HELDERSCHE COURANT De Kolenpositie nog zeer ongunstig CHINA vecht door! Hel geselen spoorweg materiaal in Duitsland. NIEUWE BONNEN Stadsnieuws NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Beloften der vorige regering waren voorbarig VRIJDAG 89 JULI 1945. VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties II cent per millimeter HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving t 2.60, Postabonnementen i 3.00 De bloedzon neigt ter kimme Reeds verscheidene jaren vóór het uitbreken van de oorlog in Europa woedde daar in het verre Oosten de strijd. Toen reeds sloegen de Japan se bommen in op de dicht bevolkte millioenensteden langs de Chinese oostkust; sidderden reeds ontelbare harten onder het oorlogsgeweld, krompen moeders van angst ineen of bogen zich beschermend over hun kinderen. Ja, toen vocht China al, streed het een schier wanhopige strijd tegen den Japansen indringer In Europa ontbrandde ook de oor logsfakkel, ook in Europa wenste een land onder camouflage van le vensruimte en rechtsherstel voor z.g. minderheden, zich meester te maken van de scepter in de omlig gende landen louter om eigen macht en eerzucht te bevredigen. De strijd woedde., fel en verbe ten - de wereld sidderde onder het geweld der slagen, be strijd ging voorbij. Het kanon zwijgt weer in Europa, de kruitdamp trekt op. Maar China vecht door.hardnek kig, standvastig, 3oals bij elke over stroming van de beruchte Gele Rivier, de Chinese boer telkens na het te rugtrekken van het water zijn ak kers weer gaat bewerken, zo komt na elke tegenslag de Chinese strij der weer terug om de worsteling tegen den vijand voort te zetten. Gelukkig voor China is er toch een groot verschil met vóór 1939. In de zomer van 1939 stond China nog alleen in haar strijd, scheen het nog lang- zaam-aan te worden overweldigd door den fanatiek vechtenden Japanner, die over een. moderner oorlogsannaraat bleek te beschikken. Geen wonder ook De Chinese boer had in het geheel geen veroveringsaspiraties. Hit was te vreden met ziin leven. .Tapan stond sooediger open voor de Westerse 'deeen. nam ze in elk geval snc1'01" over. De invloed van het Derde Rijk deed daar het zijne bij. Nu is de oorlog in Eurona voorbij, maar de angstwekkende aUe^nworste- 'og van China is er niet meer. Mch- ,l?e bondgenoten staan het ter ziide. 0/\~genoten die reeds twee lauwer- ken der overwinning aan hun aandels dragen. Duitsland en Ita'ië I en onder de voet gelonen. De a'ste van het edele drietal, dat voor- lalmen? was nu eens in de wereld de la ens *e aaan uitdelen, wordt nu nsraam maar zeker de keel dichtge- snoerd. Straks zal ook de derde lauwertak r overwinning worden gehecht aan jj, vaandels der verenigde naties- Dan Oost*" rtaar in het nu nos zuchtende Win ,'n be frisse en verkwikkende Tijde» vr'ibeid waaien. Was .ns be Europese oorlog reeds Voor ro,-^u'D ber bevriende naties Japan- 8 beduidend, zo zelfs dat de stelle aar>valler zich moest gaan in- V00 op een verdedigingsoorlog .Trina de Amerikaan bleek tegen het li ju nBe geweld ongewassen en letter- oveJnrer "a meter wedt terugver taal» m een weliswaar bloedige maas e,|.en volhardende striid F,!and na ben t steunPunt na steunpunt werd kraontnomen. Toch kon n'"* allo Word °P de striid ln het verre Oost"" rtie„ n geconcent,rPer(j. moest hen r?^ Duitsland en L'!13 oorln« ■,r°m werd van de Chinf° c "'Panning )i'*erste ge- We] C' '"Vklg. de C^lnpps moest ftn ns wiiken maar gaf het nooit °P Na heder! v0**pl rJe fropnon val opnieuw ge- Hpm., "'errlorj ^0 frf) Rijk telkenmale (Van onzen specialen verslaggever.) We herinneren ons allen de enkele weken geleden gelanceerde mededeling van ir. Tromp, toen' minister van Waterstaat, welke luidde: „Ik acht het noodzakelijk, dat aanstaande winter 10 eenheden brandstoffen worden ver strekt Dat mcfet tot elke oriis bereikt Worden, daar anders de gevolgen cata strofaal zullen zijn." Een andere offi- ciëele mededeling suggereerde ons. dat