De Zomer van 1868 geëvenaard MONICA Wat te doen oud brood met „Haast" doodsvijand nummer één! Verloofd Nieuw hogedrukgebied op komst Wist U, dat.... DE PAMPUS-PIKAAT door J. D. VAN EXTER Londen bouwt 100.000 woningen Houdt Uw haar gezond Stichting van een Zuivel-instituut Dominé lijdt schipbreuk FEUILLETON \/AN MABIJ EN yERRE Wij luisteren naar Overname slachtschapen- export (Weeroverzicht, medegedeeld door het KNMI te De Bilt) Zaterdag kwam er een einde aan een periode van grote warmte, door de inval van koelere lucht over de Golf van Biscaye. Tot die dag was de temperatuur ver boven normaal geweest. De maxima kwa men nog verschillende malen bo ven de 25 graden, soms zelfs boven de 30 graden. De Bilt had in de eerste 20 dagen van September nog 10 zomerse dagen. Het totale aan tal zomerse dagen kwam daardoor op 62, waardoor het jaar 1947 tot nu toe, voor zover het aantal zo merse dagen betreft, gelijk staat met 1868. Overtroffen is deze be roemde zomer dus niet. Tweemaal in September kwam de maximumtemperatuur in De Bilt nog boven 30 graden, het aantal tropische dagen daarmee op 19 brengend. Ook de nachtelijke minimumtemperaturen waren soms bijzonder hoog en la gen enkele malen in de buurt van de normale temperatuur voor de maand Juli. Door de hoge maxima en mini ma steeg ook het 24-uursgemiddelde van de temperatuur tot zeer hoge waarden. De Bilt had zelfs twee dagen met een gemiddelde temperatuur van niet minder dan 9 graden boven nor maal. Over de eerste 20 dagen geno men bereikte het etm&algemiddelde van de temperatuur een waarde van 20 graden, hetgeen niet minder dan 4,1 graad boven normaal is. De gemid delde maximumtemperatuur over de zelfde periode bracht het tot 26.7 gra den. Inmiddels passeerde Zondag een nieuw koudefront, ditmaal van de oceaan, ons land. De frontpassage ging met uitgebreide regenval gepaard, al lopen de afgetapte hoeveelheden nog al uiteen. Zo had Groningen 13 mm„ De Bilt 20 mm. en Eindhoven 35 mm. In Vlissingen daarentegen viel slechts een halve mm. Achter het front begon de luchtdruk buitengewoon snel te stijgen, waardoor zich een uitgebreid gebied van hoge luchtdruk vormde boven het zeegebied Westelijk van de Golf van Biscaye, dat zich uitstrekt naar de Azoren en het Zuidelijk ge deelte van de Noordzee. In de kern steeg de luchtdruk tot bijna 1040 mil- libar (780 millimeter). Langs de Nrd- Het Voorlichtingsbureau van de Voe dingsraad meldt: Zijn wij, Nederlanders, de honger winter van '44-'45 nu al vergeten? Men zou het bijna denken, wanneer men op de vuilnis-emmers en schillenkarren de sneden brood en zelfs hele broden ziet liggen. De eerste raad, d e wij de huisvrou wen in verband daarmee kunnen geven is: koop niet meer brood, dan u dage lijks nodig hebt. En ten tweede: resten brood behoeft u nooit weg te gooien, want u kunt er allerlei smakelijke ge rechten van maken. Oud brood is droog en op zichzelf niet appetijtelijk, maar wanneer het in een of ander gerecht is verwerkt, kan pien daar niets meer van bespeuren. Wij sparen dan geld èn voedsel. Voedsel, waarnaar in menig ander land, waar nü nog schaarste heerst, zo vurig wordt verlangd! Wij doen u hier enkele mogelijk heden aan de hand; uw eigen fantasie zal u dan stellig nog aan andere varia ties kunnen helpen. Broodpannekoek: 200 g oud brood, 4 dl melk en/of water, 2 eetlepels bloem, zout, kaneel, margarine (vet). De melk en/of het water aan de kook brengen, het brood er in laten weken en fijn