DE STERRENWACHT DE VLIEGENDE HOLLANDER 5 hoogspanning van HALFWEG DE PAMPLS-PIRAAT Vroeger Nu Straks Zwitsalax MEESTERS, EEN MAN VAN HEMEL EN AARDE Wij luisteren morgen naar. door J. D. VAN EXTER Geen Britse toeristen meer? Gedenkteken van de invasie in Frankrijk De Lockheed «Go/c/ Plate" voor de K. L M. Zeger Davidson en Gerrit Stam Een dubbele maan V.. .J Feuilleton maanden (Van onzen bjj zonderen correspondent) In vele gevallen Is het niet het grote, dat imponeert, maar juist het kleine. Dat is ook het geval met de Sterrenwacht te Halfweg, de sterrenwacht van den heer Meesters. Hier toch, in deze een voudige omgeving, werden zelfs nieuwe sterren ontdekt en de ar beid van Meesters in zjjn ama teur-observatorium wordt door deskundigen gewaardeerd en ge prezen. In de nacht van 19 op 20 December 1938 brandde het bekende, met veel zorg en opoffering door hem zelf ge bouwde observatorium van den heer Meesters te Halfweg af. Een zware slag, doch met voorbeeldige energie pakte hij het werk opnieuw aan en ruim twee jaar nadien kon deze ar beider-sterrenkundige zijn wetenschap pelijk onderzoek hervatten. HEMEL EN AARDE. Het leven biedt vreemde combina ties, in de natuur buiten en in de mens Bij sommige mensen is het beroep, de dagelijkse arbeid zo ver verwijderd,, zo volkomen ongelijk aan hun lief- hebberij een „liefhebberij", die vaak uitgroeit tot bijna een tweede beroep dat wij dikwijls verwonderd staan bij deze ongedachte mogelijkheid. Wfl kennen een kuiper, die tevens bekend kunstschilder is; een tandarts, die het „tweede vak" van voordrachtskunste naar uitoefent en zo is er ook een een voudige grondwerker, die sterren kundige is. Is er eigenaardiger samenstelling denkbaar: als dagelijks werk te wroe ten in de massieve, zo vertrouwde en reële aarde en 's avonds en in de vrije tijd daaruit op te stijgen en te ver wijlen in ongekende verten, in de ijl ste luchtlagen, tussen planeten, ster ren en mysterieuze werelden? Zoals vermeld brandde een kleine tien jaar geleden het gebouwtje met de kostbare instrumenten tot op- de grond uit, maar het werd weer op poten gezet, zelfs opnieuw opgebouwd, alle instrumenten goed deels opnieuw zelf vervaardigd. Daartoe moet men niet alleen alles over hebben voor zijn „liefhebberij", daartoe moet men over een onge wone dosis energie beschikken, daartoe moet men 'n bijzonder mens zijn. En een bijzonder mens is hij zeker, deze Meesters, een man „van hemel en aarde". LEVENSWERK. „Hoe hebt U eigenlijk de moed ge had om opnieuw te beginnen, mijn heer Meesters," vragen wij tijdens een gesprek, dat wij, gezeten in zijn ob servatorium, met hem voeren. „De moed, ja, maar het had destijds toch niet veel gescheeld of ik had al les opgegeven, want niet alleen, dat alles buitengewoon kostbaar is ook al bouw ik mijn instrumenten zelf maar ook in moreel opzicht is het niet gemakkelijk als je levenswerk met één slag wordt vernield. En als ik daarbij van iemand steun heb ge had, dan is het van dien mijnheer uit Groningen, ook een liefhebber ik wil geen naam noemen die heeft nüj er in moreel opzicht weer een stuk bovenop geholpen. Trouwens, ik heb 't niet helemaal alleen gedaan; mijn zoon, die metselaar is, en een kameraad hebben het huisje hier ge bouwd." Hilversum' I geeft nieuws om 7 u., 8 u., 1 u, 6 u, 8 u. en 11 uur. VARA: 7.15 Ochtendgymnastiek. 8.18 Luch tige ochtendklanken. VPRO: 10 u. Morgenwijding. VARA: 10.20 „Mijn oom Julius". 11 u. Uitz. v. d. Arb. in de continubedr. 11.45 Familiebe richten. 12 u. Orgelspel. 12.35 Miller sextet. 1 u. Progr. Ned. Strijdkr. 2.15 Sportpraatje. 3.30 Van boek tot boek. 4.25 Malando en zijn tango-rumba-orkest. 5.30 Om en nabij de twintig. 6.30 Progr. Ned. Strijdkr. VPRO: 7.30 Uitzend, v. d. Rijpere jeugd. VARA: 8.05 VARA- varia. 8.15 The Ramblers. 8.45 Hoorspel „De Ellendigen" 10.30 So cialistisch commentaar. 