gezinsherstel Kruisers der Koninklijke Nederlandse Marine Een Engelse bombardementsvloot van 600 toestellen In het afgelopen jaar werden rond 5~00 nood* woningen, 9000 noodboerderijen en noodstallen gebouwd Een blik in de historie van onze vloot Het pachtbesluit Een nieuw apparaat voor atoomsplitsing „Grote Oost" verwacht goede oogsten Nieuwe Javaanse Bijbelvertaling voorwaarden voor Voor de Vrouw De huisapotheek Bonnen voor rubberlaarzen worden ongeldig Marinemutaties Heimwee Peron belooft graan Bouwplan 1946 zal 800 millioen gulden kosten Nieuws in 't kort JONDEN SE DRIE VEN De stad nog niet in zijn oude glorie hersteld Reclame in Holland en in Engeland ra. i. onze „historische" schepen kregen we de Gelderland nog niet terug uit het land be-oosten ons grondgebied. Waar zou z« zitten? - dat beroemde vaar tuig. dat President Krüger uit Zuid-Afrika afhaalde en dat later, minder be- j vprrader" uit Curacao ontvoerde, welk beeld langrgk maar grappiger, de „loden verrader «ui v irMtolen. schildwachten ten sptft, door leden te Rotterdam weer van boord werd gesioien, van de bekende familie Maduro. waFo ,n Maar we zullen ons hier bezig houden met een overzicht van de verschillen de kruisers onzer Zeemacht, zonder op al hun lotgevallen in te gaan. Hr. Ms. .KONINGIN WILHELMINA DER NEDERLANDEN". Wil men de zeilfregatten onder de kruisers rangschikken, dan moeten wij ons relaas aanvangen in de 17e eeuw. Verstaat men onder krui sers" mechanisch voortbewogen schepen met pantser en voor hun tijd hoge snelheid, bestemd om als verkennings- en licht artillerie schip op te treden, dan vangt ons verhaal omtrent het jaar 1890 aan De stoomfregatten van het type „Atjeh" tellen dus niet mede. Onze eerste kruiser was de „pant- serdekkorvet" SITMATRA, van de Indische Militaire Marine (dit wa ren de schepen, betaald door Indië, uitsluitend dienend voor en in Indië, doch bemand en beheerd door de Kon. Marine). Het schip was in 1888 op stapel gezet en kwam in 1891 in dienst. Het was klein 1720 ton liep niet erg had 15,6 mijl/uur maar had een zware bewapening. Namelijk 1-21 cm, 1-15 cm, 2-12 cm, 1-7,5 cm en nog wat klein grut Er waren ook 2 torpedokanonnen. Men kan dit schip wellicht het best een kanonneerboot noemen. Het flottieljevaartuig BORNEO (1892) had een „pantserdek" van 8-11 mm dikte over machines en ketels. We zullen dit vaartuig met zijn 13 mijlsvaart maar niet onder de kruisers rangschikken. Thans komt de KONINGIN WIL HELMINA DER NEDERLANDEN, op stapel in 1891, te water in 1892. Dit schip was 4600 ton, met een pantserdek van 75-50 mm, was al even bont bewapend als zijn tijdge noten SUMATRA, KORTENAER en REINIER CLAESZEN. Zie maar: 1-28 cm, 1-21 cm, 2-17 cm, 2-7,5 cm, 16 kleinere kanons, 2 torpedolan- ceerbuizen en 2 topedokanons! Maar erg snel was het niet: het liep 15,8 mijl/uur. Bovendien had het een laag voorschip en, wat de ma chines aangaat, men had op elke schroefas 2 machines achter elkaar gemonteerd, die men moest koppe len door eerst alles stop te zetten en dan moeizaam bouten door twee koppelflenzen te steken en vast te schroeven. Men ziet wel, dat dit, alles bijeen genomen, een weinig ge slaagde kruiser genoemd moet wor den. Wat deed men in het Buitenland? Na een blik te hebben geworpen op de „oerkruisers" onder Marine, zullen we nagaan, wat men in het buitenland had verricht. Men komt dan tot de ontdekking, dat reeds in 1878 en 1882 schepen met gedeelte lijk pantserdek zijn gebouwd, en dat de eerste volledige „moderne" pantserdekkruiser de Chileense ESMERALDA, in 1883 zijn proef tochten liep. Dit schip was 3000 ton groot, had