Militair vliegtuig op Twenthe
verongelukt
De „Hudson" ontfermt zich
over de gestrande Deen
Toestel in een bocht afgegleden
en uitgebrand
Hors d' Oeuvre
Onfortuinlijke reis van Hr.Ms.
Mijnenveger No. 10
Nieuwe Bonnen
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR DEN HELDERKOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Twee doden en een
overlevende
Vincent Auriol president van
Frankrijk
Nieuwe plannen van de K.L.M.
Staking te Londen beëindigd
Twee vrouwen geguillotineerd
Van nabij en verre
5000 liter spijsolie verloren
Generaal Spoor vertrokken
Zwart vleesen de gevolgen
De „Lilian" weer bemand
Een worsteling met ijs en wind
Worden doodvonnissen
voltrokken?
Hei schip gaai voorbij
Weerbericht
BUREAU:
Koningstraat rt-t»
Den Helder
Telefoon »4S
Giro 44*041
Dir.: J. Btjlsm»
VRIJDAG 17 JANUARI 1947
Voortzetting van de
70e JAARGANG Mo. 0471
HELDERSCHE COURANT
TARIKVKN:
Advertentie*: 14 cent per
millimeter. Familieberichten
17 cent per mjn. Kleine ad
vertentie* („JuttertJ**") tot
li -voorden 71 cent. elk woord
meer i cent
Abonnementenper
t i-per po*t f i ae
Ht of dredacteur: M. H. K. Dyldert, Rayonredactenren C. A. Dekker* en W. Kok.
Gisterenmiddag I* door nog onbekende
oorzaak een Beechcraft-vliegtuig van de
Rijksluchtvaartschool op het vliegveld
Twenthe verongelukt
Het toestel ls, naar de laatste berichten
lulden, verbrand
BtJ het ongeluk ztJn vermoedelijk twee
doden te betreuren Een derde Ud der
bemanning werd gewond
Nader vernemen wij over het vliegtuig
ongeluk op „Twenthe"' nog het volgende:
Het toestel maakte met de drie Inzit
tenden een lesvlucht en was van Gllze
Rijen opgestegen Tegen drie uur trachtte
het als oefening te landen op het vlieg
veld Twenthe op één motor, de andere
was afgezet
Daarbij ls het ln de bocht afgegleden en
binnen en zoorzover op het ogenblik kan
worden geconcludeerd, heeft de piloot,
die dit bemerkte, getracht net toestel
weer op te trekken
Daarbij ls he ln de bocht afgegleden en
ln volle vaart neergestort Honderd me
ter bulten de westelijke grens van het
vliegveld raakte het de grond, sloeg
over de kop en vloog onmiddellijk In
brand Daarbij kwamen twee lnztitenden
om het leven Een derde Ud der beman
ning echter, dat het gevaar zag aanko
men, wist zich door een sprong uit het
vliegtuig op het allerlaatste moment,
wonder boven wonder te redden Na zijn
sprong kwam deze naar zijn zeggen, vrij
gunstig op de grond terecht Zijn ver
wondingen aan het hoofd worden thans
door doktoren onderzocht ZIJ zijn waar
schijnlijk van lichte aard, te oordelen
naar de verklaringen, die de betrokkene
ln staat ls af te leggen
Bijna onmiddellijk arriveerde na het
ongeluk een brandweerwagen bU het
wrak, die van het ln lichter laaie staan
de toestel niets meer kon redden
De Beechcraft ls volledig uitgebrand,
zodat er thans nog slechts een verkoold
wrak over ls De 2 inzittenden zijn ln
de vlammen omgekomen Indien dj al
niet onmiddellijk gedood zijn door de va)
Hun Vfcrkoolde overschotten zijn gebor
gen
Met 10 stemmen meer dan de absolute
meerderheid werd Vincent Auriol verko
zen tot president van Frankrijk Auriol
kreeg 452 stemmen tegen Champ'etier de
Ribes (M R P) 242, Jules Gasser (radicaal)
122 en Mlchel Clemenceau 60.
