WIJ HERDENKEN DE BEVRIJDING Herinneringen uit 't leven van Sally Manheim De Betuwe in volle bloei en een schier vergeten volk werkt door Indrukken uit Malakka en Indonesië Burgemeester Ritmeester is een dapper man Een relaas van Yvel Dlawnurg gg Vnnr Levensmiddel"" m Schagen. Marktberichten. Wat er een jaar geleden gebeurde Massagraven bij Arnhem. Uw dank N OP SUMATRA TERUG iii. *n- elkaar, lagen d$ mensen opgesta- Het tweede artikel werd opgenomen peld. Buiten was het guur en koud en aarde-donker. in ons no. van 27 April jj. Sally Manheim, die tussen de Gorrel en Tabbie was grootgebracht, die van zijn dertiende tot zijn tach tigste jaar kachels had gesjouwd als een jonge kerel, zeilen geknipt, ge legd, gesneden had, twee cent spij kers had verkocht, stoelen gepoli toerd in zijn winkel in de Koning straat iedereen kende hem. Ik kende hem nog beter. Met zijn win kel en zijn lichaam zat hij de laat- •te dertig jaar in de Koningstraat, maar zijn hart was nog altijd op de dijk en bij de zee. Hij leefde nog altijd bij de vissers en de haring- •chuiten Zijn hart woonde dicht bij de Artilleriestraat en de Rensteeg en de Langestraat. Sally Manheim tvas en bleef een typische „Oude Helderbewoner". Urenlang kon hij praten over Dorus Rijkers en Janus Kuiper en over de makreel van Tabbie en de gerookte pieterman van Neel Kraan. Iedere visventer, Iedere Jutter, iedere haringtrekker kende Manheim- Sally Manheim werd niet als zijn voorvaderen op het kleine Joodse kerkhof begraven. Hij, die vergroeid Vvas met de Jutterstad, mocht niet in. Den Helder blijven. De „Kultur" kwam er door in gevaar. Eén dag voor de verdrijving der Joden uit Den Helder, zag ik hem nog staan tussen de verweerde •tenen van het oude kerkhof. Het tvas de laatste Joodse begrafenis, die de Kultur nog toestond. Burge meester Ritmeester is een dapper man! Hij vreesde, de Kultur en den Mof niet. Bij de baar van den dode protesteerde hij er tegen, dat zijn burgers, Nederlandse mensen, uit Zijn gemeente werden verdreven, verdreven zonder enig recht. Woor den van troost en bemoediging sprak deze burgemeester tot de troosteloze mensen, die alles wat hun dierbaar was, have en goed, moesten achterlaten. Ik heb deze woorden goed onthouden. Zij zijn mij altijd bij gebleven. De Helderse Joden, die toen om de baar met den dode stonden, zijn bijna allen vermoord. Ze zullen Den Helder nooit terugzien. Oude Joden werden als oud roest het eerste op geruimd. Heel vlug gingen ze weg uit Westerbork. Himmler gunde ze nog geen bord watersoep met kool etronk Bij Manheim in de barak. Sally Manheim wist ook, dat hij Weg moest, 's Nachts om drie uur zou hij in de vuile veewagen gela den worden Er was geen ont komen aan. Rondom dubbel prik keldraad torens met dubbele uitkijkposten een brede gracht en - dodende geweerlopen van S.S.-boeven. Die nacht zijn wij, mijn vrouw en ik bij hem geweest in de barak. In vieze kribben, drie hoog boven De grond was oorweekt en een stuk modder. Op de tast kwamen wij de barak bin nen. Tussen een groep medeveroor deelden zat S^lly Manheim op zijn koffer. Het mooiste plekje van de wereld. Hij was tachtig ja.r, maar in zijn ogen was geen angst of zorg te bespeuren. Verheugd sprong hij op, toen hij ons zag. Een blijde trek lag over zijn gezicht en hij kneep mijn hand haast tot moes. „Daar hei je 'em nou. weet je wie dat is, dat is nou Yvel Dlawnurg, die heb over de Oude Helder en alle haring trekkers geschreven en ook over de mensenredders. Jullie hebben toch zeker wel van Dorus Rijkers gehoord? Dat was een mannetjesputter mensen, daar heb ik vlak bij g ewoond. Meer dan vijf honderd mensen heeft ie op de Panne- koek gered." „Had ik maar een goeie pannekoek", zegt een