Rein Snapper
de h outgraveur
RADIO
Sportmodellen nog steeds gewild
Zaterdag 29 Maart 1941
Vierde blad
Menschen in hun werk
PE ZEVEN TIENEN
PROGRAMMA
wat drinkt men in japan?
Seguah herleeft
een buitengewoon
aardig hoedje.
Een onzer verslaggever» vertelt
van zijn bezoek aan den man, die
o.a. de zoo geslaagde decors voor
„Florimont" ontwierp, en voor
wiens werk de belangstelling in
.Nederland steeds grooter wordt.
Wanneer toevallig het papier van
het zware pak, geadresseerd aan den
heer Rein Snapper te Bergen, onder
weg wat gescheurd zou zijn, zoodat
de inhoud bloot was gekomen, dan
is het niet denkbeeldig,, dat de brie
venbesteller bij zich zelf gezegd zal
hebben: „Toch typisch volk, die
schilders, laten zich der brandhout
in een postpakketje thuis sturen."
Maar dan zou het verder kunnen ge
beuren dat hij het pak aan geadres
seerde: „De Groote Schuur" te Ber-
gen-Binnen zou gaan afleveren en
door de ramen een jonge man met
een blauw sloofje voor, bezig zou zien
met een machinetje en met mesjes
een énder blok hout te bewerken.
En dan zal die brievenbesteller wel
licht gezegd hebben: Toch géén
brandhout, die Snapper doet er ze
ker wat mee
Die Snapper doet er niet wét, maar die
doet er héél wat mee. 't Was geen brand
hout in dat pak, maar stuk keihard kops-
peren- of palmhout, waarvan de ambachts-
man-j«unstenaar de schoonste dingen wrocht.
Ambachtsman zeker, want daarom juist
vindt Rein Snapper, de houtgravaur en
kunstschilder, zijn vak zoo mooi, omdat er
zooveel „ambachtelijks" in zitHij maakt
zijn hout zelf gebruiksklaar.
In gezegde „Groote Schuur" die tusschen
twee haakjes heelemaal geen schuur is maar
een gezellig artistenhuis, waar men tever
geefs zal zoeken naar een „echt" Old Finish
dressoir van vijf en veertig gulden met een
„echt" zeegezicht van vijftien gulden met in
begrip van de gouden lijst er boven, maar
waar elk meubel en elk stuk z'n eigen ka
rakter heeft, tot de werkplaatsklok-met-de*
bloote-engeltjes en de nop van de kleine Sas-
kia aan toe, mocht de krantenman een half
uurtje rondneuzen.
ARTHURv*» StHENPEL
Band van „De Zeven Tuinen",
ontwerp R. Snapper.
(Fotorep. Fred. Groot.)
Het kan aan de krant gebeuren, dat des
ochtends om kwart over negen een vrien
delijke juffrouw een portret van vader en
moeder komt brengen die vandaag vijftig
jaar getrouwd zijn: „En of dat vandaag
nog in de krant kan, want dat zullen ze
allemaal zoo aardig vinden!" De krant gaat
een half uurtje later dan draaien en hoe
wel wij zeer zacht van gemoed zijn tegen
over vriendelijke juffrouwen, moeten wij
haar toch teleur stellen.
Dat gaat nog niet, een portret gaat maar
niet zóó in de krant. Daar moet eerst een
ander aan te pas komen; de man die dat
portret overneemt op een stukje metaal, dat
uit zink bestaat, dat stukje metaal moet
eerst weer worden afgedrukt op een stuk ste
vig papier, ook al weer van een bepaalde
samenstelling, dat een matrijs wordt ge
noemd, van dat stukje papier kan dan ein
delijk een afdruk worden genomen op weer
ander metaal, gevormd tot halve rol, die in
de rotatiedrukpers de pagina fabriceert waar
op dan toch tenslotte opa en opoe zullen pnj-
ken. Deze techniek, noodig voor het moderne
drukprocedé is nog niet zoo oud, zooals ook
het fotografeeren zelf nog niet zoo oud is.
Toch had men vroeger ook al plaatjes in de
boeken en misschien een enkele keer in de
krant, en die plaatjes nu werden meestal
geteekend op hout, negatief, als een spiegel
beeld dus, waarvan dan de afdruk positief,
„recht" dus tusschen de tekst van het boek
kwam te staan.
Voor de krant worden houtgravures
niet meer gebruikt, het is handwerk,
dat veel te duur zou worden en ook
btn technische redeneri zou het heel
lastig zijn, maar het gilde der hout
graveurs is daarom nog niet uitge
storven. Rein Snapper werkt in
REIN SNAPPER in zijn atelier.
(Foto Fred. Groot).
hoofdzaak voor de grafische bedrij
ven, de uitgevers en drukkers. In
Duitschland zou hij „Gebrauchsgrafi-
ker" heeten, in Nederland is daar
nog geen goed woord voor. Voor
boekillustratie en boekbanden* zorgt
hij.
