Militair vliegtuig op Twenthe verongelukt De „Hudson" ontfermt zich over de gestrande Deen Toestel in een bocht afgegleden en uitgebrand Hors d' Oeuvre Onfortuinlijke reis van Hr.Ms. Mijnenveger No. 10 Nieuwe Bonnen DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR DEN HELDERKOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Twee doden en een overlevende Vincent Auriol president van Frankrijk Nieuwe plannen van de K.L.M. Staking te Londen beëindigd Twee vrouwen geguillotineerd Van nabij en verre 5000 liter spijsolie verloren Generaal Spoor vertrokken Zwart vleesen de gevolgen De „Lilian" weer bemand Een worsteling met ijs en wind Worden doodvonnissen voltrokken? Hei schip gaai voorbij Weerbericht BUREAU: Koningstraat rt-t» Den Helder Telefoon »4S Giro 44*041 Dir.: J. Btjlsm» VRIJDAG 17 JANUARI 1947 Voortzetting van de 70e JAARGANG Mo. 0471 HELDERSCHE COURANT TARIKVKN: Advertentie*: 14 cent per millimeter. Familieberichten 17 cent per mjn. Kleine ad vertentie* („JuttertJ**") tot li -voorden 71 cent. elk woord meer i cent Abonnementenper t i-per po*t f i ae Ht of dredacteur: M. H. K. Dyldert, Rayonredactenren C. A. Dekker* en W. Kok. Gisterenmiddag I* door nog onbekende oorzaak een Beechcraft-vliegtuig van de Rijksluchtvaartschool op het vliegveld Twenthe verongelukt Het toestel ls, naar de laatste berichten lulden, verbrand BtJ het ongeluk ztJn vermoedelijk twee doden te betreuren Een derde Ud der bemanning werd gewond Nader vernemen wij over het vliegtuig ongeluk op „Twenthe"' nog het volgende: Het toestel maakte met de drie Inzit tenden een lesvlucht en was van Gllze Rijen opgestegen Tegen drie uur trachtte het als oefening te landen op het vlieg veld Twenthe op één motor, de andere was afgezet Daarbij ls het ln de bocht afgegleden en binnen en zoorzover op het ogenblik kan worden geconcludeerd, heeft de piloot, die dit bemerkte, getracht net toestel weer op te trekken Daarbij ls he ln de bocht afgegleden en ln volle vaart neergestort Honderd me ter bulten de westelijke grens van het vliegveld raakte het de grond, sloeg over de kop en vloog onmiddellijk In brand Daarbij kwamen twee lnztitenden om het leven Een derde Ud der beman ning echter, dat het gevaar zag aanko men, wist zich door een sprong uit het vliegtuig op het allerlaatste moment, wonder boven wonder te redden Na zijn sprong kwam deze naar zijn zeggen, vrij gunstig op de grond terecht Zijn ver wondingen aan het hoofd worden thans door doktoren onderzocht ZIJ zijn waar schijnlijk van lichte aard, te oordelen naar de verklaringen, die de betrokkene ln staat ls af te leggen Bijna onmiddellijk arriveerde na het ongeluk een brandweerwagen bU het wrak, die van het ln lichter laaie staan de toestel niets meer kon redden De Beechcraft ls volledig uitgebrand, zodat er thans nog slechts een verkoold wrak over ls De 2 inzittenden zijn ln de vlammen omgekomen Indien dj al niet onmiddellijk gedood zijn door de va) Hun Vfcrkoolde overschotten zijn gebor gen Met 10 stemmen meer dan de absolute meerderheid werd Vincent Auriol verko zen tot president van Frankrijk Auriol kreeg 452 stemmen tegen Champ'etier de Ribes (M R P) 242, Jules Gasser (radicaal) 122 en Mlchel Clemenceau 60. REGERING BLUM TREEDT AF De geheel uit socialisten bestaande re gering van Leon Blum heeft in over eenstemming met de Grondwet aan den nieuwen Fransen president, Vincent Au riol, haar ontslag aangeboden. Radio New Delhi meldt, dat zwermen sprinkhanen uit het westen Voor-Indië binnentrekken Deze zwermen zouden Oost-Afrlka, Palestina en Saoedl-Arabië reeds bezocht hebben HET ONZICHTBARE HILVERSUM De omroepverenigingen hebben het de laatste tijd verre van ge makkelijk gehad en daarom wil Ik ze niet te hard vallen, maar van vallen gesproken, het bevalt me maar matig, dat zij zo voor uitlopen op de tijd, en zich ge dragen alsof zij de televisie op zak hebben. 