Varkensvlecsch in de slaapkamer
Christendom en
Communisme
Sleepzak en
golfstillende olie tegen
grondzeeën
Wederom meisjes in café
Een zeebad!
l
Xi^cellcA nieuuM
Ponderdag 26 Juni 1941
Tweede Blad
tfjtudónieuuM
Kantongerecht Den Helder
Inentings-problemen
Dc aardappelprijs
Ongeluk bij verbouwing
Waarschuwing aan Textiel-winkeliers
Uaet&at
Scheepsbouw kraakt
T orpedo-atelier
Bedrijfscom petitie
Reddingbooten in de branding
De strijd in Oost'Europa
Barometerstand Den Helder
Auto deugde niet en de chauffeur wm
onbevoegd.
D., in dienst bij D. H., bestuurde een vracht
auto en werd op de Zandvaart te Breezand
aangehouden. Hij bleek niet in het bezit van
een rijbewijs te zijn. Bij nader onderzoek ver
toonden ook de remmen ernstige gebreken,
zoodat thans èn de chauffeur èn de eigenaar
van den vrachtauto terecht stonden. Er wa
ren voor beide gevallen verschillende ver
zachtende omstandigheden en nadat de amb
tenaar tegen H. 15 gulden of 8 dagen en
tegen D. 6 gulden of 3 dragen geëischt had,
deed de kantonrechter er nog iets af en
veroordeelde verdachten resp. tot 10 gulden
of 5 dagen en 5 gulden of 2 dagen.
Inentings-misverstanden.
Vervolgens kwamen verscheidene personen
voor de balie,, die verzuimd hadden hun kind
tijdig te laten inenten tegen pokken, resp.
niet aan den oproep daartoe hadden gehoor
gegeven of op andere wijze in dit opzicht in
gebreken waren gebleven. Bij elk der afzon-
dergelijke gevallen blijkt of goede trouw of
misverstand. De tekst van de oproepingsfor
mulieren schijnt niet al te duidelijk te zijn
en verschillende menschen lezen daardoor ver
keerd. Van de zeven aangeklaagden, die allen
wel schuldig verklaard worden, ontvangen de
volgende personen een lichte straf:
H. J. P. 0.50 of 1 dag.
H. 3. A. de M. 1.— of 1 dag.
L. J. M. 1.— of 1 dag.
l
Varkensvleesch in de... slaapkamer.
J. H. M. te Oudeschild, die het blijkbaar niet
noodig vond aan de invitatie van de rechter
lijke macht tot verschijnen gehoor te geven,
werd er van beschuldigd een partij varkens
vleesch op de slaapkamer te hebben gehouden,
dat niet voorzien was van de vereischte wet
telijke kenmerken en dat kennelijk afkom
stig was van een frauduleuze slachting.
Na het verhoor van de getuige wordt er
niet lang over gepraat en wordt verdachte
overeenkomstig den eisch veroordeeld tot 1
week hechtenis.
Dat kan eiken dag gebeuren!
Vader en zoon M. te Medemblik hadden er
niet voor gezorgd, dat hun schapen op het
eigen land bleven. De dieren brachten een
bezoek aan een aan den overkant van den
weg gelegen koolland en lieten zich de jonge
planten goed smaken. De kool-eigenaar kon
dat natuurlijk niet over zijn kant laten gaan
en sprak de heeren M. aan. Hij stelde een
vergoeding van 25.voor, waarmede de
zaak dan afgedaan zou zijn. Deze vergoeding
was zeer billijk berekend. Het kwam echter
niet tot een vergelijk en de kantonrechter,
voor wien het geval thans passeerde, infor
meerde bij verdachte of hij hu maatregelen
genomen had, dat zulks niet meer geschie
den kon. De alleen aanwezige vader M.
maakte een vrij eigenwijzen indruk en ver
klaarde, dat het nog eiken dag gebeuren kon.
Daarvan notitie nemende toonde de kanton
rechter niet veel gevoel voor clementie en
veroordeelde beide heeren M. tot 5.of 2
dagen.
Hij liep niet door.
V. d. K. was door een plaatselijke gebeur
tenis dermate geboeid, dat hij er niet aan
dacht door te loopen, toen hij daartoe door
een marech ui&sée aangemaand werd. Hij ont
stak in woede en het slot van het lied werd
thans gecomponeerd door den kantonrech
ter, die v. d. K. tot 10 gulden of 5 dagen ver
oordeelde. Hij was echter niet verschenen om
dit vonnis aan te hooren.
