Diensten van nationaal en internationaal
belang herstellen zich
Stadsnieuws
Ook Don Heldor werkt mee
De toegangen tot de zeedijk
Voor Puttens jeugd!
DE GESCHIEDENIS VAN PIEPNEUS EN BIBBERSNOET.
De strijd tegen de zwarte
handel
Grote gymnastiek-
dem< I»i het
Timorpark
Loodswezen, betonninj en hastvertichtinj
Voor de oorlog stond de nationale en
Internationale scheepvaart op haar
routes door de Noordree en door de
kustwateren een aantal prima dien
sten ter beschikking, waarin men bfl
de vaart door deze wateren zjjn volle
vertrouwen kon stellen.
Tonnen, boelen en lichtschepen,
kustlichten en kustwachtposten deden
hun onontbeerlijk werk en bij dag
en bt) nacht lagen de loodsboten in
de havens om bij eerste oproep, van
welk schip ook, de beproefde loodsen
daar te brengen, waar hun hulp werd
verwacht. Aan deze gehele organisa
tie was het te danken, dat ook bij on
verwachte weersomstandigheden het
aantal ongevallen ter zee minimaal
bleef.
De zaak was perfect in orde.
Vernieling.
De oorlog kreeg ook ons land in zijn
greep en alles wat met kust en zee te
maken had, trok onmiddellijk de onver
deelde belangstelling van den bezetter tot
zich, aldus de heer A. Moens, wnd. com
missaris van het loodswezen te Nieuwe-
dlep, die zo bereidwillig was ons een en
ander mee te delen.
Ingevolge geheime orders waren echter
reeds meerdere installaties door eigen
personeel vernield. Enkele loodboten
vertrokken naar Engeland. Die van Rot
terdam zonk in de Nieuwe Waterweg
met de bekende goudschat, die nu weer
opgebaggerd wordt. Ook de vuurschepen
en de betonning vielen weg.
Wat er voor in de plaats kwam, waren
mijnenvelden, voorpostenboten en snel-
boten. De zeeën en kusten waren door al
deze maatregelen en door de oorlogshan
delingen zelf gevarenplaatsen van de eer
ste rang geworden.
De taak weer opgevat.
Maar gelukkig, aan de oorlog kwam een
einde. De landen van Europa, uitgeput
als ze waren, schreeuwden om goederen
en de aanvoerwegen over zee moesten
weer open komen, de versperde toegangs
wegen tot onze havens weer vrijgemaakt
worden.
Daarmede kwam naast de mijnenoprui-
mingsdiensten weer het terrein bloot van
het loodswezen, de betonning en de kust-
verlichting.
Het was van direct belang, dat de zeeën
en zeegaten weer bevaarbaar werden.
Langs de gehele Nederlandse kust en ver
der werd een zeeweg gebaand, waarvan
gezegd kan worden dat hij zo goed als
zeker veilig is. Deze weg is 1 mijl (1852
m) breed en werd zichtbaar gemaakt
met tonnen, welke aan beide rijden ge
legd zijn met een onderlinge tussen
ruimte van vijf mijl. Zijwegen lopen van
deze hoofdweg naar de verschillende ha
vens.
De boeien zijn uitgezet door de Engelsen
en worden ook door hen onderhouden.
Tot dit doel is Nieuwedlep voor de
schepen „Barcock" en „Barova" als ha
ven aangewezen.
De betonning van Molengat, Schulpen-
gat, Marsdiep, een deel van de Wadden
zee en de wrakken langs de kust tot
IJmuiden hebben wij zelf in handen. Ver
meldenswaard is zeker dat een gasboei
gemiddeld vijf maanden dag en nacht
achter elkaar kan blijven branden.
Verlichte zeewegen.
