Voor 12 cent per k.m. over de Oceaan? Oostenrijks beproevingen GRIEKS SCHIP LIEP OP EEN MIJN Hors d' Oeuvre Weistandsgrens voor vrijwillig verzekerden verhoogd tot f3750. DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Drama op zee Driehonderd doden Auto-bandietisme in Londen Luchtschepen voor 300 passagiers Bouwkosten 24 millioen De Johan van Oldenbarneveldt" naar Indië Rijksdiensten en koninklijke verjaardagen Ziekenfondspremies worden herzien Geen dure begrafenissen meer Ambulancewagens naar Indië Weerbericht De dood kondigi zich aan BUREAU: Koningstraat 78-80 Den Helder Telefoon 2845 Giro 449041 Dir.: J Btjlsma DINSDAG 21 JANUARI 1947. Voortzetting van de 70e JAARGANG No. «77, HELDERSCHE COURANT TABHTSNl Advertentie»: M cent p«r ralllle«t«r. ranHllebarichteo 1» cent pet mjn. Kleine »d verten tle» (..Juttartj»»") tot U voorden 75 cent. elk woord meer cent Abonnementen: per kwart» f I.—, per poet t i U H ofdredscteor: M. H, K. L'yldert, F.ayonredacteuren C. A Dekker» en ff. Kok. Ongeveer driehonderd personen lijn verdronken toen het Griekse schip, de „Chimarra", voor Athene op een mijn liep en zonk. Het on geluk gebeurde ongeveer 20 kilo meter ten O. van Athene. De boeg werd aan stuurboord geheel kapot geslagen. De electrische installatie raakte defect, zodat geen S.O S.- seinen uitgezonden konden wórden- Twintig minuten na de explosie was de „Chimarra" gezonken. En kele overlevenden konden de kust al zwemmende bereiken. Het schip was een voormalig Duits hospitaal schip, dat als herstelbetaling ter be schikking van Griekenland was gesteld. Men neemt aan, dat meer dan 300 personen, onder wie vele vrouwen en kinderen, zijn verdronken. Het schip zonk binnen 15 minuten, nadat het op de mijn was gelopen. Aanvankelijk slaagde de beman ning er in enige orde te handhaven onder de honderden passagiers, die op het bovendek samenstroomden. Maar toen het schip plotseling sterk begon te hellen, klonk de kreet: „Wij zinken" en de wedloop naar de red dingsboten begon. Eerst 5 uur later verscheen toevallig een schoener op het terrein van de ramp en begon overlevenden op te nemen. Naar ver luidt zijn ook 40 linksgeoriënteerde politieke gevangenen, wier handen geboeid waren, in de golven verdwe nen. Paniek aan boord. Onmiddellijk na de explosie, zo vertelt de verslaggever van A.P., brak er een paniek uit. Er waren vijfhonderd passagiers aan boord, die allen „als haringen in een ton" op elkaar gepakt waren. In de vol slagen duisternis, waar ook het maan licht ontbrak, ontstonden wanhopige gevechten om de reddingboten. Vele opvarendèn sprongen over boord. Een volgeladen reddingboot waaraan rond zwemrr.enden zich vastklampte, sloeg om. De marconist vertelde, dat hij met den kapitein tot het laat ste ogenblik toe aan boord was ge bleven. Het schip had reeds zwaar slagzij gemaakt, maar richtte zich nog even op, voordat bet definitief met de boeg vooruit zon.t Op dat ogenblik waren zij in het water gesprongen en hadden twee uren land rond gezwommen, totdat zij zich aan een ton konden vastklampen. Een andere overleven de vertelde, dat hij tijdens de gevech ten, die zich rond de reddingsloepen afspeelden, revolverschoten had ge hoord. De kapitein had nog een wan- INGEZONDEN (Buiten verantwoordelijkheid der rubriek-redactie) Geachte heer Kreeft. Met belangstelling heb ik ln het blad van 17 Januari uw klacht over „Het onzichtbare Hilver sum" gelezen, want een klacht ls het Maar waarover, waarde heer, beklaagt gij u tochl Dat gij