Coöperatie Gedetineerden in Duindorp zijn wanhopig Na veertien maanden nog niet verhoord ER IS NOG „VOLK IN NOOD"! Dr. Carp krijgt twaalf jaar gevangenisstraf AmsterdamDen Haag over vijf jaar ondergronds Fantastische drukte tijdens Victory-week KOOPT BU DE Prins Bernhard bezocht de mijnenvegersdienst te IJmuiden JONDEN SE gRIEVEN Een gesprek, Je mode hier en een bleke weduwe De kampleiding van het gedeti neerdenkamp Duindorp is doende met een uitgebreid onderzoek naar de beweegredenen, welke geleid hebben tot de jongste ongeregeld heden. Werd reeds gemeld, dat over plaatsing van enkele gedetineerden uit andere kampen, die daar volgens hun zeggen meer bewegingsvrijheid hadden dan in Duindorp, een aan leiding vormde tot ontevredenheid met de bekende gevolgen, uit het thnns afgenomen verhoor blijkt, al dus deèlt men ons mede, dat ook andere motieven een rol speelden. Zo blijkt uit een verhoor, dat de commandarr» van de buitenbewaking een gedetineerde afnam, dat de on geregeldheden niet een uiting waren van ontevredenheid tegen de bui tenbewaking, noch tegen de binnen bewaking. Radiorede van Prinses Juliana. H. K. H. Prinses Juliana heeft Maan dagavond in haar kwaliteit van presi dente van Ned. Volksherstel, over beide zenders een radiorede uitgesproken, getiteld: „Volk in nood". „Dit is het schrijnende beeld, dat bij mij achter is gebleven, na de verschil lende bezoeken, die ik heb gebracht aan onze geteisterde steden en dorpen, zo bgon de Prinses. De actie, die in de komende veertien dagen zal worden gevoerd voor het door Nederlands Volksherstel in het leven geroepen fonds Nocdgebieden, geeft mij een welkome aanleiding om uiting te geven aan de gevoelens, die bij mi] ga- wekt zijn door de kennismaking met die delen van ons volk, die het zwaarste door de oorlog getroffen zijn. Voor alles wil ik hier getuigen van mijn grote bewondering voor de moed en energie, waarmede de bewoners van de noodgebieden uit puin en chaos, weer hun leven aan het opbouwen zijn onder onzegbaar moeilijke omstandigheden. Gij allen luisteraars, die nog rustig in Uw oude omgeving zit of tenminste vele van Uw vertrouwde bezittingen behouden hebt, beseft ge hoe zeer ge bevoorrecht bent boven deze verjaagde en berooide landgenoten? Het is bijzonder leerzaam, om eens een kijkje te nemen, in de kippenhok ken, schuurtjes en bunkers, waarin ook nu nog duizenden van onze landge noten leven zonder veel lucht of dag licht, zonder electriciteit, waterleiding of gas, zonder comfort en desondanks (of misschien juist daardoor?) tevrede- ner dan menig beter bedeelde. Deze mensen, die zoveel verloren hebben, zijn ook niet veeleisend meer en nemen het leven eenvoudiger dan anderen. Dit alles en nog ontstellend veel meer ellende bestaat op dit ogenblik in ons land. Wij Nederlanders mogen deze plicht ten opzichte van onze getroffen land genoten niet afschuiven op het buiten land. Ons volk is thans weer zover ge komen, dat het zichzelf kan en moet helpen en niet op hulp van buitenaf mag rekenen. Hiertoe dwingen de nog grotere nood in andere bevrijde landen en ons natio nale zelfrespect. Luisteraars, ik doe een dringend be roep op U, om te beseffen, dat wjj als Nederlanders verantwoordelijk zijn voor onze getroffen landgenoten in alle grote en kleine noodgebieden en vraag U dit in de komende werken daadwerkelijk te tonen" 's-GRAVENHAGE. - Met vernietiging van de sententie van het Bijzonder Ge rechtshof te 's-Gravenhage, waarbij dr J. H. Carp, gewezen president van het vredesgerechtshof te J>en Haag, was ver oordeeld tot 18 jaren gevangenisstraf, beeft de Bijzondere Raad van Cassatie hem Maandag, overeenkomstig de eis veroordeeld tot twaalf Jaar gevangenis straf, wegens samenwerking met den vijand. „Wij hebben", aldus deze ge detineerde, ook geen klachten over de behandeling, maar wij zijn wanhopig. Velen van ons zitten hier al veertien maanden, zonder verhoord te zijn, terwijl velen van de leiders, die ons indertijd hebben voorgelicht, er met enkele jaren gevangenis straf afkomen en wij hebben deze relletjes veroorzaakt alleen om de buitenwereld te laten weten, dat wij hier nog zitten". De plaatsvervangende commandant van de binnenbewaking verklaarde van mening te zijn, dat het hier