De strijd tegen het water 3 Een oud-Helders H.B.S.er als parachutist DURYEA Nederland stelde een handelsvloot van 2.500.000 ton beschikbaar De vraag is zoo groot „De Partij van de Vrijheid" Uit de nota-Gerbrandy Meer dan de helft der vloot ging verloren Eeii werkplaats voor scholing, herscholing en omscholing INGEZONDEN. Het monument op het Havenplein Voor de Vrouw Betaal niet te veel pensiongeld N.S.B.-vrouwen met jonge kinderen Hoe staat het met de nieuwe spelling? VVVVVVVVWVVV Stemt op VVVVVVVVWVVV Nederland lag vroeger lager Extra bon voor vlees De ontruiming van Egypte Boekbespreking III. van bet Het bewaren en beheren Nederlands vermogen in buitenland. Al spoedig na aankomst in Londen drong zich vooral bij enkelen in het ka binet het besef op. dat met grote sP°e° een maatregel moest worden getroiien om aan den vijand zoveel mogelijk de kans te ontnemen profijt te trekken van de grote Nederlandse depots in het buitenland, niet alleen in Groot-Brittan- nië, doch vooral in de Verenigde a en van Noord-Amerika. Aan deze in snel tempo uitgevaardigde en gepubliceeide maatregel is het thans blijkbaar als de meest natuurlijke zaak van de wereld aanvaarde feit te danken, dat het overgrote gedeelte der Nederlandse depots in vreemde valuta, meer in het bijzonder in dollars, voor het Nederlandse volksvermogen behou- den is gebleven. Beschikbaarstelling der Neder landse handelsvloot ten bate der geallieerde oorlogvoering. Het beschikbaar stellen der Neder landse handelsvloot c.a., metende meer dan 2,5 millioen ton. is gedurende de ganse oorlog een belangrijke bijdrage geweest aan de bondgenootschappelij ke oorlog. Honderdduizenden solda ten zijn door onze grote passagiers schepen naar de verschillende delen der wereld vervoerd. In alle convooien tussen het Europe se continent en het Westelijk hal ron in die naar de Russische haven Moer- mansk, naar de Middellandse Zee (Mal ta) waren Nederlandse schepen met troepen, oorlogsmateriaal, levensmidde len, grondstoffen vertegenwoordigd. Ne derlandse schepen namen deel aan de landingen in Ioord-Afrika, Sicilië, Ita lië. Nederlandse schepen waren present bij de inval op het Europese continent, met welbewuste opoffering. Nederland se schepen hebben hun aandeel gehad in de operaties in de pacific. Nederlandse zeesleepboten hebben dui zenden tonnen scheepsruimte geborgen. Nederlandse trawlers, merendeels be mand met Nederlands marinepersoneel, deden onder moeilijke en gevaarvolle omstandigheden dienst als mijnenvegers. De schepen der Nederlandse visserij hebben hun deel gehad in de voedsel voorziening van Groot-Brittannië. Onze Cursussen voor timmerlieden en metselaars te Alkmaar. Men zal zich herinneren, dat in de Jaren van de massale werkloosheid de kans aangegrepen is om te trachten een aantal ongeschoolden tot geschoolde arbeiders te maken in de z.g. centrale werkplaatsen. In die jaren trad wel zeer scherp aan het licht, dat er veel te veel mannen het leven ingegaan waren zonder vol doende vakopleiding. De werkloosheid kwam het meest onder de ongeschoolden voor. Is er in de verschijnselen een zekere bvereenstemming tussen de vooroorlog se en de na-oorlogse toestanden, wat men thans op het punt var. de scholing doet is iets geheel anders dan wat men vroeger deed. Thans