Formosa AKA ENIGE FLINKE JONGENS Coöperatie Mechanisatie van 't landbouwbedrijf Kees Kruit naar de Rallye der Franse Alpen Nutsspaarbank HELDERSCHECOUNANI Heden laatste avond Voor al uw advertenties JUTTERTJES Chemische Fabriek „helder" „Een kreet stijgt op van millioenen" Vergist U niet met het suikerrantsoen. J „Elsevier" protesteert bij de minister Sarah Churchill in Nederland Te koop aangeboden: Te koop gevraagd: Ruilen De 19.000ste Diversen Neerland's beste Clown NETTENBOUU/ERS KABELMONTEURS ELECTRO-MONTEURS hei aangewezen blad! op de bres voor een betere wereld! Niet met woordenmaar met daden! JMannen en Vrouwen t G{j allendie het goede wiltwerkt mee! Sluit U aan bij de (Van onze landbouwkundige medewerker; Wanneer men in Nederland over mechanisatie van het landbouwbedrijf spreekt, is men vlug geneigd het bui tenland als lichtend voorbeeld te stel len. Voor velen is Amerika en Ca nada het ideaal in deze. Het werken met machines is dan ook in deze lan den sterk doorgevoerd. Het gevolg daarvan is, dat men weinig arbeiders nodig heeft en verschillende gewassen meestal goedkoop kan produceren. Het is zeer voor de hand liggend, dat de gemiddelde Nederlander dit als hulpmiddel voor het Nederlandse be drijf beschouwt. Dit is echter gedeel telijk onjuist. De omstandigheden, waaronder wij werken zijn anders dan in de genoemde landen. Men mag maatregelen, welke elders goed wer ken niet domweg overplanten op onze land- en tuinbouw. Aan de hand van onze omstandigheden moet nagegaan worden in hoeverre uit breiding van mechanisatie een vermeer dering van de winst voor onze bedrijven betekent. Direct zij echter hierbij opgemerkt, dat het tekort aan landarbeiders ons meer dan voor de oorlog dwingt menselijke arbeid te vervangen en te ondersteunen door werktuigen of gereedschappen. Het is nu eenmaal een feit dat het aantal jonge mensen, hetwelk interesse voor het werk op het platteland heeft reeds ge durende een lange reeks van Jaren da lende is. Een zeer grote daling kan ech ter vlak na de oorlog geconstateerd worden. Mechanisatie is noodzakelijk. Het is alleen mogelijk deze teruggang te remmen en tegelijk de jongeren weer meer aan dit beroep te binden, wanneer de arbeidsvoorwaarden gunstiger, maar vooral voor deze Jongere mensen aan trekkelijker worden. In zekere mate kan dit door mechanisatie bereikt worden Laat men zich echter vooral geen al te grote voorstelling hiervan maken. Zoals reeds gezegd, is men door om standigheden beperkt. Enkele ervan zul len wij hier noemen. Allereerst de grootte van het bedrijf Nederland heeft nu eenmaal overwegend kleine bedrijven. Meer dan driekwart van alle bedrijven zijn kleiner dan 15 h.a. Het is te begrijpen dat voor deze bedrij ven een groot werktuig vaak onrendabel is. Men heeft niet genoeg oppervlakte om de vaste kosten (noodzakelijke af schrijving en renten) te verdelen, waar door de kosten per h.a. te hoog worden. Dit bezwaar kan worden opgeheven door de werktuigen gemeenschappelijk aan te schaffen. In het spreekwoord „gemeen schappelijk bezit is geen bezit", ligt ech ter een grond van waarheid. Vele werk tuigen worden maar gedurende een be trekkelijk korte tijd gebruikt. Alle be zitters hebben ze, om zo te zeggen, vrij wel tegelijk nodig. Het laat zich begrij pen dat dit moeilijkheden kan scheppen Naast dit bezwaar kan ook het feit genoemd worden dat onze land- en tuin bouw, wat kwaliteit en opbrengst be treft, zeer hoog staat Verschillende mer ken combineren (maaidorsmachines), v/elke hier beproefd werden, stikten als het ware in de te grote opbrengst. De hoeveelheid aren, die gemaaid wer den, hadden een te grote korrel-opbrengst voor de dorsmachine. Terwijl de poot- aardappelmachine niet gebruikt kan wor de» bij aardappelen, welke bij voorkie- ming een te tere spruit hebben. Hetgeen het geval is bij Eerstelingen. Bij vèrdoorgevoerde mechanisatie moet men ook over grote percelen beschikken. Dit nu laat in Nederland wel wat te wen sen