wanneer gij naar het radio-caba ret luistert, niet ook kunt zien wat het gezelschap ten tonele brengt? Moet ge u niet veeleer gelukkig prijzen, dat de tellvi- sie nog niet uitgevonden ls an dat uw ogen niet evenzeer ge marteld worden als uw oren met de banaliteiten waarmede uw goede smaak telkens weer op een zware proef wordt gesteld? Ziedaar een paar vragen, die zich aan mij opdrongen toen lk uw stukje las. Gun de Gooilanders hun ver schaald vermaak, dat zich sinds de bevrijding klaarblijkelijk nog niet heeft hersteld, zomin als de Omroep als geheel de schokken van de oorlog te boven gekomen ls. De luistervinken zijn en blij ven ontgoocheld; de goede geest en de humor van voorheen zijn nog niet binnen onze landsgren zen teruggekeerd en de program maleiders blijken daarvan dupe te zijn Wees blij dat uw oren slechts kunnen horen en niet nog iets kunnen zien bovendien Met dank voor de plaatsing en met hoogachting, NURKS Jr. Ik plaats dit stuk gaarne. Ra dio Nederland bevindt zich ln overgangstijd en die overgang is erg merkbaar. Evenwel, men moet een woning niet beoor delen naar de toestand waarin zij verkeert tijdens een verhui zing; als alles „op orde" ls zal het er beter uitzien. Zo is het ook met de radio. Het wachten ls op het einde van de overgang En wie wachtend en afwachten! buitenlandse stations inschakelt zal hebben ondervonden, dat het er buiten onze grenzen niet veel beter mee ls gesteld De wereld is uit haar voegen ge raakt. Wij moeten nog maar een poosje geduld oefenen. „Haec res et jungit, junctos et servat amices." zeiden de Ouden. Wat het betekent weet lk niet KREEFT. hopige poging gedaan om de orde te herstellen. Nog 291 personen vermist- Toen Zondag met het vallen van den avond de reddingswerkzaam heden moesten worden onderbroken, waren van de 534 passagiers 196 be houden aan land gebracht en van het vissersdorp Rafina (Attica) naar zie kenhuizen te Athene vervoerd. Op verschillende punten langs de kust zijn nog 80 overlevenden opge pikt, waardoor het aantal vermisten thans tot 291 gedaald is. Het aantal passagiers en bemanning, dat zich te Saloniki had ingescheept, bedroeg 611 Ondanks ale pogingen van de Lon- dense politie om de diefstal van auto's tegen te gaan (een beruchte dievenbende werd reeds ontmaskerd) neemt het aan tal autodiefstallen met de dag toe Het weekgemiddelde bedraagt nu reeds 250 Volgens de laatste courantenberichten zijn gedurende de afgelopen 3 maanden 3000 auto's gestolen, gedurende de af gelopen 12 maanden bijna 10,000 90 pCt hiervan werd later op een eenzame plaats onbeheerd terggevonden, soms he lemaal in Wales De autodieven hebben ook de hand in de nieuwe golf van in braken in winkels en huizen,, die Londen thans teistert Bovendien oefenen zij ge regeld goed georganiseerde aanvallen op autoparken uit, waar zij bijna onder de neus van de politie of van bewakers de auto's ontdoen van reservewielen en an dere onderdelen Na een grote voetbal match vórmden autobezitters verleden veek bij het politiebureau een queue om diefstallen aan te geven (Van onzen luchtvaartmedewerker) LUCHTSCHEPEN hebben gedurende de afgelopen oorlogsjaren zeer be langrijke diensten bewezen.. De Goodyear Aircraft bouwde voor de Amerikaanse Marine ee.i aantal half stijve luchtschepen, voorzien van twee motoren, welke patrouille- en antiduikboottochten ondernamen bo ven de wateren ven de Atlantische en Stille Oceaan, alsmede boven de eens zo gevaarlijke' Caraïbische wateren. Reeds geruime tijd zoekt de Goodyear