Kruisers der Koninklijke Nederlandse Marine Stadsnieuws Helders Fanfarecorps concerteert in de muziektent Burgerlijke Stand B«ekenactie voor leger en vloot INGEZONDEN. De jeugd Wie is de schuldige? DE GESCHIEDENIS VAN PIEPNEUS EN BIBBERSNOET. Het Helders Fanfarecorps zal Don derdagavond a.s. van half negen tot tien uur een concert geven in het Juliana- park. De volgende numers zullen wor den uitgevoerd' 1. Entrée de Concours, mars, C. J. N. Cory. 2. During the Battle, ouverture, G. Gadenne. 3. Océana, wals. Francis Popy. 4. Animato, mars, C. J. N. Cory. 5. La Flüte enchantée, fantasie van Mo- zart, arr. Jos Kessels. 6. Secret de Sphinx, ouverture sympho- nique, G. Gadenne. 7. Helden der Zee, mars, A. J. Hartman. Bevallen: H. Ewaltvan Dok, z. A. PrangerSchut, d. A. PrinsGroot, <J. N. EriksDelver, d. H. M. En gel—Griek, z. A. A. Vries—v. Scheijen, 2 zoons. J. Schenkde Wit, z, C. Brondsema—Boon, z. M. Kiewiet Broekman, d. A. W. Paans—Zwane- veld, z. A. W van Baar»—Hollestelle, d. A. Blaauw—de Groot, z. G. de Vries—Visscher, z. V. Klein—Hoorns man, d. J. E. S. VermeulenThomas, z. M. de Jong—den Baas, d. J. Meijer de Vries, z. Ondertrouwd: D. Leen en L. R. J. Pompert. P. Wolthuis en B. Nijman. R. Versluis en L. Meringa. P. Slik ker en C. Swart. D. Makelaar en M. Dekker. H. van Dongen en H. Brou wer. J. W. H. Donkersloot en C. M. Salflschberger. Getrouwd: T. de Gruijter en A. Gerssen. J. G. Oosterveen en C. H. G. Hartog. J. V. Schermer en F. A. Kra mer. P. O. A. P' st en J. RoozendaaL Overleden: P. J. Hijman, m. 5 jaar. N. G. Steyn, v. 10 dagen. G. Kramer, m. 72 jaar. M. G. Jagt, v. 10 dagen. S. Koster, v. 38 jaar. K. Winkel, m. 80 jaar. Teneinde te voorzien in de grote be hoefte aan lectuur in het bijzonder bij de militairen in Nederlands-Indië, heeft het Nederlandse Rode Kruis een landelijke boekenactie georganiseerd. Deze actie geschiedt in samenwerking met de dienst recreatie en algemene ontwikkeling" der Koninklijke Land macht en de dienst „Ontwikkeling sport en ontspanning" der Koninklijke Marine De provincie Limburg zal met deze boekenactie beginnen. Uit plaatsen, waar geen afcFeling van het Rode Kruis is ge vestigd, kan men de boeken, welke men beschikbaar wil stellen voor dit doel, desnoods ongefrankeerd zenden naar het Centraal Bureau van de B.A.R.K. (boekenactie Rode Kruis), Hamerstraat 17, Den Haag. De boeken zijn bestemd voor het marinepersoneel, de mariniers en de sol daten, in Indië en waar verder in de wereld de Nederlandse militairen zijn ge plaatst, alsmede voor sanatoria, hospita len, enz. Wat brengt de radio? WOENSDAG 19 JUNI 1946. HILVERSUM I. VARA: 8.50 Voor de hulsvrouw. 0.30 Kwartet in D. kl. terts Op. 56. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VA RA: 10.20 Voor de vrouw. 11.15 Aranka. 11.26 Breng eens een zonnetje. 11.45 Fami lieberichten uit Indië. 12.00 Ensemble Frank. 12.30 Kalender. 12.35 De Ramblers. 14.90 Voor de vrouw. 14.45 Zuid-Ameri kaanse klanken. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Eddy Walis. 17.30 NVH. 18.15 Johan Jong. 18.30 Programma voor de Ned. Strijd krachten. 19.15 Liedjes van vroeger en nu VPRO: 19.30.Uit de psalmen. VARA: 21.00 De wijze kater (Herman Heyermans). 22.45 Geestelijk leven. 23.15 Dansmuziek. HILVERSUM II. NCRV: 8.20 Morgen concert. 9.15 Ochtendbezoek bij onze jonge zieken. 10.30 Morgendienst. 12.00 Stafmu- ziek van de Amsterdamse politie. 13.20 Or gelbespeling. 14.30 „Vlijtig Liesje en de geraniums". 14.50 Symphonieorkest. 16.15 Kinderkoor. 16.45 Voor Jongens en meis jes. 17.30 Pianorecital. 18.15 Mandolinata. 20.06 Orgelconcert. 21.00 Het Ned. Bijbel genootschap In de toekomst 23.15 Avond concert. 23.50 Schriftlezing. Waar gaan we heen? Woensdag 19 Juni: Lutherse Kerk, ds. G. Visser spreekt over „Massagraf ontdekt". Donderdag 20 Juni: Lutherse Kerk, ds. G. Visser spreekt over „Doorbraak van het Leven". .