De strijd tegen het water
3
Een oud-Helders H.B.S.er als
parachutist
DURYEA
Nederland stelde een handelsvloot
van 2.500.000 ton beschikbaar
De vraag is zoo groot
„De Partij van
de Vrijheid"
Uit de nota-Gerbrandy
Meer dan de helft der vloot ging verloren
Eeii werkplaats voor scholing,
herscholing en omscholing
INGEZONDEN.
Het monument op het
Havenplein
Voor de Vrouw
Betaal niet te
veel pensiongeld
N.S.B.-vrouwen met
jonge kinderen
Hoe staat het met de
nieuwe spelling?
VVVVVVVVWVVV
Stemt op
VVVVVVVVWVVV
Nederland lag vroeger
lager
Extra bon voor vlees
De ontruiming van Egypte
Boekbespreking
III.
van
bet
Het bewaren en beheren
Nederlands vermogen in
buitenland.
Al spoedig na aankomst in Londen
drong zich vooral bij enkelen in het ka
binet het besef op. dat met grote sP°e°
een maatregel moest worden getroiien
om aan den vijand zoveel mogelijk de
kans te ontnemen profijt te trekken
van de grote Nederlandse depots in het
buitenland, niet alleen in Groot-Brittan-
nië, doch vooral in de Verenigde a en
van Noord-Amerika.
Aan deze in snel tempo uitgevaardigde
en gepubliceeide maatregel is het
thans blijkbaar als de meest natuurlijke
zaak van de wereld aanvaarde feit te
danken, dat het overgrote gedeelte der
Nederlandse depots in vreemde valuta,
meer in het bijzonder in dollars, voor
het Nederlandse volksvermogen behou-
den is gebleven.
Beschikbaarstelling der Neder
landse handelsvloot ten bate der
geallieerde oorlogvoering.
Het beschikbaar stellen der Neder
landse handelsvloot c.a., metende meer
dan 2,5 millioen ton. is gedurende de
ganse oorlog een belangrijke bijdrage
geweest aan de bondgenootschappelij
ke oorlog. Honderdduizenden solda
ten zijn door onze grote passagiers
schepen naar de verschillende delen
der wereld vervoerd.
In alle convooien tussen het Europe
se continent en het Westelijk hal ron
in die naar de Russische haven Moer-
mansk, naar de Middellandse Zee (Mal
ta) waren Nederlandse schepen met
troepen, oorlogsmateriaal, levensmidde
len, grondstoffen vertegenwoordigd. Ne
derlandse schepen namen deel aan de
landingen in Ioord-Afrika, Sicilië, Ita
lië. Nederlandse schepen waren present
bij de inval op het Europese continent,
met welbewuste opoffering. Nederland
se schepen hebben hun aandeel gehad
in de operaties in de pacific.
Nederlandse zeesleepboten hebben dui
zenden tonnen scheepsruimte geborgen.
Nederlandse trawlers, merendeels be
mand met Nederlands marinepersoneel,
deden onder moeilijke en gevaarvolle
omstandigheden dienst als mijnenvegers.
De schepen der Nederlandse visserij
hebben hun deel gehad in de voedsel
voorziening van Groot-Brittannië. Onze
Cursussen voor timmerlieden en
metselaars te Alkmaar.
Men zal zich herinneren, dat in de
Jaren van de massale werkloosheid de
kans aangegrepen is om te trachten een
aantal ongeschoolden tot geschoolde
arbeiders te maken in de z.g. centrale
werkplaatsen.
In die jaren trad wel zeer scherp aan
het licht, dat er veel te veel mannen
het leven ingegaan waren zonder vol
doende vakopleiding. De werkloosheid
kwam het meest onder de ongeschoolden
voor.
Is er in de verschijnselen een zekere
bvereenstemming tussen de vooroorlog
se en de na-oorlogse toestanden, wat
men thans op het punt var. de scholing
doet is iets geheel anders dan wat men
vroeger deed. Thans gaat het niet
speciaal om mensen, jongeren en oude
ren, die werkloos zijn en in de gelegen
heid gesteld worden zich tijdens hun
werkloosheid te bekwamen. Werkloos
heid van langeren duur komt thans
slechts in geringe n.ate voor. Men richt
zich thans tot alle ongeschoolden,
werkloos of niet-werkloos, die de ge
wone tijd om te leren ontgroeid zijn,
tot de arbeiders boven de 18 jaar.