naar enkele promotors, die het aan durven, het luchtschip voor het Trans-oceanische passagiersvervoer opnieuw te propageren Welnu, zij zijn hiermede glansrijk geslaagd en nie mand minder dan Captain Eddie Rickenbacker, President van de Eas- tern Airlines, verklaarde onlangs onomwonden, dat het luchtschip als zodanig zeer goed met de snelle luchtdiensten zou kunnen concurre ren „Ik voel er veel voor. om des noods morgen te beginnen", zei Ric kenbacker die hiermede veel stof in de luchtvaartwereld deed opwaaien Het feit blijft echter bestaan dat er zeer serieuze plannen bestaan om op nieuw speciale voor trens-oceanisch passagiersvervoer ingerichte luchtsche pen te bouwen. Hiervoor heeft Goodyaer een type ontworpen, dat een totale lengte heeft van 300 meter. De bouw kosten zijn op ongeveer vier en twintig millioen gulden becijferd De vervoers capaciteit bedraagt 288 passagiers, het geen ongeveer tien keer zo groot is als die der huidige trans-Atlantische vlieg tuigen Rickenbacker heeft gezegd, dat het niet zijn bedoeling is om zo'n luchtschip met passagiers vol te prop pen Wat we juist missen in het huidi ge luchtverkeer op de lange afstand, is de ruimte waarin de passagiers zich kunnen bewegen, comfort een geriefe lijke cabine een behoorlijke eetzaal. Dat alles was reeds vóór de oorlog ver wezenlijkt in de Duitse Zeppelins, maar de Duitsers slaagden er niet in de no- divoorraden helium van de Ver Sta ten te verkrijgen. Zoals men weet heeft Amerika hierin het monopolie en zo zijn er dus vele voorwaarden aanwezig, om die luchtschepenplannen door te zetten. De snelheid bedraagt 120 tot 144 km per uur, de vervoersprijzen kunnen uiterst laag worden gehouden: Good year heeft deze berekend voor een luxueus ingericht vliegend mailschip voor 100 passagiers Voor 12 cent per km vliegt ge over de Oceaan, bagage en goederen kunnen worden vervoerd tegen 30 cent per ton'km. Wat zijn de voordelen van het lucht schip boven het huidige luchtverkeer? Hier volgen enkele punten, welke de practische Amerikanen in overweging hebben genomen: een volkomen rus tige overtocht. Het motorengeronk ls nauwelijks hoorbaar. Absolute veilig- leid bij het gebruik van helium-gas- Stabiliteit. Veiligheid; zes motoren van 1100 pk. elk zorgen voor de aandrijf- cracht Ingeval van motorpech kunnen deze onderweg worden gerepareerd. Zelfs op enkele motoren kan het lucht schip, zij het met verminderde snelheid, ■ijn tocht vervolgen. Het hiervoor be nodigde personeel is onmiddellijk be- chikbaar. De gedemobiliseerde Marine, /liegers zijn vol geestdrift en hopen te mogen meedoen. Maar: het grote publiek wil er niet »an, althans momenteel niet. Men is ïog niet vergeten, dat de geschiedenis /an het luchtschip niet bepaald geluk- cig is geweest. Hiertegenover staat echter de schitterende staat van dienst /an de vele tijdens de oorlog gebouwde nilitaire luchtschepen. Teneinde het publiek op de vele voordelen van dit joedkope luchtvervoer te wijzen, is Goodyear in verschillende grote Ame rikaanse bladen een advertentie-cam pagne begonnen. Of deze plannen in de nabije toekomst werkelijkheid zullen v/orden, of Rickenbacker en Goodyear er werkelijk in zullen slagen hun pro jecten door te zetten, valt in dit sta dium moeilijk te zeggen. Maar als symptoom is het interessant genoeg, veelzeggend zelfs Op 30 Januari a-s. zal het - motor schip „Johan van Oldenibarneveldt" naar Indië vertrekken. De afvaart vindt plaats te Amsterdam van de Sumatrakade. Ditmaal worden uit