over. Veel kleine percelen met alle narigheden van dien Voorwaar de mechanisatie in Neder land ten volle te Denutten is niet ge makkelijk. En toch is het noodzakelijk Er wordt echter zowel van practische ais theoretische zijde gewerkt een mechani satie op te bouwen, passend bij het Ne derlandse bedrijf met zijn vele schake ringen. In de loop der Jaren zullen er dan ook In het Nederlandse land- en tuinbouw bedrijf gaandeweg steeds meer machines ingeschakeld worden. FOTOGRAFIE ONDER WATER De heer P N Windmeyer te Delft heeft een camera geconstrueerd, waarmee on der water kan worden gefotografeerd Aan de Algerijnse kust zal hij een spe ciale reportage maken van het leven be neden de zeespiegel. Het koolzaad in de Noord-Oostpolder is rijp en met man en macht werkt men van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, om de gehele oogst ia een paar da gen binnen te halen. Als 't rijpe kool zaad nl. te lang blijft staan, barsten de zaaddozen open en veel van het kostelijke product, een zeer belangrijke grondstof voor de margarine-fabricage zou daarmede verloret kunnen gaan. Een zelfbinder-maaimachine aan het werk in de uitgestrekte polder. polder. moeten uitzetten, waarin met al der gelijke dingen rekening is gehou den. Het zwaarst was wel het probleem van de brandstof, want de Franse benzine is „gemeen slecht". Wij hier zijn gewend aan benzine met een oc- taangetal 80 b.v., terwij lmen in Frank rijk blij mag zijn als men tot 60 komt. Die slappe benzine zal de oorzaak kunnen zijn van veel „pingelen", dus ergernis en slecht lopen, event. de fect geraken van de motor. De wijze hoofden werden dan ook nog al eens geschud en bij elkaar gestoken over zon netelige kwestie. Nadat spr. nog enkele malen blijk had gegeven van een kippencomplex en verschillende technische gegevens had verstrekt, gingen de deelnemers vol goede moed uiteen. De meesten hebben reeds dikwijls in de bergen gereden en zullen dus wel voor de nodige spanning in de wedstrijd zorgen. Van die spanningen hopen wij U op de hoogte te houden in onze volgende artikelen. Een voorproefje te Zandvoort Dit woord heeft bjj ons een wel haast bekende klank gekregen doordat de Schagenaar Kees Kruit een paar maal heeft deelge nomen aan de Rallye-Monte Car- lo. De Rallye-Monte Carlo is lang zaamaan bezig te herleven en zal zeer waarschijnlijk in Januari 1918 weer verreden worden, z(j het in een gewijzigde vorm. Binnenkort echter zal er een an dere Rallye zijn, één die bij de auto-sportmensen ook een prima reputatie heeft, n.1. de Internatio nale Rallye der Franse Alpen. Hij wordt dit jaar verreden van 11 tot 15 Juli met Marseille als begin en Cannes als eindpunt. Kees Kruit zal aan deze wedstrijd gaan deelnemen, reden voor mij om hem even op te zoeken en een ent housiast gesprek te voeren over deze prachtige bergrit. Om niet direct met te veel details te komen, kan ik U zeggen dat deze Rallye 1665 k.m. lang is en gereden zal worden in 3 etap- pe's waarvan de eerste een nachttocht is. Er zullen vele bergen beklommen en afgedaald worden; bergen met vaak slechte, smalle wegen, aan bochten j overdadig rijk. Bovendien moeten de deelnemers zelf aan de hand van de landkaarten hun weg naar de ver schillende controleposten zoeken. Goed vakmanschap en veel ervaring zijn dus vereist. Verder vindt er een vaardigheids proef plaats en een snelheidsproef. Hollandse deelnemers bijeen Om de vaardigheidsproef met goed gevolg af te leggen dient men zich van te voren te oefenen en 3e Ko ninklijke Nederl. Automobiel Club zorgde er dan voor, in samenwerking j met burgemeester en politie te Zand voort dat de Nederlandse deelnemers, totaal 13 teams, zich konden trainen op het „oude circuit" van Zandvoort. Deze oefeningen vonden Woensdag avond plaats en werden gevolgd door een lezing van de heer Blijdensteyn, die zo juist uit Frankrijk is terugge keerd en daar de wegen heeft opge nomen. Het spreekt vanzelf dat Kruit daar ook bij moest zijn en zo