wrijven. De bloem en kaneel er doorheen nengen. Van dit beslag in de hete margarine (vet) een pannekoek bakken. De pannekoek met suiker of jam geven. Broodgehakt: 150 g oud brood, l'/t dl melk en/of water, 1 gesnipperde ui, 100 g gerookte vis of visfilets, zout, paneermeel of bloem, margarine. Het brood in de vloeistof brokkelen, laten weken en fijnwrijven, de vis, 'e ui, bet zout en de kruiden toevoegen. Van de massa 4 balletjes vormen, deze door het paneermeel of dt bloem wen telen en in de koekenpan aan alle kan ten bruin bakken. Broodtaart: 400 g oud brood, 4 eetlepels jam of vruchtenmoes, 4 eetlepels water, li ter custardvla. Het brood snijden. De jam (het vruchtenmoes) met water verdunnen. Op een bord 4 sneedjes in een vierkant leggen, met de verdunde jam (vruch tenmoes bevochtigen en met een laagje custardvla bedekken. Hierop weer sneedjes brood leggen en deze met jam bevochtigen. Net zolang door «aan, tot het brood op is. De bovenste laag moet custardvla zijn. Tot slot de „taart" nog met wat jam versieren. zijde van dit maximum trok een nieuwe zeer actieve depressie, die in het zeegebied nabij Schotland storm veroorzaakt. De invloed van deze sto ring zal zich ook in Zuidelijke rich ting uitbreiden. Verder weg nadert op de oceaan echter op vrij Noordelijke breedte een nieuw belangrijk hogedrukge- bied. Het weer blijft dus nog enigs zins wisselend van karakter, waar bij over het algemeen maar weinig regen zal vallen. De temperatuur is minder hoog dan vorige week, doch komt nog niet onder de nor male waarde, welke nu inmiddels ook nog maar ongeveer 13 graden bedraagt. Schiphol in 1920 een oppervlakte had van 789.165 M2; De oppervlakte thans 3.897.261 M2 bedraagt; De E.L.M. voor de oorlog in het drukste jaar 160.000 passagiers vervoerde; In 1946 reeds 320.000 passagiers werden vervoerd; Van de oprichting der K.L.M. tot 1 Januari 1947 in het geheel 1.419.222 passagiers werden ver voerd; Op 13 September 1947 de 500.000e bezoeker van dit jaar de con- tröle op Schiphol passeerde; In de stuurhut van de DC-4 in het totaal 140 vliegtechnische-, na vigatie- en radio-instrumenten aanwezig zijn. rVmvnght bhp De KNAC deelt ons het volgende mede: Nu de dagen korten en de wegver- lichting, op een enkele uitzondering na, onvoldoende is aangepast aan de belangen van een veilig verkeer, meent de KNAC een dringend beroep te mo gen doen op alle weggebruikers om hiermee ten volle rekening te houden Het motorisch verkeer heeft te zor gen voor een goed zicht tot op 100 m. bij grotere snelheid dan 40 km. per uur en 25 m. bij kleinere snelheid. Het moet verdacht zijn op weinige zichtbaarheid van andere weggebrui kers (minder goede verlichting) der rijdende verkeersmiddelen, donkere kleren der voetgangers enz.). Op de buitenwegen moeten de koplichten tij dig worden gedimd, indien de veilig heid van het verkeer op of naast de rijbaan zulks vereist, dus vooral t.o.v. tegenliggers. Het motorwegverkeer moet een „beheerst" gebruik maken van zijn récht op voorrang. Het langzame rijverkeer, waaronder de fietsers, moet gebruik maken van parallel of ventwegen of fietspaden -n indien deze niet beschikbaar zijn op de rijbaan, uiterst rechts houden. Ook zij hebben in eigen en anderer belang te zorgen voor een passende verlich ting. Fietsen moeten bij duisternis voor zien zijn van een schuin naar bene den gericht, niet verblindend voorlicht en een goed brandend achterlicht. Bij avond is het gevaar voor voet gangers op