De grootste sluis ter wereld weer in dienst gesteld NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER. KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA De Tweede Kamer over de geldzuivering „Een onafhankelijk Indonesië zou een speelbal der grote mogendheden worden N/'ef kopen!!! Prachtige samenwerking van Hollandse ingenieurs en Hollandse arbeiders De „Oranje" na 7 jaar in eigen haven terug Geen gezinnen naar Batavia Volmachten voor den minister met een jaar verlengd Prof. Kranenburg wordt voorzitter der Eerste Kamer Engelse vliegtuigen voor de marine. De man, die de stoorzenders bediende Prinsjesdag op 23 Juli Een raad van gouverneurs op Nederlands initiatief? De „Urania" terug in de haven van Nieuwediep De adelborsten krijgen hun zeil-instructievaartuig terug WeerKericM. VRIJDAG 19 JULI 1946. Jaargang No. 9794. HELDERSCHE COURANT VERSCHIJNT DAGELIJKS. Advertenties 14 cent per m.m.; familieberichten 17 cent per m_m. Contractadvertenties speciaal tarief Directeur: S. KONING. Hoofdredacteur: J. BIJLSMA. Uitgave: N.V. Uitg, Mij, Holl, Noorderkwartier. Abonnementsprijs per kwarlaal: Stad en omgeving 3r Postabonnement 3,65. Giro 16066 t. n. v. N.V. Drukkerij vji. C. de Boer Jr> Telefoon K 2230—2345. Van onzen eigen verslaggever. De Jan Salles, de lamlendigen, die nog aan de kant staan en het werk van de mensen, die arbeiden aan de opbouw van Nederland becritiseren, hadden gisteren In IJmuiden moeten zün, waar opnieuw een prachtig staaltje van samenwerking, tussen ingenieurs en arbeiders getoond werd, in de opening van de Noordersluis van IJmuiden, de grootste ter wereld. Wat hier gepresteerd werd door Hollandse ingenieurs en Hollandse ar beiders, verdient alle lof. Dit dit stuk werk is opnieuw gebleken, dat Nederland niet bjj de pakken neerzit, maar dat de oud-Hollandse geest van durf en doorzetting nog vaar dig over ons is. De directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, ir. W. J. H. Harmsen, wees in zijn toespraak, bij de indienststelling op die prachtige samenwerking tussen hoofd- en handarbeiders, waar door dit herstelwerk, dat onder de meest moeilijke omstandig heden plaats had, in zo korte tijd mogelijk was. Er was geen hulpwerktuig aanwezig Voor de gewoonste zaken moest het gehele land worden afgezocht. ieder heeft zjjn deel bijgedragen om de sluis zo spoedig mogelijk bruikbaar te maken. Een feestdag. Het was voor IJmuiden een feestdag. Daarvan getuigden de vele vlaggen, die lustig klapperden op de stevige Zuid wester. En aan de hoge masten langs de 400 meter lange Noordersluis, was het een feestelijk gewaai van de nationale driekleur Ver buiten de pieren lag het vlaggeschip van de Nederland, de trots van de hoofdstad de „Oranje", grijs in de lichte nevel, die over het water hing. Binnen de pieren lagen de sleepboten en motorsloepjes, de vletten en kano's die de „Oranje" zouden verwelkomen, velen gepavoiseerd. En daar lag ook het motorschip W. F. v. d Wijck", aan boord waarvan zich de genodigden en pers be vonden, die de „Oranje" tegemoet zou den varen en daarna als eerste de sluis door zou gaan. Aan boord van de „v. d Wijck" was de directeur-generaal van Waterstaat en daar waren de ingenieurs, maar ook alle werklieden in hun Zondagse plunje maakten van hier de feestelijke binnen komst van de „Oranje" en de opening van de Noordersluis mee. Daar waren voorts de consuls-generaal van Amerika, van Frankrijk, van Zweden, van Brazilië en Panama en andere landen. Er waren directies