ging ik Woensdagavond met hem naar Zand voort in zijn Fiat. In de vaardigheids- proef moeten de rijders tonen dat hun wagens snel kunnen optrekken, pri ma remmen en handig te bestuien en te schakelen zijn. Voor de oefening waren een tiental wagens verschenen, wagens in zeer diverse uitvoering: o.a. een paar Fords, oude en nieuwe, een B.M.W., een heel aardig laag maar wel zeer speciaal sportwagentje. een Delahaye met fraaie lange stroomlijn twee nieuwe Studebakers, waarvan één het halsstarrig vertikte achteruit te rijden. Volgens hem gaat de we reld zeker al genoeg achteruit! Ieder probeerde enkele malen de proef zon der fouten af te leggen en daarbij zo weinig mogelijk seconden te vermor sen. De tijden varieerden van 41-46 seconden. De rijders gingen dan met enige snelheid recht op een „kunst matig" afgezette cirkel af, remden, draaiden bij, reden om het „ei" heen om dan op de eindstreep af te stor men, waarbij men zó remmen moest dat de streep tussen de voor- en ach terwielen bleef liggen. Om dit goed te doen moet je vlug. handig en zelf verzekerd zijn en in de wagen even rustig zitten als in een fauteuil, dat verzeker ik U. i Kruit had een beetje pech. doordat zijn versnellingshandle niet geheel in' orde was, waardoor het schakelen te: veel tijd kostte, doch dit is licht te verhelpen en zal in Frankrijk dunkt' mij geen tijdverlies meer geven. De grote Amerikaanse wagens maak ten als zij snel om de cirkel reden een beleefde neiging voor de dames die langs de kant stonden te kijken. Ik geloof dat de berijders van derge lijke wagens en speciaal hun passa giers in de vele bergbochten wel zeer onbarmhartig door elkaar zullen wor den geslingerd. Wat er te wachten staat. Om 9 uur werd de oefening ge staakt en kwa mde heer Blijdensteyn aan het woord. Vele opwekkende vncfcn ueeft hij tot de adspirant-deelnemers gespro ken, zo b.v. over slechte wegen, hee slecht eten, uiterst slechte benzine enz. Hij was werkelijk opbeurend. Hij begon met verschillende gege vens over de wegen, aan de hand vai de routekaart. Sinds vorig jaar schij nen de wegen wel verbeterd te zijn doch sommige noemde heer B. nog ontaard slecht", b.v. de Col de la Cayolle en de Col du Glandon, die heel stoffig schijnt te zijn. Vaak is het voor de eerste rijders tamelijk moeilijk de juiste wegen te vinden, later wordt het beter, aldus Blijdensteyn, want dan zie je over al dode kippen enz. langs de weg liggen, terwijl de laatste rijder mis schien wel gevaar zal lopen door de boeren gestenigd te worden. In derdaad komt het voor dat hele kudden van allerlei vee langs de wegen de bergen in gedreven wor den en als je daar tussen komt raak je veel tijd kwijt. Spreker wees verder op diverse plaatsen waar het onmogelijk is water of benine te verkrijgen. De rijders zullen dus te voren een zeer degelijk reisplan RADIOREDE VAN PROF. GERBRANDY. Vrijdagavond heeft de voorzitter van het nationaal comité „Handhaving Rijkseenheid", de oud-minister-presi dent prof. mr. P. S. Gerbrandy, een adiotoespraak gehouden over de zen der Hilversum 1. Prof. Gerbrandy be gon zijn rede met te zeggen, dat het Nederlandse volk zich bewust wo 'dt van het bankroet, van de Indische po litiek van het kabinet-Beel-Jonkman. De stemmen, die pleiten voor een rek ken der vernederende besprekingen met de z.g. Republiek worden zwakker en zwakker. Hierna sprak prof. Gerbrandy over onze verantwoordelijkheid. Het natio naal comité heeft van de aanvang af gewaarschuwd, dat het in zee gaan met de heel- of half communistische figu ren op een volslagen mislukking moest uitlopen. Die mislukking is er nu. Het kabinet liep achter dr. van Mook en zijn circus aan, als een hondje ach ter zijn baas. Men heeft zich niet ont zien met de tegenpartij onder één hoed je te spelen. Zolang dit genre politici gehandhaafd blijft, staat de zaak hope loos. Door de vertegenwoordigers te Bata via is een dubbel spel gespeeld, waarbij men de Republiek op de been wilde houden. Het Ned. volk