de rijbanen twee maal zo groot dan overdag, voor oudere per sonen zelfs drie maal zo groot. Hun wordt geraden uiterst voorzichtig en haaks over te steken en zich zo moge lijk door een licht gekleurd kleding stuk kenbaar te maken. Ten slotte beseffe men, dat bij het wegverkeer „haast" doodsvijand no. één is. Nederland levert bakstenen 130.000 gezinnen staan in Londen alleen al op een wachtlijst voor een wpning. Onze wederopbouw-proble- men vallen in vergelijking met die van deze millioenenstad in het niet. Niet minder dan 80.000 huizen zijn in Londen door Duitse bombardementen, V-l's en V-2's weggemaaid en de Lon den County Council heeft thans een plan ontworpen voor de bouw van 100.000 nieuwe huizen. Daarvoor is materiaal nodig, dat Engeland voor een groot deel moet invoeren. Dezer dagen arriveerde in Amster dam de „Director of Housing of the London County Council", mr. Cyril Walker met zijn hoofdarchitect. Hun bezoek staat in verband met de an- koop van bouwmaterialen. Hun belangstelling gaat voorname lijk uit naar de toepassing van holle vloerstenen, de z.g. „perfora stenen", ter vervanging van hout bij het bou wen van huizen. Tot dusverre zijn in 'Londen, naar mr. Cyril Walker mede deelde, 200 nieuwe flats gereed geko men, terwijl een veel groter antal in aanbouw is Dit jaar hoopt men er 6000 te voltooien. Intussen voert Nederland al geruime tijd bakster sn uit naar Engeland, zon der dat dit onze eigen wederopbouw vertraagt. In ons land is namelijk zo'n groot gebrek aan geschoolde metse laars, dat de productie van stenen de bouwcapaciteit ver overtreft. Een half millioen stenen is tot dusverre maar Engeland verscheept. De bedoeling is, dat er nog 24y2 millioen zullen wor den geleverd, hetgeen echter geruime tijd in beslag zal nemen door het ge brek aan scheepsruimte. en levenskrachtig I Geeft het nieuwen glans door regelmatige wassehing met de zeep- en alkalivrije Skampodor BLOND /"DONKER I KINDER SHAMPOON De grote Friese wapenschouw, d< Landbouwtentoonstelling 1947, is Maan dag door de minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, de heer Mansholt, officieel geopend. Ik kan mij begrijpen, zo zeide de minister, dat er een zekere angst en spanning is. Men leeft nog in de sfeer tan de oorlog en is bevreesd dat een zelfde tijd als vóór de oorlog zal te rugkeren. Hoe de toekomst zich zal ontwikkelen weten wij niet, maar het laat zich aanzien, dat de periode van schaarste nog zal aanhouden, hoewel ook dit spoedig kan veranderen. Het ij duidelijk, dat de overheid de afzet en de productie zo goed mogelijk in de hand moet houden. Het spreekt vanzelf, dat er wel eens maatregelen moeten worden toegepast, die lasten op het bedrijf leggen. Wij zijn er niet op tegen prijzen te verhogen, aldus de minister Mansholt, als kan worden aangetoond, dat d» bestaande prijs te laag is. Slechts langs deze weg kunnen wij komen tot een verantwoord prijsbeleid. De minister zeide dat de regering niet op zij kan gaan voor act'es, want de prijzen moe ten langs volkomen legale weg tot stprH k"m°n. Aan het einde züner re de deelde de minister mede ver heugd te zijn te kunnen mededelen, dat de regering besloten heeft over te ^apn tot het stichten van e°n Tnivpl. instituut, waarvoor gelden bij de Sta- ten-Generaal zijn aangevraagd. Vrolijke parade in- New-York. De jaarlijkse parade van 't Amerikaanse legioen toont steeds weer, dat de legionairen vrolijke lieden zijn. In de op tocht werden zowel een model