van scheepvaart-maatschappijen Wij misten de marine. Een verzuim van Waterstaat? Wel zagen we vice-admiraal L J. Quant doch die was er in zijn func tie van Waterschout van Amsterdam en kolonel D. C. Hetterscheij vertegenwoor digde het loodswezen. De „v d. Wijck" voer even na drieën de „Oranje" tegemoet, die langzaam de pieren naderde. Ook de v. d. Wijck was weer een staaltje van herstel en op bouw. Enige maanden geleden kwam het schip zwaar gehavend uit Duitsland en nu lag het fonkelnieuw in de IJmui- dense haven Het was als of het zijn proefvaart maakte en ieder was vol lof over deze restauratie. Het prachtige vlaggeschip van de S.M. Nederland dat voor de eerste maal sinds zeven jaren de haven van Amster dam binnenstoomt. Alle vestigingsvergunningen voor Ba tavia, die ter wille van de gezinshereni ging waren verleend, zijn met ingang van l Juli 1946 ingetrokken. Deze maatregel hcudt verband met de huisvesting der evacué's, die uit het binnenland ver wacht worden. PU In het bizonder bracht de heer Harm sen een woord van hulde aan den hoofd ingenieur J. P. Josephus Jitta, onder wiens leiding het werk werd verricht en wiens verdienste door H.M. de Koningin werd erkend in zijn benoeming tot offi cier in de Orde van Oranje Nassau. Hulde aan de arbeiders. Niet in de laatste plaats bracht de heer Harmsen een woord van hulde aan de werklieden die gewerkt hebben op een wijze, zoals zelfs in normale om standigheden zelden voorkomt. Een Ontmoeting met „de Oranje". We varen. De havenmond, die giste ren nog in een nevel van regen lag, ligt nu in de stralende glans van de zomer zon en de duizenden mensen langs de kaden genieten van het weer en van de boeiende aanblik die de „Oranje" biedt, die wit en glanzend, hoog op het doch een wijziging ven het Koninklijk Besluit. De heer Schllthuis (PvdA) acht he juist de gevraagde verlenging der machtiging met één jaar te verlenen. De heer Hoogcarspel (cpn) ver klaart, dat zijn fractie zich niet zal ver zetten tegen de voorgestelde verlenging der machtiging. Hij is van mening, dat de minister ge dwongen is door grote ondernemingen, banken enz. meer te deblokkeren, dan zijn bedoeling is geweest. Het gevolg'daar van is, dat de sanering niet geheel en al is gelukt. De minister antwoordt. De minister van Financiën, de heer L i e f t i n c k. erkent, dat de bevoegd heden hem verleend exhorbitant waren, maar men bedenke, dat het noodzakelijk was, omdat de chaos zo groot was. Wanneer men het geheel een wettelijke basis zou willen geven, dan merkt spr. cp, dat de uitvoering dan practisch on mogelijk zou worden. De enige oplossing is een machtiging te verlenen en van tijd tot tijd gelegenheid geven voor verant woording. Het is sprekers verlangen van tijd tot tijd over dit onderwerp met de Kamer van gedachten te wisselen. Dat er meer geld in omloop is, was een gevolg van het feit, dat de uitkeringen van overheidswege aan oorlogsslachtoffers en uitkeringen wegens diensten aan de geallieerden langere tijd gevorderd heb ben dan wenselijk zou zijn geweest. Men doet goed niet al te veel te spre ken over inflatie-gevaren, meent de minister. Hij is van oordeel, dat thans niet meer gedeblokkeerd moet worden, omdat men thans aan „full employment" toe is. We moeten oppassen om verder geld in cir culatie te breng* n. Het wetsontwerp wordt daarna zonder hoofdelijke stemmiu aangenomen. Op de Donderdagmiddag gehouden ver gadering van de Tweede Kamer werd uit voerig gesproken over de geldzuivering. Er