Rein Snapper de h outgraveur RADIO Sportmodellen nog steeds gewild Zaterdag 29 Maart 1941 Vierde blad Menschen in hun werk PE ZEVEN TIENEN PROGRAMMA wat drinkt men in japan? Seguah herleeft een buitengewoon aardig hoedje. Een onzer verslaggever» vertelt van zijn bezoek aan den man, die o.a. de zoo geslaagde decors voor „Florimont" ontwierp, en voor wiens werk de belangstelling in .Nederland steeds grooter wordt. Wanneer toevallig het papier van het zware pak, geadresseerd aan den heer Rein Snapper te Bergen, onder weg wat gescheurd zou zijn, zoodat de inhoud bloot was gekomen, dan is het niet denkbeeldig,, dat de brie venbesteller bij zich zelf gezegd zal hebben: „Toch typisch volk, die schilders, laten zich der brandhout in een postpakketje thuis sturen." Maar dan zou het verder kunnen ge beuren dat hij het pak aan geadres seerde: „De Groote Schuur" te Ber- gen-Binnen zou gaan afleveren en door de ramen een jonge man met een blauw sloofje voor, bezig zou zien met een machinetje en met mesjes een énder blok hout te bewerken. En dan zal die brievenbesteller wel licht gezegd hebben: Toch géén brandhout, die Snapper doet er ze ker wat mee Die Snapper doet er niet wét, maar die doet er héél wat mee. 't Was geen brand hout in dat pak, maar stuk keihard kops- peren- of palmhout, waarvan de ambachts- man-j«unstenaar de schoonste dingen wrocht. Ambachtsman zeker, want daarom juist vindt Rein Snapper, de houtgravaur en kunstschilder, zijn vak zoo mooi, omdat er zooveel „ambachtelijks" in zitHij maakt zijn hout zelf gebruiksklaar. In gezegde „Groote Schuur" die tusschen twee haakjes heelemaal geen schuur is maar een gezellig artistenhuis, waar men tever geefs zal zoeken naar een „echt" Old Finish dressoir van vijf en veertig gulden met een „echt" zeegezicht van vijftien gulden met in begrip van de gouden lijst er boven, maar waar elk meubel en elk stuk z'n eigen ka rakter heeft, tot de werkplaatsklok-met-de* bloote-engeltjes en de nop van de kleine Sas- kia aan toe, mocht de krantenman een half uurtje rondneuzen. ARTHURv*» StHENPEL Band van „De Zeven Tuinen", ontwerp R. Snapper. (Fotorep. Fred. Groot.) Het kan aan de krant gebeuren, dat des ochtends om kwart over negen een vrien delijke juffrouw een portret van vader en moeder komt brengen die vandaag vijftig jaar getrouwd zijn: „En of dat vandaag nog in de krant kan, want dat zullen ze allemaal zoo aardig vinden!" De krant gaat een half uurtje later dan draaien en hoe wel wij zeer zacht van gemoed zijn tegen over vriendelijke juffrouwen, moeten wij haar toch teleur stellen. Dat gaat nog niet, een portret gaat maar niet zóó in de krant. Daar moet eerst een ander aan te pas komen; de man die dat portret overneemt op een stukje metaal, dat uit zink bestaat, dat stukje metaal moet eerst weer worden afgedrukt op een stuk ste vig papier, ook al weer van een bepaalde samenstelling, dat een matrijs wordt ge noemd, van dat stukje papier kan dan ein delijk een afdruk worden genomen op weer ander metaal, gevormd tot halve rol, die in de rotatiedrukpers de pagina fabriceert waar op dan toch tenslotte opa en opoe zullen pnj- ken. Deze techniek, noodig voor het moderne drukprocedé is nog niet zoo oud, zooals ook het fotografeeren zelf nog niet zoo oud is. Toch had men vroeger ook al plaatjes in de boeken en misschien een enkele keer in de krant, en die plaatjes nu werden meestal geteekend op hout, negatief, als een spiegel beeld dus, waarvan dan de afdruk positief, „recht" dus tusschen de tekst van het boek kwam te staan. Voor de krant worden houtgravures niet meer gebruikt, het is handwerk, dat veel te duur zou worden en ook btn technische redeneri zou het heel lastig zijn, maar het gilde der hout graveurs is daarom nog niet uitge storven. Rein Snapper werkt in REIN SNAPPER in zijn atelier. (Foto Fred. Groot). hoofdzaak voor de grafische bedrij ven, de