0p dc vlucht
Nieuw Guinea
Toezicht op vreemdelingen
in Fransch-Marokko
LINCOLN FABRIEK
GESLOTEN
Rijkspolitie Schagen slaat
een goede slag
Marktberichten
Een kijkje op
De materiaalzendingen
naar Engeland
Tsjoengking leent
10 millioen
Groot aantal rijwiel
diefstallen opgelost
Kort verhaal
Gerardus,
Officieele Publicatie
van het Departement
van Landbouw en
Visscherij
WAAR ZICH DE HOOGSTE STAD
TER WERELD BEVINDT EN....
DWERGMENSCHEN HUN NEDER
ZETTINGEN HEBBEN....
De regeering van Xed. Indië heeft
bij den Volksraad nieuwe credie-
ten aangevraagd om de exploratie
van Nieuw Guinea voort te zetten
en uit te breiden. Over dit merk
waardige eiland volgt hier een
aardige beschouwing.
Nieuw Guinea, op een na het grootste
eiland ter wereld, is een dier schaarsche
gebieden waar de ontdekkingsreiziger nog
kannibalen en pygmeeën kan aantreffen.
Overal door dit 78o.000 vierkante kilometer
groote eiland trekt een machtige bergketen
of eigenlijk zijn het vele bergketens die door
dit land kruisen en op een daarvan, 4300 M.
verheven boven den zeespiegel, dus bijna op
de hoogte van de Montblanc, ligt Watoet.
de „hoogstgelegen stad ter wereld". Het i9
een goudgraversstad en het grootste gedeel
te van de bevolking bestaat uit pygmeeën
de bekende dwergstam, die bezig is uit te
stierven.
Wanneer wij bedenken, dat de Pygmeeën
tnaar een heel lage trap van ontwikkeling
hebben bereikt, dan is het te meer verwon
derlijk dat een groot deel der inwoners van
Watoet een opleiding als vliegenier heb
ben genoten! De verklaring voor dit ver
schijnsel ligt overigens in het feit, dat de
stad ten gevolge van haar uitzonderlijke lig
ging niet anders dan via den luchtweg te
bereiken is.
Dr. N. Thompson, de Engelsche Resident
en gouverneur van Watoet, verklaarde on
langs, aan een verslaggever dat de houw
van een autostraatweg van de kust naar
Watoet hoogere kosten met zich zou bren
gen dan die van een tunnel onder het Ka
naal, tusschen Engeland en Frankrijk.
De aanleg van een dergelijken weg
door het bijkans ondoordringbare
oerwoud en het overwinnen der
enorme hoogteverschillen zouden
een dergelijke onderneming voor
moeilijkheden stellen, waartegen
zelfs de meest moderne wegenbouw
'niet opgewassen zou blijken. Dit mo
ge verklaren waarom men voorals
nog de voorkeur blijft geven aan het
gebruik van vliegtuigen voor het
transport van personen en goederen
boven het doen bouwen van een, ver-
keersweg, die millioenen aan kosten
zou verslinden.
Een miniatuur stad.
Watoet wekt den indruk van een minia
tuurstad: de huizen zijn er niet hooger dan
2 Meter en in den regel zijn het stumperige
houten hutten en smerige leemen krotwo
ningen, waartusschen een enkele witte ge
vel, het woonhuis van den resident-generaal
Thompson, al onmiddellijk duidelijk af
steekt. Sedert eeuwen is er niets veranderd
aan het aspect van deze stad en het was
slechts dit „groote witte huis", dat de troos-
telooze eenzaamheid en eenvormigheid der
onooglijke dwerghutten vermocht te verbre
ken op een min of meer weldadig aandoen
de wijze.
Op ongeveer 1 kilometer afstand van de
plaats zelve heeft, men destijds een groote
vlakte in het oerwoud geëffend en er al het
kreupelhout gerooid; hier vinden wij het
„station" van Watoet, de vlieghaven waar de
vreemdeling het eerst voet aan wal zet. Eer
lijkheidshalve dient te worden opgemerkt
dat Watoet één auto bezit: geheel gedemon
teerd arriveerde hij per vliegtuig op het
vliegveld, waar hij voor de hoogelijk nieuws
gierige en hevig ontstelde oogen der samen
gestroomde inboorlingen, in elkaar werd ge
zet.
