Formosa
AKA
ENIGE FLINKE JONGENS
Coöperatie
Mechanisatie van 't landbouwbedrijf
Kees Kruit naar de Rallye
der Franse Alpen
Nutsspaarbank
HELDERSCHECOUNANI
Heden laatste avond
Voor al uw advertenties
JUTTERTJES
Chemische Fabriek „helder"
„Een kreet stijgt op van
millioenen"
Vergist U niet met het
suikerrantsoen.
J
„Elsevier" protesteert bij de
minister
Sarah Churchill in Nederland
Te koop aangeboden:
Te koop gevraagd:
Ruilen
De 19.000ste
Diversen
Neerland's beste Clown
NETTENBOUU/ERS
KABELMONTEURS
ELECTRO-MONTEURS
hei aangewezen blad!
op de bres voor een betere wereld!
Niet met woordenmaar met daden!
JMannen en Vrouwen t
G{j allendie het goede wiltwerkt mee!
Sluit U aan bij de
(Van onze landbouwkundige medewerker;
Wanneer men in Nederland over
mechanisatie van het landbouwbedrijf
spreekt, is men vlug geneigd het bui
tenland als lichtend voorbeeld te stel
len. Voor velen is Amerika en Ca
nada het ideaal in deze. Het werken
met machines is dan ook in deze lan
den sterk doorgevoerd. Het gevolg
daarvan is, dat men weinig arbeiders
nodig heeft en verschillende gewassen
meestal goedkoop kan produceren.
Het is zeer voor de hand liggend, dat
de gemiddelde Nederlander dit als
hulpmiddel voor het Nederlandse be
drijf beschouwt. Dit is echter gedeel
telijk onjuist. De omstandigheden,
waaronder wij werken zijn anders dan
in de genoemde landen. Men mag
maatregelen, welke elders goed wer
ken niet domweg overplanten op onze
land- en tuinbouw.
Aan de hand van onze omstandigheden
moet nagegaan worden in hoeverre uit
breiding van mechanisatie een vermeer
dering van de winst voor onze bedrijven
betekent.
Direct zij echter hierbij opgemerkt, dat
het tekort aan landarbeiders ons meer
dan voor de oorlog dwingt menselijke
arbeid te vervangen en te ondersteunen
door werktuigen of gereedschappen. Het
is nu eenmaal een feit dat het aantal
jonge mensen, hetwelk interesse voor het
werk op het platteland heeft reeds ge
durende een lange reeks van Jaren da
lende is. Een zeer grote daling kan ech
ter vlak na de oorlog geconstateerd
worden.
Mechanisatie is noodzakelijk.
Het is alleen mogelijk deze teruggang
te remmen en tegelijk de jongeren weer
meer aan dit beroep te binden, wanneer
de arbeidsvoorwaarden gunstiger, maar
vooral voor deze Jongere mensen aan
trekkelijker worden. In zekere mate kan
dit door mechanisatie bereikt worden
Laat men zich echter vooral geen al te
grote voorstelling hiervan maken.
Zoals reeds gezegd, is men door om
standigheden beperkt. Enkele ervan zul
len wij hier noemen.
Allereerst de grootte van het bedrijf
Nederland heeft nu eenmaal overwegend
kleine bedrijven. Meer dan driekwart van
alle bedrijven zijn kleiner dan 15 h.a.
Het is te begrijpen dat voor deze bedrij
ven een groot werktuig vaak onrendabel
is. Men heeft niet genoeg oppervlakte
om de vaste kosten (noodzakelijke af
schrijving en renten) te verdelen, waar
door de kosten per h.a. te hoog worden.
Dit bezwaar kan worden opgeheven door
de werktuigen gemeenschappelijk aan te
schaffen. In het spreekwoord „gemeen
schappelijk bezit is geen bezit", ligt ech
ter een grond van waarheid. Vele werk
tuigen worden maar gedurende een be
trekkelijk korte tijd gebruikt. Alle be
zitters hebben ze, om zo te zeggen, vrij
wel tegelijk nodig. Het laat zich begrij
pen dat dit moeilijkheden kan scheppen
Naast dit bezwaar kan ook het feit
genoemd worden dat onze land- en tuin
bouw, wat kwaliteit en opbrengst be
treft, zeer hoog staat Verschillende mer
ken combineren (maaidorsmachines),
v/elke hier beproefd werden, stikten als
het ware in de te grote opbrengst.
