INDRUKKEN UIT BERLIJN Duitschland heeft genoeg benzine ZESTIG JAAR ELECTRISCHE TRAM Marktberichten Het geval Hess De puinhoopen van RHENEN opgeruimd Fietsendief blaast hoog van den toren Agrarisch nieuws Het Duifsch-Kroatische verdrag Publiek zeer verrast. Wilhelm- strasse rekent op sterk gekleurde en onwaarachtige Engelsche me- dedeelingen. (V.P.B.) De vlucht van Rudolf Hess naar Engeland was gisteren in Duitschland het onderwerp van alle gesprekken. Het pu- bliek, dat zich geen meening kan vormen over deze gebeurtenissen, was door de offi ciecJe mededeelingcn, welke de partij-instan tie gisteren en eergisteren gegeven heeft zeer verrast. Uiteraard maakte het feit een diepen in druk op de bevolking, doch allengs wen men er vaster van overtuigd, dat Rudolf Hess zijn besluit uit zuiver persoonlijke over wegingen genomen heeft en dat zijn daad volkomen buiten de Duitsche politiek, de re geering en haar besluiten staat, De Duitsche bladen brachten gisteren de mededceling op de voorpagina, doch commentaar werd op dit bericht niet gegeven. In de buitcnlandsche persconferentie ech ter werden gisteravond nog enkele feiten naar voren gebracht, waaruit men zich een juister beeld kan vormen over de persoon iijke en zakelijke motieven, welke Hess zijn besluit hebben doen nemen. In het officieele bericht wordt gesproken over de slepende ziekte van Hess. In de Wil- helmstrasse verklaarde men, dat Rudolf Hess in den wereldoorlog zoodanig verwond werd. dat hij na dien tijd steeds een maagkwaal en een longaandoening gehad heeft. De ontzettende pijnen, welke hij somtijds door zijn maagkwaal leed, bleven niet zon der gevolgen op zijn moreele en lichamelijke constitutie. Artsen hebben 'de verschijnselen, waarme de een ernstige maagkwaal gepaard gaat, tot onderwerp van een grondige studie gemaakt Zij komen allen tot de conclusie, dat een der gelijke ziekte gemakkelijk tot het vormen van waanvoorstellingen leidt. Hess leed veel Hess leed veel onder zijn ziekte, dikwijl was hij niet in staat, zijn werk te verrichten en meer en meer trok hij zich den laatsten tijd terug. Hij vertegenwoordigde den Füh- iier uitsluitend in partij-aangelegenheden. In deze functie was hij rijksminister zonder por tefeuille. Hij nam geen deel aan de bespre kingen der instanties, die het regeerings apparaat vormt. De passage in de fficieele mededeeling van de Engelsche regeering, waarin gezegd wordt, dat Rudolf Hess als gevangene overgebracht naar een plaats, welke streng geheim gehouden wordt en waar niemand hem mag bezoeken, trekt in Berlijn de aan dacht. In Duitschland is men er vast van overtuigd, dat Engeland deze zaak met alle ten dienste staande middelen voor zijn oor- logsprona vnda zal uitbuiten. Daar Rudolf Hess door zijn gevangenschap niet in de gelegenheid is om onwaarheden welke de Britsche propaganda in de toe komst waarschijnlijk over dit geval zal ver spreiden, te weerleggen, bereidde de Duitsche instanties zich reeds voor op sterk gekleur de en onwaarachtige Engelsche mededeelin» gen. Tenslotte heeft men in de Wilhelm- strasse nogmaals duidelijk te verstaan ge geven, dat de vlucht van Hess in geen enkel opzicht den koers van de Duitsche politiek en de oorlogsvoering zal veranderen. Millioenen tonnen ver jaar aan gevoerd. Volgens een te Genève ontvangen bericht heeft het American Petroleum Institute een rapport het licht doen zien