Op de vlucht.
Toen de monteurs de wagen vervolgens
startten en den motor lieten tollen, namen
de doodelijk verschrokken pygmeeën de
vlucht naar alle kanten-
Resident Thompson heeft uiteraard een
goeden kijk gekregen op de bewoners van
Engelsch-Guinea. en hij wist den journalist
Voorts te vertellen:
„Sinds dat eerste incident met die auto
kan de bewuste monteur zich nergens meer
vertoonen. De bevolking houdt hem voor een
kwaden geest en de arme kerel zou overal
gevaar loopen te worden gelyncht. Dit
moge overigens ongelooflijk klinken voor
menschen die zelf aviateurs in hun midden
hebben, maar de eenige oorzaak is dan ook
uitsluitend de vrees voor het nieuwe, het on
gewone. Op een desbetreffende vraag, ant
woordde de resident:
„Er zijn onder de bewoners van
Watoet meer dan 150 piloten.«Dat ge
tal is een noodzakelijk gevolg van de
omstandigheden: Watoet heeft niet
minder dan tien vliegvelden tot zijn
beschikking die alle het eigendom
zijn van de goudmaatschappij. Met
deze toestellen worden de arbeiders
naar de goudvelden gebracht en het
is merkwaardig dat de anders zoo
schuwe Pygmeeën zonder eenigen
vrees in de machine klimmen en de
tochten maken, o.m. naar Huong, de
meest nabij gelegen kustplaats die
door een vaste luchtlijn met Watoet
verbonden is."
Het leven der goudgravers wordt geken
merkt door harden, ingespannen arbeid mei
tal van ontberingen. De gehuchtjes in <le
omgeving van Watoet tellen doorgaans 30
tot 100 inwoners en vrijwel uitsluitend leven
zij van het werk in de goudmijnen, Hun be
looning wordt niet uitgekeerd in geld, maar
in kleeren. gebruiks- en luxe voorwerpen
zoodat men de welvarendheid van een Pyg
mee kan afmeten naar het aantal horloges
ringen, riemen, snoerenkralen en andere
voorwerpen dat hij bezit en waarvan het
verzamelen voor hen een groote aantrek
kingskracht heeft.
Goedkoope werkers.
Deze dwergmenschen bereiken geen hoo-
gen leeftijd en zijn dan ook doorgaans vroeg
..rijp". Op 10-, 12-jarigen leeftijd sticht de
Pygmee zijn eigen „home" en voert dan ver
der een zelfstandig bestaan. Hij betrekt -de
hem toegewezen hut, dit hem min of meer
tijdelijk ter beschikking wordt gesteld en
waarvan de goud-maatschappij na zijn dood
weer bezit neemt. Het is duidelijk dat de
loon-politiek der exploitatiemaatschappijen
op zeer lage onkosten gebaseerd is en het is
inderdaad gebleken dat een paar duizend
gulden al voldoende is om duizenden Pyg-
meen jarenlang in dienst te hebben.! Een uit
zondering op dezen regel maken de piloten
die zich goed laten betalen, een omstandig
heid waaraan hun regelmatig contact met
blanken niet vreemd is.
Verschil in de werkverdeeling tusschen
de mannen en vrouwen bestaat er niet, ter
wijl ook de kinderen op voor onze begrippen
belachelijk vroegen leeftijd in het arbeids
proces betrokken worden.
Tenslotte heeft gouverneur Thompson, aan
de hand van een door hem onlangs gehou
den volkstelling kunnen vaststellen, dat in
deze verlaten hoek der aarde die voor ge
wone verkeersmiddelen onbereikbaar is en
die zich hardnekkig weert tegen iederen
vorm van vooruitgang, het percentage vlie
geniers ten. opzichte van het aantal inwo
ners weliswaar het grootste is van ieder
ander land ter wereld, maar daarnaast dat
slechts 3 van de bevolking de kunst van
het lezen en schrijven machtig is!
VIA GROENLAND EN IJSLAND.
Naar in Amerikaansche regeeringskrin-
gen wordt vernomen, worden door de mi
nisteries van Marine en van Luchtvaart,
in samenwerking met de Britsche auto
riteiten en met den Amerikaanschen „de-
fence expeditor" te Londen, W. A. Harri-
man, plannen bestudeerd, op welke wijze
het door de Verecnigde Staten aan Enge
land te leveren oorlogsmaterieel op de
snelste en veiligste wijze naar Europa kan
worden vervoerd.