gezonden: IVVIII R.I., IVX R.I. IV—XI R.I., tweede en derde sectie veldbakkerijen, 25 officieren kamp artsen, alsmede 18 leden van de Indische vorming. Voorts zullen mede reizen: een detachement ma riniers en jhr. mr. G. A. M. J. Ruijs de Beerenhrouck. lid van de Twee de Kamer der Staten Generaal. De ministerraado heeft voorshands de volgende regeling aangenomen voor het functionneren van de rijksdiensten op de verjaardag van leden van het koninklijk huls: Op de verjaardag van H M de Koningin zal de gehele dag vrij van dienst worden verleend Op de verjaardagen van H K H Prinses Juliana en Prins Bernhard zal eerst na de ochtendlenst vrijaf worden verleend Op de verjaardagen van de overige ie den van het koninklijk huis zuUen de rijksdienst op normale wijze functionne ren De geweldige tinbaggermolen „Roosevelt", welke voor rekening van de Biliton Mij. bij de scheepsbouw Mij. Tampa in Florida werd gebouwd, g'ijdt van de helling. De „Roosevelt" en een zusterschip, de „Stuyvesantv, dat onlangs te water werd gelaten, zijn waarschijnlijk de grootste ter wereld in hun soort. De tinbaggermolens zullen worden gebruikt ln de Indische wateren. In een circulaire aan de algemene ziekenfondsen heeft de commissaris, die met het toezicht daarop belast is, nededeling gedaan over de herziening Ier honoraria waarover thans met alle daarbij betrokkenen overeenstemming bereikt is. Daarbij is van het beginsel uitgegaan, dat er een zekere gelijkheid moet zijn tussen de vrijwillig verzeker den en de verplicht verzekerden.' De minister van Sociale Zaken bleek be reid een wettelijke regeling voor te be reiden, waardoor voor 1947 een bedrag uit het vereveningsfonds beschikbaar wordt gesteld voor uitkeringen aan de afd. vrijwillige verzekering. Voor de vrijwillig verzekerden wordt de wei- standsgrens dan verhoogd tot 3750. Vanaf 1 Januari zullen voor hen de zelfde honoraria gelden als voor de ver plichte Wat de premies betreft kan worden medegedeeld, dat een premie van 0.50 per verzekerde van 16 jaar en ouder onder de huidige omstandig heden het maximum moet worden ge acht. Beneden 16 jaar mag geen pre mie worden gevorderd. Voor man en vrouw met kinderen beneden 16 jaar mag ten hoogste 50 procent boven het normale premiebedrag per verzekerde van 16 jaar en ouder worden gevor derd. Voor de gevallen, waarin de ver strekkingen aan de vrijwillig verze kerden kleiner zijn dan die aan de ver plicht verzekerden, wordt het maximum der premie lager gesteld. Wanneer al leen sanatoriumverpleging ontbreekt, wordt het maximum der premie gesteld op 0.48, ontbreekt bovendien de zie- kenhuisverpleging, dan wordt dit 0.38, krmt daarbij nog het ontbieken van kli nische specialistische hulp, dan wordt het 0,35, welke bedragen nog met 0.02 worden verminderd als geen prothetische tandheelkundige hulp wordt verstrekt, met 0.04 Indien bovendien geen conserverende tandheelkundige hulp wordt verstrekt en met 0.05 in dien de tandheelkundige hulp geheel ontbreekt. Wil een fonds Voor een uitkering uit het vereveningsfonds in aanmerking komen, dan dient het zich bij deze re geling aan te passen. Voor het behoud, van bestaande reductie-klassen voor weinig draagkrachtigen kan een verzoek tot den toezichthoudenden commissaris worden gericht, die ook in bepaalde gevallen esr» afwijking van deze ta rieven kan goedkeuren. Voor deze premievefhogingen behoeft geen goedkeuring te worden gevraagd. Nieuwe tariefregeling vastgesteld. Op 1 Februari komt er een nieuwe tariefregeling