HELDERSCHE COURANT
De N.S. herstelden reeds 4000spoorwagens!
H.M. de Koningin decoreert 30 helden
van het verzet
Teleurstellend
NIEUWSBLAD vnsm DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL. WI&R5NGEN EN ANNA PADLOWNA
Ontroerende plechtigheid op Soesterherg
Weerbericht.
Meeting van de E.V.C, in Amsterdam
Motie ter erkenning der Centrale
aan de regering
Vijf prekers voeren het
woord
Men beschikt over een internationaal
locomotievenpark
De Hollandse de beste
VRIJDAG 21 JUNI 1946.
70e Jaargang No. 9768»
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent per millimeter
Telefoon *345, Den Helder.
Directenri S. KONING.
Hoofdredacteur! J. BIJLSMA.
Ultgavei N.V. Uitg. MIJ. Holl. Noorderkwartier.
ABONNEMENT PER KWARTAAL; Stad en
omgeving f 2.60. Postabonnementen f 3.00
Gironummer 16066. N.V. DrukkerU v.h. C. de Boer Jr.
Het vliegveld Soesterberg was gisteren
het toneel van de grootste militaire plech
tigheid sedert jaren.
Zware slagregens en hagelbuien, nu en
dan zelfs vergezeld van bliksem en don
der, poogden enige malen vergeefs enige
afbreuk te doen aan het indrukwekkende
schouwspel, dat aanstonds om half elf
De tegenvoorstellen van Sjahrir zijn
teleurstellend en zij moeten een desillu
sie zijn voor onze regering en voor den
luit. gouverneer-generaal Van Mook, die
waarlijk wel begrip hebben getoond
voor de wensen van de extremisten en
naar veler overtuiging reeds tever wa
ren gegaan in n consessies. Sjahrir
en de zijnen hebben daar blijkbaar an
ders over gedacht en stellen niet minder
dan de eis, dat de Indische vrijstaat bui
ten het rijksverband zal treden, waar
door Nederland dus alle zeggenschap
kwijt zou zijn en alle controle zou mis
sen.
Kan en mag de regering aan deze
eisen van de nationalisten toegeven?
Het beantwoorden van deze vraag is
waarlijk niet zo simpel als het stellen
er van. Het gaat hier niet uitsluitend
om al of niet vermeende rechten van
een volk dat naar vrijheid en zelfstan
digheid streeft, maar het gaat hier ook
om de bescherming van een volk, dat
door e meer dan driehonderd-jarige
band aar. Nederland is verbonden. Be
tekent het loslaten van Indië niet het
overgeven van een millioenenbevolking
aan een regering, die nog geen blijk
heeft gegeven het vertrouwen van de
bevolking te bezitten, doch die in te
gendeel niet in staat is gebleken de rust
en veiligheid voor die bevolking te
handhaven.
Op Sumatra, dat ook bij de Indische
vrijstaat zou worde:- ingelijfd, heerst
grote onrust. Politieke groepen arreste
ren elkanders leiders. De armoede en
ellende nemen, volgens de Bandoengse
Courant, zienderogen toe en de Inheem
se bladen uiten hun openlijke bezorgd
heid over de niet meer te verbergen
chaos.
Op Java ontbreekt voor de bevolking
elke vrijheid zich onder dit regiem te
uiten. De moord op honderden Chinezen
was mogelijk, zonder dat de extremis
tische regering daartegen iets kon doen.
Het blijkt dus duidelijk dat deze rege
ring niet over 't nodige gezag beschikt
om haar onderdanen onder bedwang te
houden en botsingen te voorkomen en
verdrukking van het volk tegen te gaan.
Mag Nederland aan een dergelijke re
gering de twee belangrijkste eilanden
van de Indische Archipel, Java en Su
matra in handen geven? Of is zij ver
plicht tegenover het Indonesische volk
het daartegen te beschermen?
Het mag bij de beslissing, of men al
of niet toe zal geven aan de eisen van
de regering Sjahrir waarlijk niet gaan
om het egoïstische standpunt dat wij In
dië graag zouden willen behouden, want
dat is toch een kwestie van tijd, maar
of het verantwoord is het Indonesische
volk over te leveren aan deze z.g. re
gering, die niet het gezag en niet het
vertrouwen van het volk heeft en die
oorzaak kan zijn van chaotische verwar
ming in ons schone Insulinde.
