60 cent
De tunnelbouw
Adverteert in dit blad
De geluksdag
Betrekkingen
Te koo
Diversen
Advertentiën
te Velscn
Te huur
Te koop
Houd uw gas
meters goed
- en electriciteits-
Van Merwyk
^utteïtfe
f
UeAtcw-ftd?
Kort verhaal
aangeboden
Er moet 25°/o - dus één
kwart - op het gebruik
van gas en electriciteit
bezuinigd worden.
Verdeel uw rantsoen in
weekrantsoenen en con
troleer Uzelf wekelijks
Voor gas:
Voor electriciteit:
Hier zijn een paar teenken, die U in
acht moet nemen om tot de nood-
zakelijke bezuiniging te geraken
Als lichtende fakkels staan de door de vluchtende bolsj'ewisten in brand gestoken gebouwen
langs den weg, dien de Duitsche troepen in het Sovjet-gebied volgen (Atlantic-HolUnd)
geven wij heden voor 1 kg gramofoon-
platen, voor zoover wij ze gebruiken kunnen.
Ook gebroken. Géén Columbia met papieren
binnenlaag.
STRANG, Muziekhandel, Julianapark.
dames- en heerenkapper
tijdelijk werkza am
in salon Manshanden,
Stakman Bossestraat 65.
Telef. 514.
Qeef Uw
vóór 's middags 4 uur op
aan ons bureau.
JONGE KONIJNEN
te koop.
Adres: Anjelierstraat 1.
N aangeboden
Gevraagd voor direct flinke
schildersknecht of halfwas.
Adres: H. Kuit, schilder,
Julianadorp.
Voor 2 dagen per week
EEN NETTE JONGEN
gevraagd.
Adres: Bureau van dit blad.
Direct gevraagd een flinke
jongen voor kellner.
Adres: A. Appelman,
Kanaalweg 117.
gevraag
Een tweede hands fornuis te
koop gevraagd.
Brieven onder no. 830, bureau
van dit blad.
Wie heeft een Ansjovisch-
boezem voor ons te koop. Prijs
opgaaf en kwaliteit
Gebr. Dogger, P. H.-polder,
Oudeschild (Texel).
Gevraagd een modern radio
toestel met ultra korte golf
(met oog).
Brieven onder no. 829, bureau
van dit blad.
RUILING.
Z.g.a.n. 2%-pits gascomfoor
tegen gebruikt fornuis.
Adres: Parrallelweg 38.
Naaister vraagt eenv. nieuw-,
verstel- en stopwerk.
Adres: Bonselaarsweg 2, b/d
Dorus Rijkersstraat.
Hedén overleed na een
geduldig gedragen lijden te
Breezand, onze lieve Man,
Vader, Behuwd-, Groot
vader en Broer
REIJER KAPITEIN,
Echtgenoot van
Comelia Wal,
in den ouderdom van 69
jaar.
Den Helder, 10 Aug. 1941.
Oude Kerkstraat 7.
Uit aller naam:
C. KAPITEIN—WAL
De teraardebestelling zal
plaats hebben Donderdag
14 Aug. op de Algem. Be
graafplaats te Huisduinen.
Vertrek vanaf Lange-
straat 110, n.m. 1 uur.
Laat Uw vrienden en
kennissen in Uw
vreugde deel en.
Een verlovings
advertentie in de
Heldersche Courant
maakt het hen
bekendI
Voor uw deelneming in ons
verlies, bij het overlijden van
onzen lieven Vader en Behuwd-
vader,
AREE GO VERS T.C.zn.,
Weduwnaar van
Cornelia Duinker,
betuigen wij U onzen hartelijken
dank.
T. C. GOVERS.
A. GOVERS—BAS.
W. GOVERS.
Den Helder, 12 Augustus 1941.
Het werk vordert zienderoogen.
Tunnel blijkt wel de eenige goe
de oplossing voor het verkeers-
vraagstuk.
IJmuiden, 11 Aug. De bouw van de Vel-
ser tunnel is thans zoover gevorderd, dat
men hedenmiddag een aanvang heeft kun
nen maken met het slaan van stalen dam
planken voor de eerste open bouwput, welke
een diameter heeft van 45 meter.