een p.dek van 25 mm, een wapening van 2-25 cm, 6-15 cm en kleiner geschut, en liep 18.3 mijl. Wij in Nederland waren dus wel erg laat, toen we in 1895 onze eerste echte kruisers gingen bou wen! Voor we die verder bespre ken, .zullen we laten zien wat in dat jaar aan Britse kruisers bestond Een algemeen overzicht zou veel te veel ruimte vragen. Engeland had: 13 kruisers le Klasse, groot 7800- 14400 ton, lopende 18-22 mijl/uur, bewapend met 2-23.4 cm en 10 a 12-15 cm kns.; 2e Klasse, groot 3450- 5680 ton, lopende 17-20 mijl/uur, bewapend met meest 2-15 cm en 6 a 8-12 cm kns.; 27 kruisers 3e Klasse, groot 1600- 2850 ton, lopende 16-19 mijl/uur bewapend met 6-15 cm, of 6 5 8-12 cm kns. Van de pantserkruisers, d w.z. kruisers met pantserdek en zijpant ser, spreken we niet. „Drie „pantserdekschepen" Zo stonden de zaken, toen in 1894 Minister Jhr. van der Wijck optrad, welke een voorstander was van kTuisers. Deze zienswijze wist hy te doen delen, en zo verschenen op de begroting voor 1895 drie „pantser dekschepen", de HOLLAND, ZEE LAND en FRIESLAND. Hun ont- werp was afgeleid uit de Engelse Apollo-k1"rse, en ze waren dus ook typische „beschermde kruisers 2e Klasse" Oo 3900 ton voerden ze 2-15 cm en 6-12 cm, plus kleiner geschut, en 4 torpedolanceerinrich- tingen. Ze hadden een p.dek van 5 cm dikte en een commandotoren van 10 cm n dekrachten moesten een snelheid van 20 mijl/uur verlenen. Dit eerste drietal werd door een tweede (begroting 1897) gevolgd: de UTRECHT, NOORD-BRABANT en GELDERLAND. Deze laatsten wa ren iets groter (4033 ton), hadden I ractisch dezelfde bewapening, pant sering en snelheid als hun voorgan gers, maar er was een verschil in de ketels. Inplaats van 2 cylindri- sche en 8 waterpijpketels, hadden ze v!2 waterpijpketels. We zagen al (in het artikel onder de HEEMSKERCK en HERTOG HENDRIK), dat de bouw van krui sers hierna gestopt werd, en dat men weer pantserschepen op stapel ging zetten. De zes pantserdekschepen hebben jarenlang alle mogelijke reizen ge maakt, de vlag vertoond, in Indië gevaren, enz. De KON. WILHEL- ïlINA was in 1910 verkocht. Van de echte kruisers verdwenen de UTRECHT en FRIESLAND het eerst, in 1913. Na de eerste wereld oorlog waren alleen de ZEELAND en GELDERLAND over, die als oefenschepen wftrden gebruikt. Na 1923 was het laatstgenoemd schip de enige overlevende. Het diende nog 16 jaren als artillerie-instructie schip, totdat in 1939 de VAN KINS- LERGEN die rol overnam. Toen was het ook tijd: de schot ten en dubbele bodem waren al herhaaldelilc gerepareerd en toch poreus, de snelheid was allang ge zakt op zoiets van 12 mijl. De ka nonnen werden van boord gehaald, p bewakingsvaartuigen gezet of op gesteld in kustbatterijen. Zo trof de Duitser het ontwapende en waarde loze schip in Mei 1940 in het natte dok van de Rijkswerf aan. (Wordt vervolgd.) Inscharen van vee en verkoop van hooigewas op stam. Artikel 75 van het Pachtbesluit luidt: „De Grondkamer kan bepalen, hetzij voor de gehele provincie het zij voor een gedeelte daarvan, dat het zonder haar voorafgaande goed keuring verboden is: 1 gras of hooi, anders dan per ge wicht, te verkopen of ten verkoop aan te bieden; 2. op grond van een overeenkomst tegen vergoeding vee in een weide ter inscharing aan te nemen." Bij Besluit van 20 Mei 1942, be krachtigd in de Pachtregeling 1945, heeft de Grondkamer Noordholland hieromtrent o.a. het volgende be paald: „Het is verboden zonder vooraf gaande goedkeuring van de Grond kamer Noordholland in de provin cie Noordholland: a. gras of hooi, anders dan per ge wicht, te verkopen of ten verkoop aan