Voor 12 cent per k.m. over
de Oceaan?
Oostenrijks
beproevingen
GRIEKS SCHIP LIEP OP EEN MIJN
Hors d' Oeuvre
Weistandsgrens voor vrijwillig
verzekerden verhoogd tot f3750.
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Drama op zee
Driehonderd doden
Auto-bandietisme in Londen
Luchtschepen voor 300 passagiers
Bouwkosten
24 millioen
De Johan van
Oldenbarneveldt" naar Indië
Rijksdiensten en koninklijke
verjaardagen
Ziekenfondspremies worden herzien
Geen dure begrafenissen
meer
Ambulancewagens naar Indië
Weerbericht
De dood kondigi
zich aan
BUREAU:
Koningstraat 78-80
Den Helder
Telefoon 2845
Giro 449041
Dir.: J Btjlsma
DINSDAG 21 JANUARI 1947.
Voortzetting van de
70e JAARGANG No. «77,
HELDERSCHE COURANT
TABHTSNl
Advertentie»: M cent p«r
ralllle«t«r. ranHllebarichteo
1» cent pet mjn. Kleine »d
verten tle» (..Juttartj»»") tot
U voorden 75 cent. elk woord
meer cent
Abonnementen: per kwart»
f I.—, per poet t i U
H ofdredscteor: M. H, K. L'yldert, F.ayonredacteuren C. A Dekker» en ff. Kok.
Ongeveer driehonderd personen
lijn verdronken toen het Griekse
schip, de „Chimarra", voor Athene
op een mijn liep en zonk. Het on
geluk gebeurde ongeveer 20 kilo
meter ten O. van Athene. De boeg
werd aan stuurboord geheel kapot
geslagen. De electrische installatie
raakte defect, zodat geen S.O S.-
seinen uitgezonden konden wórden-
Twintig minuten na de explosie
was de „Chimarra" gezonken. En
kele overlevenden konden de kust
al zwemmende bereiken. Het schip
was een voormalig Duits hospitaal
schip, dat als herstelbetaling ter be
schikking van Griekenland was
gesteld.
Men neemt aan, dat meer dan 300
personen, onder wie vele vrouwen en
kinderen, zijn verdronken. Het schip
zonk binnen 15 minuten, nadat het
op de mijn was gelopen.
Aanvankelijk slaagde de beman
ning er in enige orde te handhaven
onder de honderden passagiers, die
op het bovendek samenstroomden.
Maar toen het schip plotseling sterk
begon te hellen, klonk de kreet: „Wij
zinken" en de wedloop naar de red
dingsboten begon. Eerst 5 uur later
verscheen toevallig een schoener op
het terrein van de ramp en begon
overlevenden op te nemen. Naar ver
luidt zijn ook 40 linksgeoriënteerde
politieke gevangenen, wier handen
geboeid waren, in de golven verdwe
nen.
Paniek aan boord.
Onmiddellijk na de explosie, zo
vertelt de verslaggever van A.P.,
brak er een paniek uit. Er waren
vijfhonderd passagiers aan boord,
die allen „als haringen in een ton"
op elkaar gepakt waren. In de vol
slagen duisternis, waar ook het maan
licht ontbrak, ontstonden wanhopige
gevechten om de reddingboten. Vele
opvarendèn sprongen over boord. Een
volgeladen reddingboot waaraan rond
zwemrr.enden zich vastklampte,
sloeg om. De marconist vertelde, dat
hij met den kapitein tot het laat
ste ogenblik toe aan boord was ge
bleven. Het schip had reeds zwaar
slagzij gemaakt, maar richtte zich
nog even op, voordat bet definitief
met de boeg vooruit zon.t Op dat
ogenblik waren zij in het water
gesprongen en hadden twee uren
land rond gezwommen, totdat
zij zich aan een ton konden
vastklampen. Een andere overleven
de vertelde, dat hij tijdens de gevech
ten, die zich rond de reddingsloepen
afspeelden, revolverschoten had ge
hoord. De kapitein had nog een wan-
INGEZONDEN
(Buiten verantwoordelijkheid der
rubriek-redactie)
Geachte heer Kreeft.
