POLITIERECHTER KLEIN JOURNAAL S»*EPSLrlet«a Maritieme Geschiedenis. Marktberichten Stadsnieuws „Helders Belang ook nu! Al-Moeder Spoor 'ZestelicPi nieuwe Ukii mijnfuïidf, jwooÈfl* ih goed* burgerlijke stand. per usscHurr naar medemblik. Dc farwestnokke^arij aan den Langedijk Arrondissementsrechtbank te Alkmaar Gerritje was niet goedkoop.... als leervak voor a.s. zeelieden VOOR DEN ft tfcAaaUen Rond den Schermer Bulqaarsch schip piet Joden getorpedeerd? Dezer dagen geviel het, dat zich een stadgenoot bij ons bevond, wiens oog getroffen werd door een contri- butiekaart van de VVV Helders Belang", onze plaatselijke "vereeni- grng voor vreemdelingenverkeer Deze stadgenoot merkte bij het zien der kaart, op dat het toch fei telijk geen zin meer had deze con tributie te voldoen, aangezien de WV Ujans overbodig te achten viel Het lykt ons gewenscht er op te Wtjzen, dat deze stadgenoot zich zij bet waarschijnlijk onbewust, schul dig maakte aan een kardinale fout en bewees over weinig inzicht te beschikken. Het zij ons ♦oegestaan in eerste Instantie te wijzen op het voortref- felijke werk n het verleden door onze V.V.V. gepresteerd. Werk dat tengevolge had dat Den Helder uit zijn isolement verlost werd en op genomen kon worden in de rij der Nederlandsche steden, die deel uit maken van het groote geheel der plaatsen, waarheen zich telken ja re het vreemdellngenhezoek richtte. Onze V.V.V. verrichtte, het is goed daarop thans te wijzen, baan brekend werk. Men liet de stem van onze stad meeklinken in het koor der andere stc-dei en zoo kon het gebeuren dat het onbekende (en dus onbeminde) Den Helder zijn plaats kreeg die het toekwam. Men werkte goeddeels in stilte. Er werd niet zoo heel veel aan den weg getimmerd. Dat zijn waarschijnlijk de oorzaken dat men thans niet zoo veel merkt van de in niet onbelang rijke mate verminderde activiteit iflezer organisatie. Toch arbeidt „Helders Belang" door. Men heeft het kort geleden nog kunnen lezen in ons blad. Het was mede in dit bericht dat een op wekking gedaan werd pal te staan voor „Helders Belang", juist nu de stad zoo'n moeilijke periode door maakt. Het zyn deze woorden, die wij ten volle zouden willen onderschrijven. Inderdaad is het noodzakelijk dat de VVV doorwerkt. Nu... meer dan ooit te voren Om echter te kunnen doorwerken zijn middelen noodig. De minimóm- iniddelen bestaan uit de contributies, aie men van de leden vraagt. Deze contributie is eei laag, zeer laag bedrag, en indien men er toe zou besluiten zelfs dit lage bedrag als zijnde „overbodig" niet te voldoen, dan ontneemt men de vereeniging de laatste mogelijkheid tot vrucht baar werk. De Heldersche V.V.V. is, vele jaren geleden, ontstaan onder den drang der noodzakelijkheden. Die zelfde drang bestaat er ook thans. Natuurlijk komen er in deze oor- logsjaren geen vacantiegangers, om zich uit te strekken aan de Huisdui- ner stranden, s»f om te genieten van de rust, die Den Helder kenmerkt. Wij weten het. Er is echter iets anders: het is noodzakelijk, zelfs dringend nood zakelijk, dat de organisatie in stand blijft, teneinde het contact met de andere plaatsen en de andere ver- eenigingen te handhaven, teneinde straks, als de toestand weer genor maliseerd is, terstond klaar te zijn en de vruchten te plukken van het •werk, dat in de „onvruchtbare" oor logsjaren werd verricht. Daarvoor is, wij herhalen het, geld