HELDERSCHE COURANT
De Kolenpositie nog zeer ongunstig
CHINA
vecht door!
Hel geselen spoorweg
materiaal in Duitsland.
NIEUWE BONNEN
Stadsnieuws
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Beloften der vorige regering waren voorbarig
VRIJDAG 89 JULI 1945.
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties II cent per millimeter
HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA
ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en
omgeving t 2.60, Postabonnementen i 3.00
De bloedzon neigt
ter kimme
Reeds verscheidene jaren vóór het
uitbreken van de oorlog in Europa
woedde daar in het verre Oosten de
strijd. Toen reeds sloegen de Japan
se bommen in op de dicht bevolkte
millioenensteden langs de Chinese
oostkust; sidderden reeds ontelbare
harten onder het oorlogsgeweld,
krompen moeders van angst ineen
of bogen zich beschermend over hun
kinderen. Ja, toen vocht China al,
streed het een schier wanhopige
strijd tegen den Japansen indringer
In Europa ontbrandde ook de oor
logsfakkel, ook in Europa wenste
een land onder camouflage van le
vensruimte en rechtsherstel voor
z.g. minderheden, zich meester te
maken van de scepter in de omlig
gende landen louter om eigen macht
en eerzucht te bevredigen.
De strijd woedde., fel en verbe
ten - de wereld sidderde onder het
geweld der slagen, be strijd ging
voorbij. Het kanon zwijgt weer in
Europa, de kruitdamp trekt op.
Maar China vecht door.hardnek
kig, standvastig, 3oals bij elke over
stroming van de beruchte Gele Rivier,
de Chinese boer telkens na het te
rugtrekken van het water zijn ak
kers weer gaat bewerken, zo komt
na elke tegenslag de Chinese strij
der weer terug om de worsteling
tegen den vijand voort te zetten.
Gelukkig voor China is er toch een
groot verschil met vóór 1939. In de
zomer van 1939 stond China nog alleen
in haar strijd, scheen het nog lang-
zaam-aan te worden overweldigd door
den fanatiek vechtenden Japanner, die
over een. moderner oorlogsannaraat
bleek te beschikken. Geen wonder ook
De Chinese boer had in het geheel
geen veroveringsaspiraties. Hit was te
vreden met ziin leven. .Tapan stond
sooediger open voor de Westerse
'deeen. nam ze in elk geval snc1'01"
over. De invloed van het Derde Rijk
deed daar het zijne bij.
Nu is de oorlog in Eurona voorbij,
maar de angstwekkende aUe^nworste-
'og van China is er niet meer. Mch-
,l?e bondgenoten staan het ter ziide.
0/\~genoten die reeds twee lauwer-
ken der overwinning aan hun
aandels dragen. Duitsland en Ita'ië
I en onder de voet gelonen. De
a'ste van het edele drietal, dat voor-
lalmen? was nu eens in de wereld de
la ens *e aaan uitdelen, wordt nu
nsraam maar zeker de keel dichtge-
snoerd.
Straks zal ook de derde lauwertak
r overwinning worden gehecht aan
jj, vaandels der verenigde naties- Dan
Oost*" rtaar in het nu nos zuchtende
Win ,'n be frisse en verkwikkende
Tijde» vr'ibeid waaien.
Was .ns be Europese oorlog reeds
Voor ro,-^u'D ber bevriende naties
Japan- 8 beduidend, zo zelfs dat de
stelle aar>valler zich moest gaan in-
V00 op een verdedigingsoorlog
.Trina de Amerikaan bleek tegen het
li ju nBe geweld ongewassen en letter-
oveJnrer "a meter wedt terugver
taal» m een weliswaar bloedige maas
e,|.en volhardende striid F,!and na
ben t steunPunt na steunpunt werd
kraontnomen. Toch kon n'"* allo
Word °P de striid ln het verre Oost""
rtie„ n geconcent,rPer(j. moest
hen r?^ Duitsland en L'!13
oorln« ■,r°m werd van de Chinf°
c "'Panning )i'*erste ge-
We] C' '"Vklg. de C^lnpps moest
ftn ns wiiken maar gaf het nooit
°P Na
heder!
v0**pl
rJe fropnon val
opnieuw ge-
Hpm., "'errlorj ^0 frf)
Rijk telkenmale
(Van onzen specialen verslaggever.)
We herinneren ons allen de enkele
weken geleden gelanceerde mededeling
van ir. Tromp, toen' minister van
Waterstaat, welke luidde: „Ik acht het
noodzakelijk, dat aanstaande winter 10
eenheden brandstoffen worden ver
strekt Dat mcfet tot elke oriis bereikt
Worden, daar anders de gevolgen cata
strofaal zullen zijn." Een andere offi-
ciëele mededeling suggereerde ons. dat
we er zeker van konden zijn. deze
winter over genoemde 10 mud te kun
nen beschikken. We verheugden ons
hierover Het schrikbeeld van de afge
lopen winter ligt ons nog_ vers in het
geheugen en we verlangen daar aller
minst naar terug. Via gesprekken met
bepaalde instanties werd het ons ech
ter wel duidelijk, dat d°ze beloften
helaas zeer voorbarig blijken te zijn
geweest.