De beslissing voor de regering is niet
gemakkelijk en van zeer verre strek
king. B.
aanving, toen H.M. de koningin Wilhel-
mina op het terrein arriveerde en daar
door den chef van de generale staf, luit.
generaal mr. H, J. Kruis werd begroet.
Gekleed in licht grijze bontjas, recht
opstaand in de rode Ford V 9, liet H.M.
zich langs de troepen rijden, die in een
groot carré op de heide stonden opge
steld.
Kol. H. J. J. W. Dürst Britt, comman
dant van de le divisie meldde deze troe
pen voor de inspectie.
Aan de Westzijde van het terrein was
een ruimte afgelijnd, de z.g. „Saluting
Base".
Daar zouden dan aanstonds de 30 helden
van de fronten en van het verzet door
H.M. persoonlijk worden gedecoreerd. Van
deze gebeurtenis vormden de bijzondere
plechtigheden van deze dag de omlijs
ting. Ter zijde van deze ruimte stonden
in afzonderlijke vakken alle opper en
vele hoofdofficieren van de verschillende
onderdelen van zee-, lucht- en landmacht,
hunne excellenties de ministers, prof Ir.
W. Schermerhorn, mr J. Meijnen en J.
M. de Booy. De leden van het kapittel
van de militaire Willemsorde, verschei
dene buitenlandse militaire attaché's.
Toen de auto van H.M op de „Salu
ting Base" arriveerde stond daar reeds
de Cadillac, waarin prinses Juliana met
de kleine prinsesjes was gezeten.
Zie vervolg pag. 2
AFNEMENDE BUIÏGHEID.
Weersverwachting, geldig tot Vrij
dagavond:
Wisselende bewolking met in het
Oosten van het land plaatselijk nog
enkele buien. Overdag matige wind
tussen Zuidwest en Noordwest. Iets
warmer.
22 Juni: Zon op: 4.19. Onder: 21.03
Maan op: 1.05. Onder: 12.21
In tegenwoordigheid van verscheidene autoriteiten heeft Z. K. H. Prins
Bernhard te Rotterdam het Zeemanshuis van de Missions to Seamen geopend.
Beter is het eigenlijk te spreken van een heropening, want zeemanshuis bestaat
reeds sinds 1914, toen de heer Verheul, thans nestor der Rotterdamse architecten
en nog altijd vol vitaliteit, dit fraaie gebouw deed verrijzen, dat zulk belangrijk
werk mogelijk maakt ten behoeve van de zeelieden van alle nationaliteiten. De
Missions to Seamen geven den zeeman het gevoel van vertrouwen. Hij kan daar
ook zijn vrienden ontvangen en het doet prettig aan, dat de opvarenden van
koopvaardij en marine hier ook een gezamenlijk trefpunt kunnen vinden.
Mr. G. J. van Heuven Goedhart,
hoofdredacteur van „Het Parool" en lid
van de Tweede Kamer, deed zijn rede
voorlezen.
AMSTERDAM. Om een rond getal te
nemen: de Spoorwegen hebben zo n der
tigduizend spoorwagens te herstellen. En
hoe te herstellen.
Wie de uitgebrande locomotieven en rij
tuigen ziet, welke op sommige stations
staan opgesteld, kan zich niet voorstellen,
dat daaruit nog eens een bruikbaar voer
tuig kan worden gemaakt. Maar de tech
nici staan voor niets en niet alleen in de
grote fabrieken en werkplaatsen worden
spoorwagens hersteld, ook in de kleinere
depóts doet men wat men kan.
Zo heeft Donderdag de vierduizendste
herstelde spoorwagen van het hoofddepöt
Rietlanden te Amsterdam proef gereden,
een locomotief wel niet van het grootste
soort, maar die toch een snelheid van
120 km. per uur kan halen.
In één maand tijds hadden de arbeiders
van het hoofddepót het metkogelgaten
doorzeefde, totaal geruïneerde vehikel
weer in een bruikbare locomotief omge
toverd. Men combineert de onderdelen
van geheel en al onbruikbare, gesloopte
locomotieven met nog in goede staat
zijnde machines en de spoorwegen kun
nen weer een trein meer laten lopen.
