vogel-
schade
HET VOORKOMEN
Nauwe samenwerking
Canada-Amerika
Duitsche slagschepen
opereeren
R^dc van dc Valera
Engeland en Ierland
Australische troepen
naar nabije Oosten
agrarisch NIEUWS,
uitkomsten landbouwbedrijven in
de provincie gelderland.
486ste STAATSLOTERIJ
Met de i wederopbouw van Scherpenzeel is een begin gemaakt. Langs de dorpstraat worden de fundeeringen gelegd van een
twaalftal woningen, benevens hotel .De Prins* en het postkantoor. Een constructie voor het gewapend beton wordt naar de plaats
van bestemming gebracht (Foto Pax-Holland)
van
In het vroege voorjaar is het met de vo
gels en andere dieren vrijwel net als bij
ons. Gedurende den winter zijn ze zooveel
tekort gekomen, vooral aan vitaminenbe-
vattende levensmiddelen, dat ze iedere ge
legenheid te baat nemen om aan die be
hoefte te voldoen. Ieder spruitje is nu wel
kom. Zelfs de juist uitloopende knoppen
van hoornen, kunnen ze niet met rust la
ten.
Wij nemen ze dat heel kwalijk maar
die beesten kunnen er eigenlijk ook niets
aan doen.
Als het voorjaar wat laat is en het uit-
loopeh van de hoornen en planten over
een langen tijd verloopt kunnen ze echter
heel wat schade doen en dan is het onze
plicht weer om die schade, voor zooveel
mogelijk te voorkomen.
Vooral aan de pas gezaaide plantenbancn
en andere vroege gewassen kunnen ze het
erg bont maken
Doodschieten of vergiftigen van de vo
gels is dan natuurlijk de meest afdoende
manier maar wij moeten ook aan de toe
komst denken en wij moeten niet verge
ten, dat de vogels een zeer belangrijke rol
spelen in het ingewikkelde raderwerk van
de natuur en dat ze in andere tijden van
het jaar weer veel insecten en andere scha
delijke dieren opeten. Denk maar eens aan
de (kool)bladluizen in den zomer. Dan ver
nietigen de musschen er duizenden en dui
zenden en nogecns duizenden. Datzelfde
geldt, zii het dan op een ander gebied,
ook voor andere vogels.
Dooden van vogels doen wij dan ook
pas als het aantal zoo groot geworden is,
dat van een plaag gesproken kan worden
en dan doen wij het nog maar alleen bij
die vogels, waarvan het nut, dat ze doen
als regel niet opweegt tegen de directe
schade die ze veroorzaken Bovendien hel»
ben wij dan rekening te houden met de
vogelwet, die het dooden van zgn. nuttige
vogels verbiedt.
Bij plantenbanen van niet te
groote afmetingen kunnen wij de
schade die de vogels doen door het
wegpikken en blootkrabben van
het zaad voorkomen door in de
eerste plaats te zorgen, dat wij bij
het zaaien het zaad goed onder den
grond brengen. Liggen er zaadjes
boven den grond, dan worden de
vogels daardoor aangetrokken en
hun aandacht is dan eenmaal ge
concentreerd op zulk een stuk
land.
Verder is het spannen van zwart garen
dicht bij den grond, over zulke banen een
afdoend middel. Op groote banen is dat
natuurlijk nauwelijks uit te voeren en op
het oogenblik, nu het naaigaren „op de
bon" is gaat het ook niet te best. Een an
der middel, waarmede wij geen ervaring
hebben maar dat toch wel aanbevolen
wordt is, dat men een paar lepels koolzaad
b.v. even goed warm maakt met kokend
water om het kiemvermogen te dooden en
dan dat zaad bevochtigt met petroleum.
Dit zaad wordt nu over de reeds gezaaide
plantenhaan gestrooid en de vogels die er
van pikken worden door de vieze smaak
van deze baan afeeschrokken en komen
niet meer terug. Tegen dat de petroleum-
geur van het aldus behandelde zaad af is
zijn de andere zaden al reeds gekiemd en
dan is het gevaar voorbij.
