60 cent De tunnelbouw Adverteert in dit blad De geluksdag Betrekkingen Te koo Diversen Advertentiën te Velscn Te huur Te koop Houd uw gas meters goed - en electriciteits- Van Merwyk ^utteïtfe f UeAtcw-ftd? Kort verhaal aangeboden Er moet 25°/o - dus één kwart - op het gebruik van gas en electriciteit bezuinigd worden. Verdeel uw rantsoen in weekrantsoenen en con troleer Uzelf wekelijks Voor gas: Voor electriciteit: Hier zijn een paar teenken, die U in acht moet nemen om tot de nood- zakelijke bezuiniging te geraken Als lichtende fakkels staan de door de vluchtende bolsj'ewisten in brand gestoken gebouwen langs den weg, dien de Duitsche troepen in het Sovjet-gebied volgen (Atlantic-HolUnd) geven wij heden voor 1 kg gramofoon- platen, voor zoover wij ze gebruiken kunnen. Ook gebroken. Géén Columbia met papieren binnenlaag. STRANG, Muziekhandel, Julianapark. dames- en heerenkapper tijdelijk werkza am in salon Manshanden, Stakman Bossestraat 65. Telef. 514. Qeef Uw vóór 's middags 4 uur op aan ons bureau. JONGE KONIJNEN te koop. Adres: Anjelierstraat 1. N aangeboden Gevraagd voor direct flinke schildersknecht of halfwas. Adres: H. Kuit, schilder, Julianadorp. Voor 2 dagen per week EEN NETTE JONGEN gevraagd. Adres: Bureau van dit blad. Direct gevraagd een flinke jongen voor kellner. Adres: A. Appelman, Kanaalweg 117. gevraag Een tweede hands fornuis te koop gevraagd. Brieven onder no. 830, bureau van dit blad. Wie heeft een Ansjovisch- boezem voor ons te koop. Prijs opgaaf en kwaliteit Gebr. Dogger, P. H.-polder, Oudeschild (Texel). Gevraagd een modern radio toestel met ultra korte golf (met oog). Brieven onder no. 829, bureau van dit blad. RUILING. Z.g.a.n. 2%-pits gascomfoor tegen gebruikt fornuis. Adres: Parrallelweg 38. Naaister vraagt eenv. nieuw-, verstel- en stopwerk. Adres: Bonselaarsweg 2, b/d Dorus Rijkersstraat. Hedén overleed na een geduldig gedragen lijden te Breezand, onze lieve Man, Vader, Behuwd-, Groot vader en Broer REIJER KAPITEIN, Echtgenoot van Comelia Wal, in den ouderdom van 69 jaar. Den Helder, 10 Aug. 1941. Oude Kerkstraat 7. Uit aller naam: C. KAPITEIN—WAL De teraardebestelling zal plaats hebben Donderdag 14 Aug. op de Algem. Be graafplaats te Huisduinen. Vertrek vanaf Lange- straat 110, n.m. 1 uur. Laat Uw vrienden en kennissen in Uw vreugde deel en. Een verlovings advertentie in de Heldersche Courant maakt het hen bekendI Voor uw deelneming in ons verlies, bij het overlijden van onzen lieven Vader en Behuwd- vader, AREE GO VERS T.C.zn., Weduwnaar van Cornelia Duinker, betuigen wij U onzen hartelijken dank. T. C. GOVERS. A. GOVERS—BAS. W. GOVERS. Den Helder, 12 Augustus 1941. Het werk vordert zienderoogen. Tunnel blijkt wel de eenige goe de oplossing voor het verkeers- vraagstuk. IJmuiden, 11 Aug. De bouw van de Vel- ser tunnel is thans zoover gevorderd, dat men hedenmiddag een aanvang heeft kun nen maken met het slaan van stalen dam planken voor de eerste open bouwput, welke een diameter heeft van 45 meter. Als bijzonderheid kan daarbij wor den vermeld, dat de stalen damplan ken die hiervoor worden gebruikt, de grootste zijn, welke ooit voor een soortgelijk werk zijn gebruikt. Zij hebben n.I. een lengte van niet min der dan 27.50 meter. Niet minder dan 90 van deze enorme stalen reuzen zullen noodig zijn om deze eerste bouwput te sluiten. Als deze stalen