0p dc vlucht Nieuw Guinea Toezicht op vreemdelingen in Fransch-Marokko LINCOLN FABRIEK GESLOTEN Rijkspolitie Schagen slaat een goede slag Marktberichten Een kijkje op De materiaalzendingen naar Engeland Tsjoengking leent 10 millioen Groot aantal rijwiel diefstallen opgelost Kort verhaal Gerardus, Officieele Publicatie van het Departement van Landbouw en Visscherij WAAR ZICH DE HOOGSTE STAD TER WERELD BEVINDT EN.... DWERGMENSCHEN HUN NEDER ZETTINGEN HEBBEN.... De regeering van Xed. Indië heeft bij den Volksraad nieuwe credie- ten aangevraagd om de exploratie van Nieuw Guinea voort te zetten en uit te breiden. Over dit merk waardige eiland volgt hier een aardige beschouwing. Nieuw Guinea, op een na het grootste eiland ter wereld, is een dier schaarsche gebieden waar de ontdekkingsreiziger nog kannibalen en pygmeeën kan aantreffen. Overal door dit 78o.000 vierkante kilometer groote eiland trekt een machtige bergketen of eigenlijk zijn het vele bergketens die door dit land kruisen en op een daarvan, 4300 M. verheven boven den zeespiegel, dus bijna op de hoogte van de Montblanc, ligt Watoet. de „hoogstgelegen stad ter wereld". Het i9 een goudgraversstad en het grootste gedeel te van de bevolking bestaat uit pygmeeën de bekende dwergstam, die bezig is uit te stierven. Wanneer wij bedenken, dat de Pygmeeën tnaar een heel lage trap van ontwikkeling hebben bereikt, dan is het te meer verwon derlijk dat een groot deel der inwoners van Watoet een opleiding als vliegenier heb ben genoten! De verklaring voor dit ver schijnsel ligt overigens in het feit, dat de stad ten gevolge van haar uitzonderlijke lig ging niet anders dan via den luchtweg te bereiken is. Dr. N. Thompson, de Engelsche Resident en gouverneur van Watoet, verklaarde on langs, aan een verslaggever dat de houw van een autostraatweg van de kust naar Watoet hoogere kosten met zich zou bren gen dan die van een tunnel onder het Ka naal, tusschen Engeland en Frankrijk. De aanleg van een dergelijken weg door het bijkans ondoordringbare oerwoud en het overwinnen der enorme hoogteverschillen zouden een dergelijke onderneming voor moeilijkheden stellen, waartegen zelfs de meest moderne wegenbouw 'niet opgewassen zou blijken. Dit mo ge verklaren waarom men voorals nog de voorkeur blijft geven aan het gebruik van vliegtuigen voor het transport van personen en goederen boven het doen bouwen van een, ver- keersweg, die millioenen aan kosten zou verslinden. Een miniatuur stad. Watoet wekt den indruk van een minia tuurstad: de huizen zijn er niet hooger dan 2 Meter en in den regel zijn het stumperige houten hutten en smerige leemen krotwo ningen, waartusschen een enkele witte ge vel, het woonhuis van den resident-generaal Thompson, al onmiddellijk duidelijk af steekt. Sedert eeuwen is er niets veranderd aan het aspect van deze stad en het was slechts dit „groote witte huis", dat de troos- telooze eenzaamheid en eenvormigheid der onooglijke dwerghutten vermocht te verbre ken op een min of meer weldadig aandoen de wijze. Op ongeveer 1 kilometer afstand van de plaats zelve heeft, men destijds een groote vlakte in het oerwoud geëffend en er al het kreupelhout gerooid; hier vinden wij het „station" van Watoet, de vlieghaven waar de vreemdeling het eerst voet aan wal zet. Eer lijkheidshalve dient te worden opgemerkt dat Watoet één auto bezit: geheel gedemon teerd arriveerde hij per vliegtuig op het vliegveld, waar hij voor de