VLID0 r JUTTERTJ f Jieojtt bif den diddmdm Middenitand *Vóóf T 5jaar' hooi fiatinglogget zee Gas- en Electriciteits- rantsoeneering Serie Opwekkingsdiensten INLEÏEMNhan METALEN Advertentiën 1DVERTEEIEN OSEI fERlBmi Gewestelijk Arbeidsbureau Alkmaar, Doelenstraat Betrekkingen Te huur Te koop Te koo Diversen 1866 - Buisjesdag - 1941 ISxj^eMeApAeMtig, Mest is heerlijk Oproeping (Dfficieela mededeelingen BEKENDMAKING OmAeidi- en fflandek-itetteneel VAN OUD NIEUW MAKEN STOFFEN-COMBI NATIE aangeboden gevraagd aangeboden De toppen wit en statig schuin, Met zeilen blank en zeilen bruin, Zoo voer de vloot vandaag weer uit. En wieg'lend wuivend riep ze ons toe, We zijn van al dat wachten moe, We gaan het zeegat uit! (Buisjesdagliedje) i Jarig-zijn is altijd iets bijzonders. Een kind van zeven mag er anders naar verlangen dan een man van zeventig, voor beiden is het van be teekenis. Wie 75 jaar wordt, is van ouden datum, moet veel kunnen verhalen van voorbije tijden, moet, in goede gezondheid verkeerend, dankbaar terneer zitten. En, om nu gelijk maar op het onderwerp af te gaan: de Nederlandsche haringlogger had béter verdiend. Op den traditioneelen Buisjesdag van 1866 dus juist 75 jaar ge leden voer de eerste ter haring uit en sedert dien hebben de loggers onze Noordzee „veroverd". De logger jubileert dus; viert feest in den voor hem wel meest ongunstigen tijd; hij ligt immers werkeloos voor den kant. Kan een visch op het droge juichen?... Welnu dan. Maar de logger verdient zeker bjj deze gelegenheid even in „het zonnetje" gezet te worden. Dit schip, dat buizen, hoekers, sloepen en bommen verdrong en zelf zjj het gemechaniseerd tot stoom- en motorlogger stand hield, is nog steeds hèt visschersvaartuig der Noordzee. Een stukje geschiedenis. Onze vaderlandsche visscherij is oud, bar oud; haar geschiedenis daardoor rijk en ge varieerd. Men heeft immer gezocht en getast, naar het beste net en het beste schip. Men zoekt nu nog en dat zal wel zoo blijven, zoo lang men nuttige schepen noodig heeft. Het oudste, reeds in de veertiende eeuw populaire visschersvaartuig was de Buis; de Buis is van Noorsche afkomst en haar naam staat in verband met het geheel overdekt en dicht-zijn van het vaartuig. De Hoeker, die van lateren datum is, dankt zijn naam aan het vischwant, namelijk het hoekwant, waarmede alleen rondvisch ge vangen werd. Deze schepen waren ook van een bun voorzien om de gevangen visch, in het daar in- en uitstroomde zeewater levend te houden. Vlaardingen heeft indertijd een groote hoekersvloot bezeten. Dit waren ook speciaal schepen evenals de chaloupe (sloep) voor de aan diep water gelegen Maashavens (Vlaardingen en Maassluis). Daarna had men de bommen. Deze waren uitgegroeid uit de veel kleinere strandschuit, welke met een kiel was ge bouwd. Toen echter deze scheepjes ook al grooter werden en met haring geladen het strand moesten aandoen, bleek de gekielde bodem daarvoor niet geschikt. Daarom wer den strandschuiten met platten bodem ver vaardigd en heetten toen „bodem" of wel „boomschuiten", welke naam al spoedig tot dien van Bom werd vereenvoudigd. Zoo men uit dit korte bestek kan' opmaken, is er aldoor groei; een naarstig zoeken en tasten, om het meest geschikte scheepstype te vinden. Kwijnend bestaan. Omstreeks 1850 leed de haringvisscherij in ons land een moeilijk, wegterend bestaan. Verschillende knellende en beperkende be palingen speelden