Varkensvlecsch in de slaapkamer Christendom en Communisme Sleepzak en golfstillende olie tegen grondzeeën Wederom meisjes in café Een zeebad! l Xi^cellcA nieuuM Ponderdag 26 Juni 1941 Tweede Blad tfjtudónieuuM Kantongerecht Den Helder Inentings-problemen Dc aardappelprijs Ongeluk bij verbouwing Waarschuwing aan Textiel-winkeliers Uaet&at Scheepsbouw kraakt T orpedo-atelier Bedrijfscom petitie Reddingbooten in de branding De strijd in Oost'Europa Barometerstand Den Helder Auto deugde niet en de chauffeur wm onbevoegd. D., in dienst bij D. H., bestuurde een vracht auto en werd op de Zandvaart te Breezand aangehouden. Hij bleek niet in het bezit van een rijbewijs te zijn. Bij nader onderzoek ver toonden ook de remmen ernstige gebreken, zoodat thans èn de chauffeur èn de eigenaar van den vrachtauto terecht stonden. Er wa ren voor beide gevallen verschillende ver zachtende omstandigheden en nadat de amb tenaar tegen H. 15 gulden of 8 dagen en tegen D. 6 gulden of 3 dragen geëischt had, deed de kantonrechter er nog iets af en veroordeelde verdachten resp. tot 10 gulden of 5 dagen en 5 gulden of 2 dagen. Inentings-misverstanden. Vervolgens kwamen verscheidene personen voor de balie,, die verzuimd hadden hun kind tijdig te laten inenten tegen pokken, resp. niet aan den oproep daartoe hadden gehoor gegeven of op andere wijze in dit opzicht in gebreken waren gebleven. Bij elk der afzon- dergelijke gevallen blijkt of goede trouw of misverstand. De tekst van de oproepingsfor mulieren schijnt niet al te duidelijk te zijn en verschillende menschen lezen daardoor ver keerd. Van de zeven aangeklaagden, die allen wel schuldig verklaard worden, ontvangen de volgende personen een lichte straf: H. J. P. 0.50 of 1 dag. H. 3. A. de M. 1.— of 1 dag. L. J. M. 1.— of 1 dag. l Varkensvleesch in de... slaapkamer. J. H. M. te Oudeschild, die het blijkbaar niet noodig vond aan de invitatie van de rechter lijke macht tot verschijnen gehoor te geven, werd er van beschuldigd een partij varkens vleesch op de slaapkamer te hebben gehouden, dat niet voorzien was van de vereischte wet telijke kenmerken en dat kennelijk afkom stig was van een frauduleuze slachting. Na het verhoor van de getuige wordt er niet lang over gepraat en wordt verdachte overeenkomstig den eisch veroordeeld tot 1 week hechtenis. Dat kan eiken dag gebeuren! Vader en zoon M. te Medemblik hadden er niet voor gezorgd, dat hun schapen op het eigen land bleven. De dieren brachten een bezoek aan een aan den overkant van den weg gelegen koolland en lieten zich de jonge planten goed smaken. De kool-eigenaar kon dat natuurlijk niet over zijn kant laten gaan en sprak de heeren M. aan. Hij stelde een vergoeding van 25.voor, waarmede de zaak dan afgedaan zou zijn. Deze vergoeding was zeer billijk berekend. Het kwam echter niet tot een vergelijk en de kantonrechter, voor wien het geval thans passeerde, infor meerde bij verdachte of hij hu maatregelen genomen had, dat zulks niet meer geschie den kon. De alleen aanwezige vader M. maakte een vrij eigenwijzen indruk en ver klaarde, dat het nog eiken dag gebeuren kon. Daarvan notitie nemende toonde de kanton rechter niet veel gevoel voor clementie en veroordeelde beide heeren M. tot 5.of 2 dagen. Hij liep niet door. V. d. K. was door een plaatselijke gebeur tenis dermate geboeid, dat hij er niet aan dacht door te loopen, toen hij daartoe door een marech ui&sée aangemaand werd. Hij ont stak in woede en het slot van het lied werd thans gecomponeerd door den kantonrech ter, die v. d. K. tot 10 gulden of 5 dagen ver oordeelde. Hij was echter niet verschenen