11* zeg dit met het oog op, of liever, met het oor naar, hun cabaret-uitvoeringen, hun bonte Dlnsdagavondtrelncn en zo met glrls en humoristen Dan zit daar ergens (maar voor het hulsgezin dat stilletjes, bij een kopje tbee naar de radio luistert onzichtbaar) een publiek, en tegenover dit publiek strekt zich vermoedelijk een po dium uit en op dit podium wordt van allerlei vertoond. Maar wat heeft het huisgezin daaraan! Er gebeurt op dat podium ongetwij feld iets grappigs, want het pu bliek giert en gilt van de pret, maar hoe ik mij met mijn twee oren ook Inspan, lk kan er nog altijd niet mee zien en dat maakt mij balorig. Als het gejoel van het onzicht baar publiek, welks pret lk be nijden moet maar niet delen mag, enigszins 1* bedaard, begint de komiek te spreken; hij vertelt. Of hij zingt. Dat is soms aardig als hij een komieke komiek is. Dan lachen ook wij eventjes. Maar opeens breekt hij zijn ver haal of zijn liedje af en de zaal barst weer in schaterlachen uit. „Wat zei hij?" vraagt dan mijn vrouw. „Hij zei niets", zeg lk. „hij dééd iets". „Wat deed hij dan?" vraagt ze „Ik kan het niet zien" zeg lk, „ik zie alleen maar de radio kast." Dan wordt mijn vrouw prikkelbaar en lk draal de knop om en Hilversum af en lk ben ook prikkelbaar Waar om? De conférencier heeft de „girls" aangekondigd, die zo bij. zonder bekoorlijk zijn, zegt hij. en ook de „girls" kan ik met mijn oren niet zien. Och, als er reeds televisie was sou ik niet mopperen. Maar waarom lopen de omroepvereni gingen op de tijd vooruit en ver velen zij, om een paar honderd Gooilanders te vermaken, hon derdduizenden luisteraars? Na tuurlijk gun ik het Gooi van harte het plezier, maar waarom, ik vraag maar zo, moet 1 k ze gels plakken voor hun pret? KREETT. De heer Hans Martin, directeur van de KLM heeft gister aan een vertegenwoor diger van Aneta meegedeeld, dat de KLM ln Augustus van dit Jaar constellatlons hoopt te gebruiken voor de dienst tussen Amsterdam en Batavia De vlucht zal 4 maal per week geschieden en ln 2>/i dag volbracht worden Alleen te Karachi zal overnacht worden, waarvoor een hotel met 66 tweepersoonskamers ln aanbouw ls LONDEN Officiéél wordt medege deeld, dat de staking te Londen ge ëindigd ls en dat Zaterdagmorgen a.1- het werk hervat zal worden. In Berlijn zijn Dinsdag voor het eerst twee vrouwen geguillotineerd Het waren een vrouwelijke arts en een verpleegster, die verantwoordelijk waren voor het do den van zenuwpatiënten Gisterochtend is te Hillegom het 16- Jarlg meisje E van B, terwijl zij op de Hoofdstraat fietste, door een zeswielige I vrachtauto gegrepen en op slag gedood Nabij Wake Forest (North Carolina) ls een tweemotorig particulier vliegtuig neergestort, waarbij vier personen )m het leven kwamen De vier inzittenden hadden de nationale vliegwedstrijden te Mlami bijgewoond en waren op weg naar Washington Tot 21 Dec J1 heeft de Unrra 19,257,770 ton aan hulpgoederen voor een bedrag van 2,2#1,759.0000 dollar verscheept De waarde der nog te verschepen goederen bedraagt 661,949.000 dollar Toen de 54-Jarige schipper H J V de luchttank van het m s Sperwer, liggende ln de Korte Prinsengracht te Amsterdam, wilde bijvullen, explodeerde de tank en werd de schipper door de rondvliegende scherven ln de machinekamer dodelijk getroffen Uit een tank op de terreinen der che mische fabriek Servo, onder Amtb-Del- den, tapten dieven een hoeveelheid spijs olie' af Blijkbaar door 'n overhaast ver trek werd de kraan van de tank niet vol doende afgesloten, waardoor 5000 liter olie verloren ging Naar wij vernemen ls de legercomman dant luitenant-generaal S H Spoor gister nacht om 2 uur plaatselijke tijd per vlieg tuig