Het ligt in de bedoeling, dat de schepen,
zoowel die, welke aan Engeland worden
overgedragen, als die, welke uitsluitend
lading vervoeren, en de te leveren vlieg
tuigen bepaalde vaste routes volgen, die
zoodanig zijn gekozen, dat de reis via een
aantal steunpunten, dus met „sprongen",
van de eene naar de volgende tusschenha-
ven wordt gemaakt.
De voornaamste route zal waarschijnlijk
van New Foundland, via Groenland en
IJsland loopen, waarna, zoo mogelijkt ook
een of meer lersche havens zullen worden
aangedaan. Men verheelt zich echter niet,
dat hierbij groote moeilijkheden overwon
nen moeten worden. Men moet rekening
houden met ongunstig weer en andere te
genslagen en met de kans, dat van Deen-
sche zijde tegen een gebruikmaken van
IJsland en Groenland als tusschenstations
geprotesteerd zal worden Ook kan men
verwachten, dat Ierland er bezwaar tegen
zal maken, dat zijn grondgebied bij de
Amerikaansche hulpverleening wordt be
trokken.
Voor wat de tot nu toe geleverde vlieg
tuigen betreft, heeft dit route-probleem
geen moeilijkheden in dezen zin opgele
verd, daar er vrijwel uitsluitend zware
W>mmenwerpers naar Engeland zijn ge
gaan, die in non-stop-vlucht, onder com
mando van Britsche of Canadeesche vlie
gers, naar Engeland werden gevlogen.
Amerika geldschieter voor spoor
wegaanleg.
Volgens U.P. berichten in de pers heeft
de regeering van Tsjoengking besloten in de
Vereenigde Staten een leening van 10 mil
lioen dollar op te nemen voor den aanleg
van een spoorweg tusschen Koenming en
Lashio (in Birma). Naar verluidt heeft de
zaakgelastigde van Roosevelt, Currie, het
aanleggen van dezen spoorweg aanbevolen.
De lijn zal door een Amerikaansch—En-
gelsch—Chineesche onderneming worden ge
ëxploiteerd. Naar verluidt is een gevolmach
tigde Aan de Chineesche regeering begeleid
door een staf van deskundigen reeds óp weg
naar de Vereenigde Staten om daar alle
technische bijzonderheden te regelen.
Arbeidsgroepen gevormd.
De Fransche autoriteiten hebben de tal
rijke ongewenschte vreemdelingen, dte zich
in Marokko hebben gevestigd, aan een
streng toezicht onderworpen en maatrege
len genomen om hen te werk te stellen bij
openbare werken. Krachtens een wet, die
is verschenen in het orgaan van het pro
tectoraat Marokko, kunnen mannelijke
vreemdelingen tusschen 18 en 55 jaar, die
werkloos zijn en niet naar hun vroegere
woonplaats kunnen terugkeeren, worden
bijeengebracht in a.rbeidsgroepen. De direc
teur van verkeer, en industrie heeft het
toezicht op deze arbeidsgroepen.
COMMISSIES VAN SCHEIDSLIEDEN
LAND- EN TUINBOUW-ONGEVALLEN
WET.
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van sociale zaken zijn
tot 1 Januari 1947 de ledenlijsten vastge
steld, waaruit de commissies van scheids
lieden te Amsterdam. Arnhem, 's-Graven-
hage, Groningen en Tilburg worden sa
mengesteld, bij welke beroep openstaat
van voor rekening eener bedrijfsvereeni-
ging verzekerd arbeiders. De nieuwe le
denlijst van de commissie van scheidslie
den te Amsterdam bevat o.m. de volgen
de namen'
Leden-werkgevers: J. "Best Nzn. te Berk
hout;
Plaatsverv. leden-werkgevers: J. W. van
der Berg te Breezand, Joh. de Veer te
Schagen, Jb. Kaan Kzn. te Wieringer-
waard;
Leden-arbeiders: A. Campagne te Anna-
Paulowna, D. Munt.iewerff te Noord-Beem-
ster, J. Gerritsen te Hoogkarspel;
Plaatsverv. leden-arbeiders: P. Klokman
te Wormerveer, L. van Dijk Tzn. te Bree
zand, G. Dekker te Heiloo.
