Regering pleii voor
onze havens
Regerings-crisis in België
China het eerste twistpunt
„Twenthe" startte voor wereldreis
Weec&ecUfit
Verdrags
verplichtingen
Nota aan Washington en Londen
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRASTEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Men wil „FIFTY-FIFTY"
met België
Bevroren Nederlandse
bloemen naar
de tropen
Hors d'Oeuvre
Een warme April?
Wordt Spaak Kabinets-lormateur
Streven naar nationale
coalitie
..I-a sc'icct zijn vrouw dood.
Overstromingen in België
Prinselijk gezin met
vacantie
Prins Bernhard voor
de radio
Weer expresse-bestelling
mogelijk.
3E
Schoenenbonnen
op 1, 8, 4 of 0
Moderne zakentocht van vliegenden millionnair
Van nabij en verre
n.
Dakota in Ned.-Indië vermist
BTJRXAÜ:
Koningstraat 78-10
Den Helder
Telefoon
Giro 449041
Dlr.: J. Btjlsma
DONDERDAG 13 MAART 1947.
Voortzetting van de
70e JAARGANG No. 9911.
HELDERSCHE COURANT
TAREgVKN:
Advertentie*: 14 cent per
millimeter. Familieberichten
11 cent per m.m. Kleine ad
vertent: es („Jurtertje*") tot
U voorden Tl cent. elk voord
meer I cent
Abonnementen: per kwarts»:
t per poet 1 183
H> ofdredttteor: M. H. E. Uyldert, Rajonredecteoren C. A Dekken es W. Kek.
Na de oorlog is een overgrote
deel van het voor het natuurlijk
achterland van de Nederlandse en
Belgische Rijnhavens bestemde ver
keer door de bezettingsautoriteiten
over Hamburg en Bremen en Em-
den geleid, hetgeen voor de Neder
landse en Belgische regeringen
aanleiding is geweest in gezamenlijk
overleg een nota tot het State
Department en het Foreign Office
te richten, waaraan wij het volgen
de ontlenen:
De Nederlandse regering, ln over
leg met de Belgische regering, heeft
de eer de uitnodiging te aanvaar
den om met de bevoegde Engelse en
Amerikaanse autoriteiten besprekin
gen te voeren op een door deze auto
riteiten nader aan te geven tijd en
plaats over het probleem betreffende
het herleiden naar de Nederlandse en
Belgische havens van het transito-
Verkeer met bestemming voor het na
tuurlijk achterland van deze havens,
dat nu over de Noord-Duitse havens
wordt geleid.
De Nederlandse regering beseft,
dat deze vervoerpolitiek, die zoveel
echade berokkent aan de Nederlandse
en Belgische havens, door de Engelse
en Amerikaanse autoriteiten wordt
gevolgd, teneinde een bezuiniging te
verkrijgen in „hard currency" in hun
bezettingskosten van Duitsland. De
leidende gedachte is hier, dat bij in
voer door de Nederlandse en Belgi
sche havens, alle kosten na aankomst
van de schepen verschuldigd zijn ln
Nederlandse guldens of Belgische
francs, terwijl in de Noord-Duitse
zeehavens in marken betaald wordt.
concessies bereid.
In het belang van een terugleiding
van het bedoelde verkeer naar oe
uit Aalsmeer zijn onlangs snijbloemen
per „Oranjefontein" naar ZuidAfrika
verstuurd De seringen, rozen en tulpen
waren ln „droog ijs" (koolzuur) verpakt
en toen men één der kisten ter hoogte van
de evenaar opende, waren de kinderen
Van flora even fris als toen ze in hun
koele bewaarplaatsen werden gedaan Ook
in Kaapstad bleken de daar ontdooide
bloemen die twintig dagen bevroren
waren geweest de reis zonder enige
schade te hebben doorstaan Hiermee is
een experiment geslaagd, dat van vér
strekkende betekenis kan zijn voor de
Nederlandse bloemenexport naar veraf
gelegen gebieden
WEER DE WAAGHAAN
„Ziezo", zei de haan, „je kunt
mij er weer op zetten."
„Waarop?" vroeg ik.
„Op de toren van de Waag. Ik
waag het erop Het ergste is
voorbij. Het dooit. Duurzame
dooi." En hij lachte schril.