Voor hen heeft men nu werkplaatsen
Ingericht, waarin hun zo efficiënt mo
gelijk de nodige vakkennis wordt bij
gebracht. Er wordt dus naar gestreefd,
dat zij zo kort mogelijk uit het ge
wone arbeidsproces zijn en dat zij.
wanneer zij daarin terugkomen, den
ervaren vakkundigen arbeider reeds zo
goed mogelijk evenaren.
Teneinde het nuttig effect van de
cursussen zo groot mogelijk te doen
zijn wordt de deelneming beperkt tot
personen beneden de 35 jaar en worden
de candidaten medisch en psychotech
nisch onderzocht. Alles geschiedt onder
leiding van vakkundige werkmeesters.
De cursussen duren voor timmer
lieden 6 maanden en voor metselaars
drie maanden. Thans zijn er reeds «cur
sussen te Eindhoven, Venlo en Am
sterdam. Binnenkort wordt ook te
Alkmaar een aanvang gemaakt met cur
sussen voor timmerlieden en metse
laars, die toegankelijk zullen zijn voor
cursisten uit het gehele gebied van dit
bureau, de rayons van de bijkantoren
daaronder begrepen.
In de toekomst zullen er ook cursus
sen komen voor het metaalbedrijf en
andere vakken Hiervoor kan men zich
echter nog niet aanmelden Voor op
gaven voor deelneming aan de tim
mermans- en m°tse'aarseursussen kun
nen de binnen de genoemde leeftijds
grenzen vallende candidaten reeds bij
het Geweste'ijk Arbeidsbureau en de
bijkantoren terecht in het tijdvak van 8
tot en met 15 Mei 1946.
De d»®'nemers ontvangen een ver-
fbeding, die gebaseerd is op de ge-
lachte, dat zij. die reeds een gratis
«ple'-"-** "<k
aa- op
normaa loon, do-h dete* vergu^r ig
is niet oneunstig en wordt voor de
genen, die een gezin hebben te ver
zorgen, gebracht op een zodanig be
drag, dat zij in het onderhoud van
hun gezin kunnen voorzien Ook
geldt normaal de kinderbir
ling en worden rentezegels geplakt.
kunstvaarders hebben zeer goede dien
sten bewezen aan de oorlogvoering in
het verkeer tussen de Britse havens.
De heldenmoed, waarmee veel trouwe
Nederlanders, behorende tot onze koop
vaardij, zich aan hun altijd zware en
levensgevaarlijke taak hebben gegeven,
werd ook buiten de Nederlandse kring
In het buitenland erkend.
Op 6 Mei 1945 was meer dan de helft
van de vloot ten onder gegaan in de vol
voering van de zware taak door de moe
dige koopvaarders.
Hr. MS. „WILLEM VAN DER ZAAN"
OP THUISVAART.
Het voorlopige reisprogramma van Hr.
Ms „Willem van der Zaan" op thuis
vaart' uit de Oost, luidt als volgt:
Bombay: aankomst 7 Mei, vertrek 11
Mei; Aden; aankomst 18 Mei, vertrek
18 Mei; Port Said: aankomst 25 Mei,
vertrek 27 Mei; Gibraltar: aankomst 4
Juni. vertrek 5 Juni; Rotterdam? aan
komst 11 Juni.
(Buiten verantwoordelijkheid van de
Redactie).
Geachte redactie.
Beleefd verzoek ik U plaatsing van het
volgende stukje:
Gelokt door het mooie voorjaarsweer
maakte ik gisteren een wandeling over
de buitenkant waarbij ik een ogenblik
vertoefde bi) ons monument voor geval-
lenen.
Wat iedereen op moet vallen is, dat
dit monument nog steeds in ernstig be
schadigde toestand verkeerd.
