„Naar de Winter Stadsnieuws Michel Angelo als beeldhouwer Het badpaviljoen weer open Predikbeurten. Zondagsoverdenhing Burgerlijke Stand Stormwind over Huisduinen S5*ï De Morali's dragen 1000 gld. al Lezing Dr. Enklaar „Michel Angelo was een man met een geweldige werkkracht en een on stuimige natuur, die echter dikwijls angstig was en zeer zwaarmoedig", al dus Ds. Enklaar in zijn Donderdag avond onder auspiciën van de Noorder Kunstkring gehouden lezing over Mi chel Angelo als beeldhouwer. Een tijdgenoot van den groten kun stenaar noemde hem dan ook „II terri- bile", de verschrikkelijke, een man, wiens karakter aan de ene kant wordt gekenmerkt door grote kracht, aan de andere kant door diepe melancholie. Michel Angelo besefte diep het be trekkelijke van alle dingen: aan het einde van het leven komt immers de dood. Waarom dan zo hard te werken, waartoe de strijd, waartoe de overwin ning? En toch was hij een religieus voelend mens. Het dualistische in zijn karakter ver klaart Romain Roland uit de daden drang van het genie: hij leeft niet, hij wordt geleefd; hij m o e t werken. Hij is niet anders dan de slaaf van zijn ar beid; geen dag is volkomen de zijne En zo gaat Michel Angelo niet volko men op in zijn kunst, hij vindt er geen absolute bevrediging in, veeleer is zijn kunst voor hem het afreageren van zijn grote activiteit. De beeldhouwer is een dynamisch kunstenaar, die met ha mer en beitel aanvalt, overwint, en dan toch iets geschapen heeft, waar in hij zijn diepste gevoelens vertolkt weet. Een hereische twijfel. In de Gothiek vonden wij het stre ven van den mens naar het volmaak te; zelf is hij klein, doch in zijn kunst kan hij pogen dat volmaakte te bena deren. De Renaissance daarentegen zag juist den mensch als het middelpunt der schepping; Michel Angelo was een zoon der Renaissance, doch had een eigen visie: de mens is niet de vol maakte, die alles beheerst; het leven staat in het teken van de machteloos heid, van de dood. En in deze geestes houding beeldhouwde hij ook zijn „Overwinning", een rijzig jongeling, met de knie leunend op de borst van den verslagen barbaar, doch met in de ogen de heroïsche twijfel oveT het nut van de behaalde overwinning. In één der gedichten, die Michel An gelo geschreven heeft, een sonnet, ver zucht hij: „Penseel noch beitel kunnen vreê meer geven Zo blijkt uit al zijn werk dat smartelijke gevoel van onbevredigdheid. Groots opgezette op drachten neemt hij ter hand, doch hij kon ze nimmer geheel volbrengen. Tel kens weer traden hem materiële moei lijkheden in de weg, of moest hij ten gevolge van kuiperijen van jaloerse andere kunstenaars een eenmaal be gonnen werk onderbreken, en plotse ling aan een andere opdracht begin nen. Nog meer vertelde ds. Enklaar over dezen veelzijdigen kunstenaar, zodat we zijn figuur ten voeten uit zagen op rijzen. Het portret van Michel Angelo dat na de lezing op de witte wand van de zaal werd geprojecteerd, sprak daar door tot ons. Tal van meesterwerken werden ons daarna door middel van het filmapparaat getoond, en we begrepen, dat het zien van een kunstweifc alleen nimmer voldoende kan zijn oïn het naar zijn juiste waarde te schatten. D: irvoor is ook nodig enig begrip van do omstandigheden, waarin het ver va--digd is, en een aanvoelen van de g van den kunstenaar. werd ons Michel Angelo. die leef de om?'reeks het begin der zestiende e :w geschetst als één der weinigen, d e der de wereld schreden als over- w.nnaars doch met droefheid op het Naar wij vernemen, zal Zaterdag 3 November a s. het Badpaviljoen