's Nachts zün al deze boeien verlicht
en elk der punten is afzonderlek te
onderscheiden door een bepaalde tijd
(in seconden) tussen twee brandtüden
in. Ze hebben een bepaald karakter,
zo men zegt. Op deze wijze ontstaat
daar 's nachts langs de gehele kust
als het ware een verlichte straat,
waarlangs de schepen in donker hun
weg kunnen vinden
Van Nieuwedlep komen twee zijwegen uit
op deze hoofdweg en wel een via het
Schulpengat en een via het Molengat. Ten
gerieve van de visserij loopt ten N.W.
van Nieuwedlep van de hoofdweg een
geveegde weg naar de visserij grond en bij
de Doggersbank.
Met deze zeewegen, die goede diensten
bewijzen moet men het stellen, totdat de
gehele Noordzee schoon is, maar daar
zullen wellicht nog wel vijf jaren mee
gemoeid zijn.
De vuurtorens.
Het gebeurt zeer zelden, dat deze licht
straal faalt en dan is dat nog v.n.L te
wijten aan het feit, dat nog niet alle
kustlichten werken.
De vuurtorens der Waddeneilanden
werken wel normaal, behalve die van
Eierland op Texel. Deze belangrijke toren
liep tijdens de z.g. Russenopstand veel
schade op. De herstelwerkzaamheden
zijn, zoals wij reeds meldden, dezer dagen
aangevangen, terwijl de kustwacht dag en
nacht in functie is.
De Lange Jaap (officiëel post Kijkduin)
bij Huisduinuen werkt met een noodver
lichting: een half millioen kaars, tegen
vroeger negen millioen. Egmond, IJmui
den, Scheveningen en Hoek van Holland
werken weer normaal. Goeree, Schou
wen en Westkapelle werden uitgescha
keld. De laatste werkt nu ook met een
noodverlichting.
Het enige vuurschip, dat thans dienst
doet, is de vroegere „Maas", dat nu on
der de naam „Goeree" ongeveer 17 mijl
ten Z.W. van de Nieuwe Waterweg ligt.
De „Noordhinder". werd door de Duit
sers als zodanig in de Oostzee gebruikt en
kwam totaal uitgeplunderd na de bevrij
ding terug. Het werd op de Rijkswerf al
hier hersteld is thans bijna voor de her-
indienststelling gereed, zodat binnenkort
't tweede lichtschip voor de Nederlandse
kust verschijnt.
De Terschellingerbank, door de Duit
sers tot luchtafweerschip omgebouwd is
in Wemeldinge gelicht. Dit wordt nu ook
op de werf hersteld en zal straks als zeer
modern lichtschip zeer waarschijnlijk
weer op zijn oude plaats gaan ankeren.
Er zal nog een nieuw schip gebouwd
worden, zodat er weer vier lichtschepen
voor onze kust de zeevaart gaan dienen.
Het loodswezen.
Deze dienst verloor een aantal schepen,
maar richt zich weer snel op. Op het
ogenblik liggen op de Marinewerf de
casco's van drie nieuwe loodsboten. In
totaal komen er zes nieuwe schepen,
groter en moderner dan de thans be
staande vaartuigen.
In Nieuwediep hebben we de motor-
schoener no_ 3, die binnenkort de naam
„Zeemeeuw" krijgt. Trouwens bij alle
schepen van het loodswezen zal binnen
kort het nummer door een naam worden
vervangen.
De betonning is vrijwel overal weer
normaal en waar dit niet zo is, speelt
vooral het gebek aan materiaal een rol.
De diensten van het loodswezen zijn
voor de zeevaart onontbeerlijk. Heeft een
schip b.v. een loods nodig voor Nieuwe
diep, dan stelt het zich in verbinding
met IJmuiden Radio. Deze meldt het aan
post Kijkduin (Huisduinen), welke het be
richt doorgeeft aan de loodsboot, in de
haven of indien deze zich buitengaats be
vindt op zee.
Plannen en modernisering worden ook
hier uitgewerkt en toegepast.