hoogelijk nieuws gierige en hevig ontstelde oogen der samen gestroomde inboorlingen, in elkaar werd ge zet. Op de vlucht. Toen de monteurs de wagen vervolgens startten en den motor lieten tollen, namen de doodelijk verschrokken pygmeeën de vlucht naar alle kanten- Resident Thompson heeft uiteraard een goeden kijk gekregen op de bewoners van Engelsch-Guinea. en hij wist den journalist Voorts te vertellen: „Sinds dat eerste incident met die auto kan de bewuste monteur zich nergens meer vertoonen. De bevolking houdt hem voor een kwaden geest en de arme kerel zou overal gevaar loopen te worden gelyncht. Dit moge overigens ongelooflijk klinken voor menschen die zelf aviateurs in hun midden hebben, maar de eenige oorzaak is dan ook uitsluitend de vrees voor het nieuwe, het on gewone. Op een desbetreffende vraag, ant woordde de resident: „Er zijn onder de bewoners van Watoet meer dan 150 piloten.«Dat ge tal is een noodzakelijk gevolg van de omstandigheden: Watoet heeft niet minder dan tien vliegvelden tot zijn beschikking die alle het eigendom zijn van de goudmaatschappij. Met deze toestellen worden de arbeiders naar de goudvelden gebracht en het is merkwaardig dat de anders zoo schuwe Pygmeeën zonder eenigen vrees in de machine klimmen en de tochten maken, o.m. naar Huong, de meest nabij gelegen kustplaats die door een vaste luchtlijn met Watoet verbonden is." Het leven der goudgravers wordt geken merkt door harden, ingespannen arbeid mei tal van ontberingen. De gehuchtjes in <le omgeving van Watoet tellen doorgaans 30 tot 100 inwoners en vrijwel uitsluitend leven zij van het werk in de goudmijnen, Hun be looning wordt niet uitgekeerd in geld, maar in kleeren. gebruiks- en luxe voorwerpen zoodat men de welvarendheid van een Pyg mee kan afmeten naar het aantal horloges ringen, riemen, snoerenkralen en andere voorwerpen dat hij bezit en waarvan het verzamelen voor hen een groote aantrek kingskracht heeft. Goedkoope werkers. Deze dwergmenschen bereiken geen hoo- gen leeftijd en zijn dan ook doorgaans vroeg ..rijp". Op 10-, 12-jarigen leeftijd sticht de Pygmee zijn eigen „home" en voert dan ver der een zelfstandig bestaan. Hij betrekt -de hem toegewezen hut, dit hem min of meer tijdelijk ter beschikking wordt gesteld en waarvan de goud-maatschappij na zijn dood weer bezit neemt. Het is duidelijk dat de loon-politiek der exploitatiemaatschappijen op zeer lage onkosten gebaseerd is en het is inderdaad gebleken dat een paar duizend gulden al voldoende is om duizenden Pyg- meen jarenlang in dienst te hebben.! Een uit zondering op dezen regel maken de piloten die zich goed laten betalen, een omstandig heid waaraan hun regelmatig contact met blanken niet vreemd is. Verschil in de werkverdeeling tusschen de mannen en vrouwen bestaat er niet, ter wijl ook de kinderen op voor onze begrippen belachelijk vroegen leeftijd in het arbeids proces betrokken worden. Tenslotte heeft gouverneur Thompson, aan de hand van een door hem onlangs gehou den volkstelling kunnen vaststellen, dat in deze verlaten hoek der aarde die voor ge wone verkeersmiddelen onbereikbaar is en die zich hardnekkig weert tegen iederen vorm van vooruitgang, het percentage vlie geniers ten. opzichte van het aantal inwo ners weliswaar het grootste is van ieder ander land ter wereld, maar daarnaast dat slechts 3 van de bevolking de kunst van het lezen en schrijven machtig is! VIA GROENLAND EN IJSLAND. Naar in Amerikaansche