oude man. „Hier op Westerbork is het koolsoep en nog In sommige plaatsen kwam het na de capitulatie tot schermutselingen tussen weerspannige Nazi's en leden van de Nederlandse verzetsbeweging. Een ge vangen genomen Duitse soldaét wordt door een Nederlandsen patriot wegge leid. A.B.C. P. HUWELIJKSVOLTREKKING IN EEN PARK. Korporaal Ernest Shafto uit Far- mingdale, New Jersey, die tijdens de oorlog op de Philippijnen diende, droomde op een nacht, dat hij met zijn verloofde huwde in het gemeen tepark van Atlanta, waar hij haar voor de oorlog het hof had gemaakt. In zijn land teruggekeerd vertelde hij zijn droom aan een journalist, die er het gemeentebestuur van At lanta van in kennis stelde. De ge meenteraad nam onmiddellijk stap pen om deze droom werkelijkheid te maken en zo werd Ernest Shafto on langs in tegenwoordigheid van den burgemeester en met 10.000 getuigen, in het gemeentepark van Atlanta in de echt verbonden met Kathleen Jordan uit Decatur, Georgia. BIJ DE HERDENKING VAN ONZE BEVRIJDING. Canadese lorries, geladen met voedsel voor de burgerbevolking komen in het nog door de Duitsers bezette gebied, twee dagen voor de overgave van Gen. Blaskowitz's Duitse leger aan de Canadezen onder Lt. Gen. Foulks. A.B.C. P. eens koolsoep." „Hou jij je pannekoek, geef mij maar een lekkere gerookte ma kreel van Tabbie of zo'n vette gerookte poon van Neel Kraan wat jij?" verzucht Manheim. Ik knik. Manheim heeft ge lijk. „Je praat altijd over Den Helder, 't Is net. of dat nou het mooiste plekje is van de hele wereld", moppert een oud mannetje met grijs-grauwe stoppel baard. „Hadde die Moffen mij maar met miin hebben en houwe in Mokum late zitten, dan mag jij de Oude Helder en de pone er bij cadeau hebben." „Wat is nou Amsterdam, wat is dat nou voor een stad", smaalt Manheim. ..Heb je daar dijken, vletten, duinen dikke schol zo van de Urkers? Wat heb ik aan het Vondelpark, geen fluit man. In 't Von delpark ken ik niemand, maar in het Spoorbossie ken iedereen Manheim. Een kleine honderd jaar geleden zat mijn vader al in Den Helder. Ik had later een zaak in de Koningstraat daar heb ik een mop beleefd, een reuze mop." Die jongen wan de Bijbelschool. Het hele auditorium is nu een en al oor. Een ogenblik weet Manheim de miezerigheid en de angst, die in hun hart is, te verdrijven. „Mot jullie ho ren", zegt ieen dan vertelt hij of hii op een bank op de zeedijk zit in- plaats van op een perron des doods.. „Vlak bij miin zaak in Den Helder was de Bijbelschool. Ik moet zeggen, ze leerden daar best. Maarde jongens. die op de Bijbelschool gingen, waren reuze sallemanders. Iedere morgen zette ik aan beide kanten van mijn winkel deur twee hoge stapels zinken emmers. Ze waren zo hoog als de toren van Babel. Zó hoog (Manheim wijst met zijn hand in de hoogte, hoe hoog die toren van Babel wel was). Iedere mor gen precies vijf minuten voor negen komt zo'n jongen van de Bijbelschool, een jongen van een jaar of dertien mijn deur voorbij en.... (Wordt vervolgd.) Zijlstra-levensmiddelenwinkel DEN HELDER, Spoorstraat 20 Slechts de helft van de laarzen en schoenen, die men in Engeland laat her stellen, worden met leer gerepareerd (ANP—ANETA). Volgens wel Ingelichte kringen zou het Duitse passagiersschip „Europa" aan Frankrijk worden toegewezen (AFP). Op de Schagermarkt werden aangevoerd en verhandeld: 23 Paarden f 700—f 1600; 126 Geldekoeien (magere) f 200f 500; 50 Kalfkoeien f 325f 650; 23 Vaarzen,f 120— f 240; 47 Schapen (magere) met 2 lamme ren f 60f 90; 7 Overhouders f 51; 11 Bokken en Geiten f 540; 49 Biggen f 30 f 50; 78 Konijnen vastgest. prijzen; 44 Kippen vastgest. prijzen; 40 Stieren f 400 f 1600. Voor de centrale. 