Detroit, 24 Maart fDN.B.) De Lincoln
autofabriek, die deel uitmaakt van het
Fordconcern, heeft de sluiting van het be
drijf bekend gemaakt, daar als gevolg van
de staking bij de Midlands Steel Product
Company geen onderdeelen, noodig voor
verdere bewerking, meer afgeleverd wor
den. Door deze stopzetting worden 3300 ar
beiders van Lincoln getroffen.
Heldersche zwijntjesjager ge
arresteerd.
Aan de activiteit van de rijks
politie te Schagen is het te danken
dat de dader van een groot aan
tal rijwieldiefstallen, welke den
laatsten tijd in den noordkop van
Noord-Holland zijn gepleegd, is
opgespoord.
Zaterdagmiddag leurde een jongmensch
bij verschillende rijwielhandelaars in Scha
gen met een rijwiel. Een hunner, wien de
zaak verdacht voorkwam, wist den verlcoo-
per te bewegen Zondag even terug te ko
men, maar waarschuwde na diens vertrek
de politie. Toen de jonge man Zondagmid
dag inderdaad terugkwam was hij natuur
lijk „zuur" en werd meegenomen naar het
bureau in de Landbouwstraat. Daar be
kende de jonge man, do Heldersche gc-
evacueerde G. R., thans woonachtig te
Kolhorn zich aan een groot aantal rijwiel
diefstallen te hebben schuldig gemaakt.
Onder andere heeft hij zwijntjes gejaagd
te Kolhorn, Barsingerhorn Schagen, Den
Oever en Van Ewycksluis. In het belang
van het onderzoek kunnen wij nog geen
nadere bijzonderheden mededeelen. Ver
dere arrestaties worden verwacht.
WIEPINGEN
VERGOEDING VOOR VERZUIMEN BIJ
DE WERKVERRUIMING.
Thans geldt een algemeene regeling voor
het verzuim van arbeiders, tewerkgesteld
bij een of ander object van werkverruiming
bij overlijden, bevailing of huwelijk van ge-
zins- of familieleden.
In deze gevallen kan vergoeding worden
uitgkekeerd:
Bij. verzuim wegens o v e r 1 ij d e n van de
echtgenoote, van bloed- en aanverwanten in
de rechté lijn (voorzoover het betreft ouders
grootouders, kinderen, kleinkinderen en
schoonouders) of van bloed- en aanverwan
ten in den tweeden graad der zijlinie (broe
ders en zusters, zwagers en schoonzusters)
kan aan een tewerkgestelde een dag ver
zuim worden toegestaan.
Indien in een zeer bijzonder geval, b.v. bij
grooten afstand, verzuim van een tweeden
dag te billijken is, kan ook dit worden toe-
door A. Sanders.
De slag, lang gevreesd en verwacht, was
gevallen.
Kom direct even op kantoor, een verras
sing! Deze korte mededeeling. onderteekend
door den chef, beteekende Steenbeeks von
nis Wel had men hen niet dooi; de politie la
ten halen en was er dus blijkbaar nog eeni
ge twijfel aan den grooten ernst van het
geval, maar zijn malversaties waren aan het
licht gekomen. De vacanties, die hij had
moeten nemen hoe had hij een verkla
ring kunnen geven van een eventueelen
wensch om dit niet te doen? had hem
den strop omgedaan. Het was uit, onher
roepelijk! Tenzij 't hem gelukte zich door
de vlucht aan den rechter te onttrekken
wachtte hem de gevangenis. De vlucht? Hij
had daar dikwijls over nagedacht. Binnen
een dag kon hij in België zijn en mogelijk
vond hij daar een baan onder een valschen
naam. Nu hij voor het feit stond, leek dit
plan heb een hersenschim, een dwaasheid.
Besluiteloos bleef hij lang peinzen over zijn
kansen.
De avond begon te vallen en het licht van
een lantaarn wekte hem uit zijn overpein
zingen. Hij sprong op, telde het geld in zijn
portefeuille rond veertig gulden liep,
om de hospita niet te laten hooien, dat hij
uitging, op de teenen de trap af, nam zijn
fiets uit het rek, en stond op straat.
Toen hij in de richting van den weg naar
Den Bosch aftrapte, klonk een geroep ach
ter hem.