voor begrafenissen, waar door aan de abnormaal hoge prijzen, welke tot dusver vaak gevraagd wor den, een eind wordt gemaakt. Iedere opdrachtgever zal voortaan een gespe cificeerde nota moeten ontvangen. Een eenvoudige begrafenis een vurenhouten kist, 50 rouwcirculaires, 8 dragers, een lijkkoets en 2 volgkoet sen met inbegrip van het inrichten van een rouwkamer en het zogenaamde .buurten" zal niet meer dan pl.m. 185 mogen kosten Voor uitgebreider begrafenissen is de maximumprijs naar verhouding hoger. De eenvoudigste begrafenis voor vol wassenen kost ongeveer 135. Voor een begrafenis voor kinderen tot en met 6 jaar is de prijs veel lager. De prijzen voor lijkkisten varieren van 39 tot f 122. Omstreeks half elf stonden gisteroch tend 21 wit geschilderde ambulancewa gens opgesteld voor het hoofdbureau van het Rode Kruis, de heer H P J van Ket venhage Heden nog zullen deze Rode Kruls-wagens Ingescheept worden voor Indië Nadat de directeur-generaal van het Rode Kruis de heer H P J van Ket- wlch Verschuur, de wagens en de chauf feurs geïnspecteerd had, reden de auto's langs het hoofdbureau, waar talrijke Ro de Kruls-functionnarissen de stoet gade sloegen OM HET VRIESPUNT. Weersverwachting, geldig tot Dins dagavond: Wisselende bewolkinig met hier en daar enkele buitjes. Temperatuur ir* de nacht dalend tot enkele graden onder het vriespunt, behalve ln een smalle strook langs de kust. Over dag geleidelijk weer oplopend tot boven nul. Zwakke tot matige wind tussen N W. en N-O. ETR is in de goede oude tijd veel kwaad gesproken van de Donau-Monarchie, dit samenrapsel van naties, ondanks te genstrijdige culturele en economische be langen verenigd onder de kroon derHabs» burgers. Maar men heeft ook wel gezegd: wanneer de Donau Monarchie niet be stond zou zij uitgevonden moeten wor den; zij is een noodzakelijk kwaad, zij is onontbeerlijk Inderdaad, voor de hoofdstad van het Keizerrijk en voor de dynastie is zij dit geweest Toen het Huis Habsburg in de vorige oorlog ten val was gebracht en de monarchie uiteenviel, het koninkrijk Hongarije door zijn buren werd verminkt, Bohemen de kern van Tsjechoslowakije werd, een deel van Tirol door Italië werd geannexeerd, om van het Adriatische kustgebied en andere grenslanden maar niet te spreken, was het eertijds zo trotse Oostenrijk een klein en nietig land ge worden rond een wereldstad van een kleine twee millioen zielen, een stad met een prachtige kathedraal, musea en wijd- se paleizen en monumentale regerings gebouwen hoewel er nauwelijks iets te regeren viel Niemand, die de Keizerstad bezocht kon blind blijven voor de teke nen van verval Alles getuigde van dit Jammerlijk einde na een tijdperk van rijke cultuur, van glorie en wereldse pracht JTOEN kwam Hitier en het militaristisch Berlijni dat al dit kwaad aan Weenen berokkend had, bracht het arme Oosten rijk de genadeslag toe door het in zijn lugubere dodendans mee te sleuren Bondskanselier Schuschnigg werd door Seyss-Inquart verraden., werd gevangen gezet, het land ingelijfd en onder het régime der Nazi's gebracht Zo werd het in de oorlog meegesleept Thans ls het evenals Duitsland door de geallieerden bezet, in vier zönes verdeeld en de Rus. sen hebben zich tijdelijk van Weenen meester gemaakt Wat zal de prijs zijn waarvoor Oostenrijk straks zijn zelfstan digheid terugkopen kan? AP de conferentie te Moskou zal niet slechts het lot van Duitsland maar ook de toekomst van Oostenrijk ter sprake komen en reeds zijn er tekenen die wijzen op onenigheid der bondgenoten ten aan zien van dit zwaarbeproefde land, dit verarmde volk en op weinig geneigd heid, tenminste aan Russlche kant, om het terwille te zijn Toch heeft het van de gealliëerden wel enig herstel en een wel gezinde behandeling verdiend, wint al heeft een deel der bevolking zich door Seyss-Inquart en de andere verraders ia- ten misleiden, de mentaliteit van den Oostenrijker is aan die van den Duitser zeer ongelijk Maar wat wil men? 