HELDERSCHE COURANT
DEN HELDER VLOOTBASIS
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Geld en Jeugd
schuldig.
De verliezen van
onze marine
„Zwart geld'' effectief
getroffen!
WOENSDAG 20 JTJNI 194S
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent per millimeter
ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en
omgeving f 2.60, Postabonnementen f 3.00
De jeugd van onze tijd heeft het
begrip van de waarde van het geld
volkomen verloren. Het geld werd in
heel veel gevallen te gemakkelijk
verkregen. De handel en weermachts-
arbeid is daarvan de schuld. Het geld
werd aan de andere kant, ook in ar
beidersgezinnen, bij handenvol uitge
geven. De abnormaal hoge prijzen,
die betaald werden voor de meest
nodige voedingsmiddelen, waren oor
zaak dat de jeugd, die over deze uit
gaven hoorde, het begrip moest krij
gen, dat geld eigenlijk van geen
waarde was.
Dat begrip is gevaarlijk. Deze jonge
mensen komen straks in de maat
schappij voor het aanbieden van hun
arbeidskrachten en zullen dan een
loon ontvangen, dat naar hun be
grip een zakcent is en meer niet. Ze
kunnen daardoor een minderwaar
digheidsbegrip krijgen van hun capa
citeiten, die met zo weinig geld ge
honoreerd worden. Ze kunnen ook
weigeren voor „zo'n grijpstuiver" aan
de slag te gaan. En dat alles is de
oorzaak van de wanbegrippen, die
hun in deze tijd zijn bijgebracht.
We noemen hieronder enige voor
beelden van recente datum, die op
duidelijke wijze demonstreren, dat
onze jonge mensen, onze kinderen
vaak, geen begrip meer hebben van
geldswaarde.
Ergens op een plein stopte een
Canadese wagen. Een drie tal jongens,
zeker niet ouder dan 13 en 14 jaar,
sprongen op de auto af en gebaarden
naar den chauffeur, dat ze een sigaret
wilden hebben. De chauffeur wees de
jongens af. Toen stak er één een
bankbiljet van een gulden naar
boven en even daarna werd de gulden
ingewisseld voor een sigaret. De an
dere jongen stak een briefje van
2.50 in de cabine. Weer een sigaret.
De derde gaf een gulden voor een
sigaret. De auto reed weg. De jon
gens gingen aarv de kant van de weg
zitten en verdampten in vijf minuten
hun duurgekochte rookgerei.
We willen hier niet wijzen op de
volkomen verkeerde houding van de
zen Canadees, slechts op het feit, dat
kinderen voor drie sigaretten 4.50
betaalden. Hoe komen deze kinderen
aan dat geld? En weten de ouders,
dat hun kinderen met zoveel geld op
zak lopen en op zo lichtzinnige wijze
met geld omspringen? Zo ze het we
ten, dan zijn de ouders schuldig aan
dit verderf van hun kinderen en zo
het hun niet bekend is, dan bewijst
het, dat de ouders te weinig inte
resse hebben gehad voor de gangen
van hun kinderen. En ook dan zijn ze
Een ander geval.
Een van de kinderen, een jongen
van 17 jaar, van een goede kennis van
me. komt dezer dagen uit school
thuis met de mededeling: „Ziezo, ik
heb vandaag 75.verdiend."
Op de vraag van zijn verbaasde
ouders, hoe dat mogelijk was, vertel-
óe hij, dat hij een partij sigaretten-
Papier van een mede-scholier had ge
kocht voor 100.en dat hij deze
Partij op weg naar huis had verkocht
voor 175.Zijn ouders namen hem
ernstig onderhanden over deze zwar
te handel en verboden hem deze
handeltjes ooit weer te doen.
Deze jongen vertelde tenminste
eerlijk, dat hij „dit zaakje" gedaan
had, maar hoevelen zullen het ver
zwijgen. En hoeveel misdadige zwar
te handelaren misbruiken deze jon
gens voor hun eigen duistere werk?
Deze handeltjes zijn funest voor
onze jeugd, omdat ze zich moeilijk en
anders met tegénzin zullen aanpas
sen aan het normale leven en aan de
normale lonen En daarheen gaan we
toch weer. Zeker, het zullen lonen
In een vorig artikel toonden wij
aan, dat Nederland een krachtige
Marine tot zijn beschikking zal moe
ten hebben om de belangen van ons
land in Oost en West te dienen.
Behalve in Nederlands-Oost-Indië,
zal eveneens in het moederland een
basis voor deze vloot nodig zijn.
Welke eisen moeten wij aan de
vlootbasis in Nederland stellen?
Wij willen trachten op deze vraag
een aqtwoord te geven.
Strategisch moet de basis zo gele
gen zijn, dat oorlogsschepen van
daaruit snel het zeegebied om en in
Nederland bereiken kunnen. Cen
trale ligging biedt dus de meeste
efficiëntie.
