dat deze wijsheden niet van vandaag of gisteren dateeren blijkt wel uit het feit, dat er al schriftelijk geklaagd werd, lang voordat James Watt van een stoommachine droomde, om van gestroom lijnde electrische vijf-wagenstellen dus nog maar te zwijgen. Het klachtenboek. Als we namelijk de historie van het klach tenboek, dat tot nu toe op de meeste stations aanwezig was, naslaan, dan merken we, dat het eerste boek voor zoover we tenminste hebben kunnen nagaan dateert van 1829 en dat het toen reeds op grond van het „Re glement op den dienst der openbare midde len van vervoer te lande" ter beschikking van de reizigers per diligence stond. Toen de spoorwegen in 1839 het levenslicht aan schouwden hebben ze deze gewoonte over genomen en zoo oud als zij nu zijn, zoo oud zijn ook hun klachtenboeken. Gezien de vi taliteit en energie, die het rallbedrijf gedu rig aan den dag legt, is dit nog een gchoone toekomst beschoren, maar het instituut klachtenboek houdt het niet langer vol en zal dezer dagen den geest geven. Het klachtenboek zoo staat heel zakelijk en ongevoelig in de laatste dienstorder voor het spoorwegperso neel houdt op te bestaan. De boe ken moeten naar Utrecht worden ge zonden. Zoo'n klachtenboek was een gewichtig document, waarvoor de hoogste autoriteiten in den lande be langstelling hadden. Het was echter gebaseerd op het ouderwet- selie principe: „Waarom zou je het eenvou dig maken als het ook ingewikkeld kan En maar schrijven! Neem nu eens Jiet geval, dat een reiziger zich over een bepaalde gebeurtenis te bekla gen had. Dan vroeg hij het klachtenboek. De ambtenaar verschoot van kleur en kwam met het boek op tafel. Want zeggen de „Voorschriften betreffende Algemeene Za ken" ad art. 35 v/h. Algemeen Reglement voor den Djenst op de Spoorwegen" niet: „Het personeel mag geen pogingen doen om iemand van het inschrijven van een klacht te doen afzien" De reiziger vulde dus met z'n bezwaren de blanke bladzijden van het klachtenboek zooals een notaris een acte passeert - welke klacht in drie voud moest worden over geschreven, Eén afschrift zonder toelichting ging naar de Commercieele Afdeeling en twee naar den Chef van den Lijndienst na melijk één met en één zonder toelichting, die op zijn beurt het eerste exemplaar mèt advies aan de Commercieele Afdeeline en 't andere aan den Rijksinspecteur van het Ver keer doorzond De klager kreeg dan tenslotte antwoord, waarvan een afschrift aan den stationschef werd gestuurd, om naast de oor spronkelijke klacht in het klachtenboek te worden ingeschreven. U ziet, dat er heel wat geschrijf bij te pas kwam Wij zeiden al, dat er van de zijde van de hoogste autoriteiten in den lande belangstel ling voor het klachtenboek bestond. Om te beginnen werd elk boek, voordat het op een station werd neergelegd, door den Raad van Toezicht op de Spoorwegen later door den Rijksinspecteur van het Verkeer aandach tig nagezien of alle genummerde bladzijden aanwezig waren, waarna het op de eerste en laatste bladzijde voor accoord werd afgetee- kend. Er mochten eens snuggere ambtenaren met een slecht geweten zijn, die er een gegronde klacht uit wilden scheuren En als vroeger de Raad van Toezicht en later de Rijksinspecteur op de stations in spectie hield, dan kwamen de boeken voor den dag en werden ze aandachtig bestudeerd, waarna den Chef al dan niet „decharge werd verleend". Het publiek heeft echter een fijne neus en er "kwamen steeds meer rei ziger», die de klachtenprocedure rompslomp vonden en direct een brief naar de centrale administratie zonden. En de spoorwegen zouden de spoorwegen niet zijn als zij aan die klachten minder aandacht be steedden. Zoo werd er een steeds ge ringer gebruik van het klachtenboek gemaakt; op de driehonderd stations waar zij aanwezig waren, werd er ge middeld een klacht of honderd per jaar ingeschreven. Romantiek. Nu is met toestemming van de overheid tot opheffing van het klachtenboek besloten en met het klachtenboek verdwijnt een stuk je romantiek uit h»t leven van den spoorweg