Voor groote oppervlakten van erwten en
andere zaden kan men gebruik maken van
middelen, die de kiemkracht niet of wei
nig schade doen en waardoor toch de vo
gels van het eten worden teruggehouden.
Een tamelijk oude manier is b.v. het zaad
met menie te behandelen. Men gaat dan
als volgt te werk.
Het zaad wordt in een bak gedaan en,
terwijl men steeds in het zaad roert wordt
er een zeer kleine hoeveelheid menie door
heen gestrooid, net zoolang, totdat ieder
zaadje bedekt is met een kleine hoeveel
heid van de roode kleurstof. Een heel klein
beetje water is noodig om te zorgen, dat
de menie aan het zaad hecht
Ook gebruikt men wel teer voor het
zelfde doel en op dezelfde wijze. Men moet
er bij teer echter wel aan denken, dat de
zaden, als ze heelemaal met teer bedekt
zijn soms niet meer kiemen of in ieder ge
val minder kiemkrachtig zijn. Men moet
dus zorgen, dat er slechts een klein drop
peltje op ieder zaadje aanwezig is.
Bij kleine zaden zal men dus meer teer
moeten gebruiken dan bij grootere zaden.
Ook petroleum- wordt wel voor hetzelfde
doel gebruikt hoewel dat hoofdzakelijk een
middel is ter voorkoming van schade door
ritnaalden b.v. vooral bij boonen (een paar
vingerhoeden petroleum per liter zaad).
Natuurlijk denk ik ook aan het
gebruik van de verschillende me
chanische afweermiddelen, b.v. het
gebruik van strooken schitterend
metaal (zooals ze tegenwoordig
voor dat doel in den handel zijn)
en het gebruik van stukken glas
enz. Over het algemeen is het suc
ces daarvan niet heel groot vooral
niet voor grootere oppervlakten.
Ligt men met een plantenhaan tus-
schen de buren in, dan kan het
wel voorkomen, dat men ze op die
manier naar de buren jaagt. Doen
de buren dan ook hetzelfde, dan
helpen deze middelen in het geheel
niet
Wie last mocht krijgen van duiven in de
pas gezaaide erwten enz. doet het beste
met mij even een briefkaartje te schrijven.
Als het de moeite loont kunnen dan an
dere maatregelen overwogen worden, die
door iedereen niet mogen worden toege
past.
Zooals bekend is hebben wij reeds eeni-
ge jaren gebruik gemaakt van vergiftigde
duivenboonen waardoor de duiven ge
dood werden. Ik geloof niet, dat het er
naar uitziet, dat duivenschade dit jaar erg
zal zijn, maar plaatselijk kan men er toch
nog wel last van hebben b.v. dicht onder
de duinen.
Het gebruik van vergif voor het dooden
van vogels is echter niet toegestaan zonder
speciale vergunning.
Gaarne zal ik op de hoogte gehouden
worden van eventueele schade door duiven
aangericht.
De kosten die verbonden zijn aan het
dooden van duiven door gebruik te ma
ken van vergiftigd lokaas worden door de
veilingsvereenigingen gedragen, zoodat er
voor den tuinder zelf geen onkosten zijn.
De ambtenaar bij den Plantenziekten-
kundigen dienst
Van Herwijnen, St. Pancras.
ST. LAURENS ZAL BEVAAR-
BAAR WORDEN GEMAAKT
VOOR OORLOGSSCHEPEN.
De Canadeesche minister voor de bevoor
rading zal zich binnenkort naar Washington
begeven tn einde tot nauwer samenwerking
te komen tusschen de Vereenigde Staten en
Canada op het gebied der bewapeningspro
ductie.
