INDRUKKEN UIT
BERLIJN
Duitschland heeft
genoeg benzine
ZESTIG JAAR
ELECTRISCHE TRAM
Marktberichten
Het geval Hess
De puinhoopen van
RHENEN opgeruimd
Fietsendief blaast
hoog van den toren
Agrarisch nieuws
Het Duifsch-Kroatische verdrag
Publiek zeer verrast. Wilhelm-
strasse rekent op sterk gekleurde
en onwaarachtige Engelsche me-
dedeelingen.
(V.P.B.) De vlucht van Rudolf Hess
naar Engeland was gisteren in Duitschland
het onderwerp van alle gesprekken. Het pu-
bliek, dat zich geen meening kan vormen
over deze gebeurtenissen, was door de offi
ciecJe mededeelingcn, welke de partij-instan
tie gisteren en eergisteren gegeven heeft
zeer verrast.
Uiteraard maakte het feit een diepen in
druk op de bevolking, doch allengs wen
men er vaster van overtuigd, dat Rudolf
Hess zijn besluit uit zuiver persoonlijke over
wegingen genomen heeft en dat zijn daad
volkomen buiten de Duitsche politiek, de re
geering en haar besluiten staat, De Duitsche
bladen brachten gisteren de mededceling op
de voorpagina, doch commentaar werd op
dit bericht niet gegeven.
In de buitcnlandsche persconferentie ech
ter werden gisteravond nog enkele feiten
naar voren gebracht, waaruit men zich een
juister beeld kan vormen over de persoon
iijke en zakelijke motieven, welke Hess zijn
besluit hebben doen nemen.
In het officieele bericht wordt gesproken
over de slepende ziekte van Hess. In de Wil-
helmstrasse verklaarde men, dat Rudolf Hess
in den wereldoorlog zoodanig verwond werd.
dat hij na dien tijd steeds een maagkwaal
en een longaandoening gehad heeft.
De ontzettende pijnen, welke hij somtijds
door zijn maagkwaal leed, bleven niet zon
der gevolgen op zijn moreele en lichamelijke
constitutie.
Artsen hebben 'de verschijnselen, waarme
de een ernstige maagkwaal gepaard gaat, tot
onderwerp van een grondige studie gemaakt
Zij komen allen tot de conclusie, dat een der
gelijke ziekte gemakkelijk tot het vormen
van waanvoorstellingen leidt.
Hess leed veel
Hess leed veel onder zijn ziekte, dikwijl
was hij niet in staat, zijn werk te verrichten
en meer en meer trok hij zich den laatsten
tijd terug. Hij vertegenwoordigde den Füh-
iier uitsluitend in partij-aangelegenheden. In
deze functie was hij rijksminister zonder por
tefeuille. Hij nam geen deel aan de bespre
kingen der instanties, die het regeerings
apparaat vormt.
De passage in de fficieele mededeeling
van de Engelsche regeering, waarin gezegd
wordt, dat Rudolf Hess als gevangene
overgebracht naar een plaats, welke streng
geheim gehouden wordt en waar niemand
hem mag bezoeken, trekt in Berlijn de aan
dacht. In Duitschland is men er vast van
overtuigd, dat Engeland deze zaak met alle
ten dienste staande middelen voor zijn oor-
logsprona vnda zal uitbuiten.
Daar Rudolf Hess door zijn gevangenschap
niet in de gelegenheid is om onwaarheden
welke de Britsche propaganda in de toe
komst waarschijnlijk over dit geval zal ver
spreiden, te weerleggen, bereidde de Duitsche
instanties zich reeds voor op sterk gekleur
de en onwaarachtige Engelsche mededeelin»
gen. Tenslotte heeft men in de Wilhelm-
strasse nogmaals duidelijk te verstaan ge
geven, dat de vlucht van Hess in geen enkel
opzicht den koers van de Duitsche politiek
en de oorlogsvoering zal veranderen.
Millioenen tonnen ver jaar aan
gevoerd.
Volgens een te Genève ontvangen bericht
heeft het American Petroleum Institute een
rapport het licht doen zien omtrent een in
gesteld onderzoek over de voorraden motor
brandstof in Duitschland, welk onderzoek
naar het schijnt, een gevolg is van een of
ficieele opdracht.