9 Stieren; 112 Gelde koeien (vette); 4 Graskalvereri; 267 Nuchtere kalveren; 6 Schapen (vette); 5 Varkens (vette); 27 Pinken. Klokken zullen luiden; plechtige dankdiensten zullen worden gehouden; met een minuut stilte zullen wjj onze gevallen helden herdenken; vlaggen zullen wapperen en alom In den lande zal het feest zijn feest voor jong en oud, omdat het een jaar is geleden, dat wjj van de Duitse dwingelandij werden verlost. W|j laten hieronder volgen kort en zakelijk wat er in de bevr|j- dingsweek 1945 gebeurde. Een jaar geleden Vrijdag, 4 Mei 1945: De radio geeft te half negen 's avonds het be richt door, dat Duitsland capituleert. Wij rennen de straat op wij roepen elkaar het heuglijke nieuws toe; wij hebben maling aan het niet-op-straat-zijn-gebod. Wij vieren feest, binnen- en buitenshuis. Zaterdag, 5 Mei 1945: De capitulatie van het Duitse leger gaat in. Toch wordt er nog veel geschoten. De Koningin spreekt ons door Radio Herrijzend Nederland toe. De Leidse Universi teit opent weer haar poorten. Zondag, 6 Mei 1945: Generaal Blaskowitz tekent te Wageningen de capitulatie ten overstaan van generaal Foulkes en Prins Bernhard. Maandag, 7 Mei 1945: Utrecht en Hilversum worden door het Cana dese eerste leger bezet. Nieuwe burgemeesters treden op: te Amsterdam wordt Voute vervangen door burgemeester F. de Boer; Den Haag krijgt burgemeester De Monchy terug, Rotterdam burgemeester Oud. Een proclamatie van de ver trouwensmannen aan het Nederlandse volk. De Prinses Irene brigade komt naar Den Haag en wordt bejubeld. Uit de In dustriële Club te Amsterdam wordt door de Duitsers ge schoten. Er vallen tientallen doden en gewonden. Dinsdag, 8 Mei 1945: Tal van steden worden door de Canadezen bezet. De bijzondere grote en kleine staat van beleg wordt afgekondigd. Officieel mogen wij nu weer tot 11 uur 's avonds in de buitenlucht vertoeven. De „leider van het Nederlandse volk". Mussert, wordt gearresteerd. Woensdag, 9 Mei 1945: In alle kerken wordt een dankdag voor de bevrijding gehouden. Amsterdam viert zijn bevrijdingsfeest op de Dam, waarvan minister-president Gerbrandy getuige is. De staking bij de Spoorwegen is ten einde: het personeel wordt door de directie opgerc epen. Donderdag, 10 Mei 1945: In een plechtige bijeenkomst in de Natio nale Kathedraatr de Nieuwe Kerk te Amsterdam, wordt in zonderheid het ondergrondse, illegale werk herdacht. Prins Bernhard bezoekt enige steden in het Westen van het land. De toneelgroep „5 Mei 1945" voert een bevrijdingsstuk op door vijf auteurs geschreven. Vrijdag, 11 Mei 1945: Het M.G. (Militair Gezag) treedt op; generaal Kruis heeft de leiding. De vertrouwensmannen treden op als adviseur. Zaterdag, 12 Mei 1945: Eerste trein van Utrecht naar Rotterdam. Generaal Winkelman komt in ons land terug. Lente, bloeitijd. Overal brengt de na tuur dit steeds weer terugkerende bloesemfeest. Van de kleinste tuin tot op het grootste landgoed, bloesem- weelde overal. Ook in de Over-Betuwe staan wederom de hongerden te pron ken met hun mooiste kleed. Zij trachten nut hun pracht alles te overvleugelen wat hier verder te zien is. Zij eisen met het recht van jaren, de aandacht van ieder die hier komt. Het lijkt of zij zeggen: „Wij zijn de Betuwe, wij, wat zou de Betuwe zijn zonder ons?" En inderdaad, de Betuwe had zijn bekend heid te danken aan deze thans pralende en straks dragende bomen. Jaar in, jaar uit, leverden zij het heerlijkste fruit welk ons land voortbracht. De Betuwe nu Wanneer echter nu de naam Betuwe gefloemd wordt, denken wij niet in de eerste plaats aan dit bloesemfestijn. Deze naam heeft een andere betekenis gekregen. Een streek die tot de zwaarst getroffen delen van ons Vaderland gere kend kan worden. Geknakt, gebroken, terneer