MELK
Oefeningen
„Verloopen Tij"
met reddingbooten
DE WEEK
Marktberichten
Stadsnieuws
KLAAS SMELIK schrijft
een Helders tooneelstukt
Het concert van
Helders Meisjeskoor
Een „hondsch" geval
yjtoeificvdij,
AIN EL GAZALA
GEPASSEERD
VERBRUIK en VERVOER
Wat er komt kijken bij een
goede melkvoorziening
Kerk en zending
Nieuws uit Urk
Klaas Smelik, de auteur van vijf
en zeventig hoorspelen, enkele ro
mans en veel verhalen, heeft de
sprong naar het tooneel gewaagd en
een tooneelstuk „Verloopen Tij" vol
tooid. Het is een „spel van zee en
liefde". De geschiedenis van een
Nieuwedieper visscher, wien zijn
meisje door een stuurman van de
groote vaart wordt afgekaapt. Met
den dood in het hart besluit de
Nieuwedieper, wiens visschersbe-
etaan door de afsluiting van de Zui
derzee met de ondergang bedreigd
wordt, zich een nieuw bestaan in
Zuid-Amerika op te bouwen, waar
men een visscherij wil oprichten. Als
verstekeling probeert hij mee te
komen met een boot. Wordt ontdekt,
maar toch, als een lid van de beman
ning op het laatste oogenblik gedrost
blijkt, meegenomen, op de stookplaat.
Hier speelt ook de groote scène van
het stuk (Smelik is officier op de
groote vaart geweest en kent dit
milieu door en door). Het bljjkt n.1.
dat de gelukkige medeminnaar stuur
man is aan boord van juist deze boot
en dat zijn vrouw ernstig ziek is, ja
juist een crisis doormaakt, die door
de spoedige aanwezig hfeid van haar
man ten goede zou kunnen keeren. De
heele bemanning en speciaal de
mannen van de stookplaat zetten er
alles op om de snelheid van het schip
op te voeren. Met een overbelaste
veiligheid vindt dan een catastrofe
plaats, die door het stoutmoedig en
opofferend ingrijpen van den Nieu
wedieper op het laatste oogenblik
nog goed afloopt. Deze scène is bui
tengewoon pakkend geschreven en
munt, zooals trouwens het heele stuk
uit door een knappe en sobere dia
loog.
Tien jaar later keert de Nieuwe
dieper, die het tot schipper heeft
gebracht, terug naar zijn geboorte
plaats, Den Helder. Hij ontmoet er
de vrouw, waarvan hij eens zooveel
hield en die ondertusschen weduwe
Is geworden. Zijn moeder en ook de
vrouw hopen op een huwelijk, maar
„het tij is verloopen" en Barend
kiest weer zee, voor Zuid-Amerika.
Het stuk is geschreven met het
zuivere gevoel voor sfeer en milieu
van den geboren e>- getogen zeeman
en met de humor en de sentimenta
liteit van het volksstuk. Wij hopen
bij de eierste vertooningen weldra
gelegenheid te krijgen nader op het
stuk in te gaan.
Het uit te voeren programma.
Zooals wij reeds berichtten vindt
a.s. Zondagmiddag in het Casino een
concert plaats, het eerste, van Hel
ders Meisjeskoor, en dat gedirigeerd
zal worden door Henk Hoogervorst,
die dien middag als gast-dirigent in
de stad aanwezig is. De vleugel
begeleiding is van mevrouw C.
MoreeDol.
Het uit te voeren programma ver
meldt o.m. nummerJ van Smeets,
Abt. Mozart, Hoogervorst, Schubert
en Worp. Het kenmerkt zich door
een groote mate van variatie en
modern en klassiek zijn beide ge
lijkelijk vertegenwoordigd.
Wat het programma van Nie-
dorps Amusements-orkest betreft,
ook dit maakt een veelbelovenden
indruk met muziek van Robert Stolz,
Lehar, Strausz, Suppé, Peter Kreuder
en Schrammel. Dit orkest, onder lei
ding van den alhier welbekenden
heer B. Steinroth, boekte reeds en
kele bijzonder mooie successen en
het zou ons niet verwonderen in
dien de reputatie ervan ook in Den
Helder met één slag gevestigd was.
Waar er voor deze uitvoering
groote belangstelling bestaat is het
aan te raden zich zoo spoedig mo
gelijk van plaatskaarten te voorzien.
Men is dan zeker niet teleurgesteld
te worden.
