Hoe Sam en Slokkie op reis gingen Stadsnieuws Je hebt hetof je hebt het niet" Geslaagde avond van O en O. Cabaretavond H.R.C. LIJST REPATRIëRENDEN „ORANJEFONTEIN" LAATSTE LEZING OVER MODERNE FRANSE MUZIEK .Kleinbeeld-Camera V. Nieuwe bonnen Alleen shag of rooktabak Dinsdagavond heeft de commissie voor O. en O. wel een zeer aantrekke lijk programma in Casino ten tonele gebracht. Dank zij de medewerking van kapitein Jacobson en sergeant Kist van ^de gezagstroepen, hebben onze Helderse militairen en verder tal van autoritei ten en belangstellenden kunnen genie ten van de Radio-cabaretrevue „Je hebt 't.... of je hebt 't niet", gebracht door Gerard Walden, Berry Kievits, Herbert Jacks, Bob Nelson en ensemble. Op Za terdagavond, nu 10 dagen geleden, draaide deze revue voor de eerste maal voor „Herrijzend Nederland". Het ge beurt niet veel, dat O. en O. Den Hel der met h ar keuze de plank ver mis is, ditmaal echter heeft ze met haar keus „roos geschoten" om in de termen van de uniformen te blijven. Casino was totaal uitverkocht, ter wijl nog verscheidene stoelen bijgeplaatst moesten worden. Het gezelschap had evenwel pech met de auto, zodat het Helders kwartiertje ditmaal uitgroeide tot 3 kwartierjes. Geen nood, het dans- orkest de Paloa's heeft met een paar pittige nummertjes de stemming er voorlopig ingebracht. Om 9 uur „Een vrolijk Begin" en daarna kwam het offensief van de lach: Gerard Walden, een broer van Willy Walden, heeft, met dezen laatste de fa milietrek „Humor" beslist gemeen. Zelfs de Engelse matrozen die aanwe zig waren, en die het gesproken woord zo goed als niet konden verstaan, lach ten dat de tranen over hun gezicht lie pen, hetgeen wel bewijst wat de executanten met hun m imiek pres teerden. Vooral tijdens de schets „Lichte conversatie" was Gerard Wal den op z'n best. Bob Nelson als con férencier hoort in dit gezelschap thuis. Vlot leidde hij zijn collega's in en muisT sitl werd er geluisterd naar zijn liedje „Behouden vaart en een goede wacht", welk lied hij hier in Den Helder op droeg aan die zeemansvrouwen, welke de thuiskomst van hun mannen binnen kort kunnen verwachten. Met dit lied zal Bob Nelson binnenkort voor de wereldomroep P.C.J. te beluisteren zijn Elly Westermeyer zong en zij deed het vlot en aardig zo ook Pim Tholen, Het gaat onze plaatselijke voetbal- Vereniging H.R.C. op het ogenblik heel goed. Er worden op de groene grasmat uitstekende resultaten bereikt en de geest is prima. Ter afwisseling van de spannende wed strijden organiseert de cabaretafdeling een feestavond op Maandag 29 en Dins dag 29 Jan. a.s. in Casino. Er worden twee avonden gegeven, omdat een grote toeloop van belangstellenden wordt ver wacht. Het duo Boot en Van de Sande ver vult weer de hoofdrol. Voorts werken mee de acrobatengroep de „Paola's" en het danspaar „In-Wi". Het geheel draagt de titel „Lach en vergeet De opbrengst van de entrée's de toegangsprijs is laag gesteld ls bestemd voor het trainersfonds. DE SINAASAPPELEN. Wij schreven, dat op de sinaasappelbon per persoon 21/» kg sinaasappelen ver strekt zal worden. Dit ls helaas onjuist. We krijgen kg. Dit zet een kleine dom per op de aanvankelijke vreugde, maar we zullen dat éne pond niettemin in dank aanvaardt en consumeren. PAARD OP HOL. Dinsdagmiddag om even 2 uur, sloeg In de Koningstraat een paard op hol, tengevolge van een breuk in één der onderdelen van het lamoen. De wagen kwam tot stilstand tegen een verkeerspaal, het paard holde in de lichting van de Spoorstraat verder, tot het door enige omstanders tegen werd gehouden. Het dier bleek een verwon ding aan de rechter achterpoot te heb ben opgelopen. Het werd ter plaatse voorlopig verbonden. Persoonlijke ongevallen bracht dit in cident niet mee. De materiële schade beperkte zich tot een klein man kement aan de wagen, en een lichte verschuiving van de verkeerspaal. de man achter de piano, die bewees mee te kunnen met eerste klas werkers als Walden en Berry Kievits. De aan vulling van Gerard Walden en Berry Kievits was Herbert Jacks Hij was steeds het excentrieke manneke. Het dansorkest de Paloa's verzorgde nog 'n gezellig en druk bal tot twee uur. O. en O. had succes en kan terugzien op een alleszins geslaagde avond, waar door we wel wat verwend