„Ja, Ja", liet hij erop volgen,
en hij krabde met zijn verroeste
linkerpoot zijn verroeste kam,
„ik stond daar hoog tn de lucht,
en daar zag ik opeens de Ooste
wind in de verte recht op mij
aankomen. Rechtstreeks uit Prui
sen. Ik wist op slag wat voor
wintertje dit worden zou. Daar
om, en alleen daarom, ben ik on
dergedoken. Nu ben ik illegaal
„Dat zit hem niet in het on
derduiken", merkte ik voorzien
tig op.
„Dat weet ik wel", zei de haan
„maar het telt toch mee. Hiel
beneden is het wel donker, maar
goed beschut. Toch, nu de kou
voorbij is, wil ik er wel weer
bovenop. En draaien en kraaien
en vrolijk zijn. Ik voel me kip
lekker."
Hij probeerde te kraaien, maai
er zat klaarblijkelijk ook roest
in zijn keel. Het klonk schor
„Wil Je niet eerst een beetjt
worden verguld?" vroeg ik.
„Och wat", riep hij minach
tend, ,,dat bladdert er toch maar
af. Geef mij nu maar mijn
plaatsje in de zon terug. De wind
zit in de goede hoek, ik wil
daarvan profiteren zolang ik
kan."
„Je hebt wel eens anders ge
praat", zei ik, mismoedig en met
een tikje van verwijt.
„Daarvoor ben ik ook niet al
leen een Waag haan, maar ook
een weer-haan", zei de haan.
KREEFT.
Nederlandse en Belgische havens, u
de Nederlandse regering bereid haar
begrip voor dit inzicht van de Brit
se en Amerikaanse autoriteiten te
tonen en mede te werken tot een op
lossing van het probleem op de vol
gende basis:
1. het gehele bovengenoemde ver
keer zal door de Britse en Ameri
kaanse autoriteiten weer over Ne
derland en België worden geleld.
2. De Nederlandse regering ver
klaart zich bereid de daadwerke
lijke grotere kosten in vreemde va
luta, die voor de Amerikaanse en
Britse regeringen zouden kunnen
voortvloeien uit de herleiding van
het verkeer bedoeld onder 1, te be
talen.
3. Ten minste 50.000 ton per
maand van het bovenbedoelde ver
keer zal door de Britse en Ameri
kaanse autoriteiten geleld worden
De afdeling klimatologie van het
K. N. M. I. deelt mede, dat waar
schijnlijk de gemiddelde tempera
tuur in April boven normaal zal
zijn, zodat een betrekkelijk warme
Aprilmaand verwacht mag wor
den. Voor de neerslag ls het niet
mogelijk een vewachting op te
stellen.
over Nederlandse havens en ten
minste 50.000 ton per maand over
de Belgische havens. Ten aanzien
van het verkeer boven de 100.00»
ton per maand Is de keus tussen
Nederlandse en Belgische havens
vrij.
De Nederlandse regering drukt
haar hoop uit, dat een gelegenheid
worde geschapen over deze belang
rijke punten van gedachten te wisse
len. Naar aanleiding hiervan bestaat
de mogelijkheid dat binnen afzien
bare tijd tussen de bevoegde autori
teiten van de betrokken landen be
sprekingen zullen plaatsvinden over
de herleiding van het verkeer over
de West-Europese havens, terwijl hei
niet onmogelijk is, dat daarbij an
dere kwesties, als daar zijn b.v. het
verkeer binnen Duitsland, zullen
worden behandeld.
De Belgische minister-president,
Camille Huysmans, heeft gistermor
gen het ontslag van zijn regering aan
prins-regent Karei aangeboden.
De zitting van de Belgische Kamer
is voor onbepaalde tijd verdaagd.
Van Cauwelaert heeft in de Kamer
voorlezing gedaan van een korte mede
deling van Huysmans over de indie
ning van het ontslag der regering.
Huysmans verklaarde, dat de com
munistische ministers hem hadden
verzocht van hun functie te worden
ontheven, als gevolg van een verschil
van mening ten aanzien van de
kwestie van steenkool en mijnen.
Onder die omstandigheden kan de
regering niet meer op een meerder
heid in het parlement rekenen, aldus
Huysmans, en daarom heb ik den
prins-regent verzocht het ontslag van
de regering te aanvaarden.
Crisis van korte dour?
Huysmans heeft tegenover de pers
verklaard, dat de regeringscrisis van
korte duur zou zijn, daar reeds van te
voren maatregelen zijn genomen en be
sprekingen zijn gearrangeerd. Op een
vraag op welke partij of welke per
soonlijkheid hij een beroep zou doen,
antwoordde Huysmans, dat het op het
cgenblik minder ging om een partij dan
wel om een program. Betreffende de
vraag op welken persoon de prins-re
gent allereerst een beroep zou gaan
doen, wilde Huysmans slechts ten ant
woord geven: „Zoek niet naar een
naam van verscheidene lettergrepen".