En een echte dierenvriend
in Obdam.
Voor enkele dagen namen wjj in
ons blad een artikeltje op, gezonden
door onzen correspondent in Obdam,
hetwelk over een hond ging, die
in een hoogere belastingklasse viel
dan noodig was, zulks op speciaal
verzoek van zijn baas,
Wij vernemen thans, dat die zaak
feitelijk even anders zit: de „baas",
een gepensionneerde marineman, dié
tijdelijk zijn tenten li de grazige Ob-
dammer weiden heeft opgeslagen,
was er, evenals velen, van overtuigd
dat geëvacueerden geen hondenbelas
ting behoefden te betalen. De man
rekende echter buiten den waard, in
casu den gemeenteveldwachter, die
hem aan het verstand bracht dat 't
geen pas had zoo maar losloopende
honden in Obdam mee te voeren, en
vooral niet als ze penning-loos wa
ren. Ook kwam de hond te veel op
het dorp...
Onze man begaf zich nu naar het
raadhius teneinde pp kondschap uit
te gaan. Het was hier, dat hij den
burgemeester te pakken kreeg, wien
hij een en ander mededeelde. Ook dat
zijns inziens de hond voor een bedrag
van 3.als waakhond geklassifi-
ceerd zou worden en dus het erf
niet mocht verlaten. Plezierhonden
betalen 6.en die mogen wel
V. j langs 's heeren wegen kuieren.
De burgervader bevestigde dit alles
en ziehier... de reden dat deze canis
familiaris in de zes-gulden klasse te
Obdam rondwandelt. Wat de hoogere
(Holderdebolder!"
ik sjouw door de polder,
ik loop langs de dijk op een dag
in April
en ik vecht met de wind, die me
wegblazen wil.
holderdebolder!"
de wind van de polder
aie trekt aan mijn tas en die
brult aan mijn oor
en dan wacht-ie nog, of ik z'n
boodschap wel hoor:
1 (Holderdebolder!"
I jij, kind van de polder,
I jij bent hier gegroeid waar
vermoei ik me voort
i ik ga er zó zjiet! met een
ander vandoor!
Gia Kes.
(Vit ,(Morks Magazijn").
reigonen betreft, daarvan heeft de
burgemeester niets verteld, althans,
de honden-baas heeft er niets van
vernomen. Wellicht een dichterlijke
vr(jheid van den samensteller van het
bericht.
Overigens, wel een bewijs,, dat er
nog dieren-vrienden zijn, die gaarne
wat voor hun viervoeter over hebben.
Ook al kost hun dat geld!
DIEFSTAL.
Een bewoner van de Middenstraat
deed aangifte, dat ten zijnen na-
deele een 20-tal gramofoonplaten
zijn gestolen.
Een bewoner van de Javastraat
deed aangifte, dat zjjn rijwiel is ge
stolen.
GEEN PERSOONSBEWIJS
BIJ ZICH.
Door de politie werd een man
bekeurd terzake het niet bjj zich
/dragen van zijn persoonsbewijs.
Wjj lezen in het laatste nummer
van „De Reddingboot":
Geregeld en met ernst oefenen is
onmisbaar, wil men de paraatheid der
reddingstations op peil houden. Wel
werden de oefeningen met de groote
motorreddingbooten met het oog op
de bijzondere tijdsomstandigheden
aanzienlijk beperkt, doch hiertegen
was geen bezwaar, omdat het aantal
keeren, dat deze groote booten voor
reddingspogingen uitvoeren, toch
reeds vrij groot was, zoodat de ge
oefendheid wel op peil bleef. Som
mige stations, zooals Terschelling,
hadden het echter minder druk dan
verwacht werd; dat dit geenszins
in overeenstemming was met den
wensch van de bemanning der mrb.
„Brandaris", blijkt duidelijk uit het
rapport over het 3e kwartaal 1941
van de Plaatselijke Commissie, waar
in de Secretaris dier Commissie o.m.
schrijft: „Gedurende het 4e kwar
taal zijn geen reddingen gedaan, zoo
dat het jaar 1941 sluit met „geen
redding voor de Brancaris", wat voor
de bemanning en commissie niet
plezierig is. Wij hopen, dat het in
1942 beter mag gaan. Alles verkeert
in zeer goeden toestand, zoowel mo
toren, schip zelf, als ook de inven
taris."
