Hoe Sam en Slokkie op reis gingen
Stadsnieuws
Je hebt hetof je hebt het niet"
Geslaagde avond van
O en O.
Cabaretavond H.R.C.
LIJST REPATRIëRENDEN
„ORANJEFONTEIN"
LAATSTE LEZING OVER
MODERNE FRANSE MUZIEK
.Kleinbeeld-Camera
V.
Nieuwe bonnen
Alleen shag of rooktabak
Dinsdagavond heeft de commissie
voor O. en O. wel een zeer aantrekke
lijk programma in Casino ten tonele
gebracht. Dank zij de medewerking van
kapitein Jacobson en sergeant Kist van
^de gezagstroepen, hebben onze Helderse
militairen en verder tal van autoritei
ten en belangstellenden kunnen genie
ten van de Radio-cabaretrevue „Je hebt
't.... of je hebt 't niet", gebracht door
Gerard Walden, Berry Kievits, Herbert
Jacks, Bob Nelson en ensemble. Op Za
terdagavond, nu 10 dagen geleden,
draaide deze revue voor de eerste maal
voor „Herrijzend Nederland". Het ge
beurt niet veel, dat O. en O. Den Hel
der met h ar keuze de plank ver mis is,
ditmaal echter heeft ze met haar keus
„roos geschoten" om in de termen van
de uniformen te blijven.
Casino was totaal uitverkocht, ter
wijl nog verscheidene stoelen bijgeplaatst
moesten worden. Het gezelschap had
evenwel pech met de auto, zodat het
Helders kwartiertje ditmaal uitgroeide
tot 3 kwartierjes. Geen nood, het dans-
orkest de Paloa's heeft met een paar
pittige nummertjes de stemming er
voorlopig ingebracht.
Om 9 uur „Een vrolijk Begin" en
daarna kwam het offensief van de lach:
Gerard Walden, een broer van Willy
Walden, heeft, met dezen laatste de fa
milietrek „Humor" beslist gemeen.
Zelfs de Engelse matrozen die aanwe
zig waren, en die het gesproken woord
zo goed als niet konden verstaan, lach
ten dat de tranen over hun gezicht lie
pen, hetgeen wel bewijst wat de
executanten met hun m imiek pres
teerden. Vooral tijdens de schets
„Lichte conversatie" was Gerard Wal
den op z'n best. Bob Nelson als con
férencier hoort in dit gezelschap thuis.
Vlot leidde hij zijn collega's in en muisT
sitl werd er geluisterd naar zijn liedje
„Behouden vaart en een goede wacht",
welk lied hij hier in Den Helder op
droeg aan die zeemansvrouwen, welke
de thuiskomst van hun mannen binnen
kort kunnen verwachten. Met dit lied
zal Bob Nelson binnenkort voor de
wereldomroep P.C.J. te beluisteren zijn
Elly Westermeyer zong en zij deed
het vlot en aardig zo ook Pim Tholen,
Het gaat onze plaatselijke voetbal-
Vereniging H.R.C. op het ogenblik heel
goed. Er worden op de groene grasmat
uitstekende resultaten bereikt en de
geest is prima.
Ter afwisseling van de spannende wed
strijden organiseert de cabaretafdeling
een feestavond op Maandag 29 en Dins
dag 29 Jan. a.s. in Casino. Er worden
twee avonden gegeven, omdat een grote
toeloop van belangstellenden wordt ver
wacht.
Het duo Boot en Van de Sande ver
vult weer de hoofdrol. Voorts werken
mee de acrobatengroep de „Paola's" en
het danspaar „In-Wi". Het geheel draagt
de titel „Lach en vergeet
De opbrengst van de entrée's de
toegangsprijs is laag gesteld ls bestemd
voor het trainersfonds.
DE SINAASAPPELEN.
Wij schreven, dat op de sinaasappelbon
per persoon 21/» kg sinaasappelen ver
strekt zal worden. Dit ls helaas onjuist.