Erg verdacht.
Mej. J. B., caféhoudster, had twee minder
jarige meisjes, die van huis waren wegge-
loopen en wier opsporing door de kinder
politie was verzocht, onderdak en voeding
verleend. Dit feit was niet erg, doch erger
was, dat zij beide meisjes in het café liet
zitten en liet genieten van door bezoekers
aangeboden consumpties. De verbaliseerende
politieambtenaar, de heer de Haan, kreeg dan
ook sterk den indruk, dat de aanwezigheid van
beide meisjes de caféhoudster nie onwelgeval
lig was. Verdachte beroept zich op allerlei om
standigheden en op haar goede hart. Zij heeft
de meisjes aangespoord zich aan te melden
bij de politie.
De ambtenaar van het O. M., alsmede de
kantonrechter vinden dit echter een zeer ern
stig feit en zijn bijster weinig over de ver
dachte te spreken. Haar goede bedoelingen
zijn in tegenspraak met de feiten en de
eisch luidt dan ook 2 X 200 gulden boete of
vervangende hechtenis. De kantonrechter
acht ook de overtreding zeer zwaar, doch is
milder in de strafmaat, die hij stelt op 2 X
gulden of 2 X 20 dagen.
Aanrijding met twee schuldigen.
J. A. B. en H. C. de H., beiden bestuurders
van vrachtauto's, waren op den hoek Dijk-
straatLangestraat met elkaar in botsing ge
komen. De H. had daarbij schuld wegens het
niet verleenen van voorrang, terwijl B. voor
dit gedeelte van den openbaren weg te snei
had gereden. BeicTen werden veroordeeld tot o
gulden of 2 dagen.
Nog een aanrijding.
J. de J. reed als bestuurder van een vracht
auto in April van dit jaar in de Wieringer-
meer. Hij had een behoorlijke snelheid en een
wielrijder, die van de tegenovergestelde zijde
naderde, vroeg zich al angstig af hoe dat in
de ter plaatse aanwezige bocht zou afloopen.
Het liep inderdaad verkeerd af, want daar ook
de weg in de bocht door de nachtvorst g ac
geworden was, kon de chauffeur aan slippen
hiet ontkomen en gleed hij naar de verkeerde
zijde van den weg, daarbij de wielrijder met
zich mee sleurende. Deze wielrijder werd vrij
ernstig gewond, had een lichte hersenschud
ding en kon meer dan zes weken niet werken.
Als verzachtende omstandigheid viel hier
aan te voeren, dat de weg niet overal glad
was en dat de chauffeur dan ook volkomen
verrast was. Bij normalen toestand van den
weg was de bocht met deze snelheid goed te
nemen geweest. De ambtenaar van het O. M.
wilde verdachte, buiten de straf, een jaar het
rijbewijs ontnemen, doch de kantonrechter
meende, dat niet onvoorzichtigheid de hoofd
oorzaak was, doch de toestand van den weg.
De uitspraak viel dan ook erg mee en luidde:
20 gulden of 10 dagen.
Penibel geval.
L. van M. te Julianadorp oefent daar het
kappersbedrijf uit zonder in het bezit te zijn
van een door de Kamer van Koophandel afge
geven toestemming in verband met de vesti
gingswet. Al eerder is verdachte voor dit feit
voor den kantonrechter geweest en toen licht
bestraft, omdat de vergunning aangevraagd
De vergunning is echter uitgebleven en de
heer V. M. ging te Haarlem in beroep. Deze
zaak loopt nog steeds en onderwijl is ver
dachte doorgegaan zijn bedrijf uit te oefenen.
De kantonrechter meent, dat dat niet op
gaat. Overigens is het een moeilijk geval. De
kapper voldoet aan de door le wet gestelde
eischen en het uitblijven van de vergunning
schijnt slechts te berusten op het feit, dat
een zaak ter plaatse geen volledige bestaans
mogelijkheid zou bieden.
Uitspraak: 5 gulden of 2 dagen.
Geen vergunning.
C. v. D. te Den Helder had goederen ver
voerd voor derden, zonder de daartoe benoo-
digde vergunning te bezitten. Hij werd ver
oordeeld tot 5 gulden of twee dagen, terwijl
de inbeslaggenomen auto werd vrijgegeven.