geslagen. Maar de Betuwe zal herrijzen, werd en wordt algemeen ge zegd. Er zal gewerkt worden, gebouwd, de Betuwnaren zullen alle hulp onder vinden, welke mogelijk gegeven kan wor den. Met een geweldig enthousiasme wordt dit rondgebazuind. Hulpactie zus, en hulpactie zo. Artikelen over de nood welke gelenigd moet worden. Het is zo simpel, hier moet, moet, moet geholpen worden. Ik zag de Betuwe terug! Drie jaren heb ik tussen dit eenvoudige, werkzame volk gewoond en geleefd. Streng in hun geloof, gereserveerd in de omgang met .vreemd volk", maar zich ten volle ge vend als zij hun vriendschap eenmaal geschonken hadden. Klein in hun eisen, groot in hun werkkracht. Uiterlijk is de Betuwnaar hetzelfde gebleven, maar sprekende, vrij, omdat ik geen „vreemde" was, merkte ik een zekere verbittering. Zij voelen zich verwaarloosd en achter- uitgesteld. Hier moet geholpen worden, maar wie helpt? Er waren vele instellin gen zoals Betuws Herstel, Hark, I.K.O, e.a., en inderdaad hebben deze goed werk verricht. Maar in de Over-Betuwe is veel meer vergeten te verrichten. Tonnen projectielen zwerven nog overal. Mijnen worden nog dagelijks ontdekt. Overal nog steeds niet opgeruimde resten van in elkaar geschoten huizen. Puin en nog eens puin. Vernielde tanks en stukken geschut langs wegen en in velden, is een gewoon verschijnsel. IJzeren minutie- kisten en brokstukken van vliegtuigen liggen overal. Als men hier komt, gelooft men dat gister hier de Duitsers nog waren, en klinkt de nagalm der kanonnen nog in de oren. De huisvesting is er ver beneden alle critiek. Wij, hier in het Westen, mopperen over kleinigheden, omdat er „geen schot" in zit. Maar hier komen de normale ver houdingen reeds terug, terwijl zij, na een jaar bevrijd te zijn, nog geen uitzicht hebben. En de Betuwnaren zijn hierover alleen een beetje verbitterd. Prachtig volk! Straks. Maar als de Betuwe eens weer bewoon baar zal zijn, dan is dit alleen te danken aan haar bevolking, aan niets en nie mand anders, dan aan de taaie wil en het negéren van alle moeilijkheden, het opzij schuiven van het persoonlijk be lang. De Betuwe bloeit! Straks worden de kersen uitgevoerd voor deviezen^ Zullen deze voor de op bouw van deze streek beschikbaar worden gesteld? Zij hebben er recht op! De bloeiende Betuwe. Deze jonge dame zit als een bloemenkoningm bo ven op de auto, overladen met de sprookjesachtige bloesempracht van de Betuwe. Anefo/v. Haren Noman P. De vorige week zijn door de Dienst Identificatie en Berging te Amersfoort op aanwijzingen van de P.R.A. te Arnhem nabij de Galgenberg te Arnhem een viertal massagraven ontdekt, waarin zich vermoedelijk de lijken bevinden van Ne derlanders, die in verband met de Mei staking 1943 door de Dnitsers zijn gefu- sileerd. In totaal zijn tot nu toe vier graven ontdekt. Het eerste bevatte 7 lijken, het tweede 4, het derde 3 en het vierde 5 Maandag a.s. zal men trachten deze stof felijke resten te identificeren. P. H. Spaak, de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, zal het ere doctoraat in de Rechten van de Universi teit van Sheffield ontvangen (Reuter). In verband met het verzoek van. vele ouders van Nederlandse kinde ren, die naar het buiten- of binnen land werden uitgezonden, om op enigerlei tastbare wijze hun dank baarheid voor de genoten gastvrij heid aan de pleegouders kenbaar te kunnen maken, heeft de Nationale Commissie zich gewend tot „De Por- celeyne Fles" te D :lft, die voor dit doel een tegel heeft ontworpen, waarop in mooie kleuren drie kin deren staan afgebeeld, die een schaal met een vlam omhoog hou den. Het onderschrift luidt: „Hoog wordt de levensvlam ge heven, met krachten, ons door U ge geven". De mogelijkheid bestaat