Gedachtig aan de vele redevoeringen
elders en aan de plechtigheid nog on
langs bij dit monument gehouden, is mijn
bescheiden mening dat het van wei
nig piëteit getuigt, dat dit monument
nog steeds niet is hersteld; de materiaal-
schaarste behoeft hiervoor toch geen
excuus te zijn.
Ik ben er van overtuigd de tolk te zijn
van alle Nieuwedlepers in het bijzonder
de nabestaanden onzer gevallenen door
op deze nalatigheid te wijzen en U te
vragen hier de aandacht eens op te ves
tigen. Deze stad, die zovele van zijn beste
inwoners voor de goede zaak heeft verlo
ren is aan deze zeker verplicht hun na
gedachtenis op waardige wijze te eren.
Ik weet zeker dat de benodigde gelden
hiervoor voortaan door de bevolking zul
len worden bijeengebracht.
Hoogachtend,
F VERLINDEN.
Een „Tournapull" wordt in Canada gebruikt bij het graven van kolen In on
diep liggende lagen. De tournapull wordt hiertoe door een tractor over het ter
rein getrokken en luiken, die onder de graafmachine hangen, scheppen in één
keer 15000 kilo aarde, steen en kolen op, waarna het apparaat zich sluit en de
hele boel wegrijdt. Over ruw terrein bereikt de machine een snelheid van bijna
30 km en in het Canadese mijngebied maakt het 90 ritten per dag. Gehele bergen
zijn reeds met deze super-truck afgegraven. Anefo P.
Werp geen brood weg.
Het voorlichtingsbureau van de
Voedingsraad deelt mede-
Is het aan de ene zijde verblij
dend, dat voor velen het broodrant
soen toereikend of zelfs ruim vol
doende genoemd mag worden, aan
de andere kant is het bedroevend,
dat men, gaande door stad en dorp,
op straat, in en naast de vuilnisbak
ken, weggeworpen brood ziet slinge
ren-
Terwijl de grondstoffen voor het
brood schaars zijn en uiterste zuinig
heid geboden is. gooien vele huis
vrouwen zonder nadenken het over
geschoten brood weg. Dat is zeker
ten sterkste af te keuren. Het is ook
niet nodig, want er zijn vele moge
lijkheden om overgeschoten, mees
tentijds oud brood, te gebruiken en
hiervoor volgen dan ook enige re
cepten.
Paneermeel-
Oud brood in dunne sneedjes snij
den en deze op een emaille bord
leggen, dat tijdens het koken als
deksel op een pan dienst doet. Of
het brood in de droge koekepan op
een matig vuur langzaam laten dro
gen. De sneden af en toe omkeren
om het uitdrogen te bespoedigen.
Het uitgedroogde brood koud laten
worden en het daarna fijn maken
door het met een fles op een stevig
stuk papier te rollen.
Geroosterd brood-
Oud brood in dunne sneden snij
den en deze vlug in een droge koe
kepan op een matig vuur of in een
warme oven onder voortdurend om
leggen roosteren- De warme boter
hammen geven, dun beboterd, met
een hartig of zoet belegsel.
Warme broodpudding (4 pers.)
5 sneden brood, Y, 1- melk, of wa
ter, 30 gr. (4 afgestreken eetlepels)
puddingpoeder, 40 gram (4 eetlepels)
suiker, 40 gram (5 lepels) rozijnen,
citroenschil of essence, 4 eetlepels
jam.
De melk aan de kook brengen en
er het brood, dat van de korst ont
daan is, in fijn maken. Het pudding
poeder en de suiker met het uitlek- j
water van de rozijnen tot een papje
aanmaken en gieten bij de koken
de broodmassa. Wanneer de massa
gaar is, de pudding flink opkloppen,
zodat ze wat luchtig wordt- De uit
gelekte geweekte rozijnen en de ci
troenessence toevoegen. De massa
overdoen in een ingevet stroopblik
of warme puddingvorm en de mas
sa gedurende 15 min. „au bain Ma-
rie" koken (in een pan, waarin een
bodem water aan de kook gehouden
wordt).
De pudding kort vóór het gebruik
opdoen en er een saus bij geven van
met warm water aangemaakte jam.
Officiële prijsregeling.