uit Batavia naar Nederland vertrok ken Een Inwoner van St Pancras was reeds geruime tijd bezig met clandestien slach ten Hij had in Alkmaar zelfs een soort depot gesticht, ten lokale van een café houder, van waaruit de klanten werden bediend En deze zwart-slager mocht zich ln een ruime cliëntenkring verheugen Het ls werkelijk wreed van de economi sche dienst geweest om deze vreedzame handel te verstoren door den leverancier in verzekerde bewaring te stellen, en te gen tussenhandelaar en vele kopers procesverbaal op te maken (Van onzen specialen verslaggever) De kansen op berging van de „Lilian" zijn thans weer met vele tientallen pro centen gestegen. Ter wille van de ruim tebesparing zullen wij hieronder een chronologisch overzicht geven van de in verband met de „Lilian" voorge vallen vermeldenswaardige feiten. Woensdagavond om kwart voor ne gen liep de zware zeesleper „Hud son" van L. Smit en Co's Interna tionale Sleepdienst te Rotterdam, de Nieuwediepse haven binnen. Gister morgen tegen negen uur verliet de „Hudson", onder commando van ka pitein B. Weltevreden, de haven met twaalf leden van de beman ning van de „Lilian" aan boord. Tien minuten tevoren was reeds de motorvlet van Buis uitgevaren, met de andere vier Denen aan boord. De bemanning weer aan boord Zodoende is gisteren in de loop van de morgen de gehele bemanning van de „Lilian" weer aan boord gegaan. Korte tijd later werden de vuren van de „Lilian" weer opgestookt en liep de spanning in de stoomketel weer op. De gesprongen hoofdstoomleiding lever de geen bezwaren op, daar het alleen de bedoeling was om de lieren en winches te kunnen bijzetten. Inmiddels werd met behulp van een vlet een sleeptros van de „Hudson" op de „Lilian" overgebracht. Op enige afstand hielden de mannen van dé „Dorus Rijkers", die om half tien was uitgevaren, een oogje in het zeil, want het mijnengevaar was immers niet denk beeldig. Er gebeurden gelukkig geen ongelukken, zodat om één uur gister middag een zware sleeptros beide sche pen verbond. De „Stentor" en „Borndiep", die ver der niet aan het bergingswerk zullen deelnemen, zijn gistermorgen, respec tievelijk om half elf en elf uur weer naar hun thuishavens vertrokken. Omstreeks drie uur, bjj hoog wa ter, klonk aan boord van de „Hud. son" het commando: „Volle kracht vooruit", en toen zette de zware sle per alles op alles om de „Lilian" vr(j van de gronden te krijgen. Het mocht nog niet lukken, ai kwam er wel beweging in het gestrande schip- Ge lengte-as was naar schatting 20 graden gedraaid, toen kle „Hud son" met het oog op het vallen van het water de machine moest stoppen. De poging hernieuwd. In de afgelopen nacht, toen het weer hoogwater was geworden, is de „Hud son" weer gaan trekken. Het was voor ons onmogelijk het resultaat daarvan af te wachten, omdat de courant nu eenmaal op de vastgestelde tijd ge drukt moet worden. Het is dus niet on mogelijk dat de „Lilian" reeds vlot i*. wanneer u dit leest. Moge het zo zijn! Grote schoonmaak. Tijdens de strenge vorst van de vorige week had men gelegenheid de lichtboeien uit de Waddenzee en Noordzee een goede schoonmaakbeurt te geven. In Den Helder werden de boeien afgekrabt en thans worden ze van een kwast verf voorzien. „Pompen of...." dat werd Woensdag zo ongeveer het wachtwoord aan boord van Hr Ms Mijnenveger no. 10, de „Terschelling", die Dinsdag van IJmuiden vertrok met bestemming Nieuwediep. Twee maanden was het vaartuig opgelegd geweest Het ruwe weer in deze maanden maakt het vegen op zee nl zo goed als onmogelijk Maar de gunstige tijd nadert weer en dus moeten de „sweepers" van de Ko ninklijke Marine weer paraat zijn om hun taak voort te zetten Immers, mijnen vrij is de Noordzee nog lang niet Ontstell ld groot is nog het aantal magnetische- en