REGERING BLUM TREEDT AF
De geheel uit socialisten bestaande re
gering van Leon Blum heeft in over
eenstemming met de Grondwet aan den
nieuwen Fransen president, Vincent Au
riol, haar ontslag aangeboden.
Radio New Delhi meldt, dat zwermen
sprinkhanen uit het westen Voor-Indië
binnentrekken Deze zwermen zouden
Oost-Afrlka, Palestina en Saoedl-Arabië
reeds bezocht hebben
HET ONZICHTBARE HILVERSUM
De omroepverenigingen hebben
het de laatste tijd verre van ge
makkelijk gehad en daarom wil
Ik ze niet te hard vallen, maar
van vallen gesproken, het bevalt
me maar matig, dat zij zo voor
uitlopen op de tijd, en zich ge
dragen alsof zij de televisie op
zak hebben.
11* zeg dit met het oog op, of
liever, met het oor naar, hun
cabaret-uitvoeringen, hun bonte
Dlnsdagavondtrelncn en zo met
glrls en humoristen
Dan zit daar ergens (maar voor
het hulsgezin dat stilletjes, bij
een kopje tbee naar de radio
luistert onzichtbaar) een publiek,
en tegenover dit publiek strekt
zich vermoedelijk een po
dium uit en op dit podium wordt
van allerlei vertoond. Maar wat
heeft het huisgezin daaraan! Er
gebeurt op dat podium ongetwij
feld iets grappigs, want het pu
bliek giert en gilt van de pret,
maar hoe ik mij met mijn twee
oren ook Inspan, lk kan er nog
altijd niet mee zien en dat maakt
mij balorig.
Als het gejoel van het onzicht
baar publiek, welks pret lk be
nijden moet maar niet delen mag,
enigszins 1* bedaard, begint de
komiek te spreken; hij vertelt.
Of hij zingt. Dat is soms aardig
als hij een komieke komiek is.
Dan lachen ook wij eventjes.
Maar opeens breekt hij zijn ver
haal of zijn liedje af en de zaal
barst weer in schaterlachen uit.
„Wat zei hij?" vraagt dan mijn
vrouw. „Hij zei niets", zeg lk.
„hij dééd iets". „Wat deed hij
dan?" vraagt ze „Ik kan het niet
zien" zeg lk, „ik zie alleen maar
de radio kast." Dan wordt mijn
vrouw prikkelbaar en lk draal
de knop om en Hilversum af en
lk ben ook prikkelbaar Waar
om? De conférencier heeft de
„girls" aangekondigd, die zo bij.
zonder bekoorlijk zijn, zegt hij.
en ook de „girls" kan ik met
mijn oren niet zien.
Och, als er reeds televisie was
sou ik niet mopperen. Maar
waarom lopen de omroepvereni
gingen op de tijd vooruit en ver
velen zij, om een paar honderd
Gooilanders te vermaken, hon
derdduizenden luisteraars? Na
tuurlijk gun ik het Gooi van
harte het plezier, maar waarom,
ik vraag maar zo, moet 1 k ze
gels plakken voor hun pret?
KREETT.
De heer Hans Martin, directeur van de
KLM heeft gister aan een vertegenwoor
diger van Aneta meegedeeld, dat de KLM
ln Augustus van dit Jaar constellatlons
hoopt te gebruiken voor de dienst tussen
Amsterdam en Batavia De vlucht zal 4
maal per week geschieden en ln 2>/i dag
volbracht worden Alleen te Karachi zal
overnacht worden, waarvoor een hotel
met 66 tweepersoonskamers ln aanbouw
ls
LONDEN Officiéél wordt medege
deeld, dat de staking te Londen ge
ëindigd ls en dat Zaterdagmorgen a.1-
het werk hervat zal worden.