Dit verlangen naar reddingtoch-
ten mag voor sommigen misschien
wat vreemd in de ooren klinken,
maar toch is het een zeer gezond
verschijnsel; het is voor een red
dingbootbemanning nu eenmaal niet
aangenaam om een heel jaar werke
loos in de haven te liggen. Hoe voelt
een dokter zich als hij geen patiënten
heeft:
Aan oefeningen tijdens ruwe zee is
steeds risico verbonden; vooral bij
oefeningen met strandreddingbooten.
in Feiten en Fantasieën
Trein-praat.
Ja, die Oome Jan Mallet, dat was
nog eens een ,JSpoorkees" (met alle
respect overigenswaar je je pet
voor kon afnemen. Dat weet heel de
Piet Heinfamilie in de Jutterjj, dat
weet de rest van het gezelschap, die
ergens-in-Nederland neergestreken ie
en dat weet de gansche marine, die
ook al uit mekaar gestoven is, net als
de burgerjj.
Jan Mallet was een meubel dat bij
de N. S. hoorde en toen hij vertrok
bleef er werkelijk een leege plaats
over. Niet alleen in woorden, maar
die plaats was werkelijk leeg. En bleef
leeg, tot op den huidigen dag.
Mallet gaf fleur en karakter aan de
treinen. Als hy neerstreek in een
coupé, wist men dat men iets hoorde.
Doorgaans was dat „iets" origineel en
was het 't beluisteren waard. Oome
Jan was daarbij, zooals in de krant
stond, een persoonlijkheidwaarmee
je rekening moest houden. Hy hield er
■?en meemng op na, en daaraan werd
niet getornd. Wie 't w el deed was er
nog niet klaar mee.
Oome Jan verwijlt thans in het
Hoornsche en sedert zijn vertrek
zagen We hem niet meer. Maar zijn
gevleugeld geworden „Chicago" bleef
gevleugeld en het zal dit blijven tot in
oneindige lengte van jaren. En zelfs
Jan, als niemand zich Oome Jan Mal
let meer herinnert en onze kindskin
deren ook ons vergeten zullen heb
ben, dan nog zal Behagen „Chicago"
heeten. En dit zal dan het blijvend ge-
denkteeken zijn van Jan Mallet, de
man van het spoor.
Van treinen gesproken... de jeugd
heeft onze treinen bebeukt en ver
trapt, geschonden en mishandeld, ge
schandaliseerd en „verinneweerd".
Het resultaat van dit jeugdig enthou
siasme ziet men thans, als evacué,
iederen dag voor zich en men heeft
het aan den lijve te gevoelen. Raam
pjes kunnen niet meer open of dicht,
omdat de lieve jeugd zich niet ontzag
de riemen er af te snijden en mee naar
huis te nemen. Of riemen waren het
al niet meer; gewone zexldoeksche
lapjes, waar niemand iets aan had.
De gordijntjes zijn verdwenen. Waar
schijnlijk meende de directie van de
NS. dat het 't beste was het schamel
restant, wat nog overgebleven was,
maar voorloopig op te bergen tot beter
tijden. Ze hebben gelijk
Wij, de bezadigden, zitten er maar
mee. Gedurende de heete dagen kre
gen we al een veelbelovend voor-
proefje. Van Nieuwediep naar Alk
maar zonder gordijntjes en zonder
ramen die open konden.
Vlug veilig en voordeelig. Maar
bovenal: warm hoofdpijnver wek
kend en benauwd.
Dank zij onze spes patriae, die er
beestenwagens van maakte!
Wij kunnen niet nalaten een ver
slag van een dergelijke oefening, en
wel een op 8 November 1941 met de
roeireddingboot te Wijk aan Zee ge
houden, op te nemen.