was n.1. een wetsontwerp ingediend teneinde de den minister van Financiën verleende machtiging met één jaar te ver lengen, De heer Kortenhorst (KVP) merkt op, dat de minister de geldzuivering wil doen geschieden door beschikkingen uit sluitend van hem zelf. Spr. meent, dat de toestand thans wel zo is geworden, dat op normale wijze geregeerd kan worden. De minister wil nu nog een jaar de vrije hand in de kwestie der geldzuivering hebben. Naar sprekers mening kan er een ver lenging van een half jaar komen en drarna zo nodig nog eens een verlenging met bijvoorbeeld drie maanden. Elke schijn van wantrouwen in 's ministers be leid wil spr. bijvoorbaat afwijzen. De bron van inflatie-gevaar blijft over matige uitzetting van het overheidsappa raat en het doen van uitgaven waartegen over geen dekking staat. De enige oplossihg is naar sprekers me ning stimulering van de productie. Z.i. is het nodig, dat het geld uit de keus wordt overgebracht naar de banken en het bedrijfsleven. De heer De Wilde (a.r.) zegt, dat van alle ministers van financiën de huid'ge wel de meest dictatorische bevoegdheden fieeft. De minister heeft maatregelen genomen die wij in een vorige periode voor onmoge lijk zouden hebben gehouden. Hij heeft het gehele geldverkeer gedurende een jaar van bovenaf kunnen beheersen. En nu wil hij deze termijn een jaar verlengd zien Spr. betreurt dat dn minister niet de machtiging vaa de Kamer heeft gevraagd, water, rustig en voornaam de pieren binnenvaart. Een klein jachtvliegtuig cirkelt over het schip Wij varen langs stuurboordzijde. Onze radio zet vrolijke marsmuziek dan gilt driemaal de stoomfluit en van onze kant wordt een daverend gejuich aangeheven. We varen langs. Honderden en honderden staan op de Oranje te wuiven. Hollanders, die na zeven jaar en langer, het vader land weer terug zien Kinderen staan te dansen en de ouderen gebruiken hun zakdoek niet alleen om bekenden te groeten, 't Is een ontroerend moment. Gejuich en gewuif van weerszijden. Er gens staat een oud moedertje, wel diep in de zestig, ze staat daar zielig alleen, 'n Indische doek om het grijze haar ge wonden. Ze staat daar en wuift, wuift langzaam, afwezig Komt ze alleen te rug naar het moederland???. Men roept namen, ziet soms in blij herkennen een familielid, opnieuw en heftiger gewuif. De Oranje vaart ons voorbij en gaat naar de sluis. Als eerste zal ze geschut worden. De buitendeur is open De groe ne lichten branden. Het is veilig Ze vaart binnen. Nu ligt ze dicht aan de wal en er is een makkelijker herken nen. Ook de v d. Wijck vaart de sluis birv- nen, die daarna gesloten wordt en als na ruim een uur het water hoog genoeg is, gaat de binnendeur open. De IJmui- der harmonie speelt het „Wilhelmus", ir Harmsen spreekt zijn speech uit en dan varen we naar binnen. De vaart op Amsterdam, ook voor de grootste sche pen, is hersteld. Daarover spreekt de waarn. burgemeester van Amsterdam, de heer Franke, een woord van hulde aan Waterstaat, terwijl hij wijst op de grote betekenis van deze opening voor de hoofdstad en voor ons land Het was gisteren een grote dag. niet alleen voor IJmuiden, niet alleen voor Amsterdam, maar voor geheel ons land Een gebeurtenis waarover gesproken zal worden ook ver over de grenzen van ons Holland. Holland leeft weer, Holland streeft weer, Holland zal herrijzen. BANANEN IN BELGIë VRIJGEGEVEN. BRUSSEL. (ANP). - Volgens het Belgi sche Staatsblad is de verkoop van bana nen, mits tegen vastgestelde prijs, niet meer