om dit vonnis aan te hooren. Erg verdacht. Mej. J. B., caféhoudster, had twee minder jarige meisjes, die van huis waren wegge- loopen en wier opsporing door de kinder politie was verzocht, onderdak en voeding verleend. Dit feit was niet erg, doch erger was, dat zij beide meisjes in het café liet zitten en liet genieten van door bezoekers aangeboden consumpties. De verbaliseerende politieambtenaar, de heer de Haan, kreeg dan ook sterk den indruk, dat de aanwezigheid van beide meisjes de caféhoudster nie onwelgeval lig was. Verdachte beroept zich op allerlei om standigheden en op haar goede hart. Zij heeft de meisjes aangespoord zich aan te melden bij de politie. De ambtenaar van het O. M., alsmede de kantonrechter vinden dit echter een zeer ern stig feit en zijn bijster weinig over de ver dachte te spreken. Haar goede bedoelingen zijn in tegenspraak met de feiten en de eisch luidt dan ook 2 X 200 gulden boete of vervangende hechtenis. De kantonrechter acht ook de overtreding zeer zwaar, doch is milder in de strafmaat, die hij stelt op 2 X gulden of 2 X 20 dagen. Aanrijding met twee schuldigen. J. A. B. en H. C. de H., beiden bestuurders van vrachtauto's, waren op den hoek Dijk- straatLangestraat met elkaar in botsing ge komen. De H. had daarbij schuld wegens het niet verleenen van voorrang, terwijl B. voor dit gedeelte van den openbaren weg te snei had gereden. BeicTen werden veroordeeld tot o gulden of 2 dagen. Nog een aanrijding. J. de J. reed als bestuurder van een vracht auto in April van dit jaar in de Wieringer- meer. Hij had een behoorlijke snelheid en een wielrijder, die van de tegenovergestelde zijde naderde, vroeg zich al angstig af hoe dat in de ter plaatse aanwezige bocht zou afloopen. Het liep inderdaad verkeerd af, want daar ook de weg in de bocht door de nachtvorst g ac geworden was, kon de chauffeur aan slippen hiet ontkomen en gleed hij naar de verkeerde zijde van den weg, daarbij de wielrijder met zich mee sleurende. Deze wielrijder werd vrij ernstig gewond, had een lichte hersenschud ding en kon meer dan zes weken niet werken. Als verzachtende omstandigheid viel hier aan te voeren, dat de weg niet overal glad was en dat de chauffeur dan ook volkomen verrast was. Bij normalen toestand van den weg was de bocht met deze snelheid goed te nemen geweest. De ambtenaar van het O. M. wilde verdachte, buiten de straf, een jaar het rijbewijs ontnemen, doch de kantonrechter meende, dat niet onvoorzichtigheid de hoofd oorzaak was, doch de toestand van den weg. De uitspraak viel dan ook erg mee en luidde: 20 gulden of 10 dagen. Penibel geval. L. van M. te Julianadorp oefent daar het kappersbedrijf uit zonder in het bezit te zijn van een door de Kamer van Koophandel afge geven toestemming in verband met de vesti gingswet. Al eerder is verdachte voor dit feit voor den kantonrechter geweest en toen licht bestraft, omdat de vergunning aangevraagd De vergunning is echter uitgebleven en de heer V. M. ging te Haarlem in beroep. Deze zaak loopt nog steeds en onderwijl is ver dachte doorgegaan zijn bedrijf uit te oefenen. De kantonrechter meent, dat dat niet op gaat. Overigens is het een moeilijk geval. De kapper voldoet aan de door le wet gestelde eischen en het uitblijven van de vergunning schijnt slechts te berusten op het feit, dat een zaak ter plaatse geen volledige bestaans mogelijkheid zou bieden. Uitspraak: 5 gulden of 2 dagen. Geen vergunning. C. v. D. te Den Helder had goederen ver voerd voor derden, zonder de daartoe benoo- digde vergunning te bezitten. Hij werd ver oordeeld tot 5 gulden of twee dagen, terwijl