De Secretaris der Plaatselijke
Commissie te Wijk aan Zee rappor
teerde ons hierover als volgt: „Zee
en weer waren ideaal voor oefening,
zooals maar zelden gebeurt. Het
weer was guur, bij storm af en de
zee door de voorafgaande stormda
gen nog zeer ruw en kort. Met een
N.N.W. wind en de eb nog in het
water, lanceerden wij de boot ter
hoogte van het wrak van de
„Heemskerck", benoorden Wijk aan
Zee. Alles had een vlot verloop en
de bemanning had het er op gezet,
dat de branding genomen moest
worden. Het heeft ongeveer een half
uur geduurd, toen wij op ongeveer
2 palen bezuiden Wijk aan Zee de
buitenste banken der branding ach
ter ons hadden. Maar wat een
krachtinspanning wordt er bjj zoo'n
zee van de bemanning gevraagd en
het is denkbaar, dat wanneer bij een
redding twee of meermalen be
proefd wordt het wrak te naderen,
er van de roeireddingboot het bo-
venmenschelijke wordt gevraagd Ik
heb vooral bij deze oefening kunnen
zien wat menschenkracht ook in een
reddingboot te kort schiet tegen
over de motorboot. De motorboot is
niet alleen een vervanger van men
schenkracht, maar ook door zijn
aantal P.K. een bopt, die op het doel
af kan gaan en niét, zooals wij bij
deze oefening, een paal of drie be
zuiden het punt van uitgang door
de branding is. Maar afgezien van
dit alles is het een goede oefening
geweest. Met het zee ingaan hadden
wij enkele brekers te incasseeren,
bij den terugtocht geen druppel.
Een goed geslaagde oefening, waar
mee de bemanning zeer was ingeno
men. En ik heb genoten van beiden:
èn de oefening èn het machtige van
de branding, waren van dien aard
als wij er in geen jaren gezien had
den."
Tot zoover de Secretaris der
Plaatselijke Commissie van Wijk aan
Zee, wiens enthousiasme voor dezen
brandingstocht wij bijzonder goed
kunnen begrijpen.
Inderdaad: motorstrandredding-
booten zijn roeireddingbooten
verre de baas. Helaas moest het
aanbouwplan door de bijzondere
tijdsomstandigheden voorloopig
worden stopgezet. De materiaal-
schaarschte maakt het bouwen
van stalen motorstrandredding-
booten, bijbehoorende bootwa
gens, waterdichte tractoren en
boothuizen onmogelijk, zoodat
tot betere tijden moet worden
gewacht om de 5 motorstrand-
reddingbooten op stapel te zet
ten, die nog op onze verlanglijst
staan. Intusschen is het een ge
luk, dat in de jaren 19401941
niet minder dan vier nieuwe mo-
torstrandreddingbooten en een
groote motorreddingboot aan de
vloot konden worden toegevoegd,
terwijl de mrb. „Twenthe" in den
zomer van 1942 gereed komt.
Door deze belangrijke aanwin
sten staan wij er, wat materiaal
betreft, goed voor.
JAPAN BOUWT SCHEPEN.
TOKIO, 17 Juni (D.N.B.). Naar
Tokio Asahi Sjimboen schrijft, heb
ben de Japansche vloolautoriteiten
besloten, speciale schepen voor de
kustbeschérmihg te bouwen, die
volgens de modernste ontwerpen
geconstrueerd worden en de thans
voor deze doeleinden gebruikte krui
sers of slagschepen moeten aflos
sen.
ROME, 17 Juni (D.N.B.) Ste-
fani meldt van het front in Noord
Afrika, dat de tgn Westen van
Ain el Gazala staande strijdkrach
ten van de Almogendheden verder
oprukken. Dinsdagavond werd
Ain el Gazala gepasseerd. De op-
marsch wordt snel voortgezet. Een
poging der omsingelde afdeelingen
om een bre3 te slaan mislukte.
De Duitsch-Italiaansche pantser-
strijdkrachten zetten den op-
marsch in Oostelijke richting
voort. Vijandelijke tegenaanvallen
bleven vruchteloos. De verliezen
van den vijand zijn zeer hoog.
MUZIEKFEEST TE POTSDAM.
BERLIJN, 17 Juni. De X.N.P.-
correspondentcorrespondent schrijft
Aanknoopend aan de traditie uit
den tijd van Frederik den Groote
heeft men in Potsdam sinds 1933
weer de „Festliche Musiktage" in
het leven geroepen, waar de voor
naamste musici uit Duitschland op
treden voor een gehoor, dat vaak
van ver over de grenzen komt. Dit
jaar zijn de feestelijke dagen vast
gesteld op 1830 Juni. Het ope
ningsconcert vindt Donderdag
plaats in Frederik's Theater in het
nieuwe paleis in aanwezigheid van
vertegenwoordigers van staat, par
tij en weermacht, benevens het
corps diplomatique.
Evenals vorig jaar zijn voor de
ze gelegenheid weer vele frontsol
daten, gewonden en arbeiders uit
de bewapeningsindustrie gast van
de stad Potsdam, waardoor dit mu
ziekfeest tevens in het teeken van
het huidige groote wereldgebeuren
staat.
