De Zomer van 1868
geëvenaard
MONICA
Wat te doen
oud brood
met
„Haast" doodsvijand
nummer één!
Verloofd
Nieuw hogedrukgebied
op komst
Wist U, dat....
DE PAMPUS-PIKAAT door J. D. VAN EXTER
Londen bouwt 100.000
woningen
Houdt Uw haar gezond
Stichting van een
Zuivel-instituut
Dominé lijdt schipbreuk
FEUILLETON
\/AN MABIJ
EN yERRE
Wij luisteren naar
Overname slachtschapen-
export
(Weeroverzicht, medegedeeld door het
KNMI te De Bilt)
Zaterdag kwam er een einde aan
een periode van grote warmte,
door de inval van koelere lucht
over de Golf van Biscaye. Tot die
dag was de temperatuur ver boven
normaal geweest. De maxima kwa
men nog verschillende malen bo
ven de 25 graden, soms zelfs boven
de 30 graden. De Bilt had in de
eerste 20 dagen van September nog
10 zomerse dagen. Het totale aan
tal zomerse dagen kwam daardoor
op 62, waardoor het jaar 1947 tot
nu toe, voor zover het aantal zo
merse dagen betreft, gelijk staat
met 1868. Overtroffen is deze be
roemde zomer dus niet.
Tweemaal in September kwam de
maximumtemperatuur in De Bilt nog
boven 30 graden, het aantal tropische
dagen daarmee op 19 brengend. Ook
de nachtelijke minimumtemperaturen
waren soms bijzonder hoog en la
gen enkele malen in de buurt van de
normale temperatuur voor de maand
Juli. Door de hoge maxima en mini
ma steeg ook het 24-uursgemiddelde
van de temperatuur tot zeer hoge
waarden. De Bilt had zelfs twee dagen
met een gemiddelde temperatuur van
niet minder dan 9 graden boven nor
maal. Over de eerste 20 dagen geno
men bereikte het etm&algemiddelde
van de temperatuur een waarde van
20 graden, hetgeen niet minder dan
4,1 graad boven normaal is. De gemid
delde maximumtemperatuur over de
zelfde periode bracht het tot 26.7 gra
den. Inmiddels passeerde Zondag een
nieuw koudefront, ditmaal van de
oceaan, ons land. De frontpassage ging
met uitgebreide regenval gepaard, al
lopen de afgetapte hoeveelheden nog
al uiteen. Zo had Groningen 13 mm„
De Bilt 20 mm. en Eindhoven 35 mm.
In Vlissingen daarentegen viel slechts
een halve mm. Achter het front begon
de luchtdruk buitengewoon snel te
stijgen, waardoor zich een uitgebreid
gebied van hoge luchtdruk vormde
boven het zeegebied Westelijk van de
Golf van Biscaye, dat zich uitstrekt
naar de Azoren en het Zuidelijk ge
deelte van de Noordzee. In de kern
steeg de luchtdruk tot bijna 1040 mil-
libar (780 millimeter). Langs de Nrd-
Het Voorlichtingsbureau van de Voe
dingsraad meldt:
Zijn wij, Nederlanders, de honger
winter van '44-'45 nu al vergeten? Men
zou het bijna denken, wanneer men
op de vuilnis-emmers en schillenkarren
de sneden brood en zelfs hele broden
ziet liggen.
De eerste raad, d e wij de huisvrou
wen in verband daarmee kunnen geven
is: koop niet meer brood, dan u dage
lijks nodig hebt. En ten tweede: resten
brood behoeft u nooit weg te gooien,
want u kunt er allerlei smakelijke ge
rechten van maken.
Oud brood is droog en op zichzelf
niet appetijtelijk, maar wanneer het in
een of ander gerecht is verwerkt, kan
pien daar niets meer van bespeuren.
Wij sparen dan geld èn voedsel.
Voedsel, waarnaar in menig ander land,
waar nü nog schaarste heerst, zo vurig
wordt verlangd!
Wij doen u hier enkele mogelijk
heden aan de hand; uw eigen fantasie
zal u dan stellig nog aan andere varia
ties kunnen helpen.
Broodpannekoek:
200 g oud brood, 4 dl melk en/of
water, 2 eetlepels bloem, zout, kaneel,
margarine (vet).
