HELDERSCHE COURANT Wakheren loopt droog Daar zit wat scheef Onze gestolen fietsen NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Een wijs besluii Nieuwe bon voor schoenreparaties I Een bewogen loopbaan Diefachtige Roode Kruis mannen Maritieme tentoonstelling in het Zu'den Hef aicerberichf DONDERDAG 85 OCTOBER 1945. Je Jaarring No. S7#. VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties II cent per millimeter HOOFDREDACTEUR J. BIJLSMA ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving 2.60Postabonnementen t 3.00 Hetr Westelijk gedeelte van Walcheren loopt thans droog. Sedert Zondag middag is de dijk van het Kanaal door Walcheren aan de Westelijke oever tussen Veere en Middelburg doorbroken. Hierdoor is een overlaat ontstaan ter breedte van 40 meter, waardoor het water aal kunnen terugvloeien in het Kanaal. De schutsluizen te Veere zullen thans gaan werken als spuisluizen ten behoeve van de drooglegging. In verband hiermede en ook in verband met het gat, dat ter plaatse van kmp. 112 in de dijk van het Kanaal is gebaggerd, is de vaart op het Kanaal blijkens een publicatie van den hoofdingenieur van de Rijks waterstaat belemmerd en zal zij met nog meer omzichtigheid moeten plaats heb ben, dan tot dusverre. Het schutten te Veere zal met de kleine sluizen geschieden bij hoog water van half tij tot half tij. Te Vlissingen bestaat slechts een maal per etmaal gelegenheid om van de binnenhaven naar het Kanaal of omgekeerd te varen. Zolang het Kanaal als spuisluis moet dienst doen, zal het peil met het getij op en neer gaan en zal hier en daar hinder van de stroom ondervonden kunnen worden. Nu het Westen van het eiland droog gaat lopen, wordt er op ge wezen, dat zich hier mijnenvelden bevinden, welke groot gevaar opleveren. De dienst voor het ontruimen van mijnen zal de terreinen zo spoedig moge lijk onderzoeken. De „Washingtonpost" over Indonesië De toestand in de Pacific bespre kend, schrijft Audrey Menefree in de „Washington Post" dat de hernieuwing van de belofte van de Nederl. rege ring om Indië zelfbestuur te geven met het oog op de toestand in Java een wijs besluit is en dat de weigering der Nederlanders om met Soekarno te on derhandelen weloverwogen is. De schrijver bespreekt dan Soekarno's loopbaan, en wijst speciaal op diens ac tiviteit als collaborateur met den vij and. Menefree vergelijkt Soekarno dan met den Phillippijnsen leider Laurel an met den Birmesen leider Ba Mew en concludeert, dat deze personen krach tiger figuren waren dan Soekarno en meer invloed hadden. Laurel en Ba Meh zijn thans beschuldigd van ver raad van de wettige regeringen van de' Philippijnen en van Birma doch Soe karno mag vrij blijven rondlopen, zelfs terwijl zijn volgelingen geallieerde krijgsgevangenen als gijzelaars vast houden. Menefree schrijft: „Het zou er ver moedelijk op Java anders hebben voor gestaan als het land de Japanners was ontworsteld, vóórdat Japan zelf had gecapituleerd. De geallieerde le gers hadden dan medewerking gehad van de inheemse verzetsbewegingen zo als ook elders is geschied. Het gezag zou provincie na provincie en eiland na eiland zijn herwonnen en de collabora teurs zouden openlijk met de Japan iers hebben moeten vechten, onder water moeten gaan of zich aan de zij de der geallieerden scharen. Soekarno's beweging zou géén schijn van kans hebben gehad tegen de superieure Britsche en Nederlands troepen. Thans wordt er in Indië ongebreideld geroofd en geweld gepleegd en dit zou een smet kunnen werpen op de reputatie der duizenden Indonesche patriotten die voor de geallieerden