In Berlijn zijn Dinsdag voor het eerst
twee vrouwen geguillotineerd Het waren
een vrouwelijke arts en een verpleegster,
die verantwoordelijk waren voor het do
den van zenuwpatiënten
Gisterochtend is te Hillegom het 16-
Jarlg meisje E van B, terwijl zij op de
Hoofdstraat fietste, door een zeswielige I
vrachtauto gegrepen en op slag gedood
Nabij Wake Forest (North Carolina)
ls een tweemotorig particulier vliegtuig
neergestort, waarbij vier personen )m
het leven kwamen De vier inzittenden
hadden de nationale vliegwedstrijden te
Mlami bijgewoond en waren op weg naar
Washington
Tot 21 Dec J1 heeft de Unrra 19,257,770
ton aan hulpgoederen voor een bedrag
van 2,2#1,759.0000 dollar verscheept De
waarde der nog te verschepen goederen
bedraagt 661,949.000 dollar
Toen de 54-Jarige schipper H J V de
luchttank van het m s Sperwer, liggende
ln de Korte Prinsengracht te Amsterdam,
wilde bijvullen, explodeerde de tank en
werd de schipper door de rondvliegende
scherven ln de machinekamer dodelijk
getroffen
Uit een tank op de terreinen der che
mische fabriek Servo, onder Amtb-Del-
den, tapten dieven een hoeveelheid spijs
olie' af Blijkbaar door 'n overhaast ver
trek werd de kraan van de tank niet vol
doende afgesloten, waardoor 5000 liter
olie verloren ging
Naar wij vernemen ls de legercomman
dant luitenant-generaal S H Spoor gister
nacht om 2 uur plaatselijke tijd per vlieg
tuig uit Batavia naar Nederland vertrok
ken
Een Inwoner van St Pancras was reeds
geruime tijd bezig met clandestien slach
ten Hij had in Alkmaar zelfs een soort
depot gesticht, ten lokale van een café
houder, van waaruit de klanten werden
bediend En deze zwart-slager mocht zich
ln een ruime cliëntenkring verheugen
Het ls werkelijk wreed van de economi
sche dienst geweest om deze vreedzame
handel te verstoren door den leverancier
in verzekerde bewaring te stellen, en te
gen tussenhandelaar en vele kopers
procesverbaal op te maken
(Van onzen specialen verslaggever)
De kansen op berging van de „Lilian"
zijn thans weer met vele tientallen pro
centen gestegen. Ter wille van de ruim
tebesparing zullen wij hieronder een
chronologisch overzicht geven van de
in verband met de „Lilian" voorge
vallen vermeldenswaardige feiten.
Woensdagavond om kwart voor ne
gen liep de zware zeesleper „Hud
son" van L. Smit en Co's Interna
tionale Sleepdienst te Rotterdam, de
Nieuwediepse haven binnen. Gister
morgen tegen negen uur verliet de
„Hudson", onder commando van ka
pitein B. Weltevreden, de haven
met twaalf leden van de beman
ning van de „Lilian" aan boord.
Tien minuten tevoren was reeds de
motorvlet van Buis uitgevaren, met
de andere vier Denen aan boord.
De bemanning weer aan boord
Zodoende is gisteren in de loop van
de morgen de gehele bemanning van
de „Lilian" weer aan boord gegaan.
Korte tijd later werden de vuren van
de „Lilian" weer opgestookt en liep
de spanning in de stoomketel weer op.
De gesprongen hoofdstoomleiding lever
de geen bezwaren op, daar het alleen de
bedoeling was om de lieren en winches
te kunnen bijzetten.
Inmiddels werd met behulp van een
vlet een sleeptros van de „Hudson" op
de „Lilian" overgebracht. Op enige
afstand hielden de mannen van dé
„Dorus Rijkers", die om half tien was
uitgevaren, een oogje in het zeil, want
het mijnengevaar was immers niet denk
beeldig. Er gebeurden gelukkig geen
ongelukken, zodat om één uur gister
middag een zware sleeptros beide sche
pen verbond.
De „Stentor" en „Borndiep", die ver
der niet aan het bergingswerk zullen
deelnemen, zijn gistermorgen, respec
tievelijk om half elf en elf uur weer
naar hun thuishavens vertrokken.