De melk en/of het water aan de kook
brengen, het brood er in laten weken
en fijn wrijven. De bloem en kaneel
er doorheen nengen. Van dit beslag in
de hete margarine (vet) een pannekoek
bakken. De pannekoek met suiker of
jam geven.
Broodgehakt:
150 g oud brood, l'/t dl melk en/of
water, 1 gesnipperde ui, 100 g gerookte
vis of visfilets, zout, paneermeel of
bloem, margarine.
Het brood in de vloeistof brokkelen,
laten weken en fijnwrijven, de vis, 'e
ui, bet zout en de kruiden toevoegen.
Van de massa 4 balletjes vormen, deze
door het paneermeel of dt bloem wen
telen en in de koekenpan aan alle kan
ten bruin bakken.
Broodtaart:
400 g oud brood, 4 eetlepels jam of
vruchtenmoes, 4 eetlepels water, li
ter custardvla.
Het brood snijden. De jam (het
vruchtenmoes) met water verdunnen.
Op een bord 4 sneedjes in een vierkant
leggen, met de verdunde jam (vruch
tenmoes bevochtigen en met een
laagje custardvla bedekken. Hierop
weer sneedjes brood leggen en deze
met jam bevochtigen. Net zolang door
«aan, tot het brood op is. De bovenste
laag
moet custardvla zijn.
Tot slot de „taart" nog met wat jam
versieren.
zijde van dit maximum trok een
nieuwe zeer actieve depressie, die in
het zeegebied nabij Schotland storm
veroorzaakt. De invloed van deze sto
ring zal zich ook in Zuidelijke rich
ting uitbreiden.
Verder weg nadert op de oceaan
echter op vrij Noordelijke breedte
een nieuw belangrijk hogedrukge-
bied. Het weer blijft dus nog enigs
zins wisselend van karakter, waar
bij over het algemeen maar weinig
regen zal vallen. De temperatuur
is minder hoog dan vorige week,
doch komt nog niet onder de nor
male waarde, welke nu inmiddels
ook nog maar ongeveer 13 graden
bedraagt.
Schiphol in 1920 een oppervlakte
had van 789.165 M2;
De oppervlakte thans 3.897.261 M2
bedraagt;
De E.L.M. voor de oorlog in het
drukste jaar 160.000 passagiers
vervoerde;
In 1946 reeds 320.000 passagiers
werden vervoerd;
Van de oprichting der K.L.M. tot
1 Januari 1947 in het geheel
1.419.222 passagiers werden ver
voerd;
Op 13 September 1947 de 500.000e
bezoeker van dit jaar de con-
tröle op Schiphol passeerde;
In de stuurhut van de DC-4 in het
totaal 140 vliegtechnische-, na
vigatie- en radio-instrumenten
aanwezig zijn.
rVmvnght bhp
De KNAC deelt ons het volgende
mede:
Nu de dagen korten en de wegver-
lichting, op een enkele uitzondering
na, onvoldoende is aangepast aan de
belangen van een veilig verkeer, meent
de KNAC een dringend beroep te mo
gen doen op alle weggebruikers om
hiermee ten volle rekening te houden
Het motorisch verkeer heeft te zor
gen voor een goed zicht tot op 100 m.
bij grotere snelheid dan 40 km. per
uur en 25 m. bij kleinere snelheid.
Het moet verdacht zijn op weinige
zichtbaarheid van andere weggebrui
kers (minder goede verlichting) der
rijdende verkeersmiddelen, donkere
kleren der voetgangers enz.). Op de
buitenwegen moeten de koplichten tij
dig worden gedimd, indien de veilig
heid van het verkeer op of naast de
rijbaan zulks vereist, dus vooral t.o.v.
tegenliggers.
Het motorwegverkeer moet een
„beheerst" gebruik maken van zijn
récht op voorrang.
Het langzame rijverkeer, waaronder
de fietsers, moet gebruik maken van
parallel of ventwegen of fietspaden -n
indien deze niet beschikbaar zijn op
de rijbaan, uiterst rechts houden. Ook
zij hebben in eigen en anderer belang
te zorgen voor een passende verlich
ting.
Fietsen moeten bij duisternis voor
zien zijn van een schuin naar bene
den gericht, niet verblindend voorlicht
en een goed brandend achterlicht.