't Weer. loze land is door vijandig gezinde vol ken, die bovendien door landhonger en machtsbegeerte worden gedreven, omringd en deze laten rechten gelden, de rechten die de overwinnaar heeft Bovendien staan sommige besluiten reeds vast Zuid- Tirol zal bij Italië blijven, de door Slaven bevolkte landen bij Joegoslavië, Triëst blijft zelfstandig, onder internationaal be heer Voor Oostenrijk is er weinig hoop UNGELANDS minister van buitenland se zaken heeft dezer dagen in een toe spraak tot de gedelegeerden die thans te Londen de conferentie van Moskou voor bereiden, een goed woord ten behoeve van Oostenrijk gesproken en erop gewe zen dat dit volle, in economisch opzicht, indien mogelijk, behoorde te worden ge spaard Hij heeft van de mogelijkheid ge rept dat door somenwerking der Donau- landen voor Oostenrijk iets te redden zou zijn Maar zal die samenwerking ooit kunnen worden verwezenlijkt tussen lan den bij wie de naijver op politiek en eco nomisch gebied zo fel is als juist aan de Donau-oever en die ieder voor zich wor den beïnvloed en aangemoedigd door grote machten welke hun invloedssferen wensen te versterken? In het Balkan- gebied en ook in het Donau-bekken staan Oost en West, de Russen en de Anglo- Amerikanen, nog steeds onverzoenlijk tegenover elkaar en het staat fe vrezen, dat Weenen wederom het kind van de re kening worden zal JJEVINS woord geeft ongetwijfeld de tegenwoordige gezindheid der Britse regering weer Engeland wil voor Oosten rijk herstel, verbetering van zijn positie, een toestand die land en volk levens vatbaarheid verzekeren kan Het wil dit sinds lang Maar Rusland is klaarblijke lijk niet geneigd de troefkaart Oostenrijk, die het in handen heeft, uit te spelen vóór het ten opzichte van Duitsland zeker is van zijn winst Voor Wenen is spoedige uitkomst nog niet in zicht U 27) Nee, met Beasley en Jimmy Maddox ging het niet goed. Daar hoefde je geen dokter voor te zijn. Dat zag je zó. Kees van der Slot zag het en Nico en Izzy. En er kwam een dag dat een van hen, ruwweg, tegen Beasley zei, toen die uren achtereen lag te zuchten en te mompelen dat hij er verrekt beroerd uitzagdaar! Nu wist hij het. En Beasley deed net of hij gek was. Hij bleef doorsoezen en doormompelen en eerst heel lang daarna deed hij z'n ogen open en keek de anderen suffig aan. Z'n ogen waren met wat bleek bloed doorlopen en hij trok een raar gezicht. Kees van der Slot huiverde, want hij had een vermoeden dat het lang niet best was met Beasley. De verveling was soms onbeschrijf» lijk. De nachten kwamen ze onder het zeil wel door. maar aan de dagen kwam geen eind. Die waren zo lang en zo eindeloos gerekt als elastiek, als kauw» gum. Gruwelijk lang kon één zo'n dag duren. Een dag was soms een week. Maar dat kwam omdat de zon op hen neerschroeide en alle besef van plaats en tijd wegbrandde uit hun brein. Dan spraken ze wartaal met elkaar, woor» den werden gevormd zonder enige in» houd en een enkele maal begon een der vjjf mannen te neurien. Dat klonk verschrikkelijk triest en ze