man, dat onafscheidelijk van het bedrijf ge schenen had. Want het is geen „romance" als u in het „Klagtenboek" van Delden, dat nog steeds in gebruik was, als eerste klacht leest: „Den 24en February 1868 van Goor naar Delden, was de waterstoof in de 2e klasse voorzien van koud water.", waarnaast men dan als antwoord kan lezen, dat „de klagte" gedeel telijk ongegrond was omdat het water wel niet heet, maar toch ook niet koud, namelijk „Iaauw" was geweest En in een ander klachtenboek treffen we o.a. een klacht uit 1867 aan, waarin een bur gemeester ei* zich over beklaagt, dat er drie personen met „herfsche kaas" in de coupé waren toegelaten, waardoor een niet al te aangename geur werd verspreid Het blijkt ook een paar maal voorgekomen te zijn, dat er reizigers naar het klachten boek vroegen, terwijl ze net iets tè veel aan Bacchus hadden geofferd. Het schrift was er daardoor niet duidelijker op geworden en o.a. troffen we het volgende antwoord aan. „Bij onderzoek is gebleken, dat klager, toen hij zijne onleesbare klacht inschreef, teveel be dwelmend vocht had gebruikt. Dierhalve is de klacht niet beantwoord." Hetgeen men de spoorwegen niet kwalijk mag nemen. Nu is dit stukje poëzie uit het spoorweg bedrijf verdwenen en daarvoor in de plaats komen korte, zakelijke briefjes met verzoek „die-en-die-trein weer in te leggen" of „daar- en-daar toch vooral op aansluiting te wach ten" Doodelljk ongeval in Zuid-Limburg. Dinsdagochtend is in de Kcrkveldstraat te Schaesberg een ongeluk gebeurd, waarbij de 24-jarige M. uit Brunssum om het leven is gekomen. De heer B. van B. had namelijk met zijn auto een panne gekregen. De ach teras was gebroken en ter plaatse werd een nieuwe as gemonteerd, waarbij M. hielp. Toen de reparatie klaar was. kroop M. on der de auto en maakte de crick los, echter voordat een der wielen behoorlijk was aan geschroefd. Toen de wagen op dit wiel be gon te steunep, raakte het los en de auto zakte door, waardoor M. met het hoofd be kneld raakte. Hij kreeg een zware schedel fractuur en op weg naar het ziekenhuis te Heerlen ig hij aan de gevolgen overleden. M. was gehuwd en had geen kinderen. Gisteren deed de Amsterdamsche recht bank uitspraak in de zaak tegen een 32-jari- gen bankwerker, die terecht had geslaan we gens rijwieldiefstal. De man had in een dag blad te Utrecht een advertentie geplaatst, waarin hij een fiets te koop aanbood, des noods in te ruilen voor een goed spelende piano. Er kwamen adspirant koopers voor het rij wiel, maar zij vertrouwden het zaakje niet en het slot was, dat de politie den man, die de fietsen gestolen bleek te hebben, inreken de. De Officier van justitie had een gevangenis straf voor den tijd van een jaar en zes maan den geëischt. De rechtbank legde deze straf op, doch bracht de preventieve hechtenis in mindering. Diefstallen in Sportfondsenbad. De Haarlemsche politie heeft in het sport fondsenbad twee jongens van zestien jaar gearresteerd, die door het personeel van deze inrichting op heeterdaad waren be trapt bij het stelen van -geld uit de klee ding der bezoekers. Terwijl een der knapen de badhokjes doorzocht, stond de ander op den uitkijk. Toen zij betrapt werden, had den de jongens zich juist van een bedrag van bijna honderd gulden meester gemaakt Bij hun verhoor bekenden zij, dat zij zich sedert 1 December van het vorige jaar aan dergelijke diefstallen hadden schuldig ge maakt. In totaal hadden zij op deze wijze wm bedrag van ongeveer vierhonderd «rui nen gestolen. Al dit geld was opgemaakt aan sigaretten, snoeperijen e d. t Tusschen buffers bekneld geraakt. De 48-jarige gehuwde rangeerder J. F. Lie- bregts uit de Kloosterdreef is bij het koppelen van een goederentrein op het emplacement van het station te Eindhoven tusschen de buffers geraakt, waardoor zijn borstkas werd ingedrukt en hij een ernstige wonde aan een der handen opliep. Nadat hem de eerste hulp verleend was, moest hij in het R.K. zieken huis worden ongenomen. Daar is hij gister ochtend overleden. Het slachtoffer laat een