daarin een belangrijke rol, maar de voornaamste was wel, dat menige Hollandsche reeder beter de gehééle reederij niet met den tijd was meegegaan. Even voor of na 1860 treden ingrijpende veranderingen op. Het net van katoen. Voeren voor dien de schepen met netten van hennepgaren uit, dan gaat men gebruik maken van katoenen netten. Daardoor werd een grootere vangstcapaciteit verkregen, want het katoenen net bleek veel fijner te zijn dan dat van grof hennepgaren. Als ge volg daarvan kon men de vleet zwaarder maken, d.w.z. het schip méér netten mee geven en, dit geldt nog steeds: hoe langer de vleet (alle netten tezamen), hoe grooter de kans op ruime visscherij. Met de intrede van de Logger wordt dan ongemerkt een nieuw tijdperk van grooten bloei ingeluid. De logger kwam; dé gebeurtenis op visscherijgebied der voorbije eeuw! Het was de Scheveningsche reeder A. E. Maas ,die het eerste de stelling poneerde: „Wij moeten hebben Fransche schepen, En- gelsche netten en een Hollandsche beman ning". De heer Maas lééfde naar dien regel. In het voorjaar van 1865 kocht hij een visschersvaartuig, dat in Frankrijk gebouw was. Hij kocht óók in Engeland netten en be mande dit, in alle opzichten van de toen ge bruikte buizen en hoekers afwijkend vaartuig met een Hollandschen schipper en Holland sche matrozen, om de haringvisscherij uit te oefenen. Dit schip was: de Logger. Deze logger was lichter en grooter en bleek ook veel handelbaarder te zijn dan de buizen en hoekers. Er kon met een geheel katoenen vleet gevischt worden, hetgeen tot een volledig succes leidde. Reeds het jaar daarop liet de l.eer Maas te Vlaardingen op de bekende, aldaar nu nyg gevestigde scheeps werf ,,'s Lands Welvaren", van den heer Figee, een tweeden bouwen. In snel tempo werden nu de hoekers en buizen door, sinds 1880 ook stalen, loggers vervangen, zoodat in 1886 geen hoekers of buizen meer in bedrijf zijn. De logger-met-stoom. Tot nu toe waren er alleen zeilloggers; schepen, die dus geheel van weer en wind afhankelijk waren. Hetgeen bij het schieten (uitzetten) van de vleet dikwjjls zeer belem merend was. Men zocht naar ondervanging van dit euvel. En het was de bekende nu wijlen Vlaarding- sche reeder Arie Hoogendijk Jzn. auteur van het nog steeds zeer lezenswaardige boek: „De Grootvisscherij op de Noordzee die in 1898 de eerste logger-met-stoom, stoomlogger, deed zee-kiezen. Dit schij. had vele voordeelen boven den zcillogger; kon visschen wanneer de anderen dit reeds lang moesten staken, was sneller uit- en thuisgevaren, kortom de stoomlogger wordt vooral in de beginperiode een succes voor Vlaardingen. Deed de zeillogger gemid deld vier reizen per teelt (haringseizoen), de stoomlogger zeven acht... In de visscherijwereld wordt de naam stoomlogger vrijwel nimmer gebruikt. In Vlaardingen en langs de kust spreekt men steeds over de fiets. Die naam voor den stoomlogger is wel héél simpel „geboren". Toen het eeerste stoomvisscherijschip in de vaart kwam, viel dit samen met het toen reeds populair worden van de motorfiets. Des tijds werd alles wat machinaal gedreven wérd eenvoudig met den bijnaam „stoom" aange duid, dus sprak men van een „stoomfiets". De matrozen nu, die op een stoomlogger voeren, zeiden daarom met een soort bravour: „W(j varen op een stoomfiets"En die naam is er thans onder ons visschersvolk on wrikbaar ingeheid. En nu: ML, de motorlogger. Opvallend is, dat de stoomlogger