omtrent een in gesteld onderzoek over de voorraden motor brandstof in Duitschland, welk onderzoek naar het schijnt, een gevolg is van een of ficieele opdracht. Het instituut kwam tot de gevolgtrekking, dat Duitschland over voldoende olie beschikt zijn land- en luchtstrijdkrachten voor onbe- perkten tijd te laten opereeren. Het raamt den aanvoer in het Rijk op vele millioenen tonnen per jaar en maa.kt gewag van de reserves, welke bij het uit breken van den oorlog aanwezig waren evenals van de groote hoeveelheden motor brandstof, welke aan het Duitsche leger in bijna geheel Europa in handen zijn geval len. Ten slotte merkt het instituut op, dat de voorraden zelfs voor de grootste behoefte in den oorlog volkomen toereikend zijn. Een geheel nieuw stratenplan voor den wederopbouw ontwor pen. Het oude stadje Rheneri heeft door den oorlog zwaar geleden. Van de bebouwing om den hoofdweg door de stad is vrijwel niets meer over. Het is een zegen, dat de Cunerakerk met zijn schoonen toren is ge spaard gebleven. De puinhoopen zijn nu op geruimd. Men ziet de diepe kelders, die ons ieeren dat onze voorouders zonder behoefte aan schuilkelders dit onderdeel beter ver zorgden dan wij in onzen tijd doen. In een zaamheid is een klein gebouwtje blijven staan, dat een overblijfsel moet zijn van een kerkelijk gebouw, een kapel of de koorafslui ting van een kleine kerk. Dit bouwwerkje dient gerestaureerd te worden om straks te midden van alle nieuwe bouwkunst iets te geven van de geschiedenis van de stad. Voor den wederopbouw van de stad is een nieuw stratenplan gemaakt, waarbij met groote zorg te werk is gegaan. Hier hebben, hehalve het bureau voor den wederopbouw, de inspecteur van de volkshuisvesting in de provincie Utrecht hun medewerking ver leend. In plaats van de hoofdstraat komt een ruim plein, waarmede tevens bewerkt wordt, dat niet al te veel bouwterrein in het stadje beschikbaar komt, omdat men met een ma tige hoeveelheid winkels en kantoorgebou wen zal kunnen volstaan. Rechercheur van „ambt-meinee- dige" verklaringen beticht. en Een ongeveer veertig-jarige havenarbeider stond gisteren terecht voor de vierde kamer der Amsterdamsche rechtbank. Hij werd be schuldigd van het stelen van drie fietsen. Twee fietsen had de politie gevonden in een gangetje bij den Papaverweg in Amster- dam-S'oord, de derde fiets bestond practisch nog maar uit twee wielen en wat onderdee- len en deze waren in het huis van den ha venarbeider gevonden. De politie was op merkzaam gemaakt op het feit, dat de man gestolen fietsen in huis zou hebben. Daar om was een ijverig rechercheur eens naar het huis toegestapt. Toen hij aanbelde, werd er niet geopend. De familie kwam voor het raam maar wenschte den recheurcheur niet binnen te laten. Toen deze bleef bellen, werd binnen de bel uitgeschakeld. Vaar tegen de politie moest men het toch afleggen en zoo kwam de rechercheur na écnigen tijd bin nen ondanks het wanhopige verzet van den havenarbeider. Een onderzoek werd ingesteld en had tot gevolg, dat overal in het huis, tot zelfs in de linnenkast en onder de bedden onderdeelen van fietsen gevonden werden. De fietsen in het gangetje had de man juist uit een loodsje gehaald, omdat hij wist, dat daar de politie een inval zou doen. De twee fietsen werden spoedig herkend door de eigenaars: een schoenmaker en een slager. Met de onderdeelen ging het moei