Bij de komst tan Charlotte KOhler
Stadsnieuws
Een Lagere Landbouw
school voor Den Helder
en omstreken.
OpbrengststraalcollecteO.en 0.
Goederenvervoer per spoor
Burgerlijke Stand Den Helder
Schoolleven
De laatste dag
Jongeren
Hoe zal het gaan?
Vrijdagavond vindt in het Casino
het dec'amatorium van Charlotte
Köhler plaats; vóór de pauze
draagt de begaafde declamatrice
„Judith" voor, na de pauze het
Hooglied.
Men verwachte niet iets „popu
lairs''. Datgene wat mevrouw Köh
ler brengt s kunst van een hoog
gehalte, maar juist daarom is zij
preferabel in onze stad, die reeds
te lang van elke vorm van ware
kunst gespeend moest blijven.
Hieronder geven wij enkele op
merkingen omtrent de inhoud van
beide stukken. Men leze deze
aandachtig, opdat men de sfeer
en de tijd, waarin een en ander
speelt, beter begrijpe.
Judith is de vrouwelijke hoofd
persoon van het boek van die naam,
dat voorkomt onder de Apocryphen
van het Oude Testament- Dit werk
bevat een romantisch verhaal, den
kelijk ten tijde van de Maccabeën-
krijg (167—143 v. Chr.) geschreven
om de Joden aan te moedigen in
hun strijd tegen de heidense onder
drukkers.
Het verhaal speelt na de Babylo
nische ballingschap- dus na 536 v
.Chr., wat zonderling genoeg is, daar
«r een Assyrische kpmng (Nebukad-
nezar) in voorkomt, die in die tijd
niet bestond. Deze dan beoorloogt
•hef Joodse volk en heeft de ons on-
jbekende Joodse stad Bethulië door
zijn veldheer Holophernes laten in
sluiten. De nood is op het hoogst,
als Judith, een rijke jonge uitermate
schone Bethuliaanse weduwe, met
een dienares, belooft de stad te red
den. Onder de zegenbeden van de
stadsoverheid verlaat ze de stad en
laat zich bij Holophernes aandienen,
wie ze mededeelt, hoe hij de strijd
kan winnen. Hij moest de belegering'
voortzetten; door hongersnood ge
drongen moesten de Joden dan wel
onreine spijzen eten. Dan zou God
hen verlaten en in 's vijands hand
doen vallèn. Holophernes wordt ver
liefd op de schone vtouw en laat
haar na een kennismaking van vier
dagen alleen bij zich komen. Hij
drinkt echter te veel, valt in slaap,
en wordt in die toestand door Judith
onthoofd. Zij ontkomt met het hoofd
in een zak met haar slavin naar de
stad, waar dit hoofd als zegeteken
wordt opgehangen. De bezetting doet
een uitval, verslaat de- bevelhebber-
loze belegeraars- Judith bekomt veel
eer en een groot deel van de buit
Het Hooglied heeft tot onnoemelijk
(Veel veronderstellingen aanleiding
E(ven over wat het eigenlijk zou
Zangspel, de tekst van een
toneelwerk. enz. Men moet echter
Onderscheid maken tussen de oor
spronkelijke bedoeling van het dicht-
jwerk en het doel waartoe het in de
canon van het Oude Testament is
opgenomen.
Aangenomen wordt, dat de men
gen die dit boek tot de heilige schrif
ten gingen rekenen en het later in
He canon opnamen hetzelve reeds
wolkomen allegorisch hebben opge
let. De bruidegom is Jehova; de
bruid de gelovige gemeente van ïs-
fea€l; de kussen des bruidegoms wa-
ten de zegenrijke verordeningen van
pehova voor »jn volk, enz. Hadden
fee het niet zo opgevat, dan hadden
He het toch niet in een godsdienstige
buiiiiel opgenomen.
De Christenen hebben deze be-
■chomving overgenomen. Zij hebben
p; den bruidegom Jezus gezien en in
Je bruid de Christelijke kerk.
Delen wij nog mede, dat de Hefde
er in beschreven wordt, ook als
die zinnelijk opvat, wel harts-
litelijk te, maar toch rein en niet
orloofd; e» dat het boek in de
reeuwse tekst heet: „Het Bed
liederen" wat volgens het Jood-
taaleigen betekent} Het allervoor-
effeltjkste Bed,
Jaren heeft men er voor gewerkt
om een landbouwschool op te rich
ten voor Den Helder en Omgeving.