Bovendien is het gewenst, dat de
basis ligt in de nabijheid van' een
industrieel ontwikkeld achterland,
dat in staat is alles te leveren waar
de vloot behoefte aan heeft.
Aan de andere kant is een zekere
afstand tot het industriële achterland
noodzakelijk om de scheepsbewegin-
gen geheim te kunnen houden voor
te nieuwsgierige ogen.
Voorts is het het beste, dat de ha
ven, welke de basis vormt van de
Marine, niet voor commerciële doel
einden gebruikt wordt. Marine, vis
serij en koopvaardij moeten welis
waar nauw samenwerken, doch moei
lijkheden worden voorkomen, als de
oorlogsvloot over een eigen haven be
schikt; dit ook met het oog op spion-
nage in vredestijd.
Een vlootbasis moet door de aan
wezigheid van fortificaties, vliegvel
den en vlieghavens* in een sterke
staat van verdediging gebracht kun
nen worden, terwijl kazernes aanwe
zig moeten zijn ter onderbrenging
van het Marinepersoneel; dokken en
een werf moeten gelegenheid bieden
voor herstelwerkzaamheden.
Beschikt de vlootbasis dan nog
over een rede, welke door luchtdoel
geschut en kustartillerie beveiligd
kan worden, dan mogen wij de vloot
basis ideaal noemen.
Wij zijn van mening, dat Den Hel
der, dat uit een oogpunt van traditie
reeds het machtscentrum van de Ne
derlandse Koninklijke Marine behoort
te zijn, aan alle bovenstaande eisen
voldoet.
Vanuit Den Helder kunnen de Ma
rine-eenheden de. Waddenzee, de Af
sluitdijk met desnoods het IJsel-
meer en de Noordzee snel bereiken.
Het industriegebied om het Noord
zeekanaal vormt een achterland, dat
de vloot in Den Helder van al het
nodige kan voorzien, terwijl aan de
andere kant toch een zekere afstand
tussen basis en industriegebied be
waard blijft. Boven de havens van
Rotterdam, Amsterdam, IJmuiden,
Vlissingen. Delfzijl en de kleinere
havens aan de Nieuwe Waterweg
heeft Den Helder dit grote voordeel,
dat de haven het Nieuwe Diep nage
noeg niet voor commerciële doelein
den wordt gebruikt. Fortificaties, die
Den Helders haven en rede moeten
verdedigen, zijn aanwezig. Het be
lang van de rede van Texel zag men
in de Gouden Eeuw reeds in. Vlieg
velden bezat Den Helder in't vlieg
kamp De Kooy en het vliegveld op
Texel De Vlijt. Zij zijn door de Duit
zijn, die zich hebben aangepast aan
de gewijzigde omstandigheden en die
hoger liggen dan die van 1940, maar
die toch belachelijk laag lijken voor
al die jongens, die met zwarte handel
de laatste jaren honderden en dui
zenden hebben „verdiend".
Op de ouders rust de taak ook in.
dit opzicht hun kinderen weer ge
zonde begrippen bij te brengen.
B.
sers hevig toegetakeld, doch het moet
mogelijk zijn ze weer voor gebruik
gereed te maken. Bovendien is de
kleine zeebaai De Mok geschikt voor
vlieghaven. De Rijkswerf is in het
bezit van dokgelegenheid, terwijl her
stelwerkzaamheden daar verricht
kunnen worden.
Den Helder heeft het geluk gehad
voor allesvernietigende bombarde
menten gespaard gebleven te zijn, zo
dat haven, Rijkswerf en fortificaties
intact bleven. In dit verband willen
wij nog wijzen op het artikeltje in
Trouw van 18 Mei jl-, waarin ver
meld wordt dat een Marine-detache
ment onder leidufg van kolonel H. J.
Bueninck bij een inspectie van de
Helderse haven constateerde, dat de
haven- en walinstallaties zich niet
alleen in prima staat bevonden, maar
zelfs nog verbeterd waren.
Vergroting en modernisatie zal no
dig zijn, doch Den Helder, wij menen
hét voldoende en overtuigend aan
getoond te hebben, bezit zoveel voor
delen, dat het de meest geschikte
plaats is voor vestiging van een
eerste-klas vlootbasis voor een
Koninklijke Marine.
De Marine was in Den Helder en
zal daar moeténblijven!
De B.
Minister van Marine bezoekt
Den Helder
Maandagmorgen heeft Z. Exc. de
minister van Marine, J. de Booy, in
gezelschap van den vice-admiraal E.
Helfrich, een bezoek aan Den Helder
gebracht om een generale indruk te
krijgen van de toestand van de
marinewerf en de marine.
Overste Coolhaas, militair com
mandant van de marinewerf, leidde
den minister over de werf rond, ter
wijl de commandant van de marine,
overste J. S. Bax, den minister langs
de haven geleidde en met hem een
bezoek bracht apn het Kon. Instituut
dat op het ogenblik dienst doet als
kazerne voor het marinepersoneel.