vroegen meestal of de man die neuriede z'n mond wilde houden. Als hij dit niet di» reet deed werden ze woedend en ver» vloekten hem en z'n geneurie erbij. Er kwamen dagen dat het slecht weer was. Het vlot, onhandelbaar en stuurlozer dan ooit, tolde voort, van golftop tot golftop. De mannen lagen onder het zeil, zich beschuttend voor het steeds overkomende water. Dat water doordrenkte de paar gescheur» de lappen die over hun ontvelde licha» men lagen en het zout van het zeewater brandde folterend op de door de zon opengeschroeide plekken. Een enkele van hen voelde de pijn al niet meer, zo was zijn huid verhard. Die huid was 'n soort schild geworden tegen de razen» de schroeiing van de tropenhitte. Ze w-aren gelukkig als een bui zich boven hen ontlastte. Dan kropen ze naar het stuk zeil dat ze gingen ophouden. Het eerste regenwater, het gezegende, ge» benedijde water, de brenger van weer een of twee dagen .leven, spoelden zp weg, omdat het zeil altijd aangekoekt was door zout van de overslaande gol» ven. Maar daarna konden zij het drink» ken. En hoe dronken zij! Gulzig, als dieren, die dagenlang in de woestijn waren en de weg naar het water in de oase kwijtgeraakt waren. Als verdwaalde dieren die stierven van dorst doch op het laatste ogenblik wa» ter krijgen. Het water maakte hun ton» gen iets zachter, zodat ze weer konden spreken. Het gleed als balsem over hun gesprongen en wegterende lippen, het liep klokkend en borrelend in hun steeds meer inkrimpende magen en het veroorzaakte hun hevige pijn. Want de lichamen van deze vijf mannen waren niet meer ingesteld pp het ontvangen van water en voedsel. Dan ineens be« seften ze dat ze zuinig moesten zijn. Zuinigwant ze wisten niet wan» neer er weer water zou komen. Ze kenden nu de hel van de dorst maar er moet voor een zeeman, die uitge» trokken is om de wereld haar vrijheid te helpen bevechten, meer dan één hel zijn. Voor hem zijn er vele hellen. Een ervan is de honger, een de dorst, een de angst en zo zijn er nog meer. Maar dat weet die zeeman pas als hij zich op een vlot van 2y, bij 2y, meter bevindt, ergens op de wijdheid van de South Atlantic, met niets naast zich dan vier kameraden, waarvan er twee al een heel eind op weg zijn naar de andere zijde. Ze hadden deuken en gaten ln hun lichaam van het harde hout waarop ze lagen. Hun lichamen werden krom en scheef en iedere dag zagen ze dat hun beenderen meer uitstaken. Dat was een akelig en luguber gezicht en het was net of de Dood iedere dag wilde dat ze w-eer even duidelijker zagen dat het met hen gedaan was. Dat ze heus toch alle hoop moesten opgeven. Dat ze ge» doemd waren te kreperen, alle vijf, op dit verdoemde vlot en dat ze niets, niets meer te verwachten hadden. Ze staarden op hun eigen lichamen en op die van elkaar en ze wisten op het laatst niet meer wat erger was. Van der Slot keek er het minst naar. Hij wilde niet sterven, hij wilde terug. Terug naar Rotterdam of naar Ameri» ka. Alleen om nog eenmaal in zijn Ie» ven te eten, eten, etenzolang en zoveel tot hij er bij neerviel. Het denkbeeld pijnigde hem. Hij zag het voor zich, in al zijn heerlijkheid, in al zijn kostelijke uitgebreidheid. En hij kreunde en alle uren van de nacht hield hij met z'n twee handen z'n maag vast. omdat hij dan de honger minder voelde. En het vlot tolde maar voort. Voor» uit? Achteruit? Naar oost of naar west? Geen van die vijf zeelui wist het en het kon hen niets meer schelen ook. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 1