%o zien we, dat er met man en macht
gewerkt wordt, zowel door knstposten,
betonning en loodswezen om de veiligheid
van mensen en schepen op zee zo groot
mogelijk te maken en tot het hoogste op
te voeren En dit alles geschiedt met zo
veel energie, omdat men er zich van
bewust is, dat Nederland niet zonder de
zeevaart en de zeevaart niet zonder Ne
derland kan.
Herhaalde malen kregen wij van onze
lezers brieven, waarin de kwestie „Toe
gangen tot de zeedijk" ter sprake werd
gebracht. Inderdaad zijn wij gevoelig
voor dergelijke opmerkingen, vooral
waar die gemaakt worden door oudere
van dagen, die niet zoals de „vlug ter
been" zijnde jongeren, zich langs een
geïmproviseerde trap in casu een fiet
senrek of een onzekere ijzeren trap naar
de dijk durven begeven en voor wie de
toegang bij de Weststnaat te ver is.
De Rijkswaterstaat heeft de Gemeen
te en de beide Zwemverenigingen toe
stemming gegeven in tijdelijke toegan
gen te voorzien.
Verder werd ons van de zijde van
de Rijkswaterstaat medegedeeld, dat
de plannen voor goede toegangen
voor iedereen tot de zeedijk op
meerdere plaatsen gereed zijn en de
uitvoering er van, hoewel misschien
niet meer deze zomer, dan toch in
eik geval dit jaar nog verwerkelijkt
zullen worden.
Schaken per brief.
Het leed van Putten heeft het ge
hele Nederlandse Volk tot in het
hart getroffen; gevraagd en onge
vraagd kwam van alle kanten hulp
om dit schier niet te herstellen leed
enigermate te verzachten. Veel is er
dan ook geholpen, maar meer hulp
is nodig.
Het is dan ook een lofwaardig
initiatief van de Nederlandse scha
kers op originele wijze te trachten
een steentje bij te dragen ter leni
ging van de nood.
De leider van de Correspondentie
schaak-afdeling van de Kon. Ned.
Schaakbond, de heer J. Zaagman,
heeft een plan voor een grote schaak
wedstrijd per brief ontworpen. Zijn
plan laten we hier volgen en wij ge
ven hem zelf hierbij het woord:
,,Er zal in regionale groepen van
50 man (bij grotere deelname na
tuurlijk meer) gespeeld worden.
Voorlopig maak ik een indeling van
9 groepen, zodat iedere deelnemer
acht tegenstanders krijgt voor elke
partij. Voor diegene, die de meeste
punten scoren, zijn fraaie prijzen
beschikbaar geseld; ieders kansen,
sterk of zwak, zijn daarbij volko
men gelijk.
De aanvoerders voor de groep
Noord"Holland zijn: W. J. Saeys,
Heemsteedse Dreef 35, Heem
stede en 3. Wijker, Ruyghweg
345, Den Helder.
De inschrijving voor de wedstrijd
die op 1 September a.s. zal begin
gen, is officiël geopend en zal tot 31
Juli bij de rayon-aanvoerders kun
nen geschieden. Ook niet-leden van
ede KNSB kunnen inschrijven. In
schrijfgeld is naar keuze, doch min
stens 1,50 en moet voor 15 Aug.
gestort worden op postrek. 260073
voor PUTTENS JEUGD.
Door G. TH. ROTMAN. (Nadruk verboden.)
43. „Klaar?" riep ik toen, „ik zal af
bellen.... nou, daar gaat-ie, één, twéé,
drie!" Weg stoven de twee kuikens, maar
Stippeljas en Slingerstaart, die aan elkaar
gebonden zaten, tuimelden «ïetjes op de
grond, terwijl de kuikens, die het ongeluK
niet eens bemerkt hadden, in volle vaart
voortholden.
44. „Dat is een gemene streek!" piepte
S. tippel jas. „Dat zal ik je betaald zetten!
^leteen wilde hij op me losstuiven, maar
-aarbij dacht hij er niet aan, dat Slin
gerstaart nog steeds aan zijn staart hing.