Nu is het gelukt in samenwerking
met Rijk en Gemeente een Lagere
Landbouwschool te stichten.
Van officiële zijde verwacht men,
dat van deze onderwijsinstelling veel
gebruik gemaakt zal worden.
Aan de school zal een commissie
van toezicht verbonden zijn, die be
staat uit mensen uit het bedrijf; uit
elke plaats zal één deskundige zit
ting hebben.
Hoofd van de Lagere Landbouw
school is de heer Hendericx, voor
Heldenaren geen onbekende.
Het landbouwonderwijs zal voor
lopig één dag in de week gegeven
worden ln de Gemeenteschool te
Julianadorp. De cursus vangt aan
1 October a.s-
De gemeente heeft hier een groot
succes geboekt.
De straatcollecte ten bate van. O. en
O. heeft in Den Helder opgebracht een
bedrag van f 1695.63 en in Julianadorp
f 422.97. Totaal dus f 2118.60.
Allen, die er aan medegewerkt heb
ben deze collecte te doen slagen, hetzij
als collectrice, hetzij door een gave af
te staan, namens het comité O. en O.
hartelijk dank.
Ingaande Donderdag 2 Augustus *jb.
zal het goederenvervoer per spoor
ATO Van Gend Loos belangrijk
worden uitgebreid. Vrijwel voor alle
steden kunnen goederen worden aan
geboden, uitgezonderd steden in de
groep Dordrecht en de provincie Zee
land. Inlichtingen worden verstrekt
aan de stations en de kantoren van
Van Gend Boos.
WIST
dat het Nederlandse Rode Kruis
tijdens de oorlogsjaren 443.550 25-
woorden brieven naar het buitenland
doorzond?
nimininin i uimhtïi in
Dagelijkse dienst op Wieringen.
Er rijdt een dagelijkse dienst op
Wieringen. Nu eens niet uitsluitend
voor mensen van de werf of voor 5in-
derenv maar uitsluitend voor particu
lieren. Het zijn bussen van de Haan
van Hippolytushoef, die deze dienst
onderhouden. Er kunnen pl.m. S0 per
sonen mee vervoerd worden.
De dienstregeling is als volgt:
Vertrek Den Helder 10 u.
aankomst de Haukes 10.35 u.
Hippolytushoef 10.45 u.
Den Oever 11.u.
vertrek Den Oever 14.u.
m Hippolytushoef 14.15 u.
De Haukes 14.25 u.
aankomst Dan Helder 1510 tj.
Bevallen: M. M. Ploeg—Blanken-
daal, z. A. Koopman—van der Kuil,
z- G. Klootwijk—Jeeninga, z. A.
J. Bakkervan Leeuwen, z. G. Ma
tersSwan, d.
Ondertrouwd: R- J. van As en
A. de Reus. M. Swart en M. J. van
Wolferen. W. Walburg en J. H. J.
Nienkemper- H. Boon en T. de Vries.
H. Dolstra en G. Boon. A. M.
Rottier en G. C. Jas.
Getrouwd: P. Koningstein en J.
Schuurman. J. Kok en M. Kraak-
N. H. Pape en A. de Vries. J.
Roelink en J. v. d. Zee.
Overleden: A. Wielaard, v.. 76
j. F. M. van der Laan, v., 64 j.
S. M- C van der Mlesen, v., 27 j.
G. de Vries, v., 42 j. S. Baak, m. 28
j. A. van Tiel, m., 12 Jaar.
AANRIJDING.
In de Spoorstraat werd een vrouw
door een wielrijder aangereden; zij
kwam te vallen, liep lichte verwondin
gen op en een lichte hersenschudding.
Na eerste hulpverlening werd liet
slachtoffer overgebracht naar haar
woning-
UITREIKING NOODKAART
6e SERIE.
De directeur-generaal van de voed
selvoorziening maakt bekend, dat in
de provincies Noord-Holland, Zuid-
Hoiland en Utrecht de plaatselijke dis
tributiediensten vóór 1 September a.s.
noodkaarten 6e serie zullen uitreiken.
.Het was vandaag de laatste school
dag vóór de. grote vacantie. Vóór de
aanvang deden een paar meisjes nog
al geheimzinnig. Hun ogen glansden
je tegen, omdat ze blij waren met
hun plannetje. Vroegen ze mij giste
renmiddag niet of ze even eerder weg
mpchten om wat te bespreken?