De minister, die zijn studiejaren
als adelborst op het Instituut door
bracht, toonde bizondere belangstel
ling voor de toestand van dit ge
bouw. Minister de Booy vond de
stad Den Helder ernstig geteisterd.
Namen oorlogsslachtoffers
Bij den heer F. N.. Winter, Molen
gracht no. 10, ligt thans ter inzage
de lijst van oorlogsslachtoffers uit
Roermond en de vervolglijst uit De-
venter-
MARINE-CANTINE WORDT KLAAR
GEMAAKT.
De Marine-cantine, die vrij onbe
schadigd uit de strijd gekomen is,
wordt momenteel weer klaar ge
maakt voor haar bestemming, ont
spanningslokaal voor onze Marine
mensen.
De Nederlandse Marine maakt be
kend, dat de totale verliezen, ge
leden door de Nederlandse marine
sinds het begin van den strijd
tegen Duitsland en Japan, tot de
maand Mei 1945, bedragen: twee
kruisers, negen torpedojagers,
twaalf duikboten, drie kanon
neerboten, acht mijnenleggers,
twaalf mijnenvegers en vijftig an
dere, niet nader genoemde een
heden.
„In en van de oorlog moet men
niet rijker worden" aldus uitte
zich de minister van Financiën, dr.
W. P. G. M. Huijsmans, bij een be
spreking van de financiële toestand
van ons land. Het „zwarte geld" zal
worden getroffen door een sluitend
stelsel van ingrijpende maatregelen,
in hoofdzaak van fiscale aard. Een
fiscaal rechercheapparaat zal daartoe
in het leven worden geroepen en
wanneer de Nederlandse fiscus met
het sleepnet gaat werken zullen er
weinig zwarte" vissen ontsnappen.
Een definitie van wat „zwart" en
„niet zwart" is valt moeilijk te ge
ven. Daarom wordt als criterium ge
nomen: verkregen buitengewone in
komsten gedurende de oorlog.
Gulden aan Sterlingblok gebonden.
Omtrent een mogelijke devaluatie
herinnerde de minister er aan, dat
krachtens de overeenkomst met de
Britse regering de guldenskoers
thans bedraagt 10.69 in het Pond.
In Mei 1940 was deze koers circa
7.60. Uiteraard moet bij vaststel
ling van de koers het algemeen be
lang de dominerende factor zijn en
juist daarom spreekt het vanzelf dat
pariteitswijzigingen zoveel mogelijk
moeten worden vermeden.
Meer dan ooit moet men voelen,
dat Nederland een klein landje is in
een grote wereld. Wij kunnen in Ne
derland geen afzonderlijke monetaire
politiek gaan voeren. Wij zijn dan
ook nauw aan het sterlingblok ge
bonden. Het staat voor den minister
vast, dat bij een ordelijk staatsbe
stuur en een monetair beleid, dat
gericht is op het algemeen belang,
voor onze nationale valuta de nodige
waardevastheid verzekerd is.
Hard werken en gepaste soberheid.
Het spreekt haast vanzelf, dat de
Nederlandse staat de financiële ver
plichtingen uvt hoofde van coupon
betalingen op staatsleningen zal na
komen. Want wanneer voor zijn
munt de nodige waarborgen bestaan
is ook ons staatscrediet in het bui
tenland verzekerd. Men vergete
evenwel niet, dat dit alles slechts be
reikt kan worden, wanneer een ieder
bereid is, door hard werken en ge
paste soberheid het productieve ver
mogen op te voeren.
Een milliard voor 6 maanden
reconstructie.
Voor de reconstructie van ons land
zijn in de toekomst grote bedragen
nodig; met het aankoopprogramma
voor de eerste zes maanden is een
bedrag van een milliard gulden ge
moeid.
Loonbelasting blijft.
Het spreekt haast vanzelf dat de
belastingen, die in de toekomst zui
len worden geheven, zwaar zullen
zijn. Maar de belastingen zullen zo
worden vastgesteld, dat het initiatief
in de maatschappij daardoor niet ge
dood wordt. Een prikkel tot liét geld
verdienen zal moeten blijven be
staan. In dit verband deelde de mi
nister nog mede, dat de loonbelas
ting wegens de grote voordelen voor
de schatkist hieraan verbonden, ge
handhaafd zal blijven.
Hoofdredacteur: J. Bijlsma, Rem-
brandtstraat 59. Alkmaar; Verslaggever
stadsnieuws: Teako W- de Boer, Soem-
bastraat 58, Den Helder: Sportredac
teur: J. Bremer, Hugo de Grootstraat
10, Den Helder; Algemene reportage:
W- Kok, Irisstraat 5, Alkmaar; Cor
respondenten: W. J. Rey, Weverstraat,
Den Burg. Texel; I. J. Gaakeer, Julia-
nadorp: Ph F. J. de Wilde, Breezand;
His Wilms. Hippolytushoef.