de inbeslaggenomen auto werd vrijgegeven. Klein goed. J. J. V., niet op rijwielpad gereden, 5 gld. of 2 dagen. M. C., idem, 3.of 1 dag. N. P. J. A., zonder bel, 2.of 1 dag. C. D., geen richting aangegeven, 3.of 1 dag. C. S., met meer dan 2 personen naast elkaar gefietst, 3.of 1 dag. H. A., dronkenschap, 2.of 1 dag. Winkelprijs en thuisbezorgd. Wg verwijzen naar een in dit nummer voor komende advertentie van de Vereeniging van kleinhandelaren „Ons Belang", waarin wordt bekend gemaakt, dat de prijzen voor de aard appelen afgehaald in den winkel zijn vastge steld voor roode star aardappelen 8 cent, thuisbezorgd 9 cent. Voor de nieuwe aardap pelen is de prijs vastgesteld op 11 cent, afge haald, 12 cent thuisbezorgd. POLITIE-RAPPORT. Een rijwiel, dat onbeheerd aan de Bassin gracht stond, werd door den eigenaar als vermist opgegeven, Een onderzoek wordt ingesteld. V Nu wjj eindelijk in het warmteeeizoen ztfn aangeland en velen gebruik willen f maken van een zeebad, zitten we met de f moeilijkheid waar kan dat gebeuren, Zeewater genoeg in den omtrek, maar zwemgelegenheid, daar moet naar ge- i zocht worden. T Het Zeebad Huisduinen heeft onder t f de huidige omstandigheden, ook al door- f dat het strand om te baden niet zoo gun- M stig is als voorheen, de handen niet ge- heel vrjj, maar wil toch gaarne voor zoover dat mogelijk is het badend pu- V bliek ter wille zijn. Het is bekend, dat voor het badpaviljoen gezwommen mag worden, de badmeester zal er Zaterdag- 9 middag en 's Zondags den geheeien dag 1 aanwezig zjjn om toezicht te houden. 1 Ook is de reddingvlet opgetuigd om in geval van nood gebruikt te kunnen wor- f den. Zij, die voorzien zjjn van een door f den badmeester afgegeven bewijs (vol- M gens het bekende bestaande tarief) kun- m nen zich in een der kamers van het bad- hotel verkleeden. X Zeebad Huisduinen zal doen wat mo- geljjk is. Momenteel is men bezig met verbouwings werkzaamheden bij het Hoofdbureau van Politie aan de Kerkgracht. Eergisteren is daarbij een ongelukje gepasseerd, waarvan de arbeider Voets het slachtoffer geworden is. Deze kreeg namelijk op een gegeven mo ment een stuk steen op het hoofd en wel dus danig dat een vrij ernstige verwonding plaats had. Op het Politiebureau werd de eerste hulp verleend. Daarna is de man naar zijn woning overgebracht. TRAP VAN PAARD GEHAD. Gisteren reed een voerman met een wagen, waarvoor 2 paarden gespannen waren. Op onverklaarbare wijze zijn de paarden ergens van geschrokken, waarbij een ervan den voer man een trap tegen het hoofd gegeven heeft. De man bloedde ernstig. Door personeel van de Luchtbeschermings dienst werd het slachtoffer verbonden, waar na hij naar zijn woning vervoerd kon worden. Op de bonnen 120 mag nog niets verkocht worden. De Distributiedienst verzoekt ons er de aandacht op te willen vestigen, dat het verboden is reeds nu textiel-waren af te leveren op bonnen, gemerkt 120 van de nieuwe kaarten. Eerst op 1 Augustus a.s. gaan deze in. Het blijkt dat een enkele winkelier reeds op genoemde bonnen verkocht had. Dit beteekent uiteraard schade voor de bonafide verkoopers. We hebben gisterenavond een kijkje geno men bij den voetbalwedstrijd Scheepsbouw Torpedoatelier. Laat ons direct zeggen, dat de Scheepsbouwers gedecideerd sterker waren en de 91 uitslag in het voordeel van deze roodjakken zegt dan ook reeds genoeg. Het Torpedoatelier-elftal viel ons erg tegen en zij zullen er goed aan doen de zaak grondig te reorganiseeren, want anders zien wij er van komen, dat straks èn Debo èn Walbedrijf hen nog wel eens voorbij konden streven. Niets, maar dan ook totaal