Er is bepaald, dat elke maand door
de miinen in Limburg een zeker kwan
tum kolen moet worden geproduceerd.
Het was nu al mogelijk om vóór 1 Juli
reeds de in deze maand op te bren
gen hoeveelheid te bereiken m.a.w
men is al een maand op voor! We vra
gen ons echter af of deze maande
lijkse opbrengst voldoende zal ziin om
de grpte behoeften enigszins te dekken.
Er moeten 10 eenheden worden ver
strekt". Ja. dat is gemakkelijk te con
stateren. maar doar her-eikt men ver
der niets mee. dat hliift een opmer
king zonder meer. Moeten en kunnen
is twee. Dit hleek ook op een perscon
ferentie. uitgeschreven door het
nieuwe college van commissarissen van
Handel. Nijverheid en Scheepvaart f>
Tilburg, waarop de ners zonder er
verder dnekies om te winden werd
meegedeeld dat zoals de zaken er
tharfe voorstaan, de uitlating van ir
Tromp moet worden beschouwd als
een vrome wens en er geen
grein betekenis méér aan gehecht mag
worden
Onze kolenoositie baart de smotste
zorg en het zal verstand'ziin hier
mede reken'ng te houden De productie
schommel* tussen ^0 en a5 van de
door de Duitse orders tot roofbouw in
onze münen. Thnormaal ongedreven
r>rn'g pij ?p<fpr gsn
den IRve'ondervonden hoe onvoldoende
deze productie was.
Het vervoer.
Een zeer belangrijke factor voor de
kóten voorziening is o"k bet vervoer-
Al tigeen er kolen boven de g'ond en
ze kunnen niet paar den verbru'k-r
worden gebracht dan z'in we daar
nog niet mee gehaat. Het vervoerpro-
bleem is zeer urgent. Snel herstel van
de aanvoerbanen zowel te water als
te land is e°n der eevste e'sen of b"ter
nog dè eerste eis Hieron steunt ver
der de gehele nabouw van ons econo
mische leven! Het vervoer te land on
dervindt thans -nog zeer grote moei-
Ujkh»den. De cooorhro<"»°n hii "^'o
en Roermond ziin vernield en hier
over lor>°n de voor de '-ol spaan voer zo
belangrijke litnen. De snoorweven
vervoeren nu kolen v'a Maastr*°ht
Hasselt IRelgië) en Eindhoven Hof
"ervoer te water, dat nog helanvrv'-a-
is. omdat men grotere hoeveelheden
kan vervoeren, worlt nog op talrijk"
plaatsen belemmerd door opgeblazen
bruggen, die het vaarwater versperren.
Nogmaals zij het dus gezegd: Snel
herstel dé eerste eis!
Zullen w(j opnieuw „ver-ftzen"?
Onder de „kroniek der merkwaar
dige dagen" van het Eindhovens Dag
blad stond het volgênde bericht: „In
de Daily Express lazen we: „De Duit
se treinen die renatrierenden West
waarts vervoeren, nemen op de terug
reis oostwaarts kolen mede ten ge-
bruike van de Duitse burgers. Er
wordt hard gewerkt om zo spoedig
mogelijk ook te water „kolen en an
dere voorraden van het westen" te
brengen naar het hart van landbouw-
Duitsland."
Dat Duitschland zal herrijzen, staat
nu langzaam aan wel vast dat Ne
derland deze winter opnieuw zal
„ver-ijzen" komt er blijkbaar minder
op aan
orgam'seerd om met onuitblusbare wil
de vijand te weerstaan.
Maar nu zal het da" ook met volle
kracht vooruit gaan! Van alle kanten
wordt het rük van de blopdzon be
stormd en China gaat mee in het of-
fens'ff! Belanerüke nieuwe successcrt
uicHDri o r»l
OoW je in nor^oj? rr>Pt
nfln on "Hl*» vp**h'fl»u*ri* over hor-
'ovj'ns vpi de Chinese strijd freest. W;i
rpijcen onze ,,rt*re Bo*>^«*enoot ha^d
om tezamen'iik strijden toMai de
V*loed?on voor altijd zal onderpaan pn
<>en nieuwe vrnbeidezon haar koeste
ren^#» $*roiPTi zal werpen over het ver
drukte Oosteo»
In Nederland nijpend gebrek
m
De Nederl. spoorwegen maken ons
opmerkzaam op een bericht uit de
News Chronirfe van 2 Juli j.1.
Daarin wordt gezegd, dat de vroe
gere leiders van de Duitse spoorwegen
aan de geallieerden de volle mede
werking hebben aangeboden bij het
reorganiseren van het Duitse spoor
wegnet.