te bieden; b. op grond van een overeenkomst vee m een weide tegen vergoeding ter inscharing aan te nemen. Artikel 78 van het Pachtbesluit omschrijft de sancties op overtre dingen als volgt: „Overtreding van het bepaalde in art. 9 (verbod van openbare ver pachtingen), art. 74 en 75 wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste één jaar of een geldboete van ten hoogste vijfduizend gul den Uit bovenstaande blijkt, dat men groot risico loopt om zonder toe stemming van de Grondkamer vee m een weide ter inscharing aan te nemen. Er zijn heel veel veehou ders, die menen, dat zij zich straffe- r^tLaiain deze bepai'ngen kunnen onttrekken, doch dit kan wel eens fnI\JTVSrekenin£! zi'n- waardoor zij ratf vmoeiUikheden kunnen ge- veel'mliT44 °P het ogenblik wifzeT^ ®emaakt om op deze ha en danT PT1\Zen van het land te de Grnndlra eS ^-an ÏS' vandaar dat de Grondkamer dit besluit nos niet kan intrekken. De veehouders2 die vee willen inscharen. kunnen for- mulieren aanvragen bij de Grond kamer Noordholland, Parklaan 14 Haarlem. Washington. - Aan de universiteit van Californië wordt een nieuwe Cy clotron van 4000 ton gebouwd die maal zoo krachtig is als iedere andere bestaande atoomsplitsingsmachine. Het apparaat zal deze zomer gereed ko men. Dr. Ernest O. Lawrence, Nobelprijs winnaar, die het oppertoezicht heeft bij de bouw van de nieuwe Cyclotron heeft verklaard, dat de enorme ener- gie, die door de nieuwe machine vrij zal komen in staat zal stellen tot on derzoekingen, die een revolutie teweeg zullen brengen op het gebied van de biologie, de medicijnen, de chemie en de landbouw. Die nieuwe atoom-spit ser zal het practisch mogelijk maken vele theorieën omtrent de atoom structuur te beproeven, hetgeen totnu- toe onmogelijk was. Op kunstmatige wijze kunnen cosmische stralen gepro duceerd worden en verder kan atoom energie worden voortgebracht uit bron nen, die goedkoper zijn dan uranium, terwijl een en ander kan leiden tot ie ontdekking van nieuwe elmenten. Men is in 1941 met de bouw van de nieu we Cyclotron begonnen. Uit betrouwbare bron wordt vernomen, dat men na de a.s. rijstoogst tussen Mei en Augustus op Zuid-Celebes een over schot van 50.000 ton rijst verwacht. Het is bovendien zeer waarschijnlijk, dat er een maïs-overschot zal zijn. Over het algemeen beloven Borneo, Ce lebes en andere eilanden in de grote Oost uitstekende oogsten. In de laatste maanden zijn grote hoe veelheden rijst uit de voornaamste rust gebieden geëxporteerd in ruil voor hout, dat dan werd gebruikt bij de wederop bouw van de door het oorlogsgeweld ver woeste steden op Celëbes. Binnenkort zal een aanvang gemaakt worden met de druk van een nieuwe Javaanse bijbelvertaling, welke onder leiding van zendeling P. A. Jansz en dr. F, L. Bakker is bezorgd. Als alle leden van het huisgezin zich in een goede gezondheid mogen verheugen wordt dat meestal als iets vanzelfspre kends beschouwd en niemand denkt eraan dat dit alles wel eens plotseling kan ver anderen. Gebeurt er dan een kleiner of groter ongeluk dan is men vaak radeloos In ieder huls behoort daarom een goed ingerichte huisapotheek aanwezig te zijn S Koning, Directeur; J. Bijlsma, Hoofd redacteur; W. Kok, Opmaak en Algemene Reportage; C. A. Dekkers, Stadsverslag gever; J. Bremer, Sportredacteur Hoofdcorrespondenten. Texel. H.J. Rey Anna Paulowna; Ph. de Wilde. Wie- r de 9000 paar- ringen: Bals, Het principe waarop een huisapotheek moet berusten is pijnlijke reinheid, orde en overzichtelijkheid. Wie geen behoorlijk kastje heeft kan met weinig middelen het doel bereiken. Een goed schoongemaakte