PROF. PICCARD NAAR DE ZEEBODEM De schrik van de scheepvaart NutsspaarM f BEDRIJFSSCHOOL r ïïSssrssiiSSï dipte"° .^1, «xn--e» Waar de hoefsmid zijn werk doet Heldersche Courant Hadji Agoes Salim HYPOTH E EK JUTTERTJES Velen sparen NDSM, Expeditie in de GoR van Genua Een uitstervend beroep Mifttafoetfstoer. Dertien landen vegen mijnen BEKENDMAKING. Te koop aangeboden Ruilen Diversen WEGENS VACANTIE zijn de glazenwassers van 25 Aug. t/m. 1 September Permanent Salon Schoonhoven SCHIP I II Geschoolde en geoefende werkkrachten In de scheelle en machinebouw. Werkkrachten uit andere beroepen, tor otnechoiing AFTEKENAAR, MODELMAKER, SCHftPf- METAALBEWERKER, ZANDVORMER GIETER, BANKWERKER, CONSTRUCTIE- WERKER, DRAAIER, EtECTRtSCH LASSER KETELMAKER, KOPERSLAGER. flNDÏCME DOK EN SCHEEPSBOUW MIJ. v.o.f. (Van een U. P.-correspondent). Binnenkort, waarschijnlijk in Sep tember, zei de reis van professor Picoard en zijn metgezel Cosyns naer de onbekende diepten van de Ooeean beginnen. Reeds is de ver nuftig geconstueerde bol, de „Ba- tbyscaphewaarin de beide geleer den zich in de geheimzinnige diep ten zuilen laten zakken, aan boord geladen van de „Scaldis", het vaar tuig dat de Belgische regering ter beschikking heeft gesteld van de geleerden. Daarmee zuilan Piccard en Cosyns naar de Golf van Guinea varen, waar zij de wetenschappelijke onderzoekers uk alle delen van de wereld zullen treffen, die de expeditie van de vei lige zeespiegel zullen gadeslaan. Want de „Batheyscaphe" biedt slechts plaats aan twee personen, en Piccard en Co syns zullen alleen naar beneden gaan. Hun collega's wachten aan de opper vlakte om de gevonden resultaten te zamen met de vermetele ontdekkers .te bespreken. R1 de Golf van Guinea is een plek uitgooien, die niet al te diep is en waar de bodem van de oceaan zandig is. Eerst zullen daar uitgebreide duik en navigatieproeven genomen -orden mat de bol, voordat de eigenlijke af deling begint. De experts, die aanwezig zullen zijn, hebben allen een langdurige ervaring in het oceaan-onderzoek. Ook bekwame zooiogen zullen meegaan, onder leiding van professor Paul Brian, van de Vrije Universiteit van Brussel, een bekend viskundige. Zijn assistent zal zijn Jean- Pierre van den Eeckhoudt, die bijzon der bedreven is in het schetsen van vreemdsoortige vissen, die onverhoopt niet op de gevoelige plaat kunnen wor den vastgelegd. Van de Franse geleer den, die de expeditie zullen meemaken, zijn Francis Hoeuf, professor aan de Sorbonne en Theodor Monod, directeur van het Afrika-Instituut te Dakar en professor aan het Parijse museum. verraadde Nederlanders aan de Jappen NU Republikeins Minister (Telegrafisch van onze Indische correspondent) Het gebeurde in de tijd, dat Indo nesië nog door de Japanners bezet was, dat vier Nederlanders gedwongen tewerkgesteld werden bij de Japanse radio-omroep. Een mogelijkheid zien de mede te helpen aan de illegale ac tie, zochten deze mensen per brief contact mt een oud-lid van de Volks raad, een Indonesiër, die zij als vol komen loyaal beschouwden. Twee Ne derlanders, oud-stenografen bij de Volksraad, die hem in het bijzonder kenden, verzochten hem zijn mede werking te verlenen aan de verzets strijd van de Indonesische bevolking. Bedoeld oud-lid van de Volksraad gaf echter de brief door aan Kempetai, een berucht Japanner, met het ge volg, dat de Nederlanders werden gearresteerd. Twee daarvan werden door de Ja panners vermoord en de andere twee zijn nu met verlof in Nederland, mo gelijk voor het leven ongeschikt voor normale arbeid. Tijdens het verhoor van Kempetai, dat vorig jaar plaats vond in verband met diverse misdaden, erkende deze de bovengeschetste gang van zaken en bevestigde de naam van de bewuste Indonesiër. Deze meneer, zün naam is Hadji Agoes Salim, is minister van Bui tenlandse Zaken in het Kabinet van Soetan Sjahrir en wil nu in Lake Succes komen spreken over het recht der Republiek etc.! Het onderzoek van vorig jaar is voorlopig stopgezet, maar kan na tuurlijk te allen tijde voortgezet wor den. Een en ander is bekend aan mr van Kleffens, die zo nodig van deze gegevens gebruik kan maken Piccard en Gosyns zuilen vooral ook physisehe onderzoekingen verrichten in het bijeonder op het gebied van cosmi- sche stralen. 