lijker, maar hier 'had de politie toch ook geluk, want een 13-jarige scholier herkende nauwkeurig de wielen en vele andere onder deelen van zijn fiets die hem op de Prinsen gracht ontstolen was. Nu de man voor de rechtbank stond, ont kende hij alle schuld. Er was wel een fiets bij hem gevonden, maar die was hem ge bracht door een onbekenden man. Het ge wone praatje dus. Overigens had de man heel wat praatjes. Hij meende dat de rech ters het dossier slecht gelezen had den. Hij gevoelde zich beleedigd door den rechercheur, die hij van „ambts meineedige" verklaringen betichtte en blies hoog van den toren, zon der iets verstandigs tot zijn verde diging aan te voeren. Het maakte heelemaal geen indruk op den officier, die het wettig en overtuigend be wijs geleverd achtte en tegen den man een gevangenisstraf eischto voor den tijd van een jaar met aftrek van de preventieve hechtenis. Op Woensdag 28 Mei zal de rechtbank uitspraak doen. Geen schoeiing van be ton of ijzeren balken. Wie niet sterk is, moet slim zijn, zegt 't spreek woord. De oplossing is gevonden in het vlech ten van rijshout. De ruimten tusschen dc drie „vlechttuinen" wor den opgevuld met riet zoden. (Pax-Holland) De eerste tram kon 40 km. uur afleggen. per GEHEIME VERGADERING VAN HET BRITSCHE LAGERHUIS. Volgens een bericht van den Britschcn berichtendienst heeft het Lagerhuis gisteren een geheime vergadering gehouden ter be spreking van vraagstukken der economische oorlogsvoering. ENGELAND EN GRIEKENLAND. De vroegere Britsche gezant te Athene, Pa lairet, is van Cpyrns te Beiroet aangekomen en doorgereisd n. Palestina. Hij was in ge zelschap van leden van het vroegere gezant schap te Athene. Hij verklaarde, dat Enge land geen gezantschap zal hebben bij de Grieksche regeering op Kreta. Alle diploma tieke onderhandelingen worden gevoerd door bemiddeling van het Grieksche gezantschap te Londen. NEDERLANDSCHE ARBEIDERS IN DUITSCHLAND EN FRANKRIJK. Volgens „Arbeidsmarkt" zijn tusschen 20 Juni 1940 en 29 Maart 1941 in Duitschland geplaatst 123157 Nederlandsche arbeiders, van wie 42381 grens- en 80776 niet grensar beiders In datzelfde tijdvak keerden 15741 arbeiders naar Nederland terug, deels we gens ziekte, ongeschiktheid enz. en deels wegens het verlaten van het werk zonder geldige redenen. In Frankrijk werden tot 29 Maart 1.1. 11.170 Nederlandsche arbeiders geplaatst. BOSCH- EN HEIDEBRANDEN IN 1940. Blijkens een mededeeling in het Tijdschrift van de Nederlandsche Heidemaatschappij ontvingen in 1940 het Staatsboschheheer en de Nederlandsche Heidemaatschappij gege vens over 151 bosch- en heidebranden. Dit aantal steekt buitengewoon gunstig af bij dc jaren 1939 en 1938, toen resp. 309 en 468 bran den plaatsvonden. De sterke afneming van het aantal branden houdt vermoedelijk ver band met het verminderde verkeer. Door oor logshandelingen vonden in 194 0 26 branden plaats, de verbrande oppervlakte 880 ha. en de schade f244.195. Het aantal bosch- en hei debranden door diverse oorzaken was 125, met een verbrande oppervlakte van 119 ha. en een schade van f64584.Aan naald hout ging 709 ha. verloren. Van de 125 branden door diverse oorzaken waren 37 of 30 aan onvoorzichtigheid en baldadigheid te wijten. Van 70 branden of ongeveer 45 is de oorzaak onbekend. WERKLOOSHEIDSVERZEKERING. In 1940 daalde het ledental van de werk- loozenkas met bijna 60.000. In de