Klein goed.
J. J. V., niet op rijwielpad gereden, 5 gld.
of 2 dagen.
M. C., idem, 3.of 1 dag.
N. P. J. A., zonder bel, 2.of 1 dag.
C. D., geen richting aangegeven, 3.of
1 dag.
C. S., met meer dan 2 personen naast
elkaar gefietst, 3.of 1 dag.
H. A., dronkenschap, 2.of 1 dag.
Winkelprijs en thuisbezorgd.
Wg verwijzen naar een in dit nummer voor
komende advertentie van de Vereeniging van
kleinhandelaren „Ons Belang", waarin wordt
bekend gemaakt, dat de prijzen voor de aard
appelen afgehaald in den winkel zijn vastge
steld voor roode star aardappelen 8 cent,
thuisbezorgd 9 cent. Voor de nieuwe aardap
pelen is de prijs vastgesteld op 11 cent, afge
haald, 12 cent thuisbezorgd.
POLITIE-RAPPORT.
Een rijwiel, dat onbeheerd aan de Bassin
gracht stond, werd door den eigenaar als
vermist opgegeven,
Een onderzoek wordt ingesteld.
V Nu wjj eindelijk in het warmteeeizoen
ztfn aangeland en velen gebruik willen f
maken van een zeebad, zitten we met de
f moeilijkheid waar kan dat gebeuren,
Zeewater genoeg in den omtrek, maar
zwemgelegenheid, daar moet naar ge- i
zocht worden.
T Het Zeebad Huisduinen heeft onder t
f de huidige omstandigheden, ook al door- f
dat het strand om te baden niet zoo gun-
M stig is als voorheen, de handen niet ge-
heel vrjj, maar wil toch gaarne voor
zoover dat mogelijk is het badend pu- V
bliek ter wille zijn. Het is bekend, dat
voor het badpaviljoen gezwommen mag
worden, de badmeester zal er Zaterdag- 9
middag en 's Zondags den geheeien dag
1 aanwezig zjjn om toezicht te houden. 1
Ook is de reddingvlet opgetuigd om in
geval van nood gebruikt te kunnen wor-
f den. Zij, die voorzien zjjn van een door f
den badmeester afgegeven bewijs (vol-
M gens het bekende bestaande tarief) kun- m
nen zich in een der kamers van het bad-
hotel verkleeden. X
Zeebad Huisduinen zal doen wat mo-
geljjk is.
Momenteel is men bezig met verbouwings
werkzaamheden bij het Hoofdbureau van
Politie aan de Kerkgracht. Eergisteren is
daarbij een ongelukje gepasseerd, waarvan
de arbeider Voets het slachtoffer geworden
is. Deze kreeg namelijk op een gegeven mo
ment een stuk steen op het hoofd en wel dus
danig dat een vrij ernstige verwonding
plaats had.
Op het Politiebureau werd de eerste hulp
verleend. Daarna is de man naar zijn woning
overgebracht.
TRAP VAN PAARD GEHAD.
Gisteren reed een voerman met een wagen,
waarvoor 2 paarden gespannen waren. Op
onverklaarbare wijze zijn de paarden ergens
van geschrokken, waarbij een ervan den voer
man een trap tegen het hoofd gegeven heeft.
De man bloedde ernstig.
Door personeel van de Luchtbeschermings
dienst werd het slachtoffer verbonden, waar
na hij naar zijn woning vervoerd kon worden.
Op de bonnen 120 mag nog
niets verkocht worden.
De Distributiedienst verzoekt ons er
de aandacht op te willen vestigen, dat
het verboden is reeds nu textiel-waren
af te leveren op bonnen, gemerkt 120
van de nieuwe kaarten.
Eerst op 1 Augustus a.s. gaan deze in.
Het blijkt dat een enkele winkelier
reeds op genoemde bonnen verkocht had.
Dit beteekent uiteraard schade voor de
bonafide verkoopers.
We hebben gisterenavond een kijkje geno
men bij den voetbalwedstrijd Scheepsbouw
Torpedoatelier. Laat ons direct zeggen, dat
de Scheepsbouwers gedecideerd sterker waren
en de 91 uitslag in het voordeel van deze
roodjakken zegt dan ook reeds genoeg.