vrouw met een groot gezin achter. HELER ERGER DAN DE STELER! Een jonge man had geld noodig voor zijn gezin. Werk had hij niet en zijn vooruitzichten waren wei nig rooskleurig. Hij zocht naar een oplossing en meende die gevonden te hebben door het stelen van twee ■zakken aluminium. Die zakken ston den op een binnenplaats van de t Amstel Brouwerij te Amsterdam. De brouwerij had aluminium i\po- dig voor het vervaardigen van de sluitingen der bierfleschjes. Maar daar trok de man zich niets van aan. Hij ging met een bakfiets naar de brouwerij, laadde de twee zak ken met een gezamenlijken inhoud van 100 kg aluminium op en ver dween met de kostbare buit. Een opkooper van andere metalen wilde hem wel van zijn last afhelpen en hij bood hem 15,voor de twee zakken. Dat was niet veel, maar de man accepteerde. Hij had dus nu een weinig geld. Doch geluk bracht het hem niet. Want de po litie vond hem en rekende hem in. Gisteren moest de man voor de vierde kamer der Amsterdamsche rechtbank ver schijnen. Hij bekende ruiterlijk zijn schuld De officier van justitie herinnerde er aan, dat dit niet de eerste diefstal was van den jongen man en eischte een gevangenisstraf voor den tijd van een jaar. De verdediger, mr Fcankenhuis, wees er cp, dat er nood heerschte in het gezin en riep de clementie van de rechtbank in. - De heler. Vervolgens stond de heler van de me talen terecht Deze man had misbruik ge maakt van de wetenschap, dat hij gestolen waar kocht, want hij gaf voor de 100 kg aluminium 15,— terwijl de prijs 60,— was. Deze man, die een vergunning C be zat, mocht niet eens in zulk kostbaar goed handelen Hij was dus reeds strafbaar, om dat hij gekocht had zonder een vergunning A of B te bezitten. Maar de rechtbank vond uit zijn houding duidelijk op te maken, dat hij wist, dat hem gestolen goed werd aangeboden. Hij kon weten, dat dit geen afval was en hij wist dat onder normale omstandigheden nooit iemand zou ingaan op zijn aanbod van 15, Toch bleef hij onschuld volhouden, hoe wel niemand daarin kon gelooven. Hij praatte over „te goeder trouw" en „mijn goed recht", maar het hielp hem niet. Hij had reeds meerdere straffen ondergaan en zijn lijstje werd met een vermeerderd. De officier van justitie eischte tegen de zen heler een gevangenisstraf voor den tijd van zes maanden. Op 2 April zal de rechtbank uitspraak doen. Inbraak in slagerswinkel. Gisternacht hebben onbevoegden zich door een tuimelraam toegang verschaft tot een slagerswinkel aan de Jodenbreestraat te Am sterdam. Een groote hoeveelheid vleesch, vet en spek, benevens enkele gouden voorwer pen zijn gestolen. Aanvallen aan alle fronten voort gezet Het opperbevel der weermacht maakt be- Bij een aanval op de Engelsche Zuid- Oostkust heeft in een motortorpedoboot van een vijandelijk convooi twee koopvaardij schepen met in totaal 10.000 b.r.t. inhoud in den grond geboord. Een duikboot bracht 2 gewapende vijandelijke koopvaarders met in totaal 13.000 b.r.t. tot zinken, een tweede duikboot boorde 3500 b.r.t in dep grond. Sterke strijdkrachten van het luchtwaperi vielen den laatsten nacht weer militaire en voor den oorlog belangrijke doelen in Groot Brittanje aan. In het bijzonder werden op Hill aan de monding van de Humber den geheclen nacht brisant- en brandbommen van allerlei kaliber in grooten getale neer geworpen. Er ontstonden in de havenwer ken en de ravitailleeringsinstallaties talrij ke branden. Overdag is een koopvaarder tn het St. Georgekanaai doeltreffend met bom men bestookt. Het schip bleef met slagzij liggen. In het gebied van de Middellandsche Zee deden op 16 Maart Duitsche verkennings vliegtuigen op 40 km. ten westen van Kreta een aanval op een krachtige formatie vij andelijke oorlogsschepen, bestaande uit twee zware eenheden, zes kruisers en twee tot drie torpedojagers. De beide zware eenheden werden elk door een luchttorpedo getrof fen. Gisternacht, is de vijand naar Noord- Duitschland gevlogen <en heeft op twee kust steden brand- en brisantbommen geworpen. De aangerichte schade is