Omstreeks drie uur, bjj hoog wa
ter, klonk aan boord van de „Hud.
son" het commando: „Volle kracht
vooruit", en toen zette de zware sle
per alles op alles om de „Lilian"
vr(j van de gronden te krijgen. Het
mocht nog niet lukken, ai kwam er
wel beweging in het gestrande schip-
Ge lengte-as was naar schatting 20
graden gedraaid, toen kle „Hud
son" met het oog op het vallen van
het water de machine moest stoppen.
De poging hernieuwd.
In de afgelopen nacht, toen het weer
hoogwater was geworden, is de „Hud
son" weer gaan trekken. Het was voor
ons onmogelijk het resultaat daarvan
af te wachten, omdat de courant nu
eenmaal op de vastgestelde tijd ge
drukt moet worden. Het is dus niet on
mogelijk dat de „Lilian" reeds vlot i*.
wanneer u dit leest. Moge het zo zijn!
Grote schoonmaak. Tijdens de strenge vorst van de vorige week
had men gelegenheid de lichtboeien uit de Waddenzee en Noordzee
een goede schoonmaakbeurt te geven. In Den Helder werden de
boeien afgekrabt en thans worden ze van een kwast verf voorzien.
„Pompen of...." dat werd Woensdag
zo ongeveer het wachtwoord aan
boord van Hr Ms Mijnenveger no. 10,
de „Terschelling", die Dinsdag van
IJmuiden vertrok met bestemming
Nieuwediep.
Twee maanden was het vaartuig
opgelegd geweest Het ruwe weer in
deze maanden maakt het vegen op
zee nl zo goed als onmogelijk Maar
de gunstige tijd nadert weer en dus
moeten de „sweepers" van de Ko
ninklijke Marine weer paraat zijn om
hun taak voort te zetten Immers,
mijnen vrij is de Noordzee nog lang
niet Ontstell ld groot is nog het
aantal magnetische- en trilmijnen en
het zal zeker nog Jaren dóren voor
dat de waarschuwings- en afzetboeien
kunnen verdwijnen en het mijnenge
vaar geweken is. Om deze taak weer
onberispelijk en met het minst moge
lijke gevaar te kunnen uitvoeren,
zouden de schepen voor revisie naar
Nieuwediep worden gesleept.
Twee lagen er reeds. De volgende
twee, Hr Ms Mijnenvegers no 10 en 6
waren nu aan de beurt.
Tegenslag.
Zoals gezegd vertrok het escorte
Dinsdagmorgen uit IJmuiden: De M V 6
werd gesleept door de KM 3, de MV 10
door de „Quatrième". Men zou binnen-
dou. gaan in /erband met het ruwe
weer buitengaats Tot voorbij Purmer-
end ging alles voorspoedig. Maar toen
Verschillende Eerste Kamerleden heb
ben bij de behandeling van de begroting
van Justitie in de afdelingen er op ge
wezen, dat van de uitgesproken dood
vonnissen slechts weinige zijn voltrok
ken
Naar verluidt, zou een niet onaan-
ienlljk aantal gratieverzoeken zijn afge
wezen Gevraagd werd of het nu in de
bedoeling ligt deze vonnissen alsnog te
voltrekken
kwam de tegenslag. Men meende, dat
het ijs in het Noordhollands Kanaal
zo goed als gebroken was. Het tegen
deel bleek waar te zijn. Tussen Pur-
nu.end en het Alkmaarder Meer was
het zelfs nog zo dik, dat men er met
kruiwagens over reed.
Het gevolg van het breken van en het
schuren tegen het Us was, dat d« hou
ten romp van de MV 10 het begaf. Aan
bakboordzijde beneden de waterlijn sloeg
er een gat in. Binnen enkele ogenblik
ken maakte het schip onder de machi
nekamer en het voorste onderkomen
water. De pompen werden aan het werk
gezet en men haalde 's middags om vijf
uur Alkmaar, waar de brandweer ter
assistentie kwam.