schuiflade kan gerust de plaats van het kastje innemen. Van groot belang is het echter dat er alleen medische gebruiksvoorwerpen in komen en dat het niet een rommellaatje wordt, waar men maar van alles instopt. Eerst zorgen we voor goede verbandmid delen voor wonden en kleine ongelukjes. Dat is verbandlinnen in verschillende breedte, een pakje steriel verbandgaas, een pincet en een schaar die ook voor niets anders gebruikt mag worden. Ook brandwindsels behoren aanwezig te zijn. Dadelijk na het ongeval moeten ze op de desbetreffende plek gebonden worden zonder dat men er eerst vet of iets an ders opsmeert. Deze speciale verband middelen zijn verzachtend en genezend. De apothekersflesjes dienen voorzien te zijn van duidelijk leesbare opschriften. Hoeveel onheil is er al niet geschied door het aanbrengen van verkeerde opschrif ten? Voor het aanstippen van kleine wondjes of schrammetjes gebruikt men Jodium- tifictuur of waterstofsuperoxyde. Flesjes met restjes dient men weg te gooien, daar de medicijnen door het lange staan meestal onbruikbaar geworden zijn. Pil len en druppels daarentegen kan men langer bewaren. Ook voor hoofdpijn houdt men een middeltje bij de hand. Asperine of poe ders kunnen hier goede diensten bewij zen Laxeermiddelen .mogen in een huis apotheek niet ontbreken. Tenslotte zorgt men ervoor dat er watten aanwezig zijn en een stuk batist voor compressen. Van een goed ingerichte huisapotheek kan men veel plezier beleven en gedurende de oorlogsjaren hebben zij meerdere ma len hun diensten bewezen. ïruk Dagblad voor Noord-Holland N.V. Sezlnsherstel brengt Votksherstett Het affiche van Volksherstel, waarin de voorwaarden voor gezinsherstel ge propageerd worden. Met Ingang van 16 Mei a.s. zullen de bonnen voor rubberlaarzen ongeldig worden verklaard. Men dient deze bonnen dus zo spoedig mogelijk te be steden. Indien bij de handel geen of geen passende rubberlaarzen in voor raad zijn, kan men t.m. 15 Mei a.s. de bon bij den detaillist inleveren, die hiervoor een ontvangstbewijs moet af geven, waarop vermeld moeten zijn naam en adres van de klant en hande laar. Het inschrijvingsnummer van laatstgenoemde bij het Rijksbureau voor huiden en leer en verder de soort en maat der rubberlaarzen en de datum van afgifte van de bon. De aflevering der laarzen op de ingeleverde bonnen zal plaats hebben, zodra deze door den handelaar ontvangen zijn. Bij K. B. is, met ingang van 1 Maart 1946 de vice-admiraal-titulalr C. baron de Vos van Steenwijk bevorderd tot vice-admiraal. Aan den vice-admiraal baron de Vos van Steenwijk, adju dant in buitengewone dienst, is op zijn verzoek eervol ontslag uit de zeedienst verleend wegens langdurige dienst, onder dankbetuiging voor de langdurige en gewichtige diensten, door hem aan den lande bewezen, is met ingang van 15 Maart 1946 be vorderd tot kolonel der mariniers bij de Koninklijke Marine-reserve de luite nant-kolonel der mariniers bij die re serve H. baron van Hemert tot Dings- hof, met ingang van 1 April 1946 is aan den kolonel der mariniers bij genoemde reserve H. baron van Hemert tot Dings- hof op zijn verzoek, eervol ontslag uit de reservedienst verleend. Is, met ingang van 1 April 1946, aan den hoofdofficier van administratie der 2de klasse mr. D. B. A. Franken, op zijn verzoek eervol ontslag uit de zee dienst verleend wegens langdurige dienst, is met ingang van 1 April j.1. bevor derd tot hoofdofficier van administratie der 2de klasse de officier van adminis tratie der 1ste klasse mr. R. JBriinner, zijn met ingang van 1 April 1946 be vorderd tot hoofdofficier van gezond heid der 1ste