11.15 Hobby hoek. Hilversum n geeft nieuws om 7 u., 8 u., 1 u., 7 u. 8 u. en 11 uur. KRO: 7.15 Ochtendgymnastiek. 8.15 Pluk de dag. 10 u. Klein, klein kleuter tje. 11 u. De Zonnebloem. 11.45 Hongaarse Rhapsodie. 1.20 Lunch concert. 1.15 Welk boek? Een goed boek. 1.45 Filmpraatje. 2 u. Vro lijk allerlei 2.30 De toneelkijker. 2.45 Filmklanken. 4.20 Causerie. 4.30 De schoonheid van het Gregori aans. 5 u. „De Wigwam". 6.15 Journalistiek weekoverzicht. 6.30 Buffalo BilL 7.20 Dansorkest Klaas v. Beeck. 7.45 „Banden die binden". 8.05 De gewone man. 8.30 Licht baken. 9 u. Muzikale tombola. 10 u. Dwarliggers. 11.15 „Vaders dagboek". 11.20 New Yorks Philhar- monisch Orkest, 't Ziet er inderdaad keurig uit, ruim, praetisch, solide. In de linker vleugel" van 't gebouwtje vinden we de werkplaats, rechts is Meester's kantoor, waar hij schrijft, studeert en waar zijn verzameling lenzen, kijkers en astronomische fototoestellen staat. In het midden bevindt zich dan het observatorium en wij gevoelen diepe bewondering voor den eenvoudigen man, die dit geheel zonder hulp heeft vervaardigd- „Hoe en wanneer bent u eigenlijk tot de sterrenkunde gekomen?" „Tja, Iaat 'ns kijken. Dat was door het lezen van de bekende boeken „De wonderen des Hemels" en „Het R(jk der Sterren" in 1908. Toen was ik 1» jaar. Ik kocht een lens, later een buis en nog later een statief en monteerde daaruit een kijker. Per saldo kwam mij dat nog duurder dan wanneer ik een kijker kant en klaar had gekocht. In 1914 kocht ik een andere kijker, maar in 1916 ben ik er zelf één in 't groot gaan bouwen. En in '18 ontdekte ik mijn eerste „nova", een „nieuwe ster", in het sterrenbeeld „De Arend", terwijl ik in '38 nog een tweede ont dekte in het sterrenbeeld „de Hage dis". En ja, dan in 1938 de brand, dat weet u Copyright R.D.P. T'.:.. -uï>v;y/ ::r.. ~v: llKKl VISSER DE BEKENDE SPEURSTER _J DE CENTRALE RECHERCHE HEEFT NA DE ONTMASKERING VAN DEN WATER- DEMON EEN WEEK VACANTtE GEKRE GEN VAN HAAR CHEF, INSPECTEUR BARENDSE. EN DIE WEEK ZAL ZE DOORBRENGEN MET HAAR ZUSTER OP HET EILAND PAMPUSHET MODERME ONTSPANNINGS-CENTRUM VOOR DE WATERSPORT-LIEFHEBBERS.. TOEN HET OUDE FORT PAMPUS. DAT VROEGER AMSTERDAM MOEST BESCHER MEN GEHEEL OVERBODIG WAS GEWORDEN, WERD HET DOOR EEN ONDERNE MEND MAN VAN DE REGERING GEKOCHT EH OMGEBOUWD TOT 'N VACANTIE - OORD. NU KAN MEN ER ROEIEH.ZEiLEH, ZWEMMEN OF ZONNEBADEN. WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEKER. Als men zo met Meesters over ons zonnestelsel, het melkwegstelsel en zelfs over de relativiteits-theorie van Einstein komt te praten, bemerkt men, dat hij geen „grasduiner" is, maar een wetenschappelijk en zeer be lezen onderzoeker. Het terrein der as tronomie is zo uitgebreid. Hij krijgt vaak liefhebbers op bezoek, maar als hij hen later nog eens spreekt, blijkt hun interesse vaak te zijn gezakt. Het werd hen een weinig te diepgaand. In 1925 is Meesters in Indië geweest als assistent aan de Bosscha-Sterren- wacht, doch na een klein jaar kwam hjj toch weer in Halfweg terug en daar arbeidt hij nu nog. Een echte Hollander, die zelfs bjj de ergste te genslagen niet bij de pakken neerzit, één die van doorzetten weet. Volgens de Daily Mail is het moge lijk, dat de huidige toewijzing van 75 aan Engelsen, die een reis naar het vasteland maken, de volgende maand verminderd wordt. Men ver wacht, dat Dalton, de Engelse minis ter van Financiën, allereerst de jaar lijkse toewijzing van 75 tot 50 zal verlagen en ook het voor zakenlieden beschikbaar gestelde bedrag van 10 per dag zal verminderen of aan be lemmerende bepalingen onderhevig zal maken. Indien er geen verbetering in de sterlingpositie komt, is het mogelijk, dat de regering in de loop van het jaar zal besluiten alle reizen in het buitenland te verbieden, indien geen gegronde reden wordt opgegeven m. De oorlog heeft ons geleerd, dat afstanden nog maar een betrek kelijk begrip zjjn, afhankelijk van de actieradius van een vlieg tuig. De