De hoeveelheid aren, die gemaaid wer
den, hadden een te grote korrel-opbrengst
voor de dorsmachine. Terwijl de poot-
aardappelmachine niet gebruikt kan wor
de» bij aardappelen, welke bij voorkie-
ming een te tere spruit hebben. Hetgeen
het geval is bij Eerstelingen.
Bij vèrdoorgevoerde mechanisatie moet
men ook over grote percelen beschikken.
Dit nu laat in Nederland wel wat te wen
sen over. Veel kleine percelen met alle
narigheden van dien
Voorwaar de mechanisatie in Neder
land ten volle te Denutten is niet ge
makkelijk. En toch is het noodzakelijk
Er wordt echter zowel van practische ais
theoretische zijde gewerkt een mechani
satie op te bouwen, passend bij het Ne
derlandse bedrijf met zijn vele schake
ringen.
In de loop der Jaren zullen er dan ook
In het Nederlandse land- en tuinbouw
bedrijf gaandeweg steeds meer machines
ingeschakeld worden.
FOTOGRAFIE ONDER WATER
De heer P N Windmeyer te Delft heeft
een camera geconstrueerd, waarmee on
der water kan worden gefotografeerd
Aan de Algerijnse kust zal hij een spe
ciale reportage maken van het leven be
neden de zeespiegel.
Het koolzaad in de Noord-Oostpolder is rijp en met man en macht werkt men
van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, om de gehele oogst ia een paar da
gen binnen te halen. Als 't rijpe kool zaad nl. te lang blijft staan, barsten de
zaaddozen open en veel van het kostelijke product, een zeer belangrijke
grondstof voor de margarine-fabricage zou daarmede verloret kunnen gaan.
Een zelfbinder-maaimachine aan het werk in de uitgestrekte polder.
polder.
moeten uitzetten, waarin met al der
gelijke dingen rekening is gehou
den.
Het zwaarst was wel het probleem
van de brandstof, want de Franse
benzine is „gemeen slecht". Wij hier
zijn gewend aan benzine met een oc-
taangetal 80 b.v., terwij lmen in Frank
rijk blij mag zijn als men tot 60 komt.
Die slappe benzine zal de oorzaak
kunnen zijn van veel „pingelen", dus
ergernis en slecht lopen, event. de
fect geraken van de motor. De wijze
hoofden werden dan ook nog al eens
geschud en bij elkaar gestoken over
zon netelige kwestie.
Nadat spr. nog enkele malen blijk
had gegeven van een kippencomplex
en verschillende technische gegevens
had verstrekt, gingen de deelnemers
vol goede moed uiteen.
De meesten hebben reeds dikwijls
in de bergen gereden en zullen dus
wel voor de nodige spanning in de
wedstrijd zorgen. Van die spanningen
hopen wij U op de hoogte te houden
in onze volgende artikelen.
Een voorproefje te
Zandvoort
Dit woord heeft bjj ons een wel
haast bekende klank gekregen
doordat de Schagenaar Kees
Kruit een paar maal heeft deelge
nomen aan de Rallye-Monte Car-
lo.
De Rallye-Monte Carlo is lang
zaamaan bezig te herleven en zal
zeer waarschijnlijk in Januari 1918
weer verreden worden, z(j het in
een gewijzigde vorm.
Binnenkort echter zal er een an
dere Rallye zijn, één die bij de
auto-sportmensen ook een prima
reputatie heeft, n.1. de Internatio
nale Rallye der Franse Alpen. Hij
wordt dit jaar verreden van 11 tot
15 Juli met Marseille als begin en
Cannes als eindpunt.