Het instituut kwam tot de gevolgtrekking,
dat Duitschland over voldoende olie beschikt
zijn land- en luchtstrijdkrachten voor onbe-
perkten tijd te laten opereeren.
Het raamt den aanvoer in het Rijk op
vele millioenen tonnen per jaar en maa.kt
gewag van de reserves, welke bij het uit
breken van den oorlog aanwezig waren
evenals van de groote hoeveelheden motor
brandstof, welke aan het Duitsche leger in
bijna geheel Europa in handen zijn geval
len.
Ten slotte merkt het instituut op, dat de
voorraden zelfs voor de grootste behoefte
in den oorlog volkomen toereikend zijn.
Een geheel nieuw stratenplan
voor den wederopbouw ontwor
pen.
Het oude stadje Rheneri heeft door den
oorlog zwaar geleden. Van de bebouwing
om den hoofdweg door de stad is vrijwel
niets meer over. Het is een zegen, dat de
Cunerakerk met zijn schoonen toren is ge
spaard gebleven. De puinhoopen zijn nu op
geruimd. Men ziet de diepe kelders, die ons
ieeren dat onze voorouders zonder behoefte
aan schuilkelders dit onderdeel beter ver
zorgden dan wij in onzen tijd doen. In een
zaamheid is een klein gebouwtje blijven
staan, dat een overblijfsel moet zijn van een
kerkelijk gebouw, een kapel of de koorafslui
ting van een kleine kerk. Dit bouwwerkje
dient gerestaureerd te worden om straks te
midden van alle nieuwe bouwkunst iets te
geven van de geschiedenis van de stad.
Voor den wederopbouw van de stad is een
nieuw stratenplan gemaakt, waarbij met
groote zorg te werk is gegaan. Hier hebben,
hehalve het bureau voor den wederopbouw,
de inspecteur van de volkshuisvesting in de
provincie Utrecht hun medewerking ver
leend. In plaats van de hoofdstraat komt een
ruim plein, waarmede tevens bewerkt wordt,
dat niet al te veel bouwterrein in het stadje
beschikbaar komt, omdat men met een ma
tige hoeveelheid winkels en kantoorgebou
wen zal kunnen volstaan.
Rechercheur van „ambt-meinee-
dige" verklaringen beticht. en
Een ongeveer veertig-jarige havenarbeider
stond gisteren terecht voor de vierde kamer
der Amsterdamsche rechtbank. Hij werd be
schuldigd van het stelen van drie fietsen.
Twee fietsen had de politie gevonden in
een gangetje bij den Papaverweg in Amster-
dam-S'oord, de derde fiets bestond practisch
nog maar uit twee wielen en wat onderdee-
len en deze waren in het huis van den ha
venarbeider gevonden. De politie was op
merkzaam gemaakt op het feit, dat de man
gestolen fietsen in huis zou hebben. Daar
om was een ijverig rechercheur eens naar
het huis toegestapt. Toen hij aanbelde, werd
er niet geopend. De familie kwam voor het
raam maar wenschte den recheurcheur niet
binnen te laten. Toen deze bleef bellen, werd
binnen de bel uitgeschakeld. Vaar tegen de
politie moest men het toch afleggen en zoo
kwam de rechercheur na écnigen tijd bin
nen ondanks het wanhopige verzet van den
havenarbeider.
Een onderzoek werd ingesteld en had
tot gevolg, dat overal in het huis,
tot zelfs in de linnenkast en onder
de bedden onderdeelen van fietsen
gevonden werden. De fietsen in het
gangetje had de man juist uit een
loodsje gehaald, omdat hij wist, dat
daar de politie een inval zou doen.
De twee fietsen werden spoedig herkend
door de eigenaars: een schoenmaker en een
slager. Met de onderdeelen ging het moei
lijker, maar hier 'had de politie toch ook
geluk, want een 13-jarige scholier herkende
nauwkeurig de wielen en vele andere onder
deelen van zijn fiets die hem op de Prinsen
gracht ontstolen was.
Nu de man voor de rechtbank stond, ont
kende hij alle schuld. Er was wel een fiets
bij hem gevonden, maar die was hem ge
bracht door een onbekenden man. Het ge
wone praatje dus.