Ik zou juist beginnen om de gemoe
deren van de klas wat te kalmeren
Sommigen hieven het traditionele:
„*t Is vandaag de laatste dag, dat.."
aan; een andere stem zei: „Laten we
nu ons best eens doen, we hebben hem
al genoeg geplaagd.." toen drie
meisjes mij aan mijn arm de gang
optrokken en mijn borst tooiden met
een rode anjer-met-groen. „Omdat het
vandbag de laatste dag Is".
Nadat ik begonnen was slopen de drie
vriendlnen weer het lokaal uit en
kwamen een ogenblik later terug met
een groot bouquet zomerbloemen: gla
diolen, anjers en reuzendahlia's. dat
weldra in een slanke vaas op het
tafeltje prijkte. Ook was er nog een
pakje, 't Bleek een asbak te bevatten
„Heeft mijn moeder gekocht!" riep
Wytse op de tweede bank-
Op zo'n moment voel je je toch weer
verzoend met een klas. waarvan je
eigenlijk blij was, dat je ze kwijt
raakte.
En de meester las voor uit „Het
Spookhuis" en de jongens genoten van
de griezelverhalen over gekke Kee met
haar slepende been, de getatoueerde
hand en de huiveringwekkende spook-
roep. die soms door het bos. klonk.
's Middags .was er nog één uur school
en was het de gewoonte, dat de
meester met zijn nieuwe leerlingen
kennis maakte. Ze kregen hun vaste
plaatsen aangewezen, er werd wat ge
zongen en vier, vijf jongens brachten
een boek mee: „Leest U vanmiddag
v>oor uit mijn boek?"
Terwijl ik voorlas over dé spannende
avonturen van Bulletje en Knor, werd
er geklopt en kwam „de Rogie" bin
nen. „Meester, voor U!" Het afscheids
cadeau van den Rooie bestond uit een
bos witte kamillen en nog wat. Toen
ik het uitpakte was het een in hout
gebrande wandtekst: „Bij U schuil ik".
Had ik alle dingen verwacht van hem,
dit toch niet. Het maakte me een
ogsnblik stil. Ik gaf hem een hand en
hij verdween. „Dag meester!"
Ik las verder over Knor en zijn
makkers, maar mijn gedachten waren
nog bij den Rooie. Hij zat altijd op de
voorste bank, alleen- Werken deed hij
zo goed als nooit. Hij bezorgde mij
integendeel heel veel last en meerdere
malen sloot ik hem onder luid protest
op in het kolenhok. Gaf ik hem na
enige tijd de vrijheid weer. dan zagen
zijn handen en gezicht zwart van het
kolenstof en zag hij er oerkomisch uit
met zijn ondeugend lachende ogen in
het zwarte gezicht, gekroond met de
rode haardos. Met moeite moest ik dan
terwille van de klas een glimlach on
derdrukken. Soms bleef hij wel eens
tussen de middag over als zijn moeder
niet thuis was zij werkte noodge
dwongen in een café als buffetjuffrouw.
Dan kwam zijn toch echt kinderlijke
geaardheid naar voren als hij je het
een of ander vertelde of ln zijn eentje
zat te zingen uit het liederenboek, dat
hij uit de kast opdiepte. In mijn kamer
hangt nu nog de wandtekst, "t cadeau
van den Rooie. Ik hoop, dat hij straks
„goed terecht" zal komen. Ik ben er
echter bang voor.
Na half drie, toen de kinderen al weg
waren, kwamen nog negen jongens
van mijn „oude" klas, die met een
wedstrijd de hoogste punten hadden
behaald en onder wie ik drie prijsjes
wilde verloten. Ook de fcooie kwam
nog even- Eigenlijk kwam hij niet ln
aanmerking om mee te loten. Ik vroeg
er om aan de jongens. Ze stemden toe.
Ik vond het fijn, dat de Roote de 1ste
P^tts won. Toen verdwenen k. Met *n
arm vol bloemen ging Ik naar de
W. K.
Den Helder heeft zijn Jeugdraad op
een merkwaardige wijze gekregen.
Zónder veel tegenkanting en zónder
veel bijval, werd hij enige weken ge
leden opgericht. Wij wijdden daar
een artikeltje aan, dat meer setire dan
verslag was. Deze keer willen wij een9
iets dieper op de Jeugdraad-kwestie
ingaan.