Kees Kruit zal aan deze wedstrijd
gaan deelnemen, reden voor mij om
hem even op te zoeken en een ent
housiast gesprek te voeren over deze
prachtige bergrit. Om niet direct met
te veel details te komen, kan ik U
zeggen dat deze Rallye 1665 k.m. lang
is en gereden zal worden in 3 etap-
pe's waarvan de eerste een nachttocht
is. Er zullen vele bergen beklommen
en afgedaald worden; bergen met vaak
slechte, smalle wegen, aan bochten j
overdadig rijk. Bovendien moeten de
deelnemers zelf aan de hand van de
landkaarten hun weg naar de ver
schillende controleposten zoeken. Goed
vakmanschap en veel ervaring zijn dus
vereist.
Verder vindt er een vaardigheids
proef plaats en een snelheidsproef.
Hollandse deelnemers bijeen
Om de vaardigheidsproef met goed
gevolg af te leggen dient men zich
van te voren te oefenen en 3e Ko
ninklijke Nederl. Automobiel Club
zorgde er dan voor, in samenwerking j
met burgemeester en politie te Zand
voort dat de Nederlandse deelnemers,
totaal 13 teams, zich konden trainen
op het „oude circuit" van Zandvoort.
Deze oefeningen vonden Woensdag
avond plaats en werden gevolgd door
een lezing van de heer Blijdensteyn,
die zo juist uit Frankrijk is terugge
keerd en daar de wegen heeft opge
nomen. Het spreekt vanzelf dat Kruit
daar ook bij moest zijn en zo ging ik
Woensdagavond met hem naar Zand
voort in zijn Fiat. In de vaardigheids-
proef moeten de rijders tonen dat hun
wagens snel kunnen optrekken, pri
ma remmen en handig te bestuien en
te schakelen zijn. Voor de oefening
waren een tiental wagens verschenen,
wagens in zeer diverse uitvoering: o.a.
een paar Fords, oude en nieuwe, een
B.M.W., een heel aardig laag maar
wel zeer speciaal sportwagentje. een
Delahaye met fraaie lange stroomlijn
twee nieuwe Studebakers, waarvan
één het halsstarrig vertikte achteruit
te rijden. Volgens hem gaat de we
reld zeker al genoeg achteruit! Ieder
probeerde enkele malen de proef zon
der fouten af te leggen en daarbij zo
weinig mogelijk seconden te vermor
sen. De tijden varieerden van 41-46
seconden. De rijders gingen dan met
enige snelheid recht op een „kunst
matig" afgezette cirkel af, remden,
draaiden bij, reden om het „ei" heen
om dan op de eindstreep af te stor
men, waarbij men zó remmen moest
dat de streep tussen de voor- en ach
terwielen bleef liggen. Om dit goed
te doen moet je vlug. handig en zelf
verzekerd zijn en in de wagen even
rustig zitten als in een fauteuil, dat
verzeker ik U. i
Kruit had een beetje pech. doordat
zijn versnellingshandle niet geheel in'
orde was, waardoor het schakelen te:
veel tijd kostte, doch dit is licht te
verhelpen en zal in Frankrijk dunkt'
mij geen tijdverlies meer geven.
De grote Amerikaanse wagens maak
ten als zij snel om de cirkel reden
een beleefde neiging voor de dames
die langs de kant stonden te kijken.
Ik geloof dat de berijders van derge
lijke wagens en speciaal hun passa
giers in de vele bergbochten wel zeer
onbarmhartig door elkaar zullen wor
den geslingerd.
Wat er te wachten staat.
Om 9 uur werd de oefening ge
staakt en kwa mde heer Blijdensteyn
aan het woord.
Vele opwekkende vncfcn ueeft hij
tot de adspirant-deelnemers gespro
ken, zo b.v. over slechte wegen, hee
slecht eten, uiterst slechte benzine
enz. Hij was werkelijk opbeurend.
Hij begon met verschillende gege
vens over de wegen, aan de hand vai
de routekaart. Sinds vorig jaar schij
nen de wegen wel verbeterd te zijn
doch sommige noemde heer B. nog
ontaard slecht", b.v. de Col de la
Cayolle en de Col du Glandon, die
heel stoffig schijnt te zijn.