Hallo! Steenbeek!
Men zat hem op de hielen, hij had de
stem van zijn collega Jansen herkend. Over
het stuur leunend zette hij een spurt iri.
Hallo? Hallo! Steenbeek, stop toch!
De stem was al vierder af; Steenbeek reed
of een regiment duiveltjes achter hem aan
zat. De stad lag spoedig achter hem en
voort ging de wilde jacht. Eindelijk was hij
op en ging tegen een verkeersbord leunen
om even uit te blazen. Geen spoor meer van
Jansen,, of toch... een vage gestalte,
fietser, ver achter hem! Weer trapte hij af
en in volle vaart, die hem de adem beklem
de, zette hij zijn vlucht voort. Uitgeput
moest hij tenslotte afstappen, hij n bosch-
pad. waarin hij met zijn fiets n schuilplaats
vond. Hier zou hij een kwartier rust ne
men. Als Jansen niet passeerde, had defe
de vervolging opgegeven.
Door het struikgewas zag de vluchteling
de lichten van een groot dorp, hoogstens
een kwartier fietsen van hem af. Daar zou
hij wel een hotelletje vinden, waar hij kon
overnachten. Zoodra hijuitgerust was en
overtuigd, dat Jansen hem niet meer volgde
zette hij zijn tocht voort.
Een goed begin is 't halve werk, mompelde
hij. Die Jansen is een sterke fietser; onder
normale omstandigheden was ik geen partij
voor hem geweest.
Hij begon den toestand minder zwart in
te zien. Nu hij in actie was, hervond hij
zijn veerkracht; de tijd van angstig wachten
was voorbij! Zijn toekomst was nog niet
hopeloos. In België kon hij aanpakken, om
het even wat. Hij zou zuinig leven, ook als
hij weer een vaste positie kon krijgen. Spa
ren, om' het gestolen geld terug te kunnen
zenden. Want hij wilde geen dief blijven!
De omstandigheden hadden hem ten val
gebracht. Slecht gezelschap, gokken.
In het dorp aangekomen vond hij spoedig
een klein hotel, waar hij den nacht door
bracht. Hij heette nu De Lange; malligheid,
dat voorschrift om je naam, beroep en woon
plaats te moeten opgeven! Waarom vroegen
ze er je signalement niet bij? Als iemand
iets op z'n kerfstok heeft, neemt hij liet
toch zoo nauw niet.
Hij bracht een vrij rustigen nacht door,
op een droom na, waarin hij, als cowboy op
een zwart vurig paard gezeten, voortstorm
de met een troep wilde buffels achter hem
aan.
Hij stond vroeg op, ging naar de eetzaal
waar hij de eerste gast bleek te zvin aan
het ontbijt, dat hem goed smaakte. Daarop
ging hij proviand in het dorp koopen.
Je kunt nooit weten overlegde hij hij zich
zelf, ik moet vrij zijn in mijn bewegingen.
Als er opraad dreigt, kan ik buiten slapen
M'n sigrtaiement is misschien al uitgezon
den.
Hij keerde spoedig in het hotelletje te
mer.
Een meneer heeft naar u gevraagd, zei
de keilncr, dien hij in de vestibule tegen
kwam.
Als aan den errond genageld bleef Steen
beek staan.
Om-., om mij... te spreken? vroeg hij
werktuigelijk.
Ja, die meneer vroeg naar meneer De
Lange of meneer De «Lange Steenhik. of
meneer Steenhik de Lange. Hii scheen het
zelf niet goed te weten.
Waar is hij?
In den tui-n.
Zeg. dat ik dadelijk kom. of liever,
wacht even. ik wil eerst afrekenen.
Nadat hij met de nkellner had afgere
kend. ging Steenbeek naar ziin kamer,
maakte een pakje van het proviand en
besteeg, na vliegensvlug de irap fe zijn af-
geloopen. zijn fiets.
Voort ging het weer in volle vaart en
weer hoorde hij achter zich den roep: Hal
lo! Steenbeek!
Jansen was niet ver achter.
Stop toch! Ben je mal„ kerel! Hallo!
Stop!
Met de kracht der vertwijfeling trapte de
vluchteling erop los, zoo onbarmhartig
hard, dat zijn rechtertrapper het aflegde
en ratelend over de keien scheerde.