nu, dat een ieder, die daartoe behoefte ge voelt, een tegel kan bestellen en doen toekomen aan de betreffende pleegouders. De kosten bedragen voor tegel, emballage en verzend kosten tesamen f 9.75. Zij, die hiervan gebruik wensen te maken, kunnen zich richten tot Het Districtsbureau Kinderuitzen- ding, Schagen, Spoorlaan D 170. De betrokkenen dienen tevens op te geven: 1. naam en adres van den afzen. der (ouders); 2. naam en adres van den geadres seerde (pleegouders); 3. tegelijkertijd moet daarbij het bedrag van 9.75 worden betaald. De ondertekening van het capitulatieverdrag der Duitsers te Wageningen. Links aan de tafel generaal Faulkes, rechts gen. Blasko. A.B.C. P. door F. J. A. Knoops, Luit. ter Zee le klasse Het tweede artikel werd opgenomen in ons no. van 27 April j.1. Wat er ook veranderd in ons Indië, de Moesi, die ik enkele da gen later op stoomde zeker me Het water was nog even brum. de „waterpesteilandjes" dreven er nog steeds, zelfs de krokodillen zwommen nog achter diezelfde V aan, het was alsof je een outl- vriend, na vele jaren niets van hem gehoord te hebben, tegen kwam. Scheepvaart was er bijna niet, een enkel prauwtje kwamen we tegen. De eerste tekenen van verwaarlozing zagen we al spoe dig. Lichtboeien, die op de verschil lende plaatsen behoorden te liggen, waren er nog, echter verveloos, vei Waterpest is een waterplant, tweehonderd jaar geleden uit Z. Amerika geïmporteerd, omdat ze zo'n aardige bloem had. Alle wate ren in Indië zijn er thans door verp roest en het licht was uitgegaan; de vele bakens aan de oevers waren of verdwenen of van ouderdom en ver- waarlozing in elkaar gezakt; de en kele dorpen, waar we langs voeren, waren weinig veranderd; de gevoe lens van de inwoners kwamen tot uiting in de rood-witte vlaggen (aangenomen vlag van de .Jtepoe- blik Indonesia"), Soengdi Gerong (oliëraffinaderij van de Anglo Saxon) en Pladjoe (raffinaderij van de B.P.M.) lagen daar, ogenschijn lijk onbeschadigd. Uit een enkel schoorsteentje kwam rook, inwoners waren niet te zien, op de steiger liep een enkele Jap, een troosteloos beeld. Palembang. Drie mijl verder lieten we het an ker vallen, we waren aan onze be stemming, Palembang, eertijds een zeer welvarend stadje, 60 mijl de rivier op, de uitvoerplaats van heel Zuid-Sumatra. Van het rivierver- keer, dat voor de oorlog zeer druk was 'merkten we weinig. Hoe was de situatie hier? In de loop van de volgende dagen had ik elke gelegenheid om mij op de hoog te te stellen. Klein Europa De Europese bevolking was sa mengebracht in een der Europese wijken. Dit gedeelte van de stad was omgeven door prikkeldraad en de verschillende toegangen werden bewaakt door Japanse schildwach ten. In dit beschermde gedeelte woonden ongeveer 4000 mensen, Ne derlanders, Ambonnezen, Menado- nezen. Chinezen en ook vele Java- nen. Een bataljon Brits-Indiërs en andere troepen zijn gelegerd in dit beschermde gedeelte. Contact met het overige gedeelte van de stad wordt tot het uiterste minimum beperkt. De haven wordt verzorgd door een havendetache ment van de Britse Marine, in sa menwerking met Indonesische auto riteiten, terwijl ook van Japanners een ruim gebruik gemaakt wordt. De Jappen staan nog op post. Is het niet merkwaardig, ruim een half jaar na het „uitbreken van de vrede", overal nog duizenden en duizenden Jappen te zien, volledig uitgerust en bewapend en nog over al in dezelfde functies, als geduren de de tijd, toen ze het in naam ook nog te zeggen hadden? Dit is een van de oorzaken van de moeilijk heden in dit land, ik zal het hier later nog over hebben. Dit be schermde gedeelte staat onder auspiciën van de RAPWI (Rehabili ation allied prisor.ers of waf and in ternees). In dit gedeelte