van het slagschip „Illinois" als oude loco motieven vertoond en overal werd de optocht met gejubel en toejuichingen begroet. IS NAAR HET ENGELb VAN tJEKTA RUCK üOORi J. JUKlóSEN 84. „Wat moet zij voor hem zijn", dach* ik, „dat haar naam alleen zijn ge iaat zo opeens verhelderd heeft!" „O, dat is iets heel anders!" zei hij lachend. „Ja, voor u is het heel wat anders U kunt met een ander meisje doen wat u wilt maar u zoudt het mij niet toegestaan hebben, om zo famili aar met een andere man te ryn U moet niet gecompromitteerd worden, maar u kunt mij toch zeker niet ver tellen, waarom u zo vrij met haar kunt omgaan?" „Neen", zei hij. „Dat akelige ge heim!" „Maar nu alles tussen ons uit is, ons contract verbroken, waarom moeten wij er nu steeds op blijven ioorpraten?" Toen bemerkte ik, dat ik de adem hield. De angst bekroop mij, dat hij mij aan mijn woord zou houden. Ik wist tegelijkertijd, waarom ik me zo ang stig voelde. Als wij ons gesprek slechts voort konden zetten, zou mij dat reeds voldoende zijn! Al die uren. die wij zo samen had den lopen praten,, had ik iedere mi nuut méér gevoeld, dat wat hij ook verkoos te zeggen, hoe hij mij ook de les las en mij voorschreef, wat ik moest doen en wat ik niet moest doen, het geluid van zijn stem mij alles was Of ik in Battersea, Anglesey of waar ook zou wezen, maar met hem, het zou mij alles zijn. Hij gaf niet om mij, maar mijn hart behoorde hem hopeloos toe. Hoe lang dit al was? Ik wist het niet. Ik kon niet eens bij mijzelf wen sen, dat ik hem nooit anders gekend mocht hebben als Still Waters van de N. O., hem nooit in zijn huis had ont moet, nooit die stem gehoord had. die mij tevoren onbekend was geweest, nooit geweten had hoe hij in werke lijkheid zijn kon. Ik voelde alleen, dat ik snakte naar zijn wederliefde Een oaar maal waren we hand in hand het pad opgeklommen naar de kleine huisjes. ....O als hij mij toch maar niet weg zond! Ik zou al tevreden ziin. als 'k voor altijd officieel verloofd mocht tiiiven! Ik moest mii dwingen, zijn kant niet uit te kijken, uit vrees, dat hij mijn geheim raden zou. Hij bleef weer staan. Nu al? Ik durfde hem niet aanzien. Ik durf de hem niet laten merken, dat ik de zon wel had willen tegenhouden. O, als ik aan al fjie andere uren dacht aan die hele week toen ik hem 2.0 geplaagd had op The Lawn! Wij stonden bij een van de bruggen v an het park. dezelfde, waar ik zijn bloemen had weggegooid. Hoe had ik het kunnen doen? Ik dacht opeens aan iets anders, waarvan ik afscheid zou moeten nemen, een kleiner ding, maar dat mij dierbaar geworden was. Ik mocht het echter niet nalaten. „Uw ring!" zei ik. Ik nam de ring van mijn vinger en teikte hem die over. Hij liet zijn blikken er even op rus ten terwijl hij in zijn hand lag. Ik bleef er ook naar kijken. Ik wist niet. boe ik 't alles nog langer zou kunnen dragen. Het volgend ogenblik had hij hem in zijn zak laten glijden. Toen keek hij over de brug en zei- „Wij hebben het daar al eens eer ->v er gehad". „Ja?" vroeg ik. Ik wist niet. waar mijn trots geble ven was. zo vurig hoopte ik, dat dit tot een nieuwe discussie mocht lei den. Als ik hem nog maar een Daar minuten behouden mo"M.... Odette Charrier zou hem haar gehele leven ebben! „Ja, herinnert u u niet, dat u zei, CEN predikant uit Dron- rijp kocht dezer da gen in Amsterdam een ogenschijnlijk niet on aardig pleziervaartuigje. Dominé, aldus de Leeu warder Couant, zou het bootje zelf maar op halen en scheepte