regeeringskrin- gen wordt vernomen, worden door de mi nisteries van Marine en van Luchtvaart, in samenwerking met de Britsche auto riteiten en met den Amerikaanschen „de- fence expeditor" te Londen, W. A. Harri- man, plannen bestudeerd, op welke wijze het door de Verecnigde Staten aan Enge land te leveren oorlogsmaterieel op de snelste en veiligste wijze naar Europa kan worden vervoerd. Het ligt in de bedoeling, dat de schepen, zoowel die, welke aan Engeland worden overgedragen, als die, welke uitsluitend lading vervoeren, en de te leveren vlieg tuigen bepaalde vaste routes volgen, die zoodanig zijn gekozen, dat de reis via een aantal steunpunten, dus met „sprongen", van de eene naar de volgende tusschenha- ven wordt gemaakt. De voornaamste route zal waarschijnlijk van New Foundland, via Groenland en IJsland loopen, waarna, zoo mogelijkt ook een of meer lersche havens zullen worden aangedaan. Men verheelt zich echter niet, dat hierbij groote moeilijkheden overwon nen moeten worden. Men moet rekening houden met ongunstig weer en andere te genslagen en met de kans, dat van Deen- sche zijde tegen een gebruikmaken van IJsland en Groenland als tusschenstations geprotesteerd zal worden Ook kan men verwachten, dat Ierland er bezwaar tegen zal maken, dat zijn grondgebied bij de Amerikaansche hulpverleening wordt be trokken. Voor wat de tot nu toe geleverde vlieg tuigen betreft, heeft dit route-probleem geen moeilijkheden in dezen zin opgele verd, daar er vrijwel uitsluitend zware W>mmenwerpers naar Engeland zijn ge gaan, die in non-stop-vlucht, onder com mando van Britsche of Canadeesche vlie gers, naar Engeland werden gevlogen. Amerika geldschieter voor spoor wegaanleg. Volgens U.P. berichten in de pers heeft de regeering van Tsjoengking besloten in de Vereenigde Staten een leening van 10 mil lioen dollar op te nemen voor den aanleg van een spoorweg tusschen Koenming en Lashio (in Birma). Naar verluidt heeft de zaakgelastigde van Roosevelt, Currie, het aanleggen van dezen spoorweg aanbevolen. De lijn zal door een Amerikaansch—En- gelsch—Chineesche onderneming worden ge ëxploiteerd. Naar verluidt is een gevolmach tigde Aan de Chineesche regeering begeleid door een staf van deskundigen reeds óp weg naar de Vereenigde Staten om daar alle technische bijzonderheden te regelen. Arbeidsgroepen gevormd. De Fransche autoriteiten hebben de tal rijke ongewenschte vreemdelingen, dte zich in Marokko hebben gevestigd, aan een streng toezicht onderworpen en maatrege len genomen om hen te werk te stellen bij openbare werken. Krachtens een wet, die is verschenen in het orgaan van het pro tectoraat Marokko, kunnen mannelijke vreemdelingen tusschen 18 en 55 jaar, die werkloos zijn en niet naar hun vroegere woonplaats kunnen terugkeeren, worden bijeengebracht in a.rbeidsgroepen. De direc teur van verkeer, en industrie heeft het toezicht op deze arbeidsgroepen. COMMISSIES VAN SCHEIDSLIEDEN LAND- EN TUINBOUW-ONGEVALLEN WET. Bij besluit van den secretaris-generaal van het departement van sociale zaken zijn tot 1 Januari 1947 de ledenlijsten vastge steld, waaruit de commissies van scheids lieden te Amsterdam. Arnhem, 's-Graven- hage, Groningen en Tilburg worden sa mengesteld, bij welke beroep openstaat van voor rekening eener bedrijfsvereeni- ging verzekerd arbeiders. De nieuwe le denlijst van de commissie van scheidslie den te Amsterdam bevat o.m. de volgen de namen' Leden-werkgevers: J. "Best