te Huisduinen weer voor het publiek worden opengesteld. Dit is een nuchtere mededeling, doch zij bewijst, dat ook in het ver laten Huisduinen het leven begint weer te keren. Straks kunnen wij weer vanachter de beschuttende ruiten van het badhotel onze blik laten gaan over de schuimkoppen van onze Noordzee, daarbij gelaafd door een pittige dronk. En dan, na het stormgetij, zal het voorjaar komen.... gelaat. „Wij nemen de meesterwerken maar over, bewonderen ze, en stellen ze nuchter ten toon zonder te besef fen, hoeveel bloed het gekosl heeft". Met deze woorden besloot ds. Enklaar zijn eerste lezing over Michel Angelo De tweede lezing, waarin hij hoopt te spreken over Michel Angelo als schil der, zal op Donderdag 8 November worden gehouden, eveneens in het voormalig Chr. Mil. Tehuis aan de Kanaalweg. LEZING OVER DE PERSOON VAN JEZUS. Naar wij vernemen zal a.s. Maandag avond om S uur in het Evangelisatie gebouw Vijzelstraat de tweede lezing ge houden worden over de persoon van Jezus, n.1. Jezus, de nuchtere mens. Voor nadere bijzonderheden zie men de adver tentie. ZONDAG 28 OCTOBER 1945. DEN HELDER. Bethelkerk: vm 19 uur ós. H, v. Twillert, Zondag 39: nm. 5 uur ds ds. F Tolenaar, nm. 5 uur cfs. H. v, Twil- ds F. Tolelnaar nm. 5 uur ds. H. v. TwlJ- lert, Zondag 39. DEN HELDER: Berst. Evang, Lutherse Gem Weezentraat, v.m. 10.30 uur dr. j A. Stellwag, van Utrecht. Chr. Geref. Kerk aan de Steengracht v.m. 10 uur dte. J. Kampman, van Opperdoes. Bevestiging. N.m. 5 uur ds. J, Rebel. Intrede. Oud Geref. Kerk, Hoogstraat, v.m. 10 en n.m. 5 uur leesdienst. Leger Des Hetls, Spoorgracht 35, v.m. 10 uur Heiligings samenkomst: n.m 3.30 uur Openlucht samenkomst naast het Distributiebureau; n.m. 7.30 uur Verlossingssamenkomst. Maandag 29 October: n.m 2.15 uur Da- meskrans. Donderdag 1 November: n.m 7.30 uur Bidstond Deze samenkomsten staan onder leiding van Kapiteins H. Winter. Evangelisatie, Vijzelstraat, v.m. 10 en n.m. 7 uur Samenkomst; n.m,, 2.30 uur Zondagsschool Woensdag 31 October n.m. 7.45 uur Bijbelkring. Donderdag 1 Noveipber: n.m. 7.30 uur Vrouwenkrans. Zaterdag 3 November: n.m. 7.30 uur Bid stond. Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur Nieuwe Kerk ds Elink Schuurman. Palmstraat v.m. 10 uur ds. Borghard! Bevallen J H. L. BierstekerGerth van Wijk, d. N. Hoogendijk—Jans, d. M. van <ïer Vlies—Mosk, z. Ondertrouwd: W. Mol en A. M. Notmeijer.' Getrouwd'. J, Dalmeijer en G. J. Mulder. J. C. J. Buijsman en F. N Moorman. Overleden: S. Backer, m., 28 jaar. WA ri-1 GETIJDEN DEN HELDER H. water L. water 12.10—24.15 6 00—18 27 October 28 29 30 y 1 November 13.100.45—18.45 1.15—14.25 7.50—20.05 2.40—16.— 9.10—21.30 4.05—17.10 10.40—22.50 5.15—18.10 11.45—23.50 6.10—18.50 12 35—00.40 6.50—19.25 0.45—13.15 Zo moet de toedracht geweest zijn om dit gedicht: Een jonge vrouw trekt de deur van haar woning achter zich dicht. Het is herfst een dag van wee moed en donker ljght maar daarom juist moet zij er op uit om te zien wat nog aan schoonheid te oogsten valt, daar buiten naast het kleine stadje, in het omringende wijde polderland en langs de onbegrensd stromende wateren van de rivier. Zij zoekt, zij vermoedt is er niets, niets dan het matte groen en het zilverig grijs van de herfst? Heen zijn de bloemen geen vogels trekken meer over en dralend valt telkens een blad op de weg. Maar daar langs een waterzoom, daar wacht het wonder het wonder van welkend riet dat in zijn nog nagloeien de kleuren de rijkdom bewaart van de lang al verdwenen zomer. Gespannen blijft zij daar