Met belangstelling heb ik ln
het blad van 17 Januari uw klacht
over „Het onzichtbare Hilver
sum" gelezen, want een klacht
ls het Maar waarover, waarde
heer, beklaagt gij u tochl Dat gij
wanneer gij naar het radio-caba
ret luistert, niet ook kunt zien
wat het gezelschap ten tonele
brengt? Moet ge u niet veeleer
gelukkig prijzen, dat de tellvi-
sie nog niet uitgevonden ls an
dat uw ogen niet evenzeer ge
marteld worden als uw oren met
de banaliteiten waarmede uw
goede smaak telkens weer op
een zware proef wordt gesteld?
Ziedaar een paar vragen, die zich
aan mij opdrongen toen lk uw
stukje las.
Gun de Gooilanders hun ver
schaald vermaak, dat zich sinds
de bevrijding klaarblijkelijk nog
niet heeft hersteld, zomin als de
Omroep als geheel de schokken
van de oorlog te boven gekomen
ls. De luistervinken zijn en blij
ven ontgoocheld; de goede geest
en de humor van voorheen zijn
nog niet binnen onze landsgren
zen teruggekeerd en de program
maleiders blijken daarvan dupe
te zijn Wees blij dat uw oren
slechts kunnen horen en niet
nog iets kunnen zien bovendien
Met dank voor de plaatsing en
met hoogachting,
NURKS Jr.
Ik plaats dit stuk gaarne. Ra
dio Nederland bevindt zich ln
overgangstijd en die overgang is
erg merkbaar. Evenwel, men
moet een woning niet beoor
delen naar de toestand waarin
zij verkeert tijdens een verhui
zing; als alles „op orde" ls zal
het er beter uitzien. Zo is het
ook met de radio. Het wachten
ls op het einde van de overgang
En wie wachtend en afwachten!
buitenlandse stations inschakelt
zal hebben ondervonden, dat het
er buiten onze grenzen niet
veel beter mee ls gesteld De
wereld is uit haar voegen ge
raakt. Wij moeten nog maar een
poosje geduld oefenen. „Haec
res et jungit, junctos et servat
amices." zeiden de Ouden. Wat
het betekent weet lk niet
KREEFT.
hopige poging gedaan om de orde te
herstellen.
Nog 291 personen vermist-
Toen Zondag met het vallen van
den avond de reddingswerkzaam
heden moesten worden onderbroken,
waren van de 534 passagiers 196 be
houden aan land gebracht en van het
vissersdorp Rafina (Attica) naar zie
kenhuizen te Athene vervoerd.
Op verschillende punten langs de
kust zijn nog 80 overlevenden opge
pikt, waardoor het aantal vermisten
thans tot 291 gedaald is. Het aantal
passagiers en bemanning, dat zich te
Saloniki had ingescheept, bedroeg 611
Ondanks ale pogingen van de Lon-
dense politie om de diefstal van auto's
tegen te gaan (een beruchte dievenbende
werd reeds ontmaskerd) neemt het aan
tal autodiefstallen met de dag toe Het
weekgemiddelde bedraagt nu reeds 250
Volgens de laatste courantenberichten
zijn gedurende de afgelopen 3 maanden
3000 auto's gestolen, gedurende de af
gelopen 12 maanden bijna 10,000 90 pCt
hiervan werd later op een eenzame
plaats onbeheerd terggevonden, soms he
lemaal in Wales De autodieven hebben
ook de hand in de nieuwe golf van in
braken in winkels en huizen,, die Londen
thans teistert Bovendien oefenen zij ge
regeld goed georganiseerde aanvallen op
autoparken uit, waar zij bijna onder de
neus van de politie of van bewakers de
auto's ontdoen van reservewielen en an
dere onderdelen Na een grote voetbal
match vórmden autobezitters verleden
veek bij het politiebureau een queue om
diefstallen aan te geven
(Van onzen luchtvaartmedewerker)
LUCHTSCHEPEN hebben gedurende
de afgelopen oorlogsjaren zeer be
langrijke diensten bewezen.. De
Goodyear Aircraft bouwde voor de
Amerikaanse Marine ee.i aantal half
stijve luchtschepen, voorzien van
twee motoren, welke patrouille- en
antiduikboottochten ondernamen bo
ven de wateren ven de Atlantische en
Stille Oceaan, alsmede boven de eens
zo gevaarlijke' Caraïbische wateren.