Nzn. te Berk hout; Plaatsverv. leden-werkgevers: J. W. van der Berg te Breezand, Joh. de Veer te Schagen, Jb. Kaan Kzn. te Wieringer- waard; Leden-arbeiders: A. Campagne te Anna- Paulowna, D. Munt.iewerff te Noord-Beem- ster, J. Gerritsen te Hoogkarspel; Plaatsverv. leden-arbeiders: P. Klokman te Wormerveer, L. van Dijk Tzn. te Bree zand, G. Dekker te Heiloo. Detroit, 24 Maart fDN.B.) De Lincoln autofabriek, die deel uitmaakt van het Fordconcern, heeft de sluiting van het be drijf bekend gemaakt, daar als gevolg van de staking bij de Midlands Steel Product Company geen onderdeelen, noodig voor verdere bewerking, meer afgeleverd wor den. Door deze stopzetting worden 3300 ar beiders van Lincoln getroffen. Heldersche zwijntjesjager ge arresteerd. Aan de activiteit van de rijks politie te Schagen is het te danken dat de dader van een groot aan tal rijwieldiefstallen, welke den laatsten tijd in den noordkop van Noord-Holland zijn gepleegd, is opgespoord. Zaterdagmiddag leurde een jongmensch bij verschillende rijwielhandelaars in Scha gen met een rijwiel. Een hunner, wien de zaak verdacht voorkwam, wist den verlcoo- per te bewegen Zondag even terug te ko men, maar waarschuwde na diens vertrek de politie. Toen de jonge man Zondagmid dag inderdaad terugkwam was hij natuur lijk „zuur" en werd meegenomen naar het bureau in de Landbouwstraat. Daar be kende de jonge man, do Heldersche gc- evacueerde G. R., thans woonachtig te Kolhorn zich aan een groot aantal rijwiel diefstallen te hebben schuldig gemaakt. Onder andere heeft hij zwijntjes gejaagd te Kolhorn, Barsingerhorn Schagen, Den Oever en Van Ewycksluis. In het belang van het onderzoek kunnen wij nog geen nadere bijzonderheden mededeelen. Ver dere arrestaties worden verwacht. WIEPINGEN VERGOEDING VOOR VERZUIMEN BIJ DE WERKVERRUIMING. Thans geldt een algemeene regeling voor het verzuim van arbeiders, tewerkgesteld bij een of ander object van werkverruiming bij overlijden, bevailing of huwelijk van ge- zins- of familieleden. In deze gevallen kan vergoeding worden uitgkekeerd: Bij. verzuim wegens o v e r 1 ij d e n van de echtgenoote, van bloed- en aanverwanten in de rechté lijn (voorzoover het betreft ouders grootouders, kinderen, kleinkinderen en schoonouders) of van bloed- en aanverwan ten in den tweeden graad der zijlinie (broe ders en zusters, zwagers en schoonzusters) kan aan een tewerkgestelde een dag ver zuim worden toegestaan. Indien in een zeer bijzonder geval, b.v. bij grooten afstand, verzuim van een tweeden dag te billijken is, kan ook dit worden toe- door A. Sanders. De slag, lang gevreesd en verwacht, was gevallen. Kom direct even op kantoor, een verras sing! Deze korte mededeeling. onderteekend door den chef, beteekende Steenbeeks von nis Wel had men hen niet dooi; de politie la ten halen en was er dus blijkbaar nog eeni ge twijfel aan den grooten ernst van het geval, maar zijn malversaties waren aan het licht gekomen. De vacanties, die hij had moeten nemen hoe had hij een verkla ring kunnen geven van een eventueelen wensch om dit niet te doen? had hem den strop omgedaan. Het was uit, onher roepelijk! Tenzij 't hem gelukte zich door de vlucht aan den rechter te onttrekken wachtte hem de gevangenis. De vlucht? Hij had daar dikwijls over nagedacht. Binnen een dag kon hij in België zijn en mogelijk vond hij daar een baan onder een valschen naam. Nu hij voor het feit stond, leek dit plan heb een hersenschim, een