ring gesloten is, kan men een aanvang maken om volgens de z.g. schildmethode, de aarde weg te werken. Men begint met een open bouwvak, waarin een groot „schild" wordt aangebracht, dat de aarde telkens iets wegduwt In dit „schild" zitten verschillende gaten, waar door de aarde kan worden weggewerkt. Een moeilijkheid bij het boren is o.m. dat men in den grond daar ter plaatse twee kleilagen aantreft. De eerste laag ligt be trekkelijk dicht aan de oppervlakte en de tweede veel dieper. Tusschen deze beide kleilagen zit nu grondwater, terwijl dit eveneens het geval is beneden de tweede kleilaag. Hierbij komt voorts ook dat de spanning tusschen de „wa- terlagen" zeer verschillend is. Zoodra men door de tweede kleilaag boort, spuit het wa ter als een fontein omhoog, waardoor uiter aard vele moeilijkheden bij de uitvoering zijn verbonden. Tunnel eenig goede oplossing. Langdurige en nauwgezette onderzoekin gen van speciale commissies hebben uitge wezen, dat het bouwen van een tunnel ver re de voorkeur verdiende boven het maken van een groote brug. Het moge misschien wel even vreemd klin ken, doch de kosten welke verbonden wa ren aan het bouwen van een brug, zouden belangrijk hooger geweest zijn, dan het bou wen van een tunnel. Daar men op de allereerste plaats een afdoende oplossing zocht niet alleen voor het snelverkeer tusschen beide oevers, maar ook voor het groo te moderne scheepvaartverkeer naar en van Amsterdam, heeft men ten slotte besloten de voorkeur te geven aan een tunnel, n.1. een aparte tun- jonger werd. Hij plaagde de kooksters, die hij allen van naam kende, voor zijn kamera den had hij een jolig woord en dikwijls was het voorgekomen, dat hij op een stoel klom en met zijn lepel de maat sloeg bij de mu ziek die uit den luidspreker kwam. Vandaag ging hij zwijgend aan tafel zitten en lepelde zijn soep op, zonder zelfs met één woord naar den hoofdschotel te vragen. Zijn kameraden groette hij nauwelijks en toen één van hen naast hem kwam zitten en hem vroeg of Erna de soep misschien te zout ge maakt had, gaf hij niet eens antwoord. „Is er iets wat je hindert? Heb je narig heid?" „Neen, neen- Maar ik zou wel eens willen, weten wat er met de vrouw van Smit is. Je kent toch Smit wel? Een paar weken geleden is hij pas ernstig ziek geweest en toen ik vanmorgen langs hem kwam, stond hij met een bedrukt gezicht achter zijn machine. Ter loops hoorde ik dat zijn vrouw nu in het zie kenhuis ligt. Zou het iets ernstigs zijn? Smit werkt op jouw afdeeling. Vraag eens in welk ziekenhuis die vrouw ligt, dan zal ik straks navraag doen." Op dit oogenblik kwam de grijze Houtman binnen met zijn loten. Kees Tuit nam een lot. „Eigenlijk moest ik het niet doen, want het is voor mij geen geluksdag, ik voel, er hangt iets in de lucht." Dan nam hij een sigaret, trok een krant uit zijn zak en ging in een hoekje bij het raam lezen. Hij zal daar zoowat een minuut of tien gezeten hebben toen de grijzen Houtman weer voor hem stond. „U bent toch de werkmeester Tuit?" „Ja, en?" „Of U bij Smit in de groote can- tine wilt komen." Tuit liet de krant op den grond vallen, vroeg verschrikt: „Is er wal gebeurd?" „Jaaa, lachte Houtman. „Hij heeft 100 gulden gewonnen en U zei nog wel, dat het geen geluksdag was!" 100 Gulden- Dat is geen kleinigheid en voor Smit zeker niet, maar daar betaal je geen ziekenhuiskosten