Ja, alleen teekenen en schilderen werd mij
te eentonig, vertelt de kunstenaar, ik vond
dit vak mooier, vooral meer afwisselend en
ik heb het geluk gehad er in Genève een
prima leermeester voor te vinden. En nu
probeer ik in Holland m'n producten aaii
den man te brengen.
En dat lukt?
Ik mag niet klagen.
Inderdaad in de étalages vindt men vele
der z.g. betere boeken in een kleedje van
Snapper gestoken. Een kleedje dat past
bij den inhoud en dat de sfeer welke de
schrijver zich heeft gedacht, in beeld brengt.
Treffend is dat bijv. bij het boek: „De ze
ven tuinen" van Arthur van Schendel, een
boek van koele voornaamheid, en oneindi
ge verten. We hebben den omslag gerepro
duceerd, men zie zelf, en neme dit boek bij
gelegenheid eens in handen om het nog be
ter te zien, want door de fotografie en het
drukproces gaat natuurlijk van het origineel
veel verloren.
Heel fijn is ook bijv. de band van: „Aar
de en Brood" van Jan H. Eekhout, met een
zware boomgroep op den voorgrond en een
zaaier die over de welvende akkers het zon
licht tegemoet treedt, karakteristiek en weer
geheel anders van .opvatting de band voor
„Mensen zonder geld" van Jan Mens, waar
op de typisch-Amsterdamsche architectuur
en de trage figuur op de hooge grachtjes-
brug de inhoud van dit boek over zwoegers
en lijders fel openbaart.
Soms neigt Snapper naar het bizarre in
zijn Ex Libris bijvoorbeeld, maar altijd blijft
zijn werk geestig en verantwoord. Forsch
van lijn soms, als in een relief voor een
kastpaneel, een bijbelsche voorstelling, de
intocht in de Arke van Noach, waarbij de
kunde van den ambachtsman Snapper noo-
de bij de kunst van den kunstenaar Snap
per gemist kon worden.
En dan zijn er zoo nog tientallen kleinig
heden die in De Groote Schuur worden ge
maakt, briefhoofden, advertentieteksten, in
den geest als die voor Florimont de Zwer
vende Zanger bijv., welke men in ons blad
eenige malen heeft kunnen zien.
Allemaal werk waarin de vreugde van den
arbeid zich manifesteert, werk dat de geest
van den kunstenaar leven heeft ingebla
zen!
In het land van de thee wordt natuurlijk
bij iedere gelegenheid thee gedronken, on
verschillig of men gasten ontvangt, dan wel
met zakenrelaties besprekingen voert.
Of men den directeur-generaal van een
millioenenconcern bezoekt, dan wel met
een eenvoudigen handwerkman het maken
van een meubelstuk bespreekt, steeds ver
schijnt de thee. hetgeen een vanzelfspre
kende uiting van Japansche hoffelijkheid
is.
Zelfs de kapper biedt zijn cliënten, na
dat zij bediend zijn, een kop thee aan. Wan
neer men voorname winkels bezoekt, wordt
de thee gecompleteerd door zoute amande
len en koekjes.
Men heeft zoowel zwarte als groene thee.
de laatste wordt evenwel in Japan het
meest gebruikt, zonder toevoeging van
melk, suiker of citroen.
JUS VAN TAPTEMELK
1. We koken de aardappelen
in de schil en zetten ze op met
een bodempje water.
2. We behoeven geen droge
aardappelen te eten.
3. Taptemelkpoeder kan ons
helpen om smakelijke voed
zame sauzen te maken.
Martine Wittop Koning schrijft ons:
Dat is voor menige huisvrouw een lastig
probleem!
In den regel is men in een Nederlandsch
gezin zeer bijzonder gesteld op jus en dan
nog wel liefst jus, die wat vet is. Vroeger
werd de jus eenvoudig beschouwd als een
bijproduct van gebraden of gebakken
vleesch, dat vanzelf tot stand kwam als dat
vleesch maar lang genoeg aan zijn buiten
kant met heet vet is aanraking was ge
weest, zoodat er een mooie bruine kleur bij
kon ontstaan.
Thans ontbreken ons soms èn vleesch èn
dikwijls ook vet... en toch vragen onze
droge, meelige aardappelen om een hulp
middel, dat ze met smaak naar binnen
doet gaan.
Probeert U de bereiding in dat geval
eens met behulp van taptemelkpoeder, dat
al de voedende bestanddeelen van tapte
melk in geconcentreerden vorm bezit, en
zich in de braadpan met een betrekkelijk
kleine hoeveelheid boter mooi bruin kleurt.