dwaasheid. Besluiteloos bleef hij lang peinzen over zijn kansen. De avond begon te vallen en het licht van een lantaarn wekte hem uit zijn overpein zingen. Hij sprong op, telde het geld in zijn portefeuille rond veertig gulden liep, om de hospita niet te laten hooien, dat hij uitging, op de teenen de trap af, nam zijn fiets uit het rek, en stond op straat. Toen hij in de richting van den weg naar Den Bosch aftrapte, klonk een geroep ach ter hem. Hallo! Steenbeek! Men zat hem op de hielen, hij had de stem van zijn collega Jansen herkend. Over het stuur leunend zette hij een spurt iri. Hallo? Hallo! Steenbeek, stop toch! De stem was al vierder af; Steenbeek reed of een regiment duiveltjes achter hem aan zat. De stad lag spoedig achter hem en voort ging de wilde jacht. Eindelijk was hij op en ging tegen een verkeersbord leunen om even uit te blazen. Geen spoor meer van Jansen,, of toch... een vage gestalte, fietser, ver achter hem! Weer trapte hij af en in volle vaart, die hem de adem beklem de, zette hij zijn vlucht voort. Uitgeput moest hij tenslotte afstappen, hij n bosch- pad. waarin hij met zijn fiets n schuilplaats vond. Hier zou hij een kwartier rust ne men. Als Jansen niet passeerde, had defe de vervolging opgegeven. Door het struikgewas zag de vluchteling de lichten van een groot dorp, hoogstens een kwartier fietsen van hem af. Daar zou hij wel een hotelletje vinden, waar hij kon overnachten. Zoodra hijuitgerust was en overtuigd, dat Jansen hem niet meer volgde zette hij zijn tocht voort. Een goed begin is 't halve werk, mompelde hij. Die Jansen is een sterke fietser; onder normale omstandigheden was ik geen partij voor hem geweest. Hij begon den toestand minder zwart in te zien. Nu hij in actie was, hervond hij zijn veerkracht; de tijd van angstig wachten was voorbij! Zijn toekomst was nog niet hopeloos. In België kon hij aanpakken, om het even wat. Hij zou zuinig leven, ook als hij weer een vaste positie kon krijgen. Spa ren, om' het gestolen geld terug te kunnen zenden. Want hij wilde geen dief blijven! De omstandigheden hadden hem ten val gebracht. Slecht gezelschap, gokken. In het dorp aangekomen vond hij spoedig een klein hotel, waar hij den nacht door bracht. Hij heette nu De Lange; malligheid, dat voorschrift om je naam, beroep en woon plaats te moeten opgeven! Waarom vroegen ze er je signalement niet bij? Als iemand iets op z'n kerfstok heeft, neemt hij liet toch zoo nauw niet. Hij bracht een vrij rustigen nacht door, op een droom na, waarin hij, als cowboy op een zwart vurig paard gezeten, voortstorm de met een troep wilde buffels achter hem aan. Hij stond vroeg op, ging naar de eetzaal waar hij de eerste gast bleek te zvin aan het ontbijt, dat hem goed smaakte. Daarop ging hij proviand in het dorp koopen. Je kunt nooit weten overlegde hij hij zich zelf, ik moet vrij zijn in mijn bewegingen. Als er opraad dreigt, kan ik buiten slapen M'n sigrtaiement is misschien al uitgezon den. Hij keerde spoedig in het hotelletje te mer. Een meneer heeft naar u gevraagd, zei de keilncr, dien hij in de vestibule tegen kwam. Als aan den errond genageld bleef Steen beek staan. Om-., om mij... te spreken? vroeg hij werktuigelijk. Ja, die meneer vroeg naar meneer De Lange of meneer De «Lange Steenhik. of meneer Steenhik de Lange. Hii scheen het zelf niet goed te weten. Waar is hij? In den tui-n. Zeg. dat ik dadelijk kom. of liever, wacht even. ik wil eerst