BRUGGEHOOFDEN BIJ
CHARKOW UITGEBREID.
BERLIJN, 17 Juni (D.N.B.)
Van militaire zijde verneemt het
D.N.B.: Aan het front ten Oosten
van Charkow hebben de Duitsche
troepen verscheidene bruggehoof-
den aan de overzijde van een zij
rivier van de Donetz op den Oos
telijken oever van de Donetz ge
vormd en deze met elkaar tot een
uitgebreide bruggehoofdstelling
verbonden.
IJZEREN AFVOERBUIZEN
VERBODEN.
BERLIJN, 17 Juni. De A.N.P.-
correspondent schrijft: Op grond
van ervaring, opgedaan met kera
mische afvoerbuizen is door het
Rijksbureau voor ijzer en staal het
gebruik van ijzeren afvoerbuizen
bij den bouw van woningen en an
derszins verboden.
Op den paardenlokdag van de Veenkoloniale Hippische Vereeniging
in Drente waren tal van prachtige viervoeters aangevoerd. Een
overzicht tijdens de keuring. v. Buiten-Pax Holland m
Sedert de invoering van de
rantsoeneering onzer voor
naamste voedingsmiddelen is
een grootere vraag naar be
paalde producten merkbaar
dan vroeger, eensdeels als ge
volg van het wegvallen van een
bepaalde groep levensmiddelen,
anderdeels doordat sommige bo
demproducten eerst thans in
verband met de tijdsomstandig
heden btj het publiek de waar
deering krijgen, die zij verdie
nen.
\Y at de melk betreft, doet zich
voor de copsumenten het bezwaar
lijke feit voor, dat tegenover 'n stij
gende vraag een verminderde pro
ductie staat. Dit laatste vindt zijn
oorzaak in de voederpositie van het
melkvee. Doordat een deel van het
grasland moest worden gescheurd
in het belang van andere bodem
gewassen, is de hoeveelheid gras,
dat het zomervoedsel en ten deele
ook het wintervoer voor koeien
vormt, minder groot. Bovendien is
thans vrijtvel geen krachtvoer, dat
in den winter het belangrijkste deel
van het veevoeder vormde, beschik
baar. Doordat er dus minder vee
voeder ter beschikking stond, heeft
men een deel van het vee moeten
slachten, terwijl de andere dieren,
door gebrek aan krachtvoer, be
langrijk minder melk geven dan
vroeger.
Het verbruik.
In 1935 bedroeg het gebruik van
melk per dag per inwoner gemid
deld 0,3 liter. Volgens de statisti
sche cijfers werd er zelfs in menig
huishouden met kinde:en, per dag
slechts een halve liter melk ver
bruikt. Thans voelen zulke huis
moeders zich ernstig gedupeerd als
zij per kind tusschen 4 en 14 jaar
een halve liter melk ontvangen
Nu zou de melkvoorziening van het
gezin tot minder moeilijkheden
leiden, indien melk geruimen tijd
bewaard kon worden en gemakke
lijk vervoerbaar was, maar dat is
niet het geval. Bovendien is de ver
deeling van de bevolking en het
vee over ons land zeer ongelijk.
Het vervoer.
Bijna de helft van het aantal in
woners van ons land is opgehoopt
binnen een gebied, bestaande uit
het grootste deel der provinciën
Noord-Holland, Utrecht en Zuid-
Holland. Daarentegen zijn de zg.
melkrijke gebieden in verhouding
tot het midden-westen dun bevolkt.
Daarom wordt, voor zoover dit met
andere belangen vereenigbaar is,
aan het dichtbevolkte gebied, en
eveneens aan elders gelegen steden,
regelmatig melk toegevoerd, voor
zoover de onmiddellijke omgeving
niet voldoende oplevert voor de
melkvoorziening. Soms moet dat
vervoer over zeer groote afstanden
plaats hebben.
Indien mfelk zich gemakkelijker
tot vervoer leende, zou men op nog
grooter schaal dan thans reeds ge
beurt, melk kunnen toevoeren aan
de gebieden van de grootste con
sumptie. Het vervoer moet echter
uitsluitend per auto geschieden,
liefst in tankwagens en juist de
huidige omstandigheden hebben het
motorverkeer aanzienlijk beperkt.
De melkgift van het vee is in de
zg. weideperiode veel hooger dan
in den winter. Het gevolg daarvan
is, dat men des zomers melk over
houdt en 's winters tekort komt.