Reeds geruime tijd zoekt de Goodyear
naar enkele promotors, die het aan
durven, het luchtschip voor het
Trans-oceanische passagiersvervoer
opnieuw te propageren Welnu, zij zijn
hiermede glansrijk geslaagd en nie
mand minder dan Captain Eddie
Rickenbacker, President van de Eas-
tern Airlines, verklaarde onlangs
onomwonden, dat het luchtschip als
zodanig zeer goed met de snelle
luchtdiensten zou kunnen concurre
ren „Ik voel er veel voor. om des
noods morgen te beginnen", zei Ric
kenbacker die hiermede veel stof in
de luchtvaartwereld deed opwaaien
Het feit blijft echter bestaan dat er
zeer serieuze plannen bestaan om op
nieuw speciale voor trens-oceanisch
passagiersvervoer ingerichte luchtsche
pen te bouwen. Hiervoor heeft Goodyaer
een type ontworpen, dat een totale
lengte heeft van 300 meter. De bouw
kosten zijn op ongeveer vier en twintig
millioen gulden becijferd De vervoers
capaciteit bedraagt 288 passagiers, het
geen ongeveer tien keer zo groot is als
die der huidige trans-Atlantische vlieg
tuigen Rickenbacker heeft gezegd, dat
het niet zijn bedoeling is om zo'n
luchtschip met passagiers vol te prop
pen Wat we juist missen in het huidi
ge luchtverkeer op de lange afstand,
is de ruimte waarin de passagiers zich
kunnen bewegen, comfort een geriefe
lijke cabine een behoorlijke eetzaal.
Dat alles was reeds vóór de oorlog ver
wezenlijkt in de Duitse Zeppelins, maar
de Duitsers slaagden er niet in de no-
divoorraden helium van de Ver Sta
ten te verkrijgen. Zoals men weet heeft
Amerika hierin het monopolie en zo
zijn er dus vele voorwaarden aanwezig,
om die luchtschepenplannen door te
zetten.
De snelheid bedraagt 120 tot 144 km
per uur, de vervoersprijzen kunnen
uiterst laag worden gehouden: Good
year heeft deze berekend voor een
luxueus ingericht vliegend mailschip
voor 100 passagiers Voor 12 cent per
km vliegt ge over de Oceaan, bagage
en goederen kunnen worden vervoerd
tegen 30 cent per ton'km.
Wat zijn de voordelen van het lucht
schip boven het huidige luchtverkeer?
Hier volgen enkele punten, welke de
practische Amerikanen in overweging
hebben genomen: een volkomen rus
tige overtocht. Het motorengeronk ls
nauwelijks hoorbaar. Absolute veilig-
leid bij het gebruik van helium-gas-
Stabiliteit. Veiligheid; zes motoren van
1100 pk. elk zorgen voor de aandrijf-
cracht Ingeval van motorpech kunnen
deze onderweg worden gerepareerd.
Zelfs op enkele motoren kan het lucht
schip, zij het met verminderde snelheid,
■ijn tocht vervolgen. Het hiervoor be
nodigde personeel is onmiddellijk be-
chikbaar. De gedemobiliseerde Marine,
/liegers zijn vol geestdrift en hopen te
mogen meedoen.
Maar: het grote publiek wil er niet
»an, althans momenteel niet. Men is
ïog niet vergeten, dat de geschiedenis
/an het luchtschip niet bepaald geluk-
cig is geweest. Hiertegenover staat
echter de schitterende staat van dienst
/an de vele tijdens de oorlog gebouwde
nilitaire luchtschepen. Teneinde het
publiek op de vele voordelen van dit
joedkope luchtvervoer te wijzen, is
Goodyear in verschillende grote Ame
rikaanse bladen een advertentie-cam
pagne begonnen. Of deze plannen in de
nabije toekomst werkelijkheid zullen
v/orden, of Rickenbacker en Goodyear
er werkelijk in zullen slagen hun pro
jecten door te zetten, valt in dit sta
dium moeilijk te zeggen. Maar als
symptoom is het interessant genoeg,
veelzeggend zelfs
Op 30 Januari a-s. zal het - motor
schip „Johan van Oldenibarneveldt"
naar Indië vertrekken. De afvaart
vindt plaats te Amsterdam van de
Sumatrakade. Ditmaal worden uit
gezonden: IVVIII R.I., IVX R.I.