slechts wanhopige mensen betreft, die gewacht hebben op en gehun kerd naar een gelegenheid om te demonstreren. „Zij zijn ten einde raad", aldus de pl.verv. commandant en zeggen: „Alles liever, zelfs dood, dan dit". Want als men ze stuk voor stuk on dervraagt zijn zij allen even correct en tevreden. Men moet het zich kunnen voorstellen hoe beroerd het is, gescheiden te zijn van vrouw en kinderen, het gezin kapot gemaakt, terwijl er maar niets gedaan wordt. Dat maakt deze mensen teneinde raad. Nu hebben zij deze gelegen heid aangegrepen. Die hun helaas noodlottig is geworden, en welke ten koste ging van mensenlevens". De ondergrondse spoorlijn Amsterdam Den Haag zal over vijf jaar gereed zijn, aldus deelden volgens „Parool" de N. S. aan een vertegenwoordiger van het vreemdelingenverkeer mede, toen hij deze vraag stelde naar aanleiding van de tentoonstelling „Holland Calls", welke de Regeringsvoorlichtingsdienst te Londen heeft georganiseerd en waar dit feit wordt vermeld. DE DISTRIBUTIE VAN BANANEN. VERTRAAGD. De aangekondigde distributie van ba nanen voor kinderen geboren in 1942 of later heeft vertraging ondergiaan, daar het schip met bananen, dat op 15 Juni in Rotterdam werd verwacht door ma chinestoring zijn route heeft moeten wijzigen. Eind Juni wordt evenwel een tweede schip met bananen in de haven van Rotterdam verwacht. Een gedeelte van de lading zal dan zo snel mogelijk in distributie worden gebracht. De Victory-week te Londen is één der drukste weken geweest in de geschiedenis van Londen. Transport, de grote onderneming, die met haar bussen, trams en trolley-bussen het vervoer in Londen behartigt. Ongeveer 90 millioen personen zijn in die week door de verschillende diensten dezer maatschappij ver voerd. Hoofdkantoor Koningstraat 102. Tel. 2060 Prins Bernhard heeft Maandagmorgen een officieel bezoek aan IJmuiden ge bracht, waar hii de bemanningen vap de mijnenveegdienst inspecteerde. On geveer 1300 man stonden op de Trawler kade opgesteld, toen de prins te onge veer 11 uur arriveerde. De prins, die gekleed was in de uniform van 'vice- admiraal, was vergezeld van zijn adju dant, ritmeester K. Geertsema, D? prins werd ontvangen door overste B. C. M. Schouten, die de officieren aan den prins voorstelde. Ook de beman ningen van de Engelse mijnenvegers werden geïnspecteerd. Na de In spectie bezocht de prins een klein, voor deze gelegenheid ingericht museum van Duitse mijnen en begaf zich vervolgens aan boord van de mijnenveger „Boom- diep". een der zes door de Hollandse Marine van de Engelse Navy overge nomen mijnenvegers, die onlangs door HM. de Koningin was gedoopt. Na een bezoek aan de werkplaatsen van de mijnenveegdienst begaf de prins zich naar de Engelse mess en vervol gens naar de mess der Hollandse of ficieren, waar hij de lunch gebruikte. Eens per week herinner ik me met schrik een klein stukje van het gesprek dat ik vlak voor mijn vertrek naar hier met Uw hoofdredacteur had. Ongeveer zo: J. B.: En dan onze lezeressen.... Ik: Ja? J. B.: Die willen natuurlijk alles over de nieuwste mode in Engeland horen. Ik (nogal vaag): O ja. natuurlijk. J. B.: Dat is dan afgesproken Ik (schrik wakker): Wét is afgesproken? J. B.: Dat U af en toe eens een mode plaatje schrijft. Modeshows en zo. Ik (nu klaarwakker): Ja, maar hoor eens Enfin ik heb het tenslotte beloofd, hoe wel ik over 't algemeen twee soorten jurken ken, „met zo 'n dinges" en „met van die bloemetjes" en niet het flauwste benul heb van het verschil tussen ajour, smock en rushes. Daarom: wees mij ge nadig. Veel van de hoeden die ik zie zijn rond, ongeveer de vorm van zo 'n heren strohoed (Maurice Chevalier), met een bos bontgekleurde bloemen, ook veel pasteltinten, of alleen maar wit, voorop, en de hoed zelf uit het gezicht, achter op het hoofd Verder veel rode, witte of marine blauwe baretten, nogal bol van vorm, vilt, en met een soort steeltje mid den op de bol: kan alle kanten op wor den gedragen, opzij, voorover, achter over. Het vrouwelijk figuur, dat in de afge lopen jaren zoo „vermannelijkt" gewor den is, in de uniformen van de vrouwe lijke hulpkorpsen en de overalls van de meisjes in de munitiefabrieken, wenst weer echt vrouwelijk te zijn, en dus: slankere middels, meer „heupen", minder mannelijkvierkante schouders, veel drie kwart mouwen en vooral: lagere middels en het ding dat ik alleen maar „schortje" noemen kan, dus een heel kort en tame lijk nauw rokje, waar de „echte" rok van normale rok onder uitkomt, alles van dezelfde stof en kleur. De modekleur? Alle tinten geel, en ver der een hele regenboog van grijze, bruine, beige, olijf. Allemaal nogal gedempte kleuren. De mannen daarentegen mogen nu eindelijk wat meer vrolijkheid in hun voorkomen brengen Met gekleurde das sen (ook veel Chinees geel en wijnrood), veel peau de suède herenschoenen, bour gogne-rood tot knalgeel, en "jasjes en broek van verschillende stof, kleur en patroon. De kaasdop is nu voor goed ver- De Engelse premier Attlee en admiraal Lord Louis Mountbatten, geallieerd opperbevelhebber in Zuid-Oost-Azië, waren onder degenen, die het ere-docto- raat van de Cambridge Universiteit ontvingen. De ere-doctoren begeven zich naar de senaat. Voorop Clement Attlee en de Aartsbisschip van Canterbury, dr. Geoffrey Fisher. Daarachter Paul Spaak, de Belgische minister van Buitenlandse Zaken. Achter minister Spaak Lord Louis Mountbatten. Ass. Press. dwenen en vervangen door de zwarte Homburg, oftewel „Anthony Eden". Wat ik ook veel op mannenhoofden tegen kom is de „pork-pie" (varkensvlees-pastei), harig vilt, volkomen rond en cilinder vormig, met een kuiltje in de bol Weinig van die enorme Amerikaanse flapdingen. O, en gisteren, van Regent Street ko mend, zag ik ineens aan de overkant., neen, dat moest ik toch even van dichtbij bekijken. Een paar snelle stappen, gegier van remmen, een geweldige ruk aan mijn schouder en een diepe stem: „Nou maat, dat scheelde maar een verduiveld schijn- tje'\ Bijna onder een auto En wat voor auto: een Packard, model 1946, bijna even breed als lang (dit is journalistieke over drijving) blikkerend van het chroom (en dat is Amerikaanse overdrijving) met een héél boze chauffeur. Je ziet hier overigens maar een enkele Amerikaanse auto, niet meer dan 1 of 2 procent. De Engelse mer ken zijn veel bescheidener van vorm, van de waardige en ingetogen Rolls Royce's (die heus niet zo zeldzaam zijn als het sprookje wil, en bovendien lang niet het duurste merk) de Bentley's (model 1946: ruim 30 000 gulden, belasting inbegrepen) en de Daimler's, tot de eenvoudige, wei nig gestroomlijnde en vernikkelde Rover's en Austin's en Singer's, of de sportieve MG's, die me met wilde afgunst vervul len Ja, auto's genoeg hier in Londen. Laatst sprak ik een Hollands Kamerlid, voor een conferentie. Wat vindt U het meest opvallende in Londen? vroeg ik hem Hij bedacht zich geen moment: Het aantal auto's, antwoordde hij. En toen: Als ik alle auto's mee naar huis mocht nemen waar ik in deze dagen bijna onder ben gekomen, zou mijn fortuin gemaakt zijn. Niet iedereen heeft helaas zo 'n goed gesternte als deze volksvertegenwoordi ger: Nog altijd, ondanks de intensieve r^gerings-campagnes, verongelukken er jaarlijks vele duizenden mensen bij ver keersongelukken, vooral kinderen, die aan het snel toenemende, na-oorlogse verkeer niet gewend zijn. De nieuwste reclame die nu van rege ringswege in deze „Keep death off the road"-campagne overal is aangeplakt, stelt het asgrauwe gezicht van een in het zwart geklede vrouw voor, de ogen open gesperd, de lippen even vaneen, alsof ze het ongeluk voor haar ziet gebeuren. De meningen over deze inderdaad nogal schrikwekkende prent (die mij nog steeds koude rillingen bezorgt als ik hem zie) lopen uiteen. Er zijn heel wat mensen die vinden dat dit een beetje te ver gaat In het Lagerhuis zijn er vragen over gesteld, maar de minister heeft erop geantwoord, dat de prent precies aan zijn doel beant woordde, wanneer hij iedereen de stuipen op het lijf joeg. En hij heeft gelijk: wie die lijkbleke weduwe vaak genoeg gezien heeft, bedenkt zich nog wel eens twee maal voor hij zonder op of omkijken Re gent Street over holt, om dat perfect uit gedoste juffertje van dichtbij te bekijken. En dus, van de schrik bekomen, stak ik heel voorzichtig over, na netjes gewacht te hebben tot het verkeerslicht op groen stond. Maar toen was ze natuurlijk al lang uit het oog verdwenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 3