speciaal Vlaardingsch is gebleven. Slechts enkele treft men langs de kust aan. Nog vele jaren na 1898 bleef de zeillogger in tal de meerdere van den stoomlogger. Toen echter in 1927, '28 en '29 de econo mische positie van onze haringvisscherij en -handel op mechaniseering van onze groote zeilloggervloot aandrong, was de motor in middels veel bedrijfszekerder geworden en vond in genoemde jaren een massale ombouw plaats. Dit ging zoo snel en algemeen, dat thans geen enkele zeillogger meer in de vaart is, ja men heel goed zoeken moet om er nog eentje, verbouwd tot woonschuit bijvoorbeeld, te vinden. Aldus ontstond de motorlogger. De oorzaak van deze snelle mechaniseering moet gezocht worden in de ontwikkeling der Engelsche en Duitsche visscherij, die alleen op de internationale markt was „by te houden", wanneer de kostprijs van onze haring omlaag ging Mechaniseering bracht (zie hetgeen we over den stoomlogger opmerkten)méér reizen, méér 'vangsten, korter uit- en thuis varen en minder afhankelijkheid van de weersomstandigheden Zoo heeft de logger een rijke geschiedenis. Driemaal werd hij, sedert 1866, ingrijpend ge wijzigd, maar het loggertype bleef tot den huidigên dag gehandhaafd. Straks, wanneer de zee weer „vrij" is, zal de logger opnieuw uitvaren, zich uit kunnen leven op het ruime sop, zullen de visschers van Holland weer aanvoeren „het goud" der zee, aan welker oevers Nederland ligt: de haring! Begonnen we met een lied op de uitvaart der schepen, laat ons eindigen met dat andere, welluidende vers op de aankomst van de nieuwe haring. Triomf de vreugde stijg in top, Hijsch Holland! vlag en wimpel op, En doe de jubeltoon nu dav'ren langs uw strand. Daar komt de kiel met goud belaên, Zij brengt ons de eerste haring aan, 't Is feest in Nederland, 't is feest in Nederland. Verhef (U wakk're zeevaardij, U pronk van Hollands maatschappij, U koningin van 't feest, U biên wij d'eerewijn, Sprei handel, Hollands gulden disch, Nu zal de vaderlandsche visch, Weer d'eerste schotel zijn, weer d'eerste schotel zijn. Moge het spoedig zoover zijn! Frederik de Groote. Kernspreuken van den staatsman, soldaat, denker. Uitgave P. N. v. Kampen en Zn. N.V., Amsterdam. We willen niet zeggen, dat men door het lezen van deze kernspreuken een volkomen beeld van dezen grooten historischen figuur krijgt. Een veldheer en wijsgeer was Frederik de Groote. Kernachtig zijn de toespraken, die hij houdt, de citaten uit brieven en gezegden van dezen staatsman, soldaat en denker. En wanneer men de toespraken leest, die hij tot zijn generaals en officieren houdt, vlak voor een veldslag, dan moet men erkennen, dat er de laatste 200 jaar weinig veranderd is. Inkomstenbelasting. Van de firma v. Lonkhuyzen te Zeist ont vingen wij haar nieuwste uitgave; het In- voeringsbesluit op de Inkomstenbelasting 1941, het besluit op de Inkomstenbelasting 1941, met de volledige heffingstabellen en het besluit op de commissarissenbelasting 1941, met de uitvoeringsbeschikkingen. Dit werkje wordt voor den prjjs van 30 cent in den handel gebracht. Voor ieder, die bij deze belastingen geïnteresseerd is, is het zeer zeker een handig werkje. De glorie van het ambacht, door J. B. Th. Spaan. N.V. Em. Querido's Uitg. Mij., Am sterdam. Het ambacht was in de verdrukking ge raakt, maar komt er weer bovenop, zegt de schrijver in zijn inleiding. De vervlakking on zer cultuur, het feit, dat onze jonge menschen