IV—XI R.I., tweede en derde sectie
veldbakkerijen, 25 officieren kamp
artsen, alsmede 18 leden van de
Indische vorming. Voorts zullen
mede reizen: een detachement ma
riniers en jhr. mr. G. A. M. J. Ruijs
de Beerenhrouck. lid van de Twee
de Kamer der Staten Generaal.
De ministerraado heeft voorshands de
volgende regeling aangenomen voor het
functionneren van de rijksdiensten op de
verjaardag van leden van het koninklijk
huls: Op de verjaardag van H M de
Koningin zal de gehele dag vrij van
dienst worden verleend
Op de verjaardagen van H K H Prinses
Juliana en Prins Bernhard zal eerst na
de ochtendlenst vrijaf worden verleend
Op de verjaardagen van de overige ie
den van het koninklijk huis zuUen de
rijksdienst op normale wijze functionne
ren
De geweldige tinbaggermolen „Roosevelt", welke voor rekening van de
Biliton Mij. bij de scheepsbouw Mij. Tampa in Florida werd gebouwd,
g'ijdt van de helling. De „Roosevelt" en een zusterschip, de
„Stuyvesantv, dat onlangs te water werd gelaten, zijn waarschijnlijk
de grootste ter wereld in hun soort. De tinbaggermolens zullen
worden gebruikt ln de Indische wateren.
In een circulaire aan de algemene
ziekenfondsen heeft de commissaris, die
met het toezicht daarop belast is,
nededeling gedaan over de herziening
Ier honoraria waarover thans met alle
daarbij betrokkenen overeenstemming
bereikt is. Daarbij is van het beginsel
uitgegaan, dat er een zekere gelijkheid
moet zijn tussen de vrijwillig verzeker
den en de verplicht verzekerden.' De
minister van Sociale Zaken bleek be
reid een wettelijke regeling voor te be
reiden, waardoor voor 1947 een bedrag
uit het vereveningsfonds beschikbaar
wordt gesteld voor uitkeringen aan de
afd. vrijwillige verzekering. Voor de
vrijwillig verzekerden wordt de wei-
standsgrens dan verhoogd tot 3750.
Vanaf 1 Januari zullen voor hen de
zelfde honoraria gelden als voor de ver
plichte
Wat de premies betreft kan worden
medegedeeld, dat een premie van
0.50 per verzekerde van 16 jaar en
ouder onder de huidige omstandig
heden het maximum moet worden ge
acht. Beneden 16 jaar mag geen pre
mie worden gevorderd. Voor man en
vrouw met kinderen beneden 16 jaar
mag ten hoogste 50 procent boven het
normale premiebedrag per verzekerde
van 16 jaar en ouder worden gevor
derd.
Voor de gevallen, waarin de ver
strekkingen aan de vrijwillig verze
kerden kleiner zijn dan die aan de ver
plicht verzekerden, wordt het maximum
der premie lager gesteld. Wanneer al
leen sanatoriumverpleging ontbreekt,
wordt het maximum der premie gesteld
op 0.48, ontbreekt bovendien de zie-
kenhuisverpleging, dan wordt dit 0.38,
krmt daarbij nog het ontbieken van kli
nische specialistische hulp, dan wordt
het 0,35, welke bedragen nog met
0.02 worden verminderd als geen
prothetische tandheelkundige hulp wordt
verstrekt, met 0.04 Indien bovendien
geen conserverende tandheelkundige
hulp wordt verstrekt en met 0.05 in
dien de tandheelkundige hulp geheel
ontbreekt.
Wil een fonds Voor een uitkering uit
het vereveningsfonds in aanmerking
komen, dan dient het zich bij deze re
geling aan te passen. Voor het behoud,
van bestaande reductie-klassen voor
weinig draagkrachtigen kan een verzoek
tot den toezichthoudenden commissaris
worden gericht, die ook in bepaalde
gevallen esr» afwijking van deze ta
rieven kan goedkeuren.
Voor deze premievefhogingen behoeft
geen goedkeuring te worden gevraagd.