3ij hebben daarvoor de beschikking over tal van ingewikkelde en tere instrumenten. De beide geleerden, die de ziel der expeditie uitmaken en die bovendien het grote risico op zich zullen nemen van de afdaling in de „Batheyscophe" zuBen vergezeld worden van hun zoon respectievelijk vrouw. Piccard's zoon zal als secretar>6 van de expeditie op treden en mevrouw Cosyns zal als we tenschappelijk assistente werken. Een Belgische filmoperateur, Raphael Algoed, verzorgt de fotografische zijde van de unieke onderneming. De Sifcorsky S 51, een helécoptère, welke enkele dagen geleden in Rotterdam per schip is aangekomen en bestemd ia toot de Ned. Stichting voor Hefvlieg- tuigen, welke deze heücoptère aal gebraiken voor talrijke doeleinden. Deze foto is gemaakt kort voor bet vliegtuig naar Nederland werd verstuurd. Eén der oudste punten van onze stad is ongetwijfeld de Dijk. Daar van getuigen heden ten dage de grote café's met hun hoge zolderin gen en karakteristieke namen. De belangrijkheid van dit stadsgedeelte duurt nog voort tot de huidige dag. Vooral tijdens de marktdagen heerst op deze plaats een gezellige, goed aandoende drukte. De boeren stal len er hun wagens, kalveren en vette zeugen worden er uitgeladen, de dorst wordt er gelest en 't paard gaat naar de smid om beslagen te worden. We zijn eens zo'n oude hoefsmid- smederij binnengestapt om te zien hoe dit' bedrijf, dat toch niet meer zo als vroeger tot de meest alledaagse be hoort, reilt en zeilt. Het is de smidse van A. op de Weegti waar we ons be vinden. Direct snuiven we de altijd typische ondefinieerbare geur op van koelwater en gloeiend staal, een geur, die het meest die van het najaarsbos nabij komt. Toen we nog op de schoolbanken zaten, was het altijd fijn als de smid of zijn gezel ons toestemming ver leende om in zijn werkplaats te ko men teneinde van dichtbij het prach tige ambacht van vormen en smeden te kunnen zien. Je genoot van het vuur, dat zo geheimzinnig kon op flikkeren, van de als een sterrenregen rondspattende vonken, de forse slagen van de man met de hamer en de blik semflitsen van het lasapparaat OOK NU Doch ook nu was het voor ons in teressant met het uitstervende am bacht .van de hoefsmid kennis te ma ken. Het was geen marktdag en op dit moment stil in de smederij. De smid kon dus tijd vinden om ons wat van zijn werk te laten zien. Het vuur wordt electrisch aange wakkerd ook in de oudere smederijen heeft de handblaasbalg afgedaan en het ijzer er in geworpen. Het is een rechte staaf, ongeveer 26 cm. lang, die aan één zijde gloeiend gemaakt wordt. Met de vuurtang wordt de staaf er weer uitgehaald en op het aambeeld krom geslagen. Op deze w$ze wordt het model er In gezet Dan komt de voorslaander (een twee de man) er aan te pas. Deze slaat in het gebogen deel van het ijzer een sleuf, de z.g. rits. Nu volgt het voor naamste werk: het aanbrengen van de nagelgaten in de rits. Dit vindt plaats met de stamp. De doorslag maakt de gaten geheel klaar. Opnieuw gaat het ijzer in het vuur om de andere helft gloeiend te ma ken. Deze ondergaat daarna een ge lijke bewerking. Als het gehele model is gezet, gaat het ijzer weer in het vuur en wordt geheel gloeiend gemaakt. Op de rand van het aambeeld wordt de bekende „lip" er aan geslagen. Het hoefijzer Is dan zover gereed, dat men het op de hoef van het paard kan „passen". Het ijzer gaat warm op de hoef om te zien, waar hij draagt of n' t draagt. Het