Zo langzamerhand komen de spoor
wegen weer in materiaal te zitten. Had
den ze voor de spoorwegstaking 866 loco
motieven, thans hebben ze er 782, waarvan
er 333 nog of weer bruikbaar zijn, 284
in de werkplaatsen worden hersteld, 124
gesloopt worden en tenslotte worden er
nog 59 „vermist". 405 door de Duitsers
Amsterdam, 21 Juni. - De Amsterdamse Apollohal was tot de laatste plaats
volgestroomd voor de meting van gisteravond, waarop een vijftal sprekers het
woord voerden, met als doel zoals op het manifest, dat vooraf in de stad is
verspreid, staat vermeld „de bevolking ervan te doordringen, dat het noodzake
lijk is, dat de regering alles in het werk stelt, het reeds maanden durende conflict
tot een bevredigend einde te brengen'".
Hij gaf als zijn overtuiging, dat achter
talloze kleine aspecten van het huidig
conflict staat dit grote aspect, n.1. dat
van de strijd tussen de oude vakbonden
enerzijds en de E. V. C. (met 180.000
leden) aan de andere kant. „Niet alleen
de regering heeft oogden oor", aldus de
schrijver en hij zou willen, dat de re
gering kwam tot de erkenning van de
E. V. C. en tegelijk rekening zou hou
den met die erkenning".
De heer H. M. yan R a n d w ij k,
hoofdredacteur van „Vrij Nederland"
gaf als zijn mening, dat van geen toe
komst sprake kan zijn als deze gemaakt
moet worden zonder de arbeiders".
De heer A. J. K o e j e m a n s, hoofd
redacteur van „De Waarheid" en lid
van de Eerste Kamer, was de derde
spreker.
Deze zei o a.: „Rijksbeoordelaars stel
len de lonen vast, punt. Van democra
tie is geen sprake meer".
Aan het slot van deze vergadering,
waarin herhaaldelijk door applaus van
de instemming vari de aanwezigen werd
blijk gegeven, werd met gejuich de
volgende motie aangenomen:
Motie.
De vergadering van 20 Juni 1946 in de
Apollohal te Amsterdam, belegd door
de E. V. C. voor de bevolking van Am
sterdam,
gehoord de tot haar gerichte toe
spraken van G. J. van Heuven Goed
hart, H.M. van Randwijk, A. J. Koeje-
mans en F. Kuiper,
dringt er bij de regering met de meeste
klem op aan haar medewerking te ver
lenen aan een bevredigende oplossing
van de stakingen der zeelieden en in de
havenbedrijven van Rotterdam en Am
sterdam, opdat na beëindiging van het
conflict het recht der zeelieden, om door
tussenkomst van de door hen zelf ver
kozen vakorganisaties medezeggenschap
te verwerven, bij de toekomstige herz'e-
ningen en aanvullingen van hun arbeids
contract, gewaarborgd zij.
gestolen locomotieven zijn al weer terug
gekeerd, waarvan er 161 hersteld zijn.
Bovendien beschikken de Spoorwegen
over 25 Zwitserse, 38 Zweedse, 27 bruik
bare Duitse en 105 onbruikbare Duitse,
305 bruikbare Engelse en 34 onbruikbare
Engelse. Een allegaartje dus van locomo
tieven en de chef van het hoofddepöt ver
klaarde desgevraagd zonder chauvinisme
dat de Hollandse nog altijd de beste blij
ken tg zijn.
Met personenwagens minder goed.
Met personenwagens is het minder goed
gesteld. De Spoorwegen hebben er 654
bruikbare, waarvan 267 buitenlandse. 704
zijn defect en 583 worden nog „vermist"
Intussen zijn er 364 uit Duitsland terug
gezonden. Ook veel materiaal voor werk
plaatsen en magazijnen Is daar terug
gevonden, maar het is nog lang niet zover
dat de Spoorwegen kunnen zeggen, dat
ze al het gestolene weer terug hebben
gekregen. De beambten wachten echter
daar niet op en werken verder en zo
als we hebben kunnen constateren, met
goede resultaten.
EVACÜé'S VERLATEN SIAM.
Achthonderd evacué's hebben op 19
Juni met de „Tabinta" Siam verlaten
op weg naar Nederland. Omstreeks 19
Juli zal de „Ruys" 1800 evacué's als
Laatsten naar Holland vervoeren.