klasse de hoofdofficier van gezondheid der 2de klasse P. de Mooy en tot hoofdofficier van gezond heid der 2de klasse de officier van ge zondheid der 1ste klasse P. H. M. de Roo, Eén van onze abonné's in Indië, die jarenlang de druk der Japanse bezet ting heeft gevoeld, en daar ook lange tijd in een concentratiekamp heeft ver blijf gehouden, zond ons het onder staande gedicht, dat zij schreef in No vember 1941, toen Nieuwediep voor haar zo ver was, maar toch steeds in haar gedachten. Het draagt de titel „Heim wee...." Mijn heerlijk frisse Nieuwediep, omspoeld door schuimend wit, m'n eigen, zo bekende grond, waar ik mijn eerste schreden liep en mijn geluk er vond. Hoewel ik in de bergen zit, en voel die frisse wind, ik mis daarin die zilte smaak, waarin ik geur van zeewier vind. O! Hollands Noordlijkst plekje grond wat is mij dat vertrouwd! Die geur van duinen, strand en dijk, waar nu mijn hart om rouwt....; H. M. J. STEIJN—SNIEDER, Lawang (Java), 10 Nov. 1941. President Peron van Argentinië heeft de Unrra laten weten, dat zijn land verwacht in staat te zijn om voor 31 Mei a.s. ruim een half mil- lïoen ton tarwe en mais naar Euro pa te verschepen. Argentinië heeft voor hulpverlening reeds 130.000 ton tarwe en 70.000 ton mais ver scheept. Zonder bemanning in twee uur visa versa naar Berlijn Londen, (ANP-Aneta). - Volgens de „Evening Standard" worden er pogingen in het werk gesteld, om de R.A.F. een luchtvloot van 600 onbemande bombarde mentsvliegtuigen te geven, welke vice versa naar Berlijn kunnen vliegen in twee uur tijds. De snelheid van deze bombardementsvliegtuigen bedraagt 600 mijl per uur. De experimenten, waarbij radar en de nieuwste typen van automatische piloten een grote rol spelen, zijn reeds in een vergevorderd stadium. Een moei lijkheid is nog, om de toestellen veilig in de mist te laten landen. De vliegtuigen zullen geleid wórden door radar en boven het doel gekomen, zullen de bommen worden afgeworpen door het uitzenden van radiogolven. De machines, welke op een hoogte van 50 k 60000 voet zullen vliegen, ondervinden daardoor geen last van jagers of afweergeschut. Hoe Nederland aan de opbouw wer*t De afdeling Voorlichting van het ministerie van openbare werken en wederopbouw verstrekt ons in ver band met de herdenking der bevrij ding de volgende gegevens over een jaar herbouw. Inundaties Op het moment der bevrijding be stonden ongeveer 200.000 ha. van het gecultiveerde grondgebied (dit is 10 pet.) onder water. Reeds in Augustus waren daarvan ruim 160.000 ha. droog gemaakt. Bij de droogmaking van Walche ren waren ruim 3500 arbeiders be- "trokken. Van de 7.000 huizen in het eertijds geïnundeerde gebied zijn er thans 3.000 bewoonbaar gemaakt. Daar naast zijn in Vlissingen en in enkele andere gemeenten een groot aantal noodwoningen gebouwd of nog in aanbouw. Bruggen. Na de bevrijding was een groot aantal bruggen vernield. Van de 41 bruggen over de grote rivieren wa ren nog slechts bruikbaar: spoor- burg te Kuilenburg (zwaar bescha digd), spoorbrug te Rotterdam, weg- verkeersbruggen te Nijmegen, Gra- ve, Zaltbommel (zwaar beschadigd), Dordrecht en Rotterdam. Er werd een urgentieprogramma opgesteld. De resultaten waren, dat begin Augustus de vaart van Zuid-Lim burg naar Rotterdam en Amsterdam vrij was en dat spoedig daarna het verkeer te water, mede dank zij de snelle opruiming der 1500 tot zin ken gebrachte binnenvaartschepen, door geheel Nederland weer moge lijk was. Op 1 Augustus was de spoorbrug te Nijmegen hersteld, was ook bij Geldermalsen voor spoorverkeer een noodbrug gelegd en wks de beschadigde brug