Een nationale coalitie.
In gewoonlijk welingelichte kringen
te Brussel deden geruchten de ronde
over een opvolging van de aftredende
linkse coalitie-regering door een rege
ring van „nationale coalitie". Dit zou
betekenen, dat in de regering ook ver
tegenwoordigers zouden komen van de
christelijke volkspartij, de grootste tn
het land, welke in Juli 1945 uit de re
gering trad tengevolge van verschil
van mening met socialisten, liberalen
en communisten over de Koningskwes
tie. De CVP was voor onmiddellijke
terugkeer van Koning Leopold 3, die
thans in Zwitserland vertoeft. Toetre
ding van de CVP tot de regering zou
Maandagavond heeft de dienstleider J
Hobbel te Ohe en Laak (Limburg) door
een noodlottig toeval zijn vrouw gedood
De heer Hobbel maakte zijn revolver
schoon en verkeerde ln de mening, dat
het wapen ontladen was. Er heeft echter
nog een patroon in de loop gezeten.
Tijdens het poetsen van het wapen
klonk plotseling een schot en de kogel
trof de vrouw in de borst. Een mede-
aanwezige kennis haalde onmiddellijk
geestelijke en medische hulp, die echter
niet meer konden baten. Het slachtoffer
was 40 Jaar oud. H. ls door de marechaus-
sée gehoord.
Tengevolge van de dooi en overvloe
dige regens zijn het kanaal van Char
leroi alsmede de rivieren Pieton en
Sambre op verschillende plaatsen in de
streek van Charleroi buiten hun oevers
getreden. Te Marchienne en te Aiseau
worden de huizen door het binnen
stromende water bedreigd. In het
laatste plaatsje geschiedt het verkeer
geheel per vaartuig.
mogelijk kunnen zijn wanneer een
compromis kon worden gevonden inza
ke de Koningskwestie.
Na het ontslag van het kabinet-Huys-
mans te hebben aanvaard, had de
prins-regent een onderhoud met de
voorzitters van Kamer en Senaat, van
Cauwelaert en Gillon en vervolgens
met de Schrijver, voorzitter der CVP.
In politieke kringen spreekt men van
Paul Henri Spaak, den aftredenden
minister van buitenlandse zaken en
voorzitter van de algemene vergade
ring der V. N-, als mogelijk opvolger
van Huysmans in de functie van mi
nister-president.
De gemeente Zermatt heeft hei ge
hele Prinselijk gezin uitgenodigd voor
een vacantleverblijf van enkele weken
Hunne Koninklijke Hoogheden hebben
deze bijzonder vriendelijke uitnodi
ging, welke de Prinselijke familie In
staat stelt tezamen een vacantie in de
Zwitserse bergen door te brengen,
gaarne aanvaard
Z K H Prins Bernhard zal Donderdag
avond S uur over belde zenders een
dankwoord spreken naar aanleiding
van de geboorte van Prinses Maria
Christlna
De tweede „kolen-Zondag" is een groot succes geworden. Ruim 35000 ton
steenkool werd door de mijnwerkers in de Limburgse mijnen naar boven
gebracht. Onmiddellijk na aankomst van de kolentreinen zijn de kolenhan.
delaren met man en macht begonnen met het lossen van de kostbare
brandstof, ANP P.
NIEUWE AANVAL OP DE
VORST WORDT INGEZET.
Weersverwachting, medegedeeld
door het K. N. M. I. te de Bilt,
geldig tot Donderdagavond:
Toenemende bewolking met tijde
lijk sneeuw, later voornamelijk in
{'et zuiden van het land overgaand
n regen. Aanwakkerende wind
tussen oost en zuid. Aanvankelijk
lichte vorst, later opnieuw stijging
van temperatuur in het zuiden
van het land tot boven nul, in het
noorden van het land tot om het
vriespunt.
Met ingang van 1 April zal vooi
het gehele land de mogelijkheid woe
den opengesteld om briefpostzendin
gen per expresse te doen behandelen.
4 Voor aangetekende stukken en
postwissels zal voorlopig nog geen
jresse-behandeling mogelijk zijn.