niets, zit er in hun spel en het is zeer zeker jammer voor de enkele voetballers, dat er zoo weinig gepres teerd wordt. Been in de achterhoede deed wel aardige dingen en dank zij de tactiek van buitenspel zetten werd nog erger voorkomen. De doelmannen, er waren er twee, bleken zwakjes te zijn, terwijl de middenlinie en voor hoede ver beneden het normale peil bleven, ofschoon we hier toch aardige voetballers zagen. Snijder kon ons nog het meest bekoren, vooral het harde werken van hem verdient veel meer navolging. Scheepsbouw daarentegen speelde een rustig partijtje, zeker als zij waren van de overwin ning. De Scheepsbouwers hebben een goed elftal met namen als Peters, Schotting, Bijl, Van Dok, Schoemaker, Marsman, S'tompedissel, Snijders en Wijker. Het zijn haast allemaal voetballers en een nederlaag tegen een' der gelijke combinatie is heusch geen schande. De tegenpartij leende zich vanzelf niet voor een serieuze beoordeeling, doch voor ons staat vast, dat de L.B.D.-ers aan de Scheepsbou wers nog een zwaren dobber krijgen. De wedstrijd was vanzelfsprekend een spel van kat en muis en de Scheepsbouwers toonden zich al direct superieur. Aan schutters hadden zij geen ge brek en een paar goede treffers, een bal in eigen doel en een misverstand van den keeper, brachten den stand al voor de rust op 40. Nog voor de rust zag Van Gent kans twee opgelegde ballen voor Torpedoatelier om zeep te brengen. Na de korte rustperiode wisten de Scheeps bouwers nog vijfmaal te doelpunten, door De Boer en Stompedissel elk tweemaal en Wijker één maal. Bromlewe bracht daarna wat leven in den aanval der Torpedo-menschen en inder. daad kon Snijder, door zijn doorzetten tegen- scoren. Scheidsrechter Huising leidde goed. Woensdag: Torpedo-AtelierScheepsbouw 1 Scheepsbouw 2Willemsoord Uitslagen. 1—9 3—1 Programma. Hedenmiddag 3 uur. Terrein H.H.C. Scheids rechter Huizing. L.B.D. 1De Roode Haan. 19.00 u. Terrein Helder. Scheidsr. De Leest. Water- en LichtbedrijvenP.T.T. 19.30 u. Terrein H.R.C. Scheidsr. Goudswaardt. W.T.B.—L.B.D. 2. ïii. In 1905 gaf het Bestuur van de N.Z.H.R.M. eenige aanwijzingen aan de Commissies van Plaatselijk Bestuur voor het gebruik van den sleepzak. Zij luidden o.m. als volgt: „Heeft men een redding bewerkstelligd en „is men vrij van het gestrande vaartuig, dan „draait men niet met de boot. De schipper „blijft bij zijn stuurriem en de roeiers strijken. „De voorman behandelt den sleepzak, die tot „pl.m. 10 vaam wordt uitgevoerd en door mid- „del van de kaailijn zjjn volle werking laat „doen, wanneer deze lijn wordt losgelateq. „Komt er b.v. een hooge breker aanrollen, die „de boot dwars kan slaan, dan laat hij de kaai- „lijn los en de boot zal met haar scheppend „drijfanker recht met de zee worden meege voerd. „Doordat de schipper nu een goed overzicht „heeft op den kop van de boot en de brekers „ziet aankomen, zij hij waakzaam om met zijn „stuurriem te werken, naar gelang de kop der „boot dreigt af te wijken. Voordat achteruit „geroeid wordt, is de schipper in de gelegen heid, telkens wanneer dit noodig is, krachtig „te laten ophalen teneinde de boot met den kop „op zee te houden." In „De Reddingboot" van September 1925 geeft Philippus Stam, jarenlang schipper der reddingboot van Egmond aan Zee z'n oordeel over den sleepzak: Degene, die zegt, dat een stopzak niet noo dig is, weet er niets van, laat 'm nou Nieuwe- dieper of IJmuidenaar zijn, of. wat ook. De "stopzak is eens mijn redding geweest. Dat was, toen Jaepie Jaepie (de bekende Jacob "Glas van Egmond aan Zee) nog schipper was. Ik was net roeier, zeker 20 jaar