gaat het niet speciaal om mensen, jongeren en oude ren, die werkloos zijn en in de gelegen heid gesteld worden zich tijdens hun werkloosheid te bekwamen. Werkloos heid van langeren duur komt thans slechts in geringe n.ate voor. Men richt zich thans tot alle ongeschoolden, werkloos of niet-werkloos, die de ge wone tijd om te leren ontgroeid zijn, tot de arbeiders boven de 18 jaar. Voor hen heeft men nu werkplaatsen Ingericht, waarin hun zo efficiënt mo gelijk de nodige vakkennis wordt bij gebracht. Er wordt dus naar gestreefd, dat zij zo kort mogelijk uit het ge wone arbeidsproces zijn en dat zij. wanneer zij daarin terugkomen, den ervaren vakkundigen arbeider reeds zo goed mogelijk evenaren. Teneinde het nuttig effect van de cursussen zo groot mogelijk te doen zijn wordt de deelneming beperkt tot personen beneden de 35 jaar en worden de candidaten medisch en psychotech nisch onderzocht. Alles geschiedt onder leiding van vakkundige werkmeesters. De cursussen duren voor timmer lieden 6 maanden en voor metselaars drie maanden. Thans zijn er reeds «cur sussen te Eindhoven, Venlo en Am sterdam. Binnenkort wordt ook te Alkmaar een aanvang gemaakt met cur sussen voor timmerlieden en metse laars, die toegankelijk zullen zijn voor cursisten uit het gehele gebied van dit bureau, de rayons van de bijkantoren daaronder begrepen. In de toekomst zullen er ook cursus sen komen voor het metaalbedrijf en andere vakken Hiervoor kan men zich echter nog niet aanmelden Voor op gaven voor deelneming aan de tim mermans- en m°tse'aarseursussen kun nen de binnen de genoemde leeftijds grenzen vallende candidaten reeds bij het Geweste'ijk Arbeidsbureau en de bijkantoren terecht in het tijdvak van 8 tot en met 15 Mei 1946. De d»®'nemers ontvangen een ver- fbeding, die gebaseerd is op de ge- lachte, dat zij. die reeds een gratis «ple'-"-** "<k aa- op normaa loon, do-h dete* vergu^r ig is niet oneunstig en wordt voor de genen, die een gezin hebben te ver zorgen, gebracht op een zodanig be drag, dat zij in het onderhoud van hun gezin kunnen voorzien Ook geldt normaal de kinderbir ling en worden rentezegels geplakt. kunstvaarders hebben zeer goede dien sten bewezen aan de oorlogvoering in het verkeer tussen de Britse havens. De heldenmoed, waarmee veel trouwe Nederlanders, behorende tot onze koop vaardij, zich aan hun altijd zware en levensgevaarlijke taak hebben gegeven, werd ook buiten de Nederlandse kring In het buitenland erkend. Op 6 Mei 1945 was meer dan de helft van de vloot ten onder gegaan in de vol voering van de zware taak door de moe dige koopvaarders. Hr. MS. „WILLEM VAN DER ZAAN" OP THUISVAART. Het voorlopige reisprogramma van Hr. Ms „Willem van der Zaan" op thuis vaart' uit de Oost, luidt als volgt: Bombay: aankomst 7 Mei, vertrek 11 Mei; Aden; aankomst 18 Mei, vertrek 18 Mei; Port Said: aankomst 25 Mei, vertrek 27 Mei; Gibraltar: aankomst 4 Juni. vertrek 5 Juni; Rotterdam? aan komst 11 Juni. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie). Geachte redactie. Beleefd verzoek ik U plaatsing van het volgende stukje: Gelokt door het mooie voorjaarsweer maakte ik gisteren een wandeling over de buitenkant waarbij ik een ogenblik vertoefde bi) ons monument voor geval- lenen. Wat iedereen op moet vallen is, dat dit monument nog steeds in ernstig be schadigde toestand verkeerd. Gedachtig aan de vele redevoeringen elders en aan de plechtigheid nog on langs bij dit monument gehouden, is mijn bescheiden mening dat het van wei nig piëteit getuigt, dat dit monument nog steeds niet is hersteld; de materiaal- schaarste behoeft hiervoor toch geen excuus te zijn. Ik ben er van overtuigd de tolk te zijn van alle Nieuwedlepers in het bijzonder de nabestaanden onzer gevallenen door op deze nalatigheid te wijzen en U te vragen hier de aandacht eens op te ves tigen. Deze stad, die zovele van zijn beste inwoners voor de goede zaak heeft verlo ren is aan deze zeker verplicht hun na gedachtenis op waardige wijze te eren. Ik weet zeker dat de benodigde gelden hiervoor voortaan door de bevolking zul len worden bijeengebracht. Hoogachtend, F VERLINDEN. Een „Tournapull" wordt in Canada gebruikt bij het graven van kolen In on diep liggende lagen. De tournapull wordt hiertoe door een tractor over het ter rein getrokken en luiken, die onder de graafmachine hangen, scheppen in één keer 15000 kilo aarde, steen en kolen op, waarna het apparaat zich sluit en de hele boel wegrijdt. Over ruw terrein bereikt de machine een snelheid van bijna 30 km en in het Canadese mijngebied maakt het 90 ritten per dag. Gehele bergen zijn reeds met deze super-truck afgegraven. Anefo P. Werp geen brood weg. Het voorlichtingsbureau van de Voedingsraad deelt mede- Is het aan de ene zijde verblij dend, dat voor velen het broodrant soen toereikend of zelfs ruim vol doende genoemd mag worden, aan de andere kant is het bedroevend, dat men, gaande door stad en dorp, op straat, in en naast de vuilnisbak ken, weggeworpen brood ziet slinge ren- Terwijl de grondstoffen voor het brood schaars zijn en uiterste zuinig heid geboden is. gooien vele huis vrouwen zonder nadenken het over geschoten brood weg. Dat is zeker ten sterkste af te keuren. Het is ook niet nodig, want er zijn vele moge lijkheden om overgeschoten, mees tentijds oud brood, te gebruiken en hiervoor volgen dan ook enige re cepten. Paneermeel- Oud brood in dunne sneedjes snij den en deze op een emaille bord leggen, dat tijdens het koken als deksel op een pan dienst doet. Of het brood in de droge koekepan op een matig vuur langzaam laten dro gen. De sneden af en toe omkeren om het uitdrogen te bespoedigen. Het uitgedroogde brood koud laten worden en het daarna fijn maken door het met een fles op een stevig stuk papier te rollen. Geroosterd brood- Oud brood in dunne sneden snij den en deze vlug in een droge koe kepan op een matig vuur of in een warme oven onder voortdurend om leggen roosteren- De warme boter hammen geven, dun beboterd, met een hartig of zoet belegsel. Warme broodpudding (4 pers.) 5 sneden brood, Y, 1- melk, of wa ter, 30 gr. (4 afgestreken eetlepels) puddingpoeder, 40 gram (4 eetlepels) suiker, 40 gram (5 lepels) rozijnen, citroenschil of essence, 4 eetlepels jam. De melk aan de kook brengen en er het brood, dat van de korst ont daan is, in fijn maken. Het pudding poeder en de suiker met het uitlek- j water van de rozijnen tot een papje aanmaken en gieten bij de koken de broodmassa. Wanneer de massa gaar is, de pudding flink opkloppen, zodat ze wat luchtig wordt- De uit gelekte geweekte