Voor plannenmakende vacantiegangers
en voor pensionbewoners bevat de Staats
courant belangrijk nieuws, de afkondi
ging van de Frijzenbeschikkingen pension
en logies 1946, welke regeling beschouwd
moet worden als een welkom wapen tegen
de ongehoorde prijzen die men thans
durft te vragen.
Volgens de beschikking mogen <fe prij
zen voor eerste klasse pensions per maand
variëren van f 47.50 voor een kleine zol
derkamer tot t 140 voor een zeer grote
kamer. Men moet rekenen op f 70 tot f 80
voor een kleine kamer in een degelijk
middenstandspension, f 75 tot f 85 voor
een middelgrote kamer en f 80 tot f 90
voor een grote kamer. In een eenvoudig
pension zijn deze prijzen ongeveer f 10
lager.
De dagprijzen ln vacantiepensions va
riëren van f 3.75 tot f 8.25; de prijzen voor
logies met ontbijt in hotels zullen ln de
meeste gevallen f 4 tot f 4.50 bedragen.
Indien men vóór de oorlog ln een pen
sion voor een behoorlijke kamer met vol
ledige verzorging per maand f 60 be
taalde, zal nu daarvoor f 90 ln rekening
gebracht mogen worden.
De pension- en logiesprijs mag onge
veer 40 procent hoger zijn dan de prijzen
van vóór de oorlog. Wanneer er reden
tot klagen is, wende men zich tot de bu-
reaux van de Prijsbeheersing.
Er wordt met nadruk op gewezen, dat
de getroffen regeling den betrokken ex
ploitanten redelijke prijzen en voldoende
inkomsten waarborgt. De organisaties
van hoteliers en pensionhouders gaan met
deze regeling dan ook volledig accoord.
Politie en Prijsbeheersing zullen in de
komende maanden een speciale actie In
stellen tegen diegenen die van de huidige
woningnood misbruik maken door te
hoge prijzen te vragen.
Op de vragen van den heer Wendelaar
betreffende de invrijheidstelling van
NSB-vrouwen in verband met het ge
vaar voor verwaarl -ing van haar kin
deren, heeft de minister van Justitie
o.m. geantwoord, dat ter bespoediging
van een onvermijdelijke beoordeling van
geval tot geval of het op genoemde
gronden voor invrijheidstelling of bui
ten vervolgingstelling in aanmerking
komt, enige tijd geleden door het di
rectoraat-generaal voor bijz, rechtsple
ging aan den procureur-fiscaal bij de bij
zondere gerechtshoven lijsten ter hand
zijn gesteld van de in ieders ressort ge
detineerde vrouwen, die kindren heb
ben van de leeftijd van zeventien jaar
of jonger, met de opdracht de op deze
lijsten vermelde gevallen onverwijld en
met voorrang te behandelen.
De Nederlandse Stoombootrederij heeft een nieuwe passagiersdienst ingesteja
op de rivieren. Een der nieuwe luxe schepen, welke tussen Arnhem en Rot.
terdam varen. ai ft Anefo/Renes. p
STAND WINTERCOMPETITIE 1945-1946
SCHAAKCLUB „MORPHY".
Hoofdklasse.
1. K. Geus. lOVt p.; 1 hangp. 2. J.
Smit, 7 p.; 2 hangp. 3. A. H. Ver
schuur, 6 p.; 3 hangp. 4. J. Groene-
veld, 6 p.; 1 hangp. 5. St. van Amers
foort 5 p.; 2 hangp. 6. J. W. Kingma,
s p 7. h. Dolstra, 3 p.; 5 hangp.
7. C. J. Bosch, 2 p.; 2 hangp. 9. J.
Valkenier, 2p.;2 hangp.
Afdeling 1.
1. J. v. d. Wijk, 12 p.; 1 hangp. 2.
A. W. de Lange, ll'/s P- 3. D. van Es,
8V2 P-; 1 hangp. 4. Th. Adriaanse,
6'/s p.; 3 hangp. 5. P. van Dijk, 6 p.;
2 hangp. 6. J. Beek, 4 p.; 1 hangp.