zich op het IJ in. De reis duurde evenwel langer dan verwacht werd en de avond viel. Er moest dus naar een haven worden gezocht om te overnachten en dominé zette koers op een paar havenlichten, die van Enkhuizen moesten zijn. Hoe groot was de ver bazing van de nieuwe schipper evenwel, toen hem bij het ontwaken bleek, dat hij in de haven van Urk had over nacht. s Morgens werd de tros weer losgegooid en do miné zette koers naar Staveren. De wind was evenwel niet mee en het scheepje vertoonde teke nen van lekkage; do miné besloot daarom maar op de Oudemirdu- merhoek aan te houden. Het water in de boot steeg voortdurend en op een gegeven ogenblik was het zo erg, dat het scheepje zonk, nog voor dat het onder de wal was. Gelukkig bleef het voorste gedeelte boven water, zodat de dominé maar besloot daar zijn redding af te wachten. Lange tijd heeft hij daar echter gezeten, maar om dat er maar nooit sche pen kwamen opdagen en hij toch niet gehoord zou worden op de wal, be sloot de schipper te pro beren zwemmende de Friese kust te bereiken. Dominé ging te water, maar kwam na enige tijd zwemmen tot de conclusie, dat hij de wal nooit zou kunnen halen. Hij keerde daarom naar zijn schuit terug en wachtte opnieuw. Helaas kwam er maar steeds geen redding opdagen en de dominé, overwegende, dat dit toch ook niet eeuwig kon duren, nam weer het besluit om naar de wal te zwem men. Ditmaal lukte het en in Warns kreeg de dominé, die zijn boven- kleren voor het vertrek in de mast had gebon den, droge kledingstuk ken. Intussen was de nacht weer gevallen en de dominé moest een slaapstede zoeken in het dorp. De volgende mor gen werd getracht het scheepje vlot te krijgen, doch toen bleek, dat Lemster vissers het ver iaten schip al in beslag genomen hadden. Zij moesten het evenwel weer afstaan en de Mirn- ser vissers hebben daar na gepoogd het pleizier- vaartuigje vlot te slepen. Dat is hun evenwel niet gelukt, doordat de delen, waaraan men de sleep kabel vast zou kunnen hechten, de inhoud in cluis, volkomen verrot waren. Het scheepje zal daardoor vermoedelijk aan de golven prijsgege ven moeten worden. Het is voor de dominé, die naar men ons mee deelde, duizend gulden voor het schuitje had betaald wat voor een pleiziervaartuig zeker nog geen hoge koopsom is toch een behoorlijke schadepost. Te Liboume zal een concours van wijnproevers worden gehouden. Dat belooft een gezellige boel te worden. Als de pers wordt uitgenodigd, komen we ook. Anders gaan we naar Noorwegen, waar de overheid een commissie heeft ingesteld om de me nu's van hotels en restaurants aen een onderzoek te onderwerpen. Wijnproe vers en fijnproevers! In Amerika is een hevige strijd ontbrand over de lange en korte rok. Ons oordeel: hoe korter de rok, hoe langer er naar gekeken wordt. In Hoorn werd de Westfriese week besloten met een mars door zestig muziekkorpsen. Vol gens oorgetuigen was het zeer dave rend. Te Hengelo werden in zes weken 54 woningen gebouwd. Wij kennen plaatsen, waar in 54 weken geen zes huizen zijn verrezen. Volgens „De Waarheid" waren er op het door haar georganiseerde feest op Birkhoven 90.800 bezoekers; slechts voor 32.000 bezoekers is belasting be taald. Wat is hier de waarheid? Te Croydon zal een maatschappij ge vestigd worden voor verhuizingendoor de lucht. Voorlopig wil men 20 toe stellen kopen. We wachten nu nog op een vliegende begrafenisonderneming. Een bericht meldt, dat nabij Hardenberg zeven wilde zwijnen ille gaal