Het Torpedoatelier-elftal viel ons erg tegen
en zij zullen er goed aan doen de zaak grondig
te reorganiseeren, want anders zien wij er van
komen, dat straks èn Debo èn Walbedrijf hen
nog wel eens voorbij konden streven.
Niets, maar dan ook totaal niets, zit er in
hun spel en het is zeer zeker jammer voor de
enkele voetballers, dat er zoo weinig gepres
teerd wordt. Been in de achterhoede deed wel
aardige dingen en dank zij de tactiek van
buitenspel zetten werd nog erger voorkomen.
De doelmannen, er waren er twee, bleken
zwakjes te zijn, terwijl de middenlinie en voor
hoede ver beneden het normale peil bleven,
ofschoon we hier toch aardige voetballers
zagen.
Snijder kon ons nog het meest bekoren,
vooral het harde werken van hem verdient
veel meer navolging.
Scheepsbouw daarentegen speelde een rustig
partijtje, zeker als zij waren van de overwin
ning.
De Scheepsbouwers hebben een goed elftal
met namen als Peters, Schotting, Bijl, Van
Dok, Schoemaker, Marsman, S'tompedissel,
Snijders en Wijker. Het zijn haast allemaal
voetballers en een nederlaag tegen een' der
gelijke combinatie is heusch geen schande.
De tegenpartij leende zich vanzelf niet voor
een serieuze beoordeeling, doch voor ons staat
vast, dat de L.B.D.-ers aan de Scheepsbou
wers nog een zwaren dobber krijgen.
De wedstrijd
was vanzelfsprekend een spel van kat en muis
en de Scheepsbouwers toonden zich al direct
superieur. Aan schutters hadden zij geen ge
brek en een paar goede treffers, een bal in
eigen doel en een misverstand van den keeper,
brachten den stand al voor de rust op 40.
Nog voor de rust zag Van Gent kans twee
opgelegde ballen voor Torpedoatelier om zeep
te brengen.
Na de korte rustperiode wisten de Scheeps
bouwers nog vijfmaal te doelpunten, door De
Boer en Stompedissel elk tweemaal en Wijker
één maal. Bromlewe bracht daarna wat leven
in den aanval der Torpedo-menschen en inder.
daad kon Snijder, door zijn doorzetten tegen-
scoren. Scheidsrechter Huising leidde goed.
Woensdag:
Torpedo-AtelierScheepsbouw 1
Scheepsbouw 2Willemsoord
Uitslagen.
1—9
3—1
Programma.
Hedenmiddag 3 uur. Terrein H.H.C. Scheids
rechter Huizing.
L.B.D. 1De Roode Haan.
19.00 u. Terrein Helder. Scheidsr. De Leest.
Water- en LichtbedrijvenP.T.T.
19.30 u. Terrein H.R.C. Scheidsr. Goudswaardt.
W.T.B.—L.B.D. 2.
ïii.
In 1905 gaf het Bestuur van de N.Z.H.R.M.
eenige aanwijzingen aan de Commissies van
Plaatselijk Bestuur voor het gebruik van den
sleepzak. Zij luidden o.m. als volgt:
„Heeft men een redding bewerkstelligd en
„is men vrij van het gestrande vaartuig, dan
„draait men niet met de boot. De schipper
„blijft bij zijn stuurriem en de roeiers strijken.
„De voorman behandelt den sleepzak, die tot
„pl.m. 10 vaam wordt uitgevoerd en door mid-
„del van de kaailijn zjjn volle werking laat
„doen, wanneer deze lijn wordt losgelateq.
„Komt er b.v. een hooge breker aanrollen, die
„de boot dwars kan slaan, dan laat hij de kaai-
„lijn los en de boot zal met haar scheppend
„drijfanker recht met de zee worden meege
voerd.
„Doordat de schipper nu een goed overzicht
„heeft op den kop van de boot en de brekers
„ziet aankomen, zij hij waakzaam om met zijn
„stuurriem te werken, naar gelang de kop der
„boot dreigt af te wijken. Voordat achteruit
„geroeid wordt, is de schipper in de gelegen
heid, telkens wanneer dit noodig is, krachtig
„te laten ophalen teneinde de boot met den kop
„op zee te houden."