Nieuwe tariefregeling vastgesteld.
Op 1 Februari komt er een nieuwe
tariefregeling voor begrafenissen, waar
door aan de abnormaal hoge prijzen,
welke tot dusver vaak gevraagd wor
den, een eind wordt gemaakt. Iedere
opdrachtgever zal voortaan een gespe
cificeerde nota moeten ontvangen.
Een eenvoudige begrafenis een
vurenhouten kist, 50 rouwcirculaires,
8 dragers, een lijkkoets en 2 volgkoet
sen met inbegrip van het inrichten van
een rouwkamer en het zogenaamde
.buurten" zal niet meer dan pl.m.
185 mogen kosten Voor uitgebreider
begrafenissen is de maximumprijs naar
verhouding hoger.
De eenvoudigste begrafenis voor vol
wassenen kost ongeveer 135. Voor een
begrafenis voor kinderen tot en met
6 jaar is de prijs veel lager.
De prijzen voor lijkkisten varieren
van 39 tot f 122.
Omstreeks half elf stonden gisteroch
tend 21 wit geschilderde ambulancewa
gens opgesteld voor het hoofdbureau van
het Rode Kruis, de heer H P J van Ket
venhage Heden nog zullen deze Rode
Kruls-wagens Ingescheept worden voor
Indië Nadat de directeur-generaal van
het Rode Kruis de heer H P J van Ket-
wlch Verschuur, de wagens en de chauf
feurs geïnspecteerd had, reden de auto's
langs het hoofdbureau, waar talrijke Ro
de Kruls-functionnarissen de stoet gade
sloegen
OM HET VRIESPUNT.
Weersverwachting, geldig tot Dins
dagavond:
Wisselende bewolkinig met hier en
daar enkele buitjes. Temperatuur ir*
de nacht dalend tot enkele graden
onder het vriespunt, behalve ln een
smalle strook langs de kust. Over
dag geleidelijk weer oplopend tot
boven nul. Zwakke tot matige wind
tussen N W. en N-O.
ETR is in de goede oude tijd veel kwaad
gesproken van de Donau-Monarchie,
dit samenrapsel van naties, ondanks te
genstrijdige culturele en economische be
langen verenigd onder de kroon derHabs»
burgers. Maar men heeft ook wel gezegd:
wanneer de Donau Monarchie niet be
stond zou zij uitgevonden moeten wor
den; zij is een noodzakelijk kwaad, zij is
onontbeerlijk
Inderdaad, voor de hoofdstad van het
Keizerrijk en voor de dynastie is zij dit
geweest Toen het Huis Habsburg in de
vorige oorlog ten val was gebracht en de
monarchie uiteenviel, het koninkrijk
Hongarije door zijn buren werd verminkt,
Bohemen de kern van Tsjechoslowakije
werd, een deel van Tirol door Italië werd
geannexeerd, om van het Adriatische
kustgebied en andere grenslanden maar
niet te spreken, was het eertijds zo trotse
Oostenrijk een klein en nietig land ge
worden rond een wereldstad van een
kleine twee millioen zielen, een stad met
een prachtige kathedraal, musea en wijd-
se paleizen en monumentale regerings
gebouwen hoewel er nauwelijks iets te
regeren viel Niemand, die de Keizerstad
bezocht kon blind blijven voor de teke
nen van verval Alles getuigde van dit
Jammerlijk einde na een tijdperk van
rijke cultuur, van glorie en wereldse
pracht
JTOEN kwam Hitier en het militaristisch
Berlijni dat al dit kwaad aan Weenen
berokkend had, bracht het arme Oosten
rijk de genadeslag toe door het in zijn
lugubere dodendans mee te sleuren
Bondskanselier Schuschnigg werd door
Seyss-Inquart verraden., werd gevangen
gezet, het land ingelijfd en onder het
régime der Nazi's gebracht Zo werd het
in de oorlog meegesleept Thans ls het
evenals Duitsland door de geallieerden
bezet, in vier zönes verdeeld en de Rus.
sen hebben zich tijdelijk van Weenen
meester gemaakt Wat zal de prijs zijn
waarvoor Oostenrijk straks zijn zelfstan
digheid terugkopen kan?