Over de beteekenis van het kortgeleden
tusschen de Vereenigde Staten en Groot-
Brittannië gesloten verdrag betreffende een
stuwdam in de St. Laurens, wordt in Lon
den gezegd, dat de rivier ook voor oorlogs
schepen bevaarbaar zal worden gemaakt. Dit
heeft het voordeel, dat nieuwe oorlogssche
pen toch op werven bij de Oostkust zullen
worden gebouwd, terwijl anderzijds de At
lantische havens voor dringender doeleinden
kunnen worden vrijgemaakt.
In verband met de binnenkort te verwach
ten aankomst van een Engelsche kruiser, die
in Norfolk (Virginia) zal worden gerepareerd
meldt de „Baltimore Sun", volgens het D.N.
B„ dat naar verluidt, nog meer Engelsche.
oorlogsschepen naar de Vereenigde Staten
onderweg zijn om te worden hersteld. Een
groot aantal Engelsche oorlogsschepen komt
voor herstel in Amerika in aanmerking, om
dat de schepen door een voortdurenden con-
vooidjenst en de zeer lange tochten met hoo-
ge snelheid zeer veel te lijden hebben gehad.
Volgens hetzelfde blad zou het bij den
eerstbedoelden kruiser om de „London"
(98Ö0 ton) gaan.
Bouw-proqram zon worden uitge
breid tot 600 koopvaarders.
In kringen, die nauwe betrekkingen on
derhouden met de Amerikaansche scheep
vaartcommissie, verluidt dat de regeering
der Vereenigde Staten besloten heeft tot den
bouw van 400 vrachtschepen. De financie
ring hiervan zal geschieden uit het crediet
van 7 milliard dollar.
Het D.N.B. meldt nog in dit verband, dat
de regeering volgens een bericht in de
„Wallstreet Journal" zelfs overweegt den
aanbouw van sommige oorlogsschepen uit te
stellen ten behoeve van een versnelde pro
ductie van vrachtschepen. Doo rde plannen
voor 400 nieuwe schepen zou het gcheéle
bouwprogram voor koopvaardijschepen tot
600 schepen worden uitgebreid.
„Gneisenau* en „Scharnhorst".
De in het Duitsche weermachtsbericht van
Zaterdag genoemde Duitsche slagschepen,
die in den Atlantischen Oceaan opereeren,
zijn, naar de „Frankf. Ztg." verneemt, de
„Scharnhorst" en de „Gneisenau.
Het Britsche nieuwsbureau Reuter beves
tigt volgens het blad, dit feit. De Frankf.
Ztg. herinnert er aan, dat Reuter op 19
Maart 1940 heeft gemeld, dat de „Gneinse-
nau" voor de Noorsche kust door kustbat-
terijen tot zinken was gebracht Ook de
„Scharnhorst" zou door bomtreffers in den
grond zijn geboord.
Over het in het weermachtsbericht van
gisteren vermelde resultaat van Duitsche
luchtstrijdkrachten in het Oostelijke bekken'
van de Middellandsche Zee wordt nog ge
meld, dat het in het zeegebied van Kreta
aangevallen vijandelijke conVooi door een
kruiser en verscheidene torpedojagers ver
gezeld was. Ondanks het zeer hevige afweer-
vuur gelukte het den Duitschen gevechts
vliegtuigen treffers te plaatsen op drie groo
te met oorlogsmateriaal beladen schepen van
tezamen ongeveer 18000 brt. Een schip van
6000 brt. dreef stuurloos en brandend op zee,
een ander vrachtschip van ongeveer 6000 brt.
kreeg twee voltreffers midscheeps. Het to
tale verlies van deze twee zwaar getroffen
schepen kan als vrijwel zeker worden aan
genomen.
