De „Karei Doorman" begin September
naar Indië?
Burgerlijke stand
Duinbrandje.
Foute fietsers
Een bezoek aan het vliegdekschip in Schiedam
E*n oe enschip voor
bemanning en vliegers
HOLLANDS GLORIE
„Kortenaer" vernietigt
kuststellingen
Ernstige schade in de
Wieringermeer door rupsen-
plaag.
De „Albert Cuyn" ramt sluis
te IJmuiden
Luchtlijn Amsterdam-
Lissabon geopend.
Bevallen: R. Visser—Roomeijer, d.
D, C. Rieswijk—Buijsm3n, d. J. H.
Nibbèring—de Werker d. T. Hen-
cfriksePheiffer, d. C. A. v. d. Mark-
Smit, z. J. C. WolffRan, d. O.
Grollé—Hanisch, d. A. C. Luider—v. d.
Vliet, d. G. RomarTiel, d. L. M.
HarmsTroost, d. J. de LeeuwBrans,
z. A. M. v. d. Mark—v. d. Eijk, z. H.
GeilsHeuders, z. G MeijerSchuijte-
maker, d. C. J. Postde Rijke, d.
A. J. T ScheurleerKalfsvel, z.
Ondertrouwd: Johannes D. Struijk
en Margaretha Houterman. Frederlk
van der Mark en IJ da M. Reijers. Mar-
tinus A. W. van Aalten en Maria P. Ver
beek. D. Kooij en J. Eelman. W. H.
Schrasser en J. Gomes A. P. J. van
Dorsselaer en G. Bloem. J. Renes en
J. M. Brakhoven. A. Llgthart en A. T.
Konijn. W. Pronk en P. de Maat. L.
Roubroeks en J. E. B. Visser. J. A.
Zegel en C. M. van Beekhoven. J. Bijl
en W. Montijn.
Getrouwd: D. Makelaar en M.
Dekker. J. Herder en C. A. Engel.
G. Koopman en J. Kuiper. H. G. de
Haas en A. Dienaar. P. E. Broekhuizen
en G A. C. Tiessen
Overleden: W. J. van Baar, m 35
Jaar. N. W. v. d. Steen, m., 53 Jaar.
Z Koens, v., 26 Jaar. H. J. Vos, m, 7
maanden. N. Bakker, v.. 5» jaar. J.
B Geus, v. 7 maanden. W Zeeman, m.
74 Jaar. H. Uren, v., 69 Jaar.
Kwajongens hebben Zondagmiddag een
vuurtje gestookt in een ontruimde kaze
mat ergens in de duinen ter hoogte van
de Van Foreestweg. Wij hebben in ons
nummer van gisteren reeds gewezen op
het gevaar, dat nog steeds schuilt in het
bezoeken van de duinen en andere
onbegaande terreinen. De genoemde
Jongens hebben dat gevaar niet alleen
geriskeerd, maar zij hebben het boven
dien nog vergroot. Want zij beseften
blijkbaar niet, welke ernstige gevolgen
een duinbrand kan hebben met het war
me en droge weer, zoals wij dat Zondag
nog hadden_
Gelukkig zag de politie te Julianadorp
de opstijgende rookwolken, en men
waarschuwde de Helderse- brandweer. De
brandweerlieden hadden tengevolge van
het ontstoken „fikkie" even later het ge
noegen hun leven in de gevaarlijke zone
te mogen wagen. Zij slaagden er in, met
behulp van zand het vuur te blussen,
voordat de brand grotere vormen aan
genomen had.
Volledigheidshalve, en misschien ten
overvloede, kunnen wij vertellen, dat de
Jongens al de benen genomen hadden,
voor de brandweer ter plaatse ver-
i -
Dagelijks tonen vele wielrijders, de
eerste beginselen van de verkeersregels
niet te kennen, laat staan, dat zij daar
naar handelen Wanneer het tot brokken
komt heeft meestal ,,die stomme auto
mobilist" of „die eigenwijze knalpotrid-
der" het ongeval veroorzaakt. Maar men
vergeet dan, dat de peddelaars over het
algemeen maar raak rijden. Links of rechts
van de weg rijden naar believen, aan de
verkeerde kant van de weg opstappen en
indien mogelijk vlak voor een motorvoer
tuig om nog even naar de eigen helft
glippen, links van een vluchtheuvel pas
seren, geen signaal geven, op het trottoir
rijden, geen richting aangeven, plotseling
afremmen, onverwachte zwenkingen ma
ken, en nog vele euveldaden meer.