Dit bruine bezinksel wordt na verdunning
met water tot een prachtige jus des te
mooier, wanneer we met het taptemelk
poeder ook nog een lepel bloem laten bruin
worden, die dan meehelpt om onze jus de
juiste mate van gebondenheid te geven.
Het volgende recept geeft een uitstekend
resultaat.
Mooie bruine jus met tapte
melkpoeder (ongeveer y2 1.).
50 gr. (}/2 ons of Zy2 afgestreken eetlepel)
boter of vet, 1 uitje, 15 gr. (2 afgestreken
eetlepels) taptemelkpoeder, 15 gr. (lVz af
gestreken eetlepel) bloem, y2 1-5 theekop
jes) water, wat zout.
Laat de boter of het vet in een braad
pannetje heet worden, voeg er het fijnge
snipperde uitje bij eji de droog door elkaar
gemengde bloem en melkpoeder; blijf roe
ren op een zacht vuur, tot alles met elkaar
een gelijke bruine kleur heeft aangenomen:
niet te licht, maar toch vooral ook niet
gebrand. Giet hierbij, roerende, het water
en laat in de gedekte pan de jus nog even
nasudderen (een paar minuten).
Maak de jus niet eiken dag met een ge
fruit uitje klaar, want dat gaat op den
duur vervelen; 1 2 theelepels tomaten-
purée geven er óók een bijzonder lekkeren
smaak en een mooie kleur aan. terwijl ook
zonder toevoegsels de jus smakelijk is.
KIEZENTREKKEN MET MUZIEK.
Op de zeventiende verdieping van een
wolkenkrabber houden sedert ©enigen tijd
twee tandartsen, dr. Tom Connor en dr.
Lynn Stitt, hun spreekuur. Beide tandart
sen zijn van meening, dat mooie muziek er
toe kan bijdragen om de pijn van het tand
trekken, plombeeren enz. heel wat drage
lijker te maken. Tusschen de stoelen, waar
op de patiënten zich moeten neerzetten om
behandeld te worden, bevindt zich een ap
paraat met 24 knopjien en zoodra op een
knop gedrukt worden, aldus U. P.. hoort
men de muziek van een gramofoonplaat.
Maar dat is niet de eenige verrassing.
aWnneer een patiënt zich naar de wachtka
mer begeeft, opent de deur zich vanzelf en
hij betreedt een kamer die in geen enkel
ZONDAG 30 MAART 1941.
Nederlandsch Programma.
Hilversum I. 415.5 m.
8.00 Gramofoonmuziek.
10.00 Gramofoonmuziek.
12.00 Gevraagde platen.
12.42 Almanak.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
1.00 Strijkkwartet (opn.).
I.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde:
„Wie en wat waren onze voorouders?"
2.00 Amusementsorkest en solist.
2.45 Landmans lust.
3.30 Uit Berlijn: 67e Verzoekconcert voor de
Duitsche Weermacht.
6.00 Voor de kinderen.
6.30 Almanak.
6.32 Cabaretprogramma.
7.30 Gramotoonmuziek.
8.00 Nieuwsberichten ANP,
8.15 Spiegel van den dag.
8.30 Berichten (Engelsch).
8.45 Omroeporkest, de Meesterzangers, een
dameskoor en solisten.
9.40 Gramofoonmuziek.
9.45 Engelsche berichten ANP.
10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting.
Nederlandsch Programma.
Hilversum II, 301,5 m.
8.00 Gramofoonmuziek.
9.00 Studiovroegdienst (Uitzending voorbereid
door het Vrijz. Prot. Kerkcomité).
10.00 Omroeporkest.
10.40 Gramofoonmuziek.
II.00 Omroeporkest.
11.30 Meisjeskoor „De Krekels".
12.00 Cyclus „Kent Gjj Uw Bjjbel?" (opn.).
(Uitzending voorbereid door de Christ. Ra
dio Stichting).
12.15 Bachcantate (opn.).
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
1.00 Orgelspel.
1.20 Esmaralda en solist.
2.00 Causerie „Spreek je moers taal".
2.15 „De ontvoering uit het Serail", opera
(opn.).
4.00 Wijdingswoord (Uitzending voorbereid
door de Christ. Radio Stichting).
5.15 Gramofoonmuziek.
5.30 Revueprogramma.
6.15 Pianovoordracht.
6.45 Sport van den dag.
7.00 Gramofoonmuziek.
7.15 De Ramblers.
7.45 Reportage.
8.00 Nieuwsberichten ANP.
8.15 Gramofoonmuziek.
8.30 Concertgebouworkest en solist (opn.)
9.15 Radiotooneel.
9.45 Gramofoonmuziek.
10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting.
opzicht aan een wachtkamer herinnert. Zij
is in Chineeschen stijl gemeubileerd. Er
staan rieten meubelen in en aan den muur
is een reusachtige schildering aangebracht,
die een in het gebergte gelegen klooster
voorstelt. Het bijzondere van dit schilderij
is niet van zijn grootte, doch dat het ge
deeltelijk plastisch is uitgewerkt en dat de
waterval, die naar beneden valt, om ten
slotte door een klaterend beekje te worden
opgenomen, werkelijk uit stroomend water
bestaat.
