De „Karei Doorman" begin September naar Indië? Burgerlijke stand Duinbrandje. Foute fietsers Een bezoek aan het vliegdekschip in Schiedam E*n oe enschip voor bemanning en vliegers HOLLANDS GLORIE „Kortenaer" vernietigt kuststellingen Ernstige schade in de Wieringermeer door rupsen- plaag. De „Albert Cuyn" ramt sluis te IJmuiden Luchtlijn Amsterdam- Lissabon geopend. Bevallen: R. Visser—Roomeijer, d. D, C. Rieswijk—Buijsm3n, d. J. H. Nibbèring—de Werker d. T. Hen- cfriksePheiffer, d. C. A. v. d. Mark- Smit, z. J. C. WolffRan, d. O. Grollé—Hanisch, d. A. C. Luider—v. d. Vliet, d. G. RomarTiel, d. L. M. HarmsTroost, d. J. de LeeuwBrans, z. A. M. v. d. Mark—v. d. Eijk, z. H. GeilsHeuders, z. G MeijerSchuijte- maker, d. C. J. Postde Rijke, d. A. J. T ScheurleerKalfsvel, z. Ondertrouwd: Johannes D. Struijk en Margaretha Houterman. Frederlk van der Mark en IJ da M. Reijers. Mar- tinus A. W. van Aalten en Maria P. Ver beek. D. Kooij en J. Eelman. W. H. Schrasser en J. Gomes A. P. J. van Dorsselaer en G. Bloem. J. Renes en J. M. Brakhoven. A. Llgthart en A. T. Konijn. W. Pronk en P. de Maat. L. Roubroeks en J. E. B. Visser. J. A. Zegel en C. M. van Beekhoven. J. Bijl en W. Montijn. Getrouwd: D. Makelaar en M. Dekker. J. Herder en C. A. Engel. G. Koopman en J. Kuiper. H. G. de Haas en A. Dienaar. P. E. Broekhuizen en G A. C. Tiessen Overleden: W. J. van Baar, m 35 Jaar. N. W. v. d. Steen, m., 53 Jaar. Z Koens, v., 26 Jaar. H. J. Vos, m, 7 maanden. N. Bakker, v.. 5» jaar. J. B Geus, v. 7 maanden. W Zeeman, m. 74 Jaar. H. Uren, v., 69 Jaar. Kwajongens hebben Zondagmiddag een vuurtje gestookt in een ontruimde kaze mat ergens in de duinen ter hoogte van de Van Foreestweg. Wij hebben in ons nummer van gisteren reeds gewezen op het gevaar, dat nog steeds schuilt in het bezoeken van de duinen en andere onbegaande terreinen. De genoemde Jongens hebben dat gevaar niet alleen geriskeerd, maar zij hebben het boven dien nog vergroot. Want zij beseften blijkbaar niet, welke ernstige gevolgen een duinbrand kan hebben met het war me en droge weer, zoals wij dat Zondag nog hadden_ Gelukkig zag de politie te Julianadorp de opstijgende rookwolken, en men waarschuwde de Helderse- brandweer. De brandweerlieden hadden tengevolge van het ontstoken „fikkie" even later het ge noegen hun leven in de gevaarlijke zone te mogen wagen. Zij slaagden er in, met behulp van zand het vuur te blussen, voordat de brand grotere vormen aan genomen had. Volledigheidshalve, en misschien ten overvloede, kunnen wij vertellen, dat de Jongens al de benen genomen hadden, voor de brandweer ter plaatse ver- i - Dagelijks tonen vele wielrijders, de eerste beginselen van de verkeersregels niet te kennen, laat staan, dat zij daar naar handelen Wanneer het tot brokken komt heeft meestal ,,die stomme auto mobilist" of „die eigenwijze knalpotrid- der" het ongeval veroorzaakt. Maar men vergeet dan, dat de peddelaars over het algemeen maar raak rijden. Links of rechts van de weg rijden naar believen, aan de verkeerde kant van de weg opstappen en indien mogelijk vlak voor een motorvoer tuig om nog even naar de eigen helft glippen, links van een vluchtheuvel pas seren, geen signaal geven, op het trottoir rijden, geen richting aangeven, plotseling afremmen, onverwachte zwenkingen ma ken, en nog vele euveldaden meer. De KNMV-groep „Den Helder en Om streken" heeft Zondag van een dergelijke fietsersgril mogen profiteren Een colonne van meer dan 30 motorrijwielen was van Den Helder uit op weg naar de Grebbe- berg, waar een krans gelegd zou worden op het erekerkhof. Ter hoogte van Zaan dam stond rechts van de weg een wiel rijder, die de eerste tien motoren liet passeren, maar zich toen plotseling ge roepen gevoelde om de andere kant van de weg op te zoeken. De motorrijders reden op afstanden van tien meter van elkaar, dus een botsing was onvermijde lijk. Men moet niet denken, dat de wiel rijder er het ergst aan toe was, neen, de duo-rijdster van den moto rist, mej. C. v. T maakte een salto en zij kwam vrij ongelukkig terecht. Met een ziekenwagen is zij een half uur later naar het zieken huis te Zaandam getransporteerd, waar bleek, dat zij een hersenschudding en enige ontvellingen had opgelopen. Het spreekt vanzelf, dat de groep met de nodige vertraging, afgezien van de ge drukte stemming, waarin men onwille keurig verkeerde, in Rhenen aankwam. Üruk: Dagblad v. Noord-Holland N.V. (Eigen verslaggeving,) Wie