7. P. J. Broos, 4 p. 8, J. Egberts, 2</i
p.; 2 hangp. 9. J. Bruinsma, 2 p.; 2
hangp.
Afdeling 2.
1. C. H. H. van Es, 10 p.; 1 hangp. 2.
D. Dokter, 9Vs P-; 1 hangp. 3. J. van
Amersfoort, 9'/t P-', 1 hangp. 4. D.
de Lange, 7'/s p.; 1 hangp 5. J. Geurts,
7 p.; 1 hangp. 6. M. Quant, 6Va p.
7. J. Schippers, 4V2 P-! 1 hangp. 8.
Joh. v. Amersfoort, 31/* p.; 2 hangp.
9. D. Prins, 3 p. 10. C. de Groot, 1 p.;
2 hangp.
Afdeling 3.
1 J. van Apeldoorn, 9 p. 2. G. J.
Brandhof, 9 p. 3. H. J. Marinus, 7'/«
p. 4. J. 't Hart, 7 p. 5. H. A. Boon,
5 p. 0. A. C. Leeuw, 4 p. 7. Cop-
pens, 3Vs P. 8. K. J. Veenstra, 2 p.
I hangp. 9. C. Buis, 2 p. 1 hangp.
Van sommige zijden wordt ge
vraagd hoe het eigenlijk staat met
de regeling van de spelling der Ned.
taal. Naar men weet is de nieuwe
spelling, waarover een Nederlands-
Belgische commissie het eens werd,
in België, reeds bij K.B. besluit in
gevoerd. Hier te lande wordt de zaak
echter in de volksvertegenwoordi
ging gebracht, hetgeen uiteraard
enige tijd neemt. Het desbetreffende
wetsontwerp is thans bij de Raad
van State. De regels, die als gevolg
van een aanneming van dit ontwerp
zullen kunnen worden ingevoerd,
zijn geheel dezelfde als de Belgische.
maar bovendien is er nog niet vol
doende Meiiena fabrikaat Duryea be
schikbaar. Blijf er altijd attent op,
vraag er iedere keer weer om. Nu en
dan wordt Uw wensch bevredigd.
Voor onverwijld
herstel van onze
democratische
vrijheden:
Een stadgenoot, oud-H.B.S.-er, deed verveelde dit werk en ging een zestal van
ons het sober verhaal van zijn erva
ringen als para-man. Wat wij van
hem los kregen, was slechts weinig,
en dan nog onder uitdrukkelijk be-
ding, dat wij niet van hem een soort
locale held moesten maken. Laten we
hem ditmaal, ln plaats van rar, X,,
eens den heer S. noemen.
Op een Duits convool.
Na zijn H.B.S.-tijd bezocht de heer S.
de Zeevaartschool, en zo kwam het dat
hij tijdens de oorlog kans zag, om als
adspirant-stuurman op een Hollandse
boot te worden geplaatst, terwijl zijn
vriend, die in normale omstandigheden
kantoorbediende was, als koksmaat aan
boord van hetzelfde schip werk vond.
In Duits convool gingen deze jongeman
nen op weg naar Zweden. Bij het licht
van Eierland, dus ten Noorden van Texel,
werden de schepen aangevallen door mo-
tor-torpedoboten en door de Royal Air
Force, waarbij slechts een klein gedeelte
van het convool gespaard bleef. Het was
een vuurproef, maar de Jongens door
stonden die en toen Lulea in Zweden
bereikt was, „drosten" ze. De heer S.
meldde zich bij het Consulaat, waar men
het natuurlijk zeer op prijs stelde, dat hij
zich als zovele anderen als oorlogsvrij
williger kwam opgeven, maar de heren
voelden er weinig voor, deze Jongelui de
eerste tijd doelloos te laten rondlopen,
met bovendien geringe kans om naar de
„overkant" te komen. Er moest dus werk
worden gezocht, waarbij de taal een grote
moeilijkheid was.
Hout bakken.