Overigens had de man heel wat
praatjes. Hij meende dat de rech
ters het dossier slecht gelezen had
den. Hij gevoelde zich beleedigd door
den rechercheur, die hij van „ambts
meineedige" verklaringen betichtte
en blies hoog van den toren, zon
der iets verstandigs tot zijn verde
diging aan te voeren.
Het maakte heelemaal geen indruk op den
officier, die het wettig en overtuigend be
wijs geleverd achtte en tegen den man een
gevangenisstraf eischto voor den tijd van
een jaar met aftrek van de preventieve
hechtenis.
Op Woensdag 28 Mei zal de rechtbank
uitspraak doen.
Geen schoeiing van be
ton of ijzeren balken.
Wie niet sterk is, moet
slim zijn, zegt 't spreek
woord. De oplossing is
gevonden in het vlech
ten van rijshout. De
ruimten tusschen dc
drie „vlechttuinen" wor
den opgevuld met riet
zoden.
(Pax-Holland)
De eerste tram kon 40 km.
uur afleggen.
per
GEHEIME VERGADERING VAN HET
BRITSCHE LAGERHUIS.
Volgens een bericht van den Britschcn
berichtendienst heeft het Lagerhuis gisteren
een geheime vergadering gehouden ter be
spreking van vraagstukken der economische
oorlogsvoering.
ENGELAND EN GRIEKENLAND.
De vroegere Britsche gezant te Athene, Pa
lairet, is van Cpyrns te Beiroet aangekomen
en doorgereisd n. Palestina. Hij was in ge
zelschap van leden van het vroegere gezant
schap te Athene. Hij verklaarde, dat Enge
land geen gezantschap zal hebben bij de
Grieksche regeering op Kreta. Alle diploma
tieke onderhandelingen worden gevoerd door
bemiddeling van het Grieksche gezantschap
te Londen.
NEDERLANDSCHE ARBEIDERS IN
DUITSCHLAND EN FRANKRIJK.
Volgens „Arbeidsmarkt" zijn tusschen 20
Juni 1940 en 29 Maart 1941 in Duitschland
geplaatst 123157 Nederlandsche arbeiders,
van wie 42381 grens- en 80776 niet grensar
beiders In datzelfde tijdvak keerden 15741
arbeiders naar Nederland terug, deels we
gens ziekte, ongeschiktheid enz. en deels
wegens het verlaten van het werk zonder
geldige redenen.
In Frankrijk werden tot 29 Maart 1.1. 11.170
Nederlandsche arbeiders geplaatst.
BOSCH- EN HEIDEBRANDEN IN 1940.
Blijkens een mededeeling in het Tijdschrift
van de Nederlandsche Heidemaatschappij
ontvingen in 1940 het Staatsboschheheer en
de Nederlandsche Heidemaatschappij gege
vens over 151 bosch- en heidebranden. Dit
aantal steekt buitengewoon gunstig af bij dc
jaren 1939 en 1938, toen resp. 309 en 468 bran
den plaatsvonden. De sterke afneming van
het aantal branden houdt vermoedelijk ver
band met het verminderde verkeer. Door oor
logshandelingen vonden in 194 0 26 branden
plaats, de verbrande oppervlakte 880 ha. en
de schade f244.195. Het aantal bosch- en hei
debranden door diverse oorzaken was 125,
met een verbrande oppervlakte van 119 ha.
en een schade van f64584.Aan naald
hout ging 709 ha. verloren.
Van de 125 branden door diverse oorzaken
waren 37 of 30 aan onvoorzichtigheid en
baldadigheid te wijten. Van 70 branden of
ongeveer 45 is de oorzaak onbekend.
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING.
In 1940 daalde het ledental van de werk-
loozenkas met bijna 60.000. In de maanden
Januari en Februari van dit jaar, aldus een
mededeeling in „Arbeidsmarkt", heeft de da
ling zich nog verder voortgezet. Op het ein
de van Februari 1941 bedroeg het aantal te
gen werkloosheid verzekerde arbeiders
>21.000 tegen 536.000 aan het begin van het
jaar. De afname bedroeg dus opnieuw 15.000
Het blad, dat de afname een bedenkelijk ver
schijnsel acht, noemt als, oorzaken: toene
mende werkgelegenheid, gelijkstelling van
tcun en werkverschaffingsloon voor verze
kerden en niet-verzekerden en teruggang le
dentallen van verschillende vakbonden.