de werf Wilton-Feyenoord te Schiedam opkomt, wordt getroffen door 't daverend lied van de arbeid, dat nit de gigantische loodsen naar hniten klinkt. Het is het lied van de ijzerzagen, die gierend gaan door de platen staal, het is het nerveuze Ja gen van de pneumatische hamers, die een hagel van felle, korte slagen slaan op de huid van de schepen, die liggen in de dokken; t is het sissend hnilen van de steekvlammen op wit gloeiend staal. De hangar van de „Karei Doorman" beslaat ongeveer 3/4 van de lengte van het schip, die 528 voet is. Een lift brengt de vliegtuigen naar het dek. Onder de hangar bevinden zich de woonverblijven, de machinekamer en de werkplaatsen. Daaronder zijn 't munitiemagazijn en de olie- en de benzinetanks. Vijf aparte dieselmotoren zorgen voor de electrici- teit. Er wordt met man en macht aan de „Karei Doorman" gewerkt om het schip op 10 Augustus vaarklaar te hebben. De bedoeling is, dat het dan naar Engeland gaat, voor het op nemen van munitie en uitrusting en dat het, waarschijnlijk begin Sep tember, naar Indië vertrekt. Holland werkt weer. 't Leeft weer op de machtige scheepswerven aan de Hollandse rivieren, wier faam tot ver in het buitenland bekend is. Ergens op deze werf ligt de machtige romp van de nieuwste aanwinst van de Kon. Ned. Marine, de „Karei Doorman", Zo'n vliegkampdekschip is groot, maar niet fraai van vorm. Wie een kruiser ziet, wordt bekoord door de lijn van het schip en het harmonisch geheel; wie een jagër ziet, slank en snel. wordt geboeid door de vaart, die uit de vorm van het schip spreekt. Een vliegkampdekschip is groot en log. Schip in bruikleen. De „Karei Doorman een z g. Escort- carrier, is te beschouwen als een oefen schip, dat de Nederlandse marine van de Britse marine in bruikleen heeft ont vangen. Het is de bedoeling, dat onze marine in de toekomst de beschikking krijgt over „Light Fleet Carriers" die even groot zijn als de „Karei Doorman", doch sneller, langer en breder, waar door minder kans op ongelukken bij het landen bestaat. Want al lijkt zo'n schip als de „Karei Doorman" enorm van afmeting, in de Oceaan is het. be zien vanuit de lucht, een postzegel en het vereist heel wat vaardigheid en durf voor de vliegers om veilig en goed op het dek te landen, ook al zijn er dan de nieuwste technische snufjes om het contact van de vliegers met het schip van meter tot meter te onderhouden. Drijvende vliegvelden. De betekenis van vliegkampdekschepen is niet te onderschatten. Het zijn drij vende vliegvelden en het is daardoor mogelijk jachtvliegtuigen ver van de wal te laten opereren en verkennen, terwijl het grote voordeel is, dat de vijand onkundig is van de plaats, van deze vliegvelden, in tegenstelling met de landvliegvelden, die bekend zijn en gedurig aan bombardementen worden blootgesteld. Hei in gebruik nemen van het vliegkamp-dekschip bewijst, dat de waarde van het luchtwapen door de marine erkend wordt. De ervaring van deze wereldoorlog, dat de vlieg- kampschepen het slagschip hebben vervangen ais kern van de vloot, ia daarmede door onze marine aan vaard. De bemanning van het schip bestaat uit 750 officieren en manschappen, waar van circa 70 pet. uit zg. oorlogsvrijwil ligers, die na de bevrijding van Neder land zich hebben gemeld. Er is een kern van oud-personeel. De bewapening bestaat uit 2 kanons 10,5 cm., 16 oerlikons en 16 pom-pom 4 cm. Het zal pl,m. 20 vliegtuigen aan boord krijgen, zg. „Fireflies" merk I, twee-persoons jachtverkenningsvliegtui- gen, die een kruissnelheid hebben van 200 zeemijl en een actie-radius van 1000 zeemijl. Rotterdam. - Maandag hebben de sleepboten Schelde en Blankenburg van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam een belang rijke sleepreis aanvaard. Zij hebben n.i. de grote drijvende bok no. 809, welke op de werf Gusto te Schiedam gebouwd werd, buitengaats gebracht en zijn nu op weg naar Le Havre, waar het gevaarte, dat geschikt is voor lasten tot 200 ton en 55 m boven de waterspiegel uitsteekt, zal worden afgeleverd. De voor Franse rekening gebouwde bok.is wat de uitwatering en stabiliteit betreft geschikt om in de monding van zeehavens gebruikt te worden. In La Havre zal de 809 gebruikt worden bij de herstelwerk zaamheden. De Nederlandse Marinevoorlichtings dienst maakt bekend, dat op de He Juli een flotille mijnenvegers, dat ter hoog te van Soerabaja mijnen ruimde, zo mede de Britse tankboot „Empire/Tes- bury" en