gering. Het lukte alle branden reeds bij het ontstaan te blus- schen. Eenige burgers werden gedood, ver scheidene gewond. De tegenstander verloor vüf vliegtuigen, waarvan twee neergeschoten werden door Duitsche nachtjagers. Eén eigen vliegtuig keerde niet terug. Bij het succes tijdens den aanval op de formatie vijandelijke oorlogsschepen ten westen van Kreta waren betrokken: ge vechtsgroepcommandant kapt. Kowalewski als commandant met de bemanning: eerste luitenant Lorenz, Oherfeldwebel Henze, Feld- webel Lehmann en Luitenant Bock als commandant met de bemanning: Oherfeld webel Schmidt, onderofficier Brueckner, Feldwebel Katen. Acht Britsche machines vernietigd In zijn weermachtsbericht no. 285 maakt het Italiaansche opperbevel het volgende bekend: Grieksche front: niets van beteekenis te vermelden. Noord Afrika: onze vliegtuigen bombar deerden vijandelijke gemechaniseerde strijd middelen en troepen. Oost Afrika: Aan het. front van Keren, waar de F.ngelschen een aanzienlijke strijd macht te land en in de lucht concentreeren. duurt de strijd voort. Onze troepen hebben door hun dapper verzet den vijand terug gedreven en tegenaanvallen ondernomen, waarbij den vijand aanzienlijke verliezen werden toegebracht. Een onzer formaties jachtvliegtuigen deed een verrassenden aan val op een der luchtbases van den vijand, waarbij acht Britsche machines vernietigd werden. Inbraak in antomatiek vijftig gulden op. leverde Het is de recherche gelukt een jeugdige dievenbende op te sporen, die eenige maan den de gemeente Heemstede onveilig heeft gemaakt. In verband hiermede zijn aangehouden de 17-jarige R. en de 15-jarige G. wegens diefstal met braak in een automatiek. Bij hun aan houding kwam aan het licht, dat bij de dief stallen betrokken waren de 17-jarige H. VV. en de 15-jarige J. Th. W. uit Heemstede en de lg-jarige B. H. K. uit Haarlem. De jongens hebben verscheidene diefstal len op hun geweten. Uit het kantoortje van een automatiek stalen zij een bedrag van vijftig gulden, verder namen zij chocolade en bonbons weg, fietsbanden, enz. R. heeft bekend, zich aan diefstal van ne gen buiten- en elf binnenbanden te hebben schuldig gemaakt. De heele partij verkocht hij voor negen gulden aan een achttienjari gen jongen, die verklaarde zeven buiten- en binnenbanden verkocht te hebben aan een hem onbekend persoon. Bij huiszoeking wer den twee buiten- en vier binnenbanden ge vonden. Dieven en heler zijn ter beschikking van den Officier van Justitie gesteld. Een jaar tegen strooper geëischt. Een jaar gevangenisstraf eischte de Offi cier van Justitie bij de Almeiosche rechtbank tegen den jeugdigen grondwerker en beken den strooper Johan H. uit Almelo, thans voor een ander feit in het huis van bewaring te Zwolle gedetineerd, die op 11 November van het vorige jaar den jachtopziener G. J. Hil- mink heeft aangevallen en dezen eenige ma len met een knuppel op het hoofd heeft ge slagen, waardoor die jachtopziener ernstige verwondingen bekwam. De jongeman bevond zich op verboden grond en de jachtopziener wilde daarvan proces-verbaal opmaken. H. wilde echter zijn naam niet zeggen en wei gerde voorts zijn identiteitsbewijs te toonen. Toen de jachtopziener hem daarop voor den burgemeester van Almelo wilde geleiden, pakte H. een knuppel van den grond op be werkte daarmede den jachtopziener, die ook nog bij de keel werd gegrepen. Deze verklaar de dat hij stellig gewurgd zou zijn, wanneer hij op liet allerlaatste oogenblik er 'niet in geslaagd was zijn aanvaller te overmeesteren. Frauduleus geslacht te Bussum. Gistermiddag wilden eenige veldwachters een inval doen in een theehuis aan den Am- sterdamschenstraatweg te Bussum, op ver moeden, dat daar frauduleus geslacht werd. De bewoner weigerde echter den toegang, waarop de veldwachters assistentie gingen halen bij de gemeentepolitie. Toen men terug kwam, viel er van frauduleus geslachte var kens niets te bespeuren. Een der veldwach ters, die was achter gebleven, toen men as sistentie haalde, had zijn ooren goed de kost