Kan nu van den overvloed van
melk in den zomer niet worden ge
profiteerd ten behoeve van den win
ter? Op deze vraag kan worden, ge
antwoord, dat de overheid in die
richting zooveel mogelijk doet.
Melk is in vloeibaren vorm niet
te bewaren, men heeft daarom naai
een methode gezocht om deze moei
lijkheid op te lossen. Melk bestaat
ten deele uit vaste stoffen, ten deele
uit water. Nu is een methode ge
vonden waardoor het water aan
melk zoodanig wordt onttrokken,
dat de vaste stoffen in den vorm
van een fijn poeder overblijven. Dit
fijne poeder is in tegenstelling met
vloeibare melk, wèl houdbaar en
neemt ook veel minder ruimte in
dan de vloeibare melk. Op deze wij
ze kan men voorraden vormen voor
de winterperiode.
Verstuivingspoeder.
Aan dit melkpoeder dat men ver-
stuiviggspoeder noemt, behoeft men
slechts water toe te voegen om melk
te krijgen die in voedingsopzicht ge
lijkwaardig is aan de oorspronke
lijke melk.
In den vorigen zomer zijn mili-
oenen liters melk verwerkt tot ver
stuivingspoeder, dat naar de gebie
den werd vervoerd waar de groote
bevolkingscentra liggen. Hierover
moet men niet te licht denken
want de genoemde hoeveelheid
moest eerst nog worden vervoerd
naar tien fabrieken, die er vóór in
gericht zijn de melk in verstuivings
poeder om te zetten.
Tegen melk, die verkregen wordt
door mager verstuivingspoeder op
te lossen, heeft een deel van het
publiek een ongerechtvaardigd wan
trouwen getoond. Deze melk staat
echter niet achter bij gewone tapte
melk. En er is ook geen abnormale
hoeveelheid water aan toegevoegd.
Het is daarom onjuist melkpoeder
te beschouwen als surrogaat.
Zieken en kinderen.
Bij een beschouwing over het
melkvraagstuk mag men niet ver
geten, dat op dit oogenblik niet de
g e h e e 1 e bevolking van volle
melk kan worden voorzien. Voor
zieken en kinderen is een redelijke
hoeveelheid gestandaardiseerde
melk beschikbaar, d.w.z. melk met
een vetgehalte van 2,5 Voor hen
is de gestandaardiseerde melk be
paald noodig. Ouderen kunnen, als
het moet, volstaan met taptemelk,
die met uitzondering van het vet en
de twee daaraan gebonden vita
minesoorten, alle voedings- en be
schermende stoffen van de gewone
melk bevat.
Kinderen in hun groei en zie
ken kunnen de z.g. gestandaar
diseerde melk evenwel niet
ontberen. Het is daarom on
juist en onverantwoordelijk, dat
in sommige gezinnen lichtvaar
dig wordt omgesprongen met
de melk voor de kinderen, door
dat de ouderen er vaak een deel
van krijgen.
Laat iedere huismoeder er goed
van doordrongen zijn, dat zij op
die wijze haar kinderen tekort
doet.
GOUDEN JUBILEUM.
Gisteren was 't 50 jaar geleden, dat
de afgevaardigden van de Christe
lijke Gereformeerde kerk en de Ne-
derduitsche Gereformeerde kerken
in de Keizersgrachtkerk te Am
sterdam in gemeenschapeplyke sy
node bijeenkwamen en daar tot
samensmelting besloten. De verga
dering werd eerst gepresideerd door
Ds. W. H. Nispen van Amsterdam,
later door dr. A. Kuiper Sr.
De vereenigde kerker tellen thans
801 gemeenten, 859 dienstdoende
predikanten en ruim 663000 zielen.
De beide opleidingsinrichtingen, de
theologische hoogeschool t Kampen
en de theologische faculteit der. vrije
universiteit te i msterdam, tellen
samen 226 theologische studenten.
ACCOORDEN.