zijn. Een volgende maal weer zo iets? Twee Februari a.s. wordt het m.s. „Oranjefontein" te Rotterdam verwacht. Aan boord bevinden zich o.a. 45 repa- triërenden. De lijst met namen ligt van af heden op ons kantoor ter inzage. Dinsdagavond gaf de heer Casper Hö- weler zijn laatste cursusavond voor de Helderse Volksuniversiteit over de mo derne Franse muziek. Hij besprak nu de jongere generatie van Franse componis ten, uit de negentiger jaren van de vo rige eeuw, die zich verenigd hadden in de z.g. „Groupe des Six". Van dit zestal zijn er drie op de achtergrond gebleven. De andere drie, te weten Francis Pou- lenc, Darius Milhaud en Arthur Honeg- ger, hebben grotere bekendheid verwor ven. Poulenc. Vooral eerstgenoemde, aristocratische en verfijnde figuur, verdient waardering. De heer Höweler tekende zijn betekenis aan de hand van lichtbeelden en gra- mofoonplaten. We hoorden de Aubade voor piano en orkest, .waarin de invloed van oude meesters, in casu Mozart, te constateren was. Zeer interessant was de korte beschou wing over de gehoorsindruk die we krij gen bij verschillende orkestgrootte. Het is niet zo, dat een vier maal zo groot orkest ook een vier maal zo grote ge- luidsindruk geeft, maar een twee maal zo grote. De „geluidssterkte" neemt na melijk toe met de wortel uit de orkest grootte. We kunnen dus niet de aantallen decibels van cïe medespelende instrumen ten vlotweg optellen, daar we dan een veel te grote uitkomst krijgen. Poulenc heeft van deze wet gebruik gemaakt door het veelvuldiger toepassen van kamer orkesten, dan bij de romantici gebruike lijk was. Wij hoorden ook de suite „Le Besti- aire", korte gedichten met een wijsgerige inhoud van Guillaume Apollinaire, die cfoor Poulenc van een suggestief accom pagnement waren voorzien. Milhaud. Milhaud's werken „lopen langs het ba nale zonder nochtans banaal te zijn". „Het mooie lijkt gemakkelijk, en daar om wordt het onderschat door het pu bliek". Milhaud schreef moderne toneel muziek bij de Oresteia, het treurspel van Aeschylos. Voorts drie Joodse gezangen, en zijn visie op Les soirées de Pétrogra- Er zijn gezichten, die zich laten lezen als een boek, en er zijn anderen, die een verzegeld geheim gelijken. Van de eerstgenoemde typen doorbladert men de gelaatstrekken als een onbekend verhaal of een bundel gedichten, en dan blijkt het bij nadere en aandachtiger kennismaking soms een buiten gemeen boeiende en bontbe.wogen geschiedenis te zijn, of de poëzie verruk kelijke verzen te bevatten; de tweede categorie wekt daarentegen in hoge mate onze speurzin door haar raadselachtige ongenaakbaarheid, waarachter zich nu en dan schrijnende ervaringen of een zeldzame gemoedsdiepte met uiterlijke onverschilligheid trachten te maskéren. Toen ik echter onlangs een oude vrouw zag, wier huid van gerimpeld perkament herinnerde aan de kostbare kloosterkroniek ener librije, waarvan de naïeve eenvoud en sim pele oprechtheid^voor iedereen lag opengeslagen, hield ik onwillekeurig een wijle in, als een verrast voorbijganger, die iets wondermoois heeft ontdekt .op zijn weg. In de schrandere ogen twinkelde een edele goedhartigheid, die weldadig aandeed als het knipperend theelichtje van grootmoeder's kamer en in haar uitdrukking openbaarde zich een ziel vol innerlijke verworven heden. Het was mogelijk, dat zij haar naam met een krabbel moest schrij ven, maar ze bezat in haar rustige overgave een harmonische levenshouding, waarom menige denker, die zich stoute systemen bouwde, vertwijfeld en te vergeefs met zichzelven had geworsteld. Zeker, de jéügd heeft haar eigen aantrekkelijkheid, en het frisse, spontane en impulsieve gebaar, dat haar optreden kenmerkt, is van een veroverende charme, cflfe men nergens an ders vindt, maar dit verklóérde en die hoge wijding zal men uiteraard niet of zelden bij haar zoeken. En toch is zulk een sublieme kalmte en ziele- vrede alleen te bereiken, wanneer men diep in zijn hart door alle onder vinding heen het kind-zijn nog ongeschonden heeft weten te bewaren. Zulke wérkelijk goede lieden houden een wijsheid in zich besloten, die niet Sén- geleerd kan worden, zoals een vreemde taal of rekenkunst, maar een sub tiele intuïtie loodst hen door elke dwaling, en blijft hen op de verkennings tochten