rozijnen en de ci troenessence toevoegen. De massa overdoen in een ingevet stroopblik of warme puddingvorm en de mas sa gedurende 15 min. „au bain Ma- rie" koken (in een pan, waarin een bodem water aan de kook gehouden wordt). De pudding kort vóór het gebruik opdoen en er een saus bij geven van met warm water aangemaakte jam. Officiële prijsregeling. Voor plannenmakende vacantiegangers en voor pensionbewoners bevat de Staats courant belangrijk nieuws, de afkondi ging van de Frijzenbeschikkingen pension en logies 1946, welke regeling beschouwd moet worden als een welkom wapen tegen de ongehoorde prijzen die men thans durft te vragen. Volgens de beschikking mogen <fe prij zen voor eerste klasse pensions per maand variëren van f 47.50 voor een kleine zol derkamer tot t 140 voor een zeer grote kamer. Men moet rekenen op f 70 tot f 80 voor een kleine kamer in een degelijk middenstandspension, f 75 tot f 85 voor een middelgrote kamer en f 80 tot f 90 voor een grote kamer. In een eenvoudig pension zijn deze prijzen ongeveer f 10 lager. De dagprijzen ln vacantiepensions va riëren van f 3.75 tot f 8.25; de prijzen voor logies met ontbijt in hotels zullen ln de meeste gevallen f 4 tot f 4.50 bedragen. Indien men vóór de oorlog ln een pen sion voor een behoorlijke kamer met vol ledige verzorging per maand f 60 be taalde, zal nu daarvoor f 90 ln rekening gebracht mogen worden. De pension- en logiesprijs mag onge veer 40 procent hoger zijn dan de prijzen van vóór de oorlog. Wanneer er reden tot klagen is, wende men zich tot de bu- reaux van de Prijsbeheersing. Er wordt met nadruk op gewezen, dat de getroffen regeling den betrokken ex ploitanten redelijke prijzen en voldoende inkomsten waarborgt. De organisaties van hoteliers en pensionhouders gaan met deze regeling dan ook volledig accoord. Politie en Prijsbeheersing zullen in de komende maanden een speciale actie In stellen tegen diegenen die van de huidige woningnood misbruik maken door te hoge prijzen te vragen. Op de vragen van den heer Wendelaar betreffende de invrijheidstelling van NSB-vrouwen in verband met het ge vaar voor verwaarl -ing van haar kin deren, heeft de minister van Justitie o.m. geantwoord, dat ter bespoediging van een onvermijdelijke beoordeling van geval tot geval of het op genoemde gronden voor invrijheidstelling of bui ten vervolgingstelling in aanmerking komt, enige tijd geleden door het di rectoraat-generaal voor bijz, rechtsple ging aan den procureur-fiscaal bij de bij zondere gerechtshoven lijsten ter hand zijn gesteld van de in ieders ressort ge detineerde vrouwen, die kindren heb ben van de leeftijd van zeventien jaar of jonger, met de opdracht de op deze lijsten vermelde gevallen onverwijld en met voorrang te behandelen. De Nederlandse Stoombootrederij heeft een nieuwe passagiersdienst ingesteja op de rivieren. Een der nieuwe luxe schepen, welke tussen Arnhem en Rot. terdam varen. ai ft Anefo/Renes. p STAND WINTERCOMPETITIE 1945-1946 SCHAAKCLUB „MORPHY". Hoofdklasse. 1. K. Geus. lOVt p.; 1 hangp. 2. J. Smit, 7 p.; 2 hangp. 3. A. H. Ver schuur, 6 p.; 3 hangp. 4. J. Groene- veld, 6 p.; 1 hangp. 5. St. van Amers foort 5 p.; 2 hangp. 6. J. W. Kingma, s p 7. h. Dolstra, 3 p.; 5 hangp. 7. C. J. Bosch, 2 p.; 2 hangp. 