Diensten van nationaal en internationaal belang herstellen zich Stadsnieuws Ook Don Heldor werkt mee De toegangen tot de zeedijk Voor Puttens jeugd! DE GESCHIEDENIS VAN PIEPNEUS EN BIBBERSNOET. De strijd tegen de zwarte handel Grote gymnastiek- dem< I»i het Timorpark Loodswezen, betonninj en hastvertichtinj Voor de oorlog stond de nationale en Internationale scheepvaart op haar routes door de Noordree en door de kustwateren een aantal prima dien sten ter beschikking, waarin men bfl de vaart door deze wateren zjjn volle vertrouwen kon stellen. Tonnen, boelen en lichtschepen, kustlichten en kustwachtposten deden hun onontbeerlijk werk en bij dag en bt) nacht lagen de loodsboten in de havens om bij eerste oproep, van welk schip ook, de beproefde loodsen daar te brengen, waar hun hulp werd verwacht. Aan deze gehele organisa tie was het te danken, dat ook bij on verwachte weersomstandigheden het aantal ongevallen ter zee minimaal bleef. De zaak was perfect in orde. Vernieling. De oorlog kreeg ook ons land in zijn greep en alles wat met kust en zee te maken had, trok onmiddellijk de onver deelde belangstelling van den bezetter tot zich, aldus de heer A. Moens, wnd. com missaris van het loodswezen te Nieuwe- dlep, die zo bereidwillig was ons een en ander mee te delen. Ingevolge geheime orders waren echter reeds meerdere installaties door eigen personeel vernield. Enkele loodboten vertrokken naar Engeland. Die van Rot terdam zonk in de Nieuwe Waterweg met de bekende goudschat, die nu weer opgebaggerd wordt. Ook de vuurschepen en de betonning vielen weg. Wat er voor in de plaats kwam, waren mijnenvelden, voorpostenboten en snel- boten. De zeeën en kusten waren door al deze maatregelen en door de oorlogshan delingen zelf gevarenplaatsen van de eer ste rang geworden. De taak weer opgevat. Maar gelukkig, aan de oorlog kwam een einde. De landen van Europa, uitgeput als ze waren, schreeuwden om goederen en de aanvoerwegen over zee moesten weer open komen, de versperde toegangs wegen tot onze havens weer vrijgemaakt worden. Daarmede kwam naast de mijnenoprui- mingsdiensten weer het terrein bloot van het loodswezen, de betonning en de kust- verlichting. Het was van direct belang, dat de zeeën en zeegaten weer bevaarbaar werden. Langs de gehele Nederlandse kust en ver der werd een zeeweg gebaand, waarvan gezegd kan worden dat hij zo goed als zeker veilig is. Deze weg is 1 mijl (1852 m) breed en werd zichtbaar gemaakt met tonnen, welke aan beide rijden ge legd zijn met een onderlinge tussen ruimte van vijf mijl. Zijwegen lopen van deze hoofdweg naar de verschillende ha vens. De boeien zijn uitgezet door de Engelsen en worden ook door hen onderhouden. Tot dit doel is Nieuwedlep voor de schepen „Barcock" en „Barova" als ha ven aangewezen. De betonning van Molengat, Schulpen- gat, Marsdiep, een deel van de Wadden zee en de wrakken langs de kust tot IJmuiden hebben wij zelf in handen. Ver meldenswaard is zeker dat een gasboei gemiddeld vijf maanden dag en nacht achter elkaar kan blijven branden. Verlichte zeewegen. 's Nachts zün al deze boeien verlicht en elk der punten is afzonderlek te onderscheiden door een bepaalde tijd (in seconden) tussen twee brandtüden in. Ze hebben een bepaald karakter, zo men zegt. Op deze wijze ontstaat daar 's nachts langs de gehele kust als het ware een verlichte straat, waarlangs de schepen in donker hun weg kunnen vinden Van Nieuwedlep komen twee zijwegen uit op deze hoofdweg en wel een via het Schulpengat en een via het Molengat. Ten gerieve van de visserij loopt ten N.W. van Nieuwedlep van de hoofdweg een geveegde weg naar de visserij grond en bij de Doggersbank. Met deze zeewegen, die goede diensten bewijzen moet men het stellen, totdat de gehele Noordzee schoon is, maar daar zullen wellicht nog wel vijf jaren mee gemoeid zijn. De vuurtorens. Het gebeurt zeer zelden, dat deze licht straal faalt en dan is dat nog v.n.L te wijten aan het feit, dat nog niet alle kustlichten werken. De vuurtorens der Waddeneilanden werken wel normaal, behalve die van Eierland op Texel. Deze belangrijke toren liep tijdens de z.g. Russenopstand veel schade op. De herstelwerkzaamheden zijn, zoals wij reeds meldden, dezer dagen aangevangen, terwijl de kustwacht dag en nacht in