(Buiten verantwoordelijkheid der redactie) Hoelang en dikwijls hebben wij in de oorlog, en ook nu, niet gezegd: „Aan de jeugd is de toekomst". Maar als wij de jeugd eens gade. slaan, slaat de schrik je om het hart: veel geld uitgeven als het kan, baldadige en uitgelaten dingen uit halen enz. Zouden wij met een beetje geduld ze niet op het goede pad kunnen brengen? Wij zullen er geen kwezeltjes van maken, maar er is nog veel aan hen te verbeteren. Natuurlijk valt 't niet mee, maar als wij er eens bijzonder voor zorgden, zou het heus wel gaan. Het zou voor ons later toch zo'n heerlijk idee zijn. als onze dochters en zoons echte fatsoenlijke lui waren in de maat schappij, waar je trots op kan we zen, zo zonder zelfzucht, die werke lijk iets voor 'n ander over hebben. Dan zal het ook een andere wereld worden, waarin wij als ouders met trots op onze kinderen kunnen neer zien. EEN MOEDER. Mijnheer de Redacteur, Gaarne zou ik dit stuk in de cou rant zien opgenomen, naar aanlei ding van uw artikel over de recht zaak tegen den heer Helder. Uw verslaggever schrijft hierin, dat de schijn was gewekt, dat me vrouw Van Gunst de hoofdschuldige was; haar werd verweten, dat zij de twee Joodse kinderen had aange bracht en dat de aanklacht, die tegen haar was ingediend, blijkbaar geen succes had gehad, daar zij niet was gearresteerd. Dit laatste is in derdaad het geval, want zij moest voor de POD verschijnen, maar na een nauwkeurig onderzoek is komen vast te staan, dat haar niets kon worden verweten, daar zij in sa menwerking met de buren van de familie Bos werk van de mishande ling der stumpers heeft gemaakt, en naar de politie is gegaan, met het bekende gevolg. Zij wist niet, dat het hier Joodse kinderen betrof; zij zou hiervoor toch anders wel direct zijn opgesloten Als alle andere verklaringen hier mee in flagrante tegenspraak zijn, dan moet uw verslaggever zijn licht maar eens gaan opsteken bij de POD, en niet de zaak 'van een zekere kant bezien, want een goede naam is gauw genoeg besmeurd. Ik hoop, Slot Er is veel kritiek op de kruiser losgekomen. In „Onze Vloot", 30 Nov.. 1930, werd berekend, dat het nuttig effect van het geld 46 zou zijn van dat, wat een goed gepantserd schip van 10000 ton zou vergen. Men wenste 20„3 cm geschut. Had men ongelijk? Wel, we lezen over de slag in de Javazee, dat de Jappen eerder het vuur konden openen dan wij, om dat ze daf. zwaarder kaliber voer den. Dat lijkt ons een afdoend antwoord. De „De Ruyter". Toen de „derde kruiser" gereed was en als Hr. Ms. DE RUYTER in tegenwoordigheid van H.M. de Ko- ningin op 3 October 1936 in dienst werd gesteld, was het een' schip van maximaal 7670 ton groot, voerde 715 cm en 104 cm (luchtdoel-) kanons, had een pantserdek van 30 mm, een zijpantser van 50 mm en nog een ginnenpantser, terwijl het met 66000 paardekracht 32 mijl/uur kon lopen. Het was een mooi schip, een prachtig afgewerkt schip, er waren allerlei technische snufjes van be lang en toch was het, militair ge zien niet geslaagd. Immers, het was te groot voor zijn batterij. Hoe dit kwam, zullen we hier niet uiteen zetten. Maar het was niet nodig ge weest. Met de JAVA zal de DE RUYTER in onze geschiedenis voort leven, omdat deze twee kruisers tegen een overmacht optrokken en vele uren lang deden wat zij kon den, met een uitgeputte bemanning tot de dood er op volgde. Met dat deze zaak door het opnemen van deze regels in uw blad in het juiste licht wordt geplaatst. Hoogachtend, JOH. MORS, Breewaterstraat 58, Den Helder. Onze verslaggever heeft in zijn verslag van de zitting o.i. geen on juistheid gedebiteerd, daar werke lijk uit de verschillende verhoren bleek, dat mevr. van Gunst de aan- giftte had gedaan en wel degelijk had geweten, dat het Jodenkinde ren waren. Het bij de POD over deze zaak aanwezige dossier geeft echter dui delijk te kennen, dat mevr. Van Gunst uitsluitend bij een paar haar toevallig bekende politie-ambtena- ren heeft geklaagd («ver de kinder mishandeling ten huize Bos, zonder dat zij wist, dat het hier Jodenkin deren betrof. Dit zou pas tijdens het onderzoek zijn gebleken. In dat geval heeft mevr. Van Gunst dus niets anders op haar geweten, dan dat zij onbewust een gevaarlijk steentje aan het rollen heeft ge bracht. (Red. Held. Crt.) Door G. TH. ROTMAN. (Nadruk verboden.) 