overtollige hoorn van de hoef wordt weggekapt. Acht nagels, ongeveer 6 a 7 cm lang dienen om het ijzer aan de hoef te be vestigen. Door een zekere vorm van de nagel, zal deze bij het indrijven door de zijwand van de hoef voor een derde deel weer naar buiten komen. Dit wordt tot op enkele millimeters na, afgeknipt De rest wordt omgeslagen. Het beslaan van het paard is dan gedaan. Tegenwoordig gaan de oude ijzers op de hoop voor schroot. Vroeger werden de oude ijzers door de smid zelf op nieuw „gebraden", maar dat is ai 50 k 80 jaar geleden. Deze oude werkwijze heeft in de laatste oorlog, tengevolge van de materiaalschaarste, weer enige tijd opgeld gedaan. Vanzelfsprekend worden niet alle ijzers meer met de hand vervaardigd. Het meeste is fabriekswerk, doch voor paarden met afwijkende hoeven, komt het oude ambacht weer om de hoek kijken. De slijtduur voor een hoef van de achterpoten van een werkpaard is on geveer een maand, voor de voorpoten zes weken. Eerst als het dier twee en een half jaar oud is, wordt het voor de eerste maal beslagen. EN STRAKS.... Toch is het beroep van de hoefsmid een uitstervend beroep. De voortschrij dende en sterk doorgevoerde mechani satie van het vervoer doet het gebruik van het paard als trekdier voortdurend verminderen. Het langst zal het paard nog wel op het platteland worden ge handhaafd, al worden trekker en jeep ook daar ernstige concunftiten van het prachtige dier. En eens zal de tijd daar zijn, dat het paard als hulpkracht voor onze moder ne samenleving heeft afgedaan. Laten wjj het daarom nu in hoge ere houden. Nabij Eist is men bij opgravingen gestuit op de resten van een z.g.n. Gallo-Romeinse tempel, daterende uit het jaar 300. Een overzicht van de blootgelegde gedeelten. De wederopbouw van huiz envordert, maar ook de wederopbouw van boer derijen, zoals deze foto u toont. Een haast \oHoo'*e boerderij in de Bomme- lerwaard. MEER EN BETERE LAND ARBEIDERSWONINGEN Een door de Unie van Landarbei dersbonden ingestelde commissie komt in haar uitvoerig rapport o.m. tot de volgende conclusies: 1. de landarbeiderswoningen zijn dermate slecht, dat het lichamelijk en geestelijk-zedelijk welzijn van vele ge zinnen wordt aangetast, terwijl het de trek van vele jeugdige landarbeiders naar de stad bevordert; 2. de landarbeiderswet heeft wel in cidenteel, maar geen algemene verbe tering in de woningtoestanden kunnen brengen; 3. in het belang van de landarbeiders en verder van het gehele platteland en voor ons gehele volk zijn meer en betere landarbeiderswoningen noodza- gelijk, en zulks krachtens landarbei derswet en woningwet; 4. van groot belang is, dat de landar beiders een woning in eigendom kun nen verkrijgen; 5. voor de goede toepassing van de landarbeiderswet wordt de stichting van een centraal orgaan aanbevolen, dat a) bestaande verentgingen en stich tingen coördineert en de oprichting van nieuwe stimuleert en adviseert, en b) de centrale overheid van voorlich ting dient in alle vraagstukken de "mdarbeiderswet betreffende; 6. in de plaatselijke verenigingen en stichtingen worden de landarbeiders- "delingen ingeschakeld met overwe gende invloed; 7. de bouw van eigen woningen, krachtens de landarbeiderswet, passend bij de omgeving en geschikt voor land arbeiders, wordt ten spoedigste finan cieel mogelijk gemaakt. ALKMAAR 15 Aug. 1947. (Alkm. Eioportveiliog)Andijvie f 7.50f 20; Spinazie f S; Postelein f 4—f 12; Wor telen f 8f 19; Tomaten f 16f 25; Groene kool f 6.50; Rode kool f 4.20 f 6.50; Uien f 6—f .14; Bieten f 3.60— f 6.50; Druiven f 1.63f 1.86; Spercie- bonen f 6f 40; Stok snijbonen f 29 f 52; Pronksnijbonen f 6f 12; Bloem kool: IA f 4^-f 36, I f 35—f 45 en II f 15f 25; Komkommers f 4f 21; Me loenen f 26—f 121; Wortelen f 11—f 19; Selderie f 2f 5; Peterselie f 6.50f 8; Sla f 1.60f 10.50; Aardappelen: grote f 7f 9 en kleine