noodig. In de eerste plaats het wei nige geld dér leden, die zich zeker aan een onverstandige daad zouden schuldig maken, indien zij dit kleine bedrag als „onnutte kosten" zouden beschouwen. Integendeel, ieze gelden zijn goed Dezer dagen mochten wij van de zijde der directie van de Nederland sche Spoorwegen te Utrecht een 4- tal boekjes ontvangen, welke ten doel hebben enkele onderdeelen van den dienst bij het publiek meer be kendheid te geven, temeer ook, waar men veronderstelt, dat juist vf°r deze onderdeelen belangstelling be- staat. En zoo is het ook; wie zou geen belangstelling hebben voor dat gecompliceerd lijkende sein-wezen, voor de enorme getallen, waarmede de N.S. werken, voor het spoorboekje en deszelfs samenstelling...' Deze boekjes voldoen precies aan de eisch die men er aan stellen mocht. Men leert er het fyne uit kennen dat de N.S. eigen is. leert er uit dat dit nationale bedrijf bij uitnemendheid aanspraak kan doen gelden op onze sympathie en efMen zal vragen: is het noodilgdat deze boekjes geschreven werden Het antwoord luidt: t was noodig. Want de doorsnee-Nederlander kan kert graag en hij doet dat bij keur op de Spoor, vooral in zware wintertijden als deze. Heem eigen stad... wat hebben W) fj' gegeven op „De Spoor ten y de groote vertragingen d(x>r struif sneeuw. We kwamen uren thuis en we hebben de N. wenscht tot in oneindige vei Dat was, in hooge mate, pnbiillyk. Dat was, we weten en bese f na lezing dezer boekjes, on p en onheusch. Want de enorme organisatie van onze „Spoor" waakt over onze be langen als een Al-Moeder, e verdriet dat zjj haar re^igers-kirule ïen aandoet kost haar meer v aan men zou, meenen. Gelooft U het niet...? Besteedt dan 2 dubbeltjes aan zoon kosten) boelssko en ervaart het zelf. belegd kapitaal, dat, hopen wij na kunnen maken op Wier Van Je Heldersche V.V.V.; dat zS reputatie garandeeren van Derf Helder." de diefstallen. aan^fft. Van Julia"adorp deed aangifte, dat van zijn wagen, die tweeVnav?nbeKheerd had laten staan, wee pakjes boter waren gestolen. bij een bewoner van den Jan Ver- faiUeweg werden drijfriemen van zijn watergemaal gestolen. Bij een bewoner van de Vlaming straat werd een bedrag aan geld uit zyn jas, die hy aan den kapstok had gehangen, ontvreend. Bij een expediteur werd een hoe veelheid graan gestolen. Een bewoner van de Boerhaave- straat deed aangilte, dat uit zijn woning in de Trompstraat een hoe veelheid hout is gestolen. ONDANKS HET SLOT... Een bewoner van den Duinweg deed aangifte, dat zijn rijwiel, dat hy voor een perceel in de Keizer straat op slot had gezet, werd ont vreemd. ambtsaanvaarding burgemeester. De burgemeester der Gemeente Texel zal op Zaterdag 7 Maart zijn ambt officieel aanvaarden. Op dien dag zal te 2.30 uur in Pen's bioseoop- zaal te Den Burg de installatie- plechtigheid geschieden. Na afloop zal omstreeks half vier de huldiging plaats hebben van de zijde der N.S.B. Op dienzelfden dag zal van 4 tot 5 uur namiddags ten gemeentehuize de receptie worden gehouden. WlERTNGEy KAPVERGUNNING. Aan den heer P. C. Lont, Gemee- nelandsweg alhier, is vergunning verleend tot het vellen van 15 iepen boomen nabij zijn woning, onder voorwaarde, dat met 15 vruchtboo- men wordt herbeplant. ONDERWIJS. De heer P. Overeem, onderwijzer aan de O. L. sèhool te Oosterland. alhier, is benoemd tot onderwijzer aan de Lagere school der School- vereeniging