bij Kuilenburg voorlopig hersteld. Half October kon de herstelde spoorbrug bij Deventer in gebruik worden ge nomen, begin November die te Roermond en half November de spoorbrug bij Arnhem. Reeds eerder (voor 5 Mei 1945) was de brug bij Ravestein hersteld en eveneens de spoorbrug bij Maastricht vervangen door een militaire noodbrug. Op de volgende dagen werden de bruggen voor gewoon verkeer in ge bruik genomen: 20 Dec. Maastricht (Wilhelminabrug, 31 Dec. Moerdijk (voorlopig hersteld), 15 Jan. Zut- phen, 30 Jan. Kampen, 2 Februari Roermond (tijdelijke brug), 6 Febr. Arnhem (nieuwe Baileybrug op pij lers, die door de Rijkswaterstaat wa ren ontworpen en bestand zijn te gen ijsgang. Havens De versperringen in de haventoe gangen naar Rotterdam en Amstey dam werden opgeruimd of zodanig verwijderd, dat de vaart geheel vrij kwam. De capaciteit van de havent werd weer opgevoerd en kan op J ogenblik ruimschoots aan de behoef te voldoen. Het verdere h erstsltyeru wordt voortgezet, in het bijzonder ook aan de grote sluis te LJmuidtfl die door de Duitsers werd verr.iéu Huisvesting, In het afgelopen jaar werden 5.000 noodwoningen gebouwd, njJ! 4.500 noodboerderijen en een even groot aantal noodstallen» Van a» 350.000 lichtbeschaidigde woningJ, werden 290.000 tijdelijk of deftoj^ hersteld. Er waren 90.000 woningen vernield en 45.000 zwaar beschadigd Aan de herbouwplannen in de tal rijke getroffen gemeenten is meI voortvarendheid gewerkt. Behalve Rotterdam hebben ook Groningen Deventer, Hengelo, Enschede, 2ut„' phen, Katwijk en verschillende an. dere gemeenten bekendheid aan opzet van hun herbouwplan gegeven, Bouwplan 1946, Het bouwplan 1946, dat het eerste symptoom is van het streven naaj geordende wederopbouw en bouw, nijverheid, werd bekendgemaakt. Voor de volkshuisvesting wordl voorzien in de bouw van 10.000 per. manente woningen, het definitief herstel van alle lichtbeschadigde woningen en het definitief herstel van de helft der zwaarbeschadigda woningen. Dit zal in totaal uitma. ken 25 pet. van de mogelijke bouw. capaciteit in het jaar 1946. Ruim 56 pet. zal worden besteed aan de bouw; en het herstel van industrieën, kan. toor- en bedrijfsgebouwen en boer. derijen. Rond 20 pet. is bestemd voor de herbouw en nieuwbouw van open. bare gebouwen, zoals stations, raad. huizen, scholen, ziekenhuizen, enz; De verwezenlijking van het bouw. plan 1946, zal, naar wordt geschat, bijna 800 millioen gulden kosten. Het broodrantsoen te Weencn is van 900 tot 700 gram per week verminderd. Het aardappelrantsoen is gehalveerd. (Reuter). De Spaanse minister van bui. tenlandse zaken heeft eens de bui. tenlandse pers medegedeeld, dat zestien onder Duitse invloed staands firma's met een aandelenkapitaal van achtmillioen dollar aan de ge. allieerde controlecommissie zijn overgedragen. Ook de aandelen van drie der Duitse scheepvaartmaat. schappijen tot een waarde van negenhonderdduizend dollar zijn overgedragen. (Reuter) (Van onze speciale Londense corr.) Londen, 18 April 1946. Regen over Londen, regen bQ nacht, asfalt dat hier precies even glibberig en koud de straatverlichting weer spiegelt als ln iedere andere stad ter wereld in de onzalige, lege uren tus sen middernacht en vier uur 's mor gens, Ja, op ogenblikken als deze ls duidelijk te zien dat Londen nog niet ln zijn oude glorie ls hersteld. 