en hun ouders in de eerste plaats dachten aan geldverdienen en aan een bestaan als „heer", heeft er ook toe geleid, dat men het ambacht als iets minderwaardigs was gaan beschou wen. De schrijver „wandelt" nu met zijn lezers langs de verschillende ambachten waaraan ons volk rijk is en hij laat ons de schoonheid zien van het ambacht om daardoor de liefde ervoor op te wekken. Het boek is uitstekend geïllustreerd. Hooft hij U oor» bezoek gebracht? Vrienden en kennissen willen dit verheugende nieuws graag lezen in de Heldersche Courant Donderdag 17 Juli a.s. hopen onze lieve Ouders, A. J. ROOS JR. en J. M. ROOS—v. DAELE, hun 12 yz -jarige echtveree- q! niging te herdenken. 0 Hun dankbare kinderen, BEPPIE en HENNIE. Krugerstraat 46. gj 3Qg)Qg>@S><gg)<2£i(ggxge5<3gxg0Qe> 261 volgens den smaak van vliegen en horzels. Oolj al om die reden zijn vliegen schadelijk voor mensch en voedsel Vliegen brengen gevaar lijke ziekten over. Wèg dus met ze! Met zoo'n prima Vil do vliegen vanger in èlk vertrek, bent U ln korten tijd al die vieze vliegen kwijt. 't Is een Erdal-productdus goed I in dc Herv. Kerk te SCHAGEN 2de Samenkomst op Woens dag 16 Juli, 'savonds 8.30 Spreker: Ds. ENKLAAR Onderwerp Jeremia's overpeinzing „Waarom zijn ze zoo 7" Organist: M. C. van Ballegooyen Allen, die iets hebben te vor deren van, verschuldigd zijn aan of borgtochten onder zich heb ben, geteekend door wijlen den heer Gerrit Hendrik Schuppers, laatst gewoond hebbende te Den Helder, Kanaalweg 36, en over leden aldaar 2 Juli 1941, worden verzocht daarvan opgave te doen ten kantore van Notaris Engel- mann, Plantsoenstraat 5, vóór of op 19 Juli 1941. ANDIJVIE- EN BLOEMKOOLPLANTEN te koop, 25 10 et. Kweekery Polderweg. De Burgemeester van Den Helder maakt bekend, dat op 14 dezer de oproepingen om te verschijnen voor de inlevering van metalen zijn verzonden voor het gedeelte der gemeente, om vattende de volgende straten: Van Galenstraat, Gladiolen- straat, Gortersteeg, Goudsbloem straat, Goversstraat, Graven straat, Van der Hamstraat, Hartesteeg en Hartestraat. Gelegenheid tot de inlevering van metalen zal bestaan op Donderdag, 17 Juli 1941, in het gebouw „Musis Sacrum", Ko ningstraat 79, van 8.30 u. tot 12 u. en van 14 u. 17 u. De inleveringsplichtigen wor den er met nadruk op gewezen, dat het NIET ONTVANGEN VAN EEN OPROEPING HEN NIET ONTHEFT rnn de in de verordening betreffende de in levering van metalen opgelegde verplichtingen. Den Helder, 15 Juli 1941. De Burgemeester voornoemd, RITMEESTER. Vanaf 1 Juli 1941 wordt door het Rijkskolenbureau niet meer kolen ten behoeve van gasfabrikanten en electrische centrales beschikbaar gesteld dan 75 van het kolenverbruik der over eenkomstige maanden van het vorige jaar. Aan de verbruikers wordt daarom het volgende bekend ge maakt: le. Met ingang van 1 Juli 1941 zal iedere verbruiker niet meer gas mogen gebruiken dan 75 van het verbruik in het over eenkomstige tijdvak van het vorige jaar, met een minimum van 60 m3 gas voor de periode van 2 maanden. 