9. J. Valkenier, 2p.;2 hangp. Afdeling 1. 1. J. v. d. Wijk, 12 p.; 1 hangp. 2. A. W. de Lange, ll'/s P- 3. D. van Es, 8V2 P-; 1 hangp. 4. Th. Adriaanse, 6'/s p.; 3 hangp. 5. P. van Dijk, 6 p.; 2 hangp. 6. J. Beek, 4 p.; 1 hangp. 7. P. J. Broos, 4 p. 8, J. Egberts, 2</i p.; 2 hangp. 9. J. Bruinsma, 2 p.; 2 hangp. Afdeling 2. 1. C. H. H. van Es, 10 p.; 1 hangp. 2. D. Dokter, 9Vs P-; 1 hangp. 3. J. van Amersfoort, 9'/t P-', 1 hangp. 4. D. de Lange, 7'/s p.; 1 hangp 5. J. Geurts, 7 p.; 1 hangp. 6. M. Quant, 6Va p. 7. J. Schippers, 4V2 P-! 1 hangp. 8. Joh. v. Amersfoort, 31/* p.; 2 hangp. 9. D. Prins, 3 p. 10. C. de Groot, 1 p.; 2 hangp. Afdeling 3. 1 J. van Apeldoorn, 9 p. 2. G. J. Brandhof, 9 p. 3. H. J. Marinus, 7'/« p. 4. J. 't Hart, 7 p. 5. H. A. Boon, 5 p. 0. A. C. Leeuw, 4 p. 7. Cop- pens, 3Vs P. 8. K. J. Veenstra, 2 p. I hangp. 9. C. Buis, 2 p. 1 hangp. Van sommige zijden wordt ge vraagd hoe het eigenlijk staat met de regeling van de spelling der Ned. taal. Naar men weet is de nieuwe spelling, waarover een Nederlands- Belgische commissie het eens werd, in België, reeds bij K.B. besluit in gevoerd. Hier te lande wordt de zaak echter in de volksvertegenwoordi ging gebracht, hetgeen uiteraard enige tijd neemt. Het desbetreffende wetsontwerp is thans bij de Raad van State. De regels, die als gevolg van een aanneming van dit ontwerp zullen kunnen worden ingevoerd, zijn geheel dezelfde als de Belgische. maar bovendien is er nog niet vol doende Meiiena fabrikaat Duryea be schikbaar. Blijf er altijd attent op, vraag er iedere keer weer om. Nu en dan wordt Uw wensch bevredigd. Voor onverwijld herstel van onze democratische vrijheden: Een stadgenoot, oud-H.B.S.-er, deed verveelde dit werk en ging een zestal van ons het sober verhaal van zijn erva ringen als para-man. Wat wij van hem los kregen, was slechts weinig, en dan nog onder uitdrukkelijk be- ding, dat wij niet van hem een soort locale held moesten maken. Laten we hem ditmaal, ln plaats van rar, X,, eens den heer S. noemen. Op een Duits convool. Na zijn H.B.S.-tijd bezocht de heer S. de Zeevaartschool, en zo kwam het dat hij tijdens de oorlog kans zag, om als adspirant-stuurman op een Hollandse boot te worden geplaatst, terwijl zijn vriend, die in normale omstandigheden kantoorbediende was, als koksmaat aan boord van hetzelfde schip werk vond. In Duits convool gingen deze jongeman nen op weg naar Zweden. Bij het licht van Eierland, dus ten Noorden van Texel, werden de schepen aangevallen door mo- tor-torpedoboten en door de Royal Air Force, waarbij slechts een klein gedeelte van het convool gespaard bleef. Het was een vuurproef, maar de Jongens door stonden die en toen Lulea in Zweden bereikt was, „drosten" ze. De heer S. meldde zich bij het Consulaat, waar men het natuurlijk zeer op prijs stelde, dat hij zich als zovele anderen als oorlogsvrij williger kwam opgeven, maar de heren voelden er weinig voor, deze Jongelui de eerste tijd doelloos te laten rondlopen, met bovendien geringe kans om naar de „overkant" te komen. Er moest dus werk worden gezocht, waarbij de taal een grote moeilijkheid was. Hout bakken. BIJ houthakken ln de bossen woog dit bezwaar wel het minste. Zo kwam de heer S. terecht ln de bossen van Zweden, waar hij hakte en zaagde. Hij hakte onder meer in