uitgevers en drukkers. In Duitschland zou hij „Gebrauchsgrafi- ker" heeten, in Nederland is daar nog geen goed woord voor. Voor boekillustratie en boekbanden* zorgt hij. Ja, alleen teekenen en schilderen werd mij te eentonig, vertelt de kunstenaar, ik vond dit vak mooier, vooral meer afwisselend en ik heb het geluk gehad er in Genève een prima leermeester voor te vinden. En nu probeer ik in Holland m'n producten aaii den man te brengen. En dat lukt? Ik mag niet klagen. Inderdaad in de étalages vindt men vele der z.g. betere boeken in een kleedje van Snapper gestoken. Een kleedje dat past bij den inhoud en dat de sfeer welke de schrijver zich heeft gedacht, in beeld brengt. Treffend is dat bijv. bij het boek: „De ze ven tuinen" van Arthur van Schendel, een boek van koele voornaamheid, en oneindi ge verten. We hebben den omslag gerepro duceerd, men zie zelf, en neme dit boek bij gelegenheid eens in handen om het nog be ter te zien, want door de fotografie en het drukproces gaat natuurlijk van het origineel veel verloren. Heel fijn is ook bijv. de band van: „Aar de en Brood" van Jan H. Eekhout, met een zware boomgroep op den voorgrond en een zaaier die over de welvende akkers het zon licht tegemoet treedt, karakteristiek en weer geheel anders van .opvatting de band voor „Mensen zonder geld" van Jan Mens, waar op de typisch-Amsterdamsche architectuur en de trage figuur op de hooge grachtjes- brug de inhoud van dit boek over zwoegers en lijders fel openbaart. Soms neigt Snapper naar het bizarre in zijn Ex Libris bijvoorbeeld, maar altijd blijft zijn werk geestig en verantwoord. Forsch van lijn soms, als in een relief voor een kastpaneel, een bijbelsche voorstelling, de intocht in de Arke van Noach, waarbij de kunde van den ambachtsman Snapper noo- de bij de kunst van den kunstenaar Snap per gemist kon worden. En dan zijn er zoo nog tientallen kleinig heden die in De Groote Schuur worden ge maakt, briefhoofden, advertentieteksten, in den geest als die voor Florimont de Zwer vende Zanger bijv., welke men in ons blad eenige malen heeft kunnen zien. Allemaal werk waarin de vreugde van den arbeid zich manifesteert, werk dat de geest van den kunstenaar leven heeft ingebla zen! In het land van de thee wordt natuurlijk bij iedere gelegenheid thee gedronken, on verschillig of men gasten ontvangt, dan wel met zakenrelaties besprekingen voert. Of men den directeur-generaal van een millioenenconcern bezoekt, dan wel met een eenvoudigen handwerkman het maken van een meubelstuk bespreekt, steeds ver schijnt de thee. hetgeen een vanzelfspre kende uiting van Japansche hoffelijkheid is. Zelfs de kapper biedt zijn cliënten, na dat zij bediend zijn, een kop thee aan. Wan neer men voorname winkels bezoekt, wordt de thee gecompleteerd door zoute amande len en koekjes. Men heeft zoowel zwarte als groene thee. de laatste wordt evenwel in Japan het meest gebruikt, zonder toevoeging van melk, suiker of citroen. JUS VAN TAPTEMELK 1. We koken de aardappelen in de schil en zetten ze op met een bodempje water. 2. We behoeven geen droge aardappelen te eten. 3. Taptemelkpoeder kan ons helpen om smakelijke voed zame sauzen te maken. Martine Wittop Koning schrijft ons: Dat is voor menige huisvrouw een lastig probleem! In den regel is men in een Nederlandsch gezin zeer bijzonder gesteld op jus en dan nog wel liefst jus, die wat vet is. Vroeger werd de jus eenvoudig beschouwd als een bijproduct van gebraden of gebakken vleesch, dat vanzelf tot stand kwam als dat vleesch maar lang genoeg aan zijn buiten kant met heet vet is aanraking was ge weest, zoodat er een mooie bruine kleur bij kon ontstaan. Thans ontbreken ons soms èn vleesch èn dikwijls ook vet... en toch vragen onze droge, meelige aardappelen om een hulp middel, dat ze met smaak naar binnen doet gaan. Probeert U de bereiding in dat geval eens met behulp van taptemelkpoeder, dat al de voedende bestanddeelen van tapte melk in geconcentreerden vorm bezit, en zich in de braadpan met een betrekkelijk kleine hoeveelheid boter mooi bruin kleurt. Dit bruine bezinksel wordt na verdunning met water tot een prachtige jus des te mooier, wanneer we met het taptemelk poeder ook nog een lepel bloem laten bruin worden, die dan meehelpt om onze jus de juiste mate van gebondenheid te geven. Het volgende recept geeft een uitstekend resultaat. Mooie bruine jus met tapte melkpoeder (ongeveer y2 1.). 