Coöperatie
Gedetineerden in Duindorp zijn wanhopig
Na veertien maanden nog niet verhoord
ER IS NOG
„VOLK IN NOOD"!
Dr. Carp krijgt twaalf jaar
gevangenisstraf
AmsterdamDen Haag
over vijf jaar ondergronds
Fantastische drukte tijdens
Victory-week
KOOPT
BU DE
Prins Bernhard bezocht
de mijnenvegersdienst
te IJmuiden
JONDEN SE gRIEVEN
Een gesprek, Je mode hier en een bleke weduwe
De kampleiding van het gedeti
neerdenkamp Duindorp is doende
met een uitgebreid onderzoek naar
de beweegredenen, welke geleid
hebben tot de jongste ongeregeld
heden.
Werd reeds gemeld, dat over
plaatsing van enkele gedetineerden
uit andere kampen, die daar volgens
hun zeggen meer bewegingsvrijheid
hadden dan in Duindorp, een aan
leiding vormde tot ontevredenheid
met de bekende gevolgen, uit het
thnns afgenomen verhoor blijkt, al
dus deèlt men ons mede, dat ook
andere motieven een rol speelden.
Zo blijkt uit een verhoor, dat de
commandarr» van de buitenbewaking
een gedetineerde afnam, dat de on
geregeldheden niet een uiting waren
van ontevredenheid tegen de bui
tenbewaking, noch tegen de binnen
bewaking.
Radiorede van Prinses Juliana.
H. K. H. Prinses Juliana heeft Maan
dagavond in haar kwaliteit van presi
dente van Ned. Volksherstel, over beide
zenders een radiorede uitgesproken,
getiteld: „Volk in nood".
„Dit is het schrijnende beeld, dat bij
mij achter is gebleven, na de verschil
lende bezoeken, die ik heb gebracht aan
onze geteisterde steden en dorpen, zo
bgon de Prinses.
De actie, die in de komende veertien
dagen zal worden gevoerd voor het door
Nederlands Volksherstel in het leven
geroepen fonds Nocdgebieden, geeft mij
een welkome aanleiding om uiting te
geven aan de gevoelens, die bij mi] ga-
wekt zijn door de kennismaking met die
delen van ons volk, die het zwaarste
door de oorlog getroffen zijn.
Voor alles wil ik hier getuigen van
mijn grote bewondering voor de moed en
energie, waarmede de bewoners van de
noodgebieden uit puin en chaos, weer
hun leven aan het opbouwen zijn onder
onzegbaar moeilijke omstandigheden.
Gij allen luisteraars, die nog rustig in
Uw oude omgeving zit of tenminste
vele van Uw vertrouwde bezittingen
behouden hebt, beseft ge hoe zeer ge
bevoorrecht bent boven deze verjaagde
en berooide landgenoten?
Het is bijzonder leerzaam, om eens
een kijkje te nemen, in de kippenhok
ken, schuurtjes en bunkers, waarin ook
nu nog duizenden van onze landge
noten leven zonder veel lucht of dag
licht, zonder electriciteit, waterleiding
of gas, zonder comfort en desondanks
(of misschien juist daardoor?) tevrede-
ner dan menig beter bedeelde. Deze
mensen, die zoveel verloren hebben,
zijn ook niet veeleisend meer en nemen
het leven eenvoudiger dan anderen.
Dit alles en nog ontstellend veel meer
ellende bestaat op dit ogenblik in
ons land.
Wij Nederlanders mogen deze plicht
ten opzichte van onze getroffen land
genoten niet afschuiven op het buiten
land. Ons volk is thans weer zover ge
komen, dat het zichzelf kan en moet
helpen en niet op hulp van buitenaf
mag rekenen.
Hiertoe dwingen de nog grotere nood
in andere bevrijde landen en ons natio
nale zelfrespect.
Luisteraars, ik doe een dringend be
roep op U, om te beseffen, dat wjj als
Nederlanders verantwoordelijk zijn voor
onze getroffen landgenoten in alle grote
en kleine noodgebieden en vraag U dit
in de komende werken daadwerkelijk te
tonen"
's-GRAVENHAGE. - Met vernietiging
van de sententie van het Bijzonder Ge
rechtshof te 's-Gravenhage, waarbij dr
J. H. Carp, gewezen president van het
vredesgerechtshof te J>en Haag, was ver
oordeeld tot 18 jaren gevangenisstraf,
beeft de Bijzondere Raad van Cassatie
hem Maandag, overeenkomstig de eis
veroordeeld tot twaalf Jaar gevangenis
straf, wegens samenwerking met den
vijand.
„Wij hebben", aldus deze ge
detineerde, ook geen klachten
over de behandeling, maar wij
zijn wanhopig. Velen van ons
zitten hier al veertien maanden,
zonder verhoord te zijn, terwijl
velen van de leiders, die ons
indertijd hebben voorgelicht, er
met enkele jaren gevangenis
straf afkomen en wij hebben
deze relletjes veroorzaakt alleen
om de buitenwereld te laten
weten, dat wij hier nog zitten".