Hij was verloren, Jansen haalde hem
spoedig in en legde een hand op zijn
schouder.
Laat los! Ik wil niet! gilde Steenbeek.
Hij remde, liet zich met zijn fiets vallen,
sprong weer op en trachtte over een sloot
te springen. Maar hij gleed terug in de
modder en ging kopje onder.
Jansen vischte hem op en hield hem
stevig vast.
Je gaat kalm mee. Steenbeek, anders...
Goed. geen. .politie hoor!
Gedwee ging hij met Jansen mee. met
zijn kapotte fiets aan de hand. Jansen
keek hem weerwarig aan.
Ben je dol geworden? De chef heeft een
verrassing voor je. Hii zei, dat je ervan
zult opkijken. Waarom ga je aan den
haal?
Steenbeek snoot zijn neus en bleef zwij
gen.
Enfin. Steenbeek. ik heb een week extra
vacantie verdiend, als ik je vajiavond nog
op het kantoor breng.
Bloedgeld, mompelde Steenbeek.
Wat zei ie?
O. niets.
Nog voor sluitingstijd stond Steenbeek
voor den. chef.
E'ndelijk zei deze: Lees dit eens Steen-
beek.
Hij reikte hem een groote enveloppe toe.
Verbaasd las Sleenbeek het adres van den
afzender, een hem wildvreemden notaris
uft Eindhoven.
De brief was aan hem. Steenbeek. ge
adresseerd.
Per abuis onen gemaakt. Steenheek. Het
split me wel. Maar Ie zult veel te blij zijn
met het goede nieuws, om boos te blijven.
Lees nu toch. kerel!
Steenbeek las den brief, een korte mede
deeling Zijn oom Karei had hem rond
vijftienduizend gulden nagelaten! Een oom.
dien hij zieh nauwelijks herinnerde, wan!
hii was iarpn geleden naar Argentinië ver
trokken en had niets meer van zich laten
hooren
Ben ik nu wakker of niet. meneer? vroeg
Steenhoek. zich het voorhoofd afvegend.
Wakker, beste kerel! Ik feliciteer ie van
harte. Maar. wat ik zeggpn wilde... Kan iie
aanstaanden Maandag niet even op kan
toor komen? Dip Vermeulen is geen licht,
dat weet ie. Hii zit te tobben met je kas
die niet geheel afgesloten schijnt te zijn
geweest, toen ie met vacantie ging. Hii kan
een naar bescheiden niet vinden, zegt hii
Ik kom morgenochtend meneer.
TT zult 7ien.v dat het binnen een paar
kwartierties klopt a!s een bus!
Uitstekend, Steenbeek; bedankt voor je
hulp!
Heden overleed plot
seling onze jongste
lieveling.
oud 10 dagen.
Zijn diepbedroefde
Ouders en Zusies,
W. G. WIEREN.
M. WIEREN-Neefkes.
Schagen, 24 Maart 1941.
Molenstraat 51.
VERLENGING GELDIGHEIDS
DUUR TOEWIJZINGEN
VLEESCHWAREN.
De Secretaris-Generaal van
het Departement van Land
bouw en Visscherij maakt het
volgende bekend.
Ten einde alle belanghebben
den in de gelegenheid Ie stellen
op de in hun bezit zijnde toe
wijzingen voor vleeschwaren,
de daarop verkrijgbare artikel
te betrekken, is de geldig
heidsduur van deze toewijzin
gen, welke een vervaldatum
hebben, gelegen tusschen 14
Maart en 1 April a.s., verlengd
tot en met 30 April 1941.
gestaan. De vergoeding wegens loonderving
mag worden berekend naar den grondslag
van het basisuurloon en het aantal ver
zuimde urep.
Bij bevalling van de echtgenoote van
den tewerkgestelde kan een dag verzuim
worden toegestaan, met toekenning van een
vergoeding gebaseerd op het basisuurloon
en het aantal verzuimde uren.
Voor de geboorte-aangifte kan aan
een tewerkgestelde nog een vergoecjing wor
den gegeven, berekend naar het basis-uur
loon en het aantal uren dat het gemeente
bestuur redelijkerwijs noodig acht. om aan
een wettelijke verplichting te voldoen.