Vaak is het voor de eerste rijders
tamelijk moeilijk de juiste wegen te
vinden, later wordt het beter, aldus
Blijdensteyn, want dan zie je over
al dode kippen enz. langs de weg
liggen, terwijl de laatste rijder mis
schien wel gevaar zal lopen door
de boeren gestenigd te worden. In
derdaad komt het voor dat hele
kudden van allerlei vee langs de
wegen de bergen in gedreven wor
den en als je daar tussen komt raak
je veel tijd kwijt. Spreker wees
verder op diverse plaatsen waar het
onmogelijk is water of benine te
verkrijgen. De rijders zullen dus te
voren een zeer degelijk reisplan
RADIOREDE VAN PROF.
GERBRANDY.
Vrijdagavond heeft de voorzitter
van het nationaal comité „Handhaving
Rijkseenheid", de oud-minister-presi
dent prof. mr. P. S. Gerbrandy, een
adiotoespraak gehouden over de zen
der Hilversum 1. Prof. Gerbrandy be
gon zijn rede met te zeggen, dat het
Nederlandse volk zich bewust wo 'dt
van het bankroet, van de Indische po
litiek van het kabinet-Beel-Jonkman.
De stemmen, die pleiten voor een rek
ken der vernederende besprekingen
met de z.g. Republiek worden zwakker
en zwakker.
Hierna sprak prof. Gerbrandy over
onze verantwoordelijkheid. Het natio
naal comité heeft van de aanvang af
gewaarschuwd, dat het in zee gaan met
de heel- of half communistische figu
ren op een volslagen mislukking moest
uitlopen. Die mislukking is er nu.
Het kabinet liep achter dr. van Mook
en zijn circus aan, als een hondje ach
ter zijn baas. Men heeft zich niet ont
zien met de tegenpartij onder één hoed
je te spelen. Zolang dit genre politici
gehandhaafd blijft, staat de zaak hope
loos.
Door de vertegenwoordigers te Bata
via is een dubbel spel gespeeld, waarbij
men de Republiek op de been wilde
houden. Het Ned. volk werd misleid.
We moeten los van dat alles, los van
de Republiek, los van hen die het schip
van staat op de klippen hebben ge
stuurd. Een kreet stijgt op van millioe
nen rijksgenoten: „Helpt ons eindelijk
of verdwijnt voor immer".
Met ingang van gister, zal, ten
einde de detaillisten in de gelegen
heid te stellen hun zaken voor
vacantie te sluiten, tot eind Aug.
eenmaal per veertien dagen een
bonnenlijst worden gepubliceerd.
In verband hiermede zijn in de
bonnenlijst van deze week ook de
bonnen voor suiker, versnape
ringen en zachte zeep opgenomen,
welke eerst volgende week aan
gewezen zouden moeten worden.
Dit betekent momenteel een ver
ruiming voor de consument, om
dat hij een week eerder de be
schikking krijgt over zijn suiker
rantsoen. Men dient er echter re
kening mee te houden, dat op 28
Augustus de wekelijkse bonaan
wijzing hersteld zal worden en de
suikerbon dan weer een week
later, dus op 4 September komt.
De bon van 14 Augustus geeft
dus een suikerrantsoen, waarmee
men drie weken moet doen. In
het schema van de suikerrantsoe
nering zou de bon, welke op 14
Augustus wordt aangewezen, gel
dig zijn voor 500 gram suiker. Om
de overgang gemakkelijker te
doen verlopen, zal dit echter een
bon worden voor 750 gram, terwijl
de bon voor 500 gram dan op 4
September komt. Op 18 Septem
ber volgt dan weer een bon voor
750 gram en op 2 October een
bon voor 500 gram volgens het
bestaande schema.
De N.V. Uitgeversmaatschappij „El
sevier" heeft zich met een telegram
gewend tot den minister van Onder
wijs en de Commissie voor de Pers
zuivering en geprotesteerd tegen het
feit, dat in de uitspraak van de com
missie voor de perszuivering betref
fende de betrokkene H Holdert Jr. is
vermeld, dat Holdert Jr. vati het Oost
front werd teruggehaald, teneinde
directeur te worden van de drukkerij,
die zich ten onrechte „Elsevier" noemt
en waarmee de Uitgevers Elsevier
nooit iets uitstaade hebben gehad. Na
de bevrijding is bij vonnis van den
Kantonrechter aan de drukkerij „El
sevier" verboden deze naam te dragen.