2e. De electriciteitsverbruikers zullen in de komende maanden voor verlichting en huishoudelijk gebruik (behalve koken niet meer dan onderstaande hoeveelheden electriciteit mogen gebruiken: Meteropname vóór 16 Jan. 1941 Juli en Augustus 1940 13 kWh Sept. en October 1940 27 kWh Nov. en. December 1940 39 kWh Jan. en Februari 1941 41 kWh Maart en April 1941 31 kWh Mei en Juni 1941 31 kWh Meteropname na 16 Jan. 1941 18 kWh 35 kWh 39 kWh 35 kWh 23 kWh 23 kWh 3e. 4e. Als gevolg van de mindere kolentoevoer kan geen over schrijding van de voorgeschreven gas- en electriciteitsrant- soenen worden toegestaan, daar de geheele burgerij, door gedwongen stopzetting van de gas- en electriciteitsproductie dan het slachtoffer zou worden van dit onverantwoordelijke meerdere verbruik. Verzoeken tot verhooging van de toegestane rantsoenee- ringshoeveelheden kunnen niet worden ingewilligd, met uit zondering van gevallen van zeer ernstige ziekte of geboorte van kinderen, waarvoor een doktersattest is in te leveren en voor industrieele doeleinden ten behoeve van de voedsel voorziening. Bij overschrijding van de toegestane rantsoenen zullen de strengste maatregelen volgens de Rijkst oorschriften worden toegepast, zooals toepassing van boete en afsnijding van het gas- en/of het electriclteitsnet. Iedereen wordt dringend verzocht mede te werken ter be reiking van de voorgeschreven rantsoeneering, teneinde te voorkomen, dat de gas- en de electriciteitsvoorziening nood gedwongen tijdelijk onderbroken zou moeten worden, als gevolg van de geringe kolenaanvoer. Den Helder, 14 JuÜ 1941. De Directeur der Water- en Lichtbedrijven, J. N. E. TEUNE. 5e. 6e. Zijt ge werkloos of wenscht ge verbetering van Uwe tegenwoordige positie, laat U dan inschrijven bij het of bij een der Bijkantoren DEN HELDER, HOORN, ENKHUIZEN, SCHAGEN, WIERINGERWERF en TEXEL De juiste kracht op de juiste plaats, dat is Uw belang, dat is een algemeen belang. Het is' een SOCIAAL belang. BEHALVE DE VIJFTIG GRATIS PA- TRONEN OP VIER RADERBLADEN GEEFT HET REGELMATIG PRAC- TISCHE AANWIJZING VOOR: In dezen tijd kunt U Het Nieuwe Mo deblad niet missen. 20 cent per nummer F. 1.20 per kwartaal (per post F. 1.50) Verkrijgbaar bij den bezorger of de administratie van dit blad. Lw.. Gevraagd: BOONENPLUKKERS. Adres: Laan 66 of tuinderij Smit. BOLLENPELLERS gevraagd bij H. DE LANGE, Meerweg 55, Breezand. Kan geplaatst worden Kamer- Werkmeisje, boven 20 jaar, tevens een Werkster. Hótel „Bellevue". Gevraagd een DIENSTMEISJE, voor dag en nacht. Jac. Geerligs, Grasweg 16, Anna Paulowna. Echtpaar z. k. zoekt gem. Zit- en Slaapkamer, met gebruik van keuken of vrije keuken te Den Helder, Huisduinen of Ju- lianadorp. Brieven onder No. 751, aan het Bureau van dit blad. Dame, h. b. b. h. h; vr. gem. Zit-Slaapk., zoo mogelijk gebr. van keuken. Brieven onder No. 749, aan het Bureau van dit blad. Te koop: NIEUW FIETS-ZIJSPAN. Adres: Kroonstraat 11. Te koop een z. g. a. n. 1 BATAVUS MOTOR, J.L.O. en tourfiets. Adres: Zandvaart 46, Breezand. Te koop: 2 Weckketels, compl.; 108 Weckglazen, compl.; 3 witte Jassen, z. g. a. n„ maat 48. Ta bevr. Wilhelminastr. 33, na 5 u. Te koop een nieuw PAARDENHOOFDSTEL. Adres: Spoorgracht 15. gevraag Te koop gevr. goed onderh. 2-pers. Opklapbed, met ombouw. Brieven onder No. 752, aan het Bureau van dit blad. Gevraagd een nette gedragen Zomermantel, maat 44 of 46 (met xpunten). Brief met prijs opgave. Adres: Bur. van dit blad. HUWELIJK. Net persoon, 39 j„ met zoontje van 7 jaar, vaste Rijksbetrek king, wenscht kennismaking. Brieven liefst met foto, onder No. 750, Bureau van dit blad. Nette jongeman zoekt KOSTHUIS, geen beroeps. Adres: Havikstraat 10. Naaister vraagt NAAIWERK» nieuw en verstel. Brieven onder No. 737, aan het Bureau van dit blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 4