De Münenveegdienat ln IJmuiden
kreeg een telefoontje en spoedig arri
veerde in Alkmaar een truck met een
hulpploeg en een motorspuit. De brand
weer rukte in en de marinespuit nam
het werk over. De gehele nacht bleef
men bij de hand.
De reis gaat voort,
De volgende morgen om acht uur
stapten wij aan boord om het verdere
deel van de reis mee te maken.
Onder de belangstelling van vele Alk-
maarders werden de trossen losgesme-
ten. Nu nam de grote KM 3 de MV 10
voor haar rekening De „Quatrième"
yolgde met de MV 6. Op de wal zouden
we worden begeleid door de truck om
bij mogelijke nood in te grijpen.
Na een half uur oponthoud voor de
spoorbrug werd de vaart er in gezet.
Men rekende toch zeker om vier uur
in Nieuwediep te kunnen zijn. Het was
een verwachting volmaakt ijs en weder
dienende Maar het ijs en de wind dach.
ten er anders over.
De krachtige zuidwestenwind, het
lichte schip, de grote sleper beiden be
stemd voor het buitenwater, hdt tfs en
iet binnenkomende water, zij vormden
met elkaar de machten, die de tocht die
dag zouden doen mislukken.
't Manoeuvreren ging uiterst moeilijk.
Sleper en veger maakten ongeveer een
zigzagreis door het kanaal. Het in de
oever lopen kon niet uitblijven. De eerste
keer kwamen we snel vlot. Enkele
honderden meters verder voeren we met
25)
Ze stonden naast elkaar en hun ogen
verslonden dat naderende schip. Het
was een mooi groot schip. Een 10.000-
tonner, schatten ze. Wel, plaats zat voor
hen. En ze waren zo mager dat ze niet
eens veel plaats zouden innemen.
Ze bonden de Nederlandse vlag aan
een der paddels en die paddel staken ze
op het boord van het vlot. De vlag wap
perde. Wel niet erg hoog en niet erg
duidelijk, maar het was toch in ieder
geval beter dan helemaal niets. Het was
dag, maar toch vonden ze het geraden
de flambouwen aan te steken, waar
hadden ze ze anders voor, nietwaar? En
ze ontstaken die flambouwen. Rook
kringelde omhoog. Het vuur spatte en
siste. Ze waren aardig vochtig gewor
den, die flambouwen.
Maar het was toch niet voldoende
rook, vonden ze. En daarom trokken
ze elkaar de vodden van het lijf, stop
ten die in de lege bussen der flambou
wen en staken ook dat aan. Dat gaf
nog wat meer rook. Nu moesten ze hen
op dat schip wel zien. Zenuwachtig
stonden de vijf mannen van het vlot
naast elkaar. Het waren de eerste ogen
blikken dat ze hun honger en dorst niet
telden. Er was een belangrijk ding in
hun leven gekomen: een schip. Een
schip dat hen kwam halen, dat redding
bracht in hun uiterste nood. Eindelijk,
eindelijk!
Inderdaad kwam het schip nader. Ze
konden het nu duidelijk onderscheiden.
Wat een mooi schip! Wat een geluk dat
ze juist dit schip nu hier moesten ont
moeten. Maar je kon ook niet altijd
pech hebben, en ze hadden het al zwaar
genoeg voor d'rlui kiezen gehad. Wat
zouden ze het eerst krijgen aan boord?
Sinaasappels, corned beaf, brood met
kaas? Ingemaakte vruchten...??
Het schip was nu heel duidelijk zicht
baar. Een mooi wit schip. Zo blank, dat
het scherp afstak tegen het groen van
het water der South Atlantic.
Ze zwaaiden, wuifden met hun lap
pen, met de gele doktersvlag. Nu moes
ten ze toch zeker wel gezien zijn
Een wit schip dat betekende, zei
Maddox, dat ze met een neutrale te
doen hadden. Vast en zeker een Ar
gentijn, want die kon je in deze wate
ren verwachten. Een groot, wit schip.