BIJ houthakken ln de bossen woog dit
bezwaar wel het minste. Zo kwam de heer
S. terecht ln de bossen van Zweden, waar
hij hakte en zaagde. Hij hakte onder meer
in zijn been en zaagde ln zijn hand. Schade
100 kronen, die met houthakken verdiend
moesten wordenNa een half. Jaar
Onze aloude strijd tegen de zee heeft
zich het laatste jaar in zonderheid ge
concentreerd op Walcheren. Deze strijd
zou waarschijnlijk niet nodig zijn ge
weest, als.... ongeveer 350 jaar voor
Christus de zogenaamde Cimbrische
vloed de waterstand van de Noordzee
niet had verhoogd.
Te dien tijde moet ook het „Kanaal"
zijn ontstaan de afscheiding tussen
Engeland en Frankrijk. De wereldge
schiedenis zou trouwens een heel ander
beeld te zien hebben gegeven, als de
landengte tussen Engeland en' Frank
rijk toen niet door het water was be
dolven.
Doordat in die lang vervlogen tijden
de waterstand van de Noordzee lager
was dan tegenwoordig, kon het land
ook laeer liggen. ~-n K„wijs hlervoQr
in de v~-
I nr- v.rg op Walcheren, uit de grond
bij het strand arduinstenen fundemen-
ten van een tempel en sporen van wo.
ningen zijn gevonden Bij zeer lage eb
vond men er buiten de duinen ln 1807
een kerkhof met doodkisten waarin
iog geraamten waren, met kettinkjes
penningen enz. om de hals. met sabel
piek en andere wapenuitrustingen nog
naast zich.
Ook op het eiland Tholen werden bij
een lage eb overblijfselen van huizen
ontdekt waaruit men kon opmaken, dat
de grond van deze landen vroeger la
ger moet hebben gelegen.
Doordat de stand der Noordzee vroe
ger veel lager was. konden de Cimbren
zonder zeedijken onze lage landen be
wonen Ook vindt men nimmer gewag
gemaakt van zeedijken bij de Batavie
ren. Van hen vermeldt de geschiedenis
alleen dat zij hun woningen op terpen,
op hoogten, bouwden.
Niet alleen aan de zeekust ook el
ders werden ontdekkingen gedaan, die
er op wezen, dat Nederland vroeger
lager lag dan tegenwoordig. In de
Alblasserwaard bijvoorbeeld werden
omstreeks 1830 boomslammen ontdekt
die ongeveer drie meter onder de grond
lagen. Bij Steenbergen, prov. Brabant
werd zelfs een bos me' bonm-
-lammeu opgeuuiven Ook op fcndeie
plaatsen van ons land werden enige
meters diep boomstammen gevonden
zoals bij Abcoude, (Z -H.).
Wij kunnen ons Nederland zonder
nolders en dijken niet goed voorstellen
Dat behoeft ook niet te verwonderen
"Is men kennis neemt van onderstaand
lijstje, waaruit büjkt, dat wij reeds
lang geleden met de strijd tegen het
water begonnen.
Reeds ln 1097 werd de Krimpener-
waard bedijkt. - 1253 Rijnland. - 1255
Defland. 1273 Schieland. - 1277 Al
blasserwaard. - 1303 Zuidhollandse
Waard. - 1322 het Waterschap van
Woerden. 1355 Oudhoorn in Voorne. -
1366 Schellulnen, Hardinxveld, Papen-
drecht, enz. - 1373 en 1394 Nieuw Hel
voet. In Voorne. - 1415 Dirksland, Flak-
kee. - 1420 Oude-Nieuwe Tonge. - 1460
en K61 Middelharnis, Sommelsdijk en
Duivenswaard, Eiland Flakkee. - 1473
Zuidland, Eiland Voorne. - 1475 de
Quak en Strerfijten, Voorne. - 1480
Meliszand, Flakkee. - 1482 Ooltgens-
plaat, Flakkee. 1494 Westnieuwland,
Flakkee. - 1573 was het eiland Rozen
burg nog niet aanwezig. - 1591 Oud
Westerloo, Flakkee. - 1593 de Nieuwe
Oostdijk, Flakkee. - 1605 Roxenisse,
Flakkee. - 1611 Nieuw Westerloo, Flak
kee. - 1621 Rooklaarsplaat. Flakkee. -
1625 Groot Komstrljen. in de Beij er-
landen De Diemer- of Watergraafsmeer
bij Amsterdam. - 1653 de grote en klei
ne Zuiderpolder, - ïow Kr*>oi(
erspolder Flakkee. - 1751 de eerste af
sluiting van de Scharre-Zee en de
Hais, Flakkee. - 1762 Kraaijenisse en
Kraaijenstein ln Flakkee. - 1769 de
Adrlaanpolder Flakkee. - 1780 de Een-
drachtsnolder. Flakkee. - 1803 de Hals-
en Scharre-Zeepolder, waardoor de
twee eilanden Goedpre«<le en Flakkee
zijn verenigd.