Het Centraal Distributiekantoor
deelt mede. dat de distributlediens-
ten van 17 Maart a.s. af op nader
bekend te maken dagen aan hen
wier stamkaartnummer eindigt op
1, 8, 4 of 0. voorzover zij sedert 1
April van het vorig jaar geen
schoenenbon tegen Inlevering van
bon 614 van hef inlegvel hebben
ontvangen, een schoenenbon naar
keuze van den aan - ager zullen
verstrekken.
De tweede distributiestamkaart met
bijbehorend inlegvel moet overlegd
worden. De bonnen 612 en 614 zullen
van het inlegvel verwijderd worden.
Voorts zal na bovenvermelde datum
aan kinderen, geboren in de maand
Maart van een der jaren 1932 t/m 1946
een schoenenbon worden verstrekt van
de soort en maat welke overeenkomt
met leeftijd en geslacht van het kind.
Van het inlegvel, hetwelk met de TD
moet worden overgelegd zal bon 604
worden verwijderd.
De conferentie te Moskou
Onder voorzitterschap van minister
Marshall hebben de ministers van buiten
landse zaken Dinsdag te Moskou het Sow-
Jet-voorstel besproken om de details be
treffende China van de in December 1945
gehouden conferentie der ministers van
buitenlandse zaken aan de agenda toe te
voegen
De Engelse minister van buitenlandse
zaken, Bevin, verklaarde, dat de bij een-
komst van 1945 geen zitting was geweest
van de raad der ministers en hij gaf er
ds voorkeur aan de kwestie op een on
officiële zitting te behandelen, waarbij
hij werd gesteund door zijn Amerlkaansen
ambtsgenoot Marshall Beiden verklaarden
het niet Juist te achten de Chinese kwes
tie op de conferentie van de ministers te
Gistermiddag om dertien nur ver
trok. nagewuifd door een groot aan
tal familieleden en bekenden, het
echtpaar B van LeerRubens met
't KLM-vlIegtuig. de PH-TAT „Twen-
the" voor een reis naar Voor-Indië,
China en Zuid-Afrika.
De heer B van Leer. president-di
recteur van de „NV Van Leer's Ver
enigde Fabrieken", zal op deze reis
om de wereld, waarvoor hij het vlieg
tuig heeft gecharterd, de verschil
lende fabrieken van zijn onderneming
bezoeken en nieuwe relaties in het
buitenland opdoen.
Een schare van journalisten en pers-
fotogr ->-i omringde den „vliegenden
millionnair" voordat- hij in 't vliegtuig
stapte. Op de vraag of de heer van
Leer altijd een voorstander is ge
weest van de vliegsport, antwoordde
hij: „Vroeger was dit niet het geval.
Tijdens mijn verblijf in Amerika, ge
durende de oorlog, heb ik, mede op
aandringen van mijn zoon. die zelf
sportvlieger is, veel gevlogen. Nu ben
ik er een warm voorstander van. Het
personeel van mijn zaak heeft reeds
700000 km gevlogen."
Behalve het echtpaar Van Leer vliegt
een bemanning mede van 9 man. De
gezagvoerder is P Both. De heer Van
Leer neemt een eigen fotograaf mede,
die voor de fotografische documentatie
van deze unieke reis zal zorgen.
Route nog onbepaald.
Het eerste doel van de tocht is Lon
den. De heer V van Lejrr, een zoon
van den mjliionnair, zal met zijn echt
genote de tocht tot Londen meemaken.
Vandaar gaat de reis naar Lydda in
Palestina, maar verder is de reis
slechts in grote lijnen uitgestippeld.
Van dag tot dag zal worden bepaald
welke routes men zal vliegen en waar
men zal landen.
De heer Van Leer heeft aan de
NIWIN het aanbod gedaan enige ba
gage mee te nemen voor de soldaten
in Indonesië. Aan boord bevinden
zich o.m. 109000 sigaretten, een ge
schenk van de Curacaose militairen
aan hun wapenbroeders in Indonesië.
Bovendien gaan er ongeveer 250 kilo
kranten en weekbladen met het vlieg
tuig mee voor de jongens over zee.
„Goe^e reis!"