Zestig jaar geleden, op 16 Mei 1881, werd
de eerste electrische tram ter wereld in ge
bruik genomen. Deze was door Siemens en
Ilalske gebouwd en diende voor de verbin
ding van het station Lichterfelde (Berlijn)
met de Zentral Cadetten Anstalt. De leng
te bedroeg 2.45 km., dc spoorwijdtc 1.05 me
ter en de grootste helling 10 over 460 m
De tram was aangelegd op een niet meer
in gebruik zijnde smalspoorbaan, zoodat
de stroom door de rails kon worden toege
voerd, zonder gevaar voor voetgangers op
te leveren. Voor de isolatie van de rails
werden houten dwarsliggers voldoende ge
acht. Bij de wielen waren tusschen de as
en de wielband houten schijven aangebracht
en de wielbanden waren met sleepringen aan
de as verbonden, vanwaar de stroom door
draadborstels werd afgenomen. De motor,
een Siemens D-machine, woog rond 500 kg.
en had bij 15 km. snelheid een vermogen
van ongeveer 5 pk. Voor het veranderen van
de rijrichting werd de stroominrichting in
het anker omgekeerd, waarvoor een wals-
rijschakelaar in verbinding met een aan
loopweerstand dienst deed.
Met een snelheid van
door de stad.
20 KM.
De maximum toegelaten snelheid bedroeg
20 km. per uur, doch bij den proefrit bleek
een snelheid van 30 tot 40 km. bereikbaar te
zijn.
De wagen geleek in zijn uiterlijk op de
gebruikelijke paardetram en had t\vaalf zit-
en acht tot veertien staanplaatsen.
Voor de stroomverzorging diende
een generator van 60 amp. bij 140
volt, welke in het waterpompstation
te Lichterfelde was opgesteld en door
een zuigerstoommachine met riemen
werd aangedreven. Bij de slechte iso
latie van de rails moet met belang
rijke lekstroomen gerekend worden,
welke bij nat weer een waarde van
25 amp. konden bereiken. Op grond
hiervan liep de dynamo ook niet con
tinu, maar werd telkens bij het be
gin van een rit aangezet.
In 1882 nam men de proef, twee wagens
tegelijk op het enkelspoor te laten rijden,
waarbij de tweede wagen door een mecha
nische koppeling van de rijschakelaars door
den bestuurder van den eersten wagen be
diend werd.
De stroomtoevoer wordt een bo
venleiding.
Deze eerste electrische tram ter wereld
droeg in vele opzichten het stempel van
een proefinstallatie, waarmede men zonder
groote kosten ervaringen kon verzamelen
voor het bedrijf van openbare electrische
banen. In 1890 werd het proefbaanvak met
een stuk van 14 km. verlengd. Hiervoor
werd een bovenleiding toegepast, terwijl de
wagen met twee beugelstroomafnemers werd
uitgerust In de jaren 1892'93 werd het
geheele baanvak op heugelbedrijf omgesteld.
Eerst na een diensttijd van 49 jaar werd op
15 Februari 1930 het bedrijf van dezen eer
sten electrischen tram stopgezet..
NIEUWE CANAD$ESCHE OORLOGS-
LEENING.
De New-York Times meldt uit Ottawa,
dat de Canadeesche minister van financiën,
Ilsley, heeft medegedeeld, dat op 2 Juni
een nieuwe oorlogsieening ten bedrage van
000 millioen dollar ter inteekening zal
worden opengesteld.
Brandstof voor den komenden winter. Op
verschillende plaatsen in West-Friesland
worden thans op de landerijen de turven
gestoken, een bezigheid, welke vroeger
slechts bij hooge uitzondering werd verricht
(Pax-Holland).
Voedingsmoeilijkheden in Kroatië
niet uitgesloten.