afrekenen. Nadat hij met de nkellner had afgere kend. ging Steenbeek naar ziin kamer, maakte een pakje van het proviand en besteeg, na vliegensvlug de irap fe zijn af- geloopen. zijn fiets. Voort ging het weer in volle vaart en weer hoorde hij achter zich den roep: Hal lo! Steenbeek! Jansen was niet ver achter. Stop toch! Ben je mal„ kerel! Hallo! Stop! Met de kracht der vertwijfeling trapte de vluchteling erop los, zoo onbarmhartig hard, dat zijn rechtertrapper het aflegde en ratelend over de keien scheerde. Hij was verloren, Jansen haalde hem spoedig in en legde een hand op zijn schouder. Laat los! Ik wil niet! gilde Steenbeek. Hij remde, liet zich met zijn fiets vallen, sprong weer op en trachtte over een sloot te springen. Maar hij gleed terug in de modder en ging kopje onder. Jansen vischte hem op en hield hem stevig vast. Je gaat kalm mee. Steenbeek, anders... Goed. geen. .politie hoor! Gedwee ging hij met Jansen mee. met zijn kapotte fiets aan de hand. Jansen keek hem weerwarig aan. Ben je dol geworden? De chef heeft een verrassing voor je. Hii zei, dat je ervan zult opkijken. Waarom ga je aan den haal? Steenbeek snoot zijn neus en bleef zwij gen. Enfin. Steenbeek. ik heb een week extra vacantie verdiend, als ik je vajiavond nog op het kantoor breng. Bloedgeld, mompelde Steenbeek. Wat zei ie? O. niets. Nog voor sluitingstijd stond Steenbeek voor den. chef. E'ndelijk zei deze: Lees dit eens Steen- beek. Hij reikte hem een groote enveloppe toe. Verbaasd las Sleenbeek het adres van den afzender, een hem wildvreemden notaris uft Eindhoven. De brief was aan hem. Steenbeek. ge adresseerd. Per abuis onen gemaakt. Steenheek. Het split me wel. Maar Ie zult veel te blij zijn met het goede nieuws, om boos te blijven. Lees nu toch. kerel! Steenbeek las den brief, een korte mede deeling Zijn oom Karei had hem rond vijftienduizend gulden nagelaten! Een oom. dien hij zieh nauwelijks herinnerde, wan! hii was iarpn geleden naar Argentinië ver trokken en had niets meer van zich laten hooren Ben ik nu wakker of niet. meneer? vroeg Steenhoek. zich het voorhoofd afvegend. Wakker, beste kerel! Ik feliciteer ie van harte. Maar. wat ik zeggpn wilde... Kan iie aanstaanden Maandag niet even op kan toor komen? Dip Vermeulen is geen licht, dat weet ie. Hii zit te tobben met je kas die niet geheel afgesloten schijnt te zijn geweest, toen ie met vacantie ging. Hii kan een naar bescheiden niet vinden, zegt hii Ik kom morgenochtend meneer. TT zult 7ien.v dat het binnen een paar kwartierties klopt a!s een bus! Uitstekend, Steenbeek; bedankt voor je hulp! Heden overleed plot seling onze jongste lieveling. oud 10 dagen. Zijn diepbedroefde Ouders en Zusies, W. G. WIEREN. M. WIEREN-Neefkes. Schagen, 24 Maart 1941. Molenstraat 51. VERLENGING GELDIGHEIDS DUUR TOEWIJZINGEN VLEESCHWAREN. De Secretaris-Generaal van het Departement van Land bouw en Visscherij maakt het volgende bekend. Ten einde alle belanghebben den in de gelegenheid Ie stellen op de in hun bezit zijnde toe wijzingen voor vleeschwaren, de daarop verkrijgbare artikel te betrekken, is de geldig heidsduur van deze toewijzin gen, welke een vervaldatum hebben, gelegen tusschen 14 Maart en 1 April a.s., verlengd tot en met 30 April 1941. gestaan. De vergoeding wegens loonderving mag worden berekend naar den grondslag van het basisuurloon en het aantal ver zuimde urep. Bij bevalling van de echtgenoote van den tewerkgestelde kan een dag