De KNMV-groep „Den Helder en Om
streken" heeft Zondag van een dergelijke
fietsersgril mogen profiteren Een colonne
van meer dan 30 motorrijwielen was van
Den Helder uit op weg naar de Grebbe-
berg, waar een krans gelegd zou worden
op het erekerkhof. Ter hoogte van Zaan
dam stond rechts van de weg een wiel
rijder, die de eerste tien motoren liet
passeren, maar zich toen plotseling ge
roepen gevoelde om de andere kant van
de weg op te zoeken. De motorrijders
reden op afstanden van tien meter van
elkaar, dus een botsing was onvermijde
lijk. Men moet niet denken, dat de wiel
rijder er het ergst aan toe was, neen, de
duo-rijdster van den moto rist, mej. C. v.
T maakte een salto en zij kwam vrij
ongelukkig terecht. Met een ziekenwagen
is zij een half uur later naar het zieken
huis te Zaandam getransporteerd, waar
bleek, dat zij een hersenschudding en
enige ontvellingen had opgelopen.
Het spreekt vanzelf, dat de groep met
de nodige vertraging, afgezien van de ge
drukte stemming, waarin men onwille
keurig verkeerde, in Rhenen aankwam.
Üruk: Dagblad v. Noord-Holland N.V.
(Eigen verslaggeving,)
Wie de werf Wilton-Feyenoord te
Schiedam opkomt, wordt getroffen
door 't daverend lied van de arbeid,
dat nit de gigantische loodsen naar
hniten klinkt. Het is het lied van de
ijzerzagen, die gierend gaan door de
platen staal, het is het nerveuze Ja
gen van de pneumatische hamers,
die een hagel van felle, korte slagen
slaan op de huid van de schepen, die
liggen in de dokken; t is het sissend
hnilen van de steekvlammen op wit
gloeiend staal.
De hangar van de „Karei Doorman"
beslaat ongeveer 3/4 van de lengte van
het schip, die 528 voet is. Een lift brengt
de vliegtuigen naar het dek. Onder de
hangar bevinden zich de woonverblijven,
de machinekamer en de werkplaatsen.
Daaronder zijn 't munitiemagazijn en de
olie- en de benzinetanks. Vijf aparte
dieselmotoren zorgen voor de electrici-
teit.
Er wordt met man en macht aan
de „Karei Doorman" gewerkt om het
schip op 10 Augustus vaarklaar te
hebben. De bedoeling is, dat het dan
naar Engeland gaat, voor het op
nemen van munitie en uitrusting en
dat het, waarschijnlijk begin Sep
tember, naar Indië vertrekt.
Holland werkt weer. 't Leeft weer
op de machtige scheepswerven aan
de Hollandse rivieren, wier faam tot
ver in het buitenland bekend is.
Ergens op deze werf ligt de machtige
romp van de nieuwste aanwinst van de
Kon. Ned. Marine, de „Karei Doorman",
Zo'n vliegkampdekschip is groot, maar
niet fraai van vorm. Wie een kruiser
ziet, wordt bekoord door de lijn van het
schip en het harmonisch geheel; wie een
jagër ziet, slank en snel. wordt geboeid
door de vaart, die uit de vorm van het
schip spreekt.
Een vliegkampdekschip is groot en
log.
Schip in bruikleen.