De uitgevers Elsevier hebben aan
gekondigd, dat zij voor de uit deze
onjuistheid voortspruitende schade de
Commissie voor de Perszuivering zul
len aanspreken.
Donderdag arriveerde op Schiphol
met het K.L.M.-vliegtuig uit Rome op
doorreis naar Londen miss Sara Chur
chill, de dochter van Wisnton Chur
chill. In een interview verklaarde zij,
dat haar ambities voornamelijk uit
gaan naar de film. Miss Churchill is
geruime tijd in Italië geweest, waar
zij een rol had in de film „Danile
Cortis". Deze film is op het filmfesti
val, waarbij zij aanwezig was, ver
toond. Thans zal zij gaan medewer
ken aan een Engelse film. Miss Chur
chill praatte honderd uit over haar
vader, die, zoals zij vertelde, nog vol
activiteit is.
In plaats van kaartan.
Met blijdschap geven
wij U kennis van de ge
boorte van ons zoontje en
broertje
JAN.
J. KOREVAAR
M. KOREVAAR—
BAKKER
en KEES.
Julianadorp, 4 Juli '47.
In plaats van kaarten.
Met^ blijdschap geven
wij U kennis van de ge
boorte van onzgi dochter
JACOBA MARGUERITE
R. DE KOK
J. P. DE KOK—
BOSSELAAR.
Dan Helder. 4 Juli 1947.
Soembastraat 6.
Heden ging geheel
onverwacht van mij
heen mijn innig ge
liefde Man 'an onze
beste Broeder en Zwa
ger, de Heer
WILLEM GABRIëL
VAN ZUIJLEN,
in de ouderdom van
55 jaar
Uit aller naam,
A. VAN ZUIJLEN—
KWANT.
Alkmaar, 4 Juli 1947.
Dr. Schaepmanplein 17
De teraardebestelling
zal plaats hebben a.s.
Dinsdag op de Alge
mene Begraafplaats te
Bergen (N-H.), namid
dags half vier. Vertrek
van het sterfhuis na
middags drie uur.
Voor de betoonde be
langstelling bij de her-
danking van ons 35-jarig
huwelijksfeest betuigen
wij kennissen, buren en
vrienden zowel buiten als
binnen de gemeente, en
Buurtver. Oom Paul
Krugerstraat, onze harte
lijke dank.
TH. GEVEN
E. GEVEN-
VAN DRüNEN.
Den Helder.
Krugerstraat 120.
Langs deze weg betui
gen wij onze hartelijke
dank voor de grote be
langstelling en deelne
ming, betoond bij de kart-
stondige ziekte en na het
overlijden van onze beide
dochtertjes, in»'t bijzon
der aan verplegend per
soneel gem. ziekenhuis an
den Heer Visser voor de
keurige verzorging van
de teraardebestelling.
G. WILJOUW
J. A. WILJOUW—
ROOKER.
Den Helder,
Hugo de Grootstraat 15.
BEKENDMAKING.
Sluiting poortje achter
zijde algemene begraaf
plaats.
Burgemeester en Wet
houders van Den Helder
maken bekend, dat het
poortje aan de achterzijde
der algemene begraaf
plaats voortaan voor het
publiek is gesloten.
Het betreden en het
verlaten der begraafplaats
dient in het vervolg door
de hoofdingang aan de
Huisduinerweg te ge
schieden.
Den Helder, 3 Juli 1947.
NAAISTER
kan weer werk aanne
men. Laat Uw kleding
vakkundig keren en ver
maken. Ook herenkleding
Verstel enz. Alles met 3 a
10 dagen klaar. Burg.
Houwingsingel 55.
RUIME SORTERING
van stofzuigers en onder
delen, stofzakken, slan
gen. borstels en hulpstuk
ken. SANDERSE, v. Ga
lenstraat 117.