en tegen de Ja panners hebben gewerkt. BON '01 Het Centraal Distributiekantoor cfeelt mede, dat bon ,.01 Leder" der lederkaart is aangewezen voor het doen repareren van schoenen met een hoeveelheidsleder van 25 gram. Men dient deze bon eerst bij den schoenhersteller af te geven, waaneer deze in staat is de reparatie binnen circa 14 dagen te verrichten. Bon „01 leder" blijft geldig en kan tezamen met de reeds aangewezen bonnen en met later nog aan te wijzen bonnen worden gebruikt. Correspondentie over deze regeling moet gericht worden aari h*t Rijksbureau voor Huiden en Leder te Amsterdam of aan de vakgroep. De „Oranjefonteïn" te Melbourne. Het Nederlandse schip ..Oranjefon tein" arriveerde te Melbourne uit Ba tavia met meer dan 200 oud-krijgsge vangenen aan boord uit de kampen vaa, Java. De „Oranjefontein" stond bij het uitbreken van de oorlog te Rotterdam op stapel, maar de Duitsers bouwden het om tot moederschip voor onderzee boten R.A.F. bommenwerpers brachten haar later tot zinken, maar de Duitsers lichten het schip weer en brachten het naar Kiel om te gebruiken als doelwit voor oefeningen met torpedo's. Na de oorlog heeft de Britse marine het schip weer aan Nederland teruggegeven. De kapitein, de heer Romyn. is de meest gedecoreerde man van de Nedèrlandse koopvaardijvloot. Hij draagt de order of the British Empire, het Nederlandse bronzen kruis en de orde van Oranje Nassau. Kolonel de Stoppelaar over de Indonesische stakers. De tweehonderd Indonesische zeelie den. die van twee Nederlandse schepen in Brisbane deserteerden, houden thans verblijf in het Nederlandse evacuatie kamp te Wacol. Hierover zei de comman dant kolonel de Stoppelaar: „Zij willen niets met de Nederlanders te maken heb ben en toch wilden ze door de Nederlan ders worden opgenomen. Het is nensens, ze hebben geen voedsel en zitten maar in hun tenten met hun bagage. Dit is een evacuatiekamp en verboden ge bied voor zeelieden die weigeren hun plicht te doen. Laat de leiders van de vakbeweging voor die mensen zorgen." De Stoppelaar zeide te hopen, dat de douane-autoriteiten spoedig zouden in grijpen en deze Indonesiërs en illegale immigranten aanklagen. Het Nederlandse s.s. „Janssens", dat nu al maanden te Brisbane is opgelegd geweest, wordt thans geladen door hon derd Nederlandse en zes Britse officie ren onder bescherming van civiele en militaire politie. Vermoedelijk zal de „Janssens" heden naar Java vertrek ken. Door de Groningse recherche zijn vijf jongemannen aangehouden, die, allen lid van het Rode Kruis en toege voegd aan de evacuatiedienst, ver schillende artikelen hebben weggeno men zowel van bet Rode Kruis als van de eigenaresse van de Harmonie (waar de evacuatiedienst was gehuisvest). O.a. zijn ontvreemd deken3, tafelzil ver, ventilatoren, een electrische in stallatie enz. Ook een winkelierster is wegens heling aangehouden. Met de bedoeling om meer belang stelling te trekken voor het Nederland se zeewezen is in Breda een interes sante maritieme tentoonstelling ge opend. Na Breda zullen nog diverse andere steden aan de beurt komen om op deze wijze met onze marine kennis te maken. In Breda is de belangstelling zéér bevredigend. suikercampagne ook te breda. Na de fabrieken te Stampersgat en Roosendaal zal ook de Bredase suiker fabriek Wittouck as. Vrijdag de cam pagne beginnen. enkele buien. Aanvankelijk matige, aan de kust krachtige wind tussen West en Zuid west, later weer toenemende en naar Zuid krimpende wind. Wisselende bewolking. Plaatselijk enkele buien, vooral aan de kust, matige tempe ratuur. Wind en