In „De Reddingboot" van September 1925
geeft Philippus Stam, jarenlang schipper der
reddingboot van Egmond aan Zee z'n oordeel
over den sleepzak:
Degene, die zegt, dat een stopzak niet noo
dig is, weet er niets van, laat 'm nou Nieuwe-
dieper of IJmuidenaar zijn, of. wat ook. De
"stopzak is eens mijn redding geweest. Dat
was, toen Jaepie Jaepie (de bekende Jacob
"Glas van Egmond aan Zee) nog schipper was.
Ik was net roeier, zeker 20 jaar geleden. We
"roeiden naar het strand zonder stopzak en
'werden door een zee beloopen, die net over
"de boot brak. De zeven voorste mannen wer-
"den er uit gespoeld en daaronder was ik. Het
"geluk wilde, dat ook de stopzak uit de boot
"spoelde en zoo lag de boot daarvoor ten an
ker zoodat we er in konden komen. Was
"de 'stopzak er niet uitgespoeld, dan zouden
we zijn verdronken, want de meeste Egmon-
"ders kunnen niet zwemmen en als je je zelt
"niet kunt redden, dan redt het zwemvest je
"ook niet Daar hou je het maar o zoo kort
"in uit. Stel dat de „Berlin" een soort groote
stouzak had kunnen hebben, dan was hij met
"uit zijn roer geloopen. In ieder geval hebben
"wH gezien, dat een schip dat zoo bard 'oo,t,
"door" de golven wordt achterhaald, dacht je
iinu^ dat een boot zóó hard kon roeien, dat je
„harder gaat dan de golven? Dat bestaat niet.
„Ik stel den stopzak boven alles!"
Het is altijd weer een mooi oogenblik
om met den sleepzak achter den wal in te
loopen, door de eerste grondzee te worden
meegesleurd en dan plotseling den druk
te voelen, die vaart uit de boot haalt, zoo
dat de branding donderend voortstuift en
vóór den voorsteven tot schuim slaat.
Golfstillende olie.
Een enkel woord moet hier ook nog gezegd
worden over het storten van golfstillende olie.
De N.Z.H.R.M. heeft een speciale studie over
dit onderwerp gemaakt en op de 3e Interna
tionale Conferentie van het Reddingwezen (die
in 1932 te Amsterdam werd gehouden) werd
zoowel aan de theorie als aan de practijk van
de golfstillende werking van olie zeer veel
aandacht geschonken.
Ontegenzeggelijk kan goede golfstillen
de olie een zeer waardevol hulpmiddel zijn.
doch men moet niet de illusie hebben, dat
zjj de branding op onze kust kan doen ver
dwijnen. Golfstillende olie heeft hetzelfde
effect als het plaatselijk gaan liggen 'van
den wind zou hebben. De brekers, die het
gevolg zijn van de deining, zullen er zeker
niet door in kracht verminderen. Als
iemand, die hard loopt, plotseling bjj zjjn
enkels wordt vastgehouden, valt hjj voor
over; of hjj nu wel of geen pet draagt
maakt geen verschil.
De monomoleculaire olielaag, die als een
elastisch vliesje over^de zee wordt getrokken,
zal de „windkoppen" doen verdwijnen, doch de
zware grondzeeën blijven hun kracht behou
den. Alle reddingbooten zijn met golfstillende
olietanks uitgerust en zoo nu en dan wordt er
dankbaar gebruik van gemaakt; het meeste
baat heeft men echter van de blikjes golfstil
lende olie met 5 1 inhoud, die door de motor-
reddingbooten bovenstrooms van een wrak
kunnen worden geworpen, op den bodem zin
ken en zoodoende geruimen tjjd als „oliebron"
dienst doen.
Zooals men uit het voorgaande wel zal be
grijpen, zjjn de krachten van de branding en de
roeireddingboot zeer ongelijk; alleen door han
dig manoeuvreeren zal zij dezen strijd met
kans op succes kunne„n voeren en een woord
van groote bewondering voor de taaie vol
harding en doodsverachting der „roei"-redders,
waaraan duizenden schipbreukelingen, die op
onze kust in nood verkeerden, hun leven te
danken hebben, is hier wel op zijn plaats.
Motorreddingbooten.