zijn been en zaagde ln zijn hand. Schade 100 kronen, die met houthakken verdiend moesten wordenNa een half. Jaar Onze aloude strijd tegen de zee heeft zich het laatste jaar in zonderheid ge concentreerd op Walcheren. Deze strijd zou waarschijnlijk niet nodig zijn ge weest, als.... ongeveer 350 jaar voor Christus de zogenaamde Cimbrische vloed de waterstand van de Noordzee niet had verhoogd. Te dien tijde moet ook het „Kanaal" zijn ontstaan de afscheiding tussen Engeland en Frankrijk. De wereldge schiedenis zou trouwens een heel ander beeld te zien hebben gegeven, als de landengte tussen Engeland en' Frank rijk toen niet door het water was be dolven. Doordat in die lang vervlogen tijden de waterstand van de Noordzee lager was dan tegenwoordig, kon het land ook laeer liggen. ~-n K„wijs hlervoQr in de v~- I nr- v.rg op Walcheren, uit de grond bij het strand arduinstenen fundemen- ten van een tempel en sporen van wo. ningen zijn gevonden Bij zeer lage eb vond men er buiten de duinen ln 1807 een kerkhof met doodkisten waarin iog geraamten waren, met kettinkjes penningen enz. om de hals. met sabel piek en andere wapenuitrustingen nog naast zich. Ook op het eiland Tholen werden bij een lage eb overblijfselen van huizen ontdekt waaruit men kon opmaken, dat de grond van deze landen vroeger la ger moet hebben gelegen. Doordat de stand der Noordzee vroe ger veel lager was. konden de Cimbren zonder zeedijken onze lage landen be wonen Ook vindt men nimmer gewag gemaakt van zeedijken bij de Batavie ren. Van hen vermeldt de geschiedenis alleen dat zij hun woningen op terpen, op hoogten, bouwden. Niet alleen aan de zeekust ook el ders werden ontdekkingen gedaan, die er op wezen, dat Nederland vroeger lager lag dan tegenwoordig. In de Alblasserwaard bijvoorbeeld werden omstreeks 1830 boomslammen ontdekt die ongeveer drie meter onder de grond lagen. Bij Steenbergen, prov. Brabant werd zelfs een bos me' bonm- -lammeu opgeuuiven Ook op fcndeie plaatsen van ons land werden enige meters diep boomstammen gevonden zoals bij Abcoude, (Z -H.). Wij kunnen ons Nederland zonder nolders en dijken niet goed voorstellen Dat behoeft ook niet te verwonderen "Is men kennis neemt van onderstaand lijstje, waaruit büjkt, dat wij reeds lang geleden met de strijd tegen het water begonnen. Reeds ln 1097 werd de Krimpener- waard bedijkt. - 1253 Rijnland. - 1255 Defland. 1273 Schieland. - 1277 Al blasserwaard. - 1303 Zuidhollandse Waard. - 1322 het Waterschap van Woerden. 1355 Oudhoorn in Voorne. - 1366 Schellulnen, Hardinxveld, Papen- drecht, enz. - 1373 en 1394 Nieuw Hel voet. In Voorne. - 1415 Dirksland, Flak- kee. - 1420 Oude-Nieuwe Tonge. - 1460 en K61 Middelharnis, Sommelsdijk en Duivenswaard, Eiland Flakkee. - 1473 Zuidland, Eiland Voorne. - 1475 de Quak en Strerfijten, Voorne. - 1480 Meliszand, Flakkee. - 1482 Ooltgens- plaat, Flakkee. 