van het verstand vergezellen als een betrouwbare gids en toeverlaat. Zij vlieden veeleer het rumoer en toeven gaarne in de tenten der stilte, met een gevoel van innige devotie jegens het wereldraadsel. Een ontmoeting met zo iemand kan betoverend zijn als een schilderij der Primitieven, en ons ver troosten als de vrome genade van een schoon en teder-verlucht missaal. Verkenner. N de, met. de revolutie in Rusland als on derwerp. Zijn meesterwerk is ongetwij feld „La création du monde", waarin het scheppingsverhaal op zeer moderne wijze verklankt wordt; het is een ballet op een negermythe over het ontstaan van de wereld. Duidelijk is daarin de sterke invloed van de jazz (Gershwin's bekende Rhapsody in blue"). Bij het ho ren van deze muziek voelen we ons op het drijfzand tussen „klassiek" en „jazz", en wordt het duidelijk, dat van een scherpe grenslijn niet gesproken kan worden. De meeste aanwezigen zullen het met het door den heer Ntfkamp gespro ken slotwoord zeker eens geweest zijn. De besproken materie, vooral van de beide laatste lezingen, is voor niet zeer ingewijden verre van sim pel, maar de heer Höweler heeft niet temin kans gezien zijn hoorders alle drie de avonden steeds te boeien, met het resultaat, dat de aanwezigen niet als door een wonder grote ken ners van de moderne Franse muziek zijn geworden, wat ook de bedoeling niet was, maar wel dat zij allen met groter interesse zullen luisteren, wan neer voor de radio of in de concert zaal werken van de besproken com ponisten worden uitgevoerd. En het wekken van belangstelling Is al een zeer belangrijk ding. Wij hopen, dat de heer Höweler nog maals naar Den Helder zal komen, om zijn hoorderes andermaal te leiden op de belangwekkende tochten door de prach tige dwaaltuin der muziek. door G. TH. ROTMAN. (Nadruk verboden). 5960. Dr. Dikpoot vertelde hem, wat er gebeurd was en ontvouwde hem zijn plannen. „Niet zo'n slecht idee!" zei Rondlobbes, terwijl hij zijn wagentje liet keren; „wacht maar, ik ben zó terug!" Binnen een kwartier was hij terug, voorafgegaan door een heit troep reus achtige neushoorns. Hij gaf nu de dieren ce nodige bevelen omtrent hetgeen ze te doen hadden; Sam en Slokkie klom men elk op één der neushoorns en daar ging de troep, hoor! De grond dreunde onder hun hoeven eh de stofwolken vlogen naar alle kanten! Rondlobbes volgde zo vlug mogelijk in zijn wagen tje, terwijl Dr. Dikpoot rustig in het zand ging liggen wachten. r*«* voor de eerste helft van de 2de periode 1946 (20 Januari t/m 2 Februari 1946). Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van: Bonkaarten KA. KB, KC 602: 725 250 gram jam, stroop, boterhampastei, enz. 726 100 gram koffie. 727 pl m. 112 gram huis houdzeep. 728 250 gram zachte zeep. B 69 1 kg aardappelen. B 70, C 70 1 ei. Bonkaarten KD. KE 602: A 02 melk 1'/j liter melk. B 02, C 02 melk 3 liter melk. 002 aardappelen 1 kg aardappelen. Bonkaarten Kd, KE 602: 825 250 gram jam, stroop, enz. 826 1 ei. 827 pl.m. 112 gram huis houdzeep. 828 250 gram zachte zeep. Bonkaarten LD, LE 602: D 02, E 02 melk 5 liter melk. 502 aardappelen 1 kg aardappelen. Tabakskaarten, enz.: T 10 2 rantsoenen rook- of shagtabak (geen siga retten of sigaren). V 10 100 gram chocolade of suikerwerken. X 10 100 gram chocolade of suikerwerken. Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 25 Januari a.s. van des mor gens 8 uur af worden gebruikt, met uit zondering van de bonnen voor melk en aardappelen, waarop eerst met ingang van Maandag 28 Januari mag worden afgeleverd. De eieren op de bonnen B 70, C 70 en 826 zijn verkrijgbaar bij een detaillist, die gewoon is eieren op rantsoenbonnen voor zieken te verkopen. Op bon T 10 van de tabakskaart zal alleen Shag- of rooktabak mogen wor den afgeleverd en derhalve mogen op deze bon geen sigaren, sigarillos of sigaretten worden verkocht. Doordat de vraag van het publiek naar sigaretten, sigaren en sigarillos groter was dan de bevoorrading van den winkelier toeliet, is bij de detail handel een abnormale voorraad shag- en rooktabak onstaan, zodat het thans noodzakelijk is een bon aan te wijzen, waarop uitsluitend rook- of shagtabak mag worden afgeleverd. j>ruk: Dagblad w. Noord-Holland N.V«

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 2