te. Bergen N.H. BOUWVERGUNNINGEN. Bouwvergunning'is verleend aan O. de Haan tot het oprichten van een veestalling aan de Parklaan en aan H. Beukema tot het oprichten van een du'bbelwoonhuis aan den Slingerweg. Met machtiging van den Algemeen Gemachtigde voor den Wederopbouw is de heer Beu kema vergund het dubbele woon huis in deze gemeente te bouwen ter vervanging van 2 te Den Helder vernielde woningen, welke hem in eigendom toebehoorden. De wonin gen zullen verrijzen op het terrein waar eertijds een lunchroom van N. de Haan stond. Geboren: Johannes. zoon van A Schipper en van J. van B reu gel Rudolf Jacob, zoon van J. Boersma en van R. Luik; Jacob. zoon van J- v. d. Ham en van G. Lont: Leo zoon van M. Tflsen en van G. M Kingma. Ondertrouwd: A. Glim en G. Mol Getrouwd: A. Engel en J. Veling. .Overleden; J. Bakker, 70 jaar echtgenoot van M. J. Ubersetzig. Zaterdagmiddag zijn de heeren Gebr. Kuit, Jb. Kaleveld en Slik per ijsschuit gegaan van Den Oever naar Medemblik en terug over het IJsselmeer. De afstand van Den Oe ver naar Medemblik werd binnen het uur volbracht. Over het alge meen werd het ijs goed bevonden. POLITIE. Gevonden: een leeren motorhand schoen en een heerenhoed. Verloren: een zelfstrikker. Inlichtingen bij den gemeentebode. HARDRIJDEN. t Uitslag hardrijden voor heeren tot 20 jaar, baanlengte 360 M„ uit geschreven door ijsclub Voorwaarts te Den Oever, op jl. Dinsdag. A klasse: le prijs Nan Rotgans Ez. f20; 2e prijs Piet Wigbout Lz„ f 15; 3e prijs A. Homan f 10. B klasse: le prijs G. Mulder f7.50 2e prijs Jelle Visser f5; 3e prijs Reinderd Doesburg, f 2.50. Het aantal deelnemers was 42. Alle gestolen tarwe achter haald. Vele processen- verbaal. De van de diefstal te Wieringer- meer afkomstige tarwe, welke aan den Langedijk verkocht is in den zwarten handel, is thans zoo goed als geheel door de politie en crisis opsporingsdienst achterhaald. On geveer 30 mud van het kostelijke graan werd bij verschillende inge zetenen, in totaal een twaalftal personen, in beslag genomen. Deze zagen hun dure hamstervoorraad, •welke zij tegen den fabelachtigen «prijs van f 85.— per mud hadden gekocht en waarvan, doordat men er spoedig achter was gekomen, zoo goed als niets nog was ge- 'bruikt, verdwijnen in den auto van den opsporingsdienst, om te wor den vervoerd naar het gemeente huis te Noordscharwoude, dat als centrale opslagplaats dienst deed Voor deze burgers, waarvan er ver scheidene aanzienlijke hoeveelhe den tarwe hadden gekocht, zal er, behalve de schade, welke zij lijden door de inbeslagneming, nog wel een flinke lange of dikke staart (Zitting van Dinsdag 24 Febr.) Heldersche beroofster staat terecht. Anderhalt jaar ge vangenisstraf geëischt. Het ging er in de zaak tegen de schoone Gerritje v. d. V. uit Den Helder, wier touwkleurige perma nent in het Huis van Bewaring noodig eens bijgewerkt had moeten worden, maar om, of datgene wat de officier kuischelijk noeVnde „de nacht en wat er mee annex is", werkelijk had plaats gehad of niet Zoo ja, kon veilig worden aangeno men dat Gerritje een greep had ge daan in de welgevulde portemon- naie van haar logée, een rondboe- roelende Wieringer, zoo niet kon Gerritje hoogstens ver weten worden, dat zij haar logies zonder ontbijt voor drie rijks daalders Wel wat erg boven cfen maximumprijs verkocht had. De president geloofde van de verhalen van de juffrouw, dat „mijnheer" alleen maar was meegegaan om te slapen, ze hem alléén- maar in bed had gestopt en toen nog even naar achteraan komen in den vorm van een fikschê geldboete. Bij de leveranciers; zekere De G. uit Oudkarspel en P. uit Heerhu- gowaard, werden bij gehouden huis zoekingen nog belangrijke hoeveel heden andere clandestien vérkre- gen goederen,bestemd voor den zwarten handel, in beslag geno men, zooals vleesch, erwten, boo- nen enz., zoodat het gemeentehuis te Noordscharwoude tenslotte wel een filiaal van een lévensmidde lenbedrijf geleek. Bij een der han delaars werd een partijtje kaas in beslag genomen. De verkooper hiervan werd evenêens opgespoord Deze had de kaas echter weer van een derde gekocht, een boer van de Langereis. Ook die werd met een bezoek vereerd en daar werd beslag gelegd op een pot met bo ter, een paar emmers met room en een complete karninrichting plus nog een aantal kazen Door de ontdekking van den tar wevoorraad op den zolder van de B K. school te Waarland, welke 't ..pigendom" was van een bakker aldaar, is wel het grootste gedeel te van de ontvreemde tarwe te recht gekomen. Deze inheslagname te Waarland s-eschiedde door de politie van Wierineermeer, onge twijfeld on grond van mededeelin- gen van den aldaar vastgehouden zwarten handelaar P. Op diens zol der werd tevens een comnlete maal inrichting aangetroffen. Die bakker en de voor dezen zolder verantwoor delijke persoon zullen ongetwijfeld ook een bonnetje hebben gekregen De Economische Rechter heeft weer heel wat appeltjes te schillen gekregen. W. E. van Popta schrijft in het laatste nummer van „De Zee" het navolgende: Het was 25 September j.1. juist twee jaar geleden, dat aan de Rijks universiteit te Utrecht de,nieuwbe noemde Buitengewoon Hoogleeraar, Professor J. C. M. Warnsinck, zijn lessen in Maritieme Geschiedenis be-( gon. Hiermede was in ons land de eerste Leerstoel voor Zee-Geschiede nis gevestigd. Reeds eerder was aan den heer Warnsinck de gelegenheid geboden het opgroeiend geslacht met het verleden van ons Zeewezen be kend te maken: 30 Mei 1933 ving deze oud-zeeman als privaat-docent aan de Stedelijke-Universiteit te Amsterdam, en 30 September 1936 in dezelfde hoedanigheid zijn colle ges aan de Rijks-academie te Leiden aan. Met de instelling van /lezen Bij- zonderen Leerstoel heeft ons land getoond zijn naam als zeevarende Mogendheid op prijs te stellen. Het bewijst, dat onder ons volk mannen gevonden worden met een open oog voor 's lands historie te water. Man nen die mede willen werken tot het kweeken van een geslacht, dat de zeevaart in haar verleden en heden ziet als een der grondzuilen van ons volksbestaan. Behalve dat door de vestiging van dezen Leerstoel aan onzen naam als land van de zeevaart recht is ge daan, is tevens daarbij officieel de kennis van ons maritiem verleden in de ry der wetenschappen opgeno men. Maritieme-Geschiedenis is niet langer privé liefhebberij, het is Leer vak v geworden... erkende weten schap. Waar het nu mogelijk gebleken is in ons land aan drie Universiteiten onderricht te geven in dè Geschie denis van ons Zeewezen, daar kan ik aan deze vraag niet ontkomen, n 1 zou het dan zeker niet wensche- lijk zijn Martieme-Geschiedenis als Leervak in te voeren op onze zee vaart- en machinistenscholen, en op onze drijvende Instituten voor ma troos: de Pollux en de Neder- 18 Ik;6 spreek de