Bij avond is het gevaar voor voet
gangers op de rijbanen twee maal zo
groot dan overdag, voor oudere per
sonen zelfs drie maal zo groot. Hun
wordt geraden uiterst voorzichtig en
haaks over te steken en zich zo moge
lijk door een licht gekleurd kleding
stuk kenbaar te maken.
Ten slotte beseffe men, dat bij het
wegverkeer „haast" doodsvijand no.
één is.
Nederland levert bakstenen
130.000 gezinnen staan in Londen
alleen al op een wachtlijst voor een
wpning. Onze wederopbouw-proble-
men vallen in vergelijking met die
van deze millioenenstad in het niet.
Niet minder dan 80.000 huizen zijn in
Londen door Duitse bombardementen,
V-l's en V-2's weggemaaid en de Lon
den County Council heeft thans een
plan ontworpen voor de bouw van
100.000 nieuwe huizen. Daarvoor is
materiaal nodig, dat Engeland voor
een groot deel moet invoeren.
Dezer dagen arriveerde in Amster
dam de „Director of Housing of the
London County Council", mr. Cyril
Walker met zijn hoofdarchitect. Hun
bezoek staat in verband met de an-
koop van bouwmaterialen.
Hun belangstelling gaat voorname
lijk uit naar de toepassing van holle
vloerstenen, de z.g. „perfora stenen",
ter vervanging van hout bij het bou
wen van huizen. Tot dusverre zijn in
'Londen, naar mr. Cyril Walker mede
deelde, 200 nieuwe flats gereed geko
men, terwijl een veel groter antal in
aanbouw is Dit jaar hoopt men er
6000 te voltooien.
Intussen voert Nederland al geruime
tijd bakster sn uit naar Engeland, zon
der dat dit onze eigen wederopbouw
vertraagt. In ons land is namelijk zo'n
groot gebrek aan geschoolde metse
laars, dat de productie van stenen de
bouwcapaciteit ver overtreft. Een half
millioen stenen is tot dusverre maar
Engeland verscheept. De bedoeling is,
dat er nog 24y2 millioen zullen wor
den geleverd, hetgeen echter geruime
tijd in beslag zal nemen door het ge
brek aan scheepsruimte.
en levenskrachtig I Geeft het nieuwen
glans door regelmatige wassehing met
de zeep- en alkalivrije
Skampodor
BLOND /"DONKER I KINDER SHAMPOON
De grote Friese wapenschouw, d<
Landbouwtentoonstelling 1947, is Maan
dag door de minister van Landbouw,
Visserij en Voedselvoorziening, de
heer Mansholt, officieel geopend.
Ik kan mij begrijpen, zo zeide de
minister, dat er een zekere angst en
spanning is. Men leeft nog in de sfeer
tan de oorlog en is bevreesd dat een
zelfde tijd als vóór de oorlog zal te
rugkeren. Hoe de toekomst zich zal
ontwikkelen weten wij niet, maar het
laat zich aanzien, dat de periode van
schaarste nog zal aanhouden, hoewel
ook dit spoedig kan veranderen. Het
ij duidelijk, dat de overheid de afzet
en de productie zo goed mogelijk in
de hand moet houden. Het spreekt
vanzelf, dat er wel eens maatregelen
moeten worden toegepast, die lasten
op het bedrijf leggen.
Wij zijn er niet op tegen prijzen te
verhogen, aldus de minister Mansholt,
als kan worden aangetoond, dat d»
bestaande prijs te laag is. Slechts langs
deze weg kunnen wij komen tot een
verantwoord prijsbeleid. De minister
zeide dat de regering niet op zij kan
gaan voor act'es, want de prijzen moe
ten langs volkomen legale weg tot
stprH k"m°n. Aan het einde züner re
de deelde de minister mede ver
heugd te zijn te kunnen mededelen,
dat de regering besloten heeft over te
^apn tot het stichten van e°n Tnivpl.
instituut, waarvoor gelden bij de Sta-
ten-Generaal zijn aangevraagd.
Vrolijke parade in- New-York. De jaarlijkse parade van 't Amerikaanse
legioen toont steeds weer, dat de legionairen vrolijke lieden zijn. In de op
tocht werden zowel een model van het slagschip „Illinois" als oude loco
motieven vertoond en overal werd de optocht met gejubel en toejuichingen
begroet.
IS
NAAR HET ENGELb
VAN tJEKTA RUCK
üOORi J. JUKlóSEN
84.