50 gr. (}/2 ons of Zy2 afgestreken eetlepel) boter of vet, 1 uitje, 15 gr. (2 afgestreken eetlepels) taptemelkpoeder, 15 gr. (lVz af gestreken eetlepel) bloem, y2 1-5 theekop jes) water, wat zout. Laat de boter of het vet in een braad pannetje heet worden, voeg er het fijnge snipperde uitje bij eji de droog door elkaar gemengde bloem en melkpoeder; blijf roe ren op een zacht vuur, tot alles met elkaar een gelijke bruine kleur heeft aangenomen: niet te licht, maar toch vooral ook niet gebrand. Giet hierbij, roerende, het water en laat in de gedekte pan de jus nog even nasudderen (een paar minuten). Maak de jus niet eiken dag met een ge fruit uitje klaar, want dat gaat op den duur vervelen; 1 2 theelepels tomaten- purée geven er óók een bijzonder lekkeren smaak en een mooie kleur aan. terwijl ook zonder toevoegsels de jus smakelijk is. KIEZENTREKKEN MET MUZIEK. Op de zeventiende verdieping van een wolkenkrabber houden sedert ©enigen tijd twee tandartsen, dr. Tom Connor en dr. Lynn Stitt, hun spreekuur. Beide tandart sen zijn van meening, dat mooie muziek er toe kan bijdragen om de pijn van het tand trekken, plombeeren enz. heel wat drage lijker te maken. Tusschen de stoelen, waar op de patiënten zich moeten neerzetten om behandeld te worden, bevindt zich een ap paraat met 24 knopjien en zoodra op een knop gedrukt worden, aldus U. P.. hoort men de muziek van een gramofoonplaat. Maar dat is niet de eenige verrassing. aWnneer een patiënt zich naar de wachtka mer begeeft, opent de deur zich vanzelf en hij betreedt een kamer die in geen enkel ZONDAG 30 MAART 1941. Nederlandsch Programma. Hilversum I. 415.5 m. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Gramofoonmuziek. 12.00 Gevraagde platen. 12.42 Almanak. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Strijkkwartet (opn.). I.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: „Wie en wat waren onze voorouders?" 2.00 Amusementsorkest en solist. 2.45 Landmans lust. 3.30 Uit Berlijn: 67e Verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Voor de kinderen. 6.30 Almanak. 6.32 Cabaretprogramma. 7.30 Gramotoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP, 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Omroeporkest, de Meesterzangers, een dameskoor en solisten. 9.40 Gramofoonmuziek. 9.45 Engelsche berichten ANP. 10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Nederlandsch Programma. Hilversum II, 301,5 m. 8.00 Gramofoonmuziek. 9.00 Studiovroegdienst (Uitzending voorbereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité). 10.00 Omroeporkest. 10.40 Gramofoonmuziek. II.00 Omroeporkest. 11.30 Meisjeskoor „De Krekels". 12.00 Cyclus „Kent Gjj Uw Bjjbel?" (opn.). (Uitzending voorbereid door de Christ. Ra dio Stichting). 12.15 Bachcantate (opn.). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Orgelspel. 1.20 Esmaralda en solist. 2.00 Causerie „Spreek je moers taal". 2.15 „De ontvoering uit het Serail", opera (opn.). 4.00 Wijdingswoord (Uitzending voorbereid door de Christ. Radio Stichting). 5.15 Gramofoonmuziek. 5.30 Revueprogramma. 6.15 Pianovoordracht. 6.45 Sport van den dag. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.15 De Ramblers. 7.45 Reportage. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.30 Concertgebouworkest en solist (opn.) 9.15 Radiotooneel. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting. opzicht aan een wachtkamer herinnert. Zij is in Chineeschen stijl gemeubileerd. Er staan rieten meubelen in en aan den muur is een reusachtige schildering aangebracht, die een in het gebergte gelegen klooster voorstelt. Het bijzondere van dit schilderij is niet van zijn grootte, doch dat het ge deeltelijk plastisch is uitgewerkt en dat de waterval, die naar beneden valt, om ten slotte door een klaterend beekje te worden opgenomen, werkelijk uit stroomend water bestaat. De beide tandartsen verklaarden, dat de patiënten op deze wijze hun gedachten niet direct meer uitsluitend op hun pijn concen- treeren en dat zij door de omgeving rusti ger worden. Als zij dan, eenmaal onder behandeling, de mooie muziek hooren., heb ben zij veel minder van pijn te lijden. MAANDAG SI MAAKT. Nederlandsch Programma. Hilversum L 415.5 m. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 Dagopening (Uitzending voorbereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité). 8.10 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Orgelspel. 9.15 Gramofoonmuziek, 10.00 Amat ile-sextet. 10.20 Voordracht. 10.40 Amat'le-sextet. 11.15 Zang en pianovoordracht, 12.00 Esmeralda en solisten. 12.42 Almanak. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. I.00 Omroeporkest. Intermezzo: Pianosoli. 2.10 '''oor de vrouw:. 2.30 Orgelspel. 3.00 De Romancers en soliste. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Gramofoonmuziek (met toelichting). 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Gramofoonmuziek. 5.45 De Ramblers. 6.15 Causerie „De Balkan als afzetgebied voor de Nederlandsche industrie". 6.30 Musette-orkest „Les Gars de Paris" en gramofoonmuziek. 7.00 Economische vragen van den dag ANP. 7.15 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Omroep-Symphonie-orkest. 9.40 Gramofoonmuziek. 9.45 Engelsche berichten ANP. 10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Nederlandsch Programma. Hilversum n. 301,5 m. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45- Gewijde muziek (gr.pl.)'. 9.15 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgendienst (Uitzending voorbereid door de Christelijke Radio-Stichting). 10.20 Kerkorgelconcert en zang. II.00 Voordracht. 11.20 Sylvestre-trio. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Ensemble Jonny Kroon. 2.00 Arnhemsche orkestvereeniging (2.30--- 2.45 Gramofoonmuziek). 3.30 Huishoudelijke vraagbaak. 3.45 Orgelspel. 4.10 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Lijdensmeditatie (Uitzending voorbereid door de Christ. Radio-Stichting). 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Salonorkest. 6.00 Gesprekken met luisteraars (Uitzending voorbereid door het Vrijzinnig Prot. Kei*k- comité). 6.15 Gramofoonmuziek. 6.45 Reportage. 7.00 Friesch praatje ANP. 7.15 Concertgebouwkwintet en solist. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Spiegel van den dag of gramofoonmuziek. 8.30 Omroeporkest en soliste. 9.30 Causerie „De invloed van alcohol op onze volkskracht", 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting. Dit voorjaar zijn de hoedenontwerpers waarlijk niet van humor gespeend geweest. Dit model getuigt er van. De groote bloe men, in een bed van lentegroen tule zijn gedurfd, maar zullen menig vrouwenhoofd je op z'n voordeeligst doen uitkomen. EEN PRACTISCH PAKJE. Dit is nu werkelijk een practisch en toch aardig pakje. Een betere snit kan het blous- je niet hebben, en de kleine lichte kraag doet het daarbij uitstekend. De korte mou wen en de epauletten dragen het hunne bij. De rok is buitengewoon breed geplooid om een ongedwongen gang te waarborgen en om te verhinderen dat de heupen te breed zouden worden, zijn de plooien, zoo men ziet op ongeveer tweederde van de lengte vastgenaaid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 11