Het gat in de Nollendijk gedicht!
Erfenis van de Duitsers
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Tweeërlei maaisiaf
Walcheren
Herstel electrisch spoor
verkeer Den Haag-Rotterdam
Openbare vergaderingen vrij
„Onze harten zijn vol
bitterheid
Rijn tussen Roergebied enj
Noordzee weldra vrij
Engelsen trekken Singapore
binnen
Kolonisatie Wieringermeerpolder
Nederlandschc Joden
naar Palestina vertrokken
Bewaar uw noodkachel
Weerbericht
3e J»»rg»nff No. *ï6-
DINSDAG 4 SEPTEMBER 1945.
HELDERSCHE COURANT
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent per millimeter
HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA
ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en
omgeving t 2.60Postabonnementen t 3.00
Er is in de pers de laatste weken
veel geschreven over de Nederlandse
concentratiekampen en hun bewoners.
Van een onzer medewerkers hebben
wij "Me vorige week een beschouwing
geplaatst over de kampen in Schoorl
en Castricum. Zelf waren we een paar
avonden in het kamp Erfprins- En al
tijd weer wordt hetzelfde lied ge
zongen: „We wisten het niet", „We
zijn bedrogen" en „we hebben nooit
iets gedaan". Het lust ons niet onze
ervaringen hier peer te schrijven, om
dat ze overeenstemmen met die van den
schrijver van toestanden in concentra
tiekampen.
Toch is er iets waar we wel de aan
dacht op willen vestigen en dat is de
algeniene lof die men de kampleiding
van Erfprins toezwaaide. Er wordt
wel eens geroddeld, dat het in het
kamp in Erfprins niet in orde zou zijn.
dat er dingen zouden gebeuren, die
geen daglicht kunnen velen. Onze ge
sprekken met gevangenen hebben ons
de indruk gegeven, dat het met de top
leiding goed is, dat men daarover niets
dan lof heeft. Streng maar rechtvaar
dig. Geen straffen, zonder motivering.
Onder de kampwachten hebben ele
menten gezeten en zitten er misschien
nog onder, die geen 18 karaats zijn en
er hebben zich gevallen voor gedaan,
die de goede naam van dit Helderse
kamp zouden schaden. Maar in de
laatste tijd zijn er geen klachten en
het doet ons genoegen, dat er veel
waardering is over de wijze waarop
de leiding baarmoeilijke taak. waar
neemt.
Er zijn echter andere grieven. En
die willen we naar voren bren^pn- Dat
is in de eerste plaats de overtuiging
bij vele gevangenen, dat er door de
overheid met tweeërlei maatstaf geme
ten wordt. Er zitten onder de ge
vangen vrouwen en meisjes velen, die
omgang hebben gehad met Duitse sol
daten. Er waren ook meisjes van Wie-
ringen. Die Wieringermeisjes zijn alle
vrij gelaten, omdat een Wieringer B. S.-
®r ze eruit heeft gehaald en de Hel
derse, Amsterdamse en andere meis-
jes wachten nog steeds op hun invrij-
heidsstelling. Dat lijkt ons niet juist.
A's de straf voor de „Moffenmeiden"
"tet drie maanden geboet is, dan moet
dat voor allen zijn en niet voor een
bepaalde groep. Dat geeft het gevoel
van een onrechtvaardige behandeling.
De stemming wordt er door een der
gelijk optreden niet beter op en men
maakt het de kampleiding, die waarlijk
voor geen gemakkelijke taak staat,,
daardoor moeilijker.
Natuurlijk is er onder die opgesloten
vrouwen en meisjes verschil. Er zijn
gehuwde vrouwen bij. die zich afga
ven met de Duitse soldaten. Voor hen
er maar één kwalificatie, die niet
vriendelijk is en misschien ook niet
detjes, maar wel duidelijk: „sletten".
aar zijn meisjes, die zich „verkoch-
Het eerste van de vier gaten in de zeewering van Walcheren is gedicht,
het gat in de Nolledijk nabij Vlissingen. Er wordt thans hard doorge-
werkt om de nieuwe dijk veilig te stellen. H. M. de Koningin en de
Minister van Openbare Werken Ringers, werden van het heuglijke be
richt in kennis gesteld.