We krijgen kg. Dit zet een kleine dom
per op de aanvankelijke vreugde, maar
we zullen dat éne pond niettemin in dank
aanvaardt en consumeren.
PAARD OP HOL.
Dinsdagmiddag om even 2 uur, sloeg
In de Koningstraat een paard op hol,
tengevolge van een breuk in één der
onderdelen van het lamoen.
De wagen kwam tot stilstand tegen
een verkeerspaal, het paard holde in de
lichting van de Spoorstraat verder, tot
het door enige omstanders tegen werd
gehouden. Het dier bleek een verwon
ding aan de rechter achterpoot te heb
ben opgelopen. Het werd ter plaatse
voorlopig verbonden.
Persoonlijke ongevallen bracht dit in
cident niet mee. De materiële schade
beperkte zich tot een klein man
kement aan de wagen, en een lichte
verschuiving van de verkeerspaal.
de man achter de piano, die bewees
mee te kunnen met eerste klas werkers
als Walden en Berry Kievits. De aan
vulling van Gerard Walden en Berry
Kievits was Herbert Jacks Hij was
steeds het excentrieke manneke.
Het dansorkest de Paloa's verzorgde
nog 'n gezellig en druk bal tot twee uur.
O. en O. had succes en kan terugzien
op een alleszins geslaagde avond, waar
door we wel wat verwend zijn. Een
volgende maal weer zo iets?
Twee Februari a.s. wordt het m.s.
„Oranjefontein" te Rotterdam verwacht.
Aan boord bevinden zich o.a. 45 repa-
triërenden. De lijst met namen ligt van
af heden op ons kantoor ter inzage.
Dinsdagavond gaf de heer Casper Hö-
weler zijn laatste cursusavond voor de
Helderse Volksuniversiteit over de mo
derne Franse muziek. Hij besprak nu de
jongere generatie van Franse componis
ten, uit de negentiger jaren van de vo
rige eeuw, die zich verenigd hadden in
de z.g. „Groupe des Six". Van dit zestal
zijn er drie op de achtergrond gebleven.
De andere drie, te weten Francis Pou-
lenc, Darius Milhaud en Arthur Honeg-
ger, hebben grotere bekendheid verwor
ven.
Poulenc.
Vooral eerstgenoemde, aristocratische
en verfijnde figuur, verdient waardering.
De heer Höweler tekende zijn betekenis
aan de hand van lichtbeelden en gra-
mofoonplaten. We hoorden de Aubade
voor piano en orkest, .waarin de invloed
van oude meesters, in casu Mozart, te
constateren was.
Zeer interessant was de korte beschou
wing over de gehoorsindruk die we krij
gen bij verschillende orkestgrootte. Het
is niet zo, dat een vier maal zo groot
orkest ook een vier maal zo grote ge-
luidsindruk geeft, maar een twee maal
zo grote. De „geluidssterkte" neemt na
melijk toe met de wortel uit de orkest
grootte. We kunnen dus niet de aantallen
decibels van cïe medespelende instrumen
ten vlotweg optellen, daar we dan een
veel te grote uitkomst krijgen. Poulenc
heeft van deze wet gebruik gemaakt door
het veelvuldiger toepassen van kamer
orkesten, dan bij de romantici gebruike
lijk was.
Wij hoorden ook de suite „Le Besti-
aire", korte gedichten met een wijsgerige
inhoud van Guillaume Apollinaire, die
cfoor Poulenc van een suggestief accom
pagnement waren voorzien.
Milhaud.
Milhaud's werken „lopen langs het ba
nale zonder nochtans banaal te zijn".