trilmijnen en het zal zeker nog Jaren dóren voor dat de waarschuwings- en afzetboeien kunnen verdwijnen en het mijnenge vaar geweken is. Om deze taak weer onberispelijk en met het minst moge lijke gevaar te kunnen uitvoeren, zouden de schepen voor revisie naar Nieuwediep worden gesleept. Twee lagen er reeds. De volgende twee, Hr Ms Mijnenvegers no 10 en 6 waren nu aan de beurt. Tegenslag. Zoals gezegd vertrok het escorte Dinsdagmorgen uit IJmuiden: De M V 6 werd gesleept door de KM 3, de MV 10 door de „Quatrième". Men zou binnen- dou. gaan in /erband met het ruwe weer buitengaats Tot voorbij Purmer- end ging alles voorspoedig. Maar toen Verschillende Eerste Kamerleden heb ben bij de behandeling van de begroting van Justitie in de afdelingen er op ge wezen, dat van de uitgesproken dood vonnissen slechts weinige zijn voltrok ken Naar verluidt, zou een niet onaan- ienlljk aantal gratieverzoeken zijn afge wezen Gevraagd werd of het nu in de bedoeling ligt deze vonnissen alsnog te voltrekken kwam de tegenslag. Men meende, dat het ijs in het Noordhollands Kanaal zo goed als gebroken was. Het tegen deel bleek waar te zijn. Tussen Pur- nu.end en het Alkmaarder Meer was het zelfs nog zo dik, dat men er met kruiwagens over reed. Het gevolg van het breken van en het schuren tegen het Us was, dat d« hou ten romp van de MV 10 het begaf. Aan bakboordzijde beneden de waterlijn sloeg er een gat in. Binnen enkele ogenblik ken maakte het schip onder de machi nekamer en het voorste onderkomen water. De pompen werden aan het werk gezet en men haalde 's middags om vijf uur Alkmaar, waar de brandweer ter assistentie kwam. De Münenveegdienat ln IJmuiden kreeg een telefoontje en spoedig arri veerde in Alkmaar een truck met een hulpploeg en een motorspuit. De brand weer rukte in en de marinespuit nam het werk over. De gehele nacht bleef men bij de hand. De reis gaat voort, De volgende morgen om acht uur stapten wij aan boord om het verdere deel van de reis mee te maken. Onder de belangstelling van vele Alk- maarders werden de trossen losgesme- ten. Nu nam de grote KM 3 de MV 10 voor haar rekening De „Quatrième" yolgde met de MV 6. Op de wal zouden we worden begeleid door de truck om bij mogelijke nood in te grijpen. Na een half uur oponthoud voor de spoorbrug werd de vaart er in gezet. Men rekende toch zeker om vier uur in Nieuwediep te kunnen zijn. Het was een verwachting volmaakt ijs en weder dienende Maar het ijs en de wind dach. ten er anders over. De krachtige zuidwestenwind, het lichte schip, de grote sleper beiden be stemd voor het buitenwater, hdt tfs en iet binnenkomende water, zij vormden met elkaar de machten, die de tocht die dag zouden doen mislukken. 't Manoeuvreren ging uiterst moeilijk. Sleper en veger maakten ongeveer een zigzagreis door het kanaal. Het in de oever lopen kon niet uitblijven. De eerste keer kwamen we snel vlot. Enkele honderden meters verder voeren we met 25) Ze stonden naast elkaar en hun ogen verslonden dat naderende schip. Het was een mooi groot schip. Een 10.000- tonner, schatten ze. Wel, plaats zat voor hen. En ze waren zo mager dat ze niet eens veel plaats zouden innemen. Ze bonden de Nederlandse vlag aan een der paddels en die paddel staken ze op het boord van het vlot. De vlag wap perde. Wel niet erg hoog en niet erg duidelijk, maar het was toch in ieder geval beter dan helemaal niets. Het was dag, maar toch vonden ze het geraden de flambouwen aan te steken, waar hadden ze ze anders voor, nietwaar? En ze ontstaken die flambouwen. Rook kringelde omhoog. Het vuur spatte en siste. Ze waren aardig vochtig gewor den, die flambouwen. Maar het was toch niet voldoende rook, vonden ze. En daarom trokken ze elkaar de vodden van het lijf, stop ten die in de lege bussen der