De tijd van de roeireddingbooten, waarmede
in het verleden zooveel heldhaftige reddingen
werden verricht, is thans voorbij; geleidelijk
worden zij door motorstrandreddingbooten
vervangen, terwijl de groote motorreddingboo
ten in de havens het belangrijkste gedeelte van
hun taak reeds hebben overgenomen. Voor het
reddingwezen beteekende de komst der motor
reddingbooten een enorme stap vooruit. In het
meerendeel der gevallen kon nu onmiddellijk
hulp worden verleend en hoefde men niet te
wachten tot de omstandigheden gunstiger
waren. Men vergete immers niet, dat bij zwa
ren Noordwesterstorm het uitvaren van een
roeireddingboot naar een schip op de 3e of 4e
bank vrijwel gelijk stond met een poging tot
zelfmoord. Moesten nu ten opzichte van de
zware motorreddingbooten dezelfde voorzorgs
maatregelen worden genomen, als met de roei
en zeilreddingbooten De gegevens waren
schaarsch; dit vraagstuk moest dus onder
zocht worden. Een gewone motorboot zal im
mers als regel niet anders dan bij ongeluk in
de branding komen en dit zal dus gelukkig
zelden gebeuren; de motorreddingbooten be
geven zich met opzet in de branding om de
schippers te bekwamen voor de taak, waartoe
zij wellicht zullen worden geroepen.
Opgedane ervaring heeft uitgemaakt, dat
ook de zwaarste motorreddingbooten met voor
zorgen moeten worden behandeld. Aanvanke
lijk ontmoette men bij de schippers wel eens
de meening: „liever doorgevlogen dan doorge
kropen", d.w.z. laat de boot voor de branding
wegloopende, zoo hard mogelijk loopen, dan is
men er spoedig doorheen. Deze aanvankelijke
meening heeft plaats gemaakt voor: „zoo
langzaam mogelijk", dan loopt men het minste
gevaar. Heeft men bovendien den sleepzak uit
aan aan een tros van 39 vadem, dan is de boot
ook voor hooge branding wegloopende makke
lijk bestuurbaar. Wel is de motorreddingboot
véél meer mans dan de roeireddingboot, doch
zjj moet dan ook de zwaarste grondzeeën op
de buitenbanken trotseeren, waar geen roei
reddingboot het ook maar een oogenblik zou
kunnen uithouden. Het gevaar van omslaan is
ook voor motorreddingbooten geenszins denk
beeldig, getuige de ramp van de motorred
dingboot „Brandaris", die in October 1921
met man en huis verging en het omslaan van
de motorreddingbooten „President van Heel"
en „Prins der Nederlanden" bij Hoek van Hol
land, resp. in 1921 en 1929. Ook motorredding
booten van buitenlandsche reddingmaatschap-
piien zijn omgeslagen; Engeland had kort ge
leden twee rampen te betreuren en voor en
kele maanden verging de Duitsche motorred
dingboot „Hindenburg" van station Borkum
met man en muis. De motorreddingboot „In-
sulinde" werd enkele jaren geleden op een
nachtelijken tocht nabij het lichtschip Bor-
kumerrif op pl.m. 20 m diepte onverwachts
door een enorme grondzee getroffen en het is
alleen aan de zéér groote stabiliteit van dit
schip te danken, dat er geen ramp volgde.
Wel is de „Insulinde" zelfrichtend, doch drie
leden van de bemanning bevonden zich aan
dek en deze w^ren zeker verloren geweest.
In Oost-Europa is een felle strijd ontbrand,
een strijd zooals die in de wereldgeschiedenis
niet eerder te vinden is. Over een front van
21f00 kilometer staan de strijdende partijen
verbeten tegenover elkaar en tasten en zoeken
naar elkanders zwakste plekken. Het wordt
een strijd op leven en dood, het beteekent den
op- of ondergang voor de rijken, die hier het
zwaard tegen elkaar hebben opgenomen. Niet
alleen staan hier twee militair sterke mogend
heden tegenover elkaar, maar hier gaat de
strijd ook om twee ideologieën, die elkaar uit
practisch oogpunt hebben ontzien, doch waar
van de felheid bij deze militaire botsing, scherp
naar voren komt. Het gaat om een strijd van
het nationaal-socialistische Duitschland tegen
het communistische rijk. Die twee verdragen
elkaar niet en worstelen om \de heerschappij
van den geest.
Wij zullen ons niet verdiepen in militaire be
schouwingen. Met groote spanning volgen onze
lezers dezen kamp en wegen de kansen van
beide partijen tegen elkaar af. De tijd zal moe
ten leeren wie militair het sterkst is.