Een neutraal schip.
Het ging voorbij.
De vijf mannen van het vlot stonden
naast elkaar en ze zagen dat het voor
bijvoer. Rustig, bedaard, kalm. Alsof er
niets anders op de wereld bestond dan
een Argentijns schip en de wijde South
Atlanfïc. Alsof hier geen vijf zeelui la
gen te kreperen, alsof vijf zeelui hier
hun laatste kans op hun leven niet te
niet zagen gaan.
Het schip, het mooie blanke neutrale
schip, zag het vlot niet, noch de vijf
mannen die er op stonden, wanhopig
zwaaiend met een gele vlag, het vlot
met de rokende, walmende flambou
wen.
Het schip trok bedaard zijn schui
mende voor door het water en een uur
later was het uit het gezicht verdwe
nen.
Toen was de South Atlantic verlate-
ner dan ooit tevoren. Er was alleen zee
en hemel en horizon, en wat jagende
haaien rondom het vlot.
De vijf mannen lagen onder het zeil
van dat vlot en ze wisten dat een bit
ter einde hen wachtte.
Voor hen zou er geen uitkomst ko
men.
Hun dagen waren geteld. Het schip,
het enige schip dat uitkomst had kun
nen brengen, was voorbijgegaan en er
zou geen ander komen. Ze lagen met
droge ogen in een brandend hoofd en
ze dachten aan hun huizen. In Holland
en in Amerika. Ieder dacht aan het
zijne.
De nacht ging voorbij. Ze soesden
maar wat en toen het morgen werd, op
nieuw de morgen van een nieuwe dag,
kropen ze onder hun zeil vandaan en
het eerste wat ze zegen waseen
schip! Ze vertrouwden hun ogen niet,
wreven die uit, steeds opnieuw, angstig
dat ze het slachtofier waren van een
hallicunatie. Maar het was weer, net
als gisteren, een echt schip.
Het was niet zo ver van hen af. Ze
ontstaken nog eens de flambouwen, de
vlag hing nog aan de paddel en ze be
gonnen te schreeuwen en te roepen,
hoewel het schip nog veel te ver weg
was.
Maar het zou wel dichterbij komen.
De voorzienigheid zou niet willen dat
ze voor de tweede maal tot een zo ver
schrikkelijke en onmenselijke wanhoop
gedreven werden.
Ze schreeuwden hun longen kapot, ze
hiilden het zeil boven hun hoofden, ze
lieten de vlag aan de paddel wappe
ren.
Het schip ging voorbij.
Ze staarden het na als een droom
beeld, als een hels fata morgana. Ze
hadden geen woorden meer.
Ze lieten zich vallen op het vlot, met
hun hoofd op de balken en ze wisten nu
dat ze alle hoop moesten opgeven.
Ze wisten wat hen wachtte.
(wordt vervolgd)
Voor de periode van 19 Januari tot
Februari geven de onderstaande bon-
ïen recht op het kopen van de daar-
■chtervermelde artikelen:
Bonkaarten KA, KB, KC 791, strook t:
571 brood 800 gram brood.
572 brood 400 gram brood.
571 boter 125 gram boter.
572 boter 125 gram margarine of
100 gram vet.
57—3 boter 250 gram margarine of 200 gr.
vet.
571 melk 4 liter melk.
572 melk 3 liter melk.
573 melk 3 liter melk.
571 vlees 100 gram vlees
572 vlees 300 gram vlees.
571 alg. 200 gram kaas.
572 alg. 375 gram suiker, boterham-
strooisel, enz. of 750 gram jam, stroop,
enz.
571B res. 1000 gram brood.
5710 res 800 gram brood.
572B res. 1 blik of pot appelmoes
(voorinlevering).
57—2C res. Idem.
57—3B res. 200 gram kaas.
Bonkaarten KD, KE 791. strook 3:
58I brood 800 gram brood.
581 boter 250 gram boter.
58—2 boter 125 gram margarine of 100 gr.
vet.
581 melk 12 liter melk.