moderne techniek stelt ons in staat om in korte tijd met snelheden van 500 tot 1000 kilo meter per uur het luchtruim te doorklieven. Spoedig zal men dus in twee dagen rond de aardbol kunnen vliegen. Nu reeds vliegt men immers in 12 uur van Ame rika naar Holland. Eens zal de tijd komen, dat men even gemak kelijk praat over een week-end in New-York ais over een uitstapje naar een badplaats in eigen land. Ja, het zal in vele gevallen ge makkelijker zijn om Amerika te bereiken, dan een bepaalde stad in eigen land of provthcie^ Wellicht zal het vliegen ons in staat stellen om binnen afzienbare tijd onze planeten-gevangenis te ontvluchten om eens een kijkje te gaan nemen bij onze buren op de andere hemellicha men. We mogen dit gerust aan de wetenschap en de moderne techniek toevertrouwen om de mogelijkheden, die op dit terrein liggen, verder uit te vorsen. Stellig zal de toekomst nog wonderbaarlijke gebeurtenissen bren gen, waarvan we nu nog niet konden dromen. De fantasieën van Jules Verne. Toen Jules Verne in of omstreeks 1875 zijn fantastische verhalen voor de jeugd van die dagen schreef, dacht niemand er aan, dat zijn ideeën nog eens werkelijkheid zouden worden. Heel veel is er al van tot stand geko men, zij het dan op iets andere wijze, dan hij het zich had gedacht. Wel licht zijn er dus ook thans fantasieën waarom wij lachen, maar die straks werkelijkheid zullen worden. Dat we ten we nu nog niet, maar één ding is zeker, de laatste eeuw zijn we in elk geval gekomen aan de verwezen lijking van de plannen, die Leonardo da Vinei reeds vier eeuwen geleden op papier had uitgedacht. Als hij toen de techniek en de machines had ge had van tegenwoordig, zouden we mogelijk nu evenveel vliegmachines hebben gehad als fietsen! Als we eens bedenken op welke wonderbaarlijke wijze de kracht van hand en voet in een korte eeuw tijds tot iets geweldigs is uit gegroeid, dan mogen we zeker de veronderstelling aanvaarden, dat in de naaste toekomst de levensruimte van de mens zal worden uitgebreid met andere hemellichamen. Wel licht verplaatsen we ons over hon derd jaar even gemakkelijk naar Mars of Venus als nu naar Amerika en Indië. De tijd zal het leren, want voor 't zover is, zullen we toch nog even ge duld moeten hebben. We kunnen niet alles tegelijk doen, zeker niet als nog zo heel veel mensen hun tijd willen verknoeien aan oorlogvoeren. Geef de mensen nog een paar eeuwen en U zult verbaasd staan over de vorderingen der techniek. Maar om zover te komen, is er maar één grote wens geef ons vrede! Wanneer U dit alles hebt gelezen, wanneer U hebt nagegaan hoe uit het verleden, uit de drang naar vooruit gang, naar snelheid, economie, com fort, het vliegen is geboren, dan is het zeker interessant om de vorde ringen op dit gebied in ogenschouw te nemen. Niets is daarvoor beter geschikt dan een internationale luchtvaarttentoonstelling, die zeker na de afgelopen wereldoorlog vele malen zo interessant is geworden door de grote ervaringen in de afge lopen t jaren met vliegen over grote afstanden en onder allerlei omstan digheden opgedaan. Het land van De Vliegende Hollan der zowel die uit het verleden als die van het heden wordt dit jaar hopelijk het centrum, waar de vlie gende wereld de vooruitgang der techniek toont. Dit gebeuren wordt 'n grote en onvergetelijke eer voor ohs kleine land, dat zoveel grote mannen ter zee en in de lucht voortbracht en naar we vertrouwen nog zal voortbrengen. De luchtvaart in opkomst. De luchtvaart is in opkomst de luchtvaarttechniek zal niet stilstaan. Het zwaarder dan de lucht is over wonnen, de snelheid der vogels over troffen, nu zal de luchtvaart even vertrouwd moeten worden bjj de mensheid als boot en trein, fiets en auto. Zover is het nog niet, maar de jeugd voelt voor de luchtvaart, zweefvliegclubs verrijzen als padde stoelen uit de grond. Het mensdom der toekomst wordt opgevoed in de luchtvaartgedachte. Enwie