stormwaarschuwingsdienst 3'-!e districten: 24 October 18 uur "tormwaarschuwing vervangen door aarsehuwing voor harde wind. in de rotterdamse haven heerst momenteel een grote bedrijvigheid met het lossen der binnengekomen zeeschepen. Enige „Liberty" schepen, geladen met graan, worden door grote graan elevators, die voor Duitse vernielzucht gespaard zijn gebleven, gelost. Foto: ANEFO HOF-P. Er is heel veel ten goede veranderd in ae laatste maanden. We zouden van. grove ondankbaarheid beticht moeten worden, als we daar geen open oog voor hadden. We denken daarbij niet alleen aan de grote verbetering in het voedsel probleem, maar eveneens ook aan de zeer belangrijke verbeteringen in het vervoersvraagstuk. Het is op het ogen blik zelfs mogelijk om in één dag van Noord naar Zuid en van Oost naar West te komen. Het liften, eerst een nood zakelijk kwaad, kan nu niet anders meer beschouwd worden dan als een avon tuurlijk genoegen of een parasiteren op cie goedwillendheid van autobestuurders. Nodig is het niet meer, men kan op andere manier zijn doel bereiken. Het gaat dus in vele" opzichten waar lijk goed. Toch zijn er van die dingen waarover menigeen zich afvraagt: „Hoe zit dat nu toch eigenlijk?" En een van die vragen, waa-mee men zich bezig houdt is de vraag waar onze gestolen fietsen toch blijven. Duizenden zijn er geroofd van de straat en uit de huizen. Hoevelen hebben niet 't enige vervoer middel, dat ze hadden om er den boer mee op te gaan. zich bij een razzia zien ontneman. Dat gaf bitterheid. De bezetter heeft, zoals met tal van goederen, die ons ontstolen werden, deze vehikels niet nodig gehad, do h ze ons dikwijls ontstolen alleen en uitslui tend om de bevolking onaangenaam te treffen. De fietsen werden in kampen op een hoop gegooid en stonden daar maanden te roesten, zodat bij de capi tulatie van alle gestolen vehikels het percentage bruikbare karretjes maar zeer gering was. Een fiets is voor menigeen een onmis baar bezit. De arbeider, die een half uur of verder van zijn werk woont kan het niet redden zonder fiets. Datzelfde geldt voor duizenden mensen in de stad, die zonder hun tweewieler sterk gehan dicapt zijn. En langzaam, zeer langzaam, het kan ook niet anders, komen de nieu we fietsen van de fabrieken. In Duitsland echter rijden duizenden rustig op hun vehikels rond. Fietsen, die wij zo dringend nodig hebben. Is het geen rechtvaardige eis, dat deze fietsen naar hier komen? Is het niet billijk, dat waar de Duitsers onze fietsen hebben gestolen en laten verroesten, dat ze hun bruikbare karretjes afstaan voor onze arbeiders en voor hen, die ze nodig heb ben? Het gaat nog niet snel met de terug keer van onze geroofde goederen. De Nederlandse missie bij de geallieerde controlecommissie, dat is de commissie die voor de teruggave van de goederen zal zorgen, is nog steeds niet naar Ber lijn vertrokken. En wij wachten maar, wachten op wat van ons geroofd werd en moeten ons veel ontzeggen, omdat de geallieerde mo'ens toch wel wat erg langzaam malen. Wij begrijpen, dat er meer en andere vragen op te lossen zijn dan de terug gave van gestolen fietsen. Maar dat is toch ook een recht, dat we hebben en waarvan we het ongerief toch wel dage lijks voelen. Een beetje meer spoed zou waarlijk geen kwaad kunnen. B. Radio Bandoeng in geallieerde handen De gealliëerde troepen die kortgeleden Bandoeng hebben bezet, hebben nu ook het radiostation overgenomen, dat voor dien door de nationalisten werd ge bruikt. Daze zend installatie is de krach- van geheel Ne*er^ands-Ird'*.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1