SCHIPHOL, Algemene Ledenvergadering Gemeentelijk Lyceum, Den Helder Db aanmelding voorde nieuwe cursus Tarzan's verborgen schat De avonturen van een Insbnl BAL Wederopbouw-nevelen over Den Helder BOERDERIJEN Vulpenhouders WITTE 4500 man aan het werk „DAT ZIJT GIJ!" RADIO-DOKTER Keizerstraat! 2 JUTTERTJES Adverteert in dit blad Voor chemisch reinigen en verven 99 Er zijn plannen, maar MEN wil voorspellingen? Men wil weten hoeveel huizen in Den Hel der gebouwd zullen worden en waar ze zullen komen? Wil men graag ver nemen wanneer het nieuwe Den Hel der kant en klaar zal zijn? Niemand die het zeggen kan. We weten dat op het ogenblik een ernstig woning tekort heerst. Zelfs wanneer dat aan gevuld is, kunnen wij nog niet van een nieuw Den Helder spreken. Hoogstens van een hersteld Den Hel der. a '/nv '-J het ophouw- dorado wë Een dorp wordt opgeslokt Advertenties Doopsbediening Helderse Zwemvereniging MARSDIEP RIJKS HOGERE BURGERSCHOOL B TREKKING 6 JUNI 1 GEEH ÜITSELMAAKT SPOED! A.s. ZONDAG AUTOBUSTOCHT naar Volendam en bloeiende Beemster CANADESE VULPENHOUDERS W. MOLL, Kantoorboekhandel, TI TT QT T Vanaf VRIJDAG a.s. kunnen wij U weer eens zo'n echte spannende Atelier ModernKoningstraat 105 mu mm] verplaatst 500ste STAATSLOTERIJ Personeel: Te koop gevraagd: PLUIMVEEHOUDERS. A. M. HANSE, Gravenstraat 89, Den Helder. Keizerstraat 44 Den Helder twee jaar geleden de ion der bevrijding opging over Den Heider, bescheen zfl een geteister de stad. Puinhopen werden aan getroffen op plaatsen waar voor heen doiienden hulzen hadden ge staan. Tal van woningen waren dermate beschadigd, dat zfl de naam „woningen" ternauwernood meer verdienden. Schuilkelders ontsierden het stadsbeeld. Het wegdek van de meeste straten verkeerde in wanhopige toestand. Gras groeide tussen de stenen en de plantsoenen boden een troos teloze aanblik. Men moest niet naar dflk of haven, strand of duinen wandelen, want de toestand was daar niet minder triest. Met haastige schreden keerden de dapperen, die het toch gewaagd had den, naar de stad terug, waar de aan blik van huizen en winkels al even weinig verheffend was. Haveloos en verarmd, verveloos en droefgeestig zag alles er uit. We waren bevrijd, maar wat moest er veel gebeuren De bewoners bleven hun stad trouw Zij vochten om een verblflfs- of ves tigingsvergunning en dagelijks zag men langs de toegangswegen de ver huiswagens naar de stad trekken. Langzaam maar zeker werd de stad, of wat daarvan over was, gevuld. Alles wat maar enigszins bewoonbaar was, werd bewoond, en zo nam het inwonertal geleidelijk toe. De stad begon weer te leven en er was hoop, dat Den Helder een grote toekomst tegemoet zou gaan. flEEDS twee lange jaren zijn wij op weg naar die grote toekomst, die toch naar wij hopen en vertrouwen voor deze stad is weggelegd. De gang langs die weg mag dan niet zo snei gegaan zijn en nog gaan, als wij aan vankelijk hebben gehoopt, er is toch voortgang. Er 1» toch reeds veel werk verzet, door allen, die bij de wederop bouw van Den Helder betrokken zijn. Wanneer we ons even herinneren, hoe alles twee jaar geleden was, dan past ons ondanks alles geen ontevre denheid. Er ls gewerkt, het puin is grotendeels geruimd, grote plannen zijn gemaakt en aan de verwezenlij king van een deel daarvan is reeds begonnen. We roepen nog even in de her innering terug de