KOMT DE MARINE - in de Helderse haven? Vriendschap. Marine-opleiding voorlopig in Engeland leder zette zich in voor de eindstrijd tegen Japan HELDERSCHE COURANT HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA WOENSDAG 16 MEI 1945 Houdt Uw eer hoog Er is een hemelsbreed verschil tussen de binnenkomst van de Duitse troepen op 15 Mei 1940, toen ze het wilden doen voorko men onze „vrienden" te zijn en de binnen komst va* de Canadese troepen op 9 Mei 1945. Aan de pers werd in Mei 1940 voorge schreven vooral te wijzen op het verzorgde uiterlijk van de binnentrekkende troepen en op hun uitstekend moreel. In Mei 1945 werd niets voorgeschreven. Wij zagen en wisten. In Mei 1940 kwamen gedrilde troepen, strak en stram, er kon geen lach af. Het was alles parade, de pas, de houding, het gezicht. Dat moest indruk maken. Wij za gen toe, met verbeten gezichten, zagen het ergerlijke en belachelijke van de mannen, die zich aandienden als onze „vrienden". Op deze vriendschap waren, we niet gesteld, ze was verachtelijk en op een klein percen tage uitzonderingen na, negeerde de bevol king den Duitsen militair. In Mei 1945 kwamen troepen, op grote auto's, op daverende motorrijwielen de stad binnen. Voor hot meerendeel jonge kerels zaten op de wagens. Ze lachten, en met die brede lach lieten zo een mond vol prachtig witte tanden zien. Ze wuifden en door hun hou ding toonden ze gemoedelijkheid, geen strak militair gedoe, geen parade. Eu wij stonden daar, juichend en dansend van vreugde. On ze bevrijders, our liberators. Onze vrienden reden de stad binnen en hun auto's werden bedolven onder confetti en verse bloemen. Het regende ervan uit de vensters van de woningen en er werd geworpeD door de drom men mensen langs de weg. Onze vriendenDe auto's werden bestormd. Al spoedig zag men niet anders dan lachen de gezichten van Hollandse jongens en meis jes en daar ergens in de cabine was nog een Canadees gezicht te zien. Onze geallieerde vrienden zijn met diepe vreugde ontvangen, omdat we voelden, dat deze jonge mensen, stuk voor stuk, hun le ven hadden ingezet voor onze bevrijding ouder het slavenjuk vandaan. Ze hebben dus recht op onze dankbaarheid en op on ze vriendschap. Onze huizen moeten voor hen openstaan. Zij moeten ervaren de Hol- landse gastvrijheid. Vriendschap moet echter niet opdringend zijn. We hebben helaas ook reeds gevallen gezien, die we betreuren. Ze zjjn misschien te verontschuldigen door de golf van en thousiasme, die zich van de bevolking had meester gemaakt en in het bizonder de jon ge mensen had aangestoken, maar we mots ten er voor waarschuwen. Wij bedoelen de epdringerige vriendschap van sommige Hol- audsche meisjes, die niet konden volstaan met een hartelijke handdruk, met een pla gerig tikje op de wang van zo'n lachende anadees, maai die op de schoot van zo'n vrijheidsheld kropen, hun armen om de hals \an de soldaten. Dat was niet juist, dat *as ook niet behoorlijk, en we zagen h°e er soldaten waren, die deze al te gro te intimiteit met lachend gebaar afwezen. "ij hebben ons geërgerd aan de houding van zeer veel Hollandse meisjes ten opzich te van de Duitse militairen, geërgerd niet alleen omdat ze met den vijand heulden, maar ook omdat ze hun eer te grabbel gooiden door de wijze waarop ze zich had- Interview met den Chef van het Militair Gezag Tot chef van het Militair Gezag Den Helder is benoemd Kapitein ter Zee H. J. Bueninck. Kolonel H. J. Bueninck, hoewel niet in Den Helder geboren, is toch met vele ban den aan deze stad gebonden. Hij ontving zijn opleiding als adelborst aan het Koninklijk Instituut en heeft tal van jaren in onze stad gewoond. In 1938 vertrok hij als overste naar Indië, waar hij bij het uitbreken van de oorlog het commando voerde over Hr. Ms. De Kuyter. Kolonel Bueninck maakte de slag in do Javazee niet mee, aangezien hij juist een transport adelborsten vervoerde vanaf Soerabaja. Na October 1944 ondernam hjj verschil lende tochten naar het vasteland van Europa en hij regelde o.a. de loodsdiensten bij de vrijmaking van de Schelde, üp 22 October betrad hij voor het eerst weer Nederlandse bodem, u.1. in