de jeugd heeft, heeft de toekomst We zijn dus op de goede weg! d. K. De Lockheed „Gold Plate" model 749 Constellation, waarvan de K.L.M. binnenkort een aantal zal krijgen, verschilt in vele opzichten van de huidige. Vooral wat betreft de inrichting en uitrusting der cabine. Deze is n.1. thans voorzien van een koelinrichting, waardoor in het warme jaargetijde en in de tropen de passagiers in alle comfort kunnen reizeA. Daarnaast is natuur lijk de verwarming en de klimaatregeling gehandhaafd. De cabine, welke onder druk kan worden gebracht voor het vliegen op grote hoogte, waar door de luchtdruk gelijk blijft aan die, welke heerst op ongeveer 2400 meter hoogte, ongeacht de vlieghoogte, is als caisson gebouwd binnen de feitelijke romp. Door dit caisson met rubberblokken tegen de romphuid te isoleren, hebben de passagiers niet de minste last van de door de motoren veroor- i v j Op de zesde Juni 1944 landden geallieerde troepen op de Franse kust. Een eenvoudig gedenkteken, met aan de ene zftde een Inscriptie kt de Franse, aan de andere zijde In de Engelse taal, la aan het stand opge richt en de plaats wordt voortaan Port Winston genoemd ter ere van Winston Churchill. Op de bovenste foto ziet men de oude schepen, die er met het oog op de invasie aan de grond werden gezet. Op de andere foto ziet men het gedenkteken. zaakte trillingen. De ruimte tussen het caisson en de romphuls is opgevuld met geluiddempend en isolerend materiaal, zodat men evenmin enige last heeft van het door de motoren veroorzaakte lawaai. Een maximum snelheid van 530 K.M. per uur kan worden bereikt. Er zijn aparte opschikkamers voor dames en heren, met koud en warm stromend water. Door de montage van omkeerbare schroeven kan tijdens de uitloop na de landing krachtig worden geremd, ook al zijn de banen met sneeuw en ijs bedekt. Door de verschillende veranderingen en verbeteringen is de „Gold Plate" Constel lation welhaast het modernste en meest comfortabele verkeersvliegtuig, dat momenteel in gebruik is en de K.L.M. overweegt ernstig dit type naast de dienst op New-York ook te gebruiken op de lijn Amsterdam—Batavia. Bekende Noordhollanders uit Amerika terug. De KLM Constellation PH-TAW uit New York bracht vorige week vier bejaarde door de zon gebruinde Ne derlanders terug in het vaderland. Het waren de echtparen Zeger Davidson en Gerrit Stam, beide landbouwers uit de provincie Noord-Holland, die enige tientallen jaren geleden naar Ameri ka trokken om hun fortuin te zoeken. Zeger Davidson kwam terecht in Parma en wist zich daar door harde arbeid op te werken tot eigenaar van vier flinke farms. Gerrit Stam en zijn vrouw vestigden zich in Oregon op ongeveer 12 mijl afstand van Parma, en het spreekt vanzelf, dat de vier Nederlanders in den vreemde een ste vige band sloten. 3000 mijl, drie dagen en drie nach ten, hebben de vier moeten afleggen om in New York te komen, vanwaar zij met de KLM-Constellation PH-TAW in ongeveer 17 uur naar Nederland terugkeerden om familie en oude be kenden nog eens op te zoeken. Zeger Davidson is thans 71 jaar oud, Gerrit Stam telt vier jaren minder. Zondagavond omstreeks 11 uur ie te Domburg een zeldzaam natuur verschijnsel waargenomen. De maan had namelijk haar eigen beeld zwak geprojecteerd in de richting van de aarde. De maan zelf was door de projectie heen zichtbaar, zodat het leek op twee platte vlakken van een eylinder. De oorzaak van het verschijnsel ligt waarschijnlijk in een bijzon dere toestand van de dampkring ter plaatse. maakt dikwijls het gebruik van een laxeermiddel nood zakelijk. Vergeet dus niet mede te nemen wanneer U met vacantie gaatl ZWItSAL FABRIEKEN APELDOORN door Tjeerd Adema „Wel allemachtig" schreeuwde Sam son, van schrik de arm van zijn dame een ogenblik loslatend, „wel allemach tig, daar hebben we Van Linschoten eh!pardon., meneer Van Linschoten" „Is het er door?" vroeg Hans blij verrast, toen