In den kop van dit artikel raakten we de
tegenstelling aan tusschen Christendom en
communisme. Die tegenstelling is zeer princi
pieel. Het christendom met zijn vrijheid van
denken. Het christendom, dat maar een ge
bondenheid kent en dat is de gebondenheid
aan God en daartegenover het Communisme
waarin de strijd, in alle felheid, tegen het
Christendom gevoerd is en waar men een
standbeeld oprichtte voor den verrader van
Christus, Judas.
Er is geen feller tegenstelling denkbaar dan
tusschen het communisme en Christendom.
Het christendom met zijn evangelie van de
liefde tegenover dat van den klassenstrijd en
haat van het communisme. Zoo heeft het Sow-
jetregiem het Christendom ook steeds gezien
als zijn vijand. Godsdienst heette opium voor
het volk en de bekende communist Robert
Owen heeft het eenmaal zoo gezegd: „Ik ver
klaar tegenover de gansche wereld, dat de
mensch tot nog toe slaaf is geweest van een
monsterlijke drieëenheid: van den bizonderen
eigendom, van dwaze godsdienstige stelsels en
tenslotte van het huwelijk.
Zoo verwierp men niet alleen den persoon
lijken eigendom, maar men verwierp iederen
godsdienst en men maakte van het huwelijk
een caricatuur. De hooge zedelijke waarden,
door Christus in de wereld uitgedragen, waren
voor de Sow jets een bespotting en de dragers
van den naam van Christus werden aan een
felle vervolging blootgesteld.
Wij kunnen en mogen nimmer vergeten, dat
er een diepe tegenstelling is tusschen deze
twee wereldbeschouwingen en wanneer we de
worsteling in het Oosten volgen, dan kan het
niet anders of we beseffen, dat het hier ook
gaat tegen een macht, die altijd als een ge
vaar voor de wereld, door de Christenheid is
gezien, omdat het communisme tenslotte niet
alleen bestemd was voor het eigen land, maar
het de bedoeling was van de heeren van het
Kremlin, hun ideeën uit te dragen over heel de
wereld. Een imperialisme van den geest, maar
dan niet van den Geest die van Boven is.
TER-AARDE-BESTELLING
IR. W. H. DE WAAL.
Na den dienst in de kerk van de H. Familie
aan het Kamperfoelieplein, waarbij kapelaan
Pouw de Requiemmis heeft opgedragen, is
Dinsdag te 's-Gravenhage op de R.K. begraaf
plaats aan de Kerkhoflaan in het familiegraf
bijgezet het stoffelijk overschot van ir. W. H.
de Waal, óud-zeeofficier en oud-hoofdingeni
eur Ned.-Indische Dienst.
Tot de genoodigdgn in den stoet behoorden
o.a. de oud-zeeofficier jhr. E. B. J. Elias, de
gep. kapitein ter zee W. A. H. van Leersum
en ir. A. P. J. Jagtman. Verder bewezen de
laatste eer de gep. generaal-majoor F. J. P.
Sachse, de gep. schout-bij-nacht tit. G. J. te
Winkel, de gep. kapiteins ter zee D. E. Keus,
A. Quispel en J. Tissot van Patot, de oud
zeeofficier Lugt, éud-directeur van dokken en
veren te Rotterdam; ir. J. J. A. de Groot
uit Rijswijk; ir. K. Berkhout, oud-hoofdinge
nieur S.S. in Indië; J. van Dun, oud-technisch
ambtenaar I.C.A.; R. de Cleyn Brem uit Hil
versum; J. D. Cox, M. van Steen, S. J. en
anderen.
Nadat kapelaan Pouw absoute en beaarding
had verricht, heeft jhr. E. B. J. Elias namens
de familie voor de belangstelling bedankt.
Onder de bloemstukken was een groote
krans „van de oude jaargenooten der Marine".
GESLAAGD.
Onze plaatsgenoot G. Broekman slaagde
te Koevorden voor het eindexamen R.H.B.S.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
De heer J. Knot, proponent te Heerenveen,
is beroepen tot 2den predikant in de Doops
gezinde gemeente Den Burg-Waal-Oosterend.
Temperatuur lucht om 8 uur
Hoogste temperatuur gisteren
Temperatuur zeewater
Wind: Z.Z.W.
Windkracht 8.
Baromterstand
18.0 C.
23.4 C.
16.8 C.
7.68.