over de grens kwamen. Zo'n heel bijzonder feit vinden wij dit niet In Alphen aan de Rijn is men nog steeds op zoek naar de honderddui zend. Wij zijn dat al jaren. Voor de verandering gaan nu de Belgische winkeliers weer een keertje staken. Straks hebben we- nog slechts twee categorieën: stakers en stakkers. dat u mij de ring terug zoudt zenden aan het eind van het jaar? Ik zei toen maar kunnen we hier in de buurt niet ergens gaan lunchen, om dit ver der af te praten?" „O, zou ik mijn enkele minuten nog verlengd zien? Op King's Road is een kleine melk inrichting, waar wij wel eens samen gingen lunchen; deze keer namen wij alleen brood met eieren. Daar begon hij weer: „Een 'meisje dat werkelijk geëngageerd is geweest staat er natuurlijk op, om de ring te rug te zenden; maar waarom zoudt u het in dit geval doen?" En zo voort Het was juist omdat ik bang was de indruk te geven van te treuzelen, dat ik mij haastte, om spoedig klaar te zijn en reeds mijn handschoen aan- tiok over de hand, die plotseling zo kaal en ongewoon en eenzaam leek zonder de ring, toen hij zei: „U wilt toch nog wel een kop kof fie, niet waar?" „Neen, dank u". O! waarom had ik niet ja gezegd? Hij sprak niet meer zo koel en scherp als straks. Hij begon weer meer terug te gaan tot de oude, vriendschappelij ke toon, en het was de laatste maal, dat wij samen waren! „Ik zou nog graag wat koffie ne- rien. tenzij u erg gehaast is, juffrouw '•"rant? O, wacht even...." (Wordt vervolgd WOENSDAG 24 SEPTEMBER HILVERSUM I, S01 m., geeft Nieuws om 7, 8, 1, 7, 8 en 10,30 uur. NCRV; 7,10 Orgelspel. 8,18 Koor en solozang. 8,30 Licht klassiek orgelconcert. 8,00 Voor Jonge zieken. 8,30 Werken van Tsjalkofsky. 10,30 Morgendienst. 11,00 Vlooi en piano. 12,32 Nederlands Ka merkoor. 1,15 Volksliederen uit ver schillende landen. 1,45 Metropole-orkest. 2,30 Herfstchrysanten. 3,00 Tenor, fluit en piano. 3,30 Symphonlsche dan sen. 4,30 Zingende Jeugd. 4,45 Voor Jongens en meisjes. 6,00 Vrij en Blij. 7,45 Engelse les 8,15 Opera-concert. 8.40 Harmonie-orkeston. 10,00 De Vari anten 10,45 Avondoverdenking. 11,00 Sweelinckkwartet. 11,30 Avondconcerten HILVERSUM H, 415 m., geeft Nieuws om 7, 8. 1, 8, 8 en 11 uur. VARA: 7,30 Muziek bij het ontbijt. 8,18 Operette- programma 8,50 Voor de huisvrouw. 9,00 Werken van Mendelssohn. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10,35 Hol landse liederen. 10,55 Nonstop program ma. 12,38 Plano-duo. 2,00 Voor de vrouw. 2,15 Kamermuziek. 3,00 Voor de kinderen 3,45 Op bezoek bij zieken. 5,15 Boyd Bachman en zijn orkest. 6 20 Radio-koperkwartet. 7,00 Zweedse volksmelodieën. VPRO: 7,30 Cursus. 7.45 Lezen ln de Bijbel VPRO: 8,15 Opera-concert. 9,00 De laatste dagen van Hitier. 10,10 Paul Godwln-trlo. 11,25 Op vleuglen van muziek. 11,35 Rus tige avondklanken. De Jersey is voor het aanstaande najaars- en winterseizoen een bij zonder gewilde dracht. Het hierbij afgebeelde pakje van wollen trico is een Frans ontwerp van Renée Potten. Behoudens onvoorziene omstandig heden zullen in de eerstvolgende we ken o.m. op de hierna te noemen data en overnameplaatsen slachtschapen voor export worden overgenomen op de reeds eerder gepubliceerde voor waarden: 24 September, Hoorn, ca. 300 stuks; 27 September, Alkmaar, ca 150 stuks; 28 September, Purmerend, ca. 400 stuks; 2 October. Schagen. ca. 300 st"'ts; 8 October, Hoorn, ca. 250 stpks; 14 October, Purmerend, ca. 400 stuks.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 3