De „Karei Doorman een z g. Escort-
carrier, is te beschouwen als een oefen
schip, dat de Nederlandse marine van
de Britse marine in bruikleen heeft ont
vangen. Het is de bedoeling, dat onze
marine in de toekomst de beschikking
krijgt over „Light Fleet Carriers" die
even groot zijn als de „Karei Doorman",
doch sneller, langer en breder, waar
door minder kans op ongelukken bij
het landen bestaat. Want al lijkt zo'n
schip als de „Karei Doorman" enorm
van afmeting, in de Oceaan is het. be
zien vanuit de lucht, een postzegel en
het vereist heel wat vaardigheid en
durf voor de vliegers om veilig en goed
op het dek te landen, ook al zijn er dan
de nieuwste technische snufjes om het
contact van de vliegers met het schip
van meter tot meter te onderhouden.
Drijvende vliegvelden.
De betekenis van vliegkampdekschepen
is niet te onderschatten. Het zijn drij
vende vliegvelden en het is daardoor
mogelijk jachtvliegtuigen ver van de
wal te laten opereren en verkennen,
terwijl het grote voordeel is, dat de
vijand onkundig is van de plaats, van
deze vliegvelden, in tegenstelling met
de landvliegvelden, die bekend zijn en
gedurig aan bombardementen worden
blootgesteld.
Hei in gebruik nemen van het
vliegkamp-dekschip bewijst, dat de
waarde van het luchtwapen door de
marine erkend wordt. De ervaring
van deze wereldoorlog, dat de vlieg-
kampschepen het slagschip hebben
vervangen ais kern van de vloot, ia
daarmede door onze marine aan
vaard.
De bemanning van het schip bestaat
uit 750 officieren en manschappen, waar
van circa 70 pet. uit zg. oorlogsvrijwil
ligers, die na de bevrijding van Neder
land zich hebben gemeld. Er is een kern
van oud-personeel.
De bewapening bestaat uit 2 kanons
10,5 cm., 16 oerlikons en 16 pom-pom
4 cm. Het zal pl,m. 20 vliegtuigen aan
boord krijgen, zg. „Fireflies" merk I,
twee-persoons jachtverkenningsvliegtui-
gen, die een kruissnelheid hebben van
200 zeemijl en een actie-radius van 1000
zeemijl.
Rotterdam. - Maandag hebben de
sleepboten Schelde en Blankenburg
van L. Smit en Co's Internationale
Sleepdienst te Rotterdam een belang
rijke sleepreis aanvaard. Zij hebben
n.i. de grote drijvende bok no. 809,
welke op de werf Gusto te Schiedam
gebouwd werd, buitengaats gebracht
en zijn nu op weg naar Le Havre,
waar het gevaarte, dat geschikt is
voor lasten tot 200 ton en 55 m boven
de waterspiegel uitsteekt, zal worden
afgeleverd. De voor Franse rekening
gebouwde bok.is wat de uitwatering
en stabiliteit betreft geschikt om in
de monding van zeehavens gebruikt
te worden. In La Havre zal de 809
gebruikt worden bij de herstelwerk
zaamheden.
De Nederlandse Marinevoorlichtings
dienst maakt bekend, dat op de He Juli
een flotille mijnenvegers, dat ter hoog
te van Soerabaja mijnen ruimde, zo
mede de Britse tankboot „Empire/Tes-
bury" en een loodsboot, van een uitkijk
toren en andere stellingen in de nabij
heid van Grisee uit, door lichte en auto
matische wapens beschoten zijn.
De Kortenaer" wan de Nederlandse
Marine heeft deze stellingen onder vuur
genomen en vernietigd.
De rupsenplaag in de Wieringermeer
is momenteel tot stilstand gekomen. Het
enorme aanbal rupsen is door een para
sietenziekte aangetast en is daardoor ten
dele verdelgd, terwijl de rest zich heeft
ingepopt. Over ongeveer drie weken kan
dan een tweede plaag worden verwacht
Intussen bereidt de Wieringeraneerboer
er zich op voor verdere schade te voor
komen. Tot dusver is reeds zeer aan
zienlijke schade aan de te velde staande
oogst toegebracht: gehele koolvelden
zijn waardeloos geworden, evenals per
celen bieten, erwten, blauwmaanzaad en
spinazie.
IJMUTDEN. Maandagmorgen heeft
het s.s. „Albert Cuyp" bij het verlaten
van de sluizen de middensluis aansta
ren en de boven-ebdeur zwaar bescha
digd.