„Wat moet zij voor hem zijn", dach*
ik, „dat haar naam alleen zijn ge iaat
zo opeens verhelderd heeft!"
„O, dat is iets heel anders!" zei hij
lachend.
„Ja, voor u is het heel wat anders
U kunt met een ander meisje doen
wat u wilt maar u zoudt het mij
niet toegestaan hebben, om zo famili
aar met een andere man te ryn U
moet niet gecompromitteerd worden,
maar u kunt mij toch zeker niet ver
tellen, waarom u zo vrij met haar
kunt omgaan?"
„Neen", zei hij. „Dat akelige ge
heim!"
„Maar nu alles tussen ons uit is,
ons contract verbroken, waarom
moeten wij er nu steeds op blijven
ioorpraten?"
Toen bemerkte ik, dat ik de adem
hield.
De angst bekroop mij, dat hij mij
aan mijn woord zou houden. Ik wist
tegelijkertijd, waarom ik me zo ang
stig voelde. Als wij ons gesprek slechts
voort konden zetten, zou mij dat reeds
voldoende zijn!
Al die uren. die wij zo samen had
den lopen praten,, had ik iedere mi
nuut méér gevoeld, dat wat hij ook
verkoos te zeggen, hoe hij mij ook de
les las en mij voorschreef, wat ik
moest doen en wat ik niet moest doen,
het geluid van zijn stem mij alles was
Of ik in Battersea, Anglesey of waar
ook zou wezen, maar met hem, het
zou mij alles zijn.
Hij gaf niet om mij, maar mijn hart
behoorde hem hopeloos toe.
Hoe lang dit al was? Ik wist het
niet. Ik kon niet eens bij mijzelf wen
sen, dat ik hem nooit anders gekend
mocht hebben als Still Waters van de
N. O., hem nooit in zijn huis had ont
moet, nooit die stem gehoord had. die
mij tevoren onbekend was geweest,
nooit geweten had hoe hij in werke
lijkheid zijn kon. Ik voelde alleen,
dat ik snakte naar zijn wederliefde
Een oaar maal waren we hand in
hand het pad opgeklommen naar de
kleine huisjes.
....O als hij mij toch maar niet weg
zond! Ik zou al tevreden ziin. als 'k
voor altijd officieel verloofd mocht
tiiiven!
Ik moest mii dwingen, zijn kant niet
uit te kijken, uit vrees, dat hij mijn
geheim raden zou.
Hij bleef weer staan.
Nu al?
Ik durfde hem niet aanzien. Ik durf
de hem niet laten merken, dat ik de
zon wel had willen tegenhouden. O,
als ik aan al fjie andere uren dacht
aan die hele week toen ik hem
2.0 geplaagd had op The Lawn!
Wij stonden bij een van de bruggen
v an het park. dezelfde, waar ik zijn
bloemen had weggegooid. Hoe had ik
het kunnen doen? Ik dacht opeens
aan iets anders, waarvan ik afscheid
zou moeten nemen, een kleiner ding,
maar dat mij dierbaar geworden was.
Ik mocht het echter niet nalaten.
„Uw ring!" zei ik.
Ik nam de ring van mijn vinger en
teikte hem die over.
Hij liet zijn blikken er even op rus
ten terwijl hij in zijn hand lag. Ik
bleef er ook naar kijken. Ik wist niet.
boe ik 't alles nog langer zou kunnen
dragen. Het volgend ogenblik had hij
hem in zijn zak laten glijden.
Toen keek hij over de brug en zei-
„Wij hebben het daar al eens eer
->v er gehad".
„Ja?" vroeg ik.
Ik wist niet. waar mijn trots geble
ven was. zo vurig hoopte ik, dat dit
tot een nieuwe discussie mocht lei
den. Als ik hem nog maar een Daar
minuten behouden mo"M.... Odette
Charrier zou hem haar gehele leven
ebben!
„Ja, herinnert u u niet, dat u zei,
CEN predikant uit Dron-
rijp kocht dezer da
gen in Amsterdam een
ogenschijnlijk niet on
aardig pleziervaartuigje.
Dominé, aldus de Leeu
warder Couant, zou het
bootje zelf maar op
halen en scheepte zich
op het IJ in. De reis
duurde evenwel langer
dan verwacht werd en
de avond viel. Er moest
dus naar een haven
worden gezocht om te
overnachten en dominé
zette koers op een paar
havenlichten, die van
Enkhuizen moesten zijn.