De plaatsvervangende commandant
van de binnenbewaking verklaarde
van mening te zijn, dat het hier
slechts wanhopige mensen betreft,
die gewacht hebben op en gehun
kerd naar een gelegenheid om te
demonstreren. „Zij zijn ten einde
raad", aldus de pl.verv. commandant
en zeggen: „Alles liever, zelfs dood,
dan dit".
Want als men ze stuk voor stuk on
dervraagt zijn zij allen even correct
en tevreden. Men moet het zich
kunnen voorstellen hoe beroerd het
is, gescheiden te zijn van vrouw en
kinderen, het gezin kapot gemaakt,
terwijl er maar niets gedaan wordt.
Dat maakt deze mensen teneinde
raad. Nu hebben zij deze gelegen
heid aangegrepen. Die hun helaas
noodlottig is geworden, en welke
ten koste ging van mensenlevens".
De ondergrondse spoorlijn Amsterdam
Den Haag zal over vijf jaar gereed
zijn, aldus deelden volgens „Parool" de
N. S. aan een vertegenwoordiger van
het vreemdelingenverkeer mede, toen
hij deze vraag stelde naar aanleiding
van de tentoonstelling „Holland Calls",
welke de Regeringsvoorlichtingsdienst
te Londen heeft georganiseerd en waar
dit feit wordt vermeld.
DE DISTRIBUTIE VAN BANANEN.
VERTRAAGD.
De aangekondigde distributie van ba
nanen voor kinderen geboren in 1942 of
later heeft vertraging ondergiaan, daar
het schip met bananen, dat op 15 Juni
in Rotterdam werd verwacht door ma
chinestoring zijn route heeft moeten
wijzigen. Eind Juni wordt evenwel een
tweede schip met bananen in de haven
van Rotterdam verwacht. Een gedeelte
van de lading zal dan zo snel mogelijk
in distributie worden gebracht.
De Victory-week te Londen is één
der drukste weken geweest in de
geschiedenis van Londen. Transport,
de grote onderneming, die met haar
bussen, trams en trolley-bussen het
vervoer in Londen behartigt.
Ongeveer 90 millioen personen zijn
in die week door de verschillende
diensten dezer maatschappij ver
voerd.
Hoofdkantoor Koningstraat 102. Tel. 2060
Prins Bernhard heeft Maandagmorgen
een officieel bezoek aan IJmuiden ge
bracht, waar hii de bemanningen vap
de mijnenveegdienst inspecteerde. On
geveer 1300 man stonden op de Trawler
kade opgesteld, toen de prins te onge
veer 11 uur arriveerde. De prins, die
gekleed was in de uniform van 'vice-
admiraal, was vergezeld van zijn adju
dant, ritmeester K. Geertsema, D?
prins werd ontvangen door overste B.
C. M. Schouten, die de officieren aan
den prins voorstelde. Ook de beman
ningen van de Engelse mijnenvegers
werden geïnspecteerd. Na de In
spectie bezocht de prins een klein, voor
deze gelegenheid ingericht museum van
Duitse mijnen en begaf zich vervolgens
aan boord van de mijnenveger „Boom-
diep". een der zes door de Hollandse
Marine van de Engelse Navy overge
nomen mijnenvegers, die onlangs door
HM. de Koningin was gedoopt.
Na een bezoek aan de werkplaatsen
van de mijnenveegdienst begaf de prins
zich naar de Engelse mess en vervol
gens naar de mess der Hollandse of
ficieren, waar hij de lunch gebruikte.
Eens per week herinner ik me met
schrik een klein stukje van het gesprek
dat ik vlak voor mijn vertrek naar hier
met Uw hoofdredacteur had. Ongeveer zo:
J. B.: En dan onze lezeressen....
Ik: Ja?
J. B.: Die willen natuurlijk alles over de
nieuwste mode in Engeland horen.
Ik (nogal vaag): O ja. natuurlijk.
J. B.: Dat is dan afgesproken
Ik (schrik wakker): Wét is afgesproken?
J. B.: Dat U af en toe eens een mode
plaatje schrijft. Modeshows en zo.
Ik (nu klaarwakker): Ja, maar hoor eens
Enfin ik heb het tenslotte beloofd, hoe
wel ik over 't algemeen twee soorten
jurken ken, „met zo 'n dinges" en „met
van die bloemetjes" en niet het flauwste
benul heb van het verschil tussen ajour,
smock en rushes. Daarom: wees mij ge
nadig.
Veel van de hoeden die ik zie zijn
rond, ongeveer de vorm van zo 'n heren
strohoed (Maurice Chevalier), met een
bos bontgekleurde bloemen, ook veel
pasteltinten, of alleen maar wit, voorop,
en de hoed zelf uit het gezicht, achter
op het hoofd Verder veel rode, witte of
marine blauwe baretten, nogal bol van
vorm, vilt, en met een soort steeltje mid
den op de bol: kan alle kanten op wor
den gedragen, opzij, voorover, achter
over.