Adressen Bureau enz. uit
sluitend 's middags na halt
twee!!!
Een paar prima werkscb.
mt 42 f 10 of ruilen voor
maat 43. Jonkerstraat 35.
1 vergr. toestel, Zeiss Ikon,
als nieuw, zeer weinig ge
bruikt. Geheel compleet met
ingebouwd oranje filter, lamp
en snoer f 173 en 1 vergr.
toestel, kubus model, Zeiss
Ikon, f 75. 1 banjo, weinig
bespeeld, als nieuw, merk
Amka, f 50. Emmastraat 31.
Z g a n getain. bi. gabar
dine regenmantel mt 44-46
f 20, een nw. grijs wollen
fietsjasje f 15, een nw geel
linnen kort jasje f 7,50, nw
satijnen avondschoentjes, gr.
mt f 15. Adres bur. v d blad.
Blauwe japon mt 48 f 30,
een plusfour-pok lft. 14-15 jr
f 17,50, een japon mt 44 f 15.
Molenstraat lTt
BurgerwGonbuts omgeving
Tuindorp. Adres Sluisdijk
straat 87.
Hobbel-olifant f 25. jou-
bertstraat 10.
Een nieuw donkerbruin
Manchester werkpak, maat 54,
prijs f 35. Ook ruilen voor
net gedragen fantasiecostuum,
zelfde maat. Bureau v d blad
Een Hoogfrequentie-appa-
raat, compl. f «0 en Philips
radiotoestel f 135 Spoor
straat 64.
Wegens omstandigheden goed
onderh. huiskamerameubl.,
best. uit buffet, theemeubel,
4 stoelen, 2 faut, ronde tafel,
f 250. Adres: Dahliastraat 122.
Weckflessen. Adres P. v d
Veer, Rijksweg 22, De Kooy.
spaarder is inge
schreven. Zegt het
Uw vrienden
Spoed. Moderne woning te
Den Helder voor woning te
Den Haag. Br oud nr, 500 bur
van dit blad
Verloren een blauw tafzij
den ceintuur met grote zak
ken, gaande Huisduinen, dijk
11 Bonselaarweg, nijkstr., Singel,
Van Speykstraat. Gaarne te-
11 rug Van Speykstraat 20
FANÏASIO
N.V. ALBERTS KLUFT
3c U/ITTENBURQERDWARSSTRAAT 2-16. A'DAM
Vraagt:
voor bovengrondse Electriciteitsnetten
(1e. Monteurs. Monteurs en Hulpmonteurs)
vraagt voor directe indiensttreding nog
tussen 14 en 18 jaar.
Aaflm. dagelijks tussen 4 en 5.30 n.m.
ANKERPARK 16 Ka' ualzgde.
374 Millioen verbruikers der Coöperaties van 28 lauden,
vieren Zaterdag 5 Juli de „Internationale Coöperati&dag".
374 Millioen mensen van alle rassen, landen,
godsdiensten, rangen, standen en beroepen,
verenigd in 's werelds grootste vrijwillige orga.
nisatie: „De Internationale Coöperatieve Bond0,
zeggen hierbij hun volledige steun toe aan de
„Organisatie der Verenigde Volketen" bij baar
streven naar een vreedzame vooruitgang der
Mensheid
Vrede, die welvaart brengt, is alleen bereikbaar,
wanneer winstbejag en egoïsme vervangen worden
door rechtvaardigheid en gelijkheid. Ook interna
tionaal. 374 Millioen mensen verzelten zich daarom
tegen elke vorm van monopolie, trust, kartels enz.
Niet met woorden, maar met daden.
Daartoe bezitten de coöpexatie4eden in atfe
landen honderden eigen fabrieken en duizenden
eigen winkels. Daartoe werken zn internationaal
samen door de „Internationale Coöperatieve
Handelskatner en bestrijden zij de petroleum-
machten door de „Internationale Coöperatieve
Petroleum Ass." Zo leidt de Coöperatie ook
naar een betere wereld. Daarbij gaat het
niet om het gewin, maar om Ow gezip-
""Ta.
rad>°
°*ef
30.0*
Juli
uu'
su"1