In het Duitsche communiqué betreffende
liet reeds op 13 Mei gemelde sluiten van een
DuitschKroalisch verdrag over de vaststel
ling van de DuitschKroatische grens wordt
aan het slot gezegd: „daarmede hebben de
nabuurschappelijke betrekkingen tusschen
Duitschland en Kroatië en tevens de weder-
inschakeling van Zuid-Stiermarken in het
rijk hun eerste uitdrukking in een verdrag
gevonden."
De kwestie der voeding van de bevolking
in den nieuwen Kroatischen staat zal in den
loop van den zomer nog zekere moeilijkhe
den bereiden. Kroatië is een zuiver agrarisch
land geworden door den afstand van de in
dustriegebieden van den vroegeren Zuid-Sla-
vischen staat. Het karakter van het land
wijst op een nauwe samenwerking met dë
Europeesche industriecentra. De Kroatische
regeering heeft de uitvoering van de noodige
economische maatregelen terstond ter hand
genomen. Uit de reeds genomen maatregelen
blijkt de vaste wil om alle moeilijkheden te
overwinnen.
ENGELSCHE POST VERLOREN.
Het Rritsche ministerie voor de posterij
en deelt mede. dat de post, die tusschen 31
Maart en 5 April van Amerika naar Groot-
Brittanje is gezonden, „door vijandelijk op
treden" verloren is gegaan.
ANNA PAULOWNA
VARKENS FRAUDULEUS GESLACHT.
In samenwerking met de ambtenaren van
den centralen crisiscontroledienst heeft de
gemeentepolitie van Monster een inwoner
van Monster aangehouden wegens het frau
duleus slachten van niet minder dan tien
varkens. Tegen den slachter is proces-ver
baal opgemaakt.
DE STRIJD TEGEN DE BRITSCHE
KOOPVAARDIJ.
Gisteren weer verschillende sehe
pen vernietigd.
Op 14 Mei. zijn de Duitsche vliegtuigen,
naar het D.N.B. verneemt, weer met succes
in den strijd geworpen tegen scheepsdoelen
op den Atlantischen Oceaan ep in het zee
gebied rondom Engeland. Gisterenmiddag
is een koopvaarder van 3000 brt. bij Great
Yarmouth door voltreffers midscheeps gezon
ken. Na een zware explosie verdween het
schip in twee minuten in de golven.
Ten noordwesten van Ierland werden twee
koopvaarders van elk 5000 brt. door Duitsche
verreafsfandbommenwerpers in scheervlucht
aangevallen. Zij voeren in convooi. Treffers,
gevolgd door ontploffingen toonden aan. dat
de schepen aanzienlijk beschadigd werden.
SCHIPBREUKELINGEN.
In de haven van Cartagcna zijn negen
schipbreukelingen aangekomen in een mo
torboot. die afkomstig was van een tank
schip. dat ter hoogte van Tanger door een
Duitschen onderzeeër was "getorpedeerd. Zij
hadden tien dagen in volle zee rondgedreven.
DE STRIJD IN OOST AFRIKA.
Ook gisteren zijn de gevechtshandelingen
van het Duitsche corps in Afrika levendig
opdersteund door Duitsche gevechtsvlieg
niigpn in het gebied ten zuiden van Sol
loem. Er werden met succes talrijke bom
men geworpen op vijandelijke troepencon
centraties en vrachtautocolonnes.
AUSTRALISCHE GEWONDEN
IN HAIFA.
Uit Haifa wordt gemeld, dat daar talrij
ke schepen met Australische gewonden aan
boord zijn aangekomen.
In het militaire lazaret van Haifa zijn
reeds ongeveer 3 000 gewonden binnenge
bracht. Naar verder uit Cairo verluidt, lig
gen de ziekenhuizen aldaar vol gewonden.
De Britsche autoriteiten hehlien daarom de
Egyptische regeering verzocht meer ge
houwen ter beschikking te stellen teneinde
deze als lazaretten in te richten.
DE INSPECTIEREIS VAN GENERAAL
BERGERET.
Naar uit Dakar wordt gemeld, heeft de
staatssecretaris voor de luchtvaart, gene
raal Rergeret. binnen het kader van ziin
inspectiereis door Fransch West-Afrika
den luchtsteunpunten Quaken en Thies.
waar talrijke eskaders jachttoestellen en
bommenwerpers zijn gestationneerd, een be
zoek gebracht.