aan rantsoenering onderhevig. Naar „Het Vrije Volk" verneemt is dezer dagen de benoeming te verwachten van prof. mr. dr. R. Kranenburg, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal voor de Partij van de Arbeid, tot voorzitter dier Kamer. Daar het in de bedoeling ligt, dat prof Kranenburg de beide Kamers bij de opening der Staten-Generaal a.s. Dinsdag 23 Juli zal presideren, mag worden aan genomen, dat het desbetreffende Kon. Besluit nog deze week zal worden gepu bliceerd. Voor de eerste maal zal het voorzitter schap van een Kamer onzer volksvertegen woordiging in handen van een socialist worden gelegd. Prof. Kranenburg maakt deel uit van de Eerste Kamer sinds 1929. Het Ministerie van Marine heeft bij de Britse Fairey-luchtvaartmaatschappij een „aanzienlijk aantal" van de nieuwe „Fi- refly"-vliegtuigen besteld. Deze toestellen worden ook voor de Britse marine ge bouwd. De onderdelen van de machines, die voor Nederland bestemd zijn, worden gebouwd bij de Aviolanda-maatschappij in Papendrecht. (Volkskrant) De Utrechtse Kamer van het Bij zonder Gerechtshof deed heden uit spraak in de zaak tegen den Utrech tenaar J. A. Loos, tegen wien de procureur-fiscaal 12 jaar gevangenis straf had geëist. Loos had in de oor log stoorzenders bediend te Lopik en Jaarsveld. Wegens deze hulpver lening aan den vijand, volgens ver dachte uit levensovertuiging bedre ven, werd hij veroordeeld tot 20 jaar gevangenisstraf met levenslange ont zetting uit alle rechten zonder recht van cassatie. Zonder gouden koetc. 's GRAVENHAGE. - De plechtigheid, welke men Prinsjesdag pleegt te noemen, zal dit jaar op 23 Juli a.s. plaats hebben, op welke dag H.M. de Koningin voorne mens is de nienwe zitting van de Staten- Generaal te openen. De Koningin zal zich daartoe per auto naar de Ridderzaal begeven, waarbij zij door een beperkt gevolg en een klein militair escorte zal worden begeleid. Daar het technisch niet mogelijk is ge bleken het ceremoniëel van voor de oor log reeds te doen herleven, zal men dus dit jaar nog het kleurrijke schouwspel van de gouden koets moeten missen. Hopelijk zal de toestand zich echter het volgend Jaar in zoverre hebben ge wijzigd, dat er weer sprake zal kunnen zijn van een Prinsjesdag in vooroorlogse vorm. DE UITZENDING VAN DE TROONREDE. De troonrede, die H.M. de Koningin bij de opening van de Staten-Generaal op 23 Juli a.s. zal houden, wordt over beide Hilversumse zenders tussen 12,45 en 13,30 uitgezonden. Besprekingen Ie Malino voortgezet De zesde spreker was de vertegen woordiger van Zuid-Celebes, Nadjamoe- din. Deze heeft aan het eind van zijn betoog de volgende resolutie voorge steld: „Indonesia en Nederland moeten twee onafhankelijke naties worden, ver enigd in een bondgenootschap, waarvan de duur moet worden bepaald door de rijksconferentie." Een vroeger lid van de Volksraad, Soekawati, vertegenwoordiger van Bali, verklaarde: „Indien wij thans reeds de volledige onafhankelijkheid zouden verkrijgen, zo dat er, anders gezegd, een zwak Indo nesië buiten het rijksverband zou be- staan, dan zou Indonesië in werkelijk heid een speelbal worden van de grote mogendheden, die op zo'n moment al lang geloerd hebben." Autonomie binnen rijksverband. Soekawati gaf de voorkeur aan een grote mate van autonomie, doch binnen het rijksverband op basis van gelijk deelgenootschap, totdat Indonesië sterk genoeg zou zijn om op eigen benen te staan. In afwachting van een oplossing voor Java en Sumatra wenste Soekawati dat