maanden Januari en Februari van dit jaar, aldus een mededeeling in „Arbeidsmarkt", heeft de da ling zich nog verder voortgezet. Op het ein de van Februari 1941 bedroeg het aantal te gen werkloosheid verzekerde arbeiders >21.000 tegen 536.000 aan het begin van het jaar. De afname bedroeg dus opnieuw 15.000 Het blad, dat de afname een bedenkelijk ver schijnsel acht, noemt als, oorzaken: toene mende werkgelegenheid, gelijkstelling van tcun en werkverschaffingsloon voor verze kerden en niet-verzekerden en teruggang le dentallen van verschillende vakbonden. Zestig jaar geleden, op 16 Mei 1881, werd de eerste electrische tram ter wereld in ge bruik genomen. Deze was door Siemens en Ilalske gebouwd en diende voor de verbin ding van het station Lichterfelde (Berlijn) met de Zentral Cadetten Anstalt. De leng te bedroeg 2.45 km., dc spoorwijdtc 1.05 me ter en de grootste helling 10 over 460 m De tram was aangelegd op een niet meer in gebruik zijnde smalspoorbaan, zoodat de stroom door de rails kon worden toege voerd, zonder gevaar voor voetgangers op te leveren. Voor de isolatie van de rails werden houten dwarsliggers voldoende ge acht. Bij de wielen waren tusschen de as en de wielband houten schijven aangebracht en de wielbanden waren met sleepringen aan de as verbonden, vanwaar de stroom door draadborstels werd afgenomen. De motor, een Siemens D-machine, woog rond 500 kg. en had bij 15 km. snelheid een vermogen van ongeveer 5 pk. Voor het veranderen van de rijrichting werd de stroominrichting in het anker omgekeerd, waarvoor een wals- rijschakelaar in verbinding met een aan loopweerstand dienst deed. Met een snelheid van door de stad. 20 KM. De maximum toegelaten snelheid bedroeg 20 km. per uur, doch bij den proefrit bleek een snelheid van 30 tot 40 km. bereikbaar te zijn. De wagen geleek in zijn uiterlijk op de gebruikelijke paardetram en had t\vaalf zit- en acht tot veertien staanplaatsen. Voor de stroomverzorging diende een generator van 60 amp. bij 140 volt, welke in het waterpompstation te Lichterfelde was opgesteld en door een zuigerstoommachine met riemen werd aangedreven. Bij de slechte iso latie van de rails moet met belang rijke lekstroomen gerekend worden, welke bij nat weer een waarde van 25 amp. konden bereiken. Op grond hiervan liep de dynamo ook niet con tinu, maar werd telkens bij het be gin van een rit aangezet. In 1882 nam men de proef, twee wagens tegelijk op het enkelspoor te laten rijden, waarbij de tweede wagen door een mecha nische koppeling van de rijschakelaars door den bestuurder van den eersten wagen be diend werd. De stroomtoevoer wordt een bo venleiding. Deze eerste electrische tram ter wereld droeg in vele opzichten het stempel van een proefinstallatie, waarmede men zonder groote kosten ervaringen kon verzamelen voor het bedrijf van openbare electrische banen. In 1890 werd het proefbaanvak met een stuk van 14 km. verlengd. Hiervoor werd een bovenleiding toegepast, terwijl de wagen met twee beugelstroomafnemers werd uitgerust In de jaren 1892'93 werd het geheele baanvak op heugelbedrijf omgesteld. Eerst na een diensttijd van 49 jaar werd op 15 Februari 1930 het bedrijf van dezen eer sten electrischen tram stopgezet.. NIEUWE CANAD$ESCHE OORLOGS- LEENING. De New-York Times meldt uit Ottawa, dat de Canadeesche minister van financiën, Ilsley, heeft medegedeeld, dat op 2 Juni een nieuwe