Hoe groot was de ver
bazing van de nieuwe
schipper evenwel, toen
hem bij het ontwaken
bleek, dat hij in de
haven van Urk had over
nacht.
s Morgens werd de tros
weer losgegooid en do
miné zette koers naar
Staveren. De wind was
evenwel niet mee en het
scheepje vertoonde teke
nen van lekkage; do
miné besloot daarom
maar op de Oudemirdu-
merhoek aan te houden.
Het water in de boot
steeg voortdurend en op
een gegeven ogenblik
was het zo erg, dat het
scheepje zonk, nog voor
dat het onder de wal
was. Gelukkig bleef het
voorste gedeelte boven
water, zodat de dominé
maar besloot daar zijn
redding af te wachten.
Lange tijd heeft hij daar
echter gezeten, maar om
dat er maar nooit sche
pen kwamen opdagen en
hij toch niet gehoord zou
worden op de wal, be
sloot de schipper te pro
beren zwemmende de
Friese kust te bereiken.
Dominé ging te water,
maar kwam na enige
tijd zwemmen tot de
conclusie, dat hij de wal
nooit zou kunnen halen.
Hij keerde daarom naar
zijn schuit terug en
wachtte opnieuw. Helaas
kwam er maar steeds
geen redding opdagen en
de dominé, overwegende,
dat dit toch ook niet
eeuwig kon duren, nam
weer het besluit om
naar de wal te zwem
men. Ditmaal lukte het
en in Warns kreeg de
dominé, die zijn boven-
kleren voor het vertrek
in de mast had gebon
den, droge kledingstuk
ken. Intussen was de
nacht weer gevallen en
de dominé moest een
slaapstede zoeken in het
dorp. De volgende mor
gen werd getracht het
scheepje vlot te krijgen,
doch toen bleek, dat
Lemster vissers het ver
iaten schip al in beslag
genomen hadden. Zij
moesten het evenwel
weer afstaan en de Mirn-
ser vissers hebben daar
na gepoogd het pleizier-
vaartuigje vlot te slepen.
Dat is hun evenwel niet
gelukt, doordat de delen,
waaraan men de sleep
kabel vast zou kunnen
hechten, de inhoud in
cluis, volkomen verrot
waren. Het scheepje zal
daardoor vermoedelijk
aan de golven prijsgege
ven moeten worden.
Het is voor de dominé,
die naar men ons mee
deelde, duizend gulden
voor het schuitje had
betaald wat voor een
pleiziervaartuig zeker
nog geen hoge koopsom
is toch een behoorlijke
schadepost.
Te Liboume zal een concours van
wijnproevers worden gehouden. Dat
belooft een gezellige boel te worden.
Als de pers wordt uitgenodigd, komen
we ook. Anders gaan we naar
Noorwegen, waar de overheid een
commissie heeft ingesteld om de me
nu's van hotels en restaurants aen een
onderzoek te onderwerpen. Wijnproe
vers en fijnproevers! In Amerika
is een hevige strijd ontbrand over
de lange en korte rok. Ons oordeel:
hoe korter de rok, hoe langer er naar
gekeken wordt. In Hoorn werd
de Westfriese week besloten met een
mars door zestig muziekkorpsen. Vol
gens oorgetuigen was het zeer dave
rend. Te Hengelo werden in zes
weken 54 woningen gebouwd. Wij
kennen plaatsen, waar in 54 weken
geen zes huizen zijn verrezen.
Volgens „De Waarheid" waren er op
het door haar georganiseerde feest
op Birkhoven 90.800 bezoekers; slechts
voor 32.000 bezoekers is belasting be
taald. Wat is hier de waarheid?
Te Croydon zal een maatschappij ge
vestigd worden voor verhuizingendoor
de lucht. Voorlopig wil men 20 toe
stellen kopen. We wachten nu nog op
een vliegende begrafenisonderneming.
Een bericht meldt, dat nabij
Hardenberg zeven wilde zwijnen ille
gaal over de grens kwamen. Zo'n heel
bijzonder feit vinden wij dit niet
In Alphen aan de Rijn is men nog
steeds op zoek naar de honderddui
zend. Wij zijn dat al jaren. Voor
de verandering gaan nu de Belgische
winkeliers weer een keertje staken.