raadsvergadering van 3 October 1946, waarin de con touren Van het nieuwe Den Helder zich begonnen af te tekenen. We- deropbouwplannen werden Inge diend en aangenomen. Contouren waren het, inderdaad, en het is zelfs op dit ogenblik nog niet mogelijk om veel meer dan die contouren te zien. Maar we weten zeker; de vlakte van Oud Den Helder wordt weer bebouwd. Hard wordt ge werkt aan het bouwrijp maken van het terrein. Ziet maar hoe kipkar retjes dag aan dag rtjden om het terrein te egaliseren. Wie thans Oud Den Helder doorkruist, vindt niets meer terug van de oude stra ten. Het is een lege, onherberg zame vlakte geworden, waar slechts enkele stenen, een paar stukken buis, verroeste putdeksels en eind jes kabel aan de toestand van vóór de oorlog herinneren. Er wordt nog meer gedaan. Ziet maar langs Kanaalweg en Hoofd gracht, waar het puin langzamerhand verdwijnt. Millioenen bruibare stenen komen daar vrij voor de wederopbouw Straks zullen daar weer huizen staan. Wanneer precies? We weten het niet. We weten zelfs niet, wanneer de huizen gereed zullen zijn, waaraan thans reeds wordt gebouwd. Er is ma- teriaalschaarste en er is bovendien een nijpend personeelsgebrek. Maar toch mogen we, in vergelijking met wat in andere gemeenten tot stand is gebracht, niet klagen. We zouden dus eerst moeten voorspellen wat de toekomst van deze stad zal zijn. In welke mate de marine zich hier weer vestigen zal. In hoeverre industrieën in Den Helder zullen komen. Hoe het gaan zal met de verbindingen per apoor, langs de weg en over het water. Wat met de haven gedaan zal wor denZeker zal er veel verande ren, ten goede, maar aan het doen van voorspellingen mag in dit sta dium niemand zich wagen. Wederopbouw! Wilt U daar iets daadwerkelijks van zien, dan gaat t naar Schiphol! Daar werken duizend arbeiders om de gemeentelijke luchthaven onzer hoofdstad weer op te bouwen op een wijze, waarbij de vooroorlogse toestand niet in de schaduw kan staan. En daar zijn 4500 mensen bezig om het K.L.M.-bedrijf die grote vlucht te geven, die het nodig heeft om zich blijvend te kunnen meten met de grootste onder nemingen op luchtvaartgebied. Schiphol is een wereldluchthaven-in- wording, de K.L.M. een wereldbedrtjf in de groei. Het Is een lust voor het oog die wording en die groei te aanschouwen; het geeft de burger moed te zien, dat In het gehavende Nederland zo kort na zulk een ver woestende oorlog in zo'n snel tempo gebouwd kan worden. jvv .V eMe sfp een véa o'e 65?'8 óoererrerven ji ,'MF i-vssrop /?e/ tbpcr'ryf pef/ee/ - of gec/eeJ/e- fijA vrerc/ eerwoesé. -j We kunnen alleen zien, wat reeds tot stand gebracht is. En we kunnen ook constateren, waaraan momenteel wordt gewerkt. Het gemeente ziekenhuis wordt aanmerkelijk uitge breid; men is reeds aan de bouw der barakken begonnen en ook is de plaats geprojecteerd van een recrea tiezaal voor het ziekenhuispersoneel. En dan weten we, dat er een nieuwe ambachtsschool zal komen, aan de Sportlaan. En dat er plannen bestaan voor verschillende andere schoolge bouwen, die zeker even nodig zijn als woonhuizen. Plannen zijn er voldoende gemaakt, waarbij met alle toekomstmogelijk heden rekening werd gehouden. Maar daarvan ls juist zoveel in nevelen ge huld en het is dus moeilijk te zeggen, welke plannen tot uitvoering zullen worden gebracht. Alleen staat wel vast, dat In de