wenschelijkheid uit, en zie dit onderwijs daarbij zoo ruim mogelijk. Niet alleen de zeevaart scholen, maar ook die der machi nisten en de opleidingsschepen ztjn instellingen tot vorming van den a.s. zeeman. Wie iets weet van Mari tieme Geschiedenis, zal als zeeman het schip waarop hy vaart nog an ders gaan zien. Zijn oogen zijn dan nog meer geopend voor de ontwik keling van scheepvaart, scheeps- en machinebouw, en navigatie. Hij zal vele havens waar hij komt, al is het maar één dag, en al heeft hij geen gelegenheid den wal op te gaan, anders bekijken. De kusten, die hij passeert, de zeeën waar hy overstoomt ik noem maar enkele dingen dat alles zal verrijkt zijn, indien de zeeman op school geleerd heeft, dat achter de namen geschie denis ligt; gebeurtenissen vonden daar plaats, die hem thans in staat stellen daarheen te gaan. Wat is er over het algemeen onder zeelieden weinig bekend al is de belangstelling daar groot voor hoe, om enkele voorbeelden te nemen, de vaart op en in Indië tot stand is gekomen; hoe de stoomvaart zich heeft ontwikkeld, Hoe de reederij bij wie zij varen, of andere Maatschap pijen, waarvan schepen ontmoet worden, geworden zijn wat zij zijn; en waarbij het zeevarende deel van het personeel zoo'n belangrijk aan deel heeft. Maar tot Maritieme Geschiedenis behoort meer! Men kan door de kennis van de ontwikkeling der techniek, gepaard aari vergelijkende talenstudie, een bepaald onderdeel vdn schip of tuig als het ware zien groeien; en daarbij de ontdekking doen, dat zeevarende volken, soms door eeuwen geschei den, in hun benamingen en gebrui ken vaak dicht bij elkander staan. Ook de etymologie, de kennis der woordafleiding, is onmisbaar bij Ma ritieme Geschiedenis. De zeevaart heeft zoovele kanten, die het in vele opzichten mooie vak ook al ken ik de bezwaren den gezichtskring doen verruimen. Maritieme Geschiedenis in den ruimsten zin opgevat is de geschie denis van de zee; de zee die '/10 deel van onze planeet beslaat. Het kan niet anders* of waar zoo'n overgroot deel onzer aarde door zee in beslag genomen wordt, daar moet zij een rijk verleden hebben. Een verleden weliswaar waarin vele offers zijn ge bracht. waarin fouten zijn gemaakt, waarin dood en ontbering, spanning en teleurstelling de eeuwen door hun zog hebben nagelaten en zullen na laten. Maar een verleden waarin ook was de overwinning, het tot stand brengen van groote dingen ten bate der menschheid. Dat verleden is onder ons volk nog veel te weinig bekend; en zeker is het daarom wenschelijk temeer omdat hun sympathieën daarheen geleid wor den dat onze a.s. zeelieden met het maritiem verleden van eigen land en volk als. kern, gezien in zijn internationale omlijsting, op de hoog te worden gebracht. Het woord maritiem is afkomstig van het Latynsche Mare, dat zee be- teekent, en dat aangetroffen wordt in uitdrukkingen als Mari Clauso gesloten zeeen Mare Liberum vrije zee. Nu kan men zoo ver in het verleden teruggaan als men wil, tot de Egyptenaren, Phoeniciërs, Kre- tensen. Grieken en Romeinen; of dat men neemt onze eeuw; steeds zal de Geschiedenis der zee besloten liggen in de beide, polende gesloten en de vrije zee. De eeuwen door is het daarom gegaan, zoowel in tijden van vrede als in oorlogsomstandigheden. In haar algemeene beteekenis opge vat behelst maritiem dan ook alles wat op de zeevaart betrekking heeft: slechts in engeren