5. Totdat we opeens allebei van schrik verstijfden! Stel Je voor, daar vlak vóór ons gingen de korenhalmen van elkaar en daar kwam de dikke, valse kop van Jan de Kater te voorschijn. Ik beloof je, als Je zoiets voor 't eerst van je leven meemaakt, kun je Je lachen óók wel houden! 6. We bleven niet lang staan, dat be- grijp je! We holden de akker af, twee of drie moestuinen door, en renden par does het eerste het beste huls binnen, zo maar door de openstaande tuindeur. Dat was erg roekeloos, maar. wat doe je al niet, als-Je ln angst zltl eerbied denken we aan de namen Doorman, Lacomblé, van Straelen Mensen zijn meer waard dan schei pen! Het tot dusverre laatste hoofdstuk der historie van de Nederlandse kruisers is nog niet afgesloten. Op de begrotingen voor 1938 en 1939 werden 2 kruisers geplaatst van 8350 ton standaard waterverplaat. sing, ofwel rond 10000 ton w.v.pl. met alles aan boord. Hun bewape.' ning werd vastgesteld op 1015 cm en 124 cm luchtafweerkanons. Verder zouden ze naar verhouding flink gepantserd worden. In ver. band met de ongeveer terzelfder tijd geprojecteerde kruisers zouden ze zeker neel mooie en bruikbare schepen zijn geworden, maar, zon- der de slagkruisers had een zwaar, der kaliber aanbeveling verdiend. We zeiden, dat dit hoofdstuk niet was afgesloten. Inderdaad, want de schepen zijn nog lang niet van de baan. In Mei 1940 was de bouw der rompen al een eind opgeschoten. De bezetter heeft er wat aan laten prutsen en veranderen. Bij de be vrijding zijn ze niet vernield en thans bestudeert het Departement van Marine de verdere afbouw. De namen dezer schapen zijn EEN DRACHT en DE ZEVEN PROVIN- CIëN. beide naar vlaggeschepen van Admiraal Michiel Adriaensz. de Ruyter. We zijn nu officiël klaar met ons relaas, maar niet in werkelijkheid. Immers, er zijn nog de TROMP en HEEMSKERCK, beide te boek staande als „fottieljeleiders", doch in waarheid kleine kruisers. Ze waren bedoeld als verontrusters der Japanse toevoerschepen, en men ziet dus, dat de officiële naam mis leidend is. Het buitenland heeft ze van de aanvang af als kruisers ge zien. Het eerste ontwerp werd in 1931 gemaakt en toonde een batterij van 812 cm kns. Maar toen de TROMP in 1938 in dienst werd gesteld, na een bouwtijd van ongeveer twee jaren, was de artillerie versterkt op 615 cm. waarnaast 44 cm lucht- afweerkanonnen. De grootste water verplaatsing was 4200 ton, de snel heid volgens ontwerp 33 mijl/uur (maar in werkelijkheid belangrijk groter). De HEEMSKERCK werd in 1938 op stapel gezet en was in Mei '40 zowat gereed voor de proeftochten. Men heeft het schip naar Engeland weten te krijgen, waar het verder is afgewerkt en veranderd, zodat thans de batterij uit 812 cm kns. met de nodige luchtafweer bestaat. als we ons niet vergissen. In af wijking van de bestaande grotere kruisers voeren deze schepen elk torpedokanonnen, en wel elk zes. Van de HEEMSKERCK zijn geen krijgsbedrijven van beiand bekend, maar de TROMP oogstte roem bij het nachtgevecht "in Straat Badoeng, 19/20 Febr. 1942, onder commandant J. B. de Meester en op 25 Juli 1944 bij een gewaagde aanval op de haven van Sabang, waarvoor de toenmalige commandant, F. Stam. ook van de Britse regering een on derscheiding ontving. Dat dit Nederlandse ontwerp, dat indertijd werd verkozen bo ven ontwerpen van beroemde buitenlandse werven, van eerste kwaliteit was, bleek uit het felt> dat de TROMP bij Bali minstens 8 treffers van 20.3 cm granaten ontving, en overleefde! Het schijnt evenwel niet de gewoonte te zijn voor een dergelijke prestatie de verantwoordelijke technici te decoreren. De geschiedenis der kruisers 's als die der ganse Marine: tien tallen jaren van planloosheid of van te enge plannen, zuinigheid die tot verspilling leidt, eindelijk doelbe wuste opbouw maar te laat. Zullen we de les ditmaal geleera hebben? NN.X. Het tweede artikel werd opg - nomen in ons nummer van Zater dag 25 Mei j.1.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 2