dit soort houthakkers, onder wis de heer
S., terug naar Stockholm, waar hij 4'/«
dag bediende speelde in een hotel, tot hij
contact kreeg metOme Jan" Mid
dendorp, den bekenden directeur van de
Nieuwediepse Zeevaartschool. Cursussen
werden georganiseerd. Uit Engeland kreeg
de heer Middendorp opdracht, om een
zestal Jongens uit zijn „voorraad" te selec
teren, die dan met een speciaal vliegtuig
uit Zweden zouden worden gehaald. Er
werd getest en gepolst; ook de heer S.
behoorde tot het zestal, geselecteerd uit
400 man.
Naar Engeland.
De tocht per vliegtuig naar Londen
verliep voorspoedig. In Engeland aange
komen, kwam hij ln opleiding als para
chutist voor bijzondere diensten; spion-
nage, sabotage, militaire voorbereiding.
Jammer genoeg kon de heer S. over zijn
werk als zodanig niets loslaten, want dit
was „ambtsgeheim", militair geheim.
Wanneer wij echter vermelden, dat van
de 99 man uit zijn détachement nog geen
derde deel over is, dan is het duidelijk,
dat dit artikeltje de tamste bladzijde zou
zijn van een spannend boek. De heer S.
verklaarde ook lachend: „Ik heb veel
stom geluk gehad."
De opleiding.
De opleiding tot parachutist voor spe
ciale diensten ls heel zwaar. Veertien
uur per dag studie, sport en oefeningen
met de parachute, en dat zeven dagen
per week. De heer S. sprak vol lof over
deze opleiding, waarbij niet het kleinste
détail werd overgeslagen. Vooral de psy
chologische zijde werd niet vergeten.
„Bij de eerste sprong uit het vliegtuig
was je volkomen vertrouwd met dat
tegennatuurlijke, de sprong ln de ruimte.
Het vertrouwen in de parachute is van
zelfsprekend. Je krijgt het bevel tot sprin
gen zó nadrukkelijk, dat Je geen moment
aarzelt. Een record was het toen we
eens met 20 man binnen de 7 seconden
het vliegtuig verlaten hadden.
De sprong ln de rnlmte.
Wanneer Je springt, kom Je uit het ver
warmde vliegtuig ln een ijzige, snijdende
koude, wat vooral bij motregen in de
winter een soort foltering ls. De wind
buldert en giert door en om Je spring-
pak, en rukt aan de touwen van Je
„chuut". De sensatie van de sprong gaat
verloren, doordat Je teveel Je aandacht
nodig hebt bij wat Je moet doen en voor
wat er onder Je gebeurt, waarbij dan nog
komt, dat Je altijd van een zo gering
mogelijke hoogte springt om zo min mo
gelijk trefkans te hebben. Een leuk mo
ment had ik, toen wij op transport de
plek passeerden, waar wij een kleine
twee Jaar geleden door den Tommy wer
den aangevallen, denzelfden Tommy, met
wlen ik nu in de beste vriendschap naar
m'n doel vloog. Ik vertelde het aan den
piloot en toen zijn we laag ovei de plek
heengevlogen."
Leerling-vlieger.
De h«»r s. g««t nu naar Engeland vlie
gen leren, en als het leger hem dan straks
niet meer nodig heeft, hoopt hij bij de
bur,-r-i.,chtvMrt te korr-a ,/ix.ug
zee wil Je niet meer als je eenmaal ge
vlogen hebt, en terug naar de parachute?