zin beoogt zij de oorlogsmarine, ter onderscheiding van de koopvaardy. Vandaar, dat Maritieme geschiedenis zich niet be perkt tot de historie der zeemacht, tot feiten van zeeslagen en andere gevechten te water. Ook het terrein onzer handelsmarine behoort daar toe, evenals onze handelsgeschiedenis ter zee. Evenmin kan men het ver leden onzer koloniën daarbuiten stellen, omdat dit grootendeëls eilan denrijk in Oost en West een belang rijk stuk onzer geschiedenis beslaat. Het is in onze dagen een gelukkig verschijnsel, dat de literatuur der Maritieme historie zich al meer uit breidt. Men kan zeggen, dat enkele uitzonderingen daargelaten, de uit gekomen boekwerken op dit ter- <éin van de laatstte twintig jaar da teeren, al bestaat de Linschoten-ver- eeniging reeds van 1908 en zijn tijd schriften als „Het Zeewezen" en „Onze Vloot" al meer dan dertig jaar geleden „in de vaart ge bracht". Evenwel een boek in den zin van Leerboek voor Maritieme Geschiedenis zal men in ons land te vergeefs zoeken. Dit is echter niet het grootste bezwaar, daar met eenige inspanning zulk een boek in betrekkelijk korten tijd tot stand is te brengen. Indien Maritieme ge schiedenis eerst maar als Leervak zou zijn erkend en in de Lesrooster •opgenomen. Hier ligt een nog nieuw terrein van studie voor onze a.s. zeelieden; een nieuwe kust waar de vlag van het onderwijs der Nederlandsche zee vaart zich nog niet vertoond heeft. Moge ztj daar spoedig geplant worden. café Sanders, waar het tusschen het stel al. rozengeur was gewor den, was teruggegaan, omdat ze een tasch had vergeten, geen steek. Eerder geloofde hij den oolijken Wieringer;. die bij gebrek aan ma neschijn in de voorkamer van de juffrouw bij het licht van een zak lantaarn het preludium had ge speeld, door twee rijksdaalders in voorschot uit z'n portemonnaie te halen, en rondweg vertelde dat het fuga niet achterwege was gebleven. De man kreeg nog steun van een geestdriftig^n supporter op de pu blieke tribune die toen Jliffr. Ger ritje vertelde een boodschappen- tasch te zijn gaan halen, schreeuw de: „Dat liegt ze", en natuurlijk van verdere deelname terstond werd uitgesloten. De Off. vond. dat de Wieringer als gehuwd man en vader, niet met het wat kwalijk riekende watertje voor den dokter zou zijn gekomen, met andere woorden het volle licht der publiciteit over 't dureten com promitteerende uitstapje niet zou hebben laten schijnen, wanneer hij niet overtuigd was, dat Gerritje hem vijf en vijftig gulden lichter had gemaakt. Dat de nacht geld zou kosten, wist hij vooruit, sprak Mr. d£ Brueys Tack, maar zoovéél was niet. bedoeld. Gerritje, als beroofster gekwali ficeerd, Koorde anderhalf jaar gge- vangenisstraf eischen. Mr. de Lan ge, haar verdediger, achtte het be wijs niet geleverd, vroeg vrijspraak subs. een lichtere straf. Uitspraak over 14 dagen. VOLENDAM AT KOEK ZONDER DON. Twee employé's uit de koekfa- briek van Wigmans en Schouten uit Hoorn, hadden, van tijd tot tijd blikken koek uit de fabriek ont vreemd. De een, B., zette ze klaar, de ander S, expedieerde ze naar Volendam en verkocht ze, zonder bon, via de winkeliers aan de be luste wijdbroeken. S. was wel de hoofdschuldige en niet verschenen. Tegen hem werd zes maanden ge- eischt. B. die min of meer in het avontuur was meegesleept, en door .den patroon zelfs in dienst was ge houden, kwam er voorloopig met 4 maanden