Bij de vele andere Hervormde Ge
meenten, waarin den laatsten tijd
een accooru tusschen rechtzinnigen
en vrijzinnigen tot stand is geko
men, komen thans die te Utrecht
en te Franeker. De kerkeraad der
Hervormde Gemeente te Utrecht
h'eft ds. J. R. Immink, voorganger
van de vereeniging van Vrijzinnig
Hervormden en van de afdeeling
van den Nederlandschen Protestan
tenbond aldaar, -oor den tijd van
twee jaar tot hulpprediker der ge
meente benoemd. Sinds 1875 had de
kerkeraad alle verzoeken om een
vrijzinnigen voorganger te beroepen
terzijde gelegd; thans heeft hij in
zooverre aan J.'t verlangen gevolg
gegeven, dat hij ds. Immink tevens
in dienst van de gemeente heeft
aangesteld, zij het voorloopig tijde
lijk.
Omgekeerd heeft de vrijzinnige
kerkeraad te F.'ar.eker besloten, het
werk der rechtzinnige evangelisatie
In kerkelijk vt-band op te nemen;
kerkeraad en kiescollege worden met
rechtzinnige leden uitgebreid en de
voorganger der evangelisatie, ds. S.
Visser wordt hulpprediker der ge
meente.
HET NIEUvVE RAADHUIS.
Naar men ons van bevoegde zijde
mededeelde, zal deze week het nieu
we raadhuis te Urk in gebruik wor
den genomen. Met de verhuizingen
uit de verschillende gebouwen is een
aanvang gemaakt.
BURGERLIJKE STAND URK.
Geboren: Marretje, d. v. F. Post
en J. Anken; Pieter, z. v. H. Kief te
en A. Koffeman.
Overleden: Sikko Siegers, 32 j.,
echtgen. v. A. W. de Haan; Frans
Sikko, 2 j., z. v. S. Siegers en A. W.
de Haan.
Ondertrouwd' TJ. Kuiper en C.
Schraal; J. Pe lei oer en S. Kramer.
Gehuwd: J. Bos en M. Romkes.
W1ERIN.GEN.
GESLAAGD.
Dinsdag slaagden de volgende
personen voor het Middenstands
diploma, waarvan het examen werd
afgenomen te Alkmaar: A. Berk
hout, J. Brakenhoff, J. Boersen, L.
Boot, T. Rooze.
INSCHRIJVINGEN IN HET HAN-
DELSREGISTER VAN 3 JUNI
TOT 9 JUNI 1942.
Bestuurswijzigingen:
Alkmaar:
Coöp. Alkmaarsche Centrale Melk
Callantsoog;
Coöp. Zuivelfabriek „Koegras",
Call.vaart C 42.
Schagen:
Ver. voor Ziekenhuisverpleging
„Schagen", Laan 4.
Winkel:
Coöp. Zuivelfabriek „West Friea-
'and", Winkel B 9.
Andere wijzigingen:
Alkmaar:
N.V. Eerste Hygiënische Alkmaar
sche proodfabriek, Baangracht 1,
broodfabriek; N.V. ontbonden. Han
delszaak wordt voortgezet door: J.
M. Bruin Sr.
Kunsjnijverheidfabriek „De Stee-
nen Brug", Sliksteeg 1, rechtsvorm
gewijzigd.
Den Helder:
N.V. Broodfabriek „De Volhar
ding", Kuijperstraat 1, broodfa
briek; N.V. ontbonden. Handels
zaak wordt voortgezet door J. M.
Bruin Sr.
Schoorl:
G. Rietveld, Heerenweg C 9, expe
ditie- en fouragehandel: afdeeling
expeditie overgegaan aan: T J.
Rietveld.
N.V. Hybrida, Duinweg 84. bloem-
bollenkweekerij, enz.; in liquidatie
getreden.
Wieringen:
P. Kreijger Jr., Beltstraat 12, sme
derij en handel in ijzerwaren en
rijwilehandel; afdeeling smederij
en ijzerhandel overgegaan aan: J.
P Kreijger.
Zijpe:
ZWAAG, 17 Juni.
Veilingsvereen. „Bangert en Om
streken". Aardappelen f 18, spi
nazie f 9, slaboonen f 60, snijboo-
nen f 60, tomaten f 25.60-—tö, boa-
peen f 9.60—12, rabarber f 0-7,
andijvie f 14, sla f 1.50—2, bloem
kool f 10.50—17.50, perziken f 7—30,
selderie f 3.50, aardbien f 36—45,
blauwe pruimen f 90, prolefic f 90,
kruisbessen f 16, koolrabi f 3, raap
stelen f 7.
BR. OP LANGENDIJK, 18 Juni
Aanvoer: 4425 Kg. rabarber f 6,
2567 Kg. tomaten I—IV f 42, bon
ken f 32, 1000 bos peen i 12.