Voorts heeft het in het weermachtsbe
richt van gisteren vermelde feit, dat een
Duitsch gevechtsvliegtuig ten Zuidwesten
van Cyprus een Britsch vrachtschip aange
vallen en zwaar beschadigd heeft, in scheep
vaartkringen van den Levant groot opzien
gebaard. In dit verband wijst men er op, dat
thans ook het zeegebied tusschen Cyprus en
Alexandrië, dus het oostelijkste deel van de
Middellandsche Zee, tot de door Duitsche
bommenwerpers onveilig gemaakte zone
behoort. Het betrokken schip zou zijn het
Britsche s.s. „Taubate" (5095 brt.) Het heeft
dringende noodseinen uitgezonden, waaruit
viel op te maken dat ook onder de beman
ning verliezen zijn ontstaan.
In de boodschap, die de Valera op St. Pa-
trick's Day tot Amerika heeft gericht, heeft
de Iersche premier verklaard, dat de onna
tuurlijke afscheiding van de zes Noor-Iersche
graafschappen van de rest van het land nog
steeds een van de beslissende motieven voor
Ierlands neutraliteit is.
Een klein land als Ierland, dat eeuwen
lang weerstand geboden heeft aan de poging
van het Empire om het op te slokken en
zijn nationale eigenaardigheden wenscht te
bewaren, kan in deze oorlogstijden slechts
den weg der neutraliteit kiezen. De over
weldigende meerderheid van het Iersche volk
wenscht in vrede te leven, „los van de toe
vallige avonturen van het Empire". Ierland
wil zijn onafhankelijkheid, herwonnen door
eeuwenlange inspanning, niet weer verliezen.
De Londensche correspondent van de New-,
York Sun meldt, dat Engeland opnieuw
naar de gunst van Ierland dingt. Whitehall
heeft aangekondigd, dat men zich door be
middeling van de Labourpartij nogmaals tot
Ierland zal wenden. De minister van arbeid,
Bevin, zal, aldus zegt men, een bezoek aan
de Valera brengen en hem een voorstel doen
omtrent de wijze, waarop Ierland de „de
mocratieën" kan ondersteunen. In een Lon-
dcnsch blad, welks naam niet genoemd
wordt, heeft Jack Carney geschreven, dat
„de dagen der Iersche neutraliteit geteld"
zijn.
Volgens berichten in de Japansche pers
zou het grootste gedeelte der in Februari
te Singapore gelande Australische troepen
naar het Nabije Oosten zijn vertrokken. De
correspondent van de „Nitsji Nitsji" te Sin
gapore meldt, dat de in Malakka aan land
gezette troepen oorspronkelijk voor het Na
bije Oosten bestemd waren, maar naar Sin
gapore werden gezonden, toen het er allen
schijn van had, dat de toestand in den Pa
cific zeer ernstig was. Daar thans de span
ning in dit gebied vrijwel heeft opgehouden
te bestaan, zijn de Australische troepen naar
het Middellandsche Zeegebied, waarvoor zij
eigenlijk bedoeld waren, gedirigeerd.
Deskundige belang
stelling voor den
Plulmveedag van „Avl-
cultura" ln den Haag-
schen Dierentuin. De
voorzitter, baron van
Heemstra, weegt eigen
handig een Brahma-
haan en twee kenners
beoordeelen de broed-
eieren van groote en
dwergrassen hoenders.
(Foto
Schimmelpenningh)
Het Boekhoudbureau van de Gcldersch—
Overijselsche Maatschappij van Landbouw
heeft de gemiddelde uitkomsten over 1939—
1910 gepubliceerd van 341 landbouwbedrijven
met een gezamenlijke oppervlakte van 5657
hectare in de gebieden: Neder-Veluwe, Over-
Veluwe, OostelijkVeluwe, Graafschap Zutfen,
IJsselstreek, Betuwe, Veluwe Zoom en Lij-
mers.