ten"
aan iederen Duitser. Zij behoren
tot de groep publieke vrouwen, maar
er zijn ook meisjes, die in bezettings
tijd verloofd zijn geraakt met een
Duitser, die zich ontpopte als fel anti
nationaal socialistisch. Te veroordelen
u een dergelijke houding, fel te ver
adelen zelfs omdat deze Duitsers
®°k de vijanden van ons volk waren,
moordenaars van onze jongens,
maar toch is er een gradueel verschil
usschen deze vrouwen en meisjes. En
zouden er ernstig op aan willen
dat deze laatste groep, die
n "aar houding o.i. al vrij zwaar ge-
8 gestraft is, de vrijheid terug,
sfeZe misstap is geboet en
m, waarin deze meisjes nog langer
vr n verkeren, n.1. onder publieke
hand"*"' Werkt het verderf in de
Wijzen*" Vol8«id artikel willen we
deze i, °P een ander euvel, dat zich in
ampen voordoet. B-
de
De dijkdichting is te danken aan een
grootse improvisatie, die volkomen is
geslaagd. Zaterdagmorgen heeft men een
binnenschip van het type „Kempe
naar", waarvan de Duitsers de kop
hadden afgehakt, en dat geladen was
met ijzeren versperringsnetten over
zijn lengte in het resterende gat door
een springlading tot zinken gebracht.
De grote kraan wierp op en tegen dit
schip met een twee tons grijper grote
massa's keileem. Zaterdagavond was
er nog een opening van negen meter.
Hiervoor heeft mep bij dood tij een
betonnen caisson gedeponeerd, aan
weerzijde waarvan openingen van
enige meters overbleven. Zondagavond
leek het erop, dat men door middel
van. keileemstorting ook deze gaten
dicht zou krijgen, maar voor de vloed
spoelde alles weer weg.
's Nachts deed men een tweede po
ging om de laatste openingen te slui-
ten, ditmaal vóór de eb. En het ge
lukte
Om acht minuten na twee konden
de omstanders, waaronder zich de waar
nemend burgemeester van Vlissingen
de heer L. P. van Oorschot, bevond,
ingenieurs en uitvoerders gelukwensen
Het gehele werk verliep gunstig door
fraai weer en hoge wind.
Het gat in de Nolle was het gat,
waardoor bij vloed meer water Wal
cheren binnenstroomde dan er bij eb
terugstroomde, waardoor er een per
manente stroom tussen de Nolle en de
Veere dwars over het eiland ontstond.
Juist hierom was het sluiten van het
Nollegat van het allergrootste belang.
Uur-verbinding A'damR'd&m.
De Nederlandse spoorwegen werken
met een voortvarendheid, die voor
beeldig mag heten. Nauwelijks 4
maanden na de bevrijding, is het
spoorwegverkeer in geheel Nederland
weer enigermate hersteld. Nu is 't dan
ook zo ver, dat zelfs de verbinding
den Haag—Rotterdam, als tweede lijn,
na Haarlem—Amsterdam, opnieuw ge-
ëlectrificeerd is, de drukste spoorweg
verbinding van ons land, namelijk
Rotterdam—Amsterdam is thans dus
voor 'n groot deel weer electrisch. Al
leen den HaagHaarlem wordt nog
door stoomtractie onderhouden. Gister
morgen ongeveer 6 uur vertrok de
eerste electrische trein, van Rotterdam
naar den Haag.
Er is nu een half uurdienst met de
ze 3 stellen, die door de carrosseriefa-
briek Allan te Rotterdam gerestau
reerd zijn, tussen deze beide steden
In de richting Haarlem vertrekt ieder
uur één trein, zodat men mag zéggen,
dat het spoorwegverkeer voor Den
Haag het normale begint te naderen.
Zonder politiek karakter.
De militaire commissaris in de
provincie Noord-Holland heeft de
zer dagen algemeen vergunning ver
leend tot het houden van openbare
vergaderingen, bijeenkomsten en
optochten, zonder politiek karakter.
Hiervoor is dus in de toekomst
geen afzonderlijke vergunning meer
nodig. Voor het houden van open
bare vergaderingen, bijeenkomsten
en optochten, welke wel een po
litiek karakter dragen,, heeft het
Militair Gezag de bevoegdheid tot
het verlenen van vergunning over
gedragen aan de plaatselijke burge
meesters. Belanghebbenden moeten
.zich derhalve wat dit hmtste be
treft in den vervolge tot den burge
meester ter plaatse wenden.