staan, de vrouw, die de ziel van een dichter heeft en scherp prent zich dat beeld in haar geest. En dan wendt zij zich naar de rivier en terwijl langzaamaan de opalen tinten van de namiddag uitvloeien over haar zilveren verten, aanschouwt zij het al tijd weer boeiend tafereel van schepen die aan komen zeilen, die naderen, rustig, met de hun toevertrouwde last maar de spanning stijgt aan de kade en daar liggen ze al gemeerd en morgen, morgen wordt er gelost ge oogst. De dichteres, zij heeft genoeg gezien. Stil, in zich zelf besloten, gaat zij naar huis, en daar zit zij dan in de scheme ring, die even langzaam valt als de na. dering is van de winter en die even onafwendbaar is als elk afscheid, dat wordt voltrokken. Maar geen droefheid is in haar, want in haar geest voltrekt zich het wonder. Daar stijgt een in tucht beheerste spanning straks drongen nog woorden en beelden door een maar nu bij bet laatste licht grijpt een vaste hand de pen en in een handschrift dat toont hoe dit gebeuren geschiedt met de noodwendigheid van een geboorte, schrijft zij haar oogst van deze dag en zij noemt die NAAR DE WINTER. De waterkant wordt ruig verweerd, het rietland goud en roest van dracht; vandaag heb ik mijn boot gemeerd bij 't buis dat naar de winter wacbt. Van zwerfse tocht teruggekeerd draag ik in mij nog al de pracht der dagen, die thans ongedeerd over de drempel wordt gebracht. Laat hier de winter en zijn macht mij vinden, op het werk gekeerd, in stilte overrijk bevracht. het nutteloze afgeweerd. En als het gedicht voltooid is, weet zij dat het een belofte bevat: de belofte om méér te geven van al de schoonheid die zij heeft ontvangen om anderen er mee te verrijken. En deze belofte, zij heeft ze ingelost. Mijnheer de Redacteur ik weet het u tikt mij op de vingers u hebt geen boekbespreking gevraagd van Ida G. M. Gerhardt's bundel „Het veerhuis" uitgegeven bij Mees in Santpoort u vraagt om een Zondagsoverdenking. Maar wij zijn het toch eens „a thiDg of beauty in a joy for ever" en de feuwige dingen zijn van God! O gunt u mij nog een paar regels om te vertellen van al wat er eeuwig is in dit in zijn soort wellicht schoonste dichtwerk, ons volk sedert jaren aan geboden, te vertellen van zijn blijheid, die frank ls als lachen van zuivere mensen van zijn maten als trippe lende kindervoeten, zijn paarlende klaarheid, maar bovenal van de geest die achter dit allee staat een geesi die weet van juichen maar ook van tranen een geest die de winter van menige crisis in dapperheid tegemoet is gegaan, een geest bovenal die weet van tucht en van arbeid, en waar die zijn, is ook oogst. De geest van deze vrouw, Mijnheer de Redacter, is een Godsge schenk aan haar volk. Meer heb lk vandaag niet te zeggen. Nog davert de stormwind in mijn oren, giert langs mijn kop, doet mijn jas bol staan, jaagt regenvlagen voor mij uit. Huisduinen, stil, verlaten.; als een oase in een woestenij van brok- stukken en halfafgebroken huizen, onbewoond, winters. De huizen neerge- mikt tegen te lage duinhellingen, Panorama, kwasie-Zwitsers een syme- trisch bouwwerk, een stolpse villa. En in het midden een kale wei zonder vee, zonder huizen, slechts met spigtige hekken en kronkelig prikkeldraad En daar achter buldert de zee, opgesard door een Novemberstorm, die 'de huizen doet schudden. Schuimvlagen slieren over de dijkkruin heen ver warrelen, slaan uit elkander, donzen neer op de rode pannendaken °P de dijk is het barbaars, stuwt de storm tegen me aan, dreigt me omver te smijten tegen de harde, dwaas gecamoufleerde