Och, er zijn parachutisten, die zich heb
ben voor genomen om voortaan iedere
Zondagmorgen een sprongetje te doen
maar dan van wat grotere hoogte om de
sensatie /an het uitzicht langer te kun
nen genieten."
Hef oude vermaarde merk
Op 9 Mei zal voor de leeftijdsgroepen
boven 4 jaar een extra bon voor 100 gram
vle'és per persoon worden aangewezen
Aan een vertegenwoordiger van hef
ANP werd van bevoegde zijde een uit
eenzetting gegeven over de betekenis
van het terugtrekken der Britse troe
pen uit Egypte. Sedert 64 jaren zijn er
Britse troepen ln Egypte geweest. Bij
terugtrekking zal de Britse vloot de
grote marinehaven van Alexandrië
verlaten en dit houdt in, dat het ver
dedigingssysteem van de Britse ver
bindingslijn door Middellandse Zee en
Suezkanaal geheel gereorganiseerd zal
moeten worden. Er zal beschikt moe
ten worden over oorlogsvoorraden ter
waarde van 120 millioen pond sterling.
Een geheel leger van deskundigen zal
moeten vertrekken en havens, spoor
weginstallaties en vliegvelden, waar
aan in de afgelopen jaren grote sommen
gelds zijn besteed, zullen geruimd moe
ten worden.
Het oude Brits—Egyptische verdrag zal
van kracht blijven totdat het door een
nieuwe regeling, als resultaat van de
huidige onderhandelingen, vervangen
zal worden.
P. Verhoog, Nederland blijft varen,
uitgave Cr V Uitgeverij De Boer,
Amsterdam.
De bekende schrijver van verschil
lende boeken waarin het leven op
zee geschilderd werd, geeft hierin
een betoog dat Nederland moet blij
ven varen.
Wat de scheepvaart voor Neder
land heeft betekend in de loop der
tijden, daarvan weet een groot ge
deelte der Nederlanders wel iets,
maar de bijzonderheden die de heer
Verhoog geeft, zijn niet zo algemeen
bekend- Veel daarvan weten alleen
historici.
De ontwikkeling van de scheep
vaart in de jaren vóór de oorlog
geeft aanleiding tot een beschouwing
over de ontwikkeling van het trans
port te water.
De heer Verhoog legt er de na
druk op, dat als Nederland aan zijn
dichte bevolking ook in de toekomst
een behoorlijk bestaan wil blijven
geven, de scheepvaart naast land
bouw, industrie, mijnbouw en visse
rij zal moeten blijven bestaan.
Hoe belangrijk de scheepvaart ook
is voor ons land, zij die buiten het
bedrijf staan, weten over het alge
meen weinig van de dienst en het
werk aan boord.
Daarom is voor hen, en vooral ook
voor de jongeren die zich aangetrok
ken voelen tot de scheepvaart het
hoofdstuk over het personeel een
stuk dat een betere blik geeft op
het werk aan boord van een modern
schip.
Wij hopen dat dit boek- in rui-me
kring zal worden gelezen en dal
vooral de slotbeschouwingen er toe
mogen leiden, dat veel dingen die
verbetering behoeven, ook de aan
dacht mogen hebben van hen, die
leiding geven aan het scheepvaartbe
drijf-
In het opleidingskamp voor Neder
landse ofiicieren „De Wildhoef' te Bloe-
mendaal worden onze soldaten voor hun
toekomstige tark getraind Hier gieren,
dagelijks de gric.:'.»;; .1."." - land-
u» fin en en «vordt op vele andere wij'en
de echte strijd gesuggereerd Door mid
del van een touwbrug wordt hier eenl
rivier „genomen". Anfo/Dud.v.H. P-
3 Koning, Directeur; J. Bijlsma, Hoofd
redacteur; w. Kok, Opmaak en Algemene
Reportage: C. A. Dekkers, Stadsver-lag^
gever: j. Bremer. Sportredacteur.
Hoofdcorrespondenlen 'Texel. H. J. Rey'
Anna r.".i'cv,-aa, pp, Wilde. Wie-
ringen; J, Bals,