De beide tandartsen verklaarden, dat de
patiënten op deze wijze hun gedachten niet
direct meer uitsluitend op hun pijn concen-
treeren en dat zij door de omgeving rusti
ger worden. Als zij dan, eenmaal onder
behandeling, de mooie muziek hooren., heb
ben zij veel minder van pijn te lijden.
MAANDAG SI MAAKT.
Nederlandsch Programma.
Hilversum L 415.5 m.
6.45 Gramofoonmuziek.
6.50 Ochtendgymnastiek.
7.00 Gramofoonmuziek.
7.45 Ochtendgymnastiek.
8.00 Dagopening (Uitzending voorbereid door
het Vrijz. Prot. Kerkcomité).
8.10 Gewijde muziek (gr.pl.).
8.30 Nieuwsberichten ANP.
8.45 Orgelspel.
9.15 Gramofoonmuziek,
10.00 Amat ile-sextet.
10.20 Voordracht.
10.40 Amat'le-sextet.
11.15 Zang en pianovoordracht,
12.00 Esmeralda en solisten.
12.42 Almanak.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
I.00 Omroeporkest. Intermezzo: Pianosoli.
2.10 '''oor de vrouw:.
2.30 Orgelspel.
3.00 De Romancers en soliste.
4.00 Gramofoonmuziek.
4.30 Gramofoonmuziek (met toelichting).
5.00 Gramofoonmuziek.
5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten
ANP.
5.30 Gramofoonmuziek.
5.45 De Ramblers.
6.15 Causerie „De Balkan als afzetgebied
voor de Nederlandsche industrie".
6.30 Musette-orkest „Les Gars de Paris" en
gramofoonmuziek.
7.00 Economische vragen van den dag ANP.
7.15 Gramofoonmuziek.
8.00 Nieuwsberichten ANP.
8.15 Spiegel van den dag.
8.30 Berichten (Engelsch).
8.45 Omroep-Symphonie-orkest.
9.40 Gramofoonmuziek.
9.45 Engelsche berichten ANP.
10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting.
Nederlandsch Programma.
Hilversum n. 301,5 m.
6.45 Gramofoonmuziek.
6.50 Ochtendgymnastiek.
7.00 Gramofoonmuziek.
7.45 Ochtendgymnastiek.
8.00 Gramofoonmuziek.
8.30 Nieuwsberichten ANP.
8.45- Gewijde muziek (gr.pl.)'.
9.15 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgendienst (Uitzending voorbereid
door de Christelijke Radio-Stichting).
10.20 Kerkorgelconcert en zang.
II.00 Voordracht.
11.20 Sylvestre-trio.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonmuziek.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
1.00 Ensemble Jonny Kroon.
2.00 Arnhemsche orkestvereeniging (2.30---
2.45 Gramofoonmuziek).
3.30 Huishoudelijke vraagbaak.
3.45 Orgelspel.
4.10 Gramofoonmuziek.
4.30 Voor de kinderen.
5.00 Lijdensmeditatie (Uitzending voorbereid
door de Christ. Radio-Stichting).
5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten
ANP.
5.30 Salonorkest.
6.00 Gesprekken met luisteraars (Uitzending
voorbereid door het Vrijzinnig Prot. Kei*k-
comité).
6.15 Gramofoonmuziek.
6.45 Reportage.
7.00 Friesch praatje ANP.
7.15 Concertgebouwkwintet en solist.
8.00 Nieuwsberichten ANP.
8.15 Spiegel van den dag of gramofoonmuziek.
8.30 Omroeporkest en soliste.
9.30 Causerie „De invloed van alcohol op onze
volkskracht",
9.45 Gramofoonmuziek.
10.00 Nieuwsberichten ANP, sluiting.
Dit voorjaar zijn de hoedenontwerpers
waarlijk niet van humor gespeend geweest.
Dit model getuigt er van. De groote bloe
men, in een bed van lentegroen tule zijn
gedurfd, maar zullen menig vrouwenhoofd
je op z'n voordeeligst doen uitkomen.
EEN PRACTISCH PAKJE.
Dit is nu werkelijk een practisch en toch
aardig pakje. Een betere snit kan het blous-
je niet hebben, en de kleine lichte kraag
doet het daarbij uitstekend. De korte mou
wen en de epauletten dragen het hunne
bij. De rok is buitengewoon breed geplooid
om een ongedwongen gang te waarborgen
en om te verhinderen dat de heupen te
breed zouden worden, zijn de plooien, zoo
men ziet op ongeveer tweederde van de
lengte vastgenaaid.