een loodsboot, van een uitkijk toren en andere stellingen in de nabij heid van Grisee uit, door lichte en auto matische wapens beschoten zijn. De Kortenaer" wan de Nederlandse Marine heeft deze stellingen onder vuur genomen en vernietigd. De rupsenplaag in de Wieringermeer is momenteel tot stilstand gekomen. Het enorme aanbal rupsen is door een para sietenziekte aangetast en is daardoor ten dele verdelgd, terwijl de rest zich heeft ingepopt. Over ongeveer drie weken kan dan een tweede plaag worden verwacht Intussen bereidt de Wieringeraneerboer er zich op voor verdere schade te voor komen. Tot dusver is reeds zeer aan zienlijke schade aan de te velde staande oogst toegebracht: gehele koolvelden zijn waardeloos geworden, evenals per celen bieten, erwten, blauwmaanzaad en spinazie. IJMUTDEN. Maandagmorgen heeft het s.s. „Albert Cuyp" bij het verlaten van de sluizen de middensluis aansta ren en de boven-ebdeur zwaar bescha digd. De oorzaak van de aanvaring is h'1 we geren van de motor om achteruit te draaien. Madrid (AFP). - In tegenwoordigheid van den directeur der KLM. hoge ambte naren van het ministerie van luchtvaart en verscheidene vertegenwoordigers van te Madrid geaccrediteerde buitenlandse staten is te Madrid de dagelijk se vlieg- dienst Amsterdam, Genève, Madrid, Lis sabon en terug geopend. Nederlandse, Zweedse en Spaanse journalisten hebben de eerste vlucht meegemaakt. Uit de wereld van het boekI HANDSCHRIFT VAN P. C. HOOFT ONTDEKT. Door dr. C. C. de Bruin, ieeraar aan het Marnixgymnasium te Rotterdam is in de Universiteitsbibliotheek te Amster dam een handschrift van P. C. Hooft ontdekt bevattende „Virgilius eerste boeek van Aenaeas int rymeloss (ver taald)". Dr. de Bruin houdt zich thans bezig met de transcriptie van dit handschrift. De uitgever A. A. M. Stols te 's-Graven- hage zal zowel de reproductie van het origineel als een letterlijke uitgave van de tekst in eerste druk het licht doen zien. APH ENGELAND De Amerikaanse lening aan Engeland, groot 3750 millioen dollar, Is Zaterdag avond in de Amerikaanse senaat goed gekeurd. Zo'n simnel bericht typeert weer even heel scherp, welk een ruï neuze invloed de oorlog heeft gehad on de financiëele positie van een machtig en riik land als Engeland Dat Duits land bankroet is, was niet anders te verwachten. Dat Italië volkomen aan de grond zit, niemand zal gedacht heb ben. dat het financieel nog Iets in de melk te brokkelen zou hebben. Dat Ne derland en België Frankrijk en de Balkanstaten. uitgeput zouden worden door de vijf jaar lange roof en vernie ling, niemand ver-zondert bet. maar dat ook Engeland met zijn onuitputte'Hke hulpbronnen, met ziin onmetelttke rük- dommen. afhankeHIk zou worden van den voten bondgenoot, Amerika, laat duidelijk zien, hoe vernietigend de oor- Jog heeft gewerkt en ook de machtigen r'et heeft gesoaard. Door deze lening krijg* Engeland weer een kans zttn vredes-eeonomie op te bouwen, zonder dat daarvoor een al te drastische verlaging van de levens standaard nodig is, zo schreven de Lon- dense correspondenten aan hun Maden. En ook Engeland is. evenals alle landen van West-Europa, verplicht elk dub- he'tie om te draaien. Deze lening wiist niet alleen op de d'eDe armoede, die over Europa geko men is. maar toont tevens aan, de do minerende positie van Amerika Ame rika. de machtige bondgenoot in de oorlog, is na de oorlog de grote schuld eiser de riike geldschieter, die door zijn financiëele macht de landen in Europa diep afhankelijk maakt. Amerika regeert! Het houdt de Rus sische Beer in bedwang, het doet Enge land en de vaste landen van West- Europa, vleiep naar zitr. gunst, het heeft rr.et kwistige hand na de oorlog zijn ga ven over Europa uitgestrooid om het uit de ellende van de honger te halen, het trekt straks aan de touwtjes, door zijn machtige invloed, die het heeft op de uitgemergelde landen, die afhanke lijk van den groten broer zjjn geworden en die zich op de been moeten houden of oo de been moeten worden geholpen door de steun, die Amerika verieent. Het leiderschap van de wereld wordt ons vandaag aangeboden" zo zeide de voorzitter van het Amerikaanse Con gres, onder stormachtig applaus. Steun maakt afhankelijk en dat is niet prettig voor kleine landen, maar nog minder voor een land als Engeland, dat ook de blik naar het Westen heeft te richten, toen het de strijd in het Oosten won. B.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 3