af. Uitspraak over 8 d. UITSPRAKEN. J. de M., Schagen, afpersing, 1 dag gevangenisstraf en ter beschik king stelling van de regeering, ten einde verpleegd te worden. D. R. en W. R., Alkmaar, diefstal, stukken terug naar den rechter commissaris voor nader onderzoek. E. C. V. en C. V., rijwieldiefstal, te Heerhugowaard, 1 jaar gevange nisstraf. L. T. en A. B., rijwieldiefstal te Alkmaar, 1 jaar gevangenisstraf. IETS KWIJT? DAN MAAR NAAR V! Die zal het wel hebben.... C. V. te Oude Niedorp stond te recht wegens diefstal van een aan tal kruiplanken en spoorbiels, ten nadeele van het Rijk. Een en ander had een waarde van ca. f 10. Verd. bekende en betoonde zich de be rouwvolle zondaar. Zooiets kan den rechter soms vermurwen. Maar de politierechter, al vond hij deze houding zeer juist, merkte toch op, datverdachtes repulatie niet be paald schitterend was. In het rap port stond, dat hij op zijn dorp be kend was als: „Ben je iets kwijt? Ga dan maar naar V, die zal het wel hebben!" Gestraft 'was hij echter nog nooit en daarom kwam hij er af met f 20 of 8 dagen. EEN DICHT-BIJ-DE-GRONDSCHE RUZIE. N; B. te Harenkarspel had op 21 December in het café een woorden wisseling gehad met G. C. Smit. Waarover het liep werd niet recht duidelijk, het waren oude geldza ken of zoo, en er waren wat biertjes gedronken. Het bleef echter voor loopig bij woorden. Na sluitings tijd waren beiden per fiets vertrok ken ep ziet, het toeval wilde, dat ze elkaar weer moesten ontmoeten Wat er toen verder precies gebeur de, was niet of wat moeilijk vast te stellen. Zeker is. dat ze allebei op een gegeven oogenblik van huft fiets rolden en rondkropen op den grond. Edoch de ruzie ging door Smit zei echter, dat B. het eerst had geslagen en B. zei, dat dit was gebeurd ui.t noodweer, omdat Smit zijri klomp had" uitgetrokken om hem, B. daarmede te bewerken. Hij gaf echter toe, dat hij Smit. toen ze op den grond lagen een paar klap pen Had gegeven en dat was reden dat hij nu f 10 zal moeten betalen, dan wel 3 dagen mag brommen. E. v. Sp. te Helder had een aantal spoorbiels gekocht, afkom stig van diefstal. Eisch f 30 of 10 dagen, vonnis f 15 of 4 d. UITSPRAKEN. De Alkmaarsche kolenbonnen- aflaire. J. A. A. Huisken, tegen wien 5 maanden was geëischt, werd ver oordeeld tot f 300 boete of 4 dagen. J. Boom, tegen wien 4 maanden was geëischt, werd veroordeeld tot f 125 boete of 20 d. A. B. B. en A. L. te Alkmaar hadden enkele boomen afgezaagd in het Heilooër Bosch. Eisch f 30 of 10 dagen, vonnis f 7.50 of 3 d. IJSTOCHT VAN DEN IJ.H.N. De IJsbond Hollands Noorder kwartier organiseert Vrijdag. Zater dag en Zondag a.s. een ijstocht, rond den Schermer, waarvan het begin- en eindpunt Alkmaar is. De tocht is ongeveer 40 km. lang en het geheele traject is per schaats gecontroleerd, waarbij het fis ver rassend goed bleek te ziin. Zonder eenige moeite kan deze tocht in een" kleine drie uur gereden worden. Een plan om voor Zondag nog een grootere tocht te organiseeren is in voorbereiding. Het startbureau is gevestigd in café de Boer te Alkmaar. DE ORGANISATIE VAN DEN LANDSTAND. De dorpsboerenlelders ln Noordholland. In Noordholland zijn tot dorps boerenleiders van den Ned. Land stand o.a. voorgedragen de heeren: A. v. d. Sluis, St. Maartensvlotbrug; N. Donaberger, Kolhorn; K. v. d. Oord, Oude Niedorp; J. Zijp, Nieu we Niedorp; S. Grootes, Schagen; N. W. Kaan, Wieringerwflard; Ab. Schenk