gegeven en had bemerkt, dat men in de keuken hard aan het werk was geweest. De politie verwijderde toen het zeil en brak "t daaronder gelegen luik open. Onder den vloer vond men een geslacht varken, dat in be slag wérd genomen. Het zal na gekeurd te zijn, in de distributie komen. Proces-verbaal is tegen den bewoner van het theehuis opge maakt. I ONDER VRACHTAUTO GERAAKT. Het driejarig zoontje van den heer H. te Ankeveen geraakte op den dorpsweg onder een vrachtauto. Met ernstige verwondingen werd het kind in de ouderlijke woning bin nengedragen, waar het ondanks spoedige geneeskundige hulp gistermorgen aan de gevolgen is overleden. IN DEN KELDER GEVALLEN. Vrijdag j.1. is de 74-jarige J. J. M. te Heer len in den kelder van zijn woning gevallen tengevolge waarvan hij een schedelbasiMrac' tuur opliep en buiten bewustzijn gemakte Gisteren is hij zonder tot bewustzijn te zijn gekompn, aan de gevolgen van het onepluk overleden. Door vonken ontstaan. van vrachtauto Naar Associated Press meldt, is er op het nabij de stad gelegen terrein der Gulf Re- fining Oil Company te New Orleans, een groote brand uitgebroken, waarbij tal van vaten benzine ontploften. Ook in de vaten met smeerolie vond het vuur rijkelijk voed sel. De brandweerlieden moesten zich in hoofdzaak er tot» beperken een tank met 500.000 gallons olie te redden. De aangerich te schade is nog niet bekend. Men neemt aan dat het vuur door vonken van een vrachtauto ontstaan is. Reeds de vorige week werd New Orleans, zooals gemeld, reeds door een grooten brand geteisterd, waarbij een schade van drie millioen dol lars ontstond. Aanvallen mislukt. In den nacht van 18 op 19 Maart zijn zwakke vijandelijke luchtstrijdkrachten naar Noowi West Duitschland gevlogen. Evenals in den voorafgaanden nacht verhin derde.ook ditmaal de snel optredende Duit sche afweer een systematischen aanval der Engelschen. Het hevige vuur van het Duit sche afweergeschut dwong de machines reeds in het kustgebied tot een spoedig rechtsomkeert maken. Er werden slechts enkele brand- en brisantbommen uitgewor pen op het platteland en op een grootere plaats. In verschillende woonhuizen ont stond brand, die in den kiem kon worden gesmoord. Een aanval van Britsche machi nes op Zuidelijker gelegen Rijksgebied mis lukte door welgericht spervuur van het Duitsche luchtafweergeschut, dat.de Engel sche formatie uiteendreef. Slachtoffertje van den gruwelij- ken moord begraven. Gistenniddag omstreeks twaalf uur is het stoffelijk oversehot van de vijfjarige Gerritje Strumpel, het slachtoffer van den gruwelij- ken moord te Soest, op de Neder-Duitsch Hervormde begraafplaats aan den Veldweg ter aarde besteld. Het zwarte kistje, dat voor zien was van de zegels der justitie, was met een bloemstuk bedekt. Onder de aanwezigen aan de groeve merk' ten wij op den heer Schreuder, hoofdinspec teur van politie, die in het opsporen van de daders een belangrijke rol heeft gespeeld. Aan de groeve werd het woord gevoerd door Ds. Groeneveldt, die zich met eenige troost- olie woorden tot de zwaar beproefde ouders wrende. Een zwager dankte voor de belangstelling. Net als bij Klein Duimpje rolden de boonen uit den zak. Eenigen tijd geleden is te Deventer een partij van 120 kg. koffie gestolen uit het paanuis van een grossier in koloniale wa ren. Doordat in een der zakken een gaf zat, rolden regelmatig koffiebonnen over de 'rlüht en Jhet Srpoor leidde regel- hoiri r e woning van den dader, een bekenden recidivist. De koffie werd in het Jew. Sponden, de dader had het hazenpad heeR zich eenigen tijd schuil gehouden, doch gisteren is hij te Zwolle rpun 110"dcn" Dfi nian is in het politiebu- leau te Deventer opgesloten. Door de Almeiosche politie zijn twee ma- nutactuners gearresteerd wegens overtre- oing van de textieldistributie. Een der ge- lesteerden had 2300 meter japonstof biiitcn 2n». i .u,ie 0,11 Krocht, en de ander had hL.-u tex "elK°e Jeren eveneens buiten de nbutie aan den man te brengen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 2