f 4f 6. Alles per 100 kg, stuks, bos en/of krop. NOORDER MARKTBOND, 1« Aug. 106,000 kg aardappelen: Eerstelingen 7,60— 3.10, grove 8,008,30, Voorrang 6,60, Alpha 6.40, Eigenheimers 7,50—7,90, blauwe Eigenheimers 7,30—8,40, Bevelanders 7,10 - 7,60, IJssel9ter 6,80—7,30, Koopmans blauwe 7,50, Geelblom 6,90; 1600 kg uien 12,90— 13.50, Idem drielingen 9,40—10,00 en idem nep 14,00; 11,500 kg slabonen 6,00—36,00; 3000 kg bieten I 3,00—3,40 en idem II 3,00; 3800 kg rode. kool 4,205,50 37.000 kg witte kool 3,605,40 800 kg gele kool 5,00; 550 stuks bloemkool I 28,00 en idem n 5.00 elod v„ m jaar zullen de bem„-.de gebieden, die nog k, Tegen het eind >au Keheel ndjnenvrt; zijn gemaakt, "«""■JU' nr van de HebrWen. Eveneens op enfcele uitzonde- uitgezonderd de een gebied ten Noorden "-"Y jaar alle Europese wateren weer ringen na zullen op het einde tan dit ja „.imine-sooratie »n»u a vrij z(jn voor de scheepvaart. De grwts^ J^utaatogaop^öe, zoals de X IJ Ly" VWl UC O Daily Telepraph" het noemt, zal dan voWooid 7,fl n j den er door twee De oorlogvoerende mogendheden heb ben niet minder dan 600.000 mijnen ge legd, waarvan ongeveer 500.000 in Noord-Westelijke wateren. Bovendien werden er door vliegtuigen nog dui zenden grondmijnen gelegd. In Juli 1946. toen de mijnopruimingswerk- zaamheden in volle gang waren, had men bijna 1900 schepen in de vaart. Dit aantal is nu teruggelopen tot 1600. Het resultaat van twee jaar geduldige ar beid, een mooi voorbeeld van inter nationale samenwerking: 13 landen werkten mee, is geweest dat nu 140.000 vierkante zeemijl veilig zijn voor de scheepvaart. DE LEVENSDUUR VAN MIJNEN. Een der eerste problemen die bij het mijnopruimingswerk ter sprake kwam, was dat der levensduur van mijnen. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat de verankerde mijn gedurende 7 jaar zjjn kracht bAoudt. Drukmijnen wor den na 2 jaar onbruikbaar. Grondmij nen, speciaal de Britse, zijn moeilijker te verwoesten en algemeen wordt thans aangenomen, dat de levensduur van dit soort mijn varlëert van 8 tot 12 jaar. Daardoor zal het noodzakelijk blij ven, dat in bepaalde Europese wateren bijvoorbeeld In het Kattegat ten minste 8 jaar in door boeien aangege ven kanalen zal moeten worden geva ren. GEVAAR. Het Kattegat is overigens 't meest bemijnde gebied ter wereld. De Duit sers legden hier 12.000 verankerde mij nen en 5000 grondmijnen. Ook de RAF leverde een „bijdrage" in de vorm van 4000 mijnen van verschillende typen. Toch wordt er verwacht dat tegen het einde van dit jaar de Deense wa teren betrekkelijk veilig zullen zijn voor de scheepvaart. Sedert 1945 wer- Duitse en twee Deense flottieljes ItOO mijl lange ka nalen geveegd. Niet minder don 33.000 arbeidsuren waren hiermede gemoeid. Ook voor verschillende Europese kusten blijft het mijnengevaar nog steeds bestaan. De belangrijkste hier van zijn de kustgebieden van Dene marken, Nedefland, België en de West. kust van Frankrijk. De Middellandse Zee vormt een pro- bleem op zichzelf, omdat hier in grote getale grondmijnen werden gelegd. De mijnenvegers aelf liepen tot nu toe nog geen enkel ongeval op. Sinds Mei 1945 zijn er echter reeds 128 sche pen door mijnen tot zinken gebracht en 63 beschadigd. De meeste van deze schepen kregen dit ongeluk toen zij van de uitgegeven instructies waren afgeweken en meer dan de helft van deze ongevallen vond plaats voor de Deense kust. Bij deze ongevallen speelt ook het weer een grote rol. Door de ijsgang deze winter waren de boeien uit hun positie geraakt en vóór men de boeien weer op hun oude plaats had kunnen brengen waren er onder de kust van Noord-Europa reeds 11 schepen tot zinken gebracht. Ook na een storm kan het voorkomen, dat de grondzeeën mij nen bloot spoelen, die onder het zand waren begraven. Een van deze mijnen ontplofte onlangs in de buurt van een schip, dat