de huidige conferentie zou blijven functioneren als een „tijdelijke volks vertegenwoordiging", die later zou wor. den aangevuld. Banka vraagt ook autonomie. Salah Achmed, de vertegenwoordiger van het eiland Banka, zeide, dat, on danks de ernstige ongeregeldheden op het eiland, toen de republiek er nog de macht had ongeregeldheden, die in revolutionnaire tijden een normaal ver schijnsel zijn) de door de republiek ge propageerde vrijheidsidealen er toch veel aanhangers hadden gevonden. Achmed hoopte, dat de besprekingen met Sjahrir een gunstig resultaat zou den hebben en intussen verklaarde hij, dat hij de gelegenheid tot overleg op de conferentie van Malino geboden, wenste aan te grijpen om autonomie voor Banka te eisen. De vertegenwoordiger van de Chinese bevolking op Billiton, dr. Liem Tjae Lo, zeide het te betreuren, dat er zo weinig Chinezen op de vergadering aanwezig waren en hij betoogde, dat in vergelij king met de Nederlandse groep de Chi nezen te weinig zetels hadden gekregen. Sultan Iskandar Mohamad Djabir van Ternate juichte de politiek van dr. Van Mook toe. Een Nederlands voorstel. De Nederlandse regering zal aan de gedelegeerden op de Mallno-conferentie voorstellen een raad van gouverneurs te vormen, die zorg zal dragen voor de tenuitvoerlegging van de hervormings plannen, welke door de conferentie wor den aanbevolen. Meer dan een eeuw lang heeft de „Urania" een instructieve iel gespeeld in het leven der adelborsten, niet als muze der sterrenkunde al beoefenden de adelborsten deze wetenschap reeds werd opgeheven en met de Kon. Mili taire Academie te Breda werd verenigd. Zodra echter de opleiding tot zee-offi cier weer een maritiem karakter kreeg en in 1854 naar Den Helder werd over- tijdeus hun opleiding tot officiei <)uch gebracht kwam de „Urania" in Mei 1855 als naam, die gedragen werd door drie weer in dienst. Twaalf jaar later (1867) -- jaren i werd deze „Urania" vervangen door een zeilschepen, die in de loop aan het Koninklijk Instituut voor de Marine verbonden waren. Toen in 1829 te Medemblik het Ko ninklijk Instituut voor de Marine geves tigd werd, werd voor de practische oefe ningen het instructievaartuig „Urania" in gebruik genomen. Dit schip, een fre gat, bleef in dienst totdat het Kon In stituut op 11 Aug. 1850 te Medemblik zeilkorvet van 96 ton, dat dezelfde naam ontving, en dat bewapend was met vier kanons van 12 cm„ die nog op rolpaar den opgesteld stonden. De oude „Ura nia" werd „Astrea" gedoopt en deed nog jaren dienst voor exercities in het tuig op de Marinewerf. De oefentochten van de nieuwe .Urania" beperkten zich tot de Zuiderzee; buitenlandse reizen Veel burgers zijn ontstemd over de veel te hoge prijzen voor fruit en sommige groenten. Zij hebben de over tuiging, dat hier een onbehoorlijke winstmarge zit tussen marktprijs en verkoopprijs. De middenstand zou dan profiteren van het „zwarte ge'd", dat nog in voldoende mate aanwezig is en waardoor de koopkracht van een deel van het Nederlandse volk nog abnor maal groot is. De massa echter komt niet aan kopen toe. Slechts wein'gen zullen dit jaar aardbeien geconsumeerd hebben. En met de rode en zwarte bessen, de klapbessen, kersen en to maten gaat het precies zo. Onbereik baar voor den gewonen man. voor den arbeider die van een normaal inkomen moet rondkomen. Dat is een ernstige misstand, want fruit is geen luxe, maar een noodzakelijk voedsel voor onze gezondheid. Dat we door de tussenhandel bij de neus genomen worden werd ons