Dijkdoorbraak bij Woubrugge
Nadat tengevolge van dijkbreuk de
90 ha. grote Voorofsche polder onder
water was gelopen, is in de loop van
de dag ook de dijk van de Ruigekade
bezweken.
Als gevolg hiervan staan nu de La-
genwaartse en de Bruimaardense pol
der, welke tezamen 403 ha. groot zijn,
onder water, de Achthovegpolder, groot
377 ha., de Boespolder, groot 90 ha-
de Voorofse polder eveneens 90 ha
groot en de Vlietpolder, groot 196 ha.
Personeel van Rijnland en van de pro
vincie is met man en macht aan het
werk om de gaten te stoppen.
D? scheepvaart op de Rijn tussen
het Roergebied en de Noordzee zal
waarschijnlijk tussen 10 en 15 Sep
tember weer geopend worden. De
laatste hindernis wordt gevormd door
de ingestorte brug bij Wesel, onge
veer 20 kilometer van Ruhrort. De
hervatting van deze scheepvaart is
van buitengewoon groot belang, daar
hierdoor het vervoer van steenkool
uit het Roergebied naar Engeland,
Nederland, België en Frankrijk mo
gelijk zal worden.
De opperbevelhebber van de Britse
Oostindische vloot, admiraal Sir Ar-
thur Power, is aan boord van de krui»
ser Cleopatra te Singapore aangekomen.
Opgeschort wegens
bouwmaterialen.
gebrek aan
Verklaring
premier.
van den Japaaisen
De Japanse minister-president, Na-
joehiko Higasjikoenl, heeft zijn eerste
verklaring afgelegd sinds de capitula
tie van Japan. „Onze harten zijn vol
bitterheid", aldus Higasjikoani „Het
keizerlijk bevel is echter gegeven en
het keizerrijk heeft besloten tot de
overgave. Hoe ondragelijk dit ook voor
u is, en hoezeer uw hart daar ook on
der lijdt, wij onderdanen van den kei
zer, moeten zijn keizerlijk bevel ne
derig uitvoeren, het ondragelijke dra
gen, het onduldbare dulden en de over
gave onder ogen zien. Wij moeten ne
derig gehoorzamen, kalm de orde be
waren de bevelen die de regering en
het keizerlijk hoofdkwartier geeft, uit
voeren en ons altijd zo gedragen dat
wij ten aanzien van de grote morele
principes geen fouten maken. Wij
moeten onze vastbeslotenheid vernieu
wen om alle moeilijkheden, die nog
zullen toenemen, te overwinnen en
voorwaarts gaan, bouwend aan een
hoge beschaving en een nieuw Japan
In de laatste tijd komen bij de di
rectie van de Wieringermeer tal van
aanvragen in om in de Noordoostelijke
polder een boerderij met bijbehorend
land in pacht te verkrijgen. Wegens
gebrek aan bouwmaterialen kan even
wel niet tot het stichten van wo'ningen
en bedrijfsgebouwen worden overge
gaan. zodat de kolonisatie van de pol
der en het verpachten van kuituur-
gronden is opgeschort.
Het ligt in de bedoeling t.z.t. na
vaststelling van de voorwaarden, wel
ke aan de uitgifte zullen worden ver
bonden, deze plannen bekend te ma
ken, o m. door middel van de land
bouwbladen.
Thans heeft het derhalve geen zin
verzoeken om een boerderij in pacht
te verkrijgen in te dienen.
Te Marseille zijn 1600 Nederlandse,
Franse. Belgische en Poolse Israëlieten
scheep gegaan naar Palestina. Deze
groep bestaat uit overlevenden uit de
dodenkampen: Er zijn gehele gezinnen
onder, maar ook mensen, die alle na
bestaanden hebben verloren. Zij wer
den uitgeleide gedaan door den opper
rabbijn van Marseille.
De waarnemend voorzitter van de
ondervakgroep detailhandel haarden
en kachels raadt ieder aan zijn nood--
kachel voor de aanstaande winter
te bewaren, daar de in deze winter
verkrijgbare gemengde brandstof
doorgaans niet geschikt zal zijn voor
de haarden en kachels, welke gewoon
lijk gebruikt worden. Noodkacheltjes
zullen deze winter wet niet te ko
pen zijn, daar ze voornamelijk voor
de getroffen gebieden worden gefa
briceerd.
Verwachting geldig tot Dinsdag
avond: Matige, overdag nu en dan
vrij krachtige Oostelijke wind, licht