Het vrouwelijk figuur, dat in de afge
lopen jaren zoo „vermannelijkt" gewor
den is, in de uniformen van de vrouwe
lijke hulpkorpsen en de overalls van de
meisjes in de munitiefabrieken, wenst
weer echt vrouwelijk te zijn, en dus:
slankere middels, meer „heupen", minder
mannelijkvierkante schouders, veel drie
kwart mouwen en vooral: lagere middels
en het ding dat ik alleen maar „schortje"
noemen kan, dus een heel kort en tame
lijk nauw rokje, waar de „echte" rok van
normale rok onder uitkomt, alles van
dezelfde stof en kleur.
De modekleur? Alle tinten geel, en ver
der een hele regenboog van grijze, bruine,
beige, olijf. Allemaal nogal gedempte
kleuren. De mannen daarentegen mogen
nu eindelijk wat meer vrolijkheid in hun
voorkomen brengen Met gekleurde das
sen (ook veel Chinees geel en wijnrood),
veel peau de suède herenschoenen, bour
gogne-rood tot knalgeel, en "jasjes en
broek van verschillende stof, kleur en
patroon. De kaasdop is nu voor goed ver-
De Engelse premier Attlee en admiraal Lord Louis Mountbatten, geallieerd
opperbevelhebber in Zuid-Oost-Azië, waren onder degenen, die het ere-docto-
raat van de Cambridge Universiteit ontvingen. De ere-doctoren begeven zich
naar de senaat. Voorop Clement Attlee en de Aartsbisschip van Canterbury, dr.
Geoffrey Fisher. Daarachter Paul Spaak, de Belgische minister van Buitenlandse
Zaken. Achter minister Spaak Lord Louis Mountbatten. Ass. Press.
dwenen en vervangen door de zwarte
Homburg, oftewel „Anthony Eden". Wat
ik ook veel op mannenhoofden tegen kom
is de „pork-pie" (varkensvlees-pastei),
harig vilt, volkomen rond en cilinder
vormig, met een kuiltje in de bol Weinig
van die enorme Amerikaanse flapdingen.
O, en gisteren, van Regent Street ko
mend, zag ik ineens aan de overkant.,
neen, dat moest ik toch even van dichtbij
bekijken. Een paar snelle stappen, gegier
van remmen, een geweldige ruk aan mijn
schouder en een diepe stem: „Nou maat,
dat scheelde maar een verduiveld schijn-
tje'\ Bijna onder een auto En wat voor
auto: een Packard, model 1946, bijna even
breed als lang (dit is journalistieke over
drijving) blikkerend van het chroom (en
dat is Amerikaanse overdrijving) met een
héél boze chauffeur. Je ziet hier overigens
maar een enkele Amerikaanse auto, niet
meer dan 1 of 2 procent. De Engelse mer
ken zijn veel bescheidener van vorm, van
de waardige en ingetogen Rolls Royce's
(die heus niet zo zeldzaam zijn als het
sprookje wil, en bovendien lang niet het
duurste merk) de Bentley's (model 1946:
ruim 30 000 gulden, belasting inbegrepen)
en de Daimler's, tot de eenvoudige, wei
nig gestroomlijnde en vernikkelde Rover's
en Austin's en Singer's, of de sportieve
MG's, die me met wilde afgunst vervul
len Ja, auto's genoeg hier in Londen.
Laatst sprak ik een Hollands Kamerlid,
voor een conferentie. Wat vindt U het
meest opvallende in Londen? vroeg ik
hem Hij bedacht zich geen moment: Het
aantal auto's, antwoordde hij. En toen:
Als ik alle auto's mee naar huis mocht
nemen waar ik in deze dagen bijna onder
ben gekomen, zou mijn fortuin gemaakt
zijn.
Niet iedereen heeft helaas zo 'n goed
gesternte als deze volksvertegenwoordi
ger: Nog altijd, ondanks de intensieve
r^gerings-campagnes, verongelukken er
jaarlijks vele duizenden mensen bij ver
keersongelukken, vooral kinderen, die aan
het snel toenemende, na-oorlogse verkeer
niet gewend zijn.
De nieuwste reclame die nu van rege
ringswege in deze „Keep death off the
road"-campagne overal is aangeplakt,
stelt het asgrauwe gezicht van een in het
zwart geklede vrouw voor, de ogen open
gesperd, de lippen even vaneen, alsof ze
het ongeluk voor haar ziet gebeuren.
De meningen over deze inderdaad nogal
schrikwekkende prent (die mij nog steeds
koude rillingen bezorgt als ik hem zie)
lopen uiteen. Er zijn heel wat mensen die
vinden dat dit een beetje te ver gaat In
het Lagerhuis zijn er vragen over gesteld,
maar de minister heeft erop geantwoord,
dat de prent precies aan zijn doel beant
woordde, wanneer hij iedereen de stuipen
op het lijf joeg. En hij heeft gelijk: wie
die lijkbleke weduwe vaak genoeg gezien
heeft, bedenkt zich nog wel eens twee
maal voor hij zonder op of omkijken Re
gent Street over holt, om dat perfect uit
gedoste juffertje van dichtbij te bekijken.
En dus, van de schrik bekomen, stak ik
heel voorzichtig over, na netjes gewacht
te hebben tot het verkeerslicht op groen
stond. Maar toen was ze natuurlijk al lang
uit het oog verdwenen.