Straks hebben we- nog slechts twee
categorieën: stakers en stakkers.
dat u mij de ring terug zoudt zenden
aan het eind van het jaar? Ik zei toen
maar kunnen we hier in de buurt
niet ergens gaan lunchen, om dit ver
der af te praten?"
„O, zou ik mijn enkele minuten nog
verlengd zien?
Op King's Road is een kleine melk
inrichting, waar wij wel eens samen
gingen lunchen; deze keer namen wij
alleen brood met eieren.
Daar begon hij weer: „Een 'meisje
dat werkelijk geëngageerd is geweest
staat er natuurlijk op, om de ring te
rug te zenden; maar waarom zoudt u
het in dit geval doen?"
En zo voort
Het was juist omdat ik bang was
de indruk te geven van te treuzelen,
dat ik mij haastte, om spoedig klaar
te zijn en reeds mijn handschoen aan-
tiok over de hand, die plotseling zo
kaal en ongewoon en eenzaam leek
zonder de ring, toen hij zei:
„U wilt toch nog wel een kop kof
fie, niet waar?"
„Neen, dank u".
O! waarom had ik niet ja gezegd?
Hij sprak niet meer zo koel en scherp
als straks. Hij begon weer meer terug
te gaan tot de oude, vriendschappelij
ke toon, en het was de laatste maal,
dat wij samen waren!
„Ik zou nog graag wat koffie ne-
rien. tenzij u erg gehaast is, juffrouw
'•"rant? O, wacht even...."
(Wordt vervolgd
WOENSDAG 24 SEPTEMBER
HILVERSUM I, S01 m., geeft Nieuws om
7, 8, 1, 7, 8 en 10,30 uur. NCRV; 7,10
Orgelspel. 8,18 Koor en solozang.
8,30 Licht klassiek orgelconcert. 8,00
Voor Jonge zieken. 8,30 Werken van
Tsjalkofsky. 10,30 Morgendienst. 11,00
Vlooi en piano. 12,32 Nederlands Ka
merkoor. 1,15 Volksliederen uit ver
schillende landen. 1,45 Metropole-orkest.
2,30 Herfstchrysanten. 3,00 Tenor,
fluit en piano. 3,30 Symphonlsche dan
sen. 4,30 Zingende Jeugd. 4,45 Voor
Jongens en meisjes. 6,00 Vrij en Blij.
7,45 Engelse les 8,15 Opera-concert.
8.40 Harmonie-orkeston. 10,00 De Vari
anten 10,45 Avondoverdenking. 11,00
Sweelinckkwartet. 11,30 Avondconcerten
HILVERSUM H, 415 m., geeft Nieuws
om 7, 8. 1, 8, 8 en 11 uur. VARA: 7,30
Muziek bij het ontbijt. 8,18 Operette-
programma 8,50 Voor de huisvrouw.
9,00 Werken van Mendelssohn. VPRO:
10.00 Morgenwijding. VARA: 10,35 Hol
landse liederen. 10,55 Nonstop program
ma. 12,38 Plano-duo. 2,00 Voor de
vrouw. 2,15 Kamermuziek. 3,00 Voor
de kinderen 3,45 Op bezoek bij zieken.
5,15 Boyd Bachman en zijn orkest.
6 20 Radio-koperkwartet. 7,00 Zweedse
volksmelodieën. VPRO: 7,30 Cursus.
7.45 Lezen ln de Bijbel VPRO: 8,15
Opera-concert. 9,00 De laatste dagen
van Hitier. 10,10 Paul Godwln-trlo.
11,25 Op vleuglen van muziek. 11,35 Rus
tige avondklanken.
De Jersey is voor het aanstaande
najaars- en winterseizoen een bij
zonder gewilde dracht. Het hierbij
afgebeelde pakje van wollen trico
is een Frans ontwerp van
Renée Potten.
Behoudens onvoorziene omstandig
heden zullen in de eerstvolgende we
ken o.m. op de hierna te noemen data
en overnameplaatsen slachtschapen
voor export worden overgenomen op
de reeds eerder gepubliceerde voor
waarden: 24 September, Hoorn, ca. 300
stuks; 27 September, Alkmaar, ca 150
stuks; 28 September, Purmerend, ca.
400 stuks; 2 October. Schagen. ca. 300
st"'ts; 8 October, Hoorn, ca. 250 stpks;
14 October, Purmerend, ca. 400 stuks.