9 De straten zijn vrijwel uitgestorven, voor de zuinigheid brandt maar de helft van de lantaarns, en Piccadilly Circus, ééns een wild geflits van door elkaar schie tende lichtreclames, rood, en groen en magnesium-wit, maar vooral schel, zodat het pijn doet tot in alle zenuwen, Picca dilly Circus ls een plein als duizend an dere, waar in het omnevelde licht van een paar doodgewone lantaarns nog wat late mensen door de motregen naar huls sluipen. Dit ls het weer om spelletjes binnenshuis te doen, en ik denk me dan ook voor de rest van deze brief te ver maken met het Groot en Amusant Adver- tentlespel. Een van de meest opvallende dingen, die U ln Holland zeker ook wel moet zijn tegengekomen, ls, dat zich ln de laatste jaren een vreemdeling ln de reclame heeft Ingedrongen: de Officiële „Doe-nietl" Reclame Immers is van oudher de kunst van het „Doe!", van de categorische Im peratief: „Eet meer aardappelschillen!" „Wordt lid van de Vereniging van Vrou wenhaters!" „Poets uw tanden met Bras- sol" Dat ls, hoezeer dergelijke dwangbe velen ook onder verleidingen, verlokkin gen, argeloze woorden en valse voorspie gelingen verborgen mogen zijn, de zin en het doel van de reclame. Ik moet net zo lang horen dat ik zonder patentsokophou- der „Plato" een half mens ben, en niet de minste kans op betrekking, vrienden of huwelijk heb, tot ik er een koop, van mijn vrouw op mijn kop krijg, door mijn vrienden wordt gehoond en een „Laatste Waarschuwing" van den personeelchef krijg En ziet, wat altijd maar een klein hoekje op de muur heeft ingenomen en het privilege scheen van de ANWB. de schillen en de dozen en de Blauwe Knoop, dat heeft zich in de jaren die achter ons liggen met grote sprongen een weg ge baand naar het licht van de schijnwer pers, en domineert nu haast de aanprij zingen van den fabrikant die op het ogen blik meer moeite met het maken dan met het kwijtraken van zijn spullen heeft. Er is, zo door Londen van plakkaat tot plakkaat lopend, een opmerkelijk verschil te zien tussen de manier waarop de Over heid hier en bij U de schaapkens tracht op te voeden. In Holland gaat dat bij voor keur door officiële persoonlijkheden, Mr Meterman, IJsbrand de Vries (heeft een kamerjas, weet u nog wel?) Flipje en Victorlentje in hun nieuwe rol van Nogt Even-Geduld, die allemaal door hun her. haalde verschijning Iets dierbaars maar toch ook soms Iets erg stoffigs krijgen. Hier: De foto van een bord met een half afgeknabbeld broodje, een vergeten klontje boter en een peuk, vijftig maal vergroot, en in knalrode, moderne letters daar doorheen; „If you did not want lt, why did you take it?" „Waarom neem je het als Je het toch niet opeet?") Of alleen maar: „Don 't waste lt!" „Verspil het niet!" Een felgroene, uitge spreide hand, en daar doorheen: „Keep death off the Road", „Houdt de Dood van <?e Straat"_ Een babygezicht, met daar overheen de schaduw van een grijpende hand: „Diphterie is Dodelijk, laat hem inenten!" De Doe-Niets, die de regering hier aan ons voorhoudt, op iedere straat, hoek, ln ieder station, op Iedere bus, zijn, temidden van de zwijmelende poeier, dames van Elisabeth Arden, de Moola Mannen van Gilette en de bijna dorstles- sende bierglazen van Guinness, moker- slagen op het geweten van mijn buurman en mijzelf en iedereen. Zij missen de ge moedelijkheid van mijn oude vrienden het Droste Ventje (Nog Even Geduld) en Pim, de Thee -vakman, maar ze maken dat ik onwillekeurig mijn broodjes opeet, en, als ik niet wérkelijk trek heb, mij ook niet bedien. In Frankrijk maakt men gebruik van een nieuw telefoonsysteem, dat berust op de grondslagen van radar en waar bij ultra korte radiogolven worden ge" bruikt. Mr. Letourneau, de Franse mi nister van P. T. T., opent het nieuwe telefoonsysteem met een gesorek -'-n- uit de Franse hoofdsiad. AP P.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 2