functie is. De Lange Jaap (officiëel post Kijkduin) bij Huisduinuen werkt met een noodver lichting: een half millioen kaars, tegen vroeger negen millioen. Egmond, IJmui den, Scheveningen en Hoek van Holland werken weer normaal. Goeree, Schou wen en Westkapelle werden uitgescha keld. De laatste werkt nu ook met een noodverlichting. Het enige vuurschip, dat thans dienst doet, is de vroegere „Maas", dat nu on der de naam „Goeree" ongeveer 17 mijl ten Z.W. van de Nieuwe Waterweg ligt. De „Noordhinder". werd door de Duit sers als zodanig in de Oostzee gebruikt en kwam totaal uitgeplunderd na de bevrij ding terug. Het werd op de Rijkswerf al hier hersteld is thans bijna voor de her- indienststelling gereed, zodat binnenkort 't tweede lichtschip voor de Nederlandse kust verschijnt. De Terschellingerbank, door de Duit sers tot luchtafweerschip omgebouwd is in Wemeldinge gelicht. Dit wordt nu ook op de werf hersteld en zal straks als zeer modern lichtschip zeer waarschijnlijk weer op zijn oude plaats gaan ankeren. Er zal nog een nieuw schip gebouwd worden, zodat er weer vier lichtschepen voor onze kust de zeevaart gaan dienen. Het loodswezen. Deze dienst verloor een aantal schepen, maar richt zich weer snel op. Op het ogenblik liggen op de Marinewerf de casco's van drie nieuwe loodsboten. In totaal komen er zes nieuwe schepen, groter en moderner dan de thans be staande vaartuigen. In Nieuwediep hebben we de motor- schoener no_ 3, die binnenkort de naam „Zeemeeuw" krijgt. Trouwens bij alle schepen van het loodswezen zal binnen kort het nummer door een naam worden vervangen. De betonning is vrijwel overal weer normaal en waar dit niet zo is, speelt vooral het gebek aan materiaal een rol. De diensten van het loodswezen zijn voor de zeevaart onontbeerlijk. Heeft een schip b.v. een loods nodig voor Nieuwe diep, dan stelt het zich in verbinding met IJmuiden Radio. Deze meldt het aan post Kijkduin (Huisduinen), welke het be richt doorgeeft aan de loodsboot, in de haven of indien deze zich buitengaats be vindt op zee. Plannen en modernisering worden ook hier uitgewerkt en toegepast. %o zien we, dat er met man en macht gewerkt wordt, zowel door knstposten, betonning en loodswezen om de veiligheid van mensen en schepen op zee zo groot mogelijk te maken en tot het hoogste op te voeren En dit alles geschiedt met zo veel energie, omdat men er zich van bewust is, dat Nederland niet zonder de zeevaart en de zeevaart niet zonder Ne derland kan. Herhaalde malen kregen wij van onze lezers brieven, waarin de kwestie „Toe gangen tot de zeedijk" ter sprake werd gebracht. Inderdaad zijn wij gevoelig voor dergelijke opmerkingen, vooral waar die gemaakt worden door oudere van dagen, die niet zoals de „vlug ter been" zijnde jongeren, zich langs een geïmproviseerde trap in casu een fiet senrek of een onzekere ijzeren trap naar de dijk durven begeven en voor wie de toegang bij de Weststnaat te ver is. De Rijkswaterstaat heeft de Gemeen te en de beide Zwemverenigingen toe stemming gegeven in tijdelijke toegan gen te voorzien. Verder werd ons van de zijde van de Rijkswaterstaat medegedeeld, dat de plannen voor goede toegangen voor iedereen tot de zeedijk op meerdere plaatsen gereed zijn en de uitvoering er van, hoewel misschien niet meer deze zomer, dan toch in eik geval dit jaar nog verwerkelijkt zullen worden. Schaken per brief. Het leed van Putten heeft het ge hele Nederlandse Volk tot in het hart getroffen; gevraagd en onge vraagd kwam van alle kanten hulp om dit schier niet te herstellen leed enigermate te verzachten. Veel is er dan ook geholpen, maar meer hulp is nodig. Het is dan ook een lofwaardig initiatief van de Nederlandse scha kers op originele wijze te trachten een steentje bij te dragen ter leni ging van de nood. De leider van de Correspondentie schaak-afdeling van de Kon. Ned. Schaakbond, de heer J. Zaagman, heeft een plan voor een grote schaak wedstrijd per brief ontworpen. Zijn plan laten we hier volgen en wij ge ven hem zelf hierbij het woord: ,,Er zal in regionale groepen van 50 man (bij grotere deelname na tuurlijk meer) gespeeld worden. Voorlopig maak ik een indeling van 9 groepen, zodat iedere deelnemer acht tegenstanders krijgt voor elke partij. Voor diegene, die de meeste punten scoren, zijn fraaie prijzen beschikbaar geseld; ieders kansen, sterk of zwak, zijn daarbij volko men gelijk. De aanvoerders voor de groep Noord"Holland zijn: W. J. Saeys, Heemsteedse Dreef 35, Heem stede en 3. Wijker, Ruyghweg 345, Den Helder. De inschrijving voor de wedstrijd die op 1 September a.s. zal begin gen, is officiël geopend en zal tot 31 Juli bij de rayon-aanvoerders kun nen geschieden. Ook niet-leden van ede KNSB kunnen inschrijven. In schrijfgeld is naar keuze, doch min stens 1,50 en moet voor 15 Aug. gestort worden op postrek. 