De verrassend *grote voorraad mate-
riaaj zal dit veel gemakkelijker maken
dan aanvankelijk was gedacht.
De Duitse spoorwegen beschikten
in 1945 vóór de nederlaag over meer
rollend materiaal dan in 1938, niet
tegenstaande de zware geallieerde
bombardementen.
In Maart had dfe Reichsbahn 25.487
locomotieven, waaronder begrepen 4.742,
die 'werden geëvacueerd uit Rusland
bij de terugtocht naar de Oder.
Niettegenstaande alle verliezen ver
tegenwoordigt dit een toename over de
hele linie van meer dan 4.000 loco
motieven sedert 1938.
De hoofdingenieur der Duitse
spoorwegen, dr. Kaissling?. rappor
teerde dezelfde toename ten aanzien
van wagons. Duitslandbezat in
Januari 1945 80.000 spoorwagons
méér d3n in 1938.
De Nederlandse spoorwegen voegen
hieraan toe de Nederlandse cijfers, die
er als volgt uitzien (kolommen resp.
als volgt: aantal aanwezig Sept. '44,
aantal Janwezig Juli '45. aantal ver-
mist en percentage
vermist):
Locomotieven
865
384
461
55,6 V.
Electr.
treinstellen
430
80
350
81.4 V.
Diesel
treinstellen
82
36
46
56.1 V.
Rijtuigen van
stoomtreinen
1908
233
1675
87.8
Goederenwagens
30354
1072
29281
96.5 S*
voor de week van de 8ste
periode 1945, 22-28 Juli.
Elk der volgende bonnen geeft
recht op het koopen van;
141, 142, 157, 158: 400 gram brood
159 600 gram biscuit»
R 29 250 gram rijst of kindermeel
143 200 gram bloem
144, R 30 125 gram suiker
145 1 tablet chocolade (55 gram)
146 2 liter melk
R 31 4 liter melk
147, 148, 160 1 kg nieuwe aardappelen
149 100 gram vers vlees of
4 oz. (112 gr.) vleesch in blik ot
4 oz. (112 gr.) visch in blik
150 4 oz. (112 gr.) vleesch in blik ot
4 oz. (112 gr.) visch in blik
151 125 gram boter
152, 153. 154 125 gram margarine,
geldig t m. 4 Aug.
155 100 gr. kaas geldig t.m. 4 Aug.
Nog geldige bonnen:
GB 501. GC 501 (inlegvel) liter,
melk geldig t/m. 4 Aug.)
De levering van rijst of kinder
meel is afhankelijk van den voor
raad bij de winkeliers; de keuze be
rust derhalve niet bij het pub'iek.
Op de bonnen 149 zal zo mogelijk
vers vlees worden afgeleverd. Is dit
niet mogelijk, dan zal vlees of vis in
blik worden verstrekt. Bovenge
noemde bonnen, met uitzondering
van die voor melk, mogen eerst bij;
aflevering der goederen aan de win-,
keüers worden afgegeven; ongeoor
loofde voorinlevering kan tot mis
bruik ten nadele van het publiek
aanleiding geven.
Bij deelneming aan de warme
maaltijden van. de centrale keuken»
moeten aldaar de bonnen 147, 148 en
160 voor nieuwe aardappelen worden
ingeleverd. De margarine op d®.
bonnen 152. 153 en 154 moet gekocht
worden bij den detaillist waar men
destijds bon K 12 heeft ingeleverd.
Bij het koopen van alle overige ar*
tikelen is men vrij in de keuze van
den winkelier.
Zelf verzorgers moeten op de door
de distributiediensten aan te geven
dagen aldaar inleveren:
Zelfverzorgers voor:
graan 141, 142. 157, 158, 159.
vléesch 149. 150.
melk 146, R 31.
aardappelen 147, 148 160.
De bonnen zijn met ingang van.
Zondag 22 Juli geldig. Er mag even
wel reeds des Zaterdags 21 Juli op
worden gekocht, met Uitzondering
van de artikelen melk en aardappe-
'en, welke eerst op Maandag 23 Juli.
mogen worden gekocht. Winkeliers,
die voortiidig op de bonnen verkol
pen. zullen niet worden herbevoor-
raad.
Hierbij moet rekening gehouden
worden met het feit. dat van het mog
aanwezige materiaal het grootste ge
deelte nog onbruikbaar is.
Commentaar dunkt ons overbodig.
Het wordt tüd. dat de teruggave der
gestolen* goederen mei kracht ter hand
wordt genomen.
WIE HELPT
gmiddag jl. heeft iemand
ïijnlijk honderd gulden (geen
oankje) te veel aangenomen taan het
loket van de Postcheque- en Giro-i
dienst in het postkantoor. De per
soon, die zich aan het loket bevond,
is hierdoor in moeilijkheden, geraakt.
Hij doet, via ons, een beroep op den
persoon, die per ongeluk die hon
derd gulden heeft mede genomen..