oorlogsieening ten bedrage van 000 millioen dollar ter inteekening zal worden opengesteld. Brandstof voor den komenden winter. Op verschillende plaatsen in West-Friesland worden thans op de landerijen de turven gestoken, een bezigheid, welke vroeger slechts bij hooge uitzondering werd verricht (Pax-Holland). Voedingsmoeilijkheden in Kroatië niet uitgesloten. In het Duitsche communiqué betreffende liet reeds op 13 Mei gemelde sluiten van een DuitschKroalisch verdrag over de vaststel ling van de DuitschKroatische grens wordt aan het slot gezegd: „daarmede hebben de nabuurschappelijke betrekkingen tusschen Duitschland en Kroatië en tevens de weder- inschakeling van Zuid-Stiermarken in het rijk hun eerste uitdrukking in een verdrag gevonden." De kwestie der voeding van de bevolking in den nieuwen Kroatischen staat zal in den loop van den zomer nog zekere moeilijkhe den bereiden. Kroatië is een zuiver agrarisch land geworden door den afstand van de in dustriegebieden van den vroegeren Zuid-Sla- vischen staat. Het karakter van het land wijst op een nauwe samenwerking met dë Europeesche industriecentra. De Kroatische regeering heeft de uitvoering van de noodige economische maatregelen terstond ter hand genomen. Uit de reeds genomen maatregelen blijkt de vaste wil om alle moeilijkheden te overwinnen. ENGELSCHE POST VERLOREN. Het Rritsche ministerie voor de posterij en deelt mede. dat de post, die tusschen 31 Maart en 5 April van Amerika naar Groot- Brittanje is gezonden, „door vijandelijk op treden" verloren is gegaan. ANNA PAULOWNA VARKENS FRAUDULEUS GESLACHT. In samenwerking met de ambtenaren van den centralen crisiscontroledienst heeft de gemeentepolitie van Monster een inwoner van Monster aangehouden wegens het frau duleus slachten van niet minder dan tien varkens. Tegen den slachter is proces-ver baal opgemaakt. DE STRIJD TEGEN DE BRITSCHE KOOPVAARDIJ. Gisteren weer verschillende sehe pen vernietigd. Op 14 Mei. zijn de Duitsche vliegtuigen, naar het D.N.B. verneemt, weer met succes in den strijd geworpen tegen scheepsdoelen op den Atlantischen Oceaan ep in het zee gebied rondom Engeland. Gisterenmiddag is een koopvaarder van 3000 brt. bij Great Yarmouth door voltreffers midscheeps gezon ken. Na een zware explosie verdween het schip in twee minuten in de golven. Ten noordwesten van Ierland werden twee koopvaarders van elk 5000 brt. door Duitsche verreafsfandbommenwerpers in scheervlucht aangevallen. Zij voeren in convooi. Treffers, gevolgd door ontploffingen toonden aan. dat de schepen aanzienlijk beschadigd werden. SCHIPBREUKELINGEN. In de haven van Cartagcna zijn negen schipbreukelingen aangekomen in een mo torboot. die afkomstig was van een tank schip. dat ter hoogte van Tanger door een Duitschen onderzeeër was "getorpedeerd. Zij hadden tien dagen in volle zee rondgedreven. DE STRIJD IN OOST AFRIKA. Ook gisteren zijn de gevechtshandelingen van het Duitsche corps in Afrika levendig opdersteund door Duitsche gevechtsvlieg niigpn in het gebied ten zuiden van Sol loem. Er werden met succes talrijke bom men geworpen op vijandelijke troepencon centraties en vrachtautocolonnes. AUSTRALISCHE GEWONDEN IN HAIFA. Uit Haifa wordt gemeld, dat daar talrij ke schepen met Australische gewonden aan boord zijn aangekomen. In het militaire lazaret van Haifa zijn reeds ongeveer 3 000 gewonden binnenge bracht. Naar verder