Twee dingen bleken op de vergade
ring. die voerde tot de stichting van
de Helderse Jeugdraad, overduidelijk.
1- Een geestelijke basis, waar
op de Jeugdraad zou kunnen werken,
werd niet gevonden.
2. Een reëel doel, naar welks
verwezsnlijking ieder Jeugdraadaange
slotene wenst te streven, werd niet
gesteld.
Men zal vragen, waartoe werd de
Helderse Jeugdraad dan opgericht en
was er geen enkel terrein, waarop
mijn ééndraehtig kon samengaan?
Het antwoord op het eerste deel
dezer vraag moeten wij zoeken in
het verschijnsel, dat haast een mode
verschijnsel begint te worden, „drang
naar eenheid". En inderdaad is het
gelukkig, dat de jongeren werkelijk
een oprechte poging doen om tot meer
eenheid te geraken Er zijn resultaten
behaald: tenslotte is het toch gelukt
een groot aantal kerkelijke-, politieke-
en sportverenigingen bij elkaar te
brengen, Iets. wat vóór de oorlog ab
soluut onmogelijk geweest zou zijn.»
Het tweede deel van de vraag heeft
tot antwoord: op informatorisch ter
rein zal het mogelijk zijn samen te
gaan. Wij geven toe, dat het woord
..samengaan" niet geheel juist is ge
kozen, doch het zal mogelijk blijken,
straks bijeenkomsten te organiseren,
waarop alle aangesloten jongeren
organisaties van de Helderse Jeugd
raad tezamen zullen zijn in pais en
vreè om te luisteren naar hetgeen één
hunner vertelt over zijn vereniging,
over het doel ervan, de werkwijze, het
beginsel en de organisatie. Te hopen te,
dat men dan meer respect voor elkan
ders mening zal gaan krijgen, dat men
eikaars moeilijkheden zal gaan be
grijpen en al luisterend en redetwis
tend (op fatsoenlijke manier danl mis
schien tezamen een weg zal vinden om
ook op geestelijk terrein elkaar te
vinden.
Wij koesteren altijd nog de hoop,
dat men een concreet doel vindt, dat
men samen zal pogen te bereiken- Wij
doelen hier op het plan, dat wij enige
tijd geleden opperden Inzake de stich
ting van een jongerencentrum. Wij
komen^hier nog op terug.
Hoe zal het gaan? Wij hebben ver
trouwen. dat men elkander zal vinden
op de duur: daar zal tijd mede ge
moeid zijn. doch wij hebben optimisme
op het punt van reëel en, misschien,
ideëel samengaan.
De B.
MEDEDELING.
Het Commissariaat Noodvoorziening
•istrict Alkmaar en Den Helder, dat
op 21 Juli j.1. werd opgeheven, heeft
de werkzaamheden definitief beëindigd
op Zaterdag 28 Juli j.1.
Vorderingen enz- kunnen Bog worden
ingediend bij het Stafbureau C.N.V.,
Oostduinlaan 2, Den Haag.
OPENBARE LEESZAAL EN
BIBLIOTHEEK.
Nieuwe aanwinsten
Romans: Carossa, Dokter Gion; Berg,
Ivar Hallings liefde voor een lelijke
vrouw; Butter, De bullebak; Butter,
Westfriesche schetsen; Decoster, Ib den
gebroken dorpel; Hemeldonck, van,
Maria, mijn kind; Geiszler, Soms ge
beurt 't werkelijk; Girardi, Aan het
noodlot is ntet te ontkomen; Kyne, Ka
meraden; Kyne, De nieuwe wereld:
Stotzingen, van, De weg door het veld,
Wheatly, A century of spy storiee.
Studiewerken. Barendrecht-Hoe»,
3omen ln het Nederlandse landschap.
Belonje, Stenen charters; Beyers. He
verband tussen de ziekten van den
mens en die van onze huisdieren,
Boom, van der, Ontwikkeling en ka
rakter der oude monumentale
schilderkunst; Hanselman, Maar
zij
gaan niet graag naar school; Hin
van, De vier jaargetijden; Holk, van'
Het ontoegankelijke licht; Kok,
sterdamse woonhuizen; Neher,
de roman van een onderzoeker; He
man. Uit het leven kardinaal
man; Rust. De Gooise dorpen; Wor c
Oud Alkmaar.
Geschenken: Casson, De man aan
roer; Undset, Jenny; Wallace. De
tere ogen van London; Zwel®,
strijd om sergeant Grischa.