deze week nog eens bevestigd door het feit, dat we bij een kweker een slof rode bessen kochten, waarvoor we f 2 betaalden, terwijl de bessen overal in de winkels voor 80 cent geprijsd ston den en men dus rustig een winst van 100 procent vroeg. Welke bakker of melkboer, welke manufacturler of sla ger verdient er 100 procent op zijn wa ren? Niemand! Een abonné klaagt in een ingezonden stuk over dit „aftuigen", zoals hij het noemt en adviseert: „Nu moetpn en zullen we zelf onze maatregelen tref fen. Dat kan door ons gebeuren, maar dat gaat met opofferingen gepaard en het Nederlandse volk moet in zijn ge heel meewerken. Alles waar we bui ten kunnen, zo gaat hij voort, moeten we niet kopen, uitgezonderd voor zie ken of zwakken. Dus geen dure groen ten, geen duur fruit. Slechts de voor deligste dingen, waar we niet b--" - kunnen, moeten we aanschaffen. W!J zuilen 'in wij willen niet langer het slachtoffer zijn van willekeur. Wekt a'len mede en wij zullen slagen en de prijzen naar beneden krijgen". Tot zover onze verontwaadigde le zer. Hij wil dus toepassen, wat men met de Kerstdagen in een zekere plaats in Engeland spontaan deed en waar mee men een belangrijke prijsdaling bereikte, de boycot van al die waren, waarvoor men abnormale prijzen vraagt. Het is een idee en als ieder daaraan meewerkte, zou men zeker resultaat bereiken, want op deze manier kan het niet langer. B- De Bilt verwacht tot Vrijdagavond- Zwaar bewolkt met tijdelijke op klaringen, plaatselijk enkele regen buien, hier en daar met onweer. Ma tige wind tussen Zuid- en Zuid-West. Weinig verandering in temperatuur. 20 Juli: Zon op 4.43, onder 20.49; Maan op 23.45, onder 11.27. Hoog water Laag water 9.58—23.23 3.57—16.52 heeft dit zeilkorvet nooit gemaakt In 1909 verdween het van de scheepslijst van onze marine. De nieuwe .Urania". Men begon de hoop op te geven, dat ooit nog een zeilschip aan de opleiding der adelborsten zou worden toegevoegd, tot in 1938 een als jacht getuigde schoe ner geschonken werd. Dertig jaren was het Instituut zonder een „Urania" ge weest; een generatie van zee-officieren kende die naam alleen uit overlevering, sterk genoeg overigens om het verlan gen naar een zeilende „Urania" levendig te houden. Nu was het er weer, klein weliswaar als een jacht, maar het hield de traditie onzer marine staande. Twee reizen naar het Noorden wer den met de nieuwe „Urania" onder Ne derlands bevel gemaakt. Van één dier reizen heeft de toenmalige commandant, de kapt.-luit. ter zee J. H. Coolhaas een interessante reisbeschrijving het licht doen zien onder de titel „Op de vleugelen van de wind", dat in de z.g. „Ankerserie" is versche nen. Na deze twee reizen heeft het schip een derde reis naar het Noorden gemaakt, ditmaal onder ander bevelDat was na de capitulatie in Mei 1940. De „Urania" werd door den bezetter als krijgsbuit weggevoerd. Het schip heeft geluk kig de oorlog overleefd. De „Urania" is na de be vrijding in een Deense haven teruggevonden, en het schip bleek er nog vril toonbaar uit te zien. Het had wel heel wat lekkage, maar het tuig en de zeilen waren nog -anwezig. Het schip js op kracht naar de haven van Den Helder gevaren, waar het gistermiddag is aangekomen Het is met pen doorgevaren naar de werf, waar de „Urania" zal worden gerepareerd. Het zal dus niet zo lang meer duren, of de adel borsten-opleiding zal weer de beschikking heb ben over een zeil-instruc tievaartuig als vanouds!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 1