Als bijzonderheid kan daarbij wor
den vermeld, dat de stalen damplan
ken die hiervoor worden gebruikt,
de grootste zijn, welke ooit voor een
soortgelijk werk zijn gebruikt. Zij
hebben n.I. een lengte van niet min
der dan 27.50 meter. Niet minder dan
90 van deze enorme stalen reuzen
zullen noodig zijn om deze eerste
bouwput te sluiten.
Als deze stalen ring gesloten is, kan men
een aanvang maken om volgens de z.g.
schildmethode, de aarde weg te werken.
Men begint met een open bouwvak, waarin
een groot „schild" wordt aangebracht, dat
de aarde telkens iets wegduwt In dit
„schild" zitten verschillende gaten, waar
door de aarde kan worden weggewerkt.
Een moeilijkheid bij het boren is o.m. dat
men in den grond daar ter plaatse twee
kleilagen aantreft. De eerste laag ligt be
trekkelijk dicht aan de oppervlakte en de
tweede veel dieper.
Tusschen deze beide kleilagen zit nu
grondwater, terwijl dit eveneens het geval
is beneden de tweede kleilaag. Hierbij komt
voorts ook dat de spanning tusschen de „wa-
terlagen" zeer verschillend is. Zoodra men
door de tweede kleilaag boort, spuit het wa
ter als een fontein omhoog, waardoor uiter
aard vele moeilijkheden bij de uitvoering
zijn verbonden.
Tunnel eenig goede oplossing.
Langdurige en nauwgezette onderzoekin
gen van speciale commissies hebben uitge
wezen, dat het bouwen van een tunnel ver
re de voorkeur verdiende boven het maken
van een groote brug.
Het moge misschien wel even vreemd klin
ken, doch de kosten welke verbonden wa
ren aan het bouwen van een brug, zouden
belangrijk hooger geweest zijn, dan het bou
wen van een tunnel.
Daar men op de allereerste plaats
een afdoende oplossing zocht niet
alleen voor het snelverkeer tusschen
beide oevers, maar ook voor het groo
te moderne scheepvaartverkeer naar
en van Amsterdam, heeft men ten
slotte besloten de voorkeur te geven
aan een tunnel, n.1. een aparte tun-
jonger werd. Hij plaagde de kooksters, die
hij allen van naam kende, voor zijn kamera
den had hij een jolig woord en dikwijls was
het voorgekomen, dat hij op een stoel klom
en met zijn lepel de maat sloeg bij de mu
ziek die uit den luidspreker kwam.
Vandaag ging hij zwijgend aan tafel zitten
en lepelde zijn soep op, zonder zelfs met één
woord naar den hoofdschotel te vragen. Zijn
kameraden groette hij nauwelijks en toen
één van hen naast hem kwam zitten en hem
vroeg of Erna de soep misschien te zout ge
maakt had, gaf hij niet eens antwoord.
„Is er iets wat je hindert? Heb je narig
heid?"
„Neen, neen- Maar ik zou wel eens willen,
weten wat er met de vrouw van Smit is. Je
kent toch Smit wel? Een paar weken geleden
is hij pas ernstig ziek geweest en toen ik
vanmorgen langs hem kwam, stond hij met
een bedrukt gezicht achter zijn machine. Ter
loops hoorde ik dat zijn vrouw nu in het zie
kenhuis ligt. Zou het iets ernstigs zijn? Smit
werkt op jouw afdeeling. Vraag eens in welk
ziekenhuis die vrouw ligt, dan zal ik straks
navraag doen."
Op dit oogenblik kwam de grijze Houtman
binnen met zijn loten. Kees Tuit nam een
lot. „Eigenlijk moest ik het niet doen, want
het is voor mij geen geluksdag, ik voel, er
hangt iets in de lucht." Dan nam hij een
sigaret, trok een krant uit zijn zak en ging
in een hoekje bij het raam lezen. Hij zal daar
zoowat een minuut of tien gezeten hebben
toen de grijzen Houtman weer voor hem
stond. „U bent toch de werkmeester Tuit?"
„Ja, en?" „Of U bij Smit in de groote can-
tine wilt komen." Tuit liet de krant op den
grond vallen, vroeg verschrikt: „Is er wal
gebeurd?" „Jaaa, lachte Houtman. „Hij heeft
100 gulden gewonnen en U zei nog wel, dat
het geen geluksdag was!"