De heer Van Leer en zijn echtgenote
onderhielden zich vóór hun vertrek
nog geruime tijd met enkele leden van
de directie der Van Leer fabrieken
nl de heren J Bouw, dr J de Meijer
en T Gransbergen. Onder de talrijken
die hen goede reis toewensten waren
de heer Van Gelder, directeur der
BPM, de heer Veenendaal. directeur
KLM. mr van der Wiel, alg. secretaris
der KLM, mr van Leuven en mr van
Son, resp. secretaris en persoonlijk
vertegenwoordiger van den heer Ples-
man, en de bekende revueartiste Hen-
riëtte Davids. een oude kennis van de
familie Van Leer. Tenslotte hield de
heer H Martin, directeur der KLM,
een korte toespraak, waarin hij zijn
bewondering uitsprak voor het jeug
dig Initiatief van den heer Van Leer.
die voor zijn grote zakenreis van het
moderne vervoermiddel het vliegtuig
gebruik maakt,
bespreken of inlichtingen te ontvangen
zonder dat China vertegenwoordigd ls
De Franse minister van buitenlandse
zaken, Bidault, zelde, dat ook Frankrijk
van gevoelen is, dat China vertegenwoor
digd moet zijn. Indien een op China be
trekking hebbende kwestie op de confe
rentie ter tafel wordt gebracht
Minister Molotof verklaarde hierop, dat
hij niet Inziet, waarom de Chinese kwes
tie niet op de agenda geplaatst kan wor
den en hij stelde een informele bijeen
komst voor op dezelfde basis als de be
sprekingen van 1945, welke bijeenkomst
dan gevolgd dient te worden door de uit
gifte van een communiqué waarin de ge
zichtspunten van de drie betrokken mo
gendheden zullen worden uiteengezet
(Frankrijk heeft geen deel genomen aan
de Moskouse conferentie van 1945)
Berin verklaarde dat de omstandigheden
in 19451 uitzonderlijk waren en hij het
thans niet eens kan zijn met Molotof over
de uitgifte van een communiqué, tenzij
China op de hoogte wordt gebracht en bij
de besprekingen aanwezig ls Bevin vroeg
Molotof een dergelijk voorstel in te trek
ken, doch verklaarde zich accoord met
het voorstel om te Moskou Informele be
sprekingen te houden
De veehandelaar B. uit Markelo werd
dezer dagen op de maikt te Olderxzaal
beroofd van zijn portefeuille, inhou
dende plm. 2500 gulden. x Ten
noorden van Gaza is de Susannah, een
schip, met naar men vermoedt 400 ille
gale immigranten aan boord, aangeko
men. x De gemeente Bloemendaal
heeft dezer dagen haar 20.000ste inwo
ner gekregen. x Sinds 3 Maart
hebben de uitzendingen in de Ned. taal
van de Radiodiffusion Frangaise plaats
op golflengte 1293 m. (radio Luxem
burg) iedere avond van 22 uur 45 tot
23 uur. x Vijftig procent van de
Deense aardappelvoorraad is bevroren.
x In de laatste maand zijn 4.792
personen in de Britse zóne van Duits
land uit de openbare dienst ontslagen
wegens voormalig lidmaatschap van de
nazi-partij. x De Amerikaanse
bezettingsautoriteiten in Oostenrijk
nebben een bankbiljettenvervalsing op
grote schaal aan het licht gebracht. Alle
dollarbiljetten zijn Ingetrokken. x
Volgens de laatste officieuze schat
tingen bedraagt het aantal doden bij de
bot-ingen in het gebied van Rawalpindi
(Pendsjaab) 200 en het aantal gewonden
400.
VERONGELUKTE BRITSE DAKOTA
GEVONDEN
Te Rome is officieel bekend gemaakt,
da» de lijken van 12 der 13 inzittenden
van het Britse Dakota-toestel. dat ver.
leden week op het eiland Ischla is
neergestort, gevonden zijn.
Onlangs hebben wij uitgeweid over
Engelands machtsverlies en in 't voor
gaand artikel als een der dicpsle oor
zaken van Engelands verzwakking ge
noemd: gebrek aan begrip voor het
Duitse gevaar, waardoor de regering te
Londen heeft gemeend zich niet te
hoeven te houden aan het ook met
Frankrijk gesloten verdrag van Lo-
camo.
Dit verdrag, in 1925 aangegaan, was
tot op zekere hoogte een aanvulling
van het verdrag van Versailles, waar
door Frankrijk zich niet voldoende be
veiligd achtte tegen toekomstige Duit
se agressie en legde aan Engeland de
verplichting op aan Frankrijk militaire
bijstand te verlenen wanneer dat door
Duitsland mocht worden aangevallen,
of wanneer Duitsland het Rijnland
weer mocht bewapenen. Men ls des-
tijds in Engeland over deze overeen
komst zeer geestdriftig geweest en de
Fransen voelden zich enigermate ge
rustgesteld. Engeland meende in 1925
deze militaire hulp gemakkelijk in uit
zicht te kunnen stellen, want het zou
naar menselijke berekening toch nooit
nodig zijn de wapenen tegen het ver
zwakte en innerlijk verdeelde, econo
misch uitgeputte Duitse rijk op te ne
men. Te Parijs echter zag men het be
ter in. Men kende de mentaliteit en
de energie van den verslagen vijand
maar al te goed. En Frankrijks zorgen
zijn niet ongegrond geweest. Maar in
ieder geval, in 1925 had men het Locar-
no-verdrag.
Evenwel, in tien of elf jaar kan veel
veranderen. En toen Hitier, in 1936, de
stoute worp waagde, het verdrag van
Versailles verscheurde als een „vodje
papier" voor Duitse staatslieden zijn
verdragen zelden iets anders geweest
behalve wanneer zij er voor hun land
belang bij hadden dat zij werden na
geleefd en zijn zwaar bewapende
legers het Rijnland binnenrukken liet,
hielden de Britse staatslieden zich doof
voor de waarschuwende woorden uit
Parijs en stoorden zij zich aan de ver
plichtingen van Locarno allerminst. Te
Londen had men andere zorgen. De
Engelse premier brak -zich het hoofd
over de kwestie der troonopvolging.
George V was gestorven en de Prins
van Wales trok zich fe elfder ure van
de kroningsplechtigheid terug. Terwil-
ie van een vrouw. Het was voor Enge
land een pijnlijke historie, en wie kon
zich dan nog bekommeren over een
volksmenner als Hitier en over een aan
Frankrijk gegeven belofte van meer
dan tien jaar her?
Engeland hield zich niet aan het ver
drag. Men was er te Londen van over
tuigd, dat het daar aan de Rijn zo'n
vaart niet lopen zou. Het was echter
een trouwbreuk, die zich binnen enkele
jaren op Engeland wreken zou en het
is een wraak geworden die door- en
na-werkt en het Britse wereldrijk
thans berooft van een overzees gebied
waarop het sinds twee eeuwen trots is
geweest.
Hitier plaatste 7 Maart 1936 de we
reld voor een voldongen feit, door het
Rijnland weder te militariseren, als
bestond het verdrag van Versailles
niet. „Die Wacht am Rhein" werd weer
een realiteit. De Volkenbondsraad die
te Londen vergaderde, veroordeelde de
Duitse remilitarisering als een schen
ding van Versailles en Locarno, maar
Engeland kwam niet in verzet. Het
duldde dat Victor Emanuel tot Keizer
van Ethiopië werd geproclameerd en
het verleende gastvrijheid aan den uit
zijn gebied verdreven Negus. De bur
geroorlog in Spanje bracht Franco aan
het bewind, die door Hitier en Musso-
lini werd erkend, Engeland liet de din
gen op hun beloop. Maar vier jaar la
ter wierpen de Duitse stoottroepen het
Engelse leger, groot vierhonderddui
zend man, bij Duinkerken in zee, en
slechts iets meer dan de helft ont
kwam aan gevangenschap of dood.
In datzelfde Duinkerken heeft Enge
land thans wéér een overeenkomst
met Frankrijk aangegaan, wederom
een die tegen Duitsland is gericht. Juist
als vóór 22 jaar te Locarno. Zal Lon
den de verplichtingen welke daarin zijn
vastgelegd, misschien wéér verwaarlo
zen wanneer Duitsland binnen, laat
ons zeggen tien of twintig jaar, aan
leiding tat gemeenschappelijk optreden
geeft? Versailles en Locarno hebben
bewezen hoe weinig waarde gehecht
moet worden aan een internationaal
verdrag. Het wordt aangegaan als de
nood er alle partijen toe dringt; het
wordt gemakkelijk verwaarloosd als
één der partijen de nood niet meer als
zo klemmend ervaart en door andere
belangen begoocheld wordt. Mag men
daarom van Moskou wel veel verwach
ten dat duurzame waarde heeft?
U
Een Dakota-vliegtuig, dat gister
morgen voor de dagelijkse vlucht naar
Bandoeng van het vliegveld Kemajo-
ran opsteeg, is ter plaatse niet aange
komen. Het toestel wordt voorlopig als
vermist beschouwd. Buiten de twee
leden van de bemanning vervoert de
Dakota 24 passagiers.