In andere gebieden, te. weten Rijk van
Nijmegen, Tielerwaard, Bommelerwaard en
Maas en Vaal was het aantal gecontroleer
de bedrijven te gering om een betrouwbaar
gemiddelde te verkrijgen. Het totaal der ba
ten bedroeg in Neder Veluwe gemiddeld
f53820 Over Veluwe f471.74, Oostelijk Ve
luwe* f470.31, Graafschap Zutfen f392.37,
IJsselstreek f351.84, Betuwe f309.36, Veluwe
Zoom f305.32 en Lijmers f294.25 per ha. het
totaal der kosten in de 8 gebieden resp.
f 49102 f 320.72, f325.28, f272.23, f261.08,
f219.53, f230.90 en f224.58, zoodat de opbreng
sten uit eigen bedrijven in rië 8 gebieden
resp. waren: f 117.18, f 151.02, f 145.03, 101.40
f 90.76, f 89.83, f 74.42 en f 69.67 per ha.
Waar de pachten beliepen van 49 tot
74_ per ha, de renten van de inventa
rissen van ruim 9,tot ruim 15, per
ha, bedroegen de opbrengsten van de^ be
laste pachtbedrijven: Neder Veluwe 73,43,
Over Veluwe f 104.55, Oostelijk-Veluwe
97.81, Graafschap Zutfen 69.71, IJssel
streek 45.50, Betuwe 40.75, Veluwe
Zoom 49,16 en Lijmers 22,77 per ha.
In vergelijking met 1938/1939 valt over de
geheele linie vooruitgang te constateeren
en wel wat de gepachte bedrijven betreft
voor Neder Veluwe 49.03, Over Veluwe
f 50.25, Oostelijke Veluwe 67,28, Graaf
schap Zutfen 34,23, IJsselstreek 38,82 en
Betuwe 44.08 per ha.
Aan arbeidsloonen en voor arbeidsver-
zekeringen werd uitgegeven in de bedrijven
in de Neder Veluwe 59,18, Over Veluwe
51,95, Oostelijke Veluwe 61,22, Graaf
schap Zutfen 47,32, IJsselstreek 50.43,
Betuwe 60.49, Veluwe Zoom 43,74 en
Lijmers 55.16 per ha.
1840
1844
1850
1899
1905
2035
2069
2095
2097
2105
2239
2276
2294
2353
2386
2731
2791
2803
2884
2893
2998
3000
3089
3141
3196
3431
3433
3508
3521
3598
3790
3800
3842
3876
3889
3063
4001
4019
4023
4024
4088
4091
4184
4188
4209
4288
4341
4371
4382
4425
4482
4516
4560
4588
4668
4846
4915
4955
4990
5022
5144
5172
5219
5231
5232
5343
5350
5393
5403
5478
5542
5544
5585
5603
5654
5757
5792
5839
5854
5979
6103
6121
6141
6164
6177
6231
6251
6305
6334
6357
6554
6645
6647
6671
6684
6882
6939
6952
6953
6956
7022
7028
7032
7097
7105
7216
7243
7250
7281
7284
7426
7428
7440
7473
7481
7553
7578
7580
7620
7624
7741
7749
7760
7843
7870
7973
8172
8173
8175
8200
8251
8296
8386
8414
8439
8557
8611
8628
8661
8662
8713
8770
8807
8820
8834
8937
8938
9049
9074
9077
9147
9159
9213
9260
9277
9306
9323
9328
9334
9352
9423
9487
9545
9566
9578
9791
9802
9804
9871
9875
10059
10069
10088
10102
10177
(Niet officieel)
Trekking Maandag 24 Maart M
late klasse, 1ste lijst
Bnege Prijzen
f 1500.— 4033
f 1000.— 2047 5041
400.— 12083
f 200— 10558 17364
f 100.— 12084 12806 19050 21063
Prijzen van f 20.