geleden. We "roeiden naar het strand zonder stopzak en 'werden door een zee beloopen, die net over "de boot brak. De zeven voorste mannen wer- "den er uit gespoeld en daaronder was ik. Het "geluk wilde, dat ook de stopzak uit de boot "spoelde en zoo lag de boot daarvoor ten an ker zoodat we er in konden komen. Was "de 'stopzak er niet uitgespoeld, dan zouden we zijn verdronken, want de meeste Egmon- "ders kunnen niet zwemmen en als je je zelt "niet kunt redden, dan redt het zwemvest je "ook niet Daar hou je het maar o zoo kort "in uit. Stel dat de „Berlin" een soort groote stouzak had kunnen hebben, dan was hij met "uit zijn roer geloopen. In ieder geval hebben "wH gezien, dat een schip dat zoo bard 'oo,t, "door" de golven wordt achterhaald, dacht je iinu^ dat een boot zóó hard kon roeien, dat je „harder gaat dan de golven? Dat bestaat niet. „Ik stel den stopzak boven alles!" Het is altijd weer een mooi oogenblik om met den sleepzak achter den wal in te loopen, door de eerste grondzee te worden meegesleurd en dan plotseling den druk te voelen, die vaart uit de boot haalt, zoo dat de branding donderend voortstuift en vóór den voorsteven tot schuim slaat. Golfstillende olie. Een enkel woord moet hier ook nog gezegd worden over het storten van golfstillende olie. De N.Z.H.R.M. heeft een speciale studie over dit onderwerp gemaakt en op de 3e Interna tionale Conferentie van het Reddingwezen (die in 1932 te Amsterdam werd gehouden) werd zoowel aan de theorie als aan de practijk van de golfstillende werking van olie zeer veel aandacht geschonken. Ontegenzeggelijk kan goede golfstillen de olie een zeer waardevol hulpmiddel zijn. doch men moet niet de illusie hebben, dat zjj de branding op onze kust kan doen ver dwijnen. Golfstillende olie heeft hetzelfde effect als het plaatselijk gaan liggen 'van den wind zou hebben. De brekers, die het gevolg zijn van de deining, zullen er zeker niet door in kracht verminderen. Als iemand, die hard loopt, plotseling bjj zjjn enkels wordt vastgehouden, valt hjj voor over; of hjj nu wel of geen pet draagt maakt geen verschil. De monomoleculaire olielaag, die als een elastisch vliesje over^de zee wordt getrokken, zal de „windkoppen" doen verdwijnen, doch de zware grondzeeën blijven hun kracht behou den. Alle reddingbooten zijn met golfstillende olietanks uitgerust en zoo nu en dan wordt er dankbaar gebruik van gemaakt; het meeste baat heeft men echter van de blikjes golfstil lende olie met 5 1 inhoud, die door de motor- reddingbooten bovenstrooms van een wrak kunnen worden geworpen, op den bodem zin ken en zoodoende geruimen tjjd als „oliebron" dienst doen. Zooals men uit het voorgaande wel zal be grijpen, zjjn de krachten van de branding en de roeireddingboot zeer ongelijk; alleen door han dig manoeuvreeren zal zij dezen strijd met kans op succes kunne„n voeren en een woord van groote bewondering voor de taaie vol harding en doodsverachting der „roei"-redders, waaraan duizenden schipbreukelingen, die op onze kust in nood verkeerden, hun leven te danken hebben, is hier wel op zijn plaats. Motorreddingbooten. De tijd van de roeireddingbooten, waarmede in het verleden zooveel heldhaftige reddingen werden verricht, is thans voorbij; geleidelijk worden zij door motorstrandreddingbooten vervangen, terwijl de groote motorreddingboo ten in de havens het belangrijkste gedeelte van hun taak reeds hebben overgenomen. Voor het reddingwezen beteekende de komst der motor reddingbooten een enorme stap vooruit. In het meerendeel der gevallen kon nu onmiddellijk hulp worden verleend en hoefde men niet te wachten tot