260073 voor PUTTENS JEUGD. Door G. TH. ROTMAN. (Nadruk verboden.) 43. „Klaar?" riep ik toen, „ik zal af bellen.... nou, daar gaat-ie, één, twéé, drie!" Weg stoven de twee kuikens, maar Stippeljas en Slingerstaart, die aan elkaar gebonden zaten, tuimelden «ïetjes op de grond, terwijl de kuikens, die het ongeluK niet eens bemerkt hadden, in volle vaart voortholden. 44. „Dat is een gemene streek!" piepte S. tippel jas. „Dat zal ik je betaald zetten! ^leteen wilde hij op me losstuiven, maar -aarbij dacht hij er niet aan, dat Slin gerstaart nog steeds aan zijn staart hing. Au! Au!" piepte Slingerstaart, die net rtaet grote moeite overeind gekrabbeld ^ras en nu opnieuw op de grond rolde. Met de acties van de C. C. D. in April was een halfjaar verscherpte strijd tegen de gifhandel ten einde. Hoewel de moeilijkheden voor de controleurs de laatste maanden waren toegenomen, o.a. door het op roepen van controleurs in militaire dienst en eveneens door de grotere geraffineerdheid, waarmee de gif handelaren te werk gingen, werden ook in April wederom verrassende resultaten behaald. Er werden n.1. deze maand, inclusief bedrijfscon- tröie, meer dan 400.000 kg. levens middelen in bes'ag genomen. Voorts 220.000 sigaretten, grote hoeveel heden textiel en eieren, rijwiel- en autobanden, 3000 kippen en 700 stuks vee. De controle richtte zich vooral op een juiste bestemming van voor menselijke consumptie be stemde producten. Als gevolg hier van werden ruim 100.000 kg aardap pelen, 25.000 kg granen en 53.000 kg peulvruchten in beslag genomen. Ruim 8000 personen kregen een procesverbaal. DE KONINKLIJKE MARINE EN HET REDDINGWEZEN. Gistermorgen bracht de marinecom mandant van Den Helder, kapt. luit. ter zee H. C. d' Engelbronner, in gezel schap van den chef staf luit. ter zee der le klasse D. J. A. Westerveld, een bezoek aan de alhier geste tionneerde reddingboot van de N. Z. H. R. M. de ,,Dorus Rijkers". Verder waren bij dit bezoek aanwezig de oud-schipper van de „Dorus", Coen Bot, en de heren M. A Kolster en A. P. Suter, leden van het comité van plaatselijk bestuur der maatschappij. De Reddingmaatschappij stelde dit Marinebezoek op zeer hoge prijs, daar samenwerking tussen Marine en Maat schappij voor beiden van het grootste belang is. Na de bezichtiging werd met de „Dorus" een korte tocht buiten de haven gemaakt. Op Woensdag 17 Juli a.s. Het ligt in het voornemen van het Bestuur van de Gymnastiekver eniging O.K.K. (Oefening Kweekt Kunst) om op Woensdag 17 Juli a.s. te beginnen 's avonds om half acht een gymnastiekdemonstratie te ge ven in het Timorpark (behoudens goedkeuring van B. en W.) Hieraan zullen ongeveer 600 leden der vereniging: dames, heren en adspiranten hun mede werking verlenen. Het geheel staat onder leiding van den heer J. F. van Loo. Er zal een demonstratie gegeven worden van de bondsoefeningen van het Kon. Nederlands Gymnastiek Verbond „Vrede en Vrijheid", welke met de Pinksterdagen op het Vre- desbondsfeest door 20.000 turnsters en turners te Arnhem zijn uitge voerd. De toegang is geheel vrij, zodat een ieder in de gelegenheid wordt gesteld bovengenoemde uitvoering bij te wonen. Om zeven uur 's avonds zal wor den afgemarcheerd van het oefen lokaal aan de Weezenstraat. zodat de uitvoering in het Timorpark op het hierboven vermelde uur kan beeinnen. Hierbij dient te worden vermeld, dat de Muziekvereniging „Win- nubst" haar volle medewerking zal verlenen. Hou^t dus de avond van Woens dag 17 Juli vrij om naar het Timor- rark te gaan! EEN EI VOOR DE RIJPERE JEUGD. Op 11 Juli zal een bon worden be kend gemaakt, waarop personen gebo ren in de jaren 1926 t m. 1931 een ei I zullen kunnen kopen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 2