zijn dan ook samengebracht alle ex-krijgs gevangenen en geïnterneerden, ze worden gekleed en gevoed door de Rapwi, die ze tevens een zakcentje (15 Jap/guldens per dag) geeft. Dit bedrag lijkt enorm veel, echter wordf de waarde van de Jap.gulden geschat op 3 normale Indische cen ten. Als aardigheid hierbij een bankbiljet van 10 gulden, commen- taar verder overbodig. Afvoeren van deze mensen kan practisch al leen per vliegtuig, aangezien van de Indonesische autoriteiten geen toe stemming verkregen kan worden om een Hollands schip de rivier op te laten komen. De huisvesting ovefigens is uit stekend, de voeding laat weinig te wensen over, de grootste vijand is verveling. De mensen missen de energie, om lichamelijke arbeid te doen. Als men dan ook een wande ling maakt, dan levert elk huis weer hetzelfde beeld; de inwoners han gen of liggen in een stoel, met doffe ogen naar buiten te stareij. Een enkeling leest een boek of een tijdschrift, praten kunnen ze alleen over dat éne onderwerp, de tijd in het gevangenkamp en met werke lijk sadistisch genoegen worden de grootste gruwelverhalen gedaan. Wee, den nieuweling, die zich laat verlijden orn te vragen hoe ze het gehad hebben tijdens de Japse be zetting. Het ene verhaal volgt het andere op, het één al bloediger en naarder dan het andere. De Rapwi-leiding doet, wat ze kan, om deze mensen bezig te houden. Bonte avonden. Een club is voor ze ingericht, waarin een Chinees restaurant, lees tafels, bridgetafels, een bijzonder aardige gelegenheid, waar mensen elkaar ontmoeten kunnen. Een zeer goede band is gevormd, drie keer in de week worden er dansavonden gehouden; een toneelclub is ont staan, ondei energieke leiding van een der dames hier, die inderdaad cardige bonte avonden houdt Sport wedstrijden worden georganiseerd met aardige prijzen, vele mensen geven avonden thuis, in het kort alles wordt in het werk gesteld om de mensen aangenaam bezig te hou den. Niet geschikt voor de weder, opbouw. De energie van velen is weg, men zal niet één inwoner bijvoorbeeld bezig zien om zijn tuintje op te knappen, alles ziet er verwaarloosd en vies uit. Voor Indië zou het beter zijn om deze figuren hier niet meer aan het werk te zetten bij de op bouw, waarbij veel energie nodig is zijl ze toch niet meer te gebrui ken. Orde en rust worden ge Dit is hard om het te moeten zeggen. Wij moeten echter niet ver geten, dat deze mensen ziek z|)n, en een jarenlage behandeling nodig hebben om ze weer gezond te krij gen. handhaafd door militaire politie, een avondklok (10 uur) is inge steld. Het overige gedeelte van de stad is weinig veranderd, alleen vervuild en de stank domineert ook hier. Vele leuzen, de meeste in 't Engels, versieren muren en schuttingen, de oude Hollandse benamingen zijn vervangen door Maleise en Engelse, het Postkantoor is nu „Kantoor Pos" geworden, het oude residentiekan toor „Kantor Residen". Elk/ huis heeft om zo te zeggen zijn eigen rood-witte vlag, evenals elke auto en zelfs driewieler. Het volksleger is in training. Ik zag laatst een parade van dit leger. Een paar honderd opgescho ten jongens, gemiddelde leeftijd 19 jaar, elk voorzien van een piek, zelfs de ..Hahnenschritt" wordt be oefend. Uniform en uitmonstering is min of meer overgenomen van de Jap. De bevolking is over het alge meen rustig. Extremistische activi teit is aanwezig en openbaart zich in het laten verdwijnen van perso nen. Een paar dagen later wordt het zwaar verminkte lijk in de ''vler teruggevonden, doch meestal hoort men er verder niets van. Soms zijn het Chinezen, die verdere weigeren, soms Inlarders, kortge leden verdwenen nog twee Engelse zee-officieren. (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 5