de omstandigheden gunstiger waren. Men vergete immers niet, dat bij zwa ren Noordwesterstorm het uitvaren van een roeireddingboot naar een schip op de 3e of 4e bank vrijwel gelijk stond met een poging tot zelfmoord. Moesten nu ten opzichte van de zware motorreddingbooten dezelfde voorzorgs maatregelen worden genomen, als met de roei en zeilreddingbooten De gegevens waren schaarsch; dit vraagstuk moest dus onder zocht worden. Een gewone motorboot zal im mers als regel niet anders dan bij ongeluk in de branding komen en dit zal dus gelukkig zelden gebeuren; de motorreddingbooten be geven zich met opzet in de branding om de schippers te bekwamen voor de taak, waartoe zij wellicht zullen worden geroepen. Opgedane ervaring heeft uitgemaakt, dat ook de zwaarste motorreddingbooten met voor zorgen moeten worden behandeld. Aanvanke lijk ontmoette men bij de schippers wel eens de meening: „liever doorgevlogen dan doorge kropen", d.w.z. laat de boot voor de branding wegloopende, zoo hard mogelijk loopen, dan is men er spoedig doorheen. Deze aanvankelijke meening heeft plaats gemaakt voor: „zoo langzaam mogelijk", dan loopt men het minste gevaar. Heeft men bovendien den sleepzak uit aan aan een tros van 39 vadem, dan is de boot ook voor hooge branding wegloopende makke lijk bestuurbaar. Wel is de motorreddingboot véél meer mans dan de roeireddingboot, doch zjj moet dan ook de zwaarste grondzeeën op de buitenbanken trotseeren, waar geen roei reddingboot het ook maar een oogenblik zou kunnen uithouden. Het gevaar van omslaan is ook voor motorreddingbooten geenszins denk beeldig, getuige de ramp van de motorred dingboot „Brandaris", die in October 1921 met man en huis verging en het omslaan van de motorreddingbooten „President van Heel" en „Prins der Nederlanden" bij Hoek van Hol land, resp. in 1921 en 1929. Ook motorredding booten van buitenlandsche reddingmaatschap- piien zijn omgeslagen; Engeland had kort ge leden twee rampen te betreuren en voor en kele maanden verging de Duitsche motorred dingboot „Hindenburg" van station Borkum met man en muis. De motorreddingboot „In- sulinde" werd enkele jaren geleden op een nachtelijken tocht nabij het lichtschip Bor- kumerrif op pl.m. 20 m diepte onverwachts door een enorme grondzee getroffen en het is alleen aan de zéér groote stabiliteit van dit schip te danken, dat er geen ramp volgde. Wel is de „Insulinde" zelfrichtend, doch drie leden van de bemanning bevonden zich aan dek en deze w^ren zeker verloren geweest. In Oost-Europa is een felle strijd ontbrand, een strijd zooals die in de wereldgeschiedenis niet eerder te vinden is. Over een front van 21f00 kilometer staan de strijdende partijen verbeten tegenover elkaar en tasten en zoeken naar elkanders zwakste plekken. Het wordt een strijd op leven en dood, het beteekent den op- of ondergang voor de rijken, die hier het zwaard tegen elkaar hebben opgenomen. Niet alleen staan hier twee militair sterke mogend heden tegenover elkaar, maar hier gaat de strijd ook om twee ideologieën, die elkaar uit practisch oogpunt hebben ontzien, doch waar van de felheid bij deze militaire botsing, scherp naar voren komt. Het gaat om een strijd van het nationaal-socialistische Duitschland tegen het communistische rijk. Die twee verdragen elkaar niet en worstelen om \de heerschappij van den geest. Wij zullen ons niet verdiepen in militaire be schouwingen. Met groote spanning volgen onze lezers dezen kamp en wegen de kansen van beide partijen tegen elkaar af. De tijd zal moe ten leeren wie militair het sterkst is. In den kop van dit artikel raakten we de