Zeeuws-Vlaauderen. Kolonel Bueninck stond ons een kort interview toe, dat wij hieronder laten volgen. Was het niet mogelijk, kolonel, dat U per schip in Den Helder arriveerde Helaas was dit niet mogelijk en het spijt mij heel erg, dat ik hier zo door de achterdeur ben binnengekomen. Als marine officier had ik het veel prettiger gevonden de haven binnen te varen. Hoe vond U Den Helder eruit zien? Toen ik zag, wat hier is vernield, kreeg ik tranen in mijn ogen. Natuurlijk had ik het reeds op de kaart gezien, maar dat is toch nog een groot verschil met de werke lijkheid. De enige troost is, dat wij Den Helder mooier kunnen opbouwen dan het vroeger was, maar daar hebben de mensen, wier huizen afgebroken zijn, natuurlijk bit ter weinig aan. Waaz loopt onze Marine binnen Er lopen geruchten, kolonel, dat een heden van onze Marine binnenkort in Neder landse havens zullen binnenlopen. Wat is hiervan waar? Waar de Marine zal binnenvaren, moet nog nader geregeld worden. Dit zal waarschijnlijk samenvallen met de officiële intocht van H.M.de Kon ingin. Voor zoover ik weet is er nog geen plan of dit binnenvaren in Rotterdam, Amster dam of een onzer andere havens zal plaats vinden. den opgedrongen aan deze militairen, wier houding tegenovcx onze vrouwen en meis jes daar geep aanleiding toe gaf. Nu zien we hetzelfde en daar waarschu wen we tegen. Laat onze meisjes hun eer en de eer van onze bevrijders te hoog ach ten, om zich als deernen te gedragen. Vriendschap, maar gezonde vriendschap, die onze Canadians bewaart voor kroeg en andere plaatseu waar hun morele gevaren bedreigen. Is er U iets van bekend, of Den Helder weer vlootbasis zal worden Daar kan ik nog niet over spreken, dat is een kwestie, die nog rustig over wogen moet worden. Een grot* vloot? Wordt de vloot uitgebreid, kolonel? Ja, voor zover dat mogelijk is, ongetwij feld. Daar zal zeer zeker reden voor zijn, zolang wij nog oorlog voeren tegen Japan. Er werd indertijd dikwijls gesproken over de z.g. harmonische vlootopbouw. Na Mei 1940 werd er in Indië veel klein materieel gebouwd, terwijl het grootste deel van de Nederlandse grote boven-water-schepen tijdens de oorlog is verloren gegaan. Bestaat er reeds een vlootplau, dat voorziet in de harmonische vlootopbouw Een vlootplan kan niet gemaakt worden zonder dat de regering geraadpleegd is. Door het bestaan van de leen- en pacht wet zal het Nederland mogelijk zijn, Ameri kaanse of Britse oorlogsbodems in bruikleen te ontvangen. Wat de harmonische vloot opbouw betreft, kan ik zeggen, dat wij daar vóór de oorlog nog maar net mee begonnen waren twee grote kruisers, „De Eendracht" en „De Zeven Provinciën", zouden gebouwd worden. Door het uitbreken van de oorlog met Duitsland is hier natuurlijk niets van gekomen. Het is echter van grote waarde, dat wij nu eerst een nieuw plan krijgen. De luchtstrijdkrachten zullen een belangrijke plaats innemen. Zullen die nieuwe vaartuigen gebouwd worden in Engeland of Amerika of zal dit ook op Nederlandse werven kunnen ge beuren Bouwen in "Nederland is, voor zover ik weet, op het ogenblik met beperkte middelen mogelijk op de Koninklijke Maat schappij De Schelde. Van Rotterdam weet ik het nog nietdat moet eerst nog be keken worden. Ik weet nog niet, of marine- dan wel koopvaardijschepen voorgaan; het is moeilijk hiervoor nu al volledige plannen te maken, aangezien wij eerst moeten weten wat wij kunnen doen, dan pas kunnen wjj uitstippele.n, wat het beste is. Hoe zal de verdeling zijn van ons Marine-materieel over de verschillende zeeën en hoe de bevelvoering? De Koninklijke Marine is Staatsmarine. Het hangt van de krachtsverhoudingen en de plaats, welke wij in die krachtsverhoudingen innemen, af, waar het grootste gedeelte van onze Marine gestationueprd zal worden. De drie machten, zee-, lucht- en landmacht, zijn bijv. in Amerika onder één opperbevel ver enigd. Naar hun voorbeeld zou dit bij ons natuurlijk evengoed mogelijk zijn. De oorlog met Japan. Kolonel, kuut antwoord geven op de moeilijke vraag hoelang de oorlog met Japan nog zal duren zie vervolg p*g- 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1