verzuim worden toegestaan, met toekenning van een vergoeding gebaseerd op het basisuurloon en het aantal verzuimde uren. Voor de geboorte-aangifte kan aan een tewerkgestelde nog een vergoecjing wor den gegeven, berekend naar het basis-uur loon en het aantal uren dat het gemeente bestuur redelijkerwijs noodig acht. om aan een wettelijke verplichting te voldoen. Bij huwel ijk van een dochter of een zoon kan aan een bij de werkverruiming tewerkgestelde een dag vrij gegeven worden indien hij tijdig daarom verzoekt. Over de zen dag mag eveneens een vergoeding wor den uitgekeerd, berekend naar het basis uurloon en het aantal verzuimde uren. De werkleiding draagt in 't algemeen zorg dat deze vergoedingen worden uitbetaald. BOUWVERGUNNINGEN. Bouwvergunning is verleend aan den heer P. Koudenburg, tot het uitbreiden van de werkplaats van den uurwerkmaker, den heer P. de Wit. in de Koningstraat al hier. aan den heer P. Lont Jzn., tot het op richten van een dubbel woonhuis aan de Westerlanderlaan, aan den heer C. Lont Dzn. tot het oprichten van een landbouw- schuur aan den Koningsweg. ANNA PAÜLOWNA VERKOOPING. In Veerburg had Maandagavond de ver- kooping plaats van een woonhuis met tuin grond, groot 29 are. 90 c'.a., eigendom van den heer C. Meeldijk en gelegen aan den Balgweg. Bij opbod was de heer W. Waiboer met f3000 hoogste bieder en kon daarmee f35 strijkgeld in ontvangst nemen. Bij afslag mijnde de heer P. Kalis van Den Helder op f 14. die dus voor f3014 plus onkosten eigenaar werd, Z.A.P.—GEEL ZWART. Drie elftallen van de r.k. voetbalvereeni- ging Z.A.P. speelden Zondag tegen Geel zwart van 't Zand. Alle drie verloren. De uitslagen waren: Z.A.P. I-Geel Zwart I 0-2 Z.A.P. II—Geel Zwart II 3-4 Z.A.P. aGeel Zwart a 04 ALKMAAR. 24 Maart. Andijvie f 17.50—22.50 per 100 Ke.. Bloe mendaler kool f 6.70—10.10 per 100 Kg., gele kool f 4.406.80 per 100 Kg., knolselderle, schoon f 14.30—17.40 per 100 Kg., prei f 8.50 per 100 Kg., rabarber f 19.— per 100 bos, roode kooi f 4.508 per 100 Kg., spinazie f 0.961.08 per 8 pond. spruiten f 7.20—15 per 100 pond. uien f 290—6 per 100 Kg., wortelen f 2.904.20 per 100 Kg., waschwor- telen f 44.50 per 100 Ke.. witlof I f 910.50 idem II f 7—8 ner 100 pond. PlIR MEREND 25 Maart. Koeien, totaal 540 stuks: vette koeien voor de levering, eeldekoeien f 300380, melk koe f 3254S0, 10 stieren voor de levering. Vette kalveren levering 1100 nuchtere kalveren v. d. slacht, levering fokkalveren 4565 60 graskalveren 110275: 25 magere varkens 2542; 140 biggen 1832; 960 scha pén 4550; 25 bokken 1624. (Officieele noteering). NOORDSCHARWomE. 24 Maart. 119800 kg. roode kool f 8: 71900 kg. gele kool f 6.80; 265900 kg. Deensche witte kool f 5.90; 850 kg. drieling (uien) f 6; 300 kg. bieten f 2.30. RROEK OP LANGENDT.TK. 24 Maart. 109000 kg. roode kool f 8; l?16O0 kg. gele kool f 6.80: 171800 kg. Deensche witte kool f 5.90 2300 ke. uien f 6; drieling f 6; 1600 kg. bieten f 3.40. Voorloopige noteering (hedenochtend OVz uur doorgebeld) Officieele prijzen en aan gevoerde kwantums van vandaag, publicee- ren wij morgen. NOORDSCHARWOITDE. 25 Maart. 2800 kg. uien f 6: 81300 kg. roode kool f 8: 10500 ke. eele kool f 6.808; 24500 kg. D Wil te kool f 5 90. BROF.K op I ANGENDIJK 25 Maart Aanvoer: 4000 Ke. uien 6.8000 Kg. kroten f 3.40. 90.400 Kg. roode kool f 8.—. 98700 Kg. eele kool f 6.80. 12!67"- n ,v:)le kool f 5.90.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 3