tegenstelling aan tusschen Christendom en communisme. Die tegenstelling is zeer princi pieel. Het christendom met zijn vrijheid van denken. Het christendom, dat maar een ge bondenheid kent en dat is de gebondenheid aan God en daartegenover het Communisme waarin de strijd, in alle felheid, tegen het Christendom gevoerd is en waar men een standbeeld oprichtte voor den verrader van Christus, Judas. Er is geen feller tegenstelling denkbaar dan tusschen het communisme en Christendom. Het christendom met zijn evangelie van de liefde tegenover dat van den klassenstrijd en haat van het communisme. Zoo heeft het Sow- jetregiem het Christendom ook steeds gezien als zijn vijand. Godsdienst heette opium voor het volk en de bekende communist Robert Owen heeft het eenmaal zoo gezegd: „Ik ver klaar tegenover de gansche wereld, dat de mensch tot nog toe slaaf is geweest van een monsterlijke drieëenheid: van den bizonderen eigendom, van dwaze godsdienstige stelsels en tenslotte van het huwelijk. Zoo verwierp men niet alleen den persoon lijken eigendom, maar men verwierp iederen godsdienst en men maakte van het huwelijk een caricatuur. De hooge zedelijke waarden, door Christus in de wereld uitgedragen, waren voor de Sow jets een bespotting en de dragers van den naam van Christus werden aan een felle vervolging blootgesteld. Wij kunnen en mogen nimmer vergeten, dat er een diepe tegenstelling is tusschen deze twee wereldbeschouwingen en wanneer we de worsteling in het Oosten volgen, dan kan het niet anders of we beseffen, dat het hier ook gaat tegen een macht, die altijd als een ge vaar voor de wereld, door de Christenheid is gezien, omdat het communisme tenslotte niet alleen bestemd was voor het eigen land, maar het de bedoeling was van de heeren van het Kremlin, hun ideeën uit te dragen over heel de wereld. Een imperialisme van den geest, maar dan niet van den Geest die van Boven is. TER-AARDE-BESTELLING IR. W. H. DE WAAL. Na den dienst in de kerk van de H. Familie aan het Kamperfoelieplein, waarbij kapelaan Pouw de Requiemmis heeft opgedragen, is Dinsdag te 's-Gravenhage op de R.K. begraaf plaats aan de Kerkhoflaan in het familiegraf bijgezet het stoffelijk overschot van ir. W. H. de Waal, óud-zeeofficier en oud-hoofdingeni eur Ned.-Indische Dienst. Tot de genoodigdgn in den stoet behoorden o.a. de oud-zeeofficier jhr. E. B. J. Elias, de gep. kapitein ter zee W. A. H. van Leersum en ir. A. P. J. Jagtman. Verder bewezen de laatste eer de gep. generaal-majoor F. J. P. Sachse, de gep. schout-bij-nacht tit. G. J. te Winkel, de gep. kapiteins ter zee D. E. Keus, A. Quispel en J. Tissot van Patot, de oud zeeofficier Lugt, éud-directeur van dokken en veren te Rotterdam; ir. J. J. A. de Groot uit Rijswijk; ir. K. Berkhout, oud-hoofdinge nieur S.S. in Indië; J. van Dun, oud-technisch ambtenaar I.C.A.; R. de Cleyn Brem uit Hil versum; J. D. Cox, M. van Steen, S. J. en anderen. Nadat kapelaan Pouw absoute en beaarding had verricht, heeft jhr. E. B. J. Elias namens de familie voor de belangstelling bedankt. Onder de bloemstukken was een groote krans „van de oude jaargenooten der Marine". GESLAAGD. Onze plaatsgenoot G. Broekman slaagde te Koevorden voor het eindexamen R.H.B.S. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. De heer J. Knot, proponent te Heerenveen, is beroepen tot 2den predikant in de Doops gezinde gemeente Den Burg-Waal-Oosterend. Temperatuur lucht om 8 uur Hoogste temperatuur gisteren Temperatuur zeewater Wind: Z.Z.W. Windkracht 8. Baromterstand 18.0 C. 23.4 C. 16.8 C. 7.68.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 5