100 Gulden- Dat is geen kleinigheid en voor
Smit zeker niet, maar daar betaal je
geen ziekenhuiskosten mee! En wat die ge
luksdag betreft, dat slaat alleen op mij zelf!"
Met groote stappen verliet Tuit de kleine can-
tine en haastte zich naar de groote eetzaal.
Daar werd hij met een „ha-llo" begroet. „Ik
ben al ingelicht, Houtman heeft uit de school
geklapt", zei Tuit tegen Smit, die over zijn
heele gezicht straalde. „Jij hebt een geluks
dag, kerel! En nu wilde je me zeker uit-
noodigen voor een glas bier vanavond?" „Eén
glas bier, lachte Smit en sloeg den werk
meester op den schouder. Ik ben zoo juist uit
het ziekenhuis gekomen, mijn vrouw heeft
een jongen gekregen, een flinke! Vanmorgen
was ik nog ongerust, want de dokter had
gezegd dat er eenig gevaar was, maar nu is
alles goed. Kerel! En daar heb ik jou nu
zorgen gegeven".
„Menschenkind, dat is nog eens een ver
rassing en ik dacht nog wel „Wat heb
je gedacht?" „Och, wa doet het er toe! Stuur
Houtman met zijn loten nog eens naar mij
toe als je hem ziet. Ik geloof zeker dat het
vandaag ook voor mij 'n geluksdag zal wor
den! Tot vanavond bij een glas bier!"
PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN HANDEL, NTJ.
VERHEID EN SCHEEPVAART t.'j.-. HET RIJKSKOLENBUREAU
nel voor het spoorwegverkeer en een
aparte tuhnel voor het snelverkeer.
Behoudens onvoorziene omstandigheden
en schaarschte aan materiaal, hoopt men dat
het eerste gedeelte van den tunnelbouw,
waaraan men thans met spoed werkt, over
twee jaar gereed zal zijn.
Zoodra deze eerste helft der tunnel ge
reed is, zal het scheepvaartverkeer over dit
eerst gereed gekomen gedeelte der tunnel
worden geleid en zal men dan beginnen met
den bouw van de tweede open bouwput aan
den anderen oever van het Noordzeekanaal
Men hoopt dat in 1946 de eerste trein en de
eerste auto onder het Noordzeekanaal zal rol
len.
Voor het werk evenwel zoover gevorderd
is, zal men niet minder dan ruim 1.000.000
kubieke meter grond moeten verplaatsen.
Tunnel zonder roltrappen.
In tegenstelling met de tunnel te Rotter
dam, zal de tunnel te Velsen niet toegan
kelijk worden gesteld voor fietsers en voet
gangers. Deze zullen dus ook in de toekomst
gebruik moeten maken van het pontverkeer.
Roltrappen en andere voorzieningen, welke
noodig zouden zijn geweest voor het lang
zame verkeer, zuilen daar dus niet worden
aangebracht.
De tunnel zal ongeveer 3 meter dieper
komen te liggen dan die in Rotterdam. Het
laagste punt van het autowegdek zal op
22.20 M. N.A.P. komen te liggen. Zoowel de
spoorweg- als autotunnel krijgen beide een
pompkamer in het midden van de tunnel
en pompkamers nabij de in- en uitgangen
der overdekte gedeelten. Teneinde de water
dichtheid der tunnels te verzekeren zal op
den buitenkant van het tunnellichaam een
asfaltibekleeding worden aangebracht, die
op haar beurt weer door een laagje beton
zal worden bedekt.
De binnenzijde van de autotunnel zal
van een tegelbekleding worden voorzien.
Verbetering Noordzeekanaal
Door het vervallen van de Velserspoor-
brug zal de scheepvaartweg naar Amster
dam een niet te onderschatten belangrijke
verbetering ondergaan. Velsen en Amster
dam mogen zich er wel op beroemen de
grootste draaibrug van Europa te bezitten,
doch Velsen ziet met leede oogen de spoor
brug in de toekomst verdwijnen en daar
mede zal het station Velsen, welke op nog
geen 1 kilometer afstand van de spoorbrug
gelegen is, veel van haar beteekenis verlie
zen. De tunnel komt nl. enkele kilometers
ten Oosten daarvan te liggen en zal het
spoorwegverkeer voor HaarlemAlkmaar
niet meer over het station Velsen geleid
worden, doch zal deze lijn een heel stuk voor
het station Velsen afgetakt worden. Juist op
de plek waar thans de Velserspoorbrug staat
is verruiming het dringengst gewenscht.