„Het mooie lijkt gemakkelijk, en daar
om wordt het onderschat door het pu
bliek". Milhaud schreef moderne toneel
muziek bij de Oresteia, het treurspel van
Aeschylos. Voorts drie Joodse gezangen,
en zijn visie op Les soirées de Pétrogra-
Er zijn gezichten, die zich laten lezen als een boek, en er zijn anderen,
die een verzegeld geheim gelijken. Van de eerstgenoemde typen doorbladert
men de gelaatstrekken als een onbekend verhaal of een bundel gedichten,
en dan blijkt het bij nadere en aandachtiger kennismaking soms een buiten
gemeen boeiende en bontbe.wogen geschiedenis te zijn, of de poëzie verruk
kelijke verzen te bevatten; de tweede categorie wekt daarentegen in hoge
mate onze speurzin door haar raadselachtige ongenaakbaarheid, waarachter
zich nu en dan schrijnende ervaringen of een zeldzame gemoedsdiepte met
uiterlijke onverschilligheid trachten te maskéren. Toen ik echter onlangs
een oude vrouw zag, wier huid van gerimpeld perkament herinnerde aan de
kostbare kloosterkroniek ener librije, waarvan de naïeve eenvoud en sim
pele oprechtheid^voor iedereen lag opengeslagen, hield ik onwillekeurig een
wijle in, als een verrast voorbijganger, die iets wondermoois heeft ontdekt
.op zijn weg. In de schrandere ogen twinkelde een edele goedhartigheid, die
weldadig aandeed als het knipperend theelichtje van grootmoeder's kamer
en in haar uitdrukking openbaarde zich een ziel vol innerlijke verworven
heden. Het was mogelijk, dat zij haar naam met een krabbel moest schrij
ven, maar ze bezat in haar rustige overgave een harmonische levenshouding,
waarom menige denker, die zich stoute systemen bouwde, vertwijfeld en te
vergeefs met zichzelven had geworsteld. Zeker, de jéügd heeft haar eigen
aantrekkelijkheid, en het frisse, spontane en impulsieve gebaar, dat haar
optreden kenmerkt, is van een veroverende charme, cflfe men nergens an
ders vindt, maar dit verklóérde en die hoge wijding zal men uiteraard niet
of zelden bij haar zoeken. En toch is zulk een sublieme kalmte en ziele-
vrede alleen te bereiken, wanneer men diep in zijn hart door alle onder
vinding heen het kind-zijn nog ongeschonden heeft weten te bewaren. Zulke
wérkelijk goede lieden houden een wijsheid in zich besloten, die niet Sén-
geleerd kan worden, zoals een vreemde taal of rekenkunst, maar een sub
tiele intuïtie loodst hen door elke dwaling, en blijft hen op de verkennings
tochten van het verstand vergezellen als een betrouwbare gids en toeverlaat.
Zij vlieden veeleer het rumoer en toeven gaarne in de tenten der stilte, met
een gevoel van innige devotie jegens het wereldraadsel. Een ontmoeting met
zo iemand kan betoverend zijn als een schilderij der Primitieven, en ons ver
troosten als de vrome genade van een schoon en teder-verlucht missaal.
Verkenner.
N
de, met. de revolutie in Rusland als on
derwerp. Zijn meesterwerk is ongetwij
feld „La création du monde", waarin
het scheppingsverhaal op zeer moderne
wijze verklankt wordt; het is een ballet
op een negermythe over het ontstaan
van de wereld. Duidelijk is daarin de
sterke invloed van de jazz (Gershwin's
bekende Rhapsody in blue"). Bij het ho
ren van deze muziek voelen we ons op
het drijfzand tussen „klassiek" en „jazz",
en wordt het duidelijk, dat van een
scherpe grenslijn niet gesproken kan
worden.