werd misleid. We moeten los van dat alles, los van de Republiek, los van hen die het schip van staat op de klippen hebben ge stuurd. Een kreet stijgt op van millioe nen rijksgenoten: „Helpt ons eindelijk of verdwijnt voor immer". Met ingang van gister, zal, ten einde de detaillisten in de gelegen heid te stellen hun zaken voor vacantie te sluiten, tot eind Aug. eenmaal per veertien dagen een bonnenlijst worden gepubliceerd. In verband hiermede zijn in de bonnenlijst van deze week ook de bonnen voor suiker, versnape ringen en zachte zeep opgenomen, welke eerst volgende week aan gewezen zouden moeten worden. Dit betekent momenteel een ver ruiming voor de consument, om dat hij een week eerder de be schikking krijgt over zijn suiker rantsoen. Men dient er echter re kening mee te houden, dat op 28 Augustus de wekelijkse bonaan wijzing hersteld zal worden en de suikerbon dan weer een week later, dus op 4 September komt. De bon van 14 Augustus geeft dus een suikerrantsoen, waarmee men drie weken moet doen. In het schema van de suikerrantsoe nering zou de bon, welke op 14 Augustus wordt aangewezen, gel dig zijn voor 500 gram suiker. Om de overgang gemakkelijker te doen verlopen, zal dit echter een bon worden voor 750 gram, terwijl de bon voor 500 gram dan op 4 September komt. Op 18 Septem ber volgt dan weer een bon voor 750 gram en op 2 October een bon voor 500 gram volgens het bestaande schema. De N.V. Uitgeversmaatschappij „El sevier" heeft zich met een telegram gewend tot den minister van Onder wijs en de Commissie voor de Pers zuivering en geprotesteerd tegen het feit, dat in de uitspraak van de com missie voor de perszuivering betref fende de betrokkene H Holdert Jr. is vermeld, dat Holdert Jr. vati het Oost front werd teruggehaald, teneinde directeur te worden van de drukkerij, die zich ten onrechte „Elsevier" noemt en waarmee de Uitgevers Elsevier nooit iets uitstaade hebben gehad. Na de bevrijding is bij vonnis van den Kantonrechter aan de drukkerij „El sevier" verboden deze naam te dragen. De uitgevers Elsevier hebben aan gekondigd, dat zij voor de uit deze onjuistheid voortspruitende schade de Commissie voor de Perszuivering zul len aanspreken. Donderdag arriveerde op Schiphol met het K.L.M.-vliegtuig uit Rome op doorreis naar Londen miss Sara Chur chill, de dochter van Wisnton Chur chill. In een interview verklaarde zij, dat haar ambities voornamelijk uit gaan naar de film. Miss Churchill is geruime tijd in Italië geweest, waar zij een rol had in de film „Danile Cortis". Deze film is op het filmfesti val, waarbij zij aanwezig was, ver toond. Thans zal zij gaan medewer ken aan een Engelse film. Miss Chur chill praatte honderd uit over haar vader, die, zoals zij vertelde, nog vol activiteit is. In plaats van kaartan. Met blijdschap geven wij U kennis van de ge boorte van ons zoontje en broertje JAN. J. KOREVAAR M. KOREVAAR— BAKKER en KEES. Julianadorp, 4 Juli '47. In plaats van kaarten. Met^ blijdschap geven wij U kennis van de ge boorte van onzgi dochter JACOBA MARGUERITE R. DE KOK J. P. DE KOK— BOSSELAAR. Dan Helder. 4 Juli 1947. Soembastraat 6. Heden ging geheel onverwacht van mij heen mijn innig ge liefde Man 'an onze beste Broeder en Zwa ger, de Heer WILLEM GABRIëL VAN ZUIJLEN, in de ouderdom van 55 jaar Uit aller naam, A. VAN ZUIJLEN— KWANT. Alkmaar, 4 Juli 1947. Dr. Schaepmanplein 17 De teraardebestelling zal plaats hebben a.s. Dinsdag op de Alge mene Begraafplaats te Bergen (N-H.), namid dags half vier. Vertrek van het sterfhuis na middags drie uur. Voor de betoonde be langstelling bij de her- danking van ons 35-jarig huwelijksfeest betuigen wij kennissen, buren en vrienden zowel buiten als binnen de gemeente, en Buurtver. Oom Paul Krugerstraat, onze harte lijke dank. TH. GEVEN E. GEVEN- VAN DRüNEN. Den Helder. Krugerstraat 120. Langs deze weg betui gen wij onze hartelijke dank voor de grote be langstelling en deelne ming, betoond bij de kart- stondige ziekte