581 vlees 100 gram vlees.
582 vlees 100 gram vlees.
581 alg. 100 gram kaas.
582 alg. 375 gram suiker, boterham
strooisel, enz. of 750 gram jam, stroop,
enz.
58-1D reserve 800 gram brood
58-1E reserve 500 gram rijst of kinder
meel uit rijst bereid
58-2D reserve 1 blik of pot appelmoes
(voorinlevering)
58-2E reserve 2 blikken of potten appel
moes (voorinlevering)
TABAKSKAARTEN ENZ.
T 71 2 rantsoenen tabaksartikelen
V 71 100 gram chocolade of suikerw.
X 71 1 rantsoen tabaksartikelen
Bonkaarten MA, MB. MC en MD 701,
strook 3
57-4 brood 800 gram brood
57-4 boter 250 gram boter
57-4 marg. 250 gr. marg. of 200 gr. vet.
57-4 melk 5 liter melk
57-4 vlees 300 gram vlees
57-8 vlees 100 gram vlees
57-4 kaas 200 gram kaas
de neus nog hoger op. De sleper trachtte
nog door te zetten, maar de tros brak..
Aan de achterkant vastgemaakt had
men meer succes. Een hoeratje ging op,
.we lagen weer vrij Intussen snelde de
.Quatrième" met de M.V. 6 ons voor
tij. Deze kleinere sleper kon beter ma
noeuvreren en was spoedig uit het ge
zicht verdwenen. Wij martelden ver-
Ier. De sleper moest weer bijdraaien.
Op dat moment hadden wij geen ver
binding en joeg de wind ons weer rus
tig in de kant. De voorsteven in de
rechteroever, de achtersteven werd door
de wind ln de andere oever gedrukt. De
boot was nu letterlijk helemaal aan....
Op een nabije akker rende een kolos
sale haas verschrikt weg. Onvrstoor-
baar echter zeilden de meeuwen rondom
de mast. Terwijl naar een oplossing
-verd gezocht, genoten wij in het matro
zenverblijf van een heerlijke hap capu-
■^ijners met aardappelen en vlees. Bravo
kok. 't Smaakte best.
't Schip kreeg een' paar opstoppers
en we begrepen, dat de sleper weer had
vastgemaakt. Naar de truck op de weg
was ook een tros uitgebracht. Met ver
eende krachten ging men aan de slag en
gelukkig na vele pogingen, veel ge
schreeuw en veel geloop gelukte het
ook ditmaal weer.
Nu maakte de KM 3 op zij vast en
kwam de vaart er weer in. Toch ging
het zo niet Het ijs pakte zich samen
tussen beide schepen. De MV 10 maakte
bovendien nog steeds water. Men peild
onder het vooronder weer 40 cm
Bflmeren.
St. Maartensbrug kwam in zicht en
daar klonk van de brug het commando:
„Bijmeren". Men gaf het op. Op deze
wijze zou men alleen nog maar brokken
maken. De pompen begonnen weer te
werken en voor de rest berustte men in
het lot. Vrouwe Fortuna was ons ze
ker niet welgezind geweest.
Gisteren zou de Quatrième wier reis
voorspoediger verliep te hulp komen en
gezamenlijk hoopte men dan de reis naar
Nieuwediep voort te zetten. Voor dat
gedeelte wensten w(j den commandant
meer sneces. En ondanks de tegenvaller
moesten we bfj het afscheid constateren,
dat de paar uurtjes bfl de marine voor
ons heel aangenaam waren geweest.
Nader vernemen w(j, dat de MV 10
Donderdagmorgen tegen twaalf uur in
derdaad veilig ln Den Helder is aange-
komen.
WEINIG WOLKEN.
In de nanacht en vroege ochtend
hier en daar wat nevel en vrfl lage
temperatuur. Overdag zonnig en
zacht. Meest matige wind tussen
zuid en zuidoost.
ZON EN MAAN.
18 Januari: Zon op 8.00 en onder
16-22 uur. Maan op 5.04 en onder
12.58 uur.