hij in de dame met het mantelpakje en het fluwelen hoedie juffrouw van Riethoven van het taart jesbuffet meende te herkennen, f „En of!" brulde Samson. „Geen tien olifanten kunnen ons meer van elkaar trekken." Hij straalde van geluk en juffrouw Van Riethoven liet glimlachend haar kleine, witte tandjes te voorschijn ko men. ,Weet u nog, dat u bij het buffet zat en in de keuken solliciteerde?" vroeg zij. „Natuurlijk", zei Hans lachend. „Ik blijf jullie beiden dankbaar voor alles wat je in die moeilijke dagen voor m« gedaan hebt. Irma, dit is Samson, de geweldenaar, die me heeft geleerd hoe je vis moet schoonmaken en borden moet wassen." „Dat zal u later te pas komen, juf frouw Irma," zei juffrouw Van Riet hoven, glimlachend. „Geloof maar, dat ik hem aan 't werk zal zetten," zei Irma. „Heeft u vandaag vrij?" „Natuurlijk," zei Samson „we hebben ons gister officieel verloofd en we gaan de volgende maand trouwen en nou zijn we hier om een keukeninven taris te kopen. Moet je .die gezichten zien als we hier als klanten rondstap pen. Ze weten niet of ze Samson of meneer tegen me moeten zeggen, maar enze spaarduitjes zijn overal welkom. Nou, Marie, waar blijf je met je keu- kendinges?" „Het spijt me", zei juffrouw Marie, ,,ik zal een en ander dadelijk voor u bestellen. We hadden nog maar één volledig stel en dat heb ik zojuist aan meneer en juffrouw Irma., pardon., juffrouw Hoogvorst verkocht." „Als ik getrouwd ben, mag je me mevrouw noemen," zei Irma, „tot zo lang blijf ik Irma voor jullie." -Veet je wat, Samson", zei Hans spontaan, „wij geven jullie die keu keninventaris als huwelijkscadeau. Wij kunnen best op de volgende zending wachten." „Maar, meneer Van Linschoten," zei Samson, „zo iets „We praten er niet verder over," zei Hans. „Juffrouw Marie, u stuurt alle» naar het jong verloofde paar, behalve de rekening natuurlijk. Samson, beste kerel, ik ben het je alleen al schuldig voor dat schitterende getuigschrift." „Ha., ha!!" bulderde Samson en zijn lach deed alle bordenstapels in de huishoudafdeling rinkelen. „Ha, ha., wie had nog eens kunnen denken, dat Hij maakte zich gereed om Hans' rechterhand te grijpen, maar deze be dacht, dat hij geen auto kon sturen met verstuikte vinger» en weerde .hem lachend af. „Op één voorwaarde," riep Samson, „zullen we dit vorstelijk geschenk ac cepteren. U geeft ons een keukenin ventaris, al is het er dan ook een voor gebruik in een keukentje, drie hoog, dat net vol is als ik er in sta, maar als kok bied ik u en juffrouw Irma in onze nieuwe woning een dinertje aan, laten we zeggen vandaag over vijf weken en dan zal ik u eens laten proeven, dat je ook in een doodge woon keukenhokje een omelette sucrée kunt maken, zoals er in Amsterdam geen tweede te krijgen is, behalve in het restaurant natuurlijk, als ik weer aan het werk ben." „Afgesproken," zei Hans. „Als je me niet knijpt, Samson,zou ik je graag een hand willen geven." Vier gelukkige jonge mensen namen afscheid van elkaar en het was zoals juffrouw Maria later boven ver telde tussen belde paren een aller hartelijkste ontmoeting geweest. HOOFDSTUK XXH. Een uitsmijter in „De Grote Slok". Toen Hans en Irma het warenhuis langs de hoofdingang verlieten, trof hen de gestalte van den geuniformden portier, die kleiner en dikker dan vroeger scheen geworden. De man had het op mooie dagen als deze enorm druk, want onophoudelijk werd hem uit de rijen der hem passe rende bezoekers de weg naar diverse afdelingen gevraagd, zodat hij eigen lijk meer de diensten van een gids dan van een portier verrichtte. Hans keek hem in het voorbijgaan in het gezicht en zag, tot zijn verba zing, dat het Bas was. Bas op klaar lichte dag in een uniform met een gouden kraag en een broek met brede rode strepen. ..Bas!" riep bij verrast. De portier keek naar hem en een lachje van herkenning gleed over za}n gezicht, (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 3