en na het overlijden van onze beide dochtertjes, in»'t bijzon der aan verplegend per soneel gem. ziekenhuis an den Heer Visser voor de keurige verzorging van de teraardebestelling. G. WILJOUW J. A. WILJOUW— ROOKER. Den Helder, Hugo de Grootstraat 15. BEKENDMAKING. Sluiting poortje achter zijde algemene begraaf plaats. Burgemeester en Wet houders van Den Helder maken bekend, dat het poortje aan de achterzijde der algemene begraaf plaats voortaan voor het publiek is gesloten. Het betreden en het verlaten der begraafplaats dient in het vervolg door de hoofdingang aan de Huisduinerweg te ge schieden. Den Helder, 3 Juli 1947. NAAISTER kan weer werk aanne men. Laat Uw kleding vakkundig keren en ver maken. Ook herenkleding Verstel enz. Alles met 3 a 10 dagen klaar. Burg. Houwingsingel 55. RUIME SORTERING van stofzuigers en onder delen, stofzakken, slan gen. borstels en hulpstuk ken. SANDERSE, v. Ga lenstraat 117. Adressen Bureau enz. uit sluitend 's middags na halt twee!!! Een paar prima werkscb. mt 42 f 10 of ruilen voor maat 43. Jonkerstraat 35. 1 vergr. toestel, Zeiss Ikon, als nieuw, zeer weinig ge bruikt. Geheel compleet met ingebouwd oranje filter, lamp en snoer f 173 en 1 vergr. toestel, kubus model, Zeiss Ikon, f 75. 1 banjo, weinig bespeeld, als nieuw, merk Amka, f 50. Emmastraat 31. Z g a n getain. bi. gabar dine regenmantel mt 44-46 f 20, een nw. grijs wollen fietsjasje f 15, een nw geel linnen kort jasje f 7,50, nw satijnen avondschoentjes, gr. mt f 15. Adres bur. v d blad. Blauwe japon mt 48 f 30, een plusfour-pok lft. 14-15 jr f 17,50, een japon mt 44 f 15. Molenstraat lTt BurgerwGonbuts omgeving Tuindorp. Adres Sluisdijk straat 87. Hobbel-olifant f 25. jou- bertstraat 10. Een nieuw donkerbruin Manchester werkpak, maat 54, prijs f 35. Ook ruilen voor net gedragen fantasiecostuum, zelfde maat. Bureau v d blad Een Hoogfrequentie-appa- raat, compl. f «0 en Philips radiotoestel f 135 Spoor straat 64. Wegens omstandigheden goed onderh. huiskamerameubl., best. uit buffet, theemeubel, 4 stoelen, 2 faut, ronde tafel, f 250. Adres: Dahliastraat 122. Weckflessen. Adres P. v d Veer, Rijksweg 22, De Kooy. spaarder is inge schreven. Zegt het Uw vrienden Spoed. Moderne woning te Den Helder voor woning te Den Haag. Br oud nr, 500 bur van dit blad Verloren een blauw tafzij den ceintuur met grote zak ken, gaande Huisduinen, dijk 11 Bonselaarweg, nijkstr., Singel, Van Speykstraat. Gaarne te- 11 rug Van Speykstraat 20 FANÏASIO N.V. ALBERTS KLUFT 3c U/ITTENBURQERDWARSSTRAAT 2-16. A'DAM Vraagt: voor bovengrondse Electriciteitsnetten (1e. Monteurs. Monteurs en Hulpmonteurs) vraagt voor directe indiensttreding nog tussen 14 en 18 jaar. Aaflm. dagelijks tussen 4 en 5.30 n.m. ANKERPARK 16 Ka' ualzgde. 374 Millioen verbruikers der Coöperaties van 28 lauden, vieren Zaterdag 5 Juli de „Internationale Coöperati&dag". 374 Millioen mensen van alle rassen, landen, godsdiensten, rangen, standen en beroepen, verenigd in 's werelds grootste vrijwillige orga. nisatie: „De Internationale Coöperatieve Bond0, zeggen hierbij hun volledige steun toe aan de „Organisatie der Verenigde Volketen" bij baar streven naar een vreedzame vooruitgang der Mensheid Vrede, die welvaart brengt, is alleen bereikbaar, wanneer winstbejag en egoïsme vervangen worden door rechtvaardigheid en gelijkheid. Ook interna tionaal. 374 Millioen mensen verzelten zich daarom tegen elke vorm van monopolie, trust, kartels enz. Niet met woorden, maar met daden. Daartoe bezitten de coöpexatie4eden in atfe landen honderden eigen fabrieken en duizenden eigen winkels. Daartoe werken zn internationaal samen door de „Internationale Coöperatieve Handelskatner en bestrijden zij de petroleum- machten door de „Internationale Coöperatieve Petroleum Ass." Zo leidt de Coöperatie ook naar een betere wereld. Daarbij gaat het niet om het gewin, maar om Ow gezip- ""Ta. rad>° °*ef 30.0* Juli uu' su"1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 4