we er zeker van konden zijn. deze winter over genoemde 10 mud te kun nen beschikken. We verheugden ons hierover Het schrikbeeld van de afge lopen winter ligt ons nog_ vers in het geheugen en we verlangen daar aller minst naar terug. Via gesprekken met bepaalde instanties werd het ons ech ter wel duidelijk, dat d°ze beloften helaas zeer voorbarig blijken te zijn geweest. Er is bepaald, dat elke maand door de miinen in Limburg een zeker kwan tum kolen moet worden geproduceerd. Het was nu al mogelijk om vóór 1 Juli reeds de in deze maand op te bren gen hoeveelheid te bereiken m.a.w men is al een maand op voor! We vra gen ons echter af of deze maande lijkse opbrengst voldoende zal ziin om de grpte behoeften enigszins te dekken. Er moeten 10 eenheden worden ver strekt". Ja. dat is gemakkelijk te con stateren. maar doar her-eikt men ver der niets mee. dat hliift een opmer king zonder meer. Moeten en kunnen is twee. Dit hleek ook op een perscon ferentie. uitgeschreven door het nieuwe college van commissarissen van Handel. Nijverheid en Scheepvaart f> Tilburg, waarop de ners zonder er verder dnekies om te winden werd meegedeeld dat zoals de zaken er tharfe voorstaan, de uitlating van ir Tromp moet worden beschouwd als een vrome wens en er geen grein betekenis méér aan gehecht mag worden Onze kolenoositie baart de smotste zorg en het zal verstand'ziin hier mede reken'ng te houden De productie schommel* tussen ^0 en a5 van de door de Duitse orders tot roofbouw in onze münen. Thnormaal ongedreven r>rn'g pij ?p<fpr gsn den IRve'ondervonden hoe onvoldoende deze productie was. Het vervoer. Een zeer belangrijke factor voor de kóten voorziening is o"k bet vervoer- Al tigeen er kolen boven de g'ond en ze kunnen niet paar den verbru'k-r worden gebracht dan z'in we daar nog niet mee gehaat. Het vervoerpro- bleem is zeer urgent. Snel herstel van de aanvoerbanen zowel te water als te land is e°n der eevste e'sen of b"ter nog dè eerste eis Hieron steunt ver der de gehele nabouw van ons econo mische leven! Het vervoer te land on dervindt thans -nog zeer grote moei- Ujkh»den. De cooorhro<"»°n hii "^'o en Roermond ziin vernield en hier over lor>°n de voor de '-ol spaan voer zo belangrijke litnen. De snoorweven vervoeren nu kolen v'a Maastr*°ht Hasselt IRelgië) en Eindhoven Hof "ervoer te water, dat nog helanvrv'-a- is. omdat men grotere hoeveelheden kan vervoeren, worlt nog op talrijk" plaatsen belemmerd door opgeblazen bruggen, die het vaarwater versperren. Nogmaals zij het dus gezegd: Snel herstel dé eerste eis! Zullen w(j opnieuw „ver-ftzen"? Onder de „kroniek der merkwaar dige dagen" van het Eindhovens Dag blad stond het volgênde bericht: „In de Daily Express lazen we: „De Duit se treinen die renatrierenden West waarts vervoeren, nemen op de terug reis oostwaarts kolen mede ten ge- bruike van de Duitse burgers. Er wordt hard gewerkt om zo spoedig mogelijk ook te water „kolen en an dere voorraden van het westen" te brengen naar het hart van landbouw- Duitsland." Dat Duitschland zal herrijzen, staat nu langzaam aan wel vast dat Ne derland deze winter opnieuw zal „ver-ijzen" komt er blijkbaar minder op aan orgam'seerd om met onuitblusbare wil de vijand te weerstaan. Maar nu zal het da" ook met volle kracht vooruit gaan! Van alle kanten wordt het rük van de blopdzon be stormd en China gaat mee in het of- fens'ff! Belanerüke nieuwe successcrt uicHDri o r»l OoW je in nor^oj? rr>Pt nfln on "Hl*» vp**h'fl»u*ri* over hor- 'ovj'ns vpi de Chinese strijd freest. W;i rpijcen onze ,,rt*re Bo*>^«*enoot ha^d om tezamen'iik strijden toMai de V*loed?on voor altijd zal onderpaan pn <>en nieuwe vrnbeidezon haar koeste ren^#» $*roiPTi zal werpen over het ver drukte Oosteo» In Nederland nijpend gebrek m De Nederl. spoorwegen maken ons opmerkzaam op een bericht uit de News Chronirfe van 2 Juli j.1. Daarin wordt gezegd, dat de vroe gere leiders van de Duitse spoorwegen aan de geallieerden de volle mede