muur die een invasie moest tegenhouden. Voor mij uit loopt een kerel; hij jut de stukken zwartig hout zoekt ze uit met traag gebaar, stouwt ze op een gammele kruiwagen. Boven de Op de Razende Bol slaat het wit van de schuimkonnen w. magere gedaanten, azend op een nietsvermoedende botter w£n. °P' en weer wiegelt met angstige doorslag ootter, wiens mast heen De horizon is onzichtbaar, weggegrijst door het ziedende vaagd door striemende regenbuien. De zon zendt een ,?1 VCT" huizenhoge golven, die louter goud schieten «oudbundel op de lk ben aan het einde der wereld he„ir.ri waar ik het stille strand kan overzien Palen e'n w®" Duitse bunker, van- zandregen, halfgekantelde hunkers l.ggen hun Ktaa" ti0el,o0£ de wafhtpn 1 n troosteloosheid af te zijn stille verlatenheid. wachten. Huisduinen bij storm Machtig groots in De drie Helderse acrobaten, de Morali'i, die vorige week in Tivoli hun keurig werk ten beste gaven, hebben f 1005, IS afgedragen voor het Nederlandse Rode Kruis, waarvoor deze jongens uitsluitend werken. Voorwaar een pracht succes. TIVOLI. CONVOOl NAAR MOEKMANKS. Een honderdtal schepen op weg naar Rusland, verenigd in convooi. schepen van alle nationaliteiten, van vele groot ten en afmetingen, van verschillend mo del. Zij brengen hulp aan het geteisterde Rusland, brengen tanks, munitie, vlieg tuigen en alle materialen, die nodig ryn om den dapperen bondgenoot te steunen in zfjn acties tegen den gemeenscbspp- lijken vijand. Het ls een wereld op zichzelf, een con vooi, duizenden mannen vecenigd in ge lijke gevaren, met gelijke kansen onder te gaan of de tocht te overleven. „Convooi naar Moermansk" tracht ons een beeld te geven van de strijd, die wellicht de oorlog besliste: de slag e® de Atlantische Oceaan. Een oorlog om de hegemonie op de wereldzee, gevoerd dooi Duitsland met de duikboot, door de Ver enigde Volken met het convooistelsel en de zware bovenwaterschepen. Het is ons dikwijls gezegd, en de v* liescijlers spraken een duidelijke dat op de Atlantische Oceaan de »"v tussen slavernij en vrijheid werd uins vochten. De bedoeling van deze Warner film ls geweest deze strijd in al zt)n b< terrlreid, spanning en rampspoed, ook in succes, te manifesteren in een r En het is een groot filmwerk den, realistisch, waar, suggestief o wonden. Een gecoördineerde aanvai j een school duikboten, een vliegtuigaa -■ een spannende achtervolging, He* 8im alles op elkander; maar de zeelui, js karakter, hun leven, hun thuis, niet vergeten. En zij zijn meeste:riy f schetst, aannemelijk en menselijk. ^en tragedie, zij wisselen elkaar aJ- ,na harde kapitein, maar hartelijk v ^alen, vrouw; de jonge kadet met zijn of(1. welke de dood verijdelt; de eervi e cier, een pretmaker en onverschiWS die tenslotte trouwt. Helderse Een klassefilm, die zeker het publiek uitermate zal boeien. goor De hoofdrollen worden vertoi» m Humphrey Bogart, Raymond M con. Alan Haley, de regie is van Lloy Stad- en landregeliuQ aardappelen «,0rdt Met ingang van 28 October sta(j. voor het artikel aardappelen oerd. en landregeling wederom Dit wil dus zeggen, dat 0pdruk de aardappelbonnen met J8ppe- „Stad" alleen in stadgebied a r(japp<J- len mag kopen en dat de jgeb bonnen met den opdruk „Lan in landgebied geldig zttn- LOCOMOTIEVEN HIT Uit Zweden zijn enige l'J'- ,3 de 4 locomotieven gearriveerd voor Nederlandse Spoorwegen. D'ges'8' enige maanden in gebruik jul- tionneerd in Utrecht. Bi"1" u,tZ*®" len nog 15 van deze machine den ln Nederland aankomen. zij" D"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 2