Bij huwel ijk van een dochter of een
zoon kan aan een bij de werkverruiming
tewerkgestelde een dag vrij gegeven worden
indien hij tijdig daarom verzoekt. Over de
zen dag mag eveneens een vergoeding wor
den uitgekeerd, berekend naar het basis
uurloon en het aantal verzuimde uren.
De werkleiding draagt in 't algemeen zorg
dat deze vergoedingen worden uitbetaald.
BOUWVERGUNNINGEN.
Bouwvergunning is verleend aan den
heer P. Koudenburg, tot het uitbreiden van
de werkplaats van den uurwerkmaker,
den heer P. de Wit. in de Koningstraat al
hier. aan den heer P. Lont Jzn., tot het op
richten van een dubbel woonhuis aan de
Westerlanderlaan, aan den heer C. Lont
Dzn. tot het oprichten van een landbouw-
schuur aan den Koningsweg.
ANNA PAÜLOWNA
VERKOOPING.
In Veerburg had Maandagavond de ver-
kooping plaats van een woonhuis met tuin
grond, groot 29 are. 90 c'.a., eigendom van
den heer C. Meeldijk en gelegen aan den
Balgweg.
Bij opbod was de heer W. Waiboer met
f3000 hoogste bieder en kon daarmee f35
strijkgeld in ontvangst nemen.
Bij afslag mijnde de heer P. Kalis van
Den Helder op f 14. die dus voor f3014 plus
onkosten eigenaar werd,
Z.A.P.—GEEL ZWART.
Drie elftallen van de r.k. voetbalvereeni-
ging Z.A.P. speelden Zondag tegen Geel
zwart van 't Zand. Alle drie verloren. De
uitslagen waren:
Z.A.P. I-Geel Zwart I 0-2
Z.A.P. II—Geel Zwart II 3-4
Z.A.P. aGeel Zwart a 04
ALKMAAR. 24 Maart.
Andijvie f 17.50—22.50 per 100 Ke.. Bloe
mendaler kool f 6.70—10.10 per 100 Kg., gele
kool f 4.406.80 per 100 Kg., knolselderle,
schoon f 14.30—17.40 per 100 Kg., prei f 8.50
per 100 Kg., rabarber f 19.— per 100 bos,
roode kooi f 4.508 per 100 Kg., spinazie
f 0.961.08 per 8 pond. spruiten f 7.20—15
per 100 pond. uien f 290—6 per 100 Kg.,
wortelen f 2.904.20 per 100 Kg., waschwor-
telen f 44.50 per 100 Ke.. witlof I f 910.50
idem II f 7—8 ner 100 pond.
PlIR MEREND 25 Maart.
Koeien, totaal 540 stuks: vette koeien voor
de levering, eeldekoeien f 300380, melk
koe f 3254S0, 10 stieren voor de levering.
Vette kalveren levering 1100 nuchtere
kalveren v. d. slacht, levering fokkalveren
4565 60 graskalveren 110275: 25 magere
varkens 2542; 140 biggen 1832; 960 scha
pén 4550; 25 bokken 1624.
(Officieele noteering).
NOORDSCHARWomE. 24 Maart.
119800 kg. roode kool f 8: 71900 kg. gele
kool f 6.80; 265900 kg. Deensche witte kool
f 5.90; 850 kg. drieling (uien) f 6; 300 kg.
bieten f 2.30.
RROEK OP LANGENDT.TK. 24 Maart.
109000 kg. roode kool f 8; l?16O0 kg. gele
kool f 6.80: 171800 kg. Deensche witte kool
f 5.90 2300 ke. uien f 6; drieling f 6; 1600
kg. bieten f 3.40.
Voorloopige noteering (hedenochtend OVz
uur doorgebeld) Officieele prijzen en aan
gevoerde kwantums van vandaag, publicee-
ren wij morgen.
NOORDSCHARWOITDE. 25 Maart.
2800 kg. uien f 6: 81300 kg. roode kool
f 8: 10500 ke. eele kool f 6.808; 24500 kg.
D Wil te kool f 5 90.
BROF.K op I ANGENDIJK 25 Maart
Aanvoer: 4000 Ke. uien 6.8000 Kg.
kroten f 3.40. 90.400 Kg. roode kool f 8.—.
98700 Kg. eele kool f 6.80. 12!67"- n ,v:)le
kool f 5.90.