ter hoogte van Esbjerg voer, op een plaats waar zeker reeds zeven a acht honderd schepen waren gepas seerd. Van de vroege morgen tot de late avoftd zijn gedurende de zomermaan den (want mijnenvegen is ook seizoen- werk) de mijnenvegers bezig de Euro- pese wateren te zuiveren met de ter gend langzame vaart van 8 mijl per uur. De gehele operatie zal, dat is tenminste de bedoeling, in December 1948 klaar zijn en twaalf maanden la ter zal dan ook het plaatselijk werk zijn voltooid. De mijnen die dan nog achterblijven, worden rustig aan hun lot overgelaten tot ze sterven. Heden nam de Heere tot Zich, na een geduldig gedragen lijden onze innig ge liefde Man, Vader, Be huwd- en Grootvader, de Heer TEUNIS LAAGLAND WINDER, op de leeftijd van 57 jaar. De wetenschap dat hij thans juicht voor Gods troon is ons tot troost. Uit aller naam, J. LAAGLAND WINDER—SCHOORL. Den Helder, 15 Augustus 1947. Ooievaarstraat 16. De teraardebestelling vindt plaats op Maan dag 18 Aug. om 2 uur te Huisduinen. Gelden aangeboden tegen billijke conditiën Brieven onder No. 605 bur. van dit blad. Te koop: WOONHUIS, staande Hoogstraat 42, Den Helder. Koopsom 4000. Brieven onder No. 625 bureau van dit blad. Portret vergrotingen n. iedere kl. foto. Met lijst. Tevens vertegen woordigers gevr Br. No. 127936. BOLREK, Kon-pl. 11, A'dam. Burgemeester en Wethouders der gemeente Den Helder maken bekend dat aanvragen ter bekoming van een bouwvergunning voortaan ten kantore van de afdeling Bouw- 'en Woningtoezicht van de Dienst van Openbare Werken, Kerkgracht 10, dienen te worden ingeleverd. Tevens wordt de aandacht er op gevestigd, dat, ter voorkoming van vertraging van de afdoening, alle benodigde bescheiden, zoals stenktetoerekeningja e. d., terstond bij de bouwaanvraag moeten worden overgelegd. Onvolledige bouwaanvragen zullen niet worden aangenomen. Don Helder, 14 Augustus 1947. Gevraagd' EEN NET MEISJE voor dag of dag en nacht. Mevr. D. NIEUWENHUIS, Langevliet 2, Julianadorp, De Adressen Bureau enz., uit sluitend 's middags na vier uur IK Hutkoffer f 35.—, mooie trouwjapon f 65.pyamapak (Japans) f.35,— z. p.. hoed v bej dame f 7,50, Öld finish hoedenplank f 15,— best lo pend eiken schoolst klokje f 20,—, 1 pr werksch maat 43 t 8,—, een lief hondje f 5,- (klein). Crocusstraat 55. Philips radiotoestel met U. K. G. f 200,Adres bureau van dit blad. Een inboedel f 1200,—. Adres Kmmastraat 105. Zilveren damesarmband van dubbeltjes f 20,—. Adres: Xoekoekstraat 1. Een plusfour pak Ift. 13-14 jaar f 20,—, 3-pits gasstel f 10, staande eikenhouten sche merlamp f 20.—, pluchen trap loper met roeden f 35,— en 2 Pr damesschoenen mt 37 f 6,— p. p. De Haas, Jan Verfaille- weg 24 D 5. Hoekhuis, mooi uitzicht flin ke tuin aan hoofdweg in Den Helder, huurprijs f 5,50 voor wor.ing te Amsterdam Adres bureau van dit blad. Vermist een koffertje in de trein van 4 uur ln Anna Paulowna. inhoud: meisje-: kieren lftd. 11 jaar. 3 jurk jes, badpak, wollen vest, 3 haarstrikken. één paar sokjes er. een rokje met blousje Tegen beloning terug te be zorgen of bericht bij Caf. 1 Bossen, Burg. Lovinkstraat I 3. Breezand. Welke auto kan Zaterdag 23 Aug 2 personen meenemen j lichting Groningen Br ond no 624 bureau van dit blad. OBJECTIEF VOORUITSTREVEND ACTUEEL a Deze drie punten zijn de richtlijnen van ons dagblad. Zij vormen mede een band tue- <en ooee lezers en ad verteerders. Helpt me de deze band te ver- ■tacken, geeft O neg beden op als abonné. compleet f 6. volle garantie. Spoorstraat 24 voor een vacantiereis Wij bieden een interessante werkkring met aoede aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden aan.- vooruit****» Verder geeft onze tz Sffl. v°"•""O»-* w«, dfcj tomelis Douwesweg 1, Amsterdam-N N.B. Bij opfcpj.g yqn sollicitanten brfta ZJZ rgoeoing

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 4