De meeste aanwezigen zullen het met
het door den heer Ntfkamp gespro
ken slotwoord zeker eens geweest
zijn. De besproken materie, vooral
van de beide laatste lezingen, is voor
niet zeer ingewijden verre van sim
pel, maar de heer Höweler heeft niet
temin kans gezien zijn hoorders alle
drie de avonden steeds te boeien,
met het resultaat, dat de aanwezigen
niet als door een wonder grote ken
ners van de moderne Franse muziek
zijn geworden, wat ook de bedoeling
niet was, maar wel dat zij allen met
groter interesse zullen luisteren, wan
neer voor de radio of in de concert
zaal werken van de besproken com
ponisten worden uitgevoerd. En het
wekken van belangstelling Is al een
zeer belangrijk ding.
Wij hopen, dat de heer Höweler nog
maals naar Den Helder zal komen, om
zijn hoorderes andermaal te leiden op de
belangwekkende tochten door de prach
tige dwaaltuin der muziek.
door G. TH. ROTMAN.
(Nadruk verboden).
5960. Dr. Dikpoot vertelde hem, wat
er gebeurd was en ontvouwde hem zijn
plannen. „Niet zo'n slecht idee!" zei
Rondlobbes, terwijl hij zijn wagentje liet
keren; „wacht maar, ik ben zó terug!"
Binnen een kwartier was hij terug,
voorafgegaan door een heit troep reus
achtige neushoorns. Hij gaf nu de dieren
ce nodige bevelen omtrent hetgeen ze
te doen hadden; Sam en Slokkie klom
men elk op één der neushoorns en daar
ging de troep, hoor! De grond dreunde
onder hun hoeven eh de stofwolken
vlogen naar alle kanten! Rondlobbes
volgde zo vlug mogelijk in zijn wagen
tje, terwijl Dr. Dikpoot rustig in het zand
ging liggen wachten.
r*«*
voor de eerste helft van de 2de periode
1946 (20 Januari t/m 2 Februari 1946).
Elk der volgende bonnen geeft recht
op het kopen van:
Bonkaarten KA. KB, KC 602:
725 250 gram jam, stroop,
boterhampastei, enz.
726 100 gram koffie.
727 pl m. 112 gram huis
houdzeep.
728 250 gram zachte zeep.
B 69 1 kg aardappelen.
B 70, C 70 1 ei.
Bonkaarten KD. KE 602:
A 02 melk 1'/j liter melk.
B 02, C 02 melk 3 liter melk.
002 aardappelen 1 kg aardappelen.
Bonkaarten Kd, KE 602:
825 250 gram jam, stroop,
enz.
826 1 ei.
827 pl.m. 112 gram huis
houdzeep.
828 250 gram zachte zeep.
Bonkaarten LD, LE 602:
D 02, E 02 melk 5 liter melk.
502 aardappelen 1 kg aardappelen.
Tabakskaarten, enz.:
T 10 2 rantsoenen rook- of
shagtabak (geen siga
retten of sigaren).
V 10 100 gram chocolade of
suikerwerken.
X 10 100 gram chocolade of
suikerwerken.
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds
op Vrijdag 25 Januari a.s. van des mor
gens 8 uur af worden gebruikt, met uit
zondering van de bonnen voor melk en
aardappelen, waarop eerst met ingang
van Maandag 28 Januari mag worden
afgeleverd.
De eieren op de bonnen B 70, C 70 en
826 zijn verkrijgbaar bij een detaillist,
die gewoon is eieren op rantsoenbonnen
voor zieken te verkopen.
Op bon T 10 van de tabakskaart zal
alleen Shag- of rooktabak mogen wor
den afgeleverd en derhalve mogen op
deze bon geen sigaren, sigarillos of
sigaretten worden verkocht.
Doordat de vraag van het publiek
naar sigaretten, sigaren en sigarillos
groter was dan de bevoorrading van
den winkelier toeliet, is bij de detail
handel een abnormale voorraad shag-
en rooktabak onstaan, zodat het thans
noodzakelijk is een bon aan te wijzen,
waarop uitsluitend rook- of shagtabak
mag worden afgeleverd.
j>ruk: Dagblad w. Noord-Holland N.V«