Daarbij komt dat de papierfabriek Van Gel
der Zonen, die men terwille van een rechte
vaaras aanvankelijk had willen onteigenen,
juist op dit nauwe punt haar kaden had,
alwaar zee- en binnenschepen lagen te laden
of te lossen. Bij sterke zijwinden ondervond
het scheepvaartverkeer hiervan dikwijls
veel hinder, vooral ook wanneer de spoor
brug vanwege het treinverkeer niet ge
opend kon worden. Dit alles zal binnen af-
zienbaren tijd tot het verleden behooren. On
danks vele moeilijkheden en offers heeft
men deze verruiming van het Noordzeeka
naal met kracht en energie aangepakt en
over enkele jaben zullen via 's werelds
grootste sluitzen te IJmuiden ook de groot
ste Oceaanreuzen door een sterk verbreed
en verdiept Noordzeekanaal naar Neer-
land's hoofdstad kunnen opstoomen.
Door FRANK MUURLING.
Als Kees Tuit, werkmeester in een groot
bedrijf, in de middagpauze in de cantine
kwam, ging dat nooit zonder de noodige
grappen. Het was of zijn strak gezicht, dat
duidelijk de sporen droeg van harden en ver
antwoordelijken arbeid, dan opeens jaren
MEISJE
gevraagd, kunnende wasschen.
Adres: Singel 113.
MEISJE gevraagd voor heele
of halve dagen.
Adres: Bureau van dit blad.
g*vraagd
Echtpaar, 1 kind 2 j., zoekt
SLAAPGELEGENHEID
buiten Den Helder.
Adres: Piet Heinstraat 48,
Den Helder.
Te koop 2 witte dames-mouw-
schorten, z. g. a. n„ maat 46, z.
punten.
Adres: Fazantenstraat 11.
Te koop een snelweger (Ber-
kel) en een aardappelschil
machine.
Te bevr. bjj: A. Appelman,
Kanaalweg 117.
Ter overname aangeboden een
z.g.a.n. Engelsch salonameuble
ment met bijpassend bureau en
boekenkast 425,
Adres: Nassaulaan 10, Bergen.
1 Zet de gerechten met zoo weinig mogelijk
water op.
2 Steek het gaa aan, nadat de pan of de ketel
is opgezet.
S Breng alles op de volle vlam (dus ving) aan
de kook. De volle vlam mag echter niet
buiten den panbodem komen.
4 Stel de vlam klein, zoodra de inhoud kookt.
5 Kook altijd met het deksel op de pan.
6 Gebruik de oven weinig en zooveel mogelijk
hooikist of kranten.
7 Maak telkens niet meer warm water dan
strikt noodzakelijk ia.
8 Maak niet meer kopjes, borden, enz. vuil,
dan noodig is, wasch eens per dag af. Veel
vaatwerk kan ook met kond water worden
afgewasschen.
9 Neem een douche in plaats van een knipbad;
laat geen aansteekvlammetje van keuken- en
badgeysers branden.
1 Kook alle gerechten met zoo weinig moge
lijk water en met gesloten deksel.
2 Schakel direct op „O" wanneer de gerechten
zijn doorgekookt.
S Vermijd gebruik van lichtkronen, schroef in
elk geval een aantal lampen los.
4 Gebruik geen sterkere lampen dan noodzakelijk
is en laat vooral geen licht onnoodig branden.
5 Gebruik zooveel mogelijk alleen bureau-, lees-
of schemerlampen.
6 Zet de radio af, als U niet luistert.
7 Strijk alles in één keer.
8 Schakel het heetwater-reservoir uit, als U den
volgenden dag weinig of geen heet water
noodig heeft. Beperk zooveel mogelijk het
gebrnik van warm water.
9 Gebruik nw stofzuiger goed, dan kunt U een
keer overslaan.