mee! En wat die ge luksdag betreft, dat slaat alleen op mij zelf!" Met groote stappen verliet Tuit de kleine can- tine en haastte zich naar de groote eetzaal. Daar werd hij met een „ha-llo" begroet. „Ik ben al ingelicht, Houtman heeft uit de school geklapt", zei Tuit tegen Smit, die over zijn heele gezicht straalde. „Jij hebt een geluks dag, kerel! En nu wilde je me zeker uit- noodigen voor een glas bier vanavond?" „Eén glas bier, lachte Smit en sloeg den werk meester op den schouder. Ik ben zoo juist uit het ziekenhuis gekomen, mijn vrouw heeft een jongen gekregen, een flinke! Vanmorgen was ik nog ongerust, want de dokter had gezegd dat er eenig gevaar was, maar nu is alles goed. Kerel! En daar heb ik jou nu zorgen gegeven". „Menschenkind, dat is nog eens een ver rassing en ik dacht nog wel „Wat heb je gedacht?" „Och, wa doet het er toe! Stuur Houtman met zijn loten nog eens naar mij toe als je hem ziet. Ik geloof zeker dat het vandaag ook voor mij 'n geluksdag zal wor den! Tot vanavond bij een glas bier!" PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN HANDEL, NTJ. VERHEID EN SCHEEPVAART t.'j.-. HET RIJKSKOLENBUREAU nel voor het spoorwegverkeer en een aparte tuhnel voor het snelverkeer. Behoudens onvoorziene omstandigheden en schaarschte aan materiaal, hoopt men dat het eerste gedeelte van den tunnelbouw, waaraan men thans met spoed werkt, over twee jaar gereed zal zijn. Zoodra deze eerste helft der tunnel ge reed is, zal het scheepvaartverkeer over dit eerst gereed gekomen gedeelte der tunnel worden geleid en zal men dan beginnen met den bouw van de tweede open bouwput aan den anderen oever van het Noordzeekanaal Men hoopt dat in 1946 de eerste trein en de eerste auto onder het Noordzeekanaal zal rol len. Voor het werk evenwel zoover gevorderd is, zal men niet minder dan ruim 1.000.000 kubieke meter grond moeten verplaatsen. Tunnel zonder roltrappen. In tegenstelling met de tunnel te Rotter dam, zal de tunnel te Velsen niet toegan kelijk worden gesteld voor fietsers en voet gangers. Deze zullen dus ook in de toekomst gebruik moeten maken van het pontverkeer. Roltrappen en andere voorzieningen, welke noodig zouden zijn geweest voor het lang zame verkeer, zuilen daar dus niet worden aangebracht. De tunnel zal ongeveer 3 meter dieper komen te liggen dan die in Rotterdam. Het laagste punt van het autowegdek zal op 22.20 M. N.A.P. komen te liggen. Zoowel de spoorweg- als autotunnel krijgen beide een pompkamer in het midden van de tunnel en pompkamers nabij de in- en uitgangen der overdekte gedeelten. Teneinde de water dichtheid der tunnels te verzekeren zal op den buitenkant van het tunnellichaam een asfaltibekleeding worden aangebracht, die op haar beurt weer door een laagje beton zal worden bedekt. De binnenzijde van de autotunnel zal van een tegelbekleding worden voorzien. Verbetering Noordzeekanaal Door het vervallen van de Velserspoor- brug zal de scheepvaartweg naar Amster dam een niet te onderschatten belangrijke verbetering ondergaan. Velsen en Amster dam mogen zich er wel op beroemen de grootste draaibrug van Europa te bezitten, doch Velsen ziet met leede oogen de spoor brug in de toekomst verdwijnen en daar mede zal het station Velsen, welke op nog geen 1 kilometer afstand van de spoorbrug gelegen is, veel van haar beteekenis verlie zen. De tunnel komt nl. enkele