Au! Au!" piepte Slingerstaart, die net
rtaet grote moeite overeind gekrabbeld
^ras en nu opnieuw op de grond rolde.
Met de acties van de C. C. D. in
April was een halfjaar verscherpte
strijd tegen de gifhandel ten einde.
Hoewel de moeilijkheden voor de
controleurs de laatste maanden
waren toegenomen, o.a. door het op
roepen van controleurs in militaire
dienst en eveneens door de grotere
geraffineerdheid, waarmee de gif
handelaren te werk gingen, werden
ook in April wederom verrassende
resultaten behaald. Er werden n.1.
deze maand, inclusief bedrijfscon-
tröie, meer dan 400.000 kg. levens
middelen in bes'ag genomen. Voorts
220.000 sigaretten, grote hoeveel
heden textiel en eieren, rijwiel- en
autobanden, 3000 kippen en 700
stuks vee. De controle richtte zich
vooral op een juiste bestemming
van voor menselijke consumptie be
stemde producten. Als gevolg hier
van werden ruim 100.000 kg aardap
pelen, 25.000 kg granen en 53.000 kg
peulvruchten in beslag genomen.
Ruim 8000 personen kregen een
procesverbaal.
DE KONINKLIJKE MARINE EN
HET REDDINGWEZEN.
Gistermorgen bracht de marinecom
mandant van Den Helder, kapt. luit. ter
zee H. C. d' Engelbronner, in gezel
schap van den chef staf luit. ter zee
der le klasse D. J. A. Westerveld, een
bezoek aan de alhier geste tionneerde
reddingboot van de N. Z. H. R. M. de
,,Dorus Rijkers". Verder waren bij dit
bezoek aanwezig de oud-schipper van
de „Dorus", Coen Bot, en de heren M.
A Kolster en A. P. Suter, leden van het
comité van plaatselijk bestuur der
maatschappij.
De Reddingmaatschappij stelde dit
Marinebezoek op zeer hoge prijs, daar
samenwerking tussen Marine en Maat
schappij voor beiden van het grootste
belang is. Na de bezichtiging werd met
de „Dorus" een korte tocht buiten de
haven gemaakt.
Op Woensdag 17 Juli a.s.
Het ligt in het voornemen van
het Bestuur van de Gymnastiekver
eniging O.K.K. (Oefening Kweekt
Kunst) om op Woensdag 17 Juli a.s.
te beginnen 's avonds om half acht
een gymnastiekdemonstratie te ge
ven in het Timorpark (behoudens
goedkeuring van B. en W.)
Hieraan zullen ongeveer 600
leden der vereniging: dames,
heren en adspiranten hun mede
werking verlenen. Het geheel
staat onder leiding van den heer
J. F. van Loo.
Er zal een demonstratie gegeven
worden van de bondsoefeningen van
het Kon. Nederlands Gymnastiek
Verbond „Vrede en Vrijheid", welke
met de Pinksterdagen op het Vre-
desbondsfeest door 20.000 turnsters
en turners te Arnhem zijn uitge
voerd.
De toegang is geheel vrij, zodat
een ieder in de gelegenheid wordt
gesteld bovengenoemde uitvoering
bij te wonen.
Om zeven uur 's avonds zal wor
den afgemarcheerd van het oefen
lokaal aan de Weezenstraat. zodat
de uitvoering in het Timorpark op
het hierboven vermelde uur kan
beeinnen.
Hierbij dient te worden vermeld,
dat de Muziekvereniging „Win-
nubst" haar volle medewerking zal
verlenen.
Hou^t dus de avond van Woens
dag 17 Juli vrij om naar het Timor-
rark te gaan!
EEN EI VOOR DE RIJPERE JEUGD.
Op 11 Juli zal een bon worden be
kend gemaakt, waarop personen gebo
ren in de jaren 1926 t m. 1931 een ei
I zullen kunnen kopen.