werking hebben aangeboden bij het reorganiseren van het Duitse spoor wegnet. De verrassend *grote voorraad mate- riaaj zal dit veel gemakkelijker maken dan aanvankelijk was gedacht. De Duitse spoorwegen beschikten in 1945 vóór de nederlaag over meer rollend materiaal dan in 1938, niet tegenstaande de zware geallieerde bombardementen. In Maart had dfe Reichsbahn 25.487 locomotieven, waaronder begrepen 4.742, die 'werden geëvacueerd uit Rusland bij de terugtocht naar de Oder. Niettegenstaande alle verliezen ver tegenwoordigt dit een toename over de hele linie van meer dan 4.000 loco motieven sedert 1938. De hoofdingenieur der Duitse spoorwegen, dr. Kaissling?. rappor teerde dezelfde toename ten aanzien van wagons. Duitslandbezat in Januari 1945 80.000 spoorwagons méér d3n in 1938. De Nederlandse spoorwegen voegen hieraan toe de Nederlandse cijfers, die er als volgt uitzien (kolommen resp. als volgt: aantal aanwezig Sept. '44, aantal Janwezig Juli '45. aantal ver- mist en percentage vermist): Locomotieven 865 384 461 55,6 V. Electr. treinstellen 430 80 350 81.4 V. Diesel treinstellen 82 36 46 56.1 V. Rijtuigen van stoomtreinen 1908 233 1675 87.8 Goederenwagens 30354 1072 29281 96.5 S* voor de week van de 8ste periode 1945, 22-28 Juli. Elk der volgende bonnen geeft recht op het koopen van; 141, 142, 157, 158: 400 gram brood 159 600 gram biscuit» R 29 250 gram rijst of kindermeel 143 200 gram bloem 144, R 30 125 gram suiker 145 1 tablet chocolade (55 gram) 146 2 liter melk R 31 4 liter melk 147, 148, 160 1 kg nieuwe aardappelen 149 100 gram vers vlees of 4 oz. (112 gr.) vleesch in blik ot 4 oz. (112 gr.) visch in blik 150 4 oz. (112 gr.) vleesch in blik ot 4 oz. (112 gr.) visch in blik 151 125 gram boter 152, 153. 154 125 gram margarine, geldig t m. 4 Aug. 155 100 gr. kaas geldig t.m. 4 Aug. Nog geldige bonnen: GB 501. GC 501 (inlegvel) liter, melk geldig t/m. 4 Aug.) De levering van rijst of kinder meel is afhankelijk van den voor raad bij de winkeliers; de keuze be rust derhalve niet bij het pub'iek. Op de bonnen 149 zal zo mogelijk vers vlees worden afgeleverd. Is dit niet mogelijk, dan zal vlees of vis in blik worden verstrekt. Bovenge noemde bonnen, met uitzondering van die voor melk, mogen eerst bij; aflevering der goederen aan de win-, keüers worden afgegeven; ongeoor loofde voorinlevering kan tot mis bruik ten nadele van het publiek aanleiding geven. Bij deelneming aan de warme maaltijden van. de centrale keuken» moeten aldaar de bonnen 147, 148 en 160 voor nieuwe aardappelen worden ingeleverd. De margarine op d®. bonnen 152. 153 en 154 moet gekocht worden bij den detaillist waar men destijds bon K 12 heeft ingeleverd. Bij het koopen van alle overige ar* tikelen is men vrij in de keuze van den winkelier. Zelf verzorgers moeten op de door de distributiediensten aan te geven dagen aldaar inleveren: Zelfverzorgers voor: graan 141, 142. 157, 158, 159. vléesch 149. 150. melk 146, R 31. aardappelen 147, 148 160. De bonnen zijn met ingang van. Zondag 22 Juli geldig. Er mag even wel reeds des Zaterdags 21 Juli op worden gekocht, met Uitzondering van de artikelen melk en aardappe- 'en, welke eerst op Maandag 23 Juli. mogen worden gekocht. Winkeliers, die voortiidig op de bonnen verkol pen. zullen niet worden herbevoor- raad. Hierbij moet rekening gehouden worden met het feit. dat van het mog aanwezige materiaal het grootste ge deelte nog onbruikbaar is. Commentaar dunkt ons overbodig. Het wordt tüd. dat de teruggave der gestolen* goederen mei kracht ter hand wordt genomen. WIE HELPT gmiddag jl. heeft iemand ïijnlijk honderd gulden (geen oankje) te veel aangenomen taan het loket van de Postcheque- en Giro-i dienst in het postkantoor. De per soon, die zich aan het loket bevond, is hierdoor in moeilijkheden, geraakt. Hij doet, via ons, een beroep op den persoon, die per ongeluk die hon derd gulden heeft mede genomen..

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1