flambou wen en staken ook dat aan. Dat gaf nog wat meer rook. Nu moesten ze hen op dat schip wel zien. Zenuwachtig stonden de vijf mannen van het vlot naast elkaar. Het waren de eerste ogen blikken dat ze hun honger en dorst niet telden. Er was een belangrijk ding in hun leven gekomen: een schip. Een schip dat hen kwam halen, dat redding bracht in hun uiterste nood. Eindelijk, eindelijk! Inderdaad kwam het schip nader. Ze konden het nu duidelijk onderscheiden. Wat een mooi schip! Wat een geluk dat ze juist dit schip nu hier moesten ont moeten. Maar je kon ook niet altijd pech hebben, en ze hadden het al zwaar genoeg voor d'rlui kiezen gehad. Wat zouden ze het eerst krijgen aan boord? Sinaasappels, corned beaf, brood met kaas? Ingemaakte vruchten...?? Het schip was nu heel duidelijk zicht baar. Een mooi wit schip. Zo blank, dat het scherp afstak tegen het groen van het water der South Atlantic. Ze zwaaiden, wuifden met hun lap pen, met de gele doktersvlag. Nu moes ten ze toch zeker wel gezien zijn Een wit schip dat betekende, zei Maddox, dat ze met een neutrale te doen hadden. Vast en zeker een Ar gentijn, want die kon je in deze wate ren verwachten. Een groot, wit schip. Een neutraal schip. Het ging voorbij. De vijf mannen van het vlot stonden naast elkaar en ze zagen dat het voor bijvoer. Rustig, bedaard, kalm. Alsof er niets anders op de wereld bestond dan een Argentijns schip en de wijde South Atlanfïc. Alsof hier geen vijf zeelui la gen te kreperen, alsof vijf zeelui hier hun laatste kans op hun leven niet te niet zagen gaan. Het schip, het mooie blanke neutrale schip, zag het vlot niet, noch de vijf mannen die er op stonden, wanhopig zwaaiend met een gele vlag, het vlot met de rokende, walmende flambou wen. Het schip trok bedaard zijn schui mende voor door het water en een uur later was het uit het gezicht verdwe nen. Toen was de South Atlantic verlate- ner dan ooit tevoren. Er was alleen zee en hemel en horizon, en wat jagende haaien rondom het vlot. De vijf mannen lagen onder het zeil van dat vlot en ze wisten dat een bit ter einde hen wachtte. Voor hen zou er geen uitkomst ko men. Hun dagen waren geteld. Het schip, het enige schip dat uitkomst had kun nen brengen, was voorbijgegaan en er zou geen ander komen. Ze lagen met droge ogen in een brandend hoofd en ze dachten aan hun huizen. In Holland en in Amerika. Ieder dacht aan het zijne. De nacht ging voorbij. Ze soesden maar wat en toen het morgen werd, op nieuw de morgen van een nieuwe dag, kropen ze onder hun zeil vandaan en het eerste wat ze zegen waseen schip! Ze vertrouwden hun ogen niet, wreven die uit, steeds opnieuw, angstig dat ze het slachtofier waren van een hallicunatie. Maar het was weer, net als gisteren, een echt schip. Het was niet zo ver van hen af. Ze ontstaken nog eens de flambouwen, de vlag hing nog aan de paddel en ze be gonnen te schreeuwen en te roepen, hoewel het schip nog veel te ver weg was. Maar het zou wel dichterbij komen. De voorzienigheid zou niet willen dat ze voor de tweede maal tot een zo ver schrikkelijke en onmenselijke wanhoop gedreven werden. Ze schreeuwden hun longen kapot, ze hiilden het zeil boven hun hoofden, ze lieten de vlag aan de paddel wappe ren. Het schip ging voorbij. Ze staarden het na als een droom beeld, als een hels fata morgana. Ze hadden geen woorden meer. Ze lieten zich vallen op het vlot, met hun hoofd op de balken en ze wisten nu dat ze alle hoop moesten opgeven. Ze wisten wat hen wachtte. (wordt vervolgd) Voor de periode van 19 Januari tot Februari geven de onderstaande bon- ïen recht op het kopen van de daar- ■chtervermelde artikelen: Bonkaarten KA, KB, KC 791, strook t: 571 brood 800 gram brood. 572 brood 400 gram brood. 571 boter 125 gram boter. 