kilometers ten Oosten daarvan te liggen en zal het spoorwegverkeer voor HaarlemAlkmaar niet meer over het station Velsen geleid worden, doch zal deze lijn een heel stuk voor het station Velsen afgetakt worden. Juist op de plek waar thans de Velserspoorbrug staat is verruiming het dringengst gewenscht. Daarbij komt dat de papierfabriek Van Gel der Zonen, die men terwille van een rechte vaaras aanvankelijk had willen onteigenen, juist op dit nauwe punt haar kaden had, alwaar zee- en binnenschepen lagen te laden of te lossen. Bij sterke zijwinden ondervond het scheepvaartverkeer hiervan dikwijls veel hinder, vooral ook wanneer de spoor brug vanwege het treinverkeer niet ge opend kon worden. Dit alles zal binnen af- zienbaren tijd tot het verleden behooren. On danks vele moeilijkheden en offers heeft men deze verruiming van het Noordzeeka naal met kracht en energie aangepakt en over enkele jaben zullen via 's werelds grootste sluitzen te IJmuiden ook de groot ste Oceaanreuzen door een sterk verbreed en verdiept Noordzeekanaal naar Neer- land's hoofdstad kunnen opstoomen. Door FRANK MUURLING. Als Kees Tuit, werkmeester in een groot bedrijf, in de middagpauze in de cantine kwam, ging dat nooit zonder de noodige grappen. Het was of zijn strak gezicht, dat duidelijk de sporen droeg van harden en ver antwoordelijken arbeid, dan opeens jaren MEISJE gevraagd, kunnende wasschen. Adres: Singel 113. MEISJE gevraagd voor heele of halve dagen. Adres: Bureau van dit blad. g*vraagd Echtpaar, 1 kind 2 j., zoekt SLAAPGELEGENHEID buiten Den Helder. Adres: Piet Heinstraat 48, Den Helder. Te koop 2 witte dames-mouw- schorten, z. g. a. n„ maat 46, z. punten. Adres: Fazantenstraat 11. Te koop een snelweger (Ber- kel) en een aardappelschil machine. Te bevr. bjj: A. Appelman, Kanaalweg 117. Ter overname aangeboden een z.g.a.n. Engelsch salonameuble ment met bijpassend bureau en boekenkast 425, Adres: Nassaulaan 10, Bergen. 1 Zet de gerechten met zoo weinig mogelijk water op. 2 Steek het gaa aan, nadat de pan of de ketel is opgezet. S Breng alles op de volle vlam (dus ving) aan de kook. De volle vlam mag echter niet buiten den panbodem komen. 4 Stel de vlam klein, zoodra de inhoud kookt. 5 Kook altijd met het deksel op de pan. 6 Gebruik de oven weinig en zooveel mogelijk hooikist of kranten. 7 Maak telkens niet meer warm water dan strikt noodzakelijk ia. 8 Maak niet meer kopjes, borden, enz. vuil, dan noodig is, wasch eens per dag af. Veel vaatwerk kan ook met kond water worden afgewasschen. 9 Neem een douche in plaats van een knipbad; laat geen aansteekvlammetje van keuken- en badgeysers branden. 1 Kook alle gerechten met zoo weinig moge lijk water en met gesloten deksel. 2 Schakel direct op „O" wanneer de gerechten zijn doorgekookt. S Vermijd gebruik van lichtkronen, schroef in elk geval een aantal lampen los. 4 Gebruik geen sterkere lampen dan noodzakelijk is en laat vooral geen licht onnoodig branden. 5 Gebruik zooveel mogelijk alleen bureau-, lees- of schemerlampen. 6 Zet de radio af, als U niet luistert. 7 Strijk alles in één keer. 8 Schakel het heetwater-reservoir uit, als U den volgenden dag weinig of geen heet water noodig heeft. Beperk zooveel mogelijk het gebrnik van warm water. 9 Gebruik nw stofzuiger goed, dan kunt U een keer overslaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 4