1015 1024 1049 1088 1093 1113 1179 1194
1197 1218 1844 1471 1403 1520 1547 1560
1587 1610 1813
1912 1961 1988
2153 2210 2221
2450 3589 2729
2044 2960 2989
3333 3354 3371
3603 3642 3663
3895 3941 3953
4037 4051 4067
4241 4254 4258
4454 4464 4474
4694 4695 4794
5037 5085 5096
5236 5264 5330
5486 5489 5520
5723 5737 5753
6056 6064 6096
6190 6201 6202
6414 6463 6624
6774 6781 6829
6965 6972 6985
7154 7169 7198
7286 7304 7324
7485 7405 7532
7639 7662 7674
7937 7964 7969
8205 8211 8244
8464 8484 8516
8663 8691 8697
8855 8893 8910
9108 9126 9132
9280 9284 9289
9377 9408 9419
9695 9738 9779
9904 9912 10021
10191 10209 10239 10306 10334 10339 10351 10381
10382 10390 10460 10497 10619 10521 10539 10553
10589 10652 10688 10711 10734 10901 10916 10931
10949 10957 11006 11083 11091 11097 11129 11163
11167 11205 11228 11236 11241 11326 11415 11479
11517 11536 11612 11748 11768 11772 11773 11782
11794 11803 11830 11856 11858 11861 11896 11897
11899 11924 11957 11986 12023 12044 12075 12146
12147 12153 12155 12158 12168 12200 12207 12224
12279 12340 12350 12360 12366 12427 12475 12481
12488 12490 12556 12585 12592 12604 12630 12638
12644 12647 12686 12736 12749 12811 12829 12859
12875 12892 12991 12992 13007 13036 13055 13105
13121
13163 13159 13179 13192 13211 13236 13326 13331
13349 13361 13374 13395 13414 13427 13464 13518
13604 13647 13661 13688 13764 13791 13810 13813
13830 13842 13862 13863 13899 13912 14051 14106
14117 14130 14133 14145 14172 14180 14192 14212
14231 14277 14315 14335 14345 14357 14387 14390
14399 14412 14434 14505 14530 14579 14583 14586
14724 14747 14776 14802 14833 14858 14865 14884
14918 14919 14960 14973 14974 14978 14992 15046
15061 15093 15158 15162 15217 15220 15239 15290
15291 15301 15303 15309 15348 15356 15447 15588
15589 15602 15606 15616 15631 15663 15682 15696
15700 15782 15800 15859 15868 15871 15892 15929
15941 15955 16010 16048 16116 16130 16163 16193
16194 16209 16220 16236 16278 16296 16320 16340
16355 16390 16393 16395 16410 16418 16466 16497
16530 16570 16588 16648 16651 16655 16668 16680
16684 16691 16710 16770 16777 16809 16813 16821
16890 16896 16913 16932 16953 16969 17000 17044
17061 17086 17166 17176 17191 17213 17268 17298
17305 17346 17371 17409 17459 17463 17484 17570
17800 17603 17634 17678 17680 17684 17770 1777J
17793 17801 17804 17813 17874 17875 17899 17960
18001 18012 18055 18069 18104 18110 18137 18170
18193 18205 18233 18245 18247 18282 18288 18358
18377 18410 18438 18509 18519 18542 18580 1964J
18697 18710 18712 18759 18847 18880 18890 18930
18936 19012 19031 19061 19067 19082 19088 19200
19268 192T78 19295 19307 19414 19430 19448 19461
19493 19524
19533 19574 19607 19615 19622 19641 19694 1969»
19748 19795 19802 19821 19860 19861 19865 19870
19871 19896 19909 19914 19915 19933 19979 20019
20115 20126 20136 20174 30179 20183 20193 20266
20290 20293 20299 20335 20345 20360 20362 20423
20425 20476 20556 20631 20650 20558 20668 20726
20756 30818 20819 20834 20843 20379 20896 20934
20970 20978 21008 21014 21026 21131 21253 21259
21308
21309 J1J16 21326 21365 21414 21445 21446 2146»
21510 21514 21536 21609 21621 21654 21670 21697
21704 21709 21717 21733 21740 21760 21761 21784
21851 21868 21869 21877 21889 21893 21901 21934
21928 21838 21940 21943 21950 21959 21960