1494 Westnieuwland, Flakkee. - 1573 was het eiland Rozen burg nog niet aanwezig. - 1591 Oud Westerloo, Flakkee. - 1593 de Nieuwe Oostdijk, Flakkee. - 1605 Roxenisse, Flakkee. - 1611 Nieuw Westerloo, Flak kee. - 1621 Rooklaarsplaat. Flakkee. - 1625 Groot Komstrljen. in de Beij er- landen De Diemer- of Watergraafsmeer bij Amsterdam. - 1653 de grote en klei ne Zuiderpolder, - ïow Kr*>oi( erspolder Flakkee. - 1751 de eerste af sluiting van de Scharre-Zee en de Hais, Flakkee. - 1762 Kraaijenisse en Kraaijenstein ln Flakkee. - 1769 de Adrlaanpolder Flakkee. - 1780 de Een- drachtsnolder. Flakkee. - 1803 de Hals- en Scharre-Zeepolder, waardoor de twee eilanden Goedpre«<le en Flakkee zijn verenigd. dit soort houthakkers, onder wis de heer S., terug naar Stockholm, waar hij 4'/« dag bediende speelde in een hotel, tot hij contact kreeg metOme Jan" Mid dendorp, den bekenden directeur van de Nieuwediepse Zeevaartschool. Cursussen werden georganiseerd. Uit Engeland kreeg de heer Middendorp opdracht, om een zestal Jongens uit zijn „voorraad" te selec teren, die dan met een speciaal vliegtuig uit Zweden zouden worden gehaald. Er werd getest en gepolst; ook de heer S. behoorde tot het zestal, geselecteerd uit 400 man. Naar Engeland. De tocht per vliegtuig naar Londen verliep voorspoedig. In Engeland aange komen, kwam hij ln opleiding als para chutist voor bijzondere diensten; spion- nage, sabotage, militaire voorbereiding. Jammer genoeg kon de heer S. over zijn werk als zodanig niets loslaten, want dit was „ambtsgeheim", militair geheim. Wanneer wij echter vermelden, dat van de 99 man uit zijn détachement nog geen derde deel over is, dan is het duidelijk, dat dit artikeltje de tamste bladzijde zou zijn van een spannend boek. De heer S. verklaarde ook lachend: „Ik heb veel stom geluk gehad." De opleiding. De opleiding tot parachutist voor spe ciale diensten ls heel zwaar. Veertien uur per dag studie, sport en oefeningen met de parachute, en dat zeven dagen per week. De heer S. sprak vol lof over deze opleiding, waarbij niet het kleinste détail werd overgeslagen. Vooral de psy chologische zijde werd niet vergeten. „Bij de eerste sprong uit het vliegtuig was je volkomen vertrouwd met dat tegennatuurlijke, de sprong ln de ruimte. Het vertrouwen in de parachute is van zelfsprekend. Je krijgt het bevel tot sprin gen zó nadrukkelijk, dat Je geen moment aarzelt. Een record was het toen we eens met 20 man binnen de 7 seconden het vliegtuig verlaten hadden. De sprong ln de rnlmte. Wanneer Je springt, kom Je uit het ver warmde vliegtuig ln een ijzige, snijdende koude, wat vooral bij motregen in de winter een soort foltering ls. De wind buldert en giert door en om Je spring- pak, en rukt aan de touwen van Je „chuut". De sensatie van de sprong gaat verloren, doordat Je teveel Je aandacht nodig hebt bij wat Je moet doen en voor wat er onder Je gebeurt, waarbij dan nog komt, dat Je altijd van een zo gering mogelijke hoogte springt om zo min mo gelijk trefkans te hebben. Een leuk mo ment had ik, toen wij op transport de plek passeerden, waar wij een kleine twee Jaar geleden door den Tommy wer den aangevallen, denzelfden Tommy, met wlen ik nu in de beste vriendschap naar m'n doel vloog. Ik vertelde het aan den piloot en toen zijn we laag ovei de plek heengevlogen." Leerling-vlieger. De h«»r s. g««t nu naar Engeland vlie gen leren, en als het leger hem dan straks niet meer nodig heeft, hoopt hij bij de bur,-r-i.,chtvMrt te korr-a ,/ix.ug zee wil Je niet meer als je eenmaal ge vlogen hebt, en terug naar de parachute? Och, er zijn parachutisten, die zich heb ben voor genomen om voortaan iedere Zondagmorgen een sprongetje te doen maar