Winkel: C. J. Bosker, Wie- ringen; A. Volkers, Heerhugowaard; Jer. Kossen, Harenkarspel; Jb. Stam, Koedijk; C. Groen, St. Pan- cras; P. Kostelijk Oudkarspel; J. Barsingerhorn,. Warmenhuizen; C. Donker, Hoogwoud; S. v. d. Deure, Opmeer; N. Bruin, Spanbroek; A. J. Kuis, Bergen; J. v. d. Oord, Cat- rijp; A. van Diepen, Alkmaar; J. Parlevliet, Den Burg, Texel. ONGEVALLEN IN INDUSTRIE EN VEENDERIJEN. Uit het pas verschenen verslag van de Arbeidsinspectie over 1940 blijkt, dat het aantal in 1940 in de industrie en in veenderijen voorge komen ongevallen heeft- bedragen 83.32 buiten en 156.740 in fabrieken .of werkplaatsen en veenderijen. In 1939 waren die aantallen resp. 49.279 en 173.315. Het aantal onge vallen met doodelijken afloop be droegen in 1940 255-en in 1939 239. In 1940 hadden bovendien in en buiten fabrieken nog 191 doodelijke ongevallen plaats als direct gevolg van oorlogsomstandigheden en wel door projectielen, bommen en ver duistering. In deze aantallen zijn niet ver meld de ongevallen met een ver zuim van 2 dagen of minder in on- dernemingen met een erkenden ge neeskundigen dienst. In 1940 be droeg het aatal van dergelijke on gevallen in 61 ondernemingen to taal 85.065. Allen verdronken. Het Bulgaarsche schip Stroema, dat met 800 Joden aan boord sedert maanden in de haven van Istan- boel lag, is, naar in Istanboel ver luidt, in den nacht van Maandag op Dinsdag door een Turksch sleep schip door den Bosftorus naar de Zwarte Zee gebracht. Het schip zou, naar verder bekend wordt, buiten de Turksche territoriale wateren door een onbekend oor logsschip getorpedeerdzijn. Alle aan boord zijnde personen zouden zijn verdronken] Ook voor dit be richt'is nog geen officieele bevesti ging ontvangen. visiicherij. URK. Door 5 vaartuigen werd j.1. Zaterdag aan ue vischafslag alhier aangevoerd: 11 kg snoekbaars, van 35 kg per vaartuig, 68 ct. per kg. De visschery onder het ijs met sle den was de vorige week van zeer weinig beteekenis. De vangsten waren veelal zoo gering, dat er niet mee gemarkt kon worden. Bij open water zal de snoekbaarsvisschery weder een aanvang nemen. PURMEREND, 24 Febr. Kaasmaiktr gewicht 158 kg., ban de vlug. 1 stapel Kleine Boeren f56. Rgnderen, totaaï 719 stuks. 280 vette koeien, v. d. levering; 241 gel de koeien f 300—435, 150 melkkoeien f 460620, 18 stieren, v. d. levering; 30 kalveren, v. d. levering; 542 nucht. kalveren, v. d. slacht, v. d. levering, v.'d. fokkerij f30—40, 9 vette varkens, voor de slacht, v. d. levering. 21 mag. varkens f2854, 170 biggen f 1835. 225 schapen. 22 v d. levering, rest f4862, 62 bok ken en geiten f 1565. 1100 oude kippen en hanen f0.80—0.90, per N kilo. konijnen f 0.90 per kg., 200 een den f 0^50— 0.90* per kg. NOORDSCHARWOUDE. 24 Febr. 15100 kg. roode kool f7 80. 5500 kg. gele kool f 7.2(1. 54500 Deensche .witte kool f5.40. 1500 kg uien f610, 9400 kg. peen f3.50—540. 550 kg. bieten f 4.50. BROF,K»OP L'ANGENDIJK. 24 Feb. Officieele noteering. 12200 kg. roode kool f7.80. 15000 kg. gele kool f7.20. 122800 kg. Deensche witte kool f5.40. 6700 kg. uien f6 10. 5500 kg. peen f3.50—5.40. 4000 kg. bieten f6.—. BROEK OP LANGEND1JK. 25 Febr, 60.000 kg. uien, f6.10. 4200 kg. peen f3.50—5.40. 7200 kg. roode kool f7 80 95000 kg., witte kool f5.40, 18000 kg. gele kool 17.20. X

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1942 | | pagina 3