572 boter 125 gram margarine of 100 gram vet. 57—3 boter 250 gram margarine of 200 gr. vet. 571 melk 4 liter melk. 572 melk 3 liter melk. 573 melk 3 liter melk. 571 vlees 100 gram vlees 572 vlees 300 gram vlees. 571 alg. 200 gram kaas. 572 alg. 375 gram suiker, boterham- strooisel, enz. of 750 gram jam, stroop, enz. 571B res. 1000 gram brood. 5710 res 800 gram brood. 572B res. 1 blik of pot appelmoes (voorinlevering). 57—2C res. Idem. 57—3B res. 200 gram kaas. Bonkaarten KD, KE 791. strook 3: 58I brood 800 gram brood. 581 boter 250 gram boter. 58—2 boter 125 gram margarine of 100 gr. vet. 581 melk 12 liter melk. 581 vlees 100 gram vlees. 582 vlees 100 gram vlees. 581 alg. 100 gram kaas. 582 alg. 375 gram suiker, boterham strooisel, enz. of 750 gram jam, stroop, enz. 58-1D reserve 800 gram brood 58-1E reserve 500 gram rijst of kinder meel uit rijst bereid 58-2D reserve 1 blik of pot appelmoes (voorinlevering) 58-2E reserve 2 blikken of potten appel moes (voorinlevering) TABAKSKAARTEN ENZ. T 71 2 rantsoenen tabaksartikelen V 71 100 gram chocolade of suikerw. X 71 1 rantsoen tabaksartikelen Bonkaarten MA, MB. MC en MD 701, strook 3 57-4 brood 800 gram brood 57-4 boter 250 gram boter 57-4 marg. 250 gr. marg. of 200 gr. vet. 57-4 melk 5 liter melk 57-4 vlees 300 gram vlees 57-8 vlees 100 gram vlees 57-4 kaas 200 gram kaas de neus nog hoger op. De sleper trachtte nog door te zetten, maar de tros brak.. Aan de achterkant vastgemaakt had men meer succes. Een hoeratje ging op, .we lagen weer vrij Intussen snelde de .Quatrième" met de M.V. 6 ons voor tij. Deze kleinere sleper kon beter ma noeuvreren en was spoedig uit het ge zicht verdwenen. Wij martelden ver- Ier. De sleper moest weer bijdraaien. Op dat moment hadden wij geen ver binding en joeg de wind ons weer rus tig in de kant. De voorsteven in de rechteroever, de achtersteven werd door de wind ln de andere oever gedrukt. De boot was nu letterlijk helemaal aan.... Op een nabije akker rende een kolos sale haas verschrikt weg. Onvrstoor- baar echter zeilden de meeuwen rondom de mast. Terwijl naar een oplossing -verd gezocht, genoten wij in het matro zenverblijf van een heerlijke hap capu- ■^ijners met aardappelen en vlees. Bravo kok. 't Smaakte best. 't Schip kreeg een' paar opstoppers en we begrepen, dat de sleper weer had vastgemaakt. Naar de truck op de weg was ook een tros uitgebracht. Met ver eende krachten ging men aan de slag en gelukkig na vele pogingen, veel ge schreeuw en veel geloop gelukte het ook ditmaal weer. Nu maakte de KM 3 op zij vast en kwam de vaart er weer in. Toch ging het zo niet Het ijs pakte zich samen tussen beide schepen. De MV 10 maakte bovendien nog steeds water. Men peild onder het vooronder weer 40 cm Bflmeren. St. Maartensbrug kwam in zicht en daar klonk van de brug het commando: „Bijmeren". Men gaf het op. Op deze wijze zou men alleen nog maar brokken maken. De pompen begonnen weer te werken en voor de rest berustte men in het lot. Vrouwe Fortuna was ons ze ker niet welgezind geweest. Gisteren zou de Quatrième wier reis voorspoediger verliep te hulp komen en gezamenlijk hoopte men dan de reis naar Nieuwediep voort te zetten. Voor dat gedeelte wensten w(j den commandant meer sneces. En ondanks de tegenvaller moesten we bfj het afscheid constateren, dat de paar uurtjes bfl de marine voor ons heel aangenaam waren geweest. Nader vernemen w(j, dat de MV 10 Donderdagmorgen tegen twaalf uur in derdaad veilig ln Den Helder is aange- komen. WEINIG WOLKEN. In de nanacht en vroege ochtend hier en daar wat nevel en vrfl lage temperatuur. Overdag zonnig en zacht. Meest matige wind tussen zuid en zuidoost. ZON EN MAAN. 18 Januari: Zon op 8.00 en onder 16-22 uur. Maan op 5.04 en onder 12.58 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 1