uit Cairo verluidt, lig gen de ziekenhuizen aldaar vol gewonden. De Britsche autoriteiten hehlien daarom de Egyptische regeering verzocht meer ge houwen ter beschikking te stellen teneinde deze als lazaretten in te richten. DE INSPECTIEREIS VAN GENERAAL BERGERET. Naar uit Dakar wordt gemeld, heeft de staatssecretaris voor de luchtvaart, gene raal Rergeret. binnen het kader van ziin inspectiereis door Fransch West-Afrika den luchtsteunpunten Quaken en Thies. waar talrijke eskaders jachttoestellen en bommenwerpers zijn gestationneerd, een be zoek gebracht. LOOP DER BEVOLKING. Ingekomen: E. Gorter en gezin van Wie- ringen, Akkerweg 20; mej. A. H. Brouwer van Nieuwer Amstel, Nieuw Karselaan 50; mej. H. Spoelstra van Zijpe H 78, mej. E. Ran, van Haarlem, Teding van Berkhout straat 65; mej. A P van Hoeve van Oost burg, Zuidzandschestraat 8 b.; H. A. van Nieuwenhoven, van Utrecht, Stadhouders laan 3, H. G. van Drie en gezin van Leeu warden, Harüngentrekweg 10; mej. J. Ties- selink van Amsterdam, Prinsengracht 789 lis'.; D. Bakker van Bergen (N.H.) Stations straat 4; F. C. Dirks van Ede, Parkweg 143; K. Broers-Kaaij van St. Maarten C 145; P. M. Van Schagen van Heerhugowaard F 63; Joh. Wisse van Hilversum, Loosdrechtsche Bosch 7; P. de Graaff van Akersloot, Rom- meldijk 46; C. A F Folge en gezin van Heerlen, Caumerweg 8 Vertrokken: W. Filipsen naar Alkmaar, Snaarmanslaan 53: W. Oosthof naar Eind hoven, Boschdijk 771; S. Bakker, naar Am sterdam, Celebesstraat 27 II; Joh. W. van den Berg en echtg. naar Haarlem, Rijksstraat weg 190; II. Naastepad en echtg. naar Heiloo, Laarmanstraat 201; C. G. Dekker en gezin naar Den Helder. Cornelis Dikstraat 10! J. Slabbekoorn naar Kapelle, -lulianastraat A 57; H. M. Slabbekoorn en gezin naar Ro zenburg. Krabbenpolder D 82; mej. G. Bultje naar Leeuwarden. Hoogstraat 14. BOUWVERGUNNING. B. en W. verleenden aan P Kooij vergun ning tot den bouw van een woonhuis aan den Balgweg. NAAR FRANKRIJK. Binnenkort vertrekken van hier een 25-tal arbeiders naar Frankrijk. AUTOMATISEERING TELEFOON. Voor de a.s. automatiseering van de tele foon worden thans kabels gelegd in Gras weg, Nieuweweg en v. Ewijcksvaartweg. AANNEMEN. Zondag a.s. zullen in de R.K. Kerk in de Spoorbuurt 24 kinderen, nl. 11 meisjes en 13 jongens hun eerste heilige communie doen, terwijl op Hemelvaartsdag 21 kinderen, nl. 12 jongens en 9 meisjes, plechtig zullen wor den aangenomen. DEN HELDER BEROEPEN. Beroenen hij de Nederl. Hervormde Ge meente te Zierikz.ee, Ds. F. W. J. van de Poel te Den Helder. ALKMAAR. 14 Mei. Bloemkool I f 17.30—23. idem II f 0-12. per 100 stuks, kropsla f 16 per 100 stuks, prei f 15.6023 per 100 Kg., peterselie f 6— 7 per 100 bos. postelein f 0.891.08 per bak je. rabarber f 7 209 per 100 Kg., raapste len f 11.— per 100 Kg., radijs f 2.— per 100 hos. selderie f 8—10.60 pe$ 100 bos. spinazie f 0.10—0.41 per 16-p. bak. witlof I f 811, idem II f 46 per 100 pond. Voorlooplge noteering (hedenochtend 9*A uur doorgebeld). Officieele prijzen en aangevoerde kwantums van vandaag publi- reeren wij morgen. NOORDSCHARWOUDE. 15 Mei. Aanvoer: 7750 Kg. andijvie f 9.afwij kende f 7.20. BROEK OP T.ANGEND1JK. 15 Mei. 8650 kg. rabarber Ie f 9, afwiikend f 7.20; "2 st. bloemkool Ie f 23.afwiikend f 18.40 1400 kg. witlof 1e soort f 13.4019.90; 2e soortf 6.40—12.30.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 3