De oorzaak van de aanvaring is h'1 we
geren van de motor om achteruit te
draaien.
Madrid (AFP). - In tegenwoordigheid
van den directeur der KLM. hoge ambte
naren van het ministerie van luchtvaart
en verscheidene vertegenwoordigers van
te Madrid geaccrediteerde buitenlandse
staten is te Madrid de dagelijk se vlieg-
dienst Amsterdam, Genève, Madrid, Lis
sabon en terug geopend. Nederlandse,
Zweedse en Spaanse journalisten hebben
de eerste vlucht meegemaakt.
Uit de wereld van
het boekI
HANDSCHRIFT VAN P. C. HOOFT
ONTDEKT.
Door dr. C. C. de Bruin, ieeraar aan
het Marnixgymnasium te Rotterdam is
in de Universiteitsbibliotheek te Amster
dam een handschrift van P. C. Hooft
ontdekt bevattende „Virgilius eerste
boeek van Aenaeas int rymeloss (ver
taald)".
Dr. de Bruin houdt zich thans bezig
met de transcriptie van dit handschrift.
De uitgever A. A. M. Stols te 's-Graven-
hage zal zowel de reproductie van het
origineel als een letterlijke uitgave van
de tekst in eerste druk het licht doen
zien.
APH ENGELAND
De Amerikaanse lening aan Engeland,
groot 3750 millioen dollar, Is Zaterdag
avond in de Amerikaanse senaat goed
gekeurd. Zo'n simnel bericht typeert
weer even heel scherp, welk een ruï
neuze invloed de oorlog heeft gehad on
de financiëele positie van een machtig
en riik land als Engeland Dat Duits
land bankroet is, was niet anders te
verwachten. Dat Italië volkomen aan
de grond zit, niemand zal gedacht heb
ben. dat het financieel nog Iets in de
melk te brokkelen zou hebben. Dat Ne
derland en België Frankrijk en de
Balkanstaten. uitgeput zouden worden
door de vijf jaar lange roof en vernie
ling, niemand ver-zondert bet. maar dat
ook Engeland met zijn onuitputte'Hke
hulpbronnen, met ziin onmetelttke rük-
dommen. afhankeHIk zou worden van
den voten bondgenoot, Amerika, laat
duidelijk zien, hoe vernietigend de oor-
Jog heeft gewerkt en ook de machtigen
r'et heeft gesoaard.
Door deze lening krijg* Engeland weer
een kans zttn vredes-eeonomie op te
bouwen, zonder dat daarvoor een al te
drastische verlaging van de levens
standaard nodig is, zo schreven de Lon-
dense correspondenten aan hun Maden.
En ook Engeland is. evenals alle landen
van West-Europa, verplicht elk dub-
he'tie om te draaien.
Deze lening wiist niet alleen op de
d'eDe armoede, die over Europa geko
men is. maar toont tevens aan, de do
minerende positie van Amerika Ame
rika. de machtige bondgenoot in de
oorlog, is na de oorlog de grote schuld
eiser de riike geldschieter, die door
zijn financiëele macht de landen in
Europa diep afhankelijk maakt.
Amerika regeert! Het houdt de Rus
sische Beer in bedwang, het doet Enge
land en de vaste landen van West-
Europa, vleiep naar zitr. gunst, het heeft
rr.et kwistige hand na de oorlog zijn ga
ven over Europa uitgestrooid om het
uit de ellende van de honger te halen,
het trekt straks aan de touwtjes, door
zijn machtige invloed, die het heeft op
de uitgemergelde landen, die afhanke
lijk van den groten broer zjjn geworden
en die zich op de been moeten houden
of oo de been moeten worden geholpen
door de steun, die Amerika verieent.
Het leiderschap van de wereld wordt
ons vandaag aangeboden" zo zeide de
voorzitter van het Amerikaanse Con
gres, onder stormachtig applaus.
Steun maakt afhankelijk en dat is
niet prettig voor kleine landen, maar
nog minder voor een land als Engeland,
dat ook de blik naar het Westen heeft
te richten, toen het de strijd in het
Oosten won. B.