AP de conferentie te Moskou zal niet
slechts het lot van Duitsland maar ook
de toekomst van Oostenrijk ter sprake
komen en reeds zijn er tekenen die wijzen
op onenigheid der bondgenoten ten aan
zien van dit zwaarbeproefde land, dit
verarmde volk en op weinig geneigd
heid, tenminste aan Russlche kant, om
het terwille te zijn Toch heeft het van de
gealliëerden wel enig herstel en een wel
gezinde behandeling verdiend, wint al
heeft een deel der bevolking zich door
Seyss-Inquart en de andere verraders ia-
ten misleiden, de mentaliteit van den
Oostenrijker is aan die van den Duitser
zeer ongelijk Maar wat wil men? 't Weer.
loze land is door vijandig gezinde vol
ken, die bovendien door landhonger en
machtsbegeerte worden gedreven, omringd
en deze laten rechten gelden, de rechten
die de overwinnaar heeft Bovendien
staan sommige besluiten reeds vast Zuid-
Tirol zal bij Italië blijven, de door Slaven
bevolkte landen bij Joegoslavië, Triëst
blijft zelfstandig, onder internationaal be
heer Voor Oostenrijk is er weinig hoop
UNGELANDS minister van buitenland
se zaken heeft dezer dagen in een toe
spraak tot de gedelegeerden die thans te
Londen de conferentie van Moskou voor
bereiden, een goed woord ten behoeve
van Oostenrijk gesproken en erop gewe
zen dat dit volle, in economisch opzicht,
indien mogelijk, behoorde te worden ge
spaard Hij heeft van de mogelijkheid ge
rept dat door somenwerking der Donau-
landen voor Oostenrijk iets te redden
zou zijn Maar zal die samenwerking ooit
kunnen worden verwezenlijkt tussen lan
den bij wie de naijver op politiek en eco
nomisch gebied zo fel is als juist aan de
Donau-oever en die ieder voor zich wor
den beïnvloed en aangemoedigd door
grote machten welke hun invloedssferen
wensen te versterken? In het Balkan-
gebied en ook in het Donau-bekken staan
Oost en West, de Russen en de Anglo-
Amerikanen, nog steeds onverzoenlijk
tegenover elkaar en het staat fe vrezen,
dat Weenen wederom het kind van de re
kening worden zal
JJEVINS woord geeft ongetwijfeld de
tegenwoordige gezindheid der Britse
regering weer Engeland wil voor Oosten
rijk herstel, verbetering van zijn positie,
een toestand die land en volk levens
vatbaarheid verzekeren kan Het wil dit
sinds lang Maar Rusland is klaarblijke
lijk niet geneigd de troefkaart Oostenrijk,
die het in handen heeft, uit te spelen vóór
het ten opzichte van Duitsland zeker is
van zijn winst Voor Wenen is spoedige
uitkomst nog niet in zicht U
27)
Nee, met Beasley en Jimmy Maddox
ging het niet goed. Daar hoefde je geen
dokter voor te zijn. Dat zag je zó. Kees
van der Slot zag het en Nico en Izzy.
En er kwam een dag dat een van hen,
ruwweg, tegen Beasley zei, toen die
uren achtereen lag te zuchten en te
mompelen dat hij er verrekt beroerd
uitzagdaar! Nu wist hij het. En
Beasley deed net of hij gek was. Hij
bleef doorsoezen en doormompelen en
eerst heel lang daarna deed hij z'n ogen
open en keek de anderen suffig aan.
Z'n ogen waren met wat bleek bloed
doorlopen en hij trok een raar gezicht.
Kees van der Slot huiverde, want hij
had een vermoeden dat het lang niet
best was met Beasley.
De verveling was soms onbeschrijf»
lijk. De nachten kwamen ze onder het
zeil wel door. maar aan de dagen kwam
geen eind. Die waren zo lang en zo
eindeloos gerekt als elastiek, als kauw»
gum. Gruwelijk lang kon één zo'n dag
duren. Een dag was soms een week.