dan van wat grotere hoogte om de sensatie /an het uitzicht langer te kun nen genieten." Hef oude vermaarde merk Op 9 Mei zal voor de leeftijdsgroepen boven 4 jaar een extra bon voor 100 gram vle'és per persoon worden aangewezen Aan een vertegenwoordiger van hef ANP werd van bevoegde zijde een uit eenzetting gegeven over de betekenis van het terugtrekken der Britse troe pen uit Egypte. Sedert 64 jaren zijn er Britse troepen ln Egypte geweest. Bij terugtrekking zal de Britse vloot de grote marinehaven van Alexandrië verlaten en dit houdt in, dat het ver dedigingssysteem van de Britse ver bindingslijn door Middellandse Zee en Suezkanaal geheel gereorganiseerd zal moeten worden. Er zal beschikt moe ten worden over oorlogsvoorraden ter waarde van 120 millioen pond sterling. Een geheel leger van deskundigen zal moeten vertrekken en havens, spoor weginstallaties en vliegvelden, waar aan in de afgelopen jaren grote sommen gelds zijn besteed, zullen geruimd moe ten worden. Het oude Brits—Egyptische verdrag zal van kracht blijven totdat het door een nieuwe regeling, als resultaat van de huidige onderhandelingen, vervangen zal worden. P. Verhoog, Nederland blijft varen, uitgave Cr V Uitgeverij De Boer, Amsterdam. De bekende schrijver van verschil lende boeken waarin het leven op zee geschilderd werd, geeft hierin een betoog dat Nederland moet blij ven varen. Wat de scheepvaart voor Neder land heeft betekend in de loop der tijden, daarvan weet een groot ge deelte der Nederlanders wel iets, maar de bijzonderheden die de heer Verhoog geeft, zijn niet zo algemeen bekend- Veel daarvan weten alleen historici. De ontwikkeling van de scheep vaart in de jaren vóór de oorlog geeft aanleiding tot een beschouwing over de ontwikkeling van het trans port te water. De heer Verhoog legt er de na druk op, dat als Nederland aan zijn dichte bevolking ook in de toekomst een behoorlijk bestaan wil blijven geven, de scheepvaart naast land bouw, industrie, mijnbouw en visse rij zal moeten blijven bestaan. Hoe belangrijk de scheepvaart ook is voor ons land, zij die buiten het bedrijf staan, weten over het alge meen weinig van de dienst en het werk aan boord. Daarom is voor hen, en vooral ook voor de jongeren die zich aangetrok ken voelen tot de scheepvaart het hoofdstuk over het personeel een stuk dat een betere blik geeft op het werk aan boord van een modern schip. Wij hopen dat dit boek- in rui-me kring zal worden gelezen en dal vooral de slotbeschouwingen er toe mogen leiden, dat veel dingen die verbetering behoeven, ook de aan dacht mogen hebben van hen, die leiding geven aan het scheepvaartbe drijf- In het opleidingskamp voor Neder landse ofiicieren „De Wildhoef' te Bloe- mendaal worden onze soldaten voor hun toekomstige tark getraind Hier gieren, dagelijks de gric.:'.»;; .1."." - land- u» fin en en «vordt op vele andere wij'en de echte strijd gesuggereerd Door mid del van een touwbrug wordt hier eenl rivier „genomen". Anfo/Dud.v.H. P- 3 Koning, Directeur; J. Bijlsma, Hoofd redacteur; w. Kok, Opmaak en Algemene Reportage: C. A. Dekkers, Stadsver-lag^ gever: j. Bremer. Sportredacteur. Hoofdcorrespondenlen 'Texel. H. J. Rey' Anna r.".i'cv,-aa, pp, Wilde. Wie- ringen; J, Bals,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 2