LOOP DER BEVOLKING.
Ingekomen: E. Gorter en gezin van Wie-
ringen, Akkerweg 20; mej. A. H. Brouwer
van Nieuwer Amstel, Nieuw Karselaan 50;
mej. H. Spoelstra van Zijpe H 78, mej. E.
Ran, van Haarlem, Teding van Berkhout
straat 65; mej. A P van Hoeve van Oost
burg, Zuidzandschestraat 8 b.; H. A. van
Nieuwenhoven, van Utrecht, Stadhouders
laan 3, H. G. van Drie en gezin van Leeu
warden, Harüngentrekweg 10; mej. J. Ties-
selink van Amsterdam, Prinsengracht 789
lis'.; D. Bakker van Bergen (N.H.) Stations
straat 4; F. C. Dirks van Ede, Parkweg 143;
K. Broers-Kaaij van St. Maarten C 145; P.
M. Van Schagen van Heerhugowaard F 63;
Joh. Wisse van Hilversum, Loosdrechtsche
Bosch 7; P. de Graaff van Akersloot, Rom-
meldijk 46; C. A F Folge en gezin van
Heerlen, Caumerweg 8
Vertrokken: W. Filipsen naar Alkmaar,
Snaarmanslaan 53: W. Oosthof naar Eind
hoven, Boschdijk 771; S. Bakker, naar Am
sterdam, Celebesstraat 27 II; Joh. W. van den
Berg en echtg. naar Haarlem, Rijksstraat
weg 190; II. Naastepad en echtg. naar Heiloo,
Laarmanstraat 201; C. G. Dekker en gezin
naar Den Helder. Cornelis Dikstraat 10! J.
Slabbekoorn naar Kapelle, -lulianastraat
A 57; H. M. Slabbekoorn en gezin naar Ro
zenburg. Krabbenpolder D 82; mej. G. Bultje
naar Leeuwarden. Hoogstraat 14.
BOUWVERGUNNING.
B. en W. verleenden aan P Kooij vergun
ning tot den bouw van een woonhuis aan
den Balgweg.
NAAR FRANKRIJK.
Binnenkort vertrekken van hier een 25-tal
arbeiders naar Frankrijk.
AUTOMATISEERING TELEFOON.
Voor de a.s. automatiseering van de tele
foon worden thans kabels gelegd in Gras
weg, Nieuweweg en v. Ewijcksvaartweg.
AANNEMEN.
Zondag a.s. zullen in de R.K. Kerk in de
Spoorbuurt 24 kinderen, nl. 11 meisjes en 13
jongens hun eerste heilige communie doen,
terwijl op Hemelvaartsdag 21 kinderen, nl.
12 jongens en 9 meisjes, plechtig zullen wor
den aangenomen.
DEN HELDER
BEROEPEN.
Beroenen hij de Nederl. Hervormde Ge
meente te Zierikz.ee, Ds. F. W. J. van de
Poel te Den Helder.
ALKMAAR. 14 Mei.
Bloemkool I f 17.30—23. idem II f 0-12.
per 100 stuks, kropsla f 16 per 100 stuks,
prei f 15.6023 per 100 Kg., peterselie f 6—
7 per 100 bos. postelein f 0.891.08 per bak
je. rabarber f 7 209 per 100 Kg., raapste
len f 11.— per 100 Kg., radijs f 2.— per 100
hos. selderie f 8—10.60 pe$ 100 bos. spinazie
f 0.10—0.41 per 16-p. bak. witlof I f 811,
idem II f 46 per 100 pond.
Voorlooplge noteering (hedenochtend 9*A
uur doorgebeld). Officieele prijzen en
aangevoerde kwantums van vandaag publi-
reeren wij morgen.
NOORDSCHARWOUDE. 15 Mei.
Aanvoer: 7750 Kg. andijvie f 9.afwij
kende f 7.20.
BROEK OP T.ANGEND1JK. 15 Mei.
8650 kg. rabarber Ie f 9, afwiikend f 7.20;
"2 st. bloemkool Ie f 23.afwiikend f 18.40
1400 kg. witlof 1e soort f 13.4019.90; 2e
soortf 6.40—12.30.