Maar dat kwam omdat de zon op hen
neerschroeide en alle besef van plaats
en tijd wegbrandde uit hun brein. Dan
spraken ze wartaal met elkaar, woor»
den werden gevormd zonder enige in»
houd en een enkele maal begon een
der vjjf mannen te neurien. Dat klonk
verschrikkelijk triest en ze vroegen
meestal of de man die neuriede z'n
mond wilde houden. Als hij dit niet di»
reet deed werden ze woedend en ver»
vloekten hem en z'n geneurie erbij.
Er kwamen dagen dat het slecht
weer was. Het vlot, onhandelbaar en
stuurlozer dan ooit, tolde voort, van
golftop tot golftop. De mannen lagen
onder het zeil, zich beschuttend voor
het steeds overkomende water. Dat
water doordrenkte de paar gescheur»
de lappen die over hun ontvelde licha»
men lagen en het zout van het zeewater
brandde folterend op de door de zon
opengeschroeide plekken. Een enkele
van hen voelde de pijn al niet meer, zo
was zijn huid verhard. Die huid was 'n
soort schild geworden tegen de razen»
de schroeiing van de tropenhitte. Ze
w-aren gelukkig als een bui zich boven
hen ontlastte. Dan kropen ze naar het
stuk zeil dat ze gingen ophouden. Het
eerste regenwater, het gezegende, ge»
benedijde water, de brenger van weer
een of twee dagen .leven, spoelden zp
weg, omdat het zeil altijd aangekoekt
was door zout van de overslaande gol»
ven. Maar daarna konden zij het drink»
ken. En hoe dronken zij!
Gulzig, als dieren, die dagenlang in
de woestijn waren en de weg naar het
water in de oase kwijtgeraakt waren.
Als verdwaalde dieren die stierven van
dorst doch op het laatste ogenblik wa»
ter krijgen. Het water maakte hun ton»
gen iets zachter, zodat ze weer konden
spreken. Het gleed als balsem over
hun gesprongen en wegterende lippen,
het liep klokkend en borrelend in hun
steeds meer inkrimpende magen en het
veroorzaakte hun hevige pijn. Want de
lichamen van deze vijf mannen waren
niet meer ingesteld pp het ontvangen
van water en voedsel. Dan ineens be«
seften ze dat ze zuinig moesten zijn.
Zuinigwant ze wisten niet wan»
neer er weer water zou komen. Ze
kenden nu de hel van de dorst maar
er moet voor een zeeman, die uitge»
trokken is om de wereld haar vrijheid
te helpen bevechten, meer dan één
hel zijn. Voor hem zijn er vele hellen.
Een ervan is de honger, een de dorst,
een de angst en zo zijn er nog meer.
Maar dat weet die zeeman pas als hij
zich op een vlot van 2y, bij 2y, meter
bevindt, ergens op de wijdheid van de
South Atlantic, met niets naast zich
dan vier kameraden, waarvan er twee
al een heel eind op weg zijn naar de
andere zijde.
Ze hadden deuken en gaten ln hun
lichaam van het harde hout waarop ze
lagen. Hun lichamen werden krom en
scheef en iedere dag zagen ze dat hun
beenderen meer uitstaken. Dat was een
akelig en luguber gezicht en het was
net of de Dood iedere dag wilde dat
ze w-eer even duidelijker zagen dat het
met hen gedaan was. Dat ze heus toch
alle hoop moesten opgeven. Dat ze ge»
doemd waren te kreperen, alle vijf, op
dit verdoemde vlot en dat ze niets,
niets meer te verwachten hadden. Ze
staarden op hun eigen lichamen en op
die van elkaar en ze wisten op het
laatst niet meer wat erger was.
Van der Slot keek er het minst naar.
Hij wilde niet sterven, hij wilde terug.
Terug naar Rotterdam of naar Ameri»
ka. Alleen om nog eenmaal in zijn Ie»
ven te eten, eten, etenzolang en
zoveel tot hij er bij neerviel.
Het denkbeeld pijnigde hem. Hij zag
het voor zich, in al zijn heerlijkheid, in
al zijn kostelijke uitgebreidheid. En hij
kreunde en alle uren van de nacht
hield hij met z'n twee handen z'n maag
vast. omdat hij dan de honger minder
voelde.
En het vlot tolde maar voort. Voor»
uit? Achteruit? Naar oost of naar
west? Geen van die vijf zeelui wist het
en het kon hen niets meer schelen ook.
(wordt vervolgd)