naaste toekomst de nevelen gedeeltelijk zullen optrekken en dat de plannen concreter vorm kunnen krijgen. Het heeft geen enkel nut, thans in abstracto gissingen te maken, suggesties te wekken of zelfs maar vermoedens uit te spreken. We kunnen wel zeggen: het komt goed met Den Helder, het wordt geen dode, maar een springlevende stad En in dat vertrouwen moeten we allemaal de hand aan de ploeg slaan. Ieder werke mede aan haar wederopbouw. Dat houdt meer in dan alleen maar materiële weder opbouw. Er is ook op cultureel en moreel gebied nog wel iets in orde te maken. Op welk gebied zal ons doel het eerst zijn bereikt? (Van onzen specialen verslaggever). Wfl waren er dezer dagen op bezoek en kregen, nu alles na de al te lange winterpauze weer in volle omvang ia aangevat, de indruk, die het ontstaan van die merkwaardige Amerikaanse steden moet hebben gemaakt op de pioniers, die te midden van de een zaamheid eensklaps duizenden naar die éne fascinerende plek zagen toe stromen, waar de huizen en kantoren als paddestoelen in een natte najaars nacht uit de grond verrezen, zo snel, dat men zich de tijd niet gunde om de straten behoorlijk af te werken. Wij hebben jaren geleden zulk een boeiend tafereel gezien op een reis naar de Poolse havenstad Gdynla, die in zeven jaar tijds haar inwonertal zag aangroeien van honderd tot hon derdduizend. De getallen liggen anders, maar 't beeld is identiek. Schiphol kenden wfl twintig jaar geleden als een gezellige vliegweide tussen de boerenhofsteden van de Haarlemmermeerpolder met wat militaire tweedekkers, een hand vol sportvliegtuigen en af en toe een Fokker van de K.L.M. Tien jaar la ter was het al een echte luchthaven geworden met verkeer in de eerste plaats, maar daarnaast altijd nog de sportvliegerfl en de militairen. Toen kwam de oorlog, maar daar zullen wfl het niet over hebben. In Mei 1945 was de luchthaven een ontredderd veld met honderden kraters en verder wat armzalige ruïnes van wat dienstge bouwen en hangars waren geweest. Er was niets bruikbaars meer. Met frisse moed werden voorlopige voorzieningen getroffen. De muren en de dakspanten van het nieuwe stationsgebouw staan overeind. Het krijgt een oppervlak te van 220 bfl 45 meter; modern wordt het en comfortabel, voorzien van al wat de verwende luchtreizi ger verwacht. Maar dat is niet al les. Er staan weer een paar reus achtige hangars en er is nog één in de maak. Ook voor een reusachtige motorwerkplaats worden voorberei dingen getroffen. Hoe groot die moet worden moge blflken uit het feit, dat het technisch grondperso neel van de K.L.M. een tweeduizend koppen telt. En dan die startbanen! De Duitsers hadden het banenstelsel sterk uitge breid, maar daar is niet veel bruik baars van overgebleven. De oude ba nen zfln hersteld en er komen nu nieuwe bfl. Eén is er van 2100 meter lengte, zestig meter breed. Dat is de grote baan voor de mistlandingen. Daar komen andere dwars op en dia- gonaalsgewfls. Er ligt langs de ring vaart een 120.000 ton wegenbouw materiaal opgeslagenom bfl de aanvoer een beetje speling te hebben als er eens wat stagnatie mocht ont staan! Rflk in een dood slop. Het vliegveld wordt sterk vergroot; zo sterk, dat het dorpje Rflk, vroeger op kilometers afstand van de vlieg weide, in een dood slop komt te liggen, omdat het aan drie zijden omringd wordt door de luchthaven. Nog blflft het gespaard Schiphol is een grote slokop van werkkrachten en van materialen; het lflkt wel of men nooit gehoord heeft van tekort en gebrek in dit dorado van de opbouw. Wie niet gelooft aan het herstel van ons land wordt hier bekeerd. Naturlflk ls dit geen maat staf. De luchtvaart heeft allerlei prio riteiten verkregen. Dat is natuurlijk zuur voor de evacué, die lang wach ten moet op zfln terugkeer naar het eigen huisje, maar de handhaving van Neerlands plaats in het luchtruim wfl zfln ten slotte de derde lucht- vaartmogendheld ter wereld is van dermate groot belang, dat hier geen vertraging mag ontstaan. De lucht haven en K.L.M. zijn lichamen, die deviezen verdienen bfl millioenen en die hebben wfl maar al te hard nodig, juist voor de wederopbouw! Met grote blijdschap ge ven wij U kennis van de geboorte van onzen Zoon MARINUS HENDRIKUS- M. H, van den Aakster J. van den Aakstei^- Regelink Den Helder, 9 Mei 1947. P. Heinstraat 8. Alie heeft een zusje ge kregen, wij noemen haar ANNA FRANZISKA. J. KUNST T. KUNST—STOBBE Den Helder, 8 Mei '47. Gravenstraat 92. Getrouwd „bij volmacht": A van NIEUWENHOVEN HELBACH en NELLY SINKE. Batavia: Rubberonder neming „Serpong" p/a. Laan Holle no. 13. Anna Padlowna: Molenvaart 136 14 Mei 1947. Verloofd: ANNIE KWINKELENBERG •n WILLY VAN KALKEN. Den Helder. 14 Mei '47. Wilhelminastraat 65a. Binnenhaven 68. V oor de zeer vele blijken van belangstelling, bij ons huwelijk ondervonden be tuigen wij U ook namens wederzijdse familie onze hartelijke dank. P. SCHENKELS A. H. SCHENKELS— MINNEBOO Vlaardingen. Mei 1947. Hoogstraat 95. NED HERV. GEM. JULIANADORP. Zondag 18 Mei v.m. 10 u. Aangifte Zaterdagavond a. d. patsorie. Gevraagd: GRONDWERKER. N. DE GEUS, A 204, Kerk hout. Op Maandag 19 Mei 1947, des avonds 8 uur, zal in CASINO (benedenzaal) een worden gehouden in verband met het a.s. zwem- seizoen. Leden, toont uw belangstelling door deze vergade ring te bezoeken. De aanmelding voor het lidmaat schap is nog mogelijk tot en met 19 Mei a.s. Na die datum bedraagt de contributie 50 méér. IIET BESTUUR. (H.B.S. en GYMNASIUM). Opleiding voor: diploma: H.B.S. A 5-j. cursus H.B.S. B 5-j. cursus Gymnasium A 6-j. cursus Gymnasium B 6-j. cursus Aanmelden van nieuwe leerlingen op: Dinsdag 20, Woensdag 21 en Donderdag 22 Mei a.s. van 2—5 uur in het Schoolgebouw Hoofdgracht 14. Schriftelijke aanmelding kan geschieden onder ver melding van: 1. naam en voornamen van de leer ling^); 2. naam, voornamen, beroep, adres van den vader of verzorger; 3. school van herkomst; 4. klas se, waarin de leerling(e) laatstelijk was geplaatst; 5. tijd, gedurende welke hij (zij) onderwijs heeft ge had in het Frans. Aanvang van de cursus begin'September. TE DEN HELDER kan van MAANDAG 19 tot en met VRIJDAG 23 MEI, dagelijks gedurende de schooluren ge schieden aan het tijdelijk gebouw der school, Kerkgracht 15. Indien mogelijk gaarne trouwboekje mee brengen. W«nsch2p«ra. p. KLM Adam-Kio Janeiro tot f6000. Huis, Hutalnr. f 6000, Ameublem. t Kooien f >000. Trekt 2 Paarden f 3000, 4 Bruynz.keukens, Bontmantels. Ju»l Zilvervossen, Juat. SSOPrachtprijzen 1116 KIM PASSAGE KLM ao KIOSKEN.USSONfc StGM.GtSO 241.000 HAGfc LUVA-LOTEN i.— te: ANNA PAULOWNA: coiff. de Boer; DEN BURG; coiff. Appelboom: uitg. Texel se Crt.DE HAUKES: smid. Luvt: DEN HELDER: obl.k. Kos; sig. v. Loo; HIPPOLYTUSHOEF: uitg. Bosker; JULIANADORP: café Doorn; DEN OEVER: sig. Gielia. via MONUMENT AFSLUITDIJK cn WIERINGER- MERR. Gelegenheid voor BOOTTOCHT NAAR MARKEN. Bespreekt tijdig Uw plaatsen a 3.50 per persoon. GARAGE MOORMAN, Brakkevaldweg 6466. Telef. 2860, SIGARENMAGAZIJN Keizerstraat 11L Wij ontvingen een flinke partij met Edelstalen Pen, Iridium Tipped. Prima kwaliteit 4.75 per stuk. (Niet te verwarren met de slechtere kwaliteiten die in de handel zijn). ECHT LEDEREN VULPENETUI'S 1.71. DUBBELE VULPENETUI'S 133 PERFORATORS 2 06 en 2.88 per stuk. NIETMACHINES 3.56 en 4 80 per stuk. POTLOODSLIJPERTJES 110 per stuk. CELLOPHANE-PAPIER voor de lampekap 0 34. KEIZERSTRAAT 33 TARZAN-FILM brengen. JOHNNY WEISMULLER in MAUREEN O'SULLIVAN in Een geheel nieuwe TARZAN-FILM met de vanouds bekende sterren. TARZAN ROEPT U NAAR TIVOLI. TOEGANG 14 JAAR. Plaatsbespreken van 121 uur. Vanaf VRIJDAG a.s. fotografische karakterstudies maakt Ben Kool (bij voorkeur na afspraak) 31A13 S 0111! van Weststraat 67 naar l« klasse - 10» trekking - 13 Met 1947 HOGE PRIJZEN. 1RM - 10643; H081; 18282; 16972; 17141; 488 W»; 8179; «888 11898 14888; 14907; 194»; 19611; 21897, 299 - 11179; 11218; 138»; UMl; 19841; 20401; im 13»; 3719; 4397. 6824: 11706; 1X896; 14346; 13019 161»; 16601; 17098: 17819; 181»; 18271 3876 4736 81X4 NU 19426 11336 12844 14192 13X04 161» 178» 19221 20022 11878 2T» 2732 1770 2865 4005 4006 4848 4948 5007 8994 6133 6345 7607 7683 77T7 8628 8693 8869 9470 94» 9619 188» 10772 10845 11439 11572 11751 12900 12996 13101 14237 14277 14312 15219 15325 153» 143» 16515 16573 17984 18119 16197 19278 19522 19618 20029 20056 20081 20462 29745 20892 U*17 118» 21»! Prijzen v Uil 1701 2930 3061 41» 4210 9017 5324 8439 6528 7880 7882 M48 9013 9714 9752 iC-847 M» 11784 11788 12278 12467 14385 14403 15483 15577 188» 16641 18440 18560 19635 19773 20083 201» tm 1775 4241 5537 5597 2103 3361 55» 55;; 4478 5601 ÉR 7957 »ll 8034 1041 2248 *251 2522 3811 3664 3714 9016 91X7 91» 9817 10165 11045 9812 10390 11931 13495 14453 15564 16731 10932 119» 10061 I 1X182 I 5729 5828 7068 71» 8104 81» 9346 9434 10172 10367 11161 11207 2 11618 1X087 141» 14149 15502 16815 U75I 19808 5837 7281 6123 •MC 196X4 11218 urn i4i n 15114 147» 14881 14070 1S118 lP 15T88 15836 138» 1MU 1604'. 16834 160» 17484 176» 17811 18838 18866 18060 1S0» 10046 19833 18848 16670 190» I 16778 1 tl322 21342 84450 844» UW H» 240» I 18955 171 REX HARRISON en LILY PALMER in Een rake verfilming van de uitstekende novelle van VAL VALENTINE, goed gespeeld en op eminente .wijze geregisseerd. TOEGANG 14 JAAR. Plaatsbespreken van 121 uur. ZONDAG A.S. in zaal „DE STOMPE- TOREN" te Aartswoud. Aanvang 7 uur. Muziek „DE ZWERVERS" Gevraagd: een ntnke werk ster. Liefst Donderdags of Vrij dags. Adres: Javastraat t. Terstond gevr.: net dienst meisje. Hoog loon. Maisun „Java", Middenweg 195. Biedt zich aan: werkster voor Woensdags en Vrijdags Adr.: Bur. van dit blad. Baby-box met houten bo dem. Singel 63. Voor bejaarde heer een d - bl. of d.grijs herencostuum mt 90 zonder punten; liefst